|
ارسال به دوستان
نگاهی به تعامل و تأمل بهروز شعیبی در سینمای حرفهای ایران
بهروز بهروز
حضور همزمان بهروز شعیبی در ۲ اثری که این روزها در حال اکران در سینماهای کشور است، شاید بهانه خوبی برای یادآوری ویژگیها و مؤلفههای خاص او در بازیگری و کارگردانی باشد. به گزارش «وطنامروز»، این روزها ۲ فیلم «هناس» و «بدون قرار قبلی» یکی با بازی بهروز شعیبی در نقش شهید رضایینژاد و دیگری با کارگردانی او در سینماهای کشور به نمایش درآمدهاند و او امروز از چهرههایی است که رسانهها توجه بیشتری نسبت به دیگران به او دارند؛ توجهی که البته باید کمی عمیقتر شود و به مولفههای مثبت شخصیتی او و ویژگیهایش در کارگردانی و بازیگری هم توجه شود. شاید یکی از نخستین تصاویری که از بهروز شعیبی در حافظهها باقیمانده به نقشآفرینی او در سریال «بازگشت پرستوها» بازمیگردد. او در این فیلم ایفاگر نقش نوجوانی بود که در اسارت، مقاومت عجیب و غریبی دارد. بازی بعدی او در «آژانس شیشهای» و مواجهه پدر و پسریاش با حاجکاظم نیز از تصاویر خاطرهانگیز سینمای ایران و مهم در کارنامه بازیگری شعیبی است. شعیبی در بازیگری تا پیش از «طلا و مس» تجربه تاثیرگذاری نداشته است اما در طلا و مس یکی از مهمترین نقشهایش را ایفا کرده است. در «سیانور» که خود او آن را کارگردانی کرده نیز نقش مهمی دارد که البته از منظر قوت بازیگری پایینتر از «طلا و مس» قرار میگیرد. در دنیای کارگردانی و فیلمسازی نیز، «دهلیز» به عنوان نخستین فیلم جدی او نمره قابل قبولی کسب میکند. این فیلم توانست در سیویکمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بهترین فیلم اول را از آن خود کند. دهلیز در عین حال در 11 رشته نامزد شده بود و هانیه توسلی هم به خاطر بازی در این فیلم سیمرغ فجر را از آن خود کرد. پس از دهلیز، بهروز شعیبی فیلم دیگری را به تهیهکنندگی سیدمحمود رضوی کارگردانی کرد. «سیانور» موضوعی ملتهب داشت که بهروز شعیبی بخوبی از پس کارگردانی آن برآمده بود. «دارکوب»، «روز بلوا» و «بدون قرار قبلی» ۳ فیلم بعدی بهروز شعیبی در قامت کارگردان بودند که با توفیقهایی نیز همراه شدند. «دارکوب» در 11 رشته از جشنواره سیوششم فجر نامزد سیمرغ شد و ۲ سیمرغ نیز دریافت کرد. «روز بلوا» اگرچه در جشنواره سیوهشتم با بیمهری مواجه شد اما پس از سریالی شدن با ورود به شبکه نمایش خانگی توجهها را به خود جلب کرد. «بدون قرار قبلی» آخرین فیلم بهروز شعیبی از منظر کارگردان است که بیتردید بلوغی بر کارگردانی است. شعیبی در این فیلم که در جشنواره چهلم فیلم فجر توانست در 6 رشته نامزد دریافت سیمرغ شود و البته جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی را نیز دریافت کند، بخوبی توانسته شخصیتپردازی کند و با طراحی خوب موقعیتهای سینمایی، فضای بصری قابل توجهی ایفا کند. طبیعی است که «بدون قرار قبلی» فیلم خاصی است و مخاطبان خاصی از منظر سینمایی دارد ولی از جنبه موضوعی، همه ایرانیان میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. اگرچه وضعیت بد سینمای ایران از منظر گیشه باعث شده این فیلم و البته فیلمهای دیگر روی پرده فروش مناسبی نداشته باشند، در عین حال «بدون قرار قبلی» به نسبت آنچه از جنس سینمایش انتظار میرفت، کم دیده نشده است، اگرچه میتواند وضعیت بهتری را در روزهای آتی داشته باشد. بهروز شعیبی حالا در نقطهای ایستاده که میتوان داوری خوبی درباره جایگاه او در سینمای ایران داشت.
