|
اپلیکیشن موبایلی «تهران من» فعال شد
رئیس سازمان فاوای شهرداری تهران از فعال شدن اپلیکیشن موبایلی تهران من خبر داد و گفت: اختلال در خدمترسانی به مردم هدف دشمن از حمله سایبری بود. هادی محضرنیا درباره موضوع حمله سایبری دشمن به سامانههای شهرداری تهران اظهار داشت: اخلال در خدمترسانی به مردم از اهداف جدی دشمن در این حمله سایبری بود که خوشبختانه با اقدام بموقع از آسیب به سامانهها جلوگیری شد و تلاش دشمن در این حمله ناکام ماند.
ارسال به دوستان
آمار مرگ و میرهای ناشی از «کووید - ۱۹» در ایران طی 2 روز گذشته صفر بوده است
کرونا زیر صفر!
گروه اجتماعی: روزهای آمار صفر مرگومیر ناشی از بیماری «کووید-19» در کشور همچنان در حال تکرار است اما کارشناسان بهداشت در عین حال تاکید دارند هر چند کرونا دیگر توان گذشته خود را ندارد ولی رعایت پروتکلهای بهداشتی تا برچیده شدن کامل این بیماری مرگبار ضروری است. بر این اساس وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز اعلام کرد: در ستاد ملی کرونا به این جمعبندی رسیدیم که الزام استفاده از ماسک در مکانهای باز برداشته شود اما در مکانهای سربسته و جاهایی که تهویه ندارد، بویژه در وسایل نقلیه عمومی همچنان باید از ماسک استفاده شود.
بهرام عیناللهی با بیان اینکه بیماری کرونا از بین نخواهد رفت و مثل آنفلوآنزا خواهد شد، گفت: بنابراین باید سالی یک بار واکسیناسیون کرونا انجام شود. وی دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت اظهار داشت: حجم بالای واکسیناسیون در کشور باعث شد ایمنی بدن مردم افزایش پیدا کند. وی افزود: امروز در سازمان جهانی بهداشت ایران جزو چند کشور برتر در مقابله و مدیریت کروناست و در خردادماه هم مرگومیر ناشی از تلفات کرونا در کشورمان تکرقمی بود. وزیر بهداشت در ادامه عنوان کرد: شنبه در ستاد ملی کرونا به این جمعبندی رسیدیم که در فضاهای باز استفاده از ماسک الزامی نیست و عمدتا در فضاهای بسته و بویژه در وسایط نقلیه عمومی لازم است که حتما از ماسک استفاده شود. عیناللهی همچنین با بیان اینکه بیماری کرونا از بین نخواهد رفت و مثل آنفلوآنزا خواهد شد، گفت: بیماریها یک مرحله همهگیری(پاندمی) دارند و بعد به تکگیری(آندمی) برمیگردند؛ کرونا وجود خواهد داشت، بنابراین باید سالی یک بار واکسیناسیون کرونا انجام شود. وی تصریح کرد: خطر کرونا در دنیا از بین نرفته و در برخی کشورها آمار قابل توجهی وجود دارد و با توجه به مسافرتهایی که به داخل کشور انجام میشود، افرادی که 6 ماه از تزریق آخرشان گذشته امسال باید یک نوبت تزریق واکسن داشته باشند. وزیر بهداشت ادامه داد: امسال دولت به طور رایگان واکسیناسیون را انجام خواهد داد و در سالهای بعد با توجه به وضعیتی که در دنیا وجود دارد، توصیه میشود واکسن در اختیار داروخانهها قرار بگیرد تا کسانی که مایل هستند و بیماریهای زمینهای دارند، این واکسیناسیون را انجام دهند. عیناللهی درباره شیوع وبا در کشور نیز گفت: هنوز آمار قابل توجهی از ابتلا به وبا وجود ندارد، چیزی حدود 40 مورد در کشور گزارش شده است؛ در مناطق مرزی بویژه کشورهای همجوار این خطر وجود دارد و ما در حال کنترل این موضوع هستیم. وی ادامه داد: چیزی که درباره وبا مهم است، شستوشوی سبزیجات است؛ چراکه راه انتقال آن از طریق سبزیجات است. وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ما در جوانی جمعیت جزو وزارتخانههای پیشرو هستیم، 4-3 ماه پیش قرارگاه جوانی جمعیت را در وزارت بهداشت با مسؤولیت بنده ایجاد کردیم؛ تمام معاونتها موظف هستند گزارش خود را ارائه کنند و به نظرم از قانون هم جلوتر هستیم. عیناللهی در پاسخ به این سوال که برنامه وزارت بهداشت برای مقابله با حفرههای قاچاق دارو و فعالیت مافیا در این حوزه چیست، گفت: یکی از اولویتهای وزارت بهداشت تامین دارو است. وی ادامه داد: یکی از مسائلی که دولت دنبال میکند این است که بیمهها قوی شوند، برای نخستین بار دولت تمام مردم را بیمه کرد و در این رابطه 5 میلیون و 600 هزار نفر بیمه شدند و حدود 600 هزار نفر هم قبل از عید بیمه شدند.
