|
ارسال به دوستان
چرا توجه به ژانر اجتماعی - امنیتی در فیلمها و سریالهای ایرانی ضرورت دارد
حس خوب امنیت
گروه فرهنگ و هنر: «امنیت» مفهومی نسبی و دارای شدت و ضعف است. در دهههای گذشته اگر رقابت افراطی بین کشورها صورت میگرفت، به حمله نظامی منجر میشد. این موضوع در طول زمان، به دلیل هزینههای گزافی که به لحاظ اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی روی دست کشورها میگذاشت، رنگ و بویی دیگر یافت؛ رنگ و بویی که جنس آن از ضربههای بیشتر به کشور رقیب با همراهی افکار عمومی است. تغییر نوع حملات از «لایههای آشکار» به «لایههای پنهان» باعث میشود که هم به افراد و مناطق مهم و استراتژیک یک کشور ضربه بیشتری بزنید و هم کمترین ضررهای جانی، مالی و حیثیتی را متحمل شوید. برای همین است که کشورهای پیشرفته غربی، دشمنی خود را با کشورهای دیگر در لایههای پنهان دنبال میکنند. نمود این امر در جاسوسیهای ملکه انگلستان در سراسر دنیا و عملیاتهای مختلف در کشورهای مختلف از جمله خاورمیانه نمایان میشود. کشورهایی که زمانی با استعمارگری، خوی وحشیگری خود را به جهانیان اثبات و با جنگهای طولانیمدت بر سر دین و زمین، بارها و بارها تقسیمات کشورهای خود را جابهجا کردهاند، حال به گونهای متفاوت به جان ممالک دیگر افتادهاند. عملیاتهای پنهانی نظامی- امنیتی از یک سو و دروغهای آشکار رسانهای از سوی دیگر با ژست روشنفکرانه و آزادیخواهانه، مثلثی را تشکیل داده است که جان کشورهای در حال توسعه و جهان سوم را گرفته است. هر چند که ایران با توان خود سعی دارد در مقابل عملیاتهای پنهان و آشکار این کشورهای رقیب که در کالبد دشمن درآمدهاند، بایستد اما ایستادن در مقابل دشمن، در کنار مجاهدتهای جانبرکفان و شهدای امنیت، همراهی روحی و فکری مردم را نیز میطلبد. لازمه این همراهی در مرحله اول، فهم و آگاهی از این نوع عملیاتهای پنهانی و امنیتی است. اینکه مردم بدانند که عملیاتهای پنهانی بیشماری در کشور در حال رخ دادن است و نیروهای امنیتی در دفاع از مناطق استراتژیک و افراد مهم کشور شبانهروز در حال تلاشند. آنها شهدای زیادی را تقدیم کشور کردهاند و لحظه به لحظه برای صیانت از امنیت کشور با دشمن میجنگند. بدون شک «رسانه» به عنوان یک واسطه در انتقال این آگاهیها به مردم نقش کلیدی دارد. در میان رسانهها نیز «فیلم» از جامعیت بیشتری برای انتقال آگاهی و اطلاعات، برخوردار است. تولید فیلمها و سریالهای ایرانی در سبکهای اجتماعی، اکشن و امنیتی به ضرورتی اجتنابناپذیر تبدیل شده است. از سویی شبکههای اجتماعی و بازیهای رسانهای باعث فراموشی و دوری مخاطبان ایرانی از واقعیتهای موجود جامعه شده است، گویی جایگاه اجتماعی- سیاسی کشور ایران و آرامشی که به وسیله شهدای جان بر کف و همرزمان آنها به دست آمده است، مخاطبان را با توهمی از آگاهی روبهرو کرده است. واقعیت این است که انسانها تا وقتی که بیمار نشوند، قدر سلامتی خود را نمیدانند، چرا که سلامتی به عنوان یک پیشفرض حتمی در اذهان وجود دارد. وقتی در خیابان با شخصی که چشمهایش نابیناست مواجه میشویم، آنگاه به این فکر میکنیم که خداوند را به خاطر چشمهای سالم خود سپاس بگوییم. حکایت امنیت در ایران نیز به این مرحله رسیده است. به دلیل انبوه وگستردگی اطلاعات در شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای مختلف، فراموشی و عدم تمرکز بیشتر شده است. این فراموشی باعث میشود گرد و غباری از آگاهی کاذب بر چشمان مخاطبان بنشیند. به همین دلیل ضرورتی به وجود آمده است که رسانههای رسمی کشور از جمله صدا و سیما، گرد و غبار را از روی چشمان مخاطبان بزدایند و زاویهای دیگر از واقعیتهای موجود جامعه را به تصویر بکشند. در همین راستا، مهدی نقویان، مدیرعامل موسسه اندیشه شهید آوینی به ارائه توضیحاتی درباره پروژههای در دست تولید این موسسه پرداخت. وی در نشستی رسانهای ضمن اعلام خبر ساخت فصل سوم مجموعه تلویزیونی «گاندو»، درباره جزئیات آن یادآور شد: دولت در تهیه و تولید گاندو حمایتهای معنوی خودش را انجام میدهد. وی درباره عوامل این سریال عنوان کرد: پایهگذار اصلی گاندو را همین هنرمندانی که تمامقد پای تولید این مجموعه آمدند میدانیم. در حال حاضر هم فصل سوم در حال نگارش و پیشتولید در حال انجام است. مدیرعامل موسسه اندیشه شهید آوینی با اشاره به سریال دیگر این مجموعه عنوان کرد: سریال بعدی ما «محرمانه» نام دارد که درباره تولید واکسن کرونا و مشاغل دانشبنیان است و به مشکلاتی میپردازد که در این زمینه درگیرش شدیم. این سریال زاویه دید امنیتی و جاسوسی دارد و ژانری است که در تلویزیون کمتر به آن پرداخته شده است. سریال که بعد از تعطیلات ۱۴ و ۱۵ خرداد وارد مرحله تولید میشود، سریالی پربازیگر و پرستاره است. کارگردان سریال محمود معظمی و تهیهکننده آن رامین موسوی ملکی است. ارسال به دوستان
اخبار
پرونده «نیمه خرداد» در خانه مستند
***
***
ارسال به دوستان
جزئیات یادواره «قیام عشاق» تشریح شد
همایش تئاتر خیابانی ۱۵ خرداد
در نشست خبری یادواره هنری «قیام عشاق» که از سوی حوزه هنری استان تهران برگزار میشود، جزئیاتی از برنامههای این یادواره تشریح شد. به گزارش «وطنامروز»، نشست خبری یادواره هنری «قیام عشاق» -که به مناسبت قیام ۱۵ خرداد و شامل بخشهای نمایش، پوستر، عکس، سرود و «شب خاطره» است- از سوی حوزه هنری استان تهران برگزار شد. این نشست با حضور حمید حسینزاده دستیار ویژه رئیس حوزه هنری استان تهران، نیما بیگلریان کارشناس مسؤول نمایش حوزه هنری استان تهران و حسین قاسمی مسؤول حوزه هنری جنوب شرق استان تهران در سالن هراتی حوزه هنری تهران برگزار شد. ارسال به دوستان
انتشارات «بهنشر» همزمان با دهه کرامت انجام میدهد
انتشار ۲ اثر جدید از «سعید تشکری»
مدیرعامل انتشارات بهنشر از انتشار ۲ کتاب جدید زندهیاد سعید تشکری همزمان با دهه کرامت خبر داد. به گزارش «وطنامروز»، حسین سعیدی، مدیرعامل انتشارات بهنشر (آستان قدس رضوی) از انتشار ۲ اثر جدید از زندهیاد سعید تشکری توسط این انتشارات خبر داد و گفت: کتاب دوم «غریب قریب» در ۵۶۰ صفحه که تابستان ۱۴۰۰ توسط مرحوم سعید تشکری نوشته شده، همزمان با دهه کرامت منتشر و در مراسمی با حضور کارشناسان و خانواده تشکری رونمایی میشود. وی افزود: کتاب «مشکور» هم از این نویسنده آماده چاپ است؛ از آنجا که امسال نخستین دهه کرامت است که زندهیاد تشکری در میان ما نیست، امیدواریم بتوانیم با ترویج، معرفی و عرضه گسترده آثار منتشرشده ایشان که اکثراً در حوزه رضوی و مشهد مقدس است، نام و یادش را گرامی بداریم. این ناشر گفت: در تلاش هستیم جلسات «عصرانه داستاننویسان رضوی در سهشنبههای بهنشر» که به مدت ۳ سال و حدود یکصد جلسه با حضور و دبیری این نویسنده برگزار و به دلیل کرونا و سپس فوت او تعطیل شد را مجددا احیا و آغاز کنیم. با توجه به اتمام برگزاری پویش مطالعاتی «آبیها» همزمان با دهه کرامت پویش جدید مطالعاتی برگرفته از کتاب «سیره پیامبر(ص) به روایت امام رضا(ع)»، منتشر شده توسط بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی آغاز میشود. وی افزود: این پویش از دهه کرامت و میلاد حضرت رضا(ع) آغاز و تا دهه ولایت و عید سعید غدیرخم ادامه خواهد داشت. سعیدی افزود: ۳۳ فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی بهنشر در سطح کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۷ فروشگاه در شهر مشهد است که منابع مسابقه کتابخوانی را عرضه میکنند. ارسال به دوستان
نسخه عربی «آفیس» ساخته میشود
دوازدهمین اقتباس از یک سریال محبوب
«بیبیسی» و «امبیسی» دوبی با همکاری هم نخستین نسخه اقتباسی عربی از سریال «آفیس» را میسازند. به گزارش «وطنامروز»، نسخه عربیزبان سریال «آفیس» یا «اداره» با اقتباس از نسخه اصلی که یک کمدی با حضور «ریکی جرویس» و «استیون مرچنت» است تا پایان سال ۲۰۲۲ به نمایش درمیآید. این سریال کمدی بریتانیایی که برنده جایزه بفتا و گلدنگلوب شده با عنوان «المکتب» و در عربستان سعودی ساخته میشود. هشام فتحی، فیلمساز مصری کارگردانی این سریال را انجام میدهد و «الساندرو مارتلا» از ایتالیا به عنوان مدیر فیلمبرداری آن کار میکند. «افلام پروداکشنز» از ریاض وظیفه تهیه آن را بر عهده دارد. ارسال به دوستان
متوقف شویم، جا میمانیم!
اخبار نگرانکننده در حوزه انیمیشنسازی
رئیس هیأتمدیره انجمن صنفی فیلمسازان معتقد است برای اینکه از جریان تولید انیمیشن در جهان عقب نمانیم باید برنامهریزی دقیقی داشته باشیم و در این راستا صحبت از حذف بودجه حمایت از انیمیشنهای کوتاه نگرانکننده است. به گزارش «وطنامروز»، امیر سحرخیز، کارگردان انیمیشن و رئیس هیأتمدیره انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران درباره تولید انیمیشنهای کوتاه در ایران به بهانه برگزاری جشنواره پویانمایی تهران گفت: سینمای کوتاه در بخشهای مختلف از جمله انیمیشن چندان به سمت سودآوری و بازگشت سرمایه نمیرود و این طبیعت چنین سینمایی در تمام دنیا به شمار میرود و تولید این نوع از آثار برای مراکز مختلف یک هدف تعریفشده است. این امر برای شرکتهای خصوصی نیز به نوعی تبدیل به یک جور آزمایش و تمرین برای ساخت فیلمهای بلند شده است که این روش معمولا توسط شرکتهای بزرگ مانند پیکسار دنبال میشود. سحرخیز به مهر گفت: در واقع انیمیشنهای کوتاه معمولا توسط کارگردانانی تولید میشوند که به دنبال ساخت انیمیشنهای بلند سینمایی هستند و با ساخت انیمیشنهای کوتاه برای ساخت انیمیشنهای بلند تمرین میکنند. تاکید میکنم همین مساله سبب شده تا در همه جای دنیا بحث درآمدزایی در سینمای کوتاه هدف اصلی به شمار نرود. این کارگردان انیمیشن با بیان اینکه زمین بازی فیلم کوتاه برای رسیدن به سینمای بلند بسیار واجب و مهم است، ادامه داد: در ایران نیز مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در زمینه تولید فیلم کوتاه انیمیشن ورود کردهاند. در این میان مرکز گسترش، انیمیشنهای کوتاه بسیاری را تولید کرده که البته به میزان تولید، چندان موفقیت بینالمللی قابل توجهی نداشته است. وی با تاکید بر اینکه جریان تولید فیلم کوتاه انیمیشن در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بسیار موفق بوده و این روند همچنان ادامه دارد، بیان کرد: نباید فراموش کرد که تولید انیمیشن چه به صورت کوتاه و چه به صورت بلند با آسیبهایی مواجه هست که باید به آن توجه کرد؛ آسیبهایی از جمله طولانی بودن پروسه تولید یا تناسب نداشتن بودجه تولید و مدت زمان تولید. رئیس هیأتمدیره انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران ادامه داد: نباید فراموش کرد که تا امروز موفقیت فیلمهای انیمیشن در جشنوارههای بینالمللی کم نبوده است و بسیاری از آثاری که در این زمینه تولید میشوند با موفقیتهایی نیز همراه هستند. رسیدن به یک زبان بینالمللی با تلاش برای رسیدن به استانداردها از طریق آزمون و خطا اتفاق میافتد و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز در چند سال اخیر توانسته تولیداتی داشته باشد که در جشنوارههای بینالمللی موفق باشند و این موفقیتها کمسابقه بوده است. سحرخیز در پایان گفت: اگر قرار باشد این روند ادامه داشته باشد، باید برنامهریزی دقیقی انجام شود. متأسفانه گاهی اخبار نگرانکنندهای منتشر میشود مبنی بر اینکه قرار است تولید فیلم کوتاه انیمیشن متوقف شود یا بودجه آن کاهش پیدا کند که این اخبار باعث تأثیر در جریان تولیدات در این حوزه میشود. تاکید میکنم اگر در مسیر فعلی متوقف شویم از جریان مرسوم تولید روز انیمیشن جهان جا میمانیم. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|