|
ارسال به دوستان
نماهنگ «برای دختر همسایه» اثری آگاهیبخش در راستای مقابله با جنگ شناختی دشمن است
برای آگاهی
گروه فرهنگ و هنر: نماهنگ «برای دختر همسایه» در روزهای گذشته بازتاب فراوانی در شبکههای اجتماعی داشته است. «برای دختر همسایه» با مضمون قابل تاملی درباره حضور 20 ساله آمریکا در افغانستان و آثار و عواقب این حضور که ابتداییترینش سلب آزادی از زنان و دختران افغانستانی بوده، بازخوردهای مثبتی در شبکههای اجتماعی داشته است. این نماهنگ تم موسیقی «برای» که در ابتدای اغتشاشات اخیر منتشر و شنیده شد، ساخته شده و به نوعی در نقد محتوای آن است. «برای دختر همسایه» با عباراتی که در پایانش ذکر میشود، از جمله عبارت «برای آگاهی»، واکنش موفقی به ترانه قبلی است، چرا که مقدمه «آزادی» آگاهی است و تجربه کشورهای همسایه از حضور طولانیمدت آمریکا پیش چشم جماعتی است که هنوز خواب آمریکا را میبینند. یکی از مولفههای مهم که نماهنگ «برای دختر همسایه» را پرمخاطب کرده است، وجه هنری آن است. این نماهنگ از خوانندگان زن برای انتقال پیام خود استفاده کرده است و با درهم آمیختن تصاویری از جنایات آمریکا و عواقب حضور آمریکا در افغانستان توانسته ترکیبی تاثیرگذار بسازد.
این نماهنگ از سوی دیگر وجه قابل تاملی از جنگ شناختی که این روزها علیه مردم ایران صورت گرفته را آشکار میکند. در جنگ ترکیبی که علیه ایران در جریان است، یکی از تلاشهای عمده آسیب به شناخت مردم از پدیدهها است. به عنوان مثال در حالی که ایران در راه مبارزه با داعش هزینههای بسیاری متحمل شده و عملیات از بین بردن داعش در عراق و سوریه را فرماندهی و عزیزترین فرزندانش را در این مسیر اهدا کرده اما امروز چنان آسیبی به شناخت اقلیتی وارد شده است که حمله داعش به شاهچراغ را حتی پس از اعلام رسمی از سوی داعش نمیپذیرند و تبلیغات بیگانه به سمتی میرود که واقعیت مبارزه ایران با داعش خدشهدار شود. در چنین جنگ شناختی و ترکیبی، آگاهیبخشی و تصحیح شناخت مردم کاری است که باید از طریق هنر و رسانه انجام شود. در جنگ شناختی اخیر که باعث شده آگاهی مردم تقلیل پیدا کرده یا از بین برود و حافظه تاریخی بخشی از مردم که باید تجربه تاریخی را به نسل بعدی منتقل کنند، آسیب ببیند، «برای دختر همسایه» روایتی از حضور آمریکا در افغانستان ارائه میدهد؛ روایتی که آگاهیبخش و تاثیرگذار است و به مقابله با جنگ شناختی دشمن میپردازد، بویژه آمریکا که در تحرکات اخیر ایران نیز مبالغ هنگفتی هزینه کرده است. در یکی از گزارشهای تحقیقی که در این باره از سوی یک گزارشگر بریتانیایی در روزهای آغازین آشوبها در ایران منتشر شد، به هزینههایی که ایالاتمتحده برای ادامهدار کردن آشوبها در ایران انجام داده به تفصیل پرداخته شده است. این گزارش البته تکذیب هم نشد. «کیت کلارنبرگ» روزنامهنگار تحقیقی انگلیسی با انتشار گزارشی با عنوان «رمزگشایی از جنگ آنلاین پنتاگون علیه ایران» نوشته ناآرامیهای اخیر در ایران از خارج تحریک و مهندسی میشود و با استناد به تحقیقات جدید استدلال میکند که چگونه «کلیک یک دکمه در آمریکا، موجب بروز خشونت در خیابانهای تهران میشود». کیت کلارنبرگ در بخشی از گزارش خود با عنوان عملیات در ایران از ساخت کاربران جعلی برای