صدور مجوز مصرف واکسن پاستوکووک به عنوان دوز یادآور تمام واکسنهای کرونا در ایران
مدیرگروه تحقیقات بالینی و اپیدمیولوژی انستیتو پاستور ایران ضمن تشریح روند انجام مطالعات بر واکسن پاستوکووک و پاستوکووک پلاس، از صدور مجوز مصرف واکسن پاستوکووک به عنوان دوز یادآور تمام واکسنهای تزریق شده در کشور خبر داد. دکتر آمیتیس رمضانی گفت: با توجه به ظهور واریانتهای جدید واکسنگریز و وجود شواهدی مبنی بر افت تدریجی سطح ایمنی حاصل از واکسیناسیون «کووید-۱۹»، تزریق دوز یادآور بعد از چند ماه، بویژه برای واکسنهای مبتنی بر پلتفرم ویروس غیرفعال، حائز اهمیت است. مطالعات اخیر نشان میدهد واکسنهای «کووید-۱۹» با پلتفرم پروتئینی تولیدشده در انستیتو پاستور ایران، میتوانند نقش مهمی در ادامه برنامه واکسیناسیون علیه این بیماری در کشور داشته باشند. تحقیقات همچنین نشان داده است که تزریق واکسنهای مربوط به ۲ پلتفرم متفاوت، یا به عبارتی Mix & Match، باعث ایجاد ایمنی موثرتر و پایدارتر علیه ویروس عامل «کووید-۱۹» میشود. وی افزود: با توجه به اهمیت انتخاب واکسن بیخطر با کارایی بالا به عنوان دوز یادآور، در هفته جاری وزارت بهداشت با تکیه بر شواهد حاصل از مطالعات کارآزمایی بالینی انجام شده، واکسن پاستوکووک را علاوه بر پاستوکووکپلاس به عنوان دوز یادآور سایر واکسنهای مورد استفاده در کشور تایید کرد.
* واکسن نزدهها بمب ساعتی هستند
هرچند کرونا در ایران با تلاش دولت سیزدهم و ایثار و همت کادر درمان مهار شده است اما همچنان برخی کارشناسان و مقامات نظام سلامت درباره احتمال وجود برخی تهدیدها هشدار میدهند؛ یکی از مهمترین این تهدیدها واکسننزدهها هستند که به 14 میلیون نفر میرسند.
کامران باقریلنکرانی، وزیر اسبق بهداشت درباره موفقیت دولت سیزدهم در مهار کرونا اظهار داشت: اتفاق مهمی که در دولت سیزدهم رخ داد این بود که رئیسجمهور به عنوان رئیس قوه مجریه وارد عرصه شد و من با اطلاعاتی که دارم، میدانم ایشان برای تهیه واکسن نهتنها با کشورهایی که قرار بود برای ما تهیه واکسن داشته باشند شخصا تماس گرفت، بلکه حمایت مالی لازم را نیز انجام داد و یک کار چندوجهی را شروع کرد که این اقدام باعث شد وزارت بهداشت بتواند با یک حمایت عالی به کار خود شتاب بهتری بخشد.
وی در گفتوگو با ایرنا گفت: مردم هم وقتی دیدند حاکمیت و بویژه رئیسجمهور پای کار هستند، همکاری و همدلی بیشتری به خرج دادند و این حماسه رقم خورد. در حالی که تا پیش از آن ما به عنوان یک کشور ناکام در مقابله با کرونا بودیم، تبدیل به کشوری شدیم که اکنون میتوانیم به دستاوردهای خود در این عرصه افتخار کنیم و با زحمات مدافعان سلامت که از جان خود گذشتند و تعداد زیادی شهید تقدیم کردند، مهار کرونا به نتیجه رسید و شیرینی آن نمایان شد. بنابراین کلید این موفقیت حمایت عالی دولت و شخص رئیسجمهور است که توانست به امورات عرصه سلامت در زمینه کرونا شتاب و تعالی بخشد.
باقریلنکرانی افزود: حجم واکسیناسیونی که تا آخرین روزهای دولت دوازدهم انجام شد در نهایت به ۱۰ میلیون نفر هم نرسید اما در دولت سیزدهم توانستیم در زمان کوتاهی به حدود ۱۰۰ میلیون دوز و اکنون به ۱۴۰ میلیون دوز رسیدهایم. توفیقاتی که این دولت در این عرصه کسب کرده قابل مقایسه با گذشته نیست.
