|
ارسال به دوستان
نگاهی به تصویر شهر در سینمای ایران به بهانه جشنواره فیلم شهر
آیینه مسائل شهر
گروه فرهنگ و هنر: تصویر شهر در آثار سینمایی میتواند واقعگرا یا فانتزی، یا به گونهای دیگر تعریف شود. «مشت نمونه خروار است»؛ ضربالمثلی است که همیشه و همه جا کاربرد دارد. تصویر یک شهر در فیلم سینمایی میتواند یکی از کاربردهای این ضربالمثل باشد؛ تصویری که عمدتا در بسیاری از آثار سینمایی نمادی از جامعه است، البته آنچه از شهر در طول تاریخ سینمای ایران در فیلمهای ایرانی تصویر شده، در مرحله اول شناسایی و طبقهبندی بوده و در مرحله دوم جمعبندی فیلمها تبیین میشود. شاید بتوان گفت تصویر یک شهر با تحولاتی که در کالبد و حیات اجتماعی شهرها اتفاق میافتد، ارتباط مستقیمی دارد. در فیلمهایی که روایت فیلم در شهر روی میدهد، دوربین بافت یک شهر را در زمان ساخت آن فیلم به نمایش درمیآورد اما با این حال فیلمساز میتواند با انتخاب زاویه دوربین، فاصله از سوژه، حرکت دوربین، رنگ، ریتم، صدا، تدوین و سایر عناصر سازنده هنر ترکیبی سینما، شهر را آنگونه که دوست دارد، یا مناسب میداند به مخاطب نشان دهد.
البته که تصویر شهر فقط عکسی از واقعیت شهر نمیتواند باشد، بلکه مثل هر تصویر هنری دیگر شهری است که هنرمند دریافت کرده است؛ افزون بر این، این تصویر برداشتی انتزاعی از شهر نیست، بلکه فیلمساز، خودآگاه یا ناخودآگاه، بخشی از روح و معنای زمانه و جامعه خود را باز میتاباند و به همین جهت دریافت او از شهر جزئی از میراث شناخت جامعهشناسانه شهر است.
محمدرضا خردمندان، عضو هیأت انتخاب آثار داستانی کوتاه و نیمهبلند هشتمین دوره جشنواره فیلم شهر درباره کارکرد اصلی تصویر شهر در آثار سینمایی به «وطنامروز» میگوید: جشنواره فیلم شهر بستری برای به تصویر کشیدن موضوعات مرتبط با شهر به شمار میرود. این اتفاق، اتفاق جذابی است که موضوعات پیچیده و کلانشهری را مورد بررسی قرار دهیم تا از این طریق به درک کاملتری از شهری که در آن زیست میکنیم برسیم. جشنواره فیلم شهر، جشنواره موضوعی است و کارکرد خاصی دارد و یکی از کارکردهای آن این است که بدانیم زیر پوست این شهر چه میگذرد.
سینما به مثابه یک ابزار به مخاطب کمک میکند که مفاهیم موجود در آنچه به نمایش درمیآید را شناسایی کند. خردمندان با اشاره به هدف غایی جشنواره برای ارائه درست تصویر شهر به مخاطبانش، اینطور توضیح میدهد: مردم با دیدن بسیاری از فیلمهای جشنواره شهر میتوانند به درک کاملی از وضعیت شهر خود برسند و از طرفی برای مسؤولان این جشنواره حائز اهمیت است که با شناخت کامل و دقیقتر از مسائل و مشکلات شهر تصمیمات قاطعتری برای حل مشکلات و مدیریت مسائل شهری و ناهنجاریها بگیرند.
ما برای اینکه شهر را به موجود زنده و کنشگری تبدیل کنیم، ناچار هستیم شهر را به وضعیت بهتری برای زندگی تبدیل کنیم.
در این باره جبار آذین، منتقد سینما هم معتقد است پاسداری از فرهنگ موجود جامعه و اشاعه فرهنگ رسالت بزرگی است که بر دوش سازمانها، دستگاهها و ارگانهایی است که در حوزههای فرهنگی مشغول هستند. جشنوارههای سینمایی در کشور نشاندهنده توجه مسؤولان و مردم به تولید آثار هنری و فرهنگی هستند. در امتداد همین جشنها و جشنوارهها، جشنواره فیلم شهر، 8 دوره به صورت مستمر در حال برگزاری است؛ جشنوارهای که کوشیده با ارائه تولیدات مناسب، در جهت ارتقای فرهنگ جامعه نقشآفرینی کند. این جشنواره با دیگر جشنوارهها به لحاظ اهداف میتواند متفاوت باشد اما چون مخاطب اصلی جشنوارهها مردم هستند، به همین دلیل باید نیاز، سلیقه و خواسته مردم در برگزاری تولیدات فرهنگی لحاظ شود.
به گفته کارشناسان، جشنواره فیلم شهر نشان داده در این مسیر، در تلاش برای ارائه تصویری دقیق از شهر است و میکوشد جشنوارهای شایسته در سطح کشور باشد. آذین ادامه میدهد: مهمترین هدف از انعکاس مسائل و مشکلات جامعه شهری و نیازهای شهروندان در تولیدات هنری و سینمایی نمایش نظام مسائل شهر است. به واسطه این جشنوارهها هنرمندان با این مسائل که مسائل مردم است آشنا میشوند. هر چه این ارتباط بین هنرمندان و مردم عمیقتر و ظریفتر باشد، میتواند به لحاظ مضمون و محتوا در ارتقای فیلمها نقشآفرینی کند. برگزاری جشنواره فیلم شهر به صورت استاندارد و با لحاظ مؤلفههای هنری و فرهنگی است. از آنجا که در حوزه محتوایی در این جشنواره توجه به مردم بوده، جشنواره فیلم شهر میتواند در ارتقای سطح آگاهی و رشد تعالی فرهنگ جامعه نقشهای مهمی ایفا کند.
جشنواره فیلم شهر میتواند با انتخاب فیلمهای قابل قبول، آیینهای تمام قد در مقابل مردم شهر قرار دهد. مردم میتوانند زیباییها و زشتیهای شهر را روی پرده سینما ببینند و در جهت رفع زشتیها بکوشند. خود این ماجرا هم ظرافت میطلبد. در نگاه ساختارگرایانه، این اصلاح منوط به ساختار است اما سینمای قهرمانمحور میتواند بخشی از مسائل شهر را به کمک مردم حل کند. فیلمسازان میتوانند الگوها را در آثار خود به نمایش بگذارند.
جبار آذین با اشاره به کارکرد دقیق تصویر یک شهر در یک اثر سینمایی میگوید: نگاه واقعگرایانه به دور از هر نوع گرایش سیاسی و حزبی میتواند به بالندگی جشنواره شهر کمک کرده و با ارائه تصاویر درست از شهر، راهکارهای پیشرفت یک شهر را پیش روی مخاطب قرار دهد. جشنواره فیلم شهر میتواند جشنوارهای جهانی باشد، به شرط آنکه مؤلفههای استاندارد و مضمون قوی و ارائه تصویر درست از زندگی مردم را به همراه داشته باشد.
گفتنی است هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر به دبیری مجید اکبرشاهی 27 تا 31 تیر در پردیس سینمایی گالری ملت برگزار میشود.
ارسال به دوستان
استمرار نبرد ۲ رقیب در جشنواره «کارلووی واری»
روسیه و اوکراین در چک صفآرایی کردند
«کارلووی واری» در جمهوری چک با مرزهای روسیه و اوکراین خیلی فاصله دارد اما به واسطه جشنواره فیلم در آن، عملا محل صفآرایی در کشور روسیه و اوکراین شده است.
به گزارش «وطنامروز»، پنجاهوششمین دوره جشنواره فیلم «کارلووی واری» امسال در حالی برگزار میشود که شاهد حضور فیلمهایی از اوکراین و روسیه در آن هستیم؛ ۲ کشوری که در نبرد نظامی با یکدیگر به سر میبرند.
جشنوارههای مهم فیلم در دنیا معمولا به رویدادهای اصلی در حوزه سیاست جهانی توجه دارند. برای نمونه زمانی فیلمهایی با موضوع برخی کشورهای آفریقایی از جمله سومالی در این جشنوارهها جایگاه جدی پیدا کرده بود. چند سال پیش هم با سیل پیادهروی مهاجران به سمت اروپای غربی و همچنین با وقوع برخی جنگها در سالهای اخیر، فیلمهای مربوط به مسلمانان پناهجو که عمدتا هم توسط فیلمسازان غربی ساخته یا تهیه شده بودند، مورد توجه قرار گرفت. این روزها نیز با وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین، جشنوارههای فیلم که پس از همهگیری ویروس کرونا و بعد از ۲ سال رفتهرفته به شرایط عادی برگزاری برمیگردند، به این موضوع توجه ویژه دارند.
با توجه به اینکه هنوز مدت زمان زیادی از وقوع این جنگ نگذشته، طبعا فیلمی با این موضوع هم هنوز ساخته نشده که در جشنوارهها نمایش داده شود. به همین دلیل، توجه به این موضوع در جشنوارهها بیشتر به جنجال و جدال بر سر حضور فیلمها و فیلمسازان روسی معطوف بوده که عمدتا هم مانند صحنههای ورزشی، به حذف هنرمندان روس و توجه بیشتر و کثرتگرا نسبت به فیلمهای اوکراینی منجر شده است.
مسؤولان جشنواره «کارلووی واری» اما با یک هوشمندی، در عین حال که میزبان حضور چند فیلم اوکراینی یا با مشارکت اوکراینیها در پنجاهوششمین دوره این جشنواره هستند، با انتخاب و اصرار بر حضور یک فیلم روسی، تنور این بحث را در جشنواره خود داغ کردهاند.
در چند روز گذشته اوکراینیها خواهان حذف این فیلم از جدول برنامههای جشنواره فیلم کارلووی واری ۲۰۲۲ شدند و فیلمسازان اوکراینی حاضر در این جشنواره نیز در نامه سرگشادهای به مسؤولان جشنواره، بر این خواسته اصرار ورزیدند. با این حال روز گذشته، رئیس، مدیر اجرایی و مدیر هنری جشنواره، با انتشار بیانیه مشترکی، ضمن ارائه توضیح مبنی بر توجه خود و دولت متبوعشان به شرایط اوکراینیها که حاوی حمایت از آنها بوده است، تصریح کردند اصلا قبول ندارند که نمایش فیلم روسی در جشنواره فیلم کارلووی واری، حمایت از سیاستهای دولت روسیه محسوب شود؛ مخصوصا که این فیلم نیز نگاهی منتقدانه و آزاداندیشانه دارد.
همه این شرایط در کنار توجه جدی رسانهها به این موضوع باعث شده این فیلمهای اوکراینی و بویژه فیلم روسی یادشده نمایشهای خود را با سالنهای مملو از تماشاگر سپری کنند. از جمله، در روز پنجم جشنواره نیز علاوه بر نمایش فیلمهای «باچنیا متلیکا» (محصول مشترک اوکراین، جمهوری چک، کرواسی و سوید)، «کلوندایم» (محصول مشترک اوکراین و ترکیه) و «پامفیر» (محصول مشترک اوکراین، فرانسه، لهستان و شیلی)، تنها فیلم روسی حاضر در جشنواره (فرار کاپیتان وولکونوگوف) هم به نمایش درآمد. در این فیلم روسی، داستان با شکلی استعاری، به نقد و مقاومت در برابر انسانهای مستبد و ساختارهای تمامیتخواه میپردازد.
در فیلم «پامفیر» نیز که داستان آن در روستایی در مرز اوکراین با رومانی میگذرد، تاثیر منفی فساد حاکم بر ساختار مافیاپرور و پلیس فاسد اوکراین بر زندگی مردم این کشور به تصویر کشیده شده است. به نوعی میتوان گفت در عین جنجال یادشده، فیلمهای فیلمسازان ۲ کشور درگیر جنگ، به نوعی نقد سیاستهای حاکم بر کشورهای خودشان است.
پنجاهوششمین جشنواره فیلم «کارلووی واری» در حالی برگزار میشود که ۴ فیلم از فیلمسازان ایرانی نیز در بخشهای مختلف آن حضور دارند.
ارسال به دوستان
معاون سیما:
برای سردار دلها سریال میسازیم
معاون سیما در جریان سفر به استان کرمان اعلام کرد ساخت چند سریال با محوریت سردار شهید قاسم سلیمانی در نظر گرفته شده است که ساخت یکی از آنها بزودی آغاز خواهد شد. به گزارش «وطنامروز»، محسن برمهانی و اعضاى شوراى مدیران تلویزیون، در نخستین سفر استانى در دوره جدید این معاونت، در گلزار شهداى کرمان حاضر شدند. معاون سیما همراه با مدیران تلویزیون ضمن زیارت مزار شهید حاجقاسم سلیمانى بر سر قبور مطهر دیگر همرزمان شهید سردار دلها حاضر و ضمن قرائت فاتحه، از مقام شامخ شهدا طلب شفاعت کردند.
برمهانی پس از بازدید از استودیوى تلویزیونى گلزار شهداى کرمان گفت: انتخاب کرمان به عنوان نخستین مقصد سفر استانى شوراى سیما در دوره جدید، به این دلیل است که همراه همکارانم، ضمن عرض ارادت به روح بلند حاجقاسم سلیمانی، اعلام کنیم سرباز و پیرو خط مشی آن شهید والامقام در حوزه مقاومت و رسانهایم و تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا اندیشه، سیره و فرهنگ مکتب حاجقاسم را در تولیدات رسانه مدنظر قرار دهیم.
وی تصریح کرد: بعد از شهادت حاجقاسم، برنامههایی با ساختارهای مختلف و همچنین آثار مستند زیادی در شبکههای ملى و استانی رسانه ملی تولید شده است و ساخت مجموعههای نمایشی با محوریت حاجقاسم بزودی به مجموعه آثار رسانه ملی افزوده خواهد شد که یکی از این آثار هماکنون در مرحله تصویب و نگارش است و در آینده نزدیک کار ساخت آن آغاز خواهد شد.
ارسال به دوستان
یوسفعلی میرشکاک: در کودکی میتوانستم شاهنامه بخوانم
اهدای نشان درجه یک هنری به یوسفعلی میرشکا
مدیران صندوق اعتباری هنر با حضور در منزل یوسفعلی میرشکاک گواهینامه درجه یک هنری در رشته «شعر» را به این شاعر و نویسنده نامدار تقدیم کردند. به گزارش «وطنامروز»، نیکنام حسینیپور مشاور مدیرعامل و مسلم کریمی معاون صندوق اعتباری هنر، بهمناسبت «روز قلم»، چهارشنبه ۱۵ تیرماه به نمایندگی از پوراحمدی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر به دیدار یوسفعلی میرشکاک رفتند. حسینیپور در این دیدار با تبریک روز قلم به این شاعر و نویسنده گفت: آقای میرشکاک از شاعران نسل اول انقلاب اسلامی هستند که در شکوفایی ادبیات انقلاب و دفاعمقدس نقش بسزایی داشتند. مقام معظم رهبری توجه ویژهای به شعر و ادبیات دارند و همواره بر اهتمام ویژه به رشد و اعتلای زبان فارسی تأکید کردهاند. نویسندگان و شعرای متعهدی چون شما مورد توجه ویژه رهبر انقلاب قرار دارند. میرشکاک نیز در این دیدار با بیان خاطراتی گفت: من روستازاده هستم. شغل پدرم کشاورز و کارگر بود اما در خانه ما همیشه پدرم شاهنامه میخواند و من در کودکی میتوانستم شاهنامه بخوانم. آموزش ادبیات فارسی از سنین کودکی و بدو شکلگیری شخصیت کودک باید مورد توجه قرارگیرد. زبان فارسی هویت ماست و باید در حفظ این میراث کوشا باشیم. این شاعر در ادامه گفت: شاهنامه یکی از مهمترین آثار ادبی زبان فارسی است و همواره مورد توجه من است. در حال حاضر افزون بر نگارش کتاب «بزرگراه آلاحمد» با موضوع بررسی آثار جلال آلاحمد، مشغول کار پژوهشی در زمینه شاهنامه فردوسی هستم و روزهای سهشنبه سلسله جلساتی با موضوع گفتارهای شاهنامه در حوزه هنری برگزار میکنم که مورد استقبال جویندگان دانش قرار گرفته است. ارسال به دوستان
اداره کل هنرهای نمایشی با یک اطلاعیه از بار مسؤولیت شانه خالی کرد
ابهامات یک اطلاعیه غیر کارشناسی
شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش ادارهکل هنرهای نمایشی اعلام کرد گروههای تئاتری پیش از شروع تمرین و صرف هزینههای مادی و معنوی باید مراحل قانونی صدور پروانه نمایش را طی کنند. به گزارش «وطنامروز»، شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش اداره کل هنرهای نمایشی طی اطلاعیهای از لزوم تعیینتکلیف متن و مراحل قانونی صدور پروانه نمایش پیش از اقدام گروههای نمایشی به صرف هزینههای مادی و معنوی خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: «بدین وسیله به اطلاع میرساند شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش اداره کل هنرهای نمایشی، مسؤولیتی در قبال هر اقدامی که توسط عوامل نمایش منجر به تعهد مادی و معنوی شود (شامل تمرین یا صرف هزینه و مشابه آن بویژه پیش از تعیینتکلیف ارزیابی متن و سایر مراحل قانونی صدور پروانه اجرای نمایش) ندارد. متقاضیان با در نظر گرفتن زمان و مراحل قانونی این روند؛ نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه مربوطه، اقدام کرده و از پیامدهای احتمالی ممانعت به عمل آورند».
خواندن اطلاعیه این ذهنیت را به وجود میآورد که تمام گروههای تئاتری بدون هیچ اقدام قانونی برای دریافت مجوز متن و گذراندن مرحله بازبینی، صرفا به صورت سرخود به تمرین اثر نمایشی مدنظرشان میپردازند و پس از صرف زمان و هزینه، سراغ اداره کل هنرهای نمایشی برای گرفتن نوبت اجرا میروند. سالهای سال است که اکثریت هنرمندان و فعالان تئاتر میدانند که نخستین مرحله برای شروع کار و اقدام برای تولید اثری نمایشی، ارائه متن برای دریافت تایید و مجوز شورای ارزشیابی و نظارت است و بعد از طی این مرحله تمرینهای اثر نمایشی شروع میشود.
یک اثر نمایشی برای رسیدن به مرحله بازبینی نیازمند تمرین گروه است و یک اثر تئاتری در تمرین شکل میگیرد که مدت زمان تمرین برای گروهها متفاوت است. بعد از طی مراحل تمرین، کار برای بازبینی ارائه میشود تا در آن مرحله نیز پذیرفته شدن یا نشدن اثر توسط شورای ارزشیابی و نظارت مشخص شود.
در تئاتر ایران گروههایی هستند که از ابتدا متن نمایشی در اختیار ندارند و کار بر اساس یک ایده و طرح و در روند تمرینها شکل میگیرد تا به مرحله بازبینی برسد، البته اکثر این گروهها نیز هماهنگیهای لازم برای گرفتن تأیید درباره ایده و طرح خود را انجام میدهند.
مگر میشود یک اثر نمایشی بعد از دریافت مجوز متن و طرح و ایده خود، بدون تمرین وارد مرحله بازبینی شود؟ تمرین جزو لاینفک تولید یک تئاتر است و اگر ادارهکل هنرهای نمایشی قصد دارد بار مسؤولیتی نسبت به گروههایی که متنشان مجوز گرفته اما اثر در بازبینی پذیرفته نشده نداشته باشد، دیگر نیاز به انتشار اطلاعیهای که نه تنها مبهم است و هیچ اطلاعات خاصی ارائه نمیدهد بلکه با نگاهی غیراصولی و غیرکارشناسانه با تئاتر مواجه میشود، نیست.
ارسال به دوستان
اخبار
تصویربرداری «شهباز» به نیمه رسید
مجموعه تلویزیونی «شهباز» با موضوعی در حوزه فضای مجازی و پلیس سایبری است و در آن گروهی 4 نفره موسوم به «شهباز» حملات سایبری را پیگیری و خنثی میکنند. به گزارش «وطنامروز»، تصویربرداری سریال «شهباز» به کارگردانی حمیدرضا لوافی و تهیهکنندگی امیرحسین آشتیانیپور و مهدی علینقیپور، از مرز ۵۰ درصد گذشت. سریال تلویزیونی «شهباز» به نویسندگی مینا خدیوی در ۳۰ قسمت ۴۰ دقیقهای در گروه فیلم و سریال شبکه 5 سیما تولید میشود. ژانر این سریال معمایی و پلیسی است و هنرمندانی همچون آرش مجیدی، رضا داودنژاد، علیرضا آرا، میلاد میرزایی، مهدخت مولایی، نیما نادری، سیروس همتی، فاطیما بهارمست، غزال نظر و پاوان افسر در مقابل دوربین حمیدرضا لوافی ایفای نقش میکنند. سریال «شهباز» یکی از مجموعههای تلویزیونی پرلوکیشن است که عوامل آن علاوه بر حضور در تهران به شهرهای قزوین، رودبار و کیش نیز مسافرت میکنند. گروه تولید در حال حاضر در غرب تهران مشغول ضبط سکانسهایی از این سریال هستند.
***
سینماها امروز تعطیل است
سخنگوی انجمن سینماداران به ارائه توضیحاتی درباره فعالیت سالنهای سینمایی همزمان با سالروز شهادت امام محمدباقر(ع) پرداخت. به گزارش «وطنامروز»، محمدرضا صابری، سخنگوی انجمن سینماداران درباره فعالیت سالنهای سینما همزمان با سالروز شهادت امام محمدباقر(ع) برابر با ۱۶ تیرماه به مهر گفت: تمام سالنهای سینمایی از صبح پنجشنبه ۱۶ تیرماه تعطیل خواهند بود و فیلمی روی پرده نخواهد رفت. وی درباره آغاز فعالیت سینماها هم گفت: فیلمهای اجتماعی و جدی از ساعت ۱۷ روز پنجشنبه اکران خود را از سر خواهند گرفت و فیلمهای کمدی از بعد از اذان مغرب امکان اکران عمومی دارند. در حال حاضر فیلمهای «تیتی» ساخته آیدا پناهنده، «پیتوک» به کارگردانی سیدمجید صالحی، «بازیوو» ساخته امیرحسین قهرایی، «طلاخون» به کارگردانی ابراهیم شیبانی، «روز ششم» ساخته حجت قاسمزادهاصل و «زاوالا» به کارگردانی ارسلان امیری روی پرده سینماها هستند. همچنین فیلمهای «انفرادی»، «سگ بند»، «چند میگیری گریه کنی ۲» و «نقره داغ» به عنوان فیلمهای کمدی روی پرده رفتهاند.
***
سایت «آقا بزرگ» در دست ارتقا
نسخه جدید سایت «آقا بزرگ» به منظور ارتقای فنی در حال بازنویسی است و از اواخر تیرماه ۱۴۰۱ در دسترس مراجعهکنندگان، قرار خواهد گرفت. به گزارش «وطنامروز»، سایت «آقا بزرگ» پایگاه اطلاعات نسخ خطی است که اطلاعات کتابشناختی این نسخهها را به صورت الکترونیکی در دسترس پژوهشگران، فهرستنگاران و نسخهشناسان قرار میدهد. نسخه جدید این سایت به منظور ارتقای فنی در حال بازنویسی است و از اواخر تیرماه ۱۴۰۱ در دسترس مراجعهکنندگان و علاقهمندان قرار خواهد گرفت. خانه کتاب و ادبیات ایران در مقطعی از زمان به دلیل احساس نیاز در کمبود فضای اطلاعرسانی درباره نسخههای خطی با همکاری کتابخانه ملی و کتابخانه مجلس شورای اسلامی اقدام به راهاندازی بانک کتابشناسی نسخههای خطی در سایت «آقا بزرگ» کرد. این سایت شامل ۲۳۰ هزار نسخه خطی در ایران و ۵۰ هزار نسخه مکتوب کهن کشورهای مختلف جهان مانند اروپا، شبهقاره و جهان عرب است. علاوه بر تقویت زیرساخت فنی سایت «آقا بزرگ»، در صورت تامین منابع مالی، محتوای اطلاعاتی آن نیز روزآمدسازی میشود که برای تامین بخشی از منابع مالی آن از همکاری و کمک سایر سازمانها و نهادها نیز استقبال خواهد شد.
***
دومین هفته متوالی کاهش فروش گیشه
در دومین هفته متوالی افت گیشه کل سینمای ایران، «علفزار» با افزایش میزان فروش مواجه شد و «زالاوا» شروعی متوسط ثبت کرد. به گزارش «وطنامروز»، گیشه سینمای ایران در هفته دوم تیرماه، تحت تاثیر کاهش فروش اغلب فیلمها با کاهش مواجه شد؛ کاهشی که البته شدید نبود اما برای دومین هفته متوالی اتفاق افتاد. بر اساس اطلاعات منتشرشده در سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا)، این هفته از چهارشنبه ۸ تیرماه تا سهشنبه ۱۴ تیرماه، گیشه سینمای ایران در مجموع توانست فروش حدود ۲۷۷ هزار بلیت را به ارزش ۸ میلیارد و ۶۷۵ میلیون تومان رقم بزند. این عدد نسبت به فروش ۹ میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومانی هفته گذشته، ۷/۱ درصد کاهش نشان میدهد که پس از کاهش ۶/۵ درصدی هفته قبل، از ۲ هفته متوالی افت گیشه حکایت دارد. فیلم «علفزار» ساخته کاظم دانشی در این هفته با افزایش میزان مخاطب و افزایش میزان فروش مواجه شد. این در حالی است که شمار سانسهای «علفزار» ۱۱ درصد نسبت به هفته گذشته کم شد. «زالاوا» ساخته ارسلان امیری که تنها فیلم جدید هفته گذشته سینماها بود، با حضور در رتبه ششم و فروش ۱۱ هزار و ۸۵۷ قطعه بلیت به ارزش ۴۰۳ میلیون تومان، توانست شروعی متوسط ثبت کند.
***
11 هزار تماشاگر تئاتر در یک هفته
مجموعه تئاترشهر، تماشاخانه سنگلج و تالار هنر به عنوان سالنهای زیرمجموعه اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تنها طی یک هفته در کنار ثبت رکورد میزبانی از ۱۱ هزار و ۶۲۷ نفر به فروشی بیش از ۵۸۲ میلیون و ۸۰۳ هزار تومان دست یافت.
به گزارش «وطنامروز»، همزمان با رونق گرفتن فصل اجراهای نمایشی از ابتدای سال جاری، به مرور شاهد بازگشت رونق اجراها و حضور پرشور مخاطبان و نزدیک شدن اعداد و ارقام آماری مخاطبان و فروش نمایشها به دوران پیش از کرونا هستیم. با نگاهی آماری میتوان دریافت که هفته نخست تیرماه ۱۴۰۱ در قیاس با ۱۲ هفته بهار ۱۴۰۱ با ثبت رکورد میزبانی از ۱۱ هزار و ۶۲۷ نفر در قیاس با ۱۲ هفته پیش، رکوردی منحصر به فرد را از خود به جا گذاشته است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|