شعیبی انسان تعامل و تأمل در سینماست. معمولا در فضای سینمایی فعلی فیلمسازانی که گرایشات خویش را دنبال میکنند در دایره محدودی از عوامل و چهرهها قرار دارند و انتخابهایشان محدود است. شعیبی اما با همین اقتضائات فعلی و در همین فضا در عین حرفهای بودن، اصولمند و دارای چارچوب عمل کرده است. شعیبی هنوز به عنوان کارگردان جوان شناخته میشود، البته جوان هم هست و تازه سن از 40 گذرانده است ولی با همه جوانی، این سلوک برای برخی اهل هنر که تلاش میکنند به رنگ و ریا درآیند تا دیده شوند، درسآموز نیز هست. اینکه او توانسته بهرغم همه گرایشاتی که دارد - میدانیم چقدر این گرایشات در سینما مهجور است- یک شخصیت حرفهای و کاملا سینمایی داشته باشد، از مهارتهایی است که کارگردانهای جوانتر باید بیاموزند.
یکی از علاقهمندیها و مؤلفههای سینمای شعیبی که مورد توجه و البته تحسین است، شناخت و شخصیتپردازی درست «زن» در قصه است. توان او در سینمایی کردن قصههای زنانه از ۲ منظر دارای اهمیت است؛ اول اینکه برخلاف عمده فیلمهای سینمای ایران، زن نقش محوری در فیلمهای شعیبی دارد که همین موضوع به خاطر غفلتهای فراوانی که مجموعه سینمای ایران درباره کاراکتر زن داشته، شایسته تقدیر است. دوم اینکه او توانسته «زن» را بخوبی بشناسد و او را از انفعال همیشگی که شخصیت زن در سینمای ایران به آن مبتلاست، نجات دهد. زن کنشگر و زن فعال، نقش محوری را در آثار شعیبی ایفا میکند. در فیلمهای سینماییاش این ماجرا برجسته است. زن معتاد و زندگی از دست داده در «دارکوب» هم کنشگر است، شخصیت زن در «سیانور» هم دارای همین ویژگی است و اتفاقا در آخرین اثر او یعنی بدون قرار قبلی هم این موضوع برجسته است. خود او در این باره میگوید : «قصههایی که محوریتش خانمها باشند، من خیلی این نوع قصهها را دوست دارم و فکر میکنم خیلی از قصههایی که اینطور هستند و خانمها نقش اصلی آن هستند هنوز مغفول واقع شدهاند. به همین دلیل این قصه هم همانطور است. در میان آثار قبلی من شاید فقط «روز بلوا» از این قاعده مستثنا بود».
درباره ویژگیهای شخصیتی و مؤلفههای سینمای شعیبی البته بیش از این میتوان سخن گفت اما غرض از این نوشته توجه به عنصری مهم در سینمای ایران است که بیش از اینها میتواند جریانساز و تاثیرگذار باشد.
ارسال به دوستان
بهروز شعیبی: «بدون قرار قبلی» یک پیشنهاد برای بازنگری داشتهها و ریشههای خودمان است
افتخار به ایرانی بودن
گروه فرهنگ و هنر: همزمان با اکران فیلم «بدون قرار قبلی» و استقبال خوب مخاطبان از این فیلم در سینماها، کارگردان فیلم میهمان تلفنی برنامه «سینماچی» رادیو جوان شد و با علی مرادخانی درباره چگونگی شکلگیری ایده و دغدغههایش برای ساخت این فیلم گفتوگو کرد.
به گزارش «وطنامروز» بهروز شعیبی ابتدا درباره اوضاع اکران و استقبال مردم از فیلمش گفت: استقبال خیلی خوب بوده و نکته ویژه برای ما افزایش تعداد مخاطب است که هر روز تعداد مخاطبان از روز قبل بیشتر میشود و از این بابت سپاسگزار خداوند و مردم عزیزمان هستیم.
در ادامه وی در پاسخ به سوال مجری برنامه سینماچی درباره اینکه چطور فیلم «بدون قرار قبلی» به ۲ مفهوم هویت و بازگشت اشاره میکند، توضیح داد: اصولا مساله مهاجرت و سفر، مساله تصمیمگیری برای اقامت و برای زندگی، یک مساله فردی است. یعنی برخلاف تصور ما راجع به این موضوع، بعضا از بیرون نگاه میکنیم، به نظر من این تصمیمگیری شخصی است و هرکسی بنا به دلایلی این تصمیم را میگیرد که در یک اقلیمی زندگی کند اما اینکه بعد از این تصمیم، ما چه رویکردی نسبت به پیشینه و گذشته خودمان داریم، دیگر فقط نمیتواند مساله فردی باشد، به نظرم اینجا مساله ملی و میهنی میشود؛ ما در سرزمینی دارای پیشینه زندگی میکنیم ولی متاسفانه بعضا اتفاقی پیرامون ما میافتد که به داشتههای خودمان پشت کنیم، «بدون قرار قبلی» به نحوی یک پیشنهاد برای بازنگری به همان داشتهها و ریشههای خودمان است.
همچنین کارگردان فیلم «بدون قرار قبلی» درباره اینکه برخلاف جو ماههای اخیر که دوگانهها و سوءتفاهمها بیشتر شده و نظرات رادیکالی پررنگتر اما «بدون قرار قبلی» حرف دیگری را میزند، گفت: بله، متاسفانه چندگانگی فرهنگی شدت گرفته و با اینکه اکثر ما در این سرزمین زندگی میکنیم ولی تحت تاثیر تبلیغات یا مسائل بیرونی و داخلی قرار میگیریم. عیبی ندارد که تفکر ما چیست یا به چه نتیجهای میرسیم، کار علمی و زندگی آدم اینگونه است که هر روز به تصمیمات، موضوعات و دستاوردهای جدید دست پیدا میکند اما واقعیت این است که گذشتهای که ما امروز به عنوان یک ایرانی از آن اسم میبریم و به آن افتخار میکنیم، احتیاج به محافظت دارد.
شعیبی ادامه داد: ما با نسلی روبهرو خواهیم بود که شاید تصورش از شاهنامه یا موسیقی ایرانی یا ادبیات فارسی فقط کتب اهل قدیم باشد، انگار که این کتب نمیتواند امروز بازخوانی شود و این اشتباه است. بخش عمدهای از آنچه امروز داریم را مدیون زحماتی که در سالیان سال در تاریخ این مملکت کشیده شده، هستیم و دوری از این پیشینه، آینده خوبی برای ما نمیسازد.
وی درباره لزوم بازگشت به گذشته فرهنگی و شناخت آن تصریح کرد: شما برای شناختن بعضی از علوم، حتما باید تاریخ آن را بدانید اگر نه نمیتوانید حتی آن علم را بشناسید؛ فرهنگ از همین جنس است، یعنی ما باید گذشته و پیشینه فرهنگیمان را بشناسیم و آن را تحلیل و آسیبشناسی کنیم، تا بتوانیم فعلیت و زمان حال و آینده فرهنگی را برای خودمان رقم بزنیم.
شعیبی در پایان گفت: از مردم عزیزمان خواهش میکنم هم سینما را حمایت کنند و هم تیم «بدون قرار قبلی» را در سینما ببینند و حیات سینمای ایران را رقم بزنند. ما مدیون محبت مردم عزیز هستیم.
ارسال به دوستان
«ستایش 1» پرمخاطبترین سریال تکراری
«از سرنوشت4» پربیننده شد
بر اساس نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، سریال «از سرنوشت ۴» پربینندهترین سریال سیما در نیمه اول خرداد ۱۴۰۱ بوده است. به گزارش «وطنامروز»، نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما نشان میدهد از بین سریالهای جدید پخش شده در نیمه اول خرداد ۱۴۰۱، سریال «از سرنوشت ۴» از شبکه ۲ با 26.4 پربینندهتر از سایر سریالها بوده است. بر اساس این نظرسنجی، این سریال رضایت 84.1 درصد بینندگان را در حد زیاد کسب کرده است. همچنین سریالهای «حکم رشد» از شبکه 3 با 22.3 درصد بیننده و کسب رضایت 77.7 درصدی و «فرمانروای نقابدار» از شبکه 5 با ۷ درصد بیننده و کسب رضایت ۹۳ درصدی در رتبههای بعدی قرار دارند. در این نظرسنجی، میزان بیننده سریالهای تکراری سیما در نیمه اول خرداد ۱۴۰۱ نیز بررسی شد. از میان سریالهای تکراری سریال «ستایش یک» از شبکه آیفیلم با 19.1 درصد بیننده پربینندهترین سریال تکراری بوده است. همچنین 79.5 درصد بینندگان سریال «ستایش 1» از این سریال در حد زیاد رضایت داشتهاند. بر اساس نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، سریال «از سرنوشت ۴» با 26.4 درصد پربینندهترین سریال سیما در نیمه دوم اردیبهشت ۱۴۰۱ نیز بوده است. همچنین در همان بازه زمانی، سریالهای «حکم رشد» از شبکه 3 با 16.9 درصد بیننده و کسب رضایت 83.1 درصدی و «فرمانروای نقابدار» از شبکه 5 با 6.1 درصد بیننده و کسب رضایت 93.9 درصدی در رتبههای بعدی قرار دارند. ارسال به دوستان
امضای تفاهمنامه مبادلات فرهنگی بین وزارت فرهنگ ایران و وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان
دیپلماسی فعال فرهنگی با همسایگان شمالی
تفاهمنامه «مبادلات فرهنگی بین وزارت فرهنگ ایران و وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان» پیش از ظهر روز یکشنبه با حضور رؤسایجمهور ۲ کشور طی مراسمی در تهران به امضای وزیر فرهنگ کشورمان و معاون نخستوزیر قزاقستان رسید. به گزارش «وطنامروز»، مراسم امضای ۹ سند همکاری میان ۲ کشور ایران و قزاقستان پیش از ظهر یکشنبه (29 خرداد) با حضور رؤسایجمهور و اعضای کابینه ۲ کشور برگزار شد. در این مراسم تفاهمنامه «مبادلات فرهنگی بین وزارت فرهنگ ایران و وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان» از سوی محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران و مختار تلیئوبردی، معاون نخستوزیر قزاقستان به امضا رسید.
«قاسم ژومارت توکایف» رئیسجمهور قزاقستان، به دعوت رسمی حجتالاسلام رئیسی، رئیسجمهور کشورمان و با استقبال وزیر جهاد کشاورزی یکشنبه هفته جاری وارد تهران شده بود. استقبال رسمی در مجموعه سعدآباد، دیدار و گفتوگو با رئیسجمهور کشورمان، برگزاری نشست مشترک هیأتهای عالیرتبه ۲ کشور، امضای ۹ سند همکاری و تفاهمنامه و دیدار با مقام معظم رهبری از جمله برنامههای سفر یکروزه توکایف به تهران بود.
همچنین آنار کریماف، وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان پیش از ظهر دوشنبه وارد تهران شد و در بدو ورود با حضور در حرم مطهر امام خمینی(ره)، به مقام شامخ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ادای احترام کرد.
وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان در بدو ورود به ایران، مورد استقبال حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانیپور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کیانی مدیرکل همکاریهای فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور، مرجانپور رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان و علیزاده سفیر جمهوری آذربایجان در تهران قرار گرفت.
بنا بر این گزارش، وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان که بامداد روز دوشنبه در صدر هیاتی وارد تهران شده بود، با حضور در مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره) با اهدای گل به مقام شامخ بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران ادای احترام کرد. بر همین اساس آنار کریماف عصر دیروز در قالب دیداری رسمی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت دیدار و گفتوگو کرد. محمدمهدی اسماعیلی با خیر مقدم به وزیر فرهنگ آذربایجان و هیات همراه، به روابط تاریخی، تمدنی و فرهنگی ۲ کشور و فعالیتهای مشترک اشاره کرد و گفت: با توجه به روابط دیرینه و مشترک ایران و آذربایجان، روابط ۲ کشور فراتر از دوستی و همسایگی است و جنبه خویشاوندی به خود گرفته است. وزیر ارشاد تصریح کرد: به سبب ارتباط دیرینه و دوستی میان ۲ کشور هر مانعی جلوی ما باشد کنار خواهیم زد.
وی در ادامه به مشترکات فراوان تاریخی، فرهنگی و تمدنی ۲ کشور اشاره و ابراز امیدواری کرد: با توجه به مذاکرات انجام شده و توافق انجام گرفته، فصل نوینی در گسترش ارتباط فرهنگی آغاز شود.
ارسال به دوستان
فیلم «نزدیک» از جشنواره سیدنی هم جایزه گرفت
جشنواره پیمایی «نزد»
فیلم «نزدیک» پس از کسب جایزه جشنواره کن، این بار جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم سیدنی را به خانه برد. به گزارش ایرنا به نقل از ورایتی، فیلم نزدیک (Close) ساخته لوکاس دونت که ماه گذشته جایزه بزرگ جشنواره کن را دریافت کرده بود، عصر یکشنبه (۲۹ خرداد) جایزه فیلم سیدنی را نیز از آن خود کرد.