وزیر اسبق بهداشت در ادامه تصریح کرد: البته الان در مقطعی هستیم که واکسن نزدهها یک کانون بحران بالقوه برای کشور هستند؛ طبق آمار حدود ۱۴ میلیون نفر در کشور واکسن نزده هستند. این تعداد برای جمعیت کشور خطر بالقوهای ایجاد میکند که اگر خدای ناکرده با موج دیگری روبهرو شویم، کسانی که واکسن زدهاند وضعیت مناسبتری دارند اما این افراد میتوانند کانون انتقال و گسترش بیماری برای خود و دیگران باشند.
***
شناسایی ۴۴۱ بیمار جدید کرونایی در کشور
وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد، در شبانهروز گذشته ۴۴۱، بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۷۰ نفر از آنها بستری شدند. خوشبختانه طی این مدت، هیچ بیمار مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور جان خود را از دست نداد. بنا بر این گزارش، در چنین شرایطی مجموع آمار جانباختگان کرونا در کشور همچنان روی عدد ۱۴۱ هزار و ۳۸۶ نفر قرار دارد. از طرفی تاکنون ۷ میلیون و ۶۲ هزار و ۴۰۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شدهاند. این در حالی است که ۱۸۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۹۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۵۷ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. همچنین تاکنون ۶۴ میلیون و ۶۴۱ هزار و ۲۶۸ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۲۴۳ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۱۸۶ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کردهاند و مجموع واکسنهای تزریقشده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۳۷۰ هزار و ۶۹۷ دوز رسید.
ارسال به دوستان
سازمان هواشناسی هشدار داد
تداوم گرما در تهران و خیزش گرد و خاک در ۹ استان
با آنکه هوای تهران طی روزهای آینده همچنان گرم خواهد بود اما طبق پیشبینی سازمان هواشناسی، دمای هوای پایتخت از یکشنبه 11 تیر کاهش مییابد. بنا بر این گزارش، سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در ۹ استان، افزایش سرعت باد و ارتفاع امواج تا ۳ متر و احتمال غرق شدن شناگران، شکستن درختان کهنسال و نهالها و سقوط اشیا از ارتفاعات هشدار داد. این سازمان با صدور هشدار نارنجی از افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع امواج در ساحل و فراساحل بین ۲ تا ۳ متر در شرق دریای عمان و مناطق ساحلی و دور از ساحل سیستانوبلوچستان خبر داد. در این شرایط جوی خطر غرق شدن شناگران، آسیب رسیدن به قفسها و تورهای صیادی، خسارت به قایقها و شناورهای کوچک و اختلال در فعالیتهای دریایی دور از انتظار نیست. سازمان هواشناسی برای کاهش آسیبهای احتمالی ممنوعیت شنا، محدودیت و احتیاط در ترددهای دریایی، بویژه تردد با شناورهای سبک و قایقهای صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط همه فعالان دریایی را توصیه میکند. در ادامه این سازمان با صدور هشدار زرد رنگ از افزایش گرادیان فشاری و وزش باد شدید در نیمهشرقی در اواخر شب و صبح، خیزش گردوخاک، در مناطق مستعد توفان گردوخاک و در بستر رودخانههای خشک شده توفان شن تا ۱۱ تیر خبر داد. این مخاطره جوی کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در ناوگان حملونقل جادهای، ریلی و هوایی، کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به سازههای موقت، احتمال شکستن درختان کهنسال و نهالها، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال آسیب به صنایع حساس به گردوخاک را به دنبال دارد. بر اساس بررسی دادهها و نقشههای پیشیابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران طی 5 روز آینده آسمانی صاف، در ارتفاعات گاهی کمی ابری در بیشتر ساعتها همراه با وزش باد و گاهی وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در مناطق مستعد با خیزش موقت گردوخاک، بویژه روزهای شنبه و یکشنبه در نیمهغربی و جنوبی در ساعات عصر و شب پیشبینی میشود. روز شنبه ماندگاری هوای گرم و از یکشنبه کاهش ۳ تا ۶ درجهای دما مورد انتظار است. آسمان تهران امروز صاف تا قسمتی ابری و گاهی وزش باد شدید با احتمال گرد و غبار در بعد از ظهر با حداقل دمای ۲۷ و حداکثر دمای ۴۰ درجه سانتیگراد پیشبینی میشود. ارسال به دوستان
برگزاری نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی مدیریت شهری تهران
نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی مدیریت شهری تهران برای جذب سرمایهگذار برگزار میشود. عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران درباره برگزاری نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی مدیریت شهری تهران گفت: این نمایشگاه برای بررسی و ارائه خدمات، توانمندیها و برنامههای سازمانها و شرکتهای شهرداری تهران است، همچنین از ۱۷ شهر خواهرخوانده تهران نیز در این نمایشگاه حاضر هستند. وی ادامه داد: جذب سرمایه و صدور خدمات فنی و مهندسی، راهاندازی فروشگاه شهروند و مشارکتهای فنی در برخی شهرهای خواهرخوانده از جمله برنامههای این نمایشگاه است. محمدخانی گفت: برای تمام این شهرها غرفه در نظر گرفته شده است و مسؤولان شهری آنها نیز دعوت شدهاند. سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه این نخستین تجربه شهرداری و کار جدیدی است، اظهار کرد: اولویت شهرداری در این نمایشگاه فعالیت اقتصادی و جذب سرمایهگذار است، همچنین مجمع کلانشهرهای ایران هم در این نمایشگاه حضور دارد و پنلهای تخصصی نیز در این نمایشگاه برگزار خواهد شد. وی با اشاره به دیگر برنامههای این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه برای نخستینبار اسناد تاریخی شهرداری و شهر تهران رونمایی میشود. این اسناد از مرکز اسناد مجلس و مکانهای مختلف جمعآوری شده است. محمدخانی با اشاره به برنامه دیگر شهرداری تهران برای سرمایهگذاری گفت: از چهارشنبه نیز برنامه سرمایهگذاری در برج میلاد رخ میدهد؛ این 2 برنامه در تعامل با یکدیگر هستند. در این برنامه گروههای مختلف سرمایهگذار حاضر میشوند و فضاهای سرمایهگذاری شهر مشخص میشود. ارسال به دوستان
اخبار
دستگیری سارق مسلح منازل
رئیس پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق منزل و کشف یک قبضه سلاح جنگی خبر داد. سرهنگ جلیل موقوفهای اظهار داشت: ماموران تیم عملیات کلانتری 134شهرک قدس در حال گشتزنی در این محله بودند که به راکبان یک دستگاه موتوسیکلت با پلاک مخدوش و صورتهای پوشیده که در حال پرسهزنی و زاغزنی منازل بودند مشکوک شده و جهت بررسی بیشتر به 2 موتورسوار مراجعه میکنند. وی با بیان اینکه متهمان با مراجعه ماموران به سرعت از محل متواری میشوند، افزود: در یک تعقیب و گریز و اجرای طرح مهار با درایت و هوشیاری ماموران، موتوسیکلت متوقف و یکی از متهمان قبل از هرگونه اقدامی دستگیر میشود. در بررسی اولیه از متهمان یک قبضه سلاح سرد و یک قبضه کلت کمری به همراه 15 عدد فشنگ جنگی کشف شد. رئیس پلیس پیشگیری تهران با بیان اینکه متهم 39 ساله در تحقیقات اولیه به جرم خود مبنی بر سرقت از منازل در شمال تهران اعتراف کرد، ادامه داد: دستگیری متهم متواری در دستور کار قرار دارد.
***
آثار حسن روحالامین بر دیوارهای بزرگراه امام علی نقاشی میشود
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: چند طرح ماندگار از حسن روحالامین با موضوع امیرالمومنین علیهالسلام روی تعدادی از دیوارهای بزرگراه امام علی نقاشی میشود. به گزارش اداره ارتباطات و امور بینالملل سازمان زیباسازی شهر تهران، رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به اهمیت عید سعید غدیر خم گفت: عید سعید غدیرخم بزرگترین عید ماست و به همین منظور سازمان زیباسازی در راستای اهمیت این عید، اقدام به اجرای ۷ دیوارنگاره با محوریت امیرالمومنین از برخی هنرمندان شاخص از جمله حسن روحالامین کرده است.
***
ثبت یک مورد فوت بر اثر وبا در عراق
مقامات عراق از ثبت یک مورد فوت ناشی از وبا در این کشور خبر دادند. به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت بهداشت عراق گفت: روز سهشنبه نخستین قربانی وبا ثبت و ۱۷ مورد ابتلای جدید نیز طی ۲۴ ساعت گزارش شد. گفته شده از آغاز سال جاری در مجموع ۷۶ مورد ابتلا به وبا در عراق ثبت شده است. آخرین شیوع گسترده وبا در عراق مربوط به سال ۲۰۱۵ است که استانهای بغداد و بابل بیشتر تحت تاثیر بیماری قرار گرفتند. به گزارش مدیکال اکسپرس، وبا یک بیماری اسهالی حاد است که با آنتیبیوتیک و تامین آب مورد نیاز بدن قابل درمان است اما بدون مراقبت پزشکی میتواند در عرض چند ساعت به مرگ بیمار منجر شود.
