|
ارسال به دوستان
برای رفع چالشهای اخیر صداوسیما با میزان مخاطب، باید برنامهریزی کرد
تولید، سریع، فوری
گروه فرهنگ و هنر: آمارهای منتشرشده از میزان مخاطبان سریالها و برنامههای تلویزیونی در ماههای اخیر نگرانیهایی را درباره کیفیت برنامهها و مجموعههای نمایشی که در ادامه روی آنتن خواهند رفت نیز ایجاد کرده است. آیا باز میزان مخاطبان پرمخاطبترین سریال تلویزیون به 30 درصد نخواهد رسید؟ به گزارش «وطنامروز»، میزان مخاطبان سریالها و برنامههای تلویزیونی در ماههای اخیر، وضعیت شکنندهای را برای آینده صداوسیما از منظر مخاطب ایجاد کرده است. در نظرسنجیای که از مخاطبان نیمه دوم ماه مبارک رمضان صورت گرفت، آمارهایی به دست آمده که باید محل دغدغه جدی مدیران تلویزیون باشد. در این نظرسنجی برنامههای ویژه ماه رمضان در شبکههای سیما نیز بررسی شده است که از میان برنامههای نظرسنجی شده برنامه «عصر جدید» با 48.8 درصد پربینندهتر از سایر برنامهها بوده است. در میان سریالها نیز سریال خوشنام با 32.8 درصد پرمخاطبترین سریال تلویزیون بوده است. به عبارت دیگر پرمخاطبترین برنامه تلویزیون 50 درصد مخاطب نداشته و پرمخاطبترین سریال پخش شده از تلویزیون نیز کمی بیش از 30 درصد مخاطب را پای تلویزیون نشانده است. این آمار برای یک رسانه با ادعا و توان فراگیری تلویزیون عدد قابل توجهی نیست. سریالها و برنامههای معدودی طی این سالها ساخته شدهاند که مخاطبان قابل توجه داشتهاند. از این منظر ادعاهایی مانند اینکه در فضای فعلی و دوران شبکههای اجتماعی و... تلویزیون مخاطب ندارد، قابل قبول نیست، چرا که مثالهای نقضی داشته است. راه برونرفت تلویزیون از بحران فعلی در حوزه مخاطب نیز روشن است؛ ساخت و تولید برنامهها و سریالهایی که فقط از تلویزیون برمیآید و فقط از تلویزیون دیده میشود. تلویزیون علاوه بر اینکه موظف به تولید محتوای قابل قبول از منظر کیفیت است، یک ظرفیت بیبدیل برای فراگیر کردن امر رسانهای و محتوا نیز است. کند شدن فرآیند تولید به هر دلیلی موجب ضعف آنتن در ماههای بعد خواهد شد. حال اگر با تسامح دلیل ضعف آنتن در ماههای آتی را کلید خوردن و در تولید بودن «پروژههای معمولی» بدانیم و این ماجرا را بپذیریم، دیگر عذری برای ضعف آنتن در 1402 یا 1403 وجود ندارد. در ماههای اخیر متاسفانه خبر کلید خوردن پروژههایی که نسبت به آنها امیدواریهایی از منظر دیده شدن یا مخاطب وجود داشته باشد، منتشر نشده است و تنها هر از چند گاهی تصویری تازه از سریال سلمان فارسی منتشر میشود. سریالهای دیگری که خبرهایی از آنها منتشر شده نیز دارای این ظرفیت که برای چند ماه بتوانند آنتن را از محتوای قابل توجه و با کیفیت تغذیه کنند، نیستند. فارس در گزارشی به ماجرای افت کیفیت سریالها پرداخته و نوشته است: در حال حاضر هیچ کدام از مخاطبان تلویزیون منکر افت چشمگیر تولیدات نمایشی تلویزیون در دهه اخیر نیستند و مساله افت کیفی فاحش و ملموس در حوزه تولید سریالهای تلویزیونی در سالهای گذشته، منتقدان تلویزیون و مخاطبان آن را در رسیدن به یک موضع واحد متحد کرده است؛ چرا هر چه به امروز نزدیکتر میشویم، آثار درخشان سالهای دور صداوسیما در سریالسازی نایاب و نایابتر میشود؟ اساسا چرا به جز چند مورد اندک، سریال جدی و مهمی که بتوان در زمره آثار قابل قبول سیما طی سالیان گذشته به آن اشاره داشت در ذهن مرور نمیشود؟
این گزارش میافزاید: نگاهی به تولیدات داستانی صداوسیما در دهه ۹۰ نشان میدهد اغلب این آثار صرفا از روی رفع تکلیف و تکمیل کنداکتور تلویزیون تولید شدهاند و پیامدهای چنین رویکردی را این روزها در استقبال بیشتر مخاطبان به آثار شبکه نمایش خانگی شاهدیم. فقدان چارچوب، قصه و فیلمنامه مناسب، خط داستانی و دیالوگهای کلیشهای، پیش پا افتاده و دمدستی، بازیهای مصنوعی و مشکلات فنی ساده مجموعهای از عوامل آشکار است که این روزها در عمده سریالهای تلویزیون میتوان مشاهده کرد.