دونت در یک پیام ویدئویی درباره دریافت جایزه بزرگ جشنواره فیلم سیدنی گفت: فیلم «نزدیک» فیلمی برآمده از قلب ماست؛ فیلمی که ما سالها با گروه بزرگی از افراد روی آن کار کردیم. فیلم «نزدیک» برای رسیدن به این جایزه ۴۱ هزار و ۶۰۰ دلاری در بخش رقابتی با ۱۲ فیلم از جمله «آلکاراس» ساخته کارلا سیمون و «دختر ساکت» از کولم بایرید رقابت کرد. «نزدیک» فیلمی است درباره دوستی و مسؤولیتپذیری که به دنیای شکننده پیوندهای کودکانه میپردازد.
برندگان این دوره از جشنواره فیلم سیدنی را هیات داورانی بینالمللی تعیین کردند که متشکل بود از دیوید ونهام بازیگر استرالیایی، جنیفر پیدام کارگردان استرالیایی، مصطفی سرور فرخی نویسنده، کارگردان و تهیهکننده از بنگلادش، سمیح کاپلاناوغلو برنده جایزه خرس طلایی جشنواره برلین از ترکیه و یوکا ساکانو از ژاپن. نسخه سال ۲۰۲۲ جشنواره فیلم سیدنی با نمایش بیش از ۲۰۰ فیلم از ۶۰ کشور جهان از ۸ تا ۱۹ ژوئن (۱۸ تا ۲۹ خرداد ۱۴۰۱) در سیدنی استرالیا برگزار شد. گفتنی است فیلمهای ستارهها در ظهر (Stars at Noon) ساخته کلر دنیس و نزدیک (Close) به کارگردانی لوکاس دونت به طور مشترک برنده جایزه بزرگ جشنواره شدند.
ارسال به دوستان
اخبار
دایناسورها در صدر گیشه سینمای چین
«دنیای ژوراسیک: قلمرو» برای دومین هفته پیاپی صدرنشین گیشه سینمای چین شد. به گزارش فارس به نقل از ورایتی، «دنیای ژوراسیک: قلمرو» «Jurassic World: Dominion» بهرغم افت 57 درصدی و چالشهای پیشبینیشده از سوی فیلم تازهوارد محلی «دوستان یک هفتهای» در جایگاه نخست فروش گیشه چین قرار گرفت. بر اساس دادههای موسسه مشاوره آرتیزان گیتوی، فیلم دنباله دایناسورها بین جمعه تا یکشنبه در چین 23.3 میلیون دلار (۱۵۶ میلیون یوان) فروش داشت که به آن امتیاز کلی 92.4 میلیون دلاری پس از 10 روز اکران در سینماها داد. «دوستان یک هفتهای» که تنها روز شنبه اکران شد، از ۲ روز اول اکران در سینماهای چین، 5.8 میلیون دلار (38.9 میلیون یوان) به دست آورد. ممکن است طی هفتههای آینده اکرانهای قویتری پیشبینی شود، زیرا دیگر فیلمهای چینی با احتیاط وارد سینماهای این کشور میشوند، چرا که تعطیلیهای کرونایی سینماها، برنامه اکران فیلمهای محلی را مختل کرد.
***
معرفی هیأت داوران جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان
هیات داوران ۳ بخش مسابقه تئاتر خردسال، خیابانی و خیمهشببازی بیستوهفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان معرفی شدند. به گزارش «وطنامروز»، دبیرخانه جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، هیات داوران ۳ بخش مسابقه تئاتر خردسال، خیابانی و خیمهشببازی این رویداد نمایشی را معرفی کرد. بر این اساس الکا هدایت، بهرام بهبهانی و مهرداد نظامآبادی ۳ داوری هستند که آثار بخش مسابقه تئاتر خردسال را بررسی و برگزیدگان را در اختتامیه بیستوهفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان معرفی میکنند. همچنین هیات داورانی متشکل از بهناز مهدیخواه، عباس جمشیدیفر و حسین صفی آثار بخشهای مسابقه تئاتر خیابانی و خیمهشببازی جشنواره بیستوهفتم تئاتر کودک و نوجوان را ارزیابی خواهند کرد. هیات داوران این ۳ بخش از هنرمندان باسابقه عرصه هنرهای نمایشی، بویژه نمایش کودک و نوجوان هستند که آثار منتخب جشنواره بیستوهفتم را داوری میکنند. بیستوهفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با هدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، یکم تا ششم تیرماه به دبیری امیر مشهدی عباس با شعار «تئاتر، پرواز پروانههای خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار میشود.
***
کنسرت معتمدی در تهران
سیدمحمد معتمدی، خواننده موسیقی ایرانی پس از وقفهای ۴ ساله برای برگزاری کنسرت در تهران، تازهترین اجرای زنده خود را در پایتخت پیش روی مخاطبان قرار میدهد. به گزارش مهر، تازهترین کنسرت محمد معتمدی، خواننده موسیقی ایرانی پس از وقفهای ۴ ساله، روز بیست و هفتم تیرماه سال جاری در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار خواهد شد. محمد معتمدی که طی سالهای اخیر از منتقدان همیشگی روند برگزاری کنسرتها و شیوه فروش بلیت اجراهای زنده بوده درباره این کنسرت موسیقی نوشته است: «پس از ۴ سال دوباره در تهران روی صحنه خواهیم رفت. اسپانسر یا حامی مالی نداریم و مثل همیشه بیلبورد هم نداریم. فقط شما را داریم و البته خدا را. به امید دیدار».
***
«دیگران» در تماشاخانه ملک
نمایش «دیگران» به کارگردانی رحمان خوبزاده از چهارشنبه یکم تیرماه در تماشاخانه ملک روی صحنه میرود. به گزارش «وطنامروز»، اجرای نمایش «دیگران» به کارگردانی رحمان خوبزاده بر اساس نمایشنامه «باغ آلبالو» آنتوان چخوف از اول تیرماه در تماشاخانه ملک روی صحنه میرود. پیشفروش بلیت این نمایش آغاز شده است. در خلاصه داستان نمایش آمده است: یک: نمایشنامه داستان یک زن اشرافزاده روس و خانوادهاش است که به علت قرض، رو به ورشکستگی هستند و باغ آلبالوی خاطرهانگیزشان در گرو بانک است و چون خانواده غیر از قرض عایداتی ندارد، قرار است در موعد معینی باغ و ملکشان حراج شود. دو: روایت معاصر زندگی یک زن و مرد، که مرد در آن هیچ چیز را نمیبیند. سه: روایت پیرمردی که به سنگ احترام میگذارد. رحمان خوبزاده پیش از «دیگران» نمایشهای «تابوتخانه خاموش»، «خرده جنایتهای زناشویی»، «ملکه چهارم آگوست»، «رستاخیز تنهایی و جنون» و «اسب سورمهای» را روی صحنه تئاتر برده است. وی همچنین رئیس جشنواره ملی تئاتر آرخه نیز است.
***
چاپ ششم ترجمه «جوان خام» داستایوفسکی
ششمین چاپ ترجمه رضا رضایی از رمان «جوان خام» اثر فئودور داستایوفسکی توسط نشر اختران منتشر شد. به گزارش مهر، نشر اختران ششمین چاپ ترجمه رضا رضایی از رمان «جوان خام» اثر فئودور داستایوفسکی را با شمارگان هزار نسخه، ۶۹۰ صفحه و بهای ۲۸۵ هزار تومان منتشر کرد. پنجمین چاپ این کتاب بهار سال گذشته (۱۴۰۰) با شمارگان هزار نسخه و بهای ۱۵۰ هزار تومان منتشر شده بود. چهارمین چاپ این ترجمه سال ۹۸ با شمارگان هزار نسخه و بهای ۱۱۰ هزار تومان منتشر شد و نخستین چاپ آن نیز سال ۸۷ با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و بهای ۹,۵۰۰ تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفت. این ترجمه برای نخستینبار اواخر دهه ۶۰ منتشر شده بود و بعدها چاپ آن در اختیار نشر دات قرار گرفت و پس از نشر دات نیز انتشار آن به نشر اختران سپرده شد. رضایی رمان «جوان خام» را از ترجمه انگلیسی آن با عنوان Araw Youth به فارسی برگردانده است. داستان بر تضاد ایدئولوژیک مستمر پدر و پسر تمرکز دارد که نمایانگر تقابل تفکر سنتی نسل ۱۸۴۰ با نظرات پوچگرایانه نسل ۱۸۶۰ روسیه است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|