***
آتشسوزی مرگبار مجتمع مسکونی در مجیدیه
سخنگوی سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از جان باختن یک تن و نجات دهها نفر از حریق یک مجتمع مسکونی در مجیدیه شمالی خبر داد. سیدجلال ملکی در گفتوگو با ایسنا گفت: ساعت ٢٠:١١ سهشنبه یک مورد حادثه آتشسوزی در یک مجتمع مسکونی در خیابان مجیدیه شمالی، خیابان محمودی به سامانه ١٢۵ سازمان آتشنشانی اطلاع داده شد که در پی آن بلافاصله 4 ایستگاه آتشنشانی به همراه نردبام هیدرولیکی، خودروی حامل تجهیزات تنفسی، گروه نجات و خودروهای پشتیبانی به محل اعزام شدند. وی ادامه داد: با توجه به حجم زیاد دود و حرارت عملیات آغاز شد و آتشنشانان حتی در واحدهایی که در بستهای داشت نیز تا آنجا که امکانپذیر بود جستوجو کردند. در این مدت دهها نفر از داخل ساختمان نجات داده شدند که در میان آنها از کودک 6 ماهه تا فردی ٨٠ ساله نیز حضور داشتند. ملکی گفت: ۳ تن با وضعیت وخیم خارج شدند که به هوای آزاد و پشت بام منتقل شدند. به تایید عوامل اورژانس یک تن که آقای حدودا ۶۵ ساله بود جان باخته بود و ۲ فرد دیگر علائم حیاتی داشتند که این افراد به اورژانس تحویل داده و به مراکز درمانی منتقل شدند. وی گفت: آتش سریع خاموش و تخلیه دود از ساختمان نیز انجام شد.
***
دستاوردهای منطقه14 در بوستان گفتوگو رونمایی میشود
همزمان با برگزاری نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی مدیریت شهری تهران 1401، از دستاوردهای منطقه14 با رویکرد ترویجی و تبلیغی، آموزش، اطلاعرسانی و تعاملی رونمایی میشود. به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 14 تهران، محمدامین سالاریپور، شهردار منطقه 14 با بیان اینکه این نمایشگاه با موضوع ارائه الگوی جامع و کارآمد فعالیتها، دستیابی به تفاهم و همدلی بین شهروندان و شهرداری، اهمیت نقش شهرداری در حل مسائل شهری و ارتقای دانش و مهارتهای تخصصی و... در بوستان گفتوگو برگزار میشود، گفت: بر همین اساس شهرداری منطقه 14 نیز با حضور فعال در این نمایشگاه، توانمندیها، دستاوردها، چشماندازها و برنامههای اجرایی منطقه را ارائه میکند. وی افزود: شاخصها، ظرفیتهای گردشگری و فرصتهای سرمایهگذاری برای توسعه و آبادانی منطقه در سال 1401، در قالب نشریه، ماکت، کتاب، پوستر، اکران عکس و مستند به صورت کامل معرفی میشود. سالاریپور ضمن دعوت از شهروندان برای بازدید از این نمایشگاه و غرفه منطقه 14، ادامه داد: در مدت زمان برپایی این نمایشگاه که از 12 تا 17 تیر ادامه خواهد داشت، علاوه بر کتاب فرصتهای سرمایهگذاری و برنامههای سال1401، دهها عنوان برنامه برای شهروندان پیشبینی شده است که به اطلاع عموم میرسد.
ارسال به دوستان
تحلیلی بر رویداد اجتماع مردمی سلام فرمانده در ورزشگاه آزادی تهران
نادر جعفریهفتخوانی*: برگزاری رویداد سلام فرمانده در ورزشگاه آزادی تهران در پنجم خرداد همانند هر رویداد دیگری در این سطح، توانست طیفی از واکنشهای موافق و مخالف را برانگیزد و با جلب توجه مردم و کارشناسان، موجی از دیدگاهها و اظهار نظرات را مطرح کرده و به چالش بکشد. این نوشته با هدف بازخوانی این رویداد از ۲ منظر دانشی «بازاریابی» و «مطالعات فرهنگی» بر آن است خواننده را با ابعادی از این پدیده روبهرو کند که کمتر مورد توجه قرار گرفته است و ظرفیتهایی را نشان دهد که با وجود قدرت تأثیرگذاری اجتماعی بالا، سالهاست مورد غفلت مسؤولان فرهنگی و اجتماعی جامعه بوده است. تأکید بر این نکته نیز لازم است که این نوشته به دنبال نقد شعر و محتوای این سرود نیست که نه نویسنده در آن تخصصی دارد و نه هدف این نوشته، آن را ایجاب میکند.
مطالعات فرهنگی نوعی روششناسی میانرشتهای چندگانه از مفاهیم و روشهای رشتههای مختلف دانش است که توانسته خود را به عنوان رشته دانشگاهی جدیدی با تأکید بر ضرورت شناخت مفهوم فرهنگ عامه و موضوعات مردمپسند معرفی کند. شکلهای نوین فرهنگ عامه، فرهنگ جوانان و فرهنگ گروههای کمتر مورد توجه در جامعه از یک سو و شکلهای نوین رسانهای، تبلیغات و موسیقی مردمپسند از سوی دیگر، موضوعات اصلی مورد علاقه مطالعات فرهنگی به شمار میآید. این نوشتار «اجتماع چند ده هزار نفری مردمی سلام فرمانده در ورزشگاه آزادی تهران» را به عنوان یک پدیده مردمپسند اجتماعی از هر ۲ منظر دانشی یادشده مورد بررسی و تحلیل قرار داده و نکاتی را قابل ذکر میداند.
1- ظرفیت مردمپسند کردن مفاهیم دینی
اگرچه موضوع بسیار مهم «عرفی شدن» سالها مورد توجه جامعهشناسی دین قرار داشته و پژوهشهای متعددی درباره چیستی و چگونگی رخداد آن در جامعه ایرانی انجام گرفته است ولی از نگاه مطالعات فرهنگی، «مردمپسند کردن مفاهیم دینی» اکسیری است که هر مفهوم ایدئولوژیک را میتواند با سادهسازی و نمادپردازی در قالبهای زبانی روان، فراگیر و همهفهم (مانند شعر عامیانه) بویژه با بهرهگیری بجا و متناسب از موسیقی (آواها و نغمههای مردمپسند، نه با پیچیدگیهای فنی و هنری) مورد توجه عموم مردم قرار داده و براحتی بر زبانشان جاری کند تا با همین روش، پرتکرار شده و ماندگاری نسبی یابد. بنابراین فارغ از قوت یا ضعف فنی کلام و شعر سلام فرمانده، حس و حال و هوای ادای کلمات و مفاهیم ساده محتوایی آن در کنار زیرساخت موسیقایی آن (باز هم فارغ از پیچیدگیهای فنی و هنری) میتواند گونهای از مردمپسند کردن مفاهیم دینی انگاشته شده و این محصول فرهنگی را مورد پسند و توجه طیفی از عموم مردم قرار دهد، حتی اگر به مذاق طیفی از نخبگان و کارشناسان دینی یا نخبگان ادبی و موسیقایی خوش نیاید.
2- ظرفیت دیده شدن عامه مردم و مردمی کردن فرهنگ
حضور در ورزشگاه بزرگ آزادی و در اجتماعی بزرگ با پوشش رسانهای (خصوصا تلویزیونی)، فرصتی برای دیده شدن افراد فراهم میکند. بویژه آنهایی که معمولا در رسانهها دیده نمیشوند، زیرا معمولا به هیچیک از دسته نخبگان سیاسی، نخبگان فرهنگی، نخبگان اقتصادی و... تعلق ندارند و چهره مشهور اجتماعی هم نیستند. از دید مطالعات فرهنگی، هر رویدادی که فرصتی برای دیده شدن (آن هم نه یک نفر و 10 نفر و 100 نفر، بلکه دهها هزار نفر) فراهم میکند، خودبهخود انگیزهای مضاعف برای حضور و مشارکت اجتماعی عموم مردم است: «این همان معنای فرهنگ عامه نسبت به فرهنگ فاخر و مسلط و در مقابل، طبقه عامه نسبت به طبقه نخبه و مسلط است. چرا همیشه باید نخبگان و چهرههای مشهور اجتماعی دیده شوند؟ چرا ما مردم عادی نه؟!»
بدیهی است هر چه پوشش رسانهای یک رویداد قویتر و فراگیرتر باشد (که در این رویداد، چنین بود)، انگیزه مشارکتکنندگان هم بیشتر میشود، بویژه آنکه در مکان گردهمایی، یعنی ورزشگاه آزادی، معمولا تماشاگر اصالت ندارد، بلکه رویداد اصلی، همان مسابقه فوتبال است که اجرا میشود، حال آنکه در این رویداد، اصالت با حاضران و مشارکتکنندگان در مراسم بود و هیچ اتفاق خاصی قرار نبود در میانه میدان اجرا شود! جانمایی متفاوت دوربینهای تلویزیونی در ورزشگاه و کثرت تصاویری که از افراد مختلف (کودک و نوجوان و پدر و مادر و زن و مرد) در پخش تلویزیونی دیده میشد و حتی نوع تصاویر (عموما نزدیک)، همگی مؤید همین نکته است.
3- علاقهمندی مردم به گردهمایی، فرصتی برای بازنمایی جمع
مفاهیمی مانند «اکثریت، توده، انبوه، مردم، عموم و...» که از نگاه جامعهشناسی و مطالعات فرهنگی، مرجع ارزش به شمار میآیند، عامل بسیار مهمی برای ایجاد جذابیت و همراهسازی طیف متنوعی از مخاطبان و علاقهمندان است و همین عامل در دنیای امروز، یکی از جذابیتهای رویدادهای بزرگ ورزشی، هنری، فرهنگی، گردشگری و... برای عموم مردم است. اینکه اقشاری از مردم با برچسب حزباللهی، مذهبی، ولایی و عناوین مشابه، و حتی همین مردم عادی هم نیاز به کسب تأیید دیگران و بازنمایی خود در آیینه جمع دارند، یک دلیل مهم برای گردهم آمدن و جمع شدن است. اینکه شور و شوق و انرژی مضاعفی در «با هم بودن و کنار هم بودن» نهفته است، دلیل مهم دیگری برای استقبال و مشارکت مردم است. همان دلایلی که تماشاگران زیادی را به ورزشگاهها میکشاند تا مسابقه تیم محبوب خود را در کنار «سایر هواداران و طرفداران» ببینند، همان انگیزهای که عده زیادی از طرفداران یک هنرمند را به کنسرتی در داخل یا خارج از کشور میکشاند تا با جماعتی از دیگران همفکر و نسبتا مشابه به تماشای یک رویداد هنری بنشینند، اینجا هم دلیل خوبی برای گردهمایی به قصد عرض سلام و ارادت به فرمانده بود.
4- ابژه مسرتبخش و مصرف مکان؛ احساس خوب برگزاری رویداد در یک مکان ویژه
محصولات فرهنگی مانند سرود سلام فرمانده معمولا در محیطهای نوعا مذهبی و معمولا در مقیاس فضایی کوچک (مانند مساجد، تکایا و هیئات...) اجرا و مصرف میشوند، در حالی که این محصول از همان ابتدای اجرا سراغ مقیاسهای بزرگ و بزرگتر رفت تا اینکه اجرای مورد نظر در ورزشگاه آزادی تهران توانست آن را در سطح یک رویداد اجتماعی جذاب و جالب توجه برجسته کند. یادآوری این نکته لازم است که در سطح ملی و در کشور ما این تعداد جمعیت معمولا در موقعیتهای زیر یکجا جمع میشوند:
- رویدادهای ورزشی بزرگ مانند مسابقه فوتبال تیم ملی یا شهرآوردها
- آیینهای مذهبی مانند نماز عید فطر، عزاداری ماه محرم یا زیارت بقاع متبرکه در ایام زیارتی خاص
- آیینهای ملی مانند راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، روز قدس و مانند اینها
- آیینهای سوگ و عزا مانند تشییع بزرگان یا شهدا
جالب اینکه در شرایطی که کنسرتهای موسیقی خوانندگان داخل کشور به زحمت به آمار چند هزار نفر میرسند، حضور جمعیت قابل توجه (به روایتی 100 هزار نفره) در ورزشگاه بزرگ آزادی، معنای جدیدی از همخوانی سرود را برای عموم مردم پدید آورد. از سویی استفاده از ظرفیت یک ورزشگاه بزرگ برای برگزاری رویدادهای فرهنگی، اگرچه قبلا انجام شده ولی برای «همخوانی جمعی» میتوان گفت بیسابقه یا کمسابقه بوده و این رویداد از این نظر هم توانست احساس خوبی از همآوایی را به عنوان یک ابژه مسرتبخش و شادیآفرین به مشارکتکنندگان بدهد.
زمینههای جنبی مرتبط با مصرف این مکان برای برگزاری این رویداد از جمله تجهیز فضای فیزیکی ورزشگاه با بنرهای آیینی و مذهبی، استفاده گسترده حاضران از سربندهای مذهبی، اهتزاز همزمان دهها هزار پرچم توسط مردم، پوشش و ظاهر حاضران در کنار توجه و دقت مدیر فیلمبرداری این رویداد در جانمایی دوربینها و نمایش صحنههایی از حضور گسترده مردم در ورزشگاه، همگی مؤید ظرفیت این رویداد برای ایجاد یک احساس خوب در مشارکتکنندگان و بینندگان تلویزیونی بود.
5- کارویژه انسجامبخشی؛ گفتار مشترک، رفتار مشترک، نمادهای مشترک
در یک رویداد بزرگ که مورد استقبال مشارکتکنندگان قرار میگیرد، کارویژه انسجامبخشی و وحدتآفرینی، به کمک ابزارهایی مانند گفتار مشترک (یا شعارهای مشترک)، رفتار مشترک و نیز نمادهای مشترک انجام میپذیرد که مثلا در یک مسابقه ورزشی، طرفداران هر باشگاه، سرودهای حماسی خود را دارند، پیراهن باشگاه خود و حتی بازیکن محبوب خود را میپوشند، شعارهای طرفداری خاص خود را دارند (از جنس رجزخوانی)، شال یا نوشتهای مرتبط با باشگاه خود حمل میکنند، سر و صورت خود را با همین نشانهها رنگی میکنند و مانند اینها. مشابه همین حالت در این پدیده نیز بخوبی دیده شد: محوریت آواهایی پرتکرار مانند عزیزم حسین (به روایت هلالی یا پویانفر)، ای لشکر صاحب زمان و سلام فرمانده، سربندهایی متنوع با مفاهیم ارزشی دینی و انقلابی مانند «عزیزم حسین»، «یا اباصالحالمهدی» و «عشق جانم امام زمانم» که حاضران بویژه نوجوانان بسته بودند، و سلام نظامی معروفی که هر فردی سعی داشت آن را به هر روشی که راحتتر است انجام دهد و... که همگی زبان مشترک و رشته منسجمکننده این جمعیت و سایر علاقمندانی بود که از تلویزیون و سایر رسانهها این رویداد را دنبال میکردند.
6- پرچم؛ ظرفیتی بیبدیل و محور پیوند همگان
یک نماد، یک آیین، یک مفهوم مشترک، یک دلبستگی و یک باور وحدتبخش و امیدوارکننده، پرچم کشورمان بود که باید گفت اهتزاز این تعداد پرچم ملی در یک رویداد در دستان طیف متنوعی از مردم (از کودک و نوجوان تا میانسال و کهنسال) از ماندنیترین لحظات این رویداد و عامل اصلی موفقیت آن در دستیابی به هدف بود. «همانند نام کشور، پرچم و نشان آن نیز در شناخت هر کشوری مهم است و نشاندهنده هستیشناسی، انگیزهها، باورها، آرمانها، نگرشها و ایدئولوژی و در برخی موارد حتی بیانگر پیشینه یک ملت است. پرچم مهمترین سند هویتی و نماد ملی یک کشور در عرصه بینالمللی است و به طور بسیار فشرده و انتزاعیافته، یک ملت و باورهای آن را معرفی میکند». به طور خلاصه باید گفت پرچم، عصاره هویتی مردم و عامل اصلی وحدت در جامعه ایرانی است؛ وحدتی که میتواند همدلی و مشارکت میان قشرهای مختلف مردم را فراهم آورد و با تقویت حس وطندوستی و پیوند به جامعه ایرانی، از آسیبپذیری آن در برابر بسیاری از تهاجمات داخلی و خارجی بکاهد. شاید بتوان گفت احساس ناخودآگاهی که همگان - حتی آنهایی که در این رویداد مشارکت نداشتند- از برافراشتن پرچم و دیدن پرچم در آن رویداد داشتند، دستاورد بزرگی بود که در این مقطع زمانی برای جامعه ایرانی بسیار ضروری به نظر میرسید.
7- ظرفیت بازاریابی رویدادهای اجتماعی با محتوای دینی و نوآورانه
یکی از مهمترین ابعاد این رویداد، جنبه نوآورانه آن نسبت به آیینها و رویدادهای سنتی دینی (مانند هیأت، دستهروی، سینهزنی، زنجیرزنی و...) بود. واقعیت آن است که همه عادت کرده بودند محتوای دینی و مذهبی را صرفا در یک گردهمایی سنتی دینی ببینند و کمتر پیش میآمد بتوان قالبی نوآورانه و در عین حال مردمپسند را که به چشم عموم و برای بیننده تلویزیونی هم آشنا باشد برای عرضه یک محتوای دینی پذیرفت. طوری شده بود که حتی همین مردم دینباور و دینمدار هم وقتی میخواستند بروز و ظهور دینی داشته باشند، قالب ذهنیشان، حداکثر یک هیات عزاداری یا حرکت یک دسته عزاداری در مکانهای عمومی را تصور میکرد. البته افزون بر جنبه نوآورانه این رویداد، بهکارگیری ابزارهای ارتباطات بازاریابی برای این پدیده از جمله طراحی لوگوی خوب و جذاب برای آن، یکی از عوامل موفقیت در بازاریابی این رویداد به شمار میآید. همین جنبه، به اعتقاد نویسنده، اصلیترین دستاورد این رویداد برای جامعه ایرانی بود که بیشک پژوهشهای پرشمار جامعهشناختی و مردمشناختی، آن را یک جامعه دینبنیاد میدانند و با این نوآوری، زمینه تکرار پدیدههای مشابه برای ترویج محتواهای مردمپسند دینی، بیش از قبل، فراهم میشود.
در پایان، ضمن مرور مؤلفهها و ابعادی که در توصیف این رویداد گفته شد، با توجه به این اصل که «رویدادها ابزار معرفی، نشر و ترویج سیاستهای فرهنگی ملی و جهانی هستند»، از سیاستگذاران و مدیران فرهنگی دعوت میشود این ابزار را با شرایط و اقتضائاتی برای اجرای سیاستهای فرهنگی مطلوب دیگر نیز مورد توجه قرار دهند.
*عضو هیأت علمی و استاد هادی مرکز رشد
دانشگاه امام صادق علیهالسلام
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|