مسائلی که در این گزارش آمده، نکاتی نیست که از نظر عمده مخاطبان دور مانده باشد. شاید یکی از دلایل عدم اقبال به این سریالها، همین مواردی باشد که درباره آنها سادهانگاری میشود.
در این بین راهکار روشن است. صداوسیما زمانی برای از دست دادن ندارد. پروژههای بسیاری مانند سریال موسی که از چند سال پیش در فضای متن پیشرفتهایی داشتهاند، کم کم آماده تولید میشوند. همین گزاره باید تجربهای برای مدیران فعلی باشد که مساله «متن» را جدی بگیرند. اینگونه نیست که امروز اراده برای تولید سریال کنیم و فردا وارد تولید شویم. راه انداختن سازمان تولید در صداوسیما، به جای تولیدات پراکنده شبکهای با سیاستهای پیشین، بدون پشتوانه علمی و بدون مخاطبسنجی دیگر کارساز نیست. برای راه انداختن سازمان تولید هم باید سازوکارهای پرسرعتتر و چابکتر و البته متخصصتری برای تایید یا رد طرحهای سینمایی در نظر گرفت. با شرایط فعلی که تلویزیون از منظر مخاطب دارد، نمیتوان تعلل کرد. از این منظر اظهارنظرهایی مانند آنچه رئیس صداوسیما در جلسه اخیر خود با تهیهکنندگان گفته بود، اگر در فرآیندی سریع منجر به تولید نشود، باعث ناامیدی بیشتری نسبت به شکل گرفتن سازمان تولید و رونق گرفتن تولید خواهد شد. پیمان جبلی در جلسه اخیر خود با تهیهکنندگان گفته بود: «دغدغه برخی سازندگان، صرفا درصد مخاطب بوده و درباره محتوا، دغدغهای نداشتهاند اما میخواهم بر این نکته تأکید کنم که در دوران جدید، محتوا هم اولویت دارد». به این عبارات باید گزارهای اضافه کرد و آن اینکه: سرعت هم مهم است.
ارسال به دوستان
وزیر فرهنگ قطر: فرهنگ ایران را از جمله غنیترین فرهنگهای دنیا میدانم
گفتوگوی فرهنگی میان ایران و قطر
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در دیدار وزیر فرهنگ قطر بر توسعه روابط فرهنگی ۲ کشور تاکید کرد و گفت: خوشبختانه در روزهای اخیر بازدیدکنندگان نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با انگیزه آشنایی بیشتر با فرهنگ قطر به غرفه این کشور در نمایشگاه مراجعه میکنند. به گزارش «وطنامروز»، محمدمهدی اسماعیلی در دیدار با عبدالرحمن بن حمد بن جاسم بن حمد آلثانی، وزیر فرهنگ قطر به گسترش روابط عمیق ۲ کشور ایران و قطر تاکید کرد و گفت: از فضای خیلی خوب ایران و قطر به عنوان ۲ کشور دوست و برادر باید برای توسعه فضاهای فرهنگی استفاده کنیم؛ هفته گذشته امیر قطر میهمان ما بود که نشان از عمق روابط فرهنگی، تاریخی و سیاسی ۲ کشور است. علاقهمند هستیم این روابط را گسترش دهیم.
اسماعیلی افزود: در حوزه فرهنگ تلاش میکنیم با استفاده از ساختارهای متنوعی که داریم، امکان گسترش فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی را در کشور مهیا کنیم. همچنین ما نسبت به برادران مسلمان خود یک حس دوستانه و برادری داریم و مردم و دولت قطر بسیار برای ما محترم و عزیز هستند. او با بیان اینکه ایرانیها همیشه از مشی امیر قطر و دولتمردان این کشور بخوبی یاد میکنند، اظهار کرد: رئیسجمهور ایران تاکید ویژهای بر گسترش ارتباطات با کشور دوست و برادر قطر دارد و دیدارهای اخیر مسؤولان ۲ کشور در تاریخ روابط ایران و قطر بیسابقه است که این مساله نشاندهنده عزم ویژه ایران برای گسترش ارتباطات ۲ کشور است. او تصریح کرد: اخیرا ستاد ویژهای توسط معاون اول رئیسجمهور کشورمان تشکیل شده که قرار است اعضای هیات دولت در این ستاد ویژه به بررسی راهکارهای کمک و مشارکت با دولت قطر برای برپایی بهتر جامجهانی فوتبال بپردازند.
وزیر فرهنگ در ادامه به نقش وزارت فرهنگ در این ستاد ویژه اشاره کرد و ادامه داد: مسؤولیت کمیته فرهنگی و اطلاعرسانی این ستاد ویژه بر عهده وزارت فرهنگ است که در این کمیته مشغول آمادهسازی تمهیداتی هستیم تا بتوانیم با همکاری و همراهی دولت قطر، این کمک و تعامل را در ماههای آینده بیشتر جلو ببریم. از سوی دیگر در سفر اخیر رئیسجمهور ایران به قطر یک تفاهمنامه همکاری خوب در حوزه فرهنگی به امضا رسید که ما در راستای این تفاهمنامه آماده هرگونه کمک و مشارکت هستیم. همچنین کشور قطر با شایستگی میزبانی جامجهانی را عهدهدار شده است و انشاءالله این دوره از جامجهانی به بهترین دوره مهمترین رویداد ورزشی دنیا بدل شود. او در ادامه تصریح کرد: همانطور که پیش از این اعلام شده کشور قطر امسال میهمان ویژه نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران است که خوشبختانه طی روزهای اخیر بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب با انگیزه آشنایی بیشتر با فرهنگ کشور قطر به غرفه این کشور در نمایشگاه مراجعه میکنند.
در این دیدار همچنین جاسم بن حمد ثانی، وزیر فرهنگ قطر به روابط عمیق فرهنگی ۲ کشور اشاره کرد و افزود: مردم این ۲ کشور از دیرباز در حوزههای مختلف فرهنگی با یکدیگر در تعامل هستند. در همین راستا باید مسؤولان وزارت فرهنگ هر ۲ کشور نهایت تلاش خود را بکنند تا روابط خوب گذشته میان ۲ ملت استمرار یابد تا نسل آینده ایران و قطر بهترین بهره را از گسترش روابط فرهنگی ۲ کشور ببرند.
وزیر فرهنگ قطر در پایان گفت: ۲ کشور ایران و قطر از روابط خوبی در همه عرصهها برخوردار هستند و باید تلاش شود روابط فرهنگی ۲ کشور هم همسو با گسترش روابط سیاسی به بهترین شکل ممکن ارتقا یابد. با فرهنگ اصیل ایرانی همچون صنایع دستی ایران بخوبی آشنا هستم و فرهنگ ایران را از جمله غنیترین فرهنگهای دنیا میدانم.
ارسال به دوستان
عثمان محمدپرست استاد پیشکسوت موسیقی مقامی و دوتارنواز خراسانی درگذشت
نوایی خاموش شد
عثمان محمدپرست، استاد پیشکسوت موسیقی مقامی و دوتارنواز معروف کشورمان صبح پنجشنبه بیست و نهم اردیبهشتماه در ۹۴ سالگی دار فانی را وداع گفت. به گزارش «وطنامروز»، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواف گفت: عثمان محمدپرست، استاد پیشکسوت موسیقی مقامی و دوتارنواز معروف کشور و استان خراسان رضوی ساعت ۱۰ صبح پنجشنبه بیستونهم اردیبهشت در ۹۴ سالگی در بیمارستان ۲۲ بهمن شهر خواف به دیار باقی شتافت. رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواف افزود: استاد شاخص موسیقی مقامی کشور از ۱۰ سالگی با دوتارنوازی مأنوس بود و آثار مطرح و معروف مختلفی شامل چاوشی و سرحدی از خود به یادگار گذاشته و در همایشها و آیینهای مختلف در داخل و خارج کشور به اجرای برنامه پرداخته است. وی ادامه داد: نام مرحوم محمدپرست به عنوان گنجینه زنده بشری در زمینه موسیقی مقامی در میراث فرهنگی ناملموس کشور طی سنوات گذشته به ثبت رسید. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت عثمان محمدپرست، نوازنده سرشناس موسیقی خراسان را تسلیت گفت. در متن پیام وزیر فرهنگ آمده است: «خبر درگذشت استاد عثمان محمدپرست، یکی از مهمترین بازماندگان موسیقی مقامی جنوب خراسان خبری تلخ بود. آن مرحوم جانی جدا از جان فرهنگ و هنر نداشت و غمش در نهانخانه دل دوستداران موسیقی نشست. مروری بر دوره پربار و تأثیرگذار فعالیت هنری استاد محمدپرست، تلاش و تکاپوی این هنرمند را در حفظ جایگاه میراث ارزشمند موسیقی اصیل ایرانی و سرمایه فرهنگی ما بخوبی بیان میکند. اگر چه استاد محمدپرست از میان ما رفت اما آوای منحصربهفرد، زیبا و روحنواز این استاد فقید همیشه در حافظه موسیقی مقامی ایران جاودان خواهد ماند».
ارسال به دوستان
پرکاری رابرت دنیرو در آستانه 80 سالگی ادامه دارد
یک اکشن، یک کمدی
رابرت دنیرو با اسکات ایستوود و جیمی فاکس در یک فیلم اکشن بازی میکند و پس از آن در یک کمدی جلوی دوربین میرود. به گزارش «وطنامروز»، فیلم اکشن «سرباز حلبی» با بازی رابرت دنیرو، اسکات ایستوود، جیمی فاکس و جان لگیزامو ساخته میشود.
ددلاین نوشت: داستان «سرباز حلبی» درباره شخصیتی با بازی جیمی فاکس است که با موعظه برای صدها کهنهسرباز، آنها را تحت تاثیر قرار میدهد و تحت فرمان خود دارد و مقدار زیادی مهمات هم ذخیره کرده است. دولت قصد دارد این حلقه را بشکند و با رهبری «امانوئل اشبرن» با بازی دنیرو یک عملیات جدید انجام میدهد. برد فورمن که «وکیل لینکلن» را ساخته کارگردانی این فیلم را بر عهده دارد و فیلمنامهاش توسط جس فوئرست نوشته شده است. از سوی دیگر ورایتی خبر داد فیلم دیگر دنیرو یک کمدی درام با عنوان «رفتار نامناسب» است که در آن با بابی کاناواله همبازی میشود. کارگردانی این فیلم را تونی گلدوین سازنده «محکومیت» بر عهده دارد و دنیرو از بازیگران مکمل آن است. این فیلم هم قرار است آگوست امسال (مرداد) در آمریکا فیلمبرداری شود.
تونی اسپیریداکیس نویسنده فیلمنامه این فیلم است و در آن کاناواله در نقش یک نویسنده کمدی بازی میکند که از کار موفق و ازدواجش میگذرد تا تبدیل به استندآپ کمدینی شود که چندان هم موفق نیست. نقش پدر وی را دنیرو بازی میکند که سرآشپز بااستعدادی است که اکنون به عنوان دربان کار میکند.
در این میان ربودن یک پسر ۹ ساله به منظور ادب کردن او ماجراهای جالب و بامزهای پدید میآورد. دنیرو بازی در «قاتلان ماه کامل» ساخته اسکورسیزی را سال پیش انجام داد که هنوز به نمایش درنیامده است و پس از آن در «درباره پدرم» ساخته لورا تروسو بازی کرد.
ارسال به دوستان
اخبار
اجتماع بزرگ «سلام فرمانده» در استادیوم آزادی
اجتماع بزرگ «سلام فرمانده» با حضور خانوادهها، دهه هشتادیها و دهه نودیها در تهران در ورزشگاه بزرگ آزادی برگزار میشود. به گزارش فارس، اجتماع بزرگ «سلام فرمانده» با حضور خانوادهها، دهه هشتادیها و دهه نودیها در تهران و در ورزشگاه یکصد هزار نفری آزادی برگزار میشود.
این مراسم خانوادگی با اجرای سرود «سلام فرمانده» با حضور «ابوذر روحی» برگزار خواهد شد. ستاد برگزاری مراسم و آقای ابوذر روحی ضمن تشکر از مجموعههایی که در تهران برنامه را هماهنگ کردهاند، بیان داشت: با توجه به لزوم یک اجتماع بزرگ و سراسری در تهران، سایر مراسمات به اجتماع بزرگ موکول میشود که زمان آن متعاقبا اعلام خواهد شد.
***
تمدید بخش مجازی نمایشگاه کتاب
نمایشگاه کتاب شنبه ۳۱ اردیبهشت به ایستگاه پایانیاش میرسد اما بخش مجازیاش ۲ روز بیشتر در اختیار علاقهمندان خواهد بود. به گزارش «وطنامروز»، سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از 21 اردیبهشت کار خود را آغاز کرد و برخلاف احتمالها و گمانهزنیها در زمان مقرر به پایان راه میرسد. براساس اعلام ستاد خبری نمایشگاه کتاب تهران، بخش حضوری نمایشگاه کتاب تا ساعت 20 شنبه 31 اردیبهشت برقرار خواهد بود و فقط بخش مجازی نمایشگاه تا ساعت 24 روز دوم خردادماه تمدید میشود. پیش از این وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از احتمال تمدید نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در پی یک روز تعطیلی به خاطر آلودگی هوا خبر داده بود.
***
برنامهریزی شبکه نمایش برای هفته مقاومت
شبکه نمایش آثار سینمای دفاعمقدس را در هفته سینمای «مقاومت و پایداری» نمایش میدهد. به گزارش روابط عمومی شبکه نمایش، در هفته پیش رو شبکه نمایش به مناسبت سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر به مرور فیلمهای مقاومت و پایداری در سینمای کشورمان میپردازد.
همزمان با یورش ناجوانمردانه صدام و رژیم بعث عراق به کشورمان، این رژیم قصد داشت به صورت ضربتی و سریع خرمشهر را فتح کند اما مقاومت جانانه مردم جان بر کفمان روزها طول کشید و ارتش بعث را زمینگیر کرد. در نهایت با وجود تمام ایستادگیها در چهارم آبان سال ۵۹ خرمشهر سقوط کرد. پس از ۵۷۵ روز و در سوم خرداد سال ۶۱ و طی عملیات بیتالمقدس پس از جانفشانیهای بسیار، خرمشهر دوباره آزاد شد. به مناسبت این روز تاریخی، شبکه نمایش قصد دارد به مرور فیلمهای «سینمای مقاومت و پایداری» بپردازد.
فیلمهای منتخب این هفته در ساعت ۲۱ به ترتیب روز پخش، از شنبه ۳۱ اردیبهشت تا جمعه ۶ خرداد شامل این عناوین خواهد بود: «عقابها»، «کانی مانگا»، «روز سوم»، «ویلاییها»، «مزرعه پدری»، «از کرخه تا راین» و «شب واقعه».
***
مصطفی زمانی عطرآلودی شد
مصطفی زمانی به عنوان نخستین بازیگر فیلم سینمایی «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدمدوست معرفی شد. به گزارش «وطنامروز»، «عطرآلود» تازهترین اثر سینمایی هادی مقدمدوست یک ملودرام عاشقانه است که با نگاهی انسانی به دغدغههای اخلاقی بشر امروز میپردازد. مصطفی زمانی ایفای نقش شخصیت اصلی مرد این فیلم را برعهده دارد. همچنین روزبه رایگا به عنوان مدیر فیلمبرداری، محمدرضا میرزامحمدی در مقام طراح صحنه و محمود دهقانی طراح چهرهپردازی، از عوامل پشت صحنه هستند که مقدمدوست را در این پروژه همراهی میکنند. فیلمنامه «عطرآلود» در ادامه سینمای مقدمدوست پس از پروژههای «سر به مهر» و «هیهات»، وجهی فطری و انسانی دارد و توسط سیدحسین حسنی به نگارش درآمده است. «عطرآلود» به تهیهکنندگی یوسف منصوری تازهترین محصول سازمان سینمایی سوره حوزه هنری است.
***
گلایه مجری سمت خدا از شایعهپراکنیها
مجری برنامههای مذهبی و معارفی تلویزیون میگوید: پس از ماه رمضان به خاطر فشار و فشردگی برنامهها نیاز ضروری به استراحت دارم. اصلا صحبت از کنارهگیری، خداحافظی، کنارهگیری موقت و برکناری نیست. به گزارش تسنیم، برخی رسانهها تیتری را دست به دست میکنند که «نجمالدین شریعتی کنارهگیری کرد»؛ او در این باره به تسنیم گفته است: من خیلی ناراحت شدم از اینکه مجددا این مطالب وایرال میشود.
شریعتی افزود: این روزها مردم گرفتاریها و مشکلات خاص خودشان را دارند، حالا این وسط با انتشار چنین خبرهایی، خاطر برخی از مردم را آشفته کنیم تا سایت یا صفحه ما پربازدید شود؟ گاهی مخاطبان به صفحه شخصیام مراجعه میکنند و من باید برای آنها توضیح بدهم؛ این رفتارهای خوبی نیست. من امسال احساس کردم شاید بعد از سالها، یک فاصله کوتاه برای استراحت لازم باشد. ضمن اینکه در ماه رمضان به خاطر فشردگی برنامهها فشار مضاعفی داشتم و این استراحت ضروریتر بود. اصلاً صحبت از کنارهگیری، خداحافظی، کنارهگیری موقت و برکناری نبوده است. شریعتی افزود: در حالی این شایعهپراکنیها اتفاق میافتد که من این روزها «سمت خدا» را اجرا میکنم و اگر روزی قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد حتما با مردم مطرح خواهم کرد. واقعا اتفاق خاصی نیست و با شبکه هم الحمدلله مشکلی نداریم. در طول این سالها هم مدیران تلویزیون و هم مخاطبان جان همیشه به من لطف داشتهاند و خاک پای مردمم و البته محتاج همیشگی دعایشان.
ارسال به دوستان
آهنگساز یونانی برنده اسکار از دنیا رفت
آهنگ خداحافظی ونجلیس
ونجلیس، آهنگساز برنده اسکار و سازنده موسیقی متن فیلمهایی چون «ارابههای آتش» و «بلید رانر» در ۷۹ سالگی از دنیا رفت. به گزارش «وطنامروز»، ونجلیس پیشگام موسیقی الکترونیک که برای ساخت موسیقی متن فیلم «ارابههای آتش» برنده جایزه اسکار شده بود، در ۷۹ سالگی از دنیا رفت. به گزارش رسانههای یونانی، وی در حالی که به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستانی در فرانسه بستری بود، درگذشت. این نوازنده و موسیقیدان خودآموخته که از سابقه طولانی در ساخت موسیقی در اروپا برخوردار بود با بافتها و رنگهای جادویی آلبومهای انفرادیاش شناخته شد و یکی از آهنگهای آلبوم سال ۱۹۷۵ وی به نام «جهنم و بهشت» که سال ۱۹۸۰ برای سریال «کهکشان» شبکه «پیبیاس» مورد استفاده قرار گرفت او را به آمریکاییها هم معرفی کرد. اما موسیقی فیلم «ارابههای آتش» بود که نام وی را جهانی کرد. با این حال این آهنگساز یونانی در مارس ۱۹۸۲ که برنده اسکار شد از حضور در مراسم خودداری کرد و در مصاحبه با یک روزنامهنگار انگلیسی گفت: آنها فشار زیادی به من آوردند تا برای حضور در اسکار به آمریکا بروم اما دوست ندارم با فشار کاری انجام دهم و از رقابت هم بیزارم. کسب اسکار برای «ارابههای آتش» بلافاصله وی را مورد توجه کارگردانهای آمریکایی قرار داد و ریدلی اسکات وی را برای ساخت موسیقی فیلم علمی-تخیلی «بلید رانر» استخدام کرد و کوستا گاوراس او را برای درامی با بازی جک لمون در سال ۱۹۸۲ با نام «گمشده» به کار گرفت که هر دو فیلم نامزد جوایز بفتا شدند. ونجلیس سازنده موسیقی فیلمهای «۱۴۹۲: فتح بهشت» ریدلی اسکات در سال ۱۹۹۲، «اسکندر» الیور استون در سال ۲۰۰۴ و «ماه تلخ» رومن پولانسکی در سال ۱۹۹۲ هم بود. این موسیقیدان بسیار گوشهگیر بود و مصاحبههای کمی در طول زندگیاش انجام داده است؛ با این حال در مصاحبهای در دهه ۱۹۸۰ گفته بود: مردم میگویند سینتی سایزر یک ماشین است نه یک صدای طبیعی. همه چیز طبیعی است. سازهای معمولی آکوستیک فوقالعاده هستند اما محدودند و همیشه صدای یکسانی ایجاد میکنند اما ساز الکترونیکی طیف وسیعی از صداها را با تغییرات بیپایان ایجاد میکند. هر چند قبل از به شهرت رسیدن ونجلیس، موسیقی الکترونیک وجود داشت اما موفقیت عظیم «ارابههای آتش» و «بلید رانر» تضمینی برای آینده چنین آهنگسازی در صنعت فیلم و تلویزیون شد. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|