|
کاهش ۸۰ درصدی مالیات بر نقل و انتقال سهام در صورت تصویب سران قوا
عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در توئیتی از احتمال کاهش ۸۰ درصدی مالیات بر نقل و انتقال سهام خبر داد. محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در توئیتی از تصمیم جلسه شورای عالی بورس خبر داد و نوشت: در جلسه این هفته شورای عالی بورس تصمیمی مبنی بر احتمال کاهش ۸۰ درصدی مالیات بر نقل و انتقال سهام در صورت تصویب سران قوا تصویب شد.
ارسال به دوستان
ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان برای فعالسازی راهآهن کریدور شمال- جنوب به توافق رسیدند
در شاهراه شرق
با راهاندازی مسیر ریلی رشت - آستارا، زمان جابهجایی کالا از مسیر شرق آسیا به اروپا از طریق کریدور ایران از ۴۵ به ۱۷ روز کاهش مییابد
گروه اقتصادی: پنجشنبه گذشته در ۲ نشست سهجانبه اجلاس ۲+۶ ترانزیتی ایران و کشورهای آسیای میانه، ساخت و بهرهبرداری از بخش ریلی رشت- آستارا به منظور توسعه حملونقل و توسعه زیربنای ریلی و ترافیک باری در شاخه غربی کریدور بینالمللی شمال - جنوب مورد بحث قرار گرفت و ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان برای فعالسازی شاخه غربی کریدور شمال- جنوب به توافق رسیدند. راهآهن رشت- آستارا یکی از مهمترین پروژههای ریلی ایران و خاورمیانه است که جمهوری اسلامی ایران را به آذربایجان، روسیه و سپس به اروپا متصل میکند. در صورت اتصال قطعه رشت- آستارا، این کریدور با تقاضای بسیار زیادی از سوی آذربایجان، گرجستان، بلاروس، روسیه و حتی فنلاند مواجه میشود.
به گزارش «وطنامروز»، یک ماه پیش بود که عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای رسما اعلام شد. عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای نقش کشورمان را در ۳ طرح زیرساختی ابتکار کمربند و جاده، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کریدور شمال- جنوب بیش از پیش پررنگ کرده است. ابتکار کمربند و جاده، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کریدور شمال- جنوب به عنوان طرحهای کلیدی در حوزه اتصالات زیرساختی میتوانند در تقویت منافع مشترک کشورهای در حال توسعه و تقویت صلح در این منطقه نقش ایفا کنند. نکته مهم اما اینجاست که ایران حلقه وصل ۳ طرح زیرساختی فوق است. ایران میتواند از طریق کریدور شمال - جنوب حلقه وصل جنوب و شمال اوراسیا باشد و آسیای مرکزی و روسیه را به هند پیوند دهد. همچنین کریدور شمال- جنوب میتواند زیرساخت سخت همگرایی در قالب «اوراسیای بزرگ» را تقویت کند.
راهآهن ۱۶۰ کیلومتری رشت- آستارا و کریدور شمال به جنوب از چنان اهمیتی برخوردار است که مقام معظم رهبری در دیدار با رئیسجمهور روسیه بر آن تأکید و در عین حال، در سفر رئیسجمهوری اسلامی ایران به مسکو، احداث راهآهن رشت- آستارا جزو مصوبات سفر و توافقات بین ۲ رئیسجمهور ایران و روسیه قرار گرفت.
* صرفهجویی میلیون دلاری با کریدور شمال- جنوب
کریدور شمال- جنوب مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپاست که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر است. کریدور شمال- جنوب یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای مسیر این راهگذر هر یک با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همهجانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جادهها، ترمینالها و مسیرهای ریلی خود میپردازند. این کریدور ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیجفارس و جنوب آسیا برقرار میکند. در این میان اتصال خلیج عمان و بندر چابهار در ساحل شرق دریای مکران یا دریای عرب به عنوان بندری استراتژیک به این کریدور میتواند در مبادله کالا به شرق کشور و همسایههای شرقی و آسیای میانه نقش داشته باشد.
با فعالسازی کریدور شمال- جنوب صرفهجویی احتمالی در حدود 2500 دلار در هر 15 تن محموله نسبت به مسیر معمول کانال سوئز به دست میآید. همچنین زمان حملونقل را میتوان به 25 تا 30 روز در مقایسه با 40 تا 60 روز از طریق سوئز کاهش داد. بهعنوان مثال، طی کردن مسیر بین بمبئی و مسکو تنها 19 روز (در مقابل 32 تا 37 روز از طریق کانال سوئز) طول میکشد و مسافت را از حدود 16112 کیلومتر (8700 مایل دریایی) به حدود 7075 کیلومتر کاهش میدهد. به همین ترتیب، حملونقل بین هند و فنلاند تنها 21 روز طول میکشد که حدود 45 روز از حالت معمول کمتر است.
پیش از این محمد مخبر، معاون اول رئیسجمهور با اشاره به اهمیت تکمیل خط ریلی رشت-آستارا گفته بود: با تکمیل این ایستگاه و اتصال آن به کشورهای همسایه شمال کشور، ایران به عنوان یک مسیر تجاری بینالمللی مهم شناخته خواهد شد تا جایی که مدت زمان جابهجایی کالا از مسیر شرق آسیا به اروپا از طریق کریدور ایران از ۴۵ به ۱۷ روز کاهش مییابد که جذابیت بسیار بالایی برای بازرگانان و صادرکنندگان کالا در داخل و خارج ایران در سطح قارههای آسیا و اروپا خواهد داشت.
کریدور ترانزیتی بینالمللی شمال- جنوب، کالاهای صادراتی از سواحل غربی هند را از بندرعباس و بندر چابهار در ایران و کشورهای آسیای میانه و روسیه به اروپا انتقال میدهد. هندیها با داشتن شرایط اقتصادی مناسب، بشدت علاقهمند به استفاده از کریدور شمال- جنوب برای عرضه ارزانتر کالا و محصولات خود به بازارهای جهانی هستند. در واقع کالاهای هندی برای رسیدن به روسیه و اروپا به بندرعباس ایران در خلیجفارس تحویل داده شده و از آنجا از طریق حملونقل ریلی یا جادهای به دریای خزر رسیده و از طریق دریای خزر به سمت روسیه حمل میشود.
بزرگترین ویژگی مسیر شمال- جنوب کوتاه کردن زمان حملونقل کالاهاست. کشورهای استفادهکننده از مسیر هر چند ممکن است در ابتدای راهاندازی این کریدور متحمل هزینههای مالی و اقتصادی شوند ولی با فعال شدن آن و کاهش فاصله زمانی انتقال کالا از هند به روسیه و اروپا، به سرعت هزینهها جبران میشود.
* فرصت طلایی کریدور شمال- جنوب
به دنبال حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریمهای گسترده کشورهای اروپایی و آمریکا علیه روسها، علاوه بر توقف حملونقل دریایی به بنادر مهم روسیه، راهآهن سراسری شرقی- غربی این کشور هم کارآیی خود را از دست داده است. بنابراین در حال حاضر روسیه بیش از هر زمان دیگری برای مبادله کالا و تجارت 8 میلیارد دلاری با هندوستان و کشورهای جنوب و شرق آسیا به مسیر کریدور شمال- جنوب نیاز پیدا کرده است.
از طرف دیگر، دولت هند علاقهمند به استفاده از کریدور شمال- جنوب برای عرضه ارزانتر کالاها و محصولات خود در بازارهای جهانی است. کالاهای هندی برای رسیدن به روسیه و اروپا ابتدا به بندرعباس و خلیجفارس منتقل و سپس از راه زمینی به دریای خزر و روسیه حمل میشوند. یکی از ۲ کریدور شمال- جنوب اصلی در ایران شامل محور شرقی است که با اتصال راهآهن چابهار- زاهدان در سال آینده میتواند به عنوان حلقه اتصال جنوب آسیا به افغانستان و آسیای میانه عمل کند. کریدور دیگر نیز از بندرعباس (بندر شهیدرجایی) آغاز شده و به شاخههای دیگر در شمال، شمال غرب و شمال شرق متصل میشود.
آخرین آمارهای رسمی هند نشان میدهد در نخستین ماه تحریمهای روسیه (ماه مارس) صادرات هند به این کشور افتی 70 درصدی داشته اما وارداتش بیش از ۲ برابر شده است. علت اوجگیری واردات مربوط به جهش خرید نفت هند از روسیه است که از 30 هزار بشکه در روز به بیش 700 هزار بشکه افزایش یافته است. از طرفی سال گذشته میلادی نیز کل تجارت روسیه و هند 13.5 میلیارد دلار بوده که از مسیرهای دریایی کانال سوئز و بدون استفاده از خاک ایران انجام شده است. با توجه به افزایش چشمگیر صادرات نفت روسیه به هند، بتدریج محصولات و کالاهای هندی نیز جای خود را بیش از پیش در بازار روسیه باز کرده و مسیرهای صادراتی هند به روسیه اهمیتی دوچندان پیدا خواهد کرد. در این راستا اصلیترین راه حملونقل برای تعاملات روسیه و هند، کریدور شمال- جنوب خواهد بود.
ارسال به دوستان
اخبار
خط تولید خودروی ایرانی در ارمنستان احداث میشود
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از ایجاد خط تولید خودروی ایرانی در ارمنستان با هدف صادرات به کشورهای حوزه اوراسیا خبر داد. علیرضا پیمانپاک با اعلام این خبر گفت: در این باره یک خودروساز ایرانی و یک سرمایهگذار از طرف ارمنستان اعلام آمادگی کردهاند که این موضوع از طریق وزارت اقتصاد ارمنستان و وزارت صمت ایران در حال پیگیری است. وی افزود: موافقت اولیه برای احداث خط تولید خودروی ایرانی در ارمنستان انجام شده که بر اساس این موافقتنامه، طرح توجیهی آن آماده میشود. پیمانپاک با بیان اینکه در حوزه همکاریهای خودرویی با ارمنستان، تهاتر انجام نمیشود، ادامه داد: هماکنون بخش خصوصی ارمنستان، خودرو را از ایران خریداری و در بازار این کشور عرضه میکند. وی با بیان اینکه خودروهای صادر شده به ارمنستان محصول «ایرانخودرو» هستند، گفت: تاکنون سفارشگذاری ۲۰۰ دستگاه خودرو به ارمنستان انجام شده و در مرحله نخست صادرات خودرو به صورت آزمایشی بوده است و منتظر هستیم که نتایج آن دیده شود.
***
وزیر جهاد کشاورزی خبر داد
ارسال لایحه آبخیزداری به دولت
وزیر جهاد کشاورزی گفت: لایحه آبخیزداری به دولت ارسال شده و پس از تصویب در هیات دولت به مجلس ارسال میشود. سیدجواد ساداتینژاد در حاشیه همایش جهادگران کشاورزی از ارسال لایحه آبخیزداری به دولت خبر داد و اظهار کرد: این لایحه پس از تصویب در هیأت دولت، به مجلس ارسال خواهد شد. وزیر جهاد کشاورزی گفت: این لایحه که با دستور رئیسجمهور تهیه و تدوین شده، در هفته اخیر به هیأت دولت ارسال شد تا در کمیسیونهای تخصصی دولت مورد بررسی قرار گیرد. وی افزود: پس از طی فرآیند قانونی و انجام بررسیهای لازم، لایحه آبخیزداری در صحن دولت ارائه خواهد شد و پس از تصویب، در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار میگیرد.
***
سوآپ گاز بین ایران و روسیه تا پایان سال اجرایی میشود
معاون وزیر نفت گفت: تهران امیدوار است مسکو با ترکمنستان به توافقی درباره ترانزیت گاز روسیه به ایران در قالب سوآپ برسد که در این صورت، تا پایان سال توافق سوآپ گاز بین 2 کشور اجرایی خواهد شد. احمد اسدزاده اظهار کرد: ما ۱۰۰ درصد آماده هستیم؛ زیرساختهای کشور آماده است و تمام اقدامات لازم را برای سوآپ نفت با روسیه مهیا کردهایم. امیدوار هستیم که طرف روسی اقدامات لازم را برای رسیدن به توافقی با ترکمنستان درباره انتقال گاز انجام دهد. وی افزود: در صورتی که توافق بین روسیه و ترکمنستان انجام شود، ما قادر خواهیم بود تا پایان سال گاز روسیه را دریافت کنیم. توپ هماکنون در زمین روسیه است. در ماه جولای شرکت نفتی گازپروم روسیه و شرکت ملی نفت ایران یادداشت تفاهمی را در زمینه همکاریهای استراتژیک به ارزش ۴۰ میلیارد دلار امضا کردند. بر اساس این قرارداد، این ۲ شرکت متعهد به اکتشاف و توسعه در میادین نفت و گاز ایران، اجرای پروژههای الانجی و ساخت خطوط انتقال گاز شدند. ایران همان زمان اعلام کرد که آمادگی دارد روزانه ۹ میلیون متر مکعب از گاز روسیه را از طریق خط لوله آذربایجان دریافت کند. ۲ طرف همچنین توافق کردند تا ۶ میلیون متر مکعب گاز الانجی را در قالب سوآپ به ایران بفرستند تا ایران به کشورهای حاشیه جنوبی خلیجفارس انتقال دهد. این انتقال اما از طریق ترکمنستان خواهد بود که در ماههای گذشته همکاریهای گازی خود را با تهران افزایش داده است.
در ماه اکتبر الکساندر نواک، معاون نخستوزیر روسیه گفت بر اساس توافق سوآپ نفت و گاز با ایران، تهران در مرحله اول قادر خواهد بود سالانه بیش از ۵ میلیون تن نفت و ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز روسیه را خریداری و منتقل کند.
***
سازوکار بررسی لایحه بودجه تغییر میکند
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با تصویب کلیات طرح الحاق یک تبصره به ماده ۱۸۲ قانون آییننامه داخلی، دولت لایحه احکام مربوط به بودجه سالانه را آذرماه و لایحه ارقام و جداول بودجه را بهمنماه به مجلس ارسال میکند. محمدمهدی مفتح درباره تصویب کلیات طرح اصلاح و الحاق یک تبصره به ماده 182 قانون آییننامه داخلی مجلس، گفت: در حال حاضر در جریان بررسی بودجه در مجلس با مشکلات بسیاری روبهرو هستیم و با وجود اینکه بررسی بودجه در مجلس بیش از 3 ماه به طول میانجامد اما ما تقریبا فرصت رسیدگی به جداول، اعداد و ارقام یعنی قسمت اصلی و استخوانبندی بودجه را نداریم. نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس طرح مذکور دولت باید لایحه بودجه را بر اساس قوانین مصوب، تنظیم و به مجلس تقدیم کند. در واقع لایحه دولت باید فقط شامل جداول و اعداد و ارقام مربوط به درآمدها و هزینهها بوده و هیچ حکمی داخل آن نباشد. در واقع مجلس جداول و اعداد و ارقام را بررسی کند و نیازی به رسیدگی به تبصره یعنی حکم قانونی نباشد. سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: در صورتی که دولت به این احکام نیاز داشت، اول آذر لایحه احکام که همان تبصرههای بودجه است را به مجلس ارائه دهد و این لایحه بر اساس آییننامه داخلی یعنی بررسی در کمیسیونهای تخصصی، کمیسیون تلفیق بودجه و صحن علنی بررسی و تصویب شود. وی اضافه کرد: طبق طرح فوق، در مرحله بعدی دولت بر اساس احکام تصویب شده و قوانین موجود، ارقام و جداول را تنظیم میکند و ابتدای بهمنماه جداول را به مجلس ارائه میدهد و مجلس بهمن و اسفندماه براساس قانون آییننامه داخلی لایحه مربوط به جداول بودجه را در کمیسیونهای تخصصی،کمیسیون تلفیق بودجه و صحن علنی لایحه مربوط به جداول و اعداد را بررسی و تصویب میکند. نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: بر اساس این طرح دولت احکام مورد نیاز در بودجه سالانه را در آذرماه و لایحه ارقام و جداول را در بهمنماه به مجلس ارسال کرده و این ۲ مرحله به صورت جداگانه مورد بررسی قرار میگیرد. با تصویب این طرح جداول نیز در صحن علنی مورد بررسی نمایندگان قرار خواهد گرفت.
ارسال به دوستان
مطابق آخرین گزارش نیروی کار مرکز آمار در تابستان 1401، نرخ بیکاری ۷/۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است
روزنه رونق اشتغال
نرخ بیکاری تابستان ٨,٩ درصد شد
گروه اقتصادی: اغلب کشورها شاخصهای عمده بیکاری در مقاطع زمانی را محاسبه و اعلام میکنند و آگاهی از تغییرات نیروی کار در سطح فردی که بیانگر پویایی بازار کار است، برای سیاستگذاران و ناظران اجرای برنامههای اقتصادی بسیار مهم است. بعد از اجرایی شدن یک راهبرد اشتغالزایی، بررسی عملکرد آن ضروری است. بر این اساس، طی یک دوره در نظر گرفته شده، اندازه و ویژگیهای جمعیتی افرادی که اشتغال خود را از دست دادهاند، اندازه و ویژگیهای جمعیتی افرادی که کار پیدا کردهاند و اندازه و ویژگیهای جمعیتی افرادی که وضعیت نیروی کار آنها طی زمان در نظر گرفته شده تغییر کرده است، بسیار مهم و قابل بررسی است. بتازگی آخرین وضعیت نیروی کار در تابستان 1401 توسط مرکز آمار ایران منتشر شده که حاکی است در تابستان سال جاری به میزان ٤١ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بودهاند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفتهاند.
بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیشتر نشان میدهد ٨,٩ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) بیکار بودهاند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل (تابستان ١٤٠٠) 0.7 درصد کاهش یافته است.
در تابستان ١٤٠١، به میزان ٤١ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بودهاند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفتهاند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تابستان ١٤٠٠) 0.1 درصد کاهش یافته است.
جمعیت شاغلان ١٥ ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون و ٧٧٩ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٧٤ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخشهای عمده اقتصادی نشان میدهد در تابستان ١٤٠١ بخش خدمات با ٥٠,٤ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخشهای صنعت با 33.8 درصد و کشاورزی با 15.8 درصد قرار دارند.
نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ٢٣ درصد فعالان این گروه سنی در تابستان ١٤٠١ بیکار بودهاند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان میدهد این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تابستان ١٤٠٠) 2.7 درصد کاهش یافته است.
بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان میدهد تابستان ١٤٠١، ١٦,٢ درصد جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بودهاند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان میدهد این نرخ نسبت به تابستان ١٤٠٠ به میزان ١.٤ درصد کاهش یافته است.
بررسی سهم جمعیت ١٥ ساله و بیشتر دارای اشتغال ناقص نشان میدهد در تابستان ١٤٠١، ٩,٢ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر و...) کمتر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بودهاند. این در حالی است که 39.6 درصد از شاغلان ١٥ ساله و بیشتر ٤٩ ساعت و بیشتر در هفته کار کردهاند.
* افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در ۱۳ استان
بررسیهای مرکز آمار ایران بیانگر این است نرخ مشارکت اقتصادی در 13 استان روند افزایشی داشته است. بیشترین نرخ مشارکت در استانهای زنجان با 49.4 و اردبیل با 47.5 درصد و آذربایجان غربی با 46 درصد به ثبت رسیده است.
مطابق گزارشها، استانهای اردبیل، اصفهان، بوشهر، چهارمحالوبختیاری، خراسان رضوی، زنجان، سمنان، قزوین، قم، کردستان، گیلان، مازندران و همدان دارای بیشترین مشارکت اقتصادی در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودهاند.
نرخ مشارکت در استانهای اردبیل از 45.8 به 47.5 درصد، اصفهان از 41.3 به 42.2 درصد، بوشهر از 38.4 به 42.1 درصد، چهارمحالوبختیاری از 41.8 به 42.1 درصد، خراسان رضوی از40.3 به42.4 درصد، زنجان از 46.7 به 49.4 درصد، سمنان از 36.8 به 38.4 درصد، قزوین از 43.3 به 43.9 درصد، قم از 36 به 36.5 درصد، کردستان از 42.6 به 43 درصد، گیلان از 44.4 به 46.1 درصد، مازندران از 42.9 به 44.7 درصد و همدان از 42.3 به 45.7 درصد رسید.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|