تاثیرگذاری بر روان مردم توسط سنتکام اینطور توضیح میدهد: «ایران در حوزه جغرافیایی و دستور کار سنتکام قرار دارد و با توجه به موقعیت دیرینه جمهوری اسلامی در جایگاه دشمن اصلی آمریکا، شاید مایه تعجب نباشد اگر قسمت چشمگیری از تلاشهای جنگ روانی و اشاعه اطلاعات جعلی این بخش از پنتاگون به این سمت هدایت شده باشد. ایجاد و ساخت رسانههای جعلی که به زبان فارسی محتوا تولید میکنند، مهمترین راهبردی است که کارشناسان جنگ روانی ارتش آمریکا به کار میگیرند. در همین رابطه شمار زیادی کانال، صفحه و حسابهای آنلاین در توئیتر، فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب و حتی تلگرام ایجاد و اداره میشود. سنتکام در برخی موارد، همچنین روزنامهنگاران و کارشناسان جعلی با «دنبالکننده» (Follower) زیاد در این شبکهها و پیامرسانهای اجتماعی ایجاد کرده که تصویر نمایه (پروفایل) آنها با هوش مصنوعی ساخته شده است. بخشی از مطالب این رسانههای جعلی تولیدی است اما بخش زیادی از خروجی آنها تغییر و بازنشر مطالب و محتواهای سازمانهای تبلیغاتی مانند «رادیو فردا» و «صدای آمریکا فارسی» است. آنها همچنین مطالب شبکه و وبسایت «ایران اینترنشنال» را تغییر داده و بازنشر میکنند که در انگلیس مستقر است و به نظر میرسد از عربستان سعودی کمک مالی دریافت میکند. نظرات اشخاص جعلی نیز در این رسانهها منتشر میشود؛ شخصیتهایی که معمولا برای افزایش اعتبار و اصالت خود، محتوای غیرسیاسی مانند اشعار فارسی و عکس غذاهای ایرانی را منتشر میکنند. این شخصیتها و حسابهای جعلی با مردم عادی ایران در توئیتر وارد تعامل میشوند و اغلب درباره مسائل روز در فضای مجازی با آنها شوخی میکنند. باتها و ترولهای پنتاگون برای تأثیرگذاری بر ادراک و ایجاد تعامل (با خوانندگان) از تکنیکها و رویکردهای مختلف استفاده میکنند. به عنوان مثال دیدگاهها و مطالبی درباره نقد سیاست خارجی دولت ایران و مسائل اجتماعی منتشر میکنند. کارشناسان و پژوهشگران میگویند هدف این تلاشها نامشخص است، اگر چه توضیح واضح آن این است که پنتاگون از این طریق به دنبال ایجاد نارضایتی در میان مردم ایران است».
رویکردهای خصمانه، تنها از طریق آگاهیبخشیهای متکثر و متعدد خنثی میشود. آگاهیبخشی هنری میتواند تاثیرگذارتر باشد. نماهنگ «برای دختر همسایه» از این منظر نیز قابل تحسین است.
ارسال به دوستان
رودرروی شبکه 3
در هفتهای که گذشت چند خبر درباره برنامههای شبکه 3 در فضای مجازی وایرال شد. شبکه سلطنتطلب من و تو و چند کانال ضدانقلاب و اصلاحطلب مبدا این اخبار بودند. مساله آنها برنامههای جدید شبکه 3 و اجرای حامد سلطانی و مهران رجبی در رسانه ملی بود. اما در میان رسانههای مختلف جمهوری اسلامی و شبکههای تلویزیون، چرا شبکه 3 سیما دائما مورد حمله مداوم توپخانه ضدانقلاب است؟
غایت یک رسانه حرکت از نقش پوششی به سوی عاملیت است. همه رسانهها علاقه دارند به عنوان یک بازیگر جدی حاضر باشند و در دنیای واقعی تأثیرشان حس شود. رسانه ملی در چند مقطع توانسته به نقطه عاملیت نزدیک شود. این موضوع در جریان جشن کیلومتری عید غدیر یا اجتماع «سلام فرمانده» مشخص شد. نقشآفرینی شبکه 3 برای جریان ضدانقلاب روشن است و از دلایل آتش دائمی آنها این عاملیت است.
جز چند مورد انگشتشمار، تمام سلبریتیهای ایران از نردهبان صداوسیما بالا رفتند. همچنین از اهرمهای برخی سلبریتیها برای فشار به جمهوری اسلامی، استفاده از وابستگی صداوسیما به آنها بوده است اما شبکه ۳ در این سالها نسل جدیدی از برنامهسازان را بالا آورده است. برنامههای «اعجوبهها»، «میدون»، «مامانها»، «بدون توقف»، «معلی»، «رویانیوم»، «خودمونی»، «پهلوون»، «سلام صبح بخیر» و «سیاست خارجی» بخشی از برنامههای جوانمحور شبکه ۳ با رویکرد گذار از سلبریتیها است؛ برنامههایی که با یک بدنه جوان پا گرفته و در عین حال توجه مخاطبان تلویزیون را به خود جلب کرده است.
ابرپروژه جریان رسانهای ضدانقلاب بویژه در 50 روز گذشته، تزریق گسترده حس ناامیدی و رنج به جامعه بود. همزمان با این تلاش و برای بر هم زدن این فضا، شبکه 3 چند برنامه گرم و بانشاط را بالا آورد؛ فصل جدید پرمخاطبترین برنامههای صداوسیما یعنی «اعجوبهها»، «خودمونی» با اجرای حامد سلطانی و مهران رجبی در یک فضای گرم و خانوادگی و «رویانیوم» که یک برنامه جذاب علمی است. جریان معاند متوجه کارکرد این برنامهها در لایههای مختلف جامعه شده و هجمههای صورت گرفته به برنامههای اخیر ریشه در این موضوع دارد؛ آنها بارها از حضور جوانان حزباللهی در شبکه 3 سیما به عنوان یک زنگ خطر یاد کردهاند. در یادداشتهای خود مینوشتند که شبکه جوان تبدیل به یک شبکه بدون برنامه و سریال و خشک حزباللهی خواهد شد. آنها میدیدند که شبکه 3 با بچههای جوان و حزباللهی پر میشود و مأیوسانه از آینده آن صحبت میکردند. امروز اما خروجی شبکه 3 هم به لحاظ سریالسازی و هم به لحاظ برنامهسازی قابل دفاع است و همچنان این شبکه پرمخاطبترین شبکه سازمان صداوسیما است. در عین حال در هر برنامه و سریال یک رویکرد انقلابی وجود دارد. مثلا سریال «بیهمگان» که این روزها روی آنتن است، روایتی از جوانان حزباللهی فعال در عرصه دانشبنیان دارد. این ماجرا در «رویانیوم» هم تکرار شده است. بقیه برنامههای شبکه نیز نسبتی با گفتمان انقلاب اسلامی دارد و صرفا جهت سرگرمی تولید نمیشود. امت حزبالله در شبکه 3 رو به جلو عمل کردهاند و این موضوع را رسانههای معاند برنمیتابند و از دلایل خط تخریبی همیشگی آنها در نسبت با شبکه 3 این موضوع است.
ارسال به دوستان
انتشار سرگذشت شهید امر به معروف
زندگی شهیدی که «زخمی لبخند» شد
کتاب «زخمی لبخند» به قلم زهرا یوسفان به کتابفروشیها آمد تا با روایت سرگذشت شهید امر به معروف، علی خلیلی ایثار در راه ارزشها را یادآوری کند. به گزارش «وطنامروز»، کتاب «زخمی لبخند» نوشته زهرا یوسفان شامل روایتهایی از زندگی مربی جهادگر شهید علی خلیلی توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار نشر شده است. دفاع از ارزشهای انسانی در هر نقطه از جهان مورد تحسین ملتهاست و افرادی که در این راه از مال و جان خود میگذرند، در هر ملتی ارزشمند و مورد احترام هستند، به عنوان اسطوره و قهرمان به مردم شناسانده میشوند و از هر فرصتی برای زنده نگه داشتن نامشان استفاده میکنند. زنده نگه داشتن قهرمانان است که معنