|
ارسال به دوستان
«وطنامروز» مستندی با موضوع هدایت جریان سلبریتیسم را بررسی کرد
شهرتسازان بیقید و شرط!
گروه فرهنگ و هنر: تقبیح دمندگان در آتش ناآرامیها و تحسین تسکیندهندگان؛ این خلاصهای از وضعیت امروز رسانههایی است که چندی پیش به عنوان دستگاه سلبریتیسازی عمل میکردند. حالا که همان سلبریتیها آتشی شدهاند به خرمن خودشان، به جز ممنوعالتصویری و دیگر رفتارهای قهرآمیز چارهای ندارند؛ رفتارهایی که هیچکدام دوای درد مسیر نادرست شهرتسازی نیست. شهرت فقط شناخته شدن توسط مردم کوچه و خیابان نیست. مشهور که باشی، میتوانی لباس پوشیدنت، شیوه غذا خوردنت و حتی نحوه فکر کردنت را طوری به دیگران تحمیل کنی که شستشان هم خبردار نشود. امروز شهرت، خود قدرت است و این موضوع را از آنجا میتوان فهمید که فرد مشهور حتی گاهی توانایی این را مییابد که دستگاه شهرتساز خود را ببلعد و به جای آن، سخن بگوید و جریان بسازد و فرمانروایی کند. بدیهی است که قدرت را به دست نااهلش سپردن هم تیغ دادن بر کف زنگی مست است و به همین خاطر است که شهرتسازان در سرتاسر دنیا، سلبریتیهایی را که میسازند، به حال خود رها نمیکنند. در کشور ما البته به جای این سازوکار مرسوم، شیوه دیگری رواج دارد. در ایران شاید تنها عامل بازدارنده سلبریتی از خروج از ارزشهای مقبول، نگرانی از اختلال در ادامه روند همکاری با آن رسانه جمعی باشد؛ غافل از آنکه با طویلتر کردن لیست ممنوعالتصویرها، دردی را دوا نمیکند.
* ادابازی در قرارداد صبوری!
حدود ۳ سال پیش بود که شبکه ۳ سیما در جریان ورود علی صبوری، استندآپ کمدین خندوانه به عرصه سریالسازی، طی اقدامی بدیع قراردادی 10 ساله با این بازیگر بست. قرارداد مبنی بر این بود که از زمان دیده شدن چهره صبوری روی آنتن تلویزیون، به مدت 10 سال تمام فعالیتهای وی در صفحات فضای مجازی تحت نظارت صداوسیما باشد. این تعهد 10 ساله که در همان روزها تحسین برخی اهالی فن را در پی داشت، از همان ابتدا هم چندان جدی گرفته نشد اما نقض آشکار آن را بتازگی میتوان دید. علی صبوری ۳ سال و اندی پس از امضای آن قرارداد، با دمیدن در آتش ناآرامیهای شهریور و مهر ۱۴۰۱، علنا این موضوع را نشان داد که فاصله ما با استانداردهای دنیای سلبریتیسم، بیش از آن چیزی است که فکرش را میکنیم. این مورد را باید در کنار دهها مورد دیگر قرار داد و افسوس خورد؛ افسوس اینکه ابتدا سلبریتی را به جامعه معرفی میکنیم و وقتی کار از کار گذشت، به فکر مدیریت آن میافتیم.
* هالیوود زیر ذرهبین «تروکاژ»
قضیه تحت نظارت داشتن سلبریتیهای خودساخته، یک اصل جهانی است که حتی هالیوود هم به آن پایبند است. مستند «تروکاژ» این اصل را در ساختار غول سینمایی جهان جستوجو میکند تا ببیند راه کنترل این قدرت بیحد و حصر ناشی از شهرت چیست.
این مستند با بررسی دقیق آنچه در بدو همکاری میان هنرمند و هالیوود رخ میدهد، کاربردیترین سازوکار هدایت جریان سلبریتیسم در جهان را معرفی میکند. «تروکاژ» همچنین مصادیقی از سرپیچی از این سازوکار را مطرح میکند و سپس با آسیبشناسی نحوه سلبریتیپروری در ایران، به انگیزههای احتمالی رفتارهای خارج از چارچوب سلبریتیها میپردازد.
این مستند که سال گذشته اکران شد، با توجه به نحوه عملکرد برخی سلبریتیها در ناآرامیهای اخیر، مدتی است دوباره نامش سر زبانها افتاده است. شبکه 3 نیز جمعه گذشته آن را روی آنتن فرستاد تا بار دیگر شیوه صحیح شهرتبخشی را به خودش و دیگر سلبریتیپروران یادآوری کند. با محمدهادی نعمتی، کارگردان مستند «تروکاژ»، به عنوان یکی از مستندسازان فعال در حوزه سلبریتی گفتوگو کردیم تا از نظر کارشناسی او در این حوزه بهرهمند شویم.
* جرقهای که ۸۸ زده شد
شاید اگر «تروکاژ» در بزنگاهی مثل وضعیت فعلی منتشر میشد، بیشتر دیده میشد و بیشتر تاثیرگذاری داشت؛ به همین خاطر در ابتدا علت اکران «تروکاژ» در آن برهه را از محمدهادی نعمتی جویا شدیم و او در پاسخ گفت: تولید آن موقع به پایان رسید و ما در همان زمان اکران مستند را آغاز کردیم، البته فارغ از زمان به پایان رسیدن تولید، به این نکته هم توجه داشتیم که پیش از وقوع حوادث آگاهیسازی و افزایش سواد عمومی را مدنظر قرار دهیم. وی درباره منابعی که برای کسب اطلاعات در روند تولید مستند از آنها استفاده شده، گفت: عمده مطالب از منابع معتبر اینترنتی استخراج شده است، البته بنده به واسطه برخی تحقیقاتی که در بحبوحه فتنه ۸۸ داشتم، از وجود یکسری پروتکلها مطلع بودم و در اصل، همین دانستههای قبلی بود که جرقهای برای ساخت این مستند شد.
نعمتی اگر چه در مستند خود، منافعی چون اخذ گرینکارت را به عنوان انگیزه اصلی رفتارهای ضدارزش سلبریتیها میداند اما انگار درباره حوادث اخیر، دیدگاه متفاوتی دارد. او معتقد است: همه سلبریتیهایی را که در بازیهای اخیر نقش منفی بازی میکنند، نباید در یک صف قرار داد. دلایل متفاوتی مسبب این نقشآفرینیهای منفی هستند. به عنوان مثال، یکی از این دلایل، وجود مافیایی است که با در دست گرفتن اراده این چهرههای مشهور، آنها را وادار به برخی کنشها میکند. سلبریتی تحت شرایطی که این مافیا برایش فراهم میآورد، ناچار است از آنچه مافیا میخواهد پیروی کند یا از چرخه سینما حذف شود و حرفه خود را از دست بدهد. وی در پایان راهکار مقابله با شرایط موجود در عرصه سلبریتیسازی را چنین معرفی کرد: تا زمانی که رسانههای جمعی مثل سینما و تلویزیون با ایجاد بندی در قراردادهای هنرمندان کنترل اوضاع را در دست نگیرند، این وضعیت تغییری نخواهد کرد. این راهکاری است که در جهان برای هدایت جریان سلبریتیسم مرسوم است و بدین وسیله میتوان چهرههای مشهور و کنشهایشان را مدیریت کرد.
ارسال به دوستان
متهم تجاوز جنسی مورد حمایت وزیر فرهنگ مکرون
رئیس مرکز ملی سینمای فرانسه تحت بازجویی
«دومنیک بوتونات» رئیس مرکز ملی سینمای فرانسه به اتهام تجاوز جنسی محاکمه میشود. به گزارش «وطنامروز»، اسکرین نوشت: «دومینیک بوتونات» یکی از قدرتمندترین چهرههای سینمای فرانسه، توسط پسرخوانده ۲۲ سالهاش متهم به تجاوز جنسی در آگوست ۲۰۲۰ در تعطیلات خود در یونان شده است و او نخستین بار در اکتبر ۲۰۲۰ پس از شکایت، تحت بازجویی قرار گرفته است. اتهامات مربوط به «تلاش به تجاوز جنسی» رد شده است و او در حال حاضر به دلیل آزار و اذیت جنسی به دادگاه میرود. رئیس مرکز ملی سینمای فرانسه که زیر نظر وزارت فرهنگ این کشور فعالیت میکند تمام این اتهامات را رد و وکیل او اشاره کرده که احتمالا از فرد شاکی شکایت خواهد شد.
«بوتونات» جولای ۲۰۱۹ پس از یک دوره طولانی فعالیت در زمینه سرمایهگذاری و تولید فیلم به عنوان رئیس مرکز ملی سینمای فرانسه (CNC) انتخاب شد و جولای گذشته برای یک دوره ۳ ساله مجددا به این سمت منصوب شد که با اعتراض برخی نهادهای سینمای فرانسه از جمله اتحادیه کارگردانان این کشور روبهرو شد.
با این وجود «ریما عبدالملک» وزیر فرهنگ فرانسه از «دومنیک بوتانات» حمایت کرده و در این باره به مطبوعات محلی گفته: «او تحت بازجویی است و محکوم نشده است. تصمیمگیری بر عهده دادگاه خواهد بود. مرکز ملی سینمای فرانسه همواره پیشگام در مبارزه با خشونت جنسی بوده است و هیچ قانونی وجود ندارد که مستلزم کنارهگیری یا استعفای یک کارمند دولتی تحت تحقیق باشد». «بوتونات» با وجود اتهامات وارده و انتقادهای صنعت سینمای فرانسه، در رویدادهای مهمی چون جشنوارههای فیلم ونیز و کن حضور یافته است.
ارسال به دوستان
ویژگیهای بازی موبایلی «شکست داعش» که وارد بازار شده است
بومیسازی با گرافیک سالم
بازی «شکست داعش» یک بازی موبایلی است که گیمرها میتوانند آن را از بازارهای داخلی دیجیتال دریافت کنند. به گزارش «وطنامروز»، بازی «شکست داعش» یک بازی موبایلی است که داستان مدافع حرمی را روایت میکند که دل را به جاده زده و جهادی وارد میدان مبارزه شده است. این بازی در حال حاضر (پاییز ۱۴۰۱) ۱۰ هزار بار دانلود شده و با ۴۳۷ نظر، دارای میانگین نمره 4.7 است. بازی، در سبک همه را با گلوله نفله کن یا shoot-em-all و با گرافیک پیکسلی و نمای دوربین از بغل است که با ترکیب اکشن و سکوبازی، گیم پلیای هیجانانگیز و بعضا دشوار را ارائه کرده است. مراحل شکست داعش در 5 فصل ارائه شده است و نقاط ذخیره در مراحل از پیش تعیین شدهاند و فاصله بین آنها یکی از المانهای چالشی محصول است. بازی شکست داعش جزو تولیدات دشوار، نیازمند تکرار و مهارت و نسبتا طولانی حساب میشود؛ داستان درباره مدافع حرمی است که دل را به جاده زده و جهادی وارد میدان مبارزه شده است. این مضمون به ظاهر جدی و خشن، در قالبی لطیف و طنزآلود با گرافیک پیکسلی و دیالوگهای شوخطبعانه به بازیکن ارائه میشود. در کنار اینها، قسمتی هم در فهرست قرار گرفته تا بازیکن بتواند با چند تن از شهدای سوریه و تعدادی از جنایات داعش آشنا شود. از نقاط قوت این بازی میتوان به روایت و مضمون هنری منسجم، گیمپلی چالشی، گرافیک زیبا، قیمتهای منصفانه، بومیسازی قوی و استفاده مناسب از طنز اشاره کرد. گرافیک بازی زیبا و سالم است و ردی از هنر و نوآوری دارد. با اینکه پیکسل آرت دیگر تازگی ندارد و به روتین محصولات مستقل تبدیل شده است اما ترکیبهایی که در شکست داعش استفاده شدهاند، چندان تکراری نیستند. در طراحی شکست داعش ظرافتهایی لحاظ شده که به سبک هنری بازی شخصیت و تمایز داده شده است. ارسال به دوستان
رونمایی از تولیدات تازه مرکز اسناد و تحقیقات دفاعمقدس
روایتهای مستند خواندنی و شنیدنی شد
چهارمین مراسم «یادها و نامها» صبح یکشنبه دهم مهرماه در سالن خلیجفارس باغ موزه دفاعمقدس و انقلاب اسلامی برگزار شد.
در این مراسم سردار علیمحمد نائینی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاعمقدس گفت: در سالی که گذشت، همکاران پرتلاش ما در ادامه تاریخنگاری مستند حوادث دوران 8 ساله دفاعمقدس و تحولات انقلاب اسلامی و در راستای ارائه روایتهای صحیح و منطبق با معیارهای اصولی تاریخنگاری، موفق شدند بستر مناسب برای ثبت و ضبط تاریخ شفاهی ۶۰ نفر از فرماندهان شاخص و مدیران عالی دوران دفاعمقدس را فراهم سازند. وی با بیان اینکه در یک سال اخیر، علاوه بر برگزاری جلسات، تاریخ شفاهی ۴۰۰ نفر از فرماندهان و مدیران ارشد حوزههای تخصصی در سطوح عالی جنگ و تاریخ شفاهی ۲ هزار نفر از فرماندهان گردانهای رزمی در دستور کار مرکز قرار گرفت و از ۴۰۰ نفر از قهرمانان خطشکن، در سوم خرداد امسال تجلیل شد، افزود: بخشی از کار تاریخ شفاهی مرکز، گفتوگو با روحانیون شاخص در سالهای دفاعمقدس است که در مسؤولیتهای گوناگون، بویژه فرماندهی گردان ایفای نقش کردهاند. در یک سال اخیر، چند پروژه این عزیزان نیز به سرانجام رسیده است.
مشاور فرمانده کل سپاه اظهار کرد: ۱۰ جلد روزشمار جدید شامل روزشمارهای ۱۲، ۲۵، ۲۶، ۲۹، ۳۴، ۴۸ و ۵۵ مربوط به دوران دفاعمقدس و ۳ جلد از روزشمارهای پس از جنگ از آثاری است که در حوزه روزشمار رونمایی خواهند شد. همچنین امروز (دیروز) از 40 کتاب صوتی و ۱۴۲ کتاب سندی جدید که شامل ۱۹ گزارش عملیات و ۱۲۳ دفتر راوی است، رونمایی خواهد شد.
سردار نائینی با بیان اینکه از تأکیدات موکد رهبر معظم انقلاب اسلامی روایت صحیح است، ابراز داشت: سبک و روش تولید آثار و اعتبارسنجی روایتهای شفاهی و اسنادی در مرکز، ویژه و خاص است. پژوهشگران مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برای اینکه روایت مستند و معتبر عرضه کنند، از ۳ منبع منحصر به فرد این مرکز شامل گنجینه اسنادی، روایت شفاهی فرماندهان شاخص و روایت مستند راویان، توأمان و محققانه بهره میبرند. رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاعمقدس در ادامه خبر از ۲ هزار و ۷۵ پروژه تعریفشده در نقشه جامع، ۸۵۰ پروژه فعال و جاری در مرکز اسناد و تحقیقات دفاعمقدس داد و بیان داشت: امروز، مرکز یک نقشه راه، در چارچوب مقاطع و مراحل دفاعمقدس و برگرفته از نظام مسائل و موضوعات در اختیار دارد. نقشه جامع پژوهشی مرکز در همین چارچوب تعریف شده است.
در ادامه ۵۱ اثر پژوهشی، ۱۴۲ کتاب سندی و ۴۰ کتاب صوتی با حضور سردار سلامی رونمایی شد. این آثار شامل ۱۵ عنوان کتاب نبردی، یگانی و واحدهای تخصصی، ۱۰ عنوان کتاب روزشمار، ۱۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی و ۱۶ عنوان کتاب در حوزه مطالعات اجتماعی است.
ارسال به دوستان
اخبار
رحمان برای «گاندی» موسیقی میسازد
ایآر رحمان، آهنگساز برنده اسکار بفتا و گرمی(آهنگساز میلیونر زاغهنشین) که موسیقی فیلم «محمد رسولالله» مجید مجیدی را ساخته، حالا برای پروژهای با عنوان «گاندی» آهنگسازی میکند. ورایتی نوشت: ویجی ستوپاتی، آدیتی رائو هیداری، آرویند سوامی و سیذارت جاداو در فیلم «گفتوگوهای گاندی» بازی خواهند کرد. در حالی که جزئیات داستان در دست نیست اما فیلم به عنوان یک کمدی سیاه توصیف شده است.
تیزر این فیلم در ۲ اکتبر ۲۰۲۲، سالگرد تولد مهاتما گاندی منتشر شد. این فیلم بدون دیالوگ خواهد بود و تنها زبان شنیداری، موسیقی از آهنگساز هندی برنده جایزه اسکار، بفتا و گرمی ای آر رحمان (آهنگساز میلیونر زاغهنشین) است. کارگردانی این فیلم برعهده کیشور پی بلکار خواهد بود. کیشور پی بلکار گفت: «فیلم صامت یک حقه سینمایی نیست، نوعی داستانسرایی است. انتقال احساسات بدون دیالوگ است و جالب و چالشبرانگیز است».
***
حامد بهداد:
حفظ تمامیت ارضی این آب و خاک فصل مشترک همه ماست
حامد بهداد، بازیگر سینمای ایران با هشدار درباره زمزمه بدخواهان برای تجزیه ایران، بر حفظ تمامیت ارضی کشور تاکید کرد. به گزارش ایسنا، بهداد در متنی نوشته است: «هنرمند، مردم است و از آنِ مردم. در میان مطالبات بر حق این مردم، اگر زمزمه بدخواهان، علیه این وطن عزیزمان به گوش رسید، نباید آن را به پای ما مردم نوشت. حفظ تمامیت ارضی این آب و خاک آرمان و فصل مشترک همه ما است و همین مهم، مرز ما را با هر آنکه ایران ما را تجزیه بخواهد جدا میکند».
***
اکران محدود «جنگ جهانی سوم»
در جلسه دیروز شورای صنفی نمایش مقرر شد فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» از ۱۴ مهرماه به صورت ویژه به نمایش دربیاید. به گزارش مهر، چهاردهمین جلسه شورای صنفی نمایش روز یکشنبه ۱۰ مهرماه در خانه سینما برگزار شد. در این جلسه مقرر شد فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی برای کسب شرایط حضور در اسکار با پخش شایسته فیلم از پنجشنبه ۱۴ مهر تا چهارشنبه ۲۰ مهر در پردیس مگامال به صورت ویژه اکران شود.
همچنین مقرر شد فیلم سینمایی «بام بالا» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی به سرگروهی سینما ماندانا از پنجشنبه ۱۴ مهر اکران سراسری خود را آغاز کند. از دیگر مصوبات جلسه دیروز این بود که با توجه به تعطیلات هفته گذشته قرار شد اکران فیلمهای دیگر سرگروهها یک هفته ادامه پیدا کند.
***
خسارت 8 میلیاردی ناآرامیها به سینما
بررسی عملکرد سینماها طی ۳ روز اخیر نشان میدهد تبعات ناشی از ناآرامیها، همچنان وضعیت استقبال مخاطبان از فیلمها را تحتالشعاع قرار داده است.
به گزارش ایرنا، اگر چه ناآرامیهای اخیر در کشور طی هفته نخست، سبب سرشکن شدن شدید تعداد مخاطبان سینما شد اما بررسی ایرنا نشان میدهد این وضعیت برای ۳ روز اخیر، شدت بیشتری یافته است. در هفته نخست شروع ناآرامیها، تعداد مخاطبان سینما به یکسوم کاهش یافته بود. این میزان برای 2 روز پایانی هفته گذشته، به یکپنجم و برای روز گذشته به یکششم افزایش پیدا کرده است. در روز پنجشنبه که انتظار میرفت با فروکش کردن اعتراضها، استقبال بیشتری از سینماها به عمل بیاید، تنها ۳۱ هزار نفر به سینماها آمدند و گیشه یک میلیارد و ۱۵۰ میلیونی را محقق کردند. برای جمعه نیز تعداد مخاطبان به ۳۸ هزار نفر و فروش سینماها نیز به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسید.
این آمار با توجه به متوسط مخاطب ۱۵۰ هزار نفری برای روزهای پایانی هفته، تقلیل مخاطبان به حدود یکپنجم را نشان میدهد. از ۳۴۲ هزار نفری که تخمین زده میشد در شرایط عادی، طی این ۳ روز به سینماها بروند، تنها ۷۵ هزار و ۵۰۰ نفر به سینما رفتند. روز شنبه باز هم تعدد مخاطبان با کاهش مواجه شد بهطوریکه تنها ۶۵۰۰ نفر به سینماها رفتند و ۲۱۰ میلیون تومان را به گیشه واریز کردند که یکی از ضعیفترین عملکردهای سینما طی یک سال اخیر محسوب میشود. بر پایه این گزارش، از ۳۴۲ هزار نفری که تخمین زده میشد در شرایط عادی، طی این ۳ روز به سینماها بروند، تنها ۷۵ هزار و ۵۰۰ نفر به سینما رفتند تا سینمای ملی تنها طی ۳ روز اخیر، از محل به سینما نرفتن ۲۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر، خسارتی معادل ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان را متحمل شود.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|