|
ارسال به دوستان
فراخوان چهلویکمین جشنواره فیلم فجر با تغییراتی نسبت به دوره قبل منتشر شد
ادغام 2 جشنواره
بزرگترین فستیوال سینمای ایران که هر سال همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب برگزار میشود، در قرن جدید شکل و شمایلی تازه به خود گرفته است. امسال برخلاف 7 دوره اخیر، چهلویکمین جشنواره فیلم فجر به طور همزمان میزبان آثار داخلی و خارجی خواهد بود. پسوند «بینالمللی» در کنار نام جشنواره، چشمگیرترین این تغییرات است که از ادغام بخش ملی جشنواره با بخش بینالملل آن -که چند سالی بود در اردیبهشت یا خرداد برگزار میشد- خبر میدهد.
به گزارش «وطنامروز»، جشنواره فیلم فجر سعی کرده امسال در فرمتی جدید و البته رقابتیتر حاضر شود؛ فرمتی که توجه به ظلمستیزی و عدالتخواهی، رویکرد متعالی در سینما و تقریب مذاهب و ادیان به وضوح در آن به چشم میآید.
محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی کشور پیش از این از تغییراتی اساسی از جمله ادغام دوباره بخش جهانی و ملی جشنواره خبر داده بود و هدف از این ادغام را اینگونه تصریح کرده بود: برگزاری همزمان این رویداد مهم و راهبردی سینمای ایران در سالگرد جشنهای فجر انقلاب اسلامی با همافزایی ظرفیتها، قطعا فرصتهای کاربردی مضاعفی را برای بهرهمندی جامعه سینمایی، اقشار مختلف مردم، سینماگران و میهمانان خارجی فراهم میآورد. حالا طبق وعدهای که داده شده بود، این تغییر رخ داده است. جشنوارهای که بناست بهمنماه امسال نظارهگرش باشیم، ۲ بخش ملی و بینالمللی خواهد داشت. در جشنواره چهلم، بخش «فرهنگی» به سایر بخشها اضافه شد تا در کنار بخشهای رقابتی، بخشی غیررقابتی هم داشته باشیم اما این بخش، بیش از یک سال دوام نیاورد و از همان ابتدا هم افزوده شدنش به جشنواره مورد انتقاد برخی رسانهها بود. البته در چهلویکمین جشنواره هم- هر چند به شکلی محدودتر- بخش غیررقابتی داریم.
بخش ملی جشنواره چهلویکم شامل 4 قسمت سودای سیمرغ، مستند بلند، کوتاه داستانی و مسابقه تبلیغات سینمای ایران میشود. از جزئیات مسابقه تبلیغات سینمای ایران هنوز چیزی اعلام نشده و اطلاعات مربوط به آن در آذرماه 1401 اعلام خواهد شد اما در سایر قسمتها، ضوابط برگزاری اعلام شده است. در بین جوایز بخش ملی، علاوه بر جوایز مرسومی که در این سالها به برگزیدگان اهدا میشده است، نام جایزه «فیلم برگزیده تماشاگران» هم به چشم میخورد؛ جایزهای که سال گذشته به هیچ فیلمی اهدا نشد و دبیر جشنواره علت آن را «صیانت از آرای مردم» و «حفظ حقوق صاحبان آثار» دانست.
البته این تنها تغییر در جوایز جشنواره نیست؛ سیمرغ بلورین جایزه ویژه جشنواره، عنوان جایزهای است که جشنواره فجر برای نخستین بار به خود میبیند. اهدای اشتراکی سیمرغ مستند و پویانمایی هم از دیگر مواردی است که در دوره جدید دستخوش تغییر شده است. در دورههای قبلی جشنواره، این سیمرغ مشترکا به تهیهکننده و کارگردان اهدا میشد؛ موضوعی که همواره مورد اعتراض صاحبان آثار بود. در جشنواره امسال اما کارگردان اثر به تنهایی این سیمرغ را تصاحب خواهد کرد.
در بخش بینالملل تغییرات بیشتری را شاهدیم. مهمترین تغییر این بخش، حذف ۲ جایزه معتبر بینالمللی از جشنواره است: «فیپرشی» و «نتپک». «فیپرشی» فدراسیونی بینالمللی متشکل از منتقدان فیلم و روزنامهنگاران این حوزه است و «نتپک» سازمانی پیشرو در جهت کشف و ترویج سینمای آسیا- اقیانوسیه است که هر دوی این نهادها در اکثر جشنوارههای بینالمللی فیلم سراسر جهان، جایزهای به فیلم منتخب خود اهدا میکنند. تا سال گذشته این ۲ جایزه در جشنواره جهانی فجر نیز اهدا میشدند اما علیالظاهر جشنواره امسال بناست در غیبت این ۲ جایزه برگزار شود.
مابقی بخشها و جوایزشان از جمله سینمای سعادت، جلوهگاه شرق، محمدامین، بینالادیان و... طبق روال قبل در بخش بینالملل حضور دارند اما علاوه بر آنها، بخش دیگری نیز در جشنواره امسال وجود دارد به نام بخش «جام جهاننما». «جام جهاننما» تنها بخش غیررقابتی جشنواره چهلویکم است که در حقیقت بخشی ملی- بینالمللی است. در این بخش، همه فیلمهای جشنوارهها اعم از ملی و بینالمللی حضور دارند. هدفی که رئیس سازمان سینمایی مبنی بر همافزایی ظرفیتها بدان اشاره کرده بود، شاید بیش از هر بخشی متوجه «جام جهاننما» باشد. تغییرات دیگری نیز در دوره جدید جشنواره روی داده است، از جمله اینکه فیلمهای راهیافته به بخشهای اصلی برخلاف ادوار قبل امکان انصراف ندارند، فیلمهای کوتاه که تا پیش از این میتوانستند 15 دقیقه باشند حالا امکان 20 دقیقهای بودن برایشان فراهم است، دیگر سقف حضور 22 اثر برای بخش سودای سیمرغ دیگر وجود ندارد و البته تعهدنامهای وجود خواهد داشت که صاحبان آثار در دوره جدید باید امضا کنند و متعهد به رعایت ضوابط و مقررات جشنواره شوند.
با این وجود، مهمترین تغییری که قابل مشاهده است همان ادغام بخش جهانی و ملی است. این نخستینباری نیست که جشنواره فجر ملی و بینالمللی توامان را تجربه میکنیم. بخش بینالملل جشنواره از سال ۱۳۹۳ از بخش ملی جدا شد و در اردیبهشت ۱۳۹۴ به صورت جداگانه برای نخستین دوره به دبیری رضا داد برگزار شد. رضا میرکریمی سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ دبیری این رویداد را برعهده داشت. همهگیری کرونا موجب لغو برگزاری بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر را در سال ۱۳۹۹ شد و سال گذشته نیز این جشنواره به دبیری محمدرضا عسگرپور برگزار شد. ادغام این بخش با بخش ملی جشنواره هم اقدامی امیدوارکننده به تقویت و گسترش روابط فرهنگی در حوزه بینالملل است که امسال رخ داده است.
همافزایی ظرفیتهای سینمای ایران با سایر کشورها زمانی میتواند محقق شود که همه کشورها، فارغ از مرزبندیهای جغرافیایی و فرهنگی و حتی سیاسی، در مسیر پرداختن به فضیلتهای انسانی یکدل و همصدا شوند تا این فضایل، با چاشنیای به نام هنر ترکیب شده و در تاریخ ماندگار شود.
حالا سینماگران تا پایان آبانماه فرصت دارند برای ارائه آثار خود در بخش ملی اقدام به ثبتنام کنند. این فرصت البته برای متقاضیان بخش بینالملل محدودتر و تا نیمه شهریورماه سال جاری است. جشنواره «بینالمللی» فجر، تجربهای قدیمی است که حالا بعد از 7 سال از کشوی خاطرات درآمده است تا در عصر نوین سینما، ارتباط و تعامل سینمای ایران با دیگر کشورها را تقویت کند و در حوزه فیلمسازی کشورمان که این سالها نیازمند تحول است، تحولی اساسی رقم بزند.
ارسال به دوستان
گفتو گوی «وطن امروز» با همسر شهید محمد بلباسی از شهدای خانطومان
وقف مستضعفین
عید قربان یادآور جانفشانی شهدایی است که اسماعیلوار خود را فدای حکم محبوب کردند. زیبنده بود که در ایام این عید مبارک یادی ولو کوتاه از این مجاهدان در صفحه روزنامه نقش ببند. به این منظور به گفتوگو با محبوبه بلباسی همسر شهید محمد بلباسی نشستیم.
***
* شهید محمد بلباسی چه مسیری در زندگی شخصی و خانوادگی را پشت سر گذاشت که توانست به این روحیه ایثار و ازخودگذشتگی برسد و جان شیرین خود را فدای خداوند کند؟ چه سبک زندگیای سبب میشود که کسی مثل او اینچنین طالب شهادت شود؟
روحیه فداکاری و گذشت چیزی نیست که به یکباره در انسان شکل بگیرد و فردی دفعتا تصمیم بگیرد از جان خود بگذرد و چنین ایثار بزرگی انجام دهد. قطعا گذشتهای کوچک و بزرگی در زندگی او اتفاق افتاده است و او با این گذشتهای متعدد به یک منش و خلق و خویی رسیده است. با توجه به حق انتخابی که هر انسان در زندگی دارد، در معرض این انتخابها قرار میگیرد و گذشت از حق خود را انتخاب میکند. بنده شاهد این بودم که شهید بلباسی در بسیاری از موارد از حق خودش میگذشت و اصلا بنای دفاع از حقوق خودش را نداشت. درباره او قضاوتهای ناجوانمردانهای میشد اما او سکوت میکرد و میگذشت. شهید بلباسی از لذتها، خوشیها و آسایش خود میزد و همه زندگیاش را وقف دین و نظام کرده بود به طوری که در برخی مواقع به او میگفتم خانوادهات به کنار، خودت نمیخواهی زندگی کنی؟ او در پاسخ میگفت زندگی من همین هست. به او میگفتم کمی زندگی کن، منظورم این بود که تفریح و استراحت کند و به خودش برسد و با دوستانش مسافرت برود، میگفت که زندگی من همین است و من اینطور دوست دارم. این روزها به لطف خدا گروههای جهادی و فعالیتها برای محرومیتزدایی از مناطق محروم بسیار گسترده شده است اما در گذشته به این پررنگی نبود. در آن شرایط شهید بلباسی در ایام عید و تعطیل از استراحت و تفریح خود صرفنظر میکرد و به این مناطق میرفت و تا حد توان در این فعالیتها حضور پررنگ داشت. آن زمان این قبیل فعالیتها در جامعه مرسوم نبود و به همین خاطر خیلیها به ما خرده میگرفتند و میگفتند این کارها دیگر زیادهروی است و درست نیست. بعضیها هم به کنایه به او میگفتند تو به خاطر «حقمأموریت» رفتی. در حالی که حق ماموریتی در کار نبود و حتی حق ماموریتهایی که برای او در نظر میگرفتند را نیز نمیگرفت، یعنی حکمش را نمیداد که بخواهد بگیرد. به طور کلی با همین نیتها این کارها را انجام میداد و دلایلش هر چه که بود کاملا قلبی و شخصی بود. در برههای نیاز مالی شدیدی داشتیم و خیلی مشکلاتمان زیاد بود؛ وقتی همه در عید مسافرت میرفتند ما با هم تصمیم میگرفتیم به مسافرت و تفریح نرویم. این اتفاقات افتاد تا به این نقطه آخر عمر با برکتش رسید که شهادت او بود. تا لحظه شهادت هر چه بود ایثار نسبت به اموال و خانواده و آسایش زندگی بود اما حالا به نقطه ایثار و گذشتن از جان رسیده بود که امتحان و آزمایش بزرگی است. قطعا شهدا باید یکسری آزمایشات را بگذرانند که بعد به آن نقطه حساس برسند. هر کسی به یک نحوی، ایشان اینطور و شهدای دیگر به طرق دیگر. مثلا یک شهیدی از یک جایی به بعد به طور کلی متحول میشود و راهش تغییر میکند و وارد یک عرصه دیگری میشود و بعد هم به شهادت میرسد. مشخص است که او یک سلسله گذشتهایی در زندگی کرده است که به این نقطه میرسد که میتواند جان شیرین خود را فدا کند. برای او یکسری لذتها و شیرینیهایی وجود داشت و او توانست از آنها چشمپوشی کند. تا این ایثارها و فداکاریها نباشد، قطعا توفیق شهادت حاصل نمیشود.
* چند مصداق و خاطره از این روحیه ازخودگذشگتی و فداکاری در شهید را برای ما نقل بفرمایید.
۲ خاطره از ایشان در ذهن دارم که خدمتتان به اختصار میگویم. یک سال ایشان مسؤول اردوهای راهیان نور بود و در آنجا به زوار شهدای دفاعمقدس خدمت میکرد. یک شبی شهید بلباسی از آنجا تماس گرفت و یک مرتبه گفت میدانی الان کجا هستم؟ گفتم کجایی؟ گفت الان در ماشین لجنکش هستم و فاضلابها را خالی میکنم. گفتم تو این کار را میکنی؟ مگر این مسؤولیت برعهده توست؟ گفت نه. او آنجا بدون هیچ تشریفاتی خدمت میکرد و اصلا لباس سپاه نمیپوشید و درجه نمیزد. لباس بسیجیها و خادمها را میپوشید و میگفت نمیخواهم تفاوتی با بقیه داشته باشم. میگفت اینجا همه من را میشناسند و میترسم این روی من اثر کند. من آمدم این کار را کنم تا نفسم را پایمال کنم و اصطلاحا موتورم پایین بیاد. یک نوبت دیگر با دوستانش رفته بودند راهیان نور و یک ماهی مانده بودند، همسر دوستان شهید هم همراهشان بودند ولی من همراه اینان نبودم. خانمها اعتراض کردند که ما یک ماه است غذای تکراری میخوریم و حاجی باید ما را یک رستوران ببرد، حاجی هم گفته بود شما هر جا بگویید ما شما را میبریم. آنها رستورانی را پیشنهاد میدهند و حاجی آنها را به آنجا میبرد. شهید بلباسی که قیمتها را نگاه میکند به آنها میگوید هر چه میخواهید سفارش بدهید و من سیر هستم و میرود در ماشین مینشیند. بعدا که از او دلیل این کار را میپرسند شهید میگوید من تا به حال همسر و فرزندانم را چنین رستورانهای گرانقیمتی نیاوردهام و دلم نمیآید در رستورانهای گران و شیک بدون آنها غذا بخورم. از این خاطرات و داستانها درباره شهید زیاد دیده و شنیدهام.
ارسال به دوستان
اخبار
«گیلدخت» در شبکه «آی فیلم»
مجموعه تلویزیونی «گیلدخت» به کارگردانی مجید اسماعیلی و تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی، بزودی در شبکه «آی فیلم» فارسی پخش خواهد شد. به گزارش «وطنامروز»، به گفته معاون برونمرزی سازمان صداوسیما مجموعه تلویزیونی «گیلدخت» در حال انجام مراحل پایانی است و بهزودی از آنتن شبکه «آی فیلم» فارسی پخش خواهد شد. «گیلدخت» مجموعهای درام در بستر تاریخی است که به کارگردانی مجید اسماعیلی، تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی و نویسندگی مجید آسودگان، سال ۱۳۹۸ در گیلان و تهران جلوی دوربین رفت. مجموعه تلویزیونی «گیلدخت» که در گروه فیلم و سریال معاونت برونمرزی صدا و سیما و در ۶۰ قسمت تولید شده است با داستانی ماجراجویانه و عاشقانه، برههای از تاریخ و زمانه مظفرالدینشاه قاجار را به تصویر میکشد. فخرالدین صدیقشریف، محمود پاکنیت، فریبا متخصص، پریوش نظریه، رامتین خداپناهی، سعید چنگیزیان، شقایق فراهانی، ثریا قاسمی، سعید راد و حبیب دهقاننسب جمعی از گروه بازیگران نامآشنای سریال «گیلدخت» را تشکیل میدهند.
***
بازگشت «طبیب» به تلویزیون
برنامه تلویزیونی «طبیب» از دوشنبه ۲۰ تیرماه ساعت ۱۱ صبح روی آنتن شبکه ۳ میرود. به گزارش «وطنامروز»، برنامه تلویزیونی طبیب که به دلیل اظهار نظر میهمان این برنامه از جدول پخش شبکه ۳ کنار رفته بود، از دوشنبه ۲۰ تیرماه به تهیهکنندگی علی زاهدی و با اجرای پیمان طالبی روی آنتن شبکه ۳ میرود. پیش از این دادستان انتظامی نظام پزشکی تهران با ارسال نامهای به رئیس سازمان صداوسیما، بازگشت برنامه «طبیب» به آنتن تلویزیون را خواستار شده بود. در این نامه بابک عادلی، معاون و دادستان انتظامی سازمان نظام پزشکی تهران، ضمن اشاره به تاثیر مثبت برنامه «طبیب» در حفظ و ارتقای سلامت و بهداشت مردم ایران و پشتوانه این برنامه به دلیل مخاطبان پرشمار آن و اقرار کارشناس این برنامه به اشتباهی که در این برنامه صورت گرفته بود، فراهم کردن تمهیدات لازم برای پخش مجدد این برنامه را از رئیس رسانه ملی درخواست کرده بود.
***
سرپرست شبکه کودک سیما منصوب شد
معاون سیما در حکمى محمدصادق باطنی را با حفظ سمت، به عنوان سرپرست شبکه کودک منصوب کرد. به گزارش «وطنامروز»، محسن برمهانی، معاون سیما در حکمى محمدصادق باطنی را با حفظ سمت، به عنوان سرپرست شبکه کودک منصوب کرد. بهرهگیری از دانش تعلیم و تربیت اسلامی و اصول روانشناسی کودک برای انتقال مفاهیم ناب اسلامی و تربیت کودک شاد، شکوفا و آرمانگرا، طراحی نقشه راه جامع شبکه برای رسیدن به اهداف سند تحول رسانه ملی در حوزه کودک از طریق همافزایی ظرفیتهای ساختاری و محتوایی در ۲ حوزه کودک و نوجوان و... از جمله مواردی است که در حکم محسن برمهانی، معاون سیما خطاب به سرپرست شبکه کودک بر آنها تاکید شده است. محمدصادق باطنى مدیریت شبکه امید سیما را نیز بر عهده دارد. معاون سیما همچنین در این حکم از زحمات و خدمات موثر و تعیینکننده محمد سرشار در مدت تصدی این مسؤولیت قدردانی کرده است.
***
حسن ذوالفقاری درگذشت
دکتر حسن ذوالفقاری، پژوهشگر ادبیات و فرهنگ عامه ویراستار مطرح، بر اثر ایست قلبی درگذشت. به گزارش مهر، حسن ذوالفقاری، پژوهشگر ادبیات فارسی و فرهنگ عامه در پی ایست قلبی درگذشت. این استاد ادبیات و زبان فارسی دانشگاه متولد سال ۱۳۴۵ در دامغان بود و آثار و تالیفاتی درباره زبان فارسی، فرهنگ پهلوانی و جوانمردی در ایران باستان و ایران پس از اسلام، اشعار و متون نسخ خطی، عاشورا، ضربالمثلها، فرهنگ عامه، اشتباهات رایج زبان نگارش و ویرایش صحیح و... را در کارنامه دارد. باورهای عامیانه مردم ایران، فارسی عمومی (برگزیده متون فارسی و آیین نگارش)، آیین نگارش و ویرایش، آموزش ویراستاری و درستنویسی، فرهنگواره نامهنگاری، یکصد منظومه عاشقانه فارسی، ادبیات مکتبخانهای ایران، کتاب زبان و ادبیات فارسی دوره پیشدانشگاهی و... از جمله تالیفات زندهیاد ذوالفقاری هستند.
***
پیشبینی موفقیت «مستوران» در شبکههای عربی
برنامهساز و مجری مطرح تلویزیون با تمجید از «مستوران»، این سریال را اثری نزدیک به آثار سینمایی دانست که میتواند در شبکههای عربی هم موفق شود. به گزارش مهر، منصور ضابطیان درباره سریال «مستوران» شبکه یک سیما اظهار کرد: خوشحالم توانستم چند قسمت از «مستوران» را ببینم؛ به نظرم سریال جذابی آمد و امیدوارم ریتم آن تا پایان حفظ شود. همچنین یکی از ویژگیهای «مستوران» که کمتر مجموعههای ایرانی از آن بهره بردهاند، این است که بر مبنای یک اثر ادبی نوشته شده است. وی با بیان اینکه این مجموعه میتواند در شبکههای تلویزیونی عربزبان موفق شود، افزود: سریال بازیهای قابل قبولی با استفاده از بازیگرانی با سابقه تئاتر دارد و داشتن پیشینه نمایشی این هنرمندان یکی از امتیازات «مستوران» است. ضابطیان تاکید کرد: جای قصههای کهن ایرانی در تلویزیون ما خالی است، من آدم بیحوصلهای هستم اما چیزی که بخواهم بگویم در این سریال حوصلهام را سر برد، وجود نداشت، «مستوران» یک جاهایی به سینما نزدیک میشد و معلوم است سازندگان خیلی درگیر زمانبندی و اینکه سریع کار را به پخش برسانند نبودهاند و روی میزانسنها و حرکت دوربین وقت گذاشته شده است. مجری «محاکات» در پایان گفت: امیدوارم «مستوران» علاوه بر موفقیت داخلی بتواند در بازار خارج از ایران هم نماینده خوبی برای تلویزیون ما باشد، خوشحال و ذوقزدهام که ادامه سریال را ببینم.
ارسال به دوستان
کتاب تازه سوره مهر نوشته حسین منزوی به کتابفروشیها آمد
به یاد «این ترک پارسیگوی»
«این ترک پارسیگوی» نوشته حسین منزوی به تصحیح بهروز منزوی و غلامرضا طریقی توسط انتشارات سوره مهر چاپ و به کتابفروشیها آمد. به گزارش «وطنامروز»، کتاب «این ترک پارسیگوی» نوشته حسین منزوی، تحلیل و بررسی شعر شهریار است؛ منزوی در این کتاب از شهریار به عنوان شاعر شیدایی و شیوایی یاد میکند و شعر او را با عناوین مختلف از قبیل تذکره احوال، شعر شهریار، غزل شهریار، مکتب شهریار، هذیان دل و حیدربابا با قلم شیوای خود نقد و بررسی میکند. حسین منزوی (زاده اول مهر ۱۳۲۵ – درگذشته ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۳) شاعر ایرانی است. او که بیشتر به عنوان شاعری غزلسرا شناخته شده است، در سرودن شعر نیمایی و شعر سپید هم تبحر داشت. نقش منزوی در زندهکردن غزل معاصر، چشمگیر ارزیابی شده است و حتی بعضی از منتقدان کار او را انقلابی در غزل امروز میدانند و آن را با کاری که نیما در تحول شعر فارسی کرد، مقایسه کردهاند. او در ترانهسرایی هم توانا بود و آلبوم نسیما به خوانندگی علیرضا افتخاری از سرودههای اوست. کتاب «این ترک پارسیگوی» توسط بهروز منزوی برادر حسین منزوی و غلامرضا طریقی تصحیح شده و توسط انتشارات سوره مهر در ۳۲۴ صفحه در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است. در بخشی از این کتاب که به قلم بهروز منزوی تنظیم شده، آمده است: «صورت نخست این کتاب پر از اغلاط و سهلانگاریهای چاپی بود که این حقیر آنها را اصلاح کردم. برخی از پارههای اشعار استفاده شده در متن را چه از شهریار و چه از دیگران که از قلم افتاده بود با رجوع به منابع اصلی یافتم و در جای خود نهادم و بعضا توضیحاتی را که به نظر لازم میآمد در پانویس آوردم. این پانویسها با نشانه (ب-م) مشخص شدهاند و روشن است که بقیه پانویسها از نویسنده کتاب است».
ارسال به دوستان
تهیهکننده نمایش «روشنای شب تار»:
نمایش میدانی مخاطب را در آغوش میگیرد
علی اسماعیلی، تهیهکننده نمایش «روشنای شب تار» معتقد است مهمترین ویژگی نمایشهای میدانی این است که مخاطب را در آغوش میگیرد. به گزارش مهر، نمایش میدانی «شب آفتابی» به کارگردانی بهزاد بهزادپور در سال ۸۴ به صحنه رفت و بعد از آن سازمان سینمایی اوج نمایشهای میدانی متعددی را بهاجرا درآورد. نمایش «تنهاتر از مسیح» آخرین نمایش میدانی بود که ۲ سال پیش در بوستان ولایت اجرا و با استقبال پرشور تماشاگران مواجه شد. حال بعد از ۲ سال علی اسماعیلی که تجربه «تنهاتر از مسیح» را دارد، سراغ نمایشی وسیع و پرحجم رفته است. «روشنای شب تار» نام نمایشی است که از یکشنبه ۱۹ تیر، هر شب در بوستان ولایت اجرا میشود. این نمایش پرحجم در باب حضرت علی(ع) و خطبه غدیر است که در این میان به ماجراهای حضرت مسیح(ع)، داستان حضرت موسی(ع) و جنگ خیبر گذری میزند. نمایش بزرگ «روشنای شب تار» با موضوع واقعه غدیر خم، به کارگردانی حسن بزرا و تهیهکنندگی علی اسماعیلی طراحی و تولید شده است. این نمایش محصول سازمان هنری - رسانهای اوج با مشارکت بنیاد فرهنگی رودکی است که به همت موسسه هنری - رسانهای سیمای ققنوس هر شب در بوستان ولایت تهران اجرا میشود. علی اسماعیلی تهیهکننده کار، درباره نمایش «روشنایِ شب تار» گفته است: این نمایش در باب حضرت علی(ع) و ماجرای خطبه غدیر است که در ایام عید غدیر اجرا میشود. وی افزود: سازمان اوج در طول ۱۱ سال نزدیک ۲۰ هزار محصول تولید کرده و به نظر من یکی از فاخرترین محصولات سازمان اوج نمایشهای میدانی بوده که آنها را اجرا کرده است. یکی از دلایل آن هم این است که مخاطب بدون واسطه کار را میبیند و به اصطلاح در دل حادثه است و مخاطب را در آغوش میگیرد. خیلی اتفاق جذابی است که مخاطب را در دل نمایش بگذارید.
ارسال به دوستان
شکوه عرفه
مراسم معنوی دعای «عرفه» عصر روز شنبه با حضور پرشور ایرانیان در سراسر کشور برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، آیین پرفیض و روحبخش دعای عرفه عصر روز شنبه با حضور پرشور مردم کشور در سراسر ایران اسلامی برگزار شد.
مردم کشورمان در روز عرفه برای برگزاری این مراسم معنوی در بقاع متبرکه، امامزادگان، مساجد، حسینیهها و مصلاها حضور پیدا کردند. ایرانیان دعای عرفه را به یاد دعای امام حسین(ع) در صحرای عرفات، زمزمه و از درگاه الهی طلب استغفار کردند.
قرائت دعای عرفه امام حسین(ع) در نهمین روز از ماه ذیالحجه پس از نماز ظهر و عصر تا غروب با استقبال بسیار پرشور مردم برگزار و توسط رسانه ملی نیز به طور مناسب منعکس شد. در طول سال روزها و ساعاتی را میتوان نام برد که از فضیلت بیشتری نسبت به ایام دیگر برخوردار بوده و خدای متعال نیز نسبت به آن تاکید دارد و به تعبیر رسول گرامی خدا(ص) «برای پروردگار شما در روزهای روزگارتان نفحاتی است، هوشیار باشید و خود را در معرض آنها قرار دهید؛ اِنَّ لِرَبِّکُمْ فِی اَیّامِ دَهْرِکُمْ نَفَحاتٌ اَلا فَتَعَرَّضُوا لَها» و شب و روز عرفه از جمله این ایام بافضیلت است. امام صادق(ع) نیز درباره فضیلت این روز فرمودند: «آنچه مناسب حال تو باشد از دعاها انتخاب کن و در نیایش و مسألت بکوش که روز عرفه روز دعا و درخواست است؛ تَخَیَّرْ لِنَفْسِکَ مِنَ الدُّعَاءِ مَا أَحْبَبْتَ وَ اجْتَهِدْ فَإِنَّهُ یَوْمُ دُعَاءٍ وَ مَسْأَلَه». دعای پرفیض عرفه منسوب به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است که بنا بر روایتی آن حضرت این دعا را در روز نهم ذیالحجه در صحرای عرفات زمزمه کرده است.
عرفه به معنای روز آشتی با خداست؛ در عصر روز عرفه در سرزمین عرفات پروردگار عالم توبه حضرت آدم را پذیرفت و به همین دلیل است که این روز را «آشتی با خداوند» نامیدهاند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|