|
ارسال به دوستان
تأسیس نظام مهندسی اتوماسیون صنعتی از نان شب واجبتر!
شهرام یزدانی*: لازم به توضیح نیست که بگوییم ستون فقرات اقتصاد هر کشوری را امروز، صنعت آن کشور بنیان مینهد و پیشرفتهترین اقتصادهای جهان بیتردید موقعیت خود را مرهون این رکن اساسی هستند و البته وقتی به صنعت میرسیم بهسرعت درمییابیم خطوط تولید بهینه، کنترل کیفی و بهرهوری، مهمترین ارکان یک صنعت مدرن را تشکیل میدهند و بدون آنها به طور قطع صنعتی شکل نخواهد گرفت یا اگر نصفونیم بند هم باشد، قطعا سایه رانت و مافیا و انحصار و فساد نه توان رقابت در بازارهای امروز را برای آن باقی خواهد گذاشت و نه سودده و سالم خواهد بود. اتوماسیون و کنترل صنعتی مهمترین علم و تکنیک روز دنیاست که امور غیرممکن را امکان بخشیده و در تار و پود صنعت مدرن و انواع و اقسام امور جهان امروز ما از کنترل شاتلهای فضایی گرفته تا تولید ریزتراشهها و... تولید، کیفیت و بهرهوری را با سرعت و دقت بسیار، امکانپذیر کرده است. کشور ما هم مستثنی از این موضوع نیست و کنترل و اتوماسیون صنعتی به طور گسترده در تار و پود صنعت آن از قبیل صنایع ماشینسازی، نیروگاهی، معدنی و بویژه صنایع نفتی به عنوان اصلیترین بنیاد اقتصاد حضور دارد و خالی از لطف نیست اگر بگوییم زیربناییترین عنصر برای نگهداری سرمایههای عظیم صنعتی یک کشور اتوماسیون و کنترل صنعتی بهینه است ولی با نهایت تأسف و تعجب بسیار هیچ قاعده و قوانین و نظارت اصولی و صحیحی در این باره وجود ندارد و در نتیجه بسیاری اشخاص و شرکتهای بدون صلاحیت، با نفوذ و رانت و انواع و اقسام حیل به این کار مبادرت ورزیده و میورزند که از این بابت اقتصاد کشور متحمل میلیاردها دلار خسارت تاکنون شده است. برای درک بهتر موضوع تصور کنید اگر امروز سازمان نظام مهندسی ساختمان را نداشتیم با چه مخاطرات و فجایعی در کشور مواجه میشدیم و چگونه جان میلیونها انسان در چنگال و چنبره سود و نفع و رانت و فساد عدهای قلیل گرفتار میشد. سازمانهای نظام مهندسی مانند نظام مهندسی ساختمان، برای سر و سامان بخشیدن و قانونمند کردن امور حوزههای مرتبط خود و در نهایت ایجاد کیفیت و بهرهوری بنا شدهاند و از این رهگذر خدمات بسیاری را به اقتصاد و حفظ سرمایههای کشور و بهبود زندگی مردم ارائه میکنند. تصور کنید اگر قاعده و قوانین و نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان نباشد چگونه حتی یک ساختمان کوچک که با میلیاردها تومان سرمایه کشور و مردم بنا میشود و قرار است مثلا عمر 50 ساله داشته باشد، میتواند تبدیل به بلا و مصیبت شده و جان و مال و سرمایههای سرزمینی را به طرفه..العینی پودر و نابود سازد.
نظام مهندسی اتوماسیون صنعتی هم برای حفظ و بقای اقتصاد و صنعت و سرمایههای عظیم کشور، حکم همان سازمان نظام مهندسی ساختمان برای ساختمانهای کشور را دارد و البته به علت مواجهه با سرمایههای بسیار کلانتر در حوزههای عظیم صنعت بسیار مهمتر است، بنابراین لزوم تاسیس و ساماندهی و تدوین قوانین و مقررات آن از نان شب هم برای صنعت و اقتصاد کشور واجبتر است.
کاش اطلاعات و آمار دقیقی وجود داشت تا نشان دهد در طول سالهای گذشته شرکتها و افراد فاقد صلاحیت و ناکارآمد در اتوماسیون صنایع کشور، به عنوان پیمانکار یا مشاور چه خسارتهایی را به ساختار صنعت و اقتصاد کشور زدهاند و البته این موضوع صرفا برای پیمانکاران داخلی نیست و در موارد متعددی پیمانکاران خارجی فاقد صلاحیت نیز در حوزه اتوماسیون صنعتی پروژهها و طرحهای مهم صنعتی را به شکلی غیرقابل قبول اجرا کردهاند.
این ناکارآمدیها و عدم صلاحیتها منجر به تأخیر و ایجاد هزینههای بیهوده و مضاعف برای کارفرمایان و سرمایهگذاران میشود و از آنجا که اقتصاد ما بیشتر دولتی است، صدمه و هزینههای مترتب بر این هرجومرج و بیقانونی صنعتی از جیب ملت پرداخت خواهد شد.
مایه بسی تأسف است که بگوییم امروز در کشور ما در حوزه صنعت، نظام و چارچوبی برای فعالیت شرکتها وجود ندارد.
اگر از رانت و فساد در واگذاری پروژهها به شرکتهای ناکارآمد چشمپوشی کنیم، باز میبینیم خلأ ناشی از نبود نظام مهندسی اتوماسیون صنعتی کارفرمایان را مجبور میسازد بر اساس آیتمهای سلیقهای، پیمانکاران را ارزیابی کنند که از دقت کافی برخوردار نیست. در حالی که اگر رتبهبندی بر اساس نظام مهندسی در حوزه اتوماسیون صنعتی وجود داشت، سلیقههای متنوع در ارزیابی کنار میرفت و ارزیابی به صورت دقیقتر و عادلانهتری انجام میگرفت.
کمبود دیگری که هماکنون احساس میشود و باز نیاز به نظام مهندسی اتوماسیون صنعتی را برجستهتر میکند، این است که هماکنون هیچ مرجعی برای داوری تخصصی و حقوقی در صورت بروز مشکلات بین کارفرما و پیمانکار در حوزه اتوماسیون صنعتی وجود ندارد، در واقع کارشناس رسمی دادگستری و استاندارد در حوزه اتوماسیون صنعتی نداریم و افرادی که به عنوان کارشناس برق در این ارگانها فعالیت میکنند، اطلاعات اندکی از اتوماسیون صنعتی دارند.
یک اشتباه دیگر که امروز رواج دارد و آن هم متاسفانه منبعث از جهل و ناآگاهی نسبت به این موضوع است، خلط کردن «انجمن صنفی اتوماسیون صنعتی» با «نظام مهندسی اتوماسیون صنعتی» است که از زمین تا آسمان اختلاف مابین آنهاست. درست است انجمن صنفی اتوماسیون صنعتی دارای اعضایی است که از شرکتهای فعال در زمینه اتوماسیون صنعتی هستند و ظاهرا این انجمن با سازمان ملی استاندارد و اتاق بازرگانی نیز در ارتباط است ولی با توجه به اینکه اعضای این انجمن خود از ذینفعان تامین کالا و اجرای پروژهها هستند، نمیتوان کار رتبهبندی و نظاممند کردن اتوماسیون صنعتی را به آنها سپرد.
مسؤولان صنعت و اقتصاد کشور و نیز مسؤولان قضایی باید سریعا برای پاسداشت و حفظ سرمایههای کشور و توان بخشیدن به صنعت و زدودن فساد و رانت و ناکارآمدی مقدمات و ترتیبات تاسیس نظام مهندسی اتوماسیون کشور را پی نهند و بدانند حتی یک روز تعلل در این موضوع، لطمات و هزینههای سرسامآوری را برای کشور به بار خواهد آورد.
سازمان ملی استاندارد در این زمینه حتما باید پیشقراول شود، زیرا یک جایگاه فراسازمانی دارد و دستورالعملهای آن میتواند به تمام وزارتخانهها ابلاغ شود و بر اساس پیشینه خود میتواند بدین امر اعتباربخشی کند.
نظام مهندسی اتوماسیون صنعتی هم نیاز به حمایت یک جایگاه سازمانی خاص دارد که این جایگاه فراتر از حوزه یک وزارتخانه خاص باشد، زیرا اتوماسیون صنعتی در وزارتخانههای نفت، صمت، نیرو، جهاد کشاورزی و... در سطح وسیع استفاده شده است.
همچنین نظام مهندسی اتوماسیون صنعتی میتواند با ساختار غیردولتی ولی با پیشنهاد سازمان ملی استاندارد و تصویب مجلس یا هیاتوزیران تاسیس شود و ناظر دولتی بر فعالیتهای آن، باید اداره استاندارد باشد.
مراحل ایجاد نظام مهندسی اتوماسیون صنعتی توسط سازمان ملی استاندارد میتواند به این ترتیب باشد:
• تدوین طرح توجیهی و اخذ تأییدیه هیاتوزیران
• شناسایی افراد متخصص و واجد صلاحیت در اتوماسیون صنعتی برای تدوین اساسنامه با استعلام از مراجع علمی معتبر و مرتبط و وزارتخانههای نفت، صمت، نیرو
• جلوگیری از اعمال نفوذ شرکتهای بزرگ فعلی در تدوین اساسنامه
• تدوین دستورالعمل روش رتبهبندی و احراز صلاحیت
• تدوین روش برگزاری آزمونهای تئوری و عملی، دوره تکرار، هزینهها و...
• تعیین هیاتمدیره که بار اول انتصابی و دفعات بعد به صورت انتخابی باشد
در پایان این نکته مهم را هم باید متذکر شد که پتانسیلهای لازم در کشور چه از حیث افراد متخصص و کاردان و متعهد و چه آزمایشگاهها و کارگاههای تخصصی برای استفاده سازمان نظام مهندسی اتوماسیون صنعتی در پیشبرد وظایف و مقاصد خود مناسب بوده و از این حیث تقریبا کمبودی وجود ندارد. این کارگاهها هم در بخش دولتی و هم در سازمان فنی و حرفهای و هم در بخش خصوصی وجود داشته و قابل استفاده و بهرهبرداری سازمان نظام مهندسی اتوماسیون خواهد بود.
* کارشناس ارشد کنترل و ابزار دقیق پالایشگاه فجر جم
ارسال به دوستان
اخبار
«آتش سرد» از امشب در تلویزیون
«آتش سرد» به تهیهکنندگی علی مهام از امشب روی آنتن شبکه 2 سیما میرود.
به گزارش «وطنامروز»، «آتش سرد» به نویسندگی محسن سرتیپی و نازنین فرخلو، کارگردانی رضا ابوفاضلی و تهیهکنندگی علی مهام از شنبه ۹ مهرماه ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه 2 سیما پخش میشود. این سریال که در ۳۰ قسمت ۴۵ دقیقهای ساخته شده، یک ملودرام اجتماعی است. «آتش سرد» محصول گروه فیلم و سریال شبکه 2 سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن میرود. بازپخش این سریال ۳۰ دقیقه بامداد، ۹:۳۰ و ۱۶:۱۵ روز بعد خواهد بود.
سالار عقیلی به عنوان خواننده تیتراژ این سریال معرفی شده و ترانه «آتش سرد» با شعری از محمدمهدی سیار و موسیقی دانیال سالاری و علی وانیار ساخته شده است.
***
نماینده مکزیک در اسکار مشخص شد
مکزیک فیلم آلخاندرو گونزالس ایناریتو را به عنوان نماینده خود به اسکار فرستاد.
به گزارش «وطنامروز»، فیلم جدید آلخاندرو گونزالس ایناریتو با نام کامل «باردو، وقایع نگاری دروغین یک مشت حقیقت» که نخستین بار در جشنواره ونیز امسال رونمایی شد، از سوی مکزیک به عنوان نماینده این کشور به اسکار دوره نودوپنجم فرستاده شد. فیلم «باردو» قرار است از روز ۲۷ اکتبر در سینماهای مکزیک روی پرده سینماها برود و ۴ نوامبر نیز در سینماهای آمریکا به نمایش در بیاید. این فیلم روز ۱۶ دسامبر در پلتفرم نتفلیکس عرضه میشود.
«باردو» نخستین ساخته ایناریتو بعد از سال ۲۰۰۰ و فیلم «عشق سگی» است که به طور کامل در کشور مکزیک زادگاه این کارگردان فیلمبرداری شده است. این فیلم به نویسندگی مشترک ایناریتو و نیکلاس جیاکوبونه و با فیلمبرداری داریوش خنجی که به صورت ۶۵ میلیمتری ساخته شده است، درباره یک روزنامهنگار و مستندساز مکزیکی است که به زادگاهش باز میگردد و در حالی که با هویت و مسائل خانوادگیاش دست و پنجه نرم میکند، در یک بحران هستیگرایانه قرار میگیرد.
مکزیک سال ۲۰۱۸ با فیلم «رُما» به کارگردانی آلفونسو کوارون برنده جایزه اسکار بهترین فیلم بینالملل شد.
***
«یادگار دفاع» به نمایش گذاشته شد
نمایشگاه «یادگار دفاع» از دوم مهرماه در موزه عکسخانه شهر آغاز به کار کرده و تا چهاردهم مهر ماه پذیرای بازدیدکنندگان است. به گزارش «وطنامروز»، نمایشگاه گروهی عکس «یادگار دفاع» به مناسبت هفته دفاعمقدس و با حمایت انجمن عکاسان انقلاب و دفاعمقدس، دوم تا ۱۴ مهرماه در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۷ و پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ در موزه عکسخانه شهر واقع در میدان هفتتیر، میدان بهارشیراز، بوستان بهارشیراز میزبان علاقهمندان است.
در این نمایشگاه ۱۷ قطعه عکس یادگاری رزمندگان از قبل و بعد از عملیاتهای مختلف در قطع ۵۰ در ۷۰ و به صورت رنگی و سیاه و سفید به نمایش گذاشته شده است.
در عکسهای حاضر در این موزه حوادث بین سالهای ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۶ به تصویر کشیده شده است.
***
«شوتبال» و «آب و آتش» به نسیم میآیند
با پایان ماه صفر، کنداکتور نسیم با 2 مسابقه و یک مجموعه طنز نونوار میشود.
به گزارش «وطنامروز»، پخش سری جدید مسابقه «شوتبال» به تهیهکنندگی مقداد مومننژاد و مسعود رجبیان و کارگردانی محمد پیوندی در 2 بخش بانوان و آقایان با اجرای سوگل طهماسبی و علی عاملهاشمی شنبه تا سهشنبه این هفته ساعت ۲۱ از شبکه نسیم آغاز خواهد شد. فصل جدید مسابقه «شوتبال» همچون سری پیشین متشکل از قهرمانان و افتخارآفرینان کشورمان در میادین ورزشی و عرصههای اجتماعی است.
همچنین سری جدید مسابقه «آب و آتش» با تهیهکنندگی غلامرضا بختیاری و اجرای مشترک شهاب عباسی و سیاوش مفیدی از ۹مهر ماه شنبه تا سهشنبه ساعت ۲۳ روی آنتن میرود. این مسابقه با مرحله عبور از موانع، عبور از کیسه بوکس، موانع طنابی، سطح شیبدار، حوضچه گل، برج ارتفاع و... با داوری علیرضا احمدی وارد رقابتهای پرچالش میشود.
پخش مجموعه طنز «نخستین انتخاب» نیز از شنبه این هفته ساعت ۲۰ در شبکه نسیم آغاز خواهد شد.
ارسال به دوستان
چرا برخی هنرمندان در ناآرامیهای اخیر هنرمندی نکردند
هزینه هنگفت بازی بد
محمدعلی میرزایی: بگذارید از زندگی شروع کنیم؛ زندگیای که قطعا دچار تلاطم، فراز و نشیب، سختی و راحتی است. در این زندگی میتوان نگاه مثبت یا منفی به ابعاد مختلف روزمره داشت؛ روزمرهای که خود همین مشکلات و درگیریها را شامل میشود. در این میان خانوادهای را تصور کنید که شاید درگیر مشکلات و درگیری مقطعی باشد و طبیعتا تکتک اعضای خانواده باید برای آرامش و رسیدن به ثبات مشخصی تلاش کنند، چون اگر غیر از این باشد، به طور یقین تمام اعضای خانواده تحت تاثیر عواقب آن قرار میگیرند. این نوع مقایسه را میتوان در سطح جامعه هم داشت؛ حال که ناآرامیهایی در سطح کشور اتفاق افتاده که دلایل آن توسط نهادهای انتظامی و امنیتی مشخص خواهد شد، انتظار میرفت برخی هنرمندان و به اصطلاح سلبریتیها به ثبات جامعه سر سوزنی فکر میکردند، نه اینکه به دنبال آتشافروزی در کشور باشند.
این مساله آنقدر از اهمیت برخوردار است که محمدمهدی اسماعیلی، وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ دوم مهر گفت: رئیسجمهور با خانواده مرحومه «مهسا امینی» تماس گرفته و گفته گویی یکی از اعضای خانواده خودم را از دست دادهام اما برخی از این اتفاق برای التهاب استفاده میکنند. امروز هنرمندان باید به جامعه امید ببخشند. از همه اهالی فرهنگ و هنر در این روز شروع مهر میخواهم که آرامش به جامعه تزریق کنند. مردم را به آرامش دعوت کنند. از گفتن مسائلی که شاید حتی حق هم باشد اما با لحن بد گفتنش به کسانی کمک میکند که میخواهند آرامش کشور را هدف قرار دهند، پرهیز کنند. اما گویی برخی سلبریتیها و هنرمندان به دنبال تزریق آرامش در جامعه نبوده و اهداف دیگری در سر میپرورانند. یکی آرزوی مرگ وزیر فرهنگ را دارد و دیگری فکر بازی کردن در پروژه رسانههای لندننشین و سعودی است.
سمیرا خطیبزاده، دکترای رسانه و مدرس دانشگاه در گفتوگو با «وطنامروز» در تحلیل این مساله میگوید: ما نخستین بار نیست که دچار از این دست آشوبها و ناآرامیهای اجتماعی میشویم که هر کدام از آنها به یک بهانهای اتفاق میافتد. آن چیزی که در این آشوب اخیر بیش از پیش خودش را نمایان کرد، نقش غلط سلبریتیها در دمیدن به این آتش فتنه بود. بیشتر افرادی که در این ناآرامیها حضور داشتند که توسط لیدرهای مشخص منحرف شده بودند، در رنج سنی حدود 25 سال بودند که شناخت دقیقی از انقلاب و شخصیت حضرت امام خمینی«ره» نداشتند و بیشتر از طریق نمادسازیهای غلط امپراتوری رسانه سلطه در جریان آن دوره قرار گرفتند و میتوان یکی از دلایل انحراف آنها را همین شناخت ناصحیح از موقعیت موجود و انقلاب دانست. الگو و مرجعیت فکری به دنبال خود رفتار فکری را به همراه دارد و از اهمیت ویژهای برخوردار است و امروز به واسطه تلاش بیشائبه استعمار جدید در جنگ رسانه و شناختی که دارند، مرجعیت فکری کودکان و نوجوانان را از رهبران و عالمان دینی به برخی سلبریتی تقلیل دادهاند.
خطیبزاده افزود: میتوان گفت به دلیل کمکاری برخی دستگاههای فرهنگی، خواه ناخواه آن نوجوان الگوپذیری غلطی از سلبریتی دارد که این مساله مستلزم یک برنامهریزی منسجم از سوی نهادهای مسؤول است. در ناآرامیهای اخیر بسیاری از سلبریتیها به صورت سازمانیافته فعالیت میکردند و معتقدم در کنار این سلبریتیها که در همان ابتدا علیه نظام و کشور موضع خاصی گرفتند -که باید با آنها برخورد جدی شود- باید به دنبال کشف دستهای پنهان این موضوع باشیم.
وی افزود: در علم ارتباطات اقناع مخاطب یکی از موضوعات مهم و حائز اهمیت است. طرف مقابل بسیار خوب مفهوم اقناع را درک کرده و بخوبی از تکنیکهای آن بهره میبرد اما به نظر میرسد جبهه خودی قصد ندارد به شکل علمی وارد این عرصه شود و برنامهای برای استفاده از تکنیکهای امتحانشده ندارد. از برجستهترین تکنیکهای اقناع، استفاده از چهرههای مشهور است. دشمن از این حربه بخوبی استفاده کرده تا جوان را برای آتش زدن آمبولانس و خودروها و بانکها اقناع کند. خودمان هم در تبلیغات بازرگانی از این تکنیک اقناع بهره میبریم. سلبریتیها همان چهرههای مشهورند و براحتی توانستند در این فتنه مخاطبان خود را به درجهای از اقناع برسانند.
خطیبزاده در ادامه گفت: راهکار ما برای رسیدن به یک وضعیت مطلوب در بهرهگیری از این تکنیک اقناعی چیست؟ این چهرهها هم از سوی دیگر باید تعهدهایی داشته باشند به منبعی که از طریق آن به شهرت رسیدهاند. این افراد از تریبون همین نظام به اوج شهرت رسیدهاند و باید تعهداتی به این تریبون داشته باشند، نه اینکه با برخی اقدامات به آن لگدپراکنی کنند. متولیان امر فرهنگ نباید اجازه دهند هر شخصی با هر طرز فکری از این تریبون بهره ببرد و پس از مدتی به ارزشهای نظام دهنکجی کند.
وی در پایان یادآور شد: البته هنرمندانی هم وجود داشتند که در برابر موضعگیریهای غلط با آزادگی تمام ایستادند. این افراد هم باید دیده شوند و جریان انقلابی باید چنین سلبریتیهایی را نیز برجسته کرده و به جامعه معرفی کند.
ارسال به دوستان
تبیین ضرورت گفتمانسازی و بسترسازی حضور اجتماعی زنان
«جهاد اجتماعی زن مسلمان» به کتابفروشیها آمد
کتاب «جهاد اجتماعی زن مسلمان؛ ضرورت گفتمانسازی و بسترسازی» نوشته عاطفه موسوی، توسط روابط عمومی شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده منتشر شد.
به گزارش «وطنامروز»، کتاب «جهاد اجتماعی زن مسلمان؛ ضرورت گفتمانسازی و بسترسازی» که توسط عاطفه موسوی به رشته تحریر درآمده و به تبیین ضرورت گفتمانسازی و بسترسازی حضور اجتماعی زنان میپردازد، منتشر شد. این کتاب در 4 فصل با عناوین نظام شخصیت اجتماعی زن مسلمان، نگاهی به رویکردهای رقیب یا نیمه همسو، قدمهای پیش رو درباره ارتقای نقش اجتماعی زن مسلمان ایرانی و نظمبخشی ولایی (حکمرانی ولایی) در حوزه حضور اجتماعی بانوان به بررسی نظام شخصیت اجتماعی زن مسلمان، فمینیسم اسلامی و ریشههای آن و خلأ نگاه توحیدی در مساله اصلی فمینیسم پرداخته و در نهایت نگاه جامعی به انواع طیفهای زنان دارای فعالیتهای اجتماعی، طراحی شرایط کاری متناسب با شخصیت زن مسلمان، عوامل تربیتی مؤثر در شکلگیری نظام شخصیت اجتماعی زن و استفاده از ظرفیت زنان در درونزایی اقتصادی همچنین بیدارسازی و کاربرد عاطفه اجتماعی به جای قراردادهای اجتماعی و تعیین شاخصهای متناسب پرداخته است. در معرفی این کتاب آمده است: «شاید به دلیل غلبه همین نگاههای تفریطی است که بعد از گذشت حدود 40 سال از انقلاب اسلامی، لااقل در میان بخشی از متدینین و حتی فضلا، حضور اجتماعی زنان به عنوان یک ضرورت پذیرفته نشده است و موضوع جهاد اجتماعی زنان مسلمان نهتنها پیشتر توسط آنها طرح نشده، بلکه همچنان هضم آن برایشان دشوار است. این فضای مبهم و حتی منفی در این حوزه در شرایطی همچنان تداوم یافته است که رهبر انقلاب از جهاد اجتماعی زنان به عنوان یک دستاورد نگاه انقلابی برای جهانی شدن و شکستن بنبستهای بزرگ یاد میکنند که دیر یا زود در سرنوشت و جایگاه زنان جهان دست خواهد برد».
در بخشی از این کتاب میخوانیم: «بحثی که در ابتدای هر نوع سیاستگذاری و تصمیمگیری درباره وضعیت فعالیت اجتماعی زنان باید انجام گیرد، احصای انواع طیفهای زنان دارای فعالیت اجتماعی با روحیات و انگیزهها متفاوت است. به عبارت دیگر، باید در ابتدا مشخص شود که درباره ارتقای وضعیت فعالیت اجتماعی چه افرادی و در چه جامعه و شرایطی صحبت میشود. به نظر میرسد استفاده از تکنیکهای هوش مصنوعی میتواند یکی از بهترین ابزارها برای فرار از حدس و گمانهای ناصحیح و برنامهریزی دقیق بر اساس واقعیت در این حوزه باشد. در سالهای اخیر چنین رویکردی در برخی کشورها برای شناخت بهتر وضعیت زنان اتخاذ شده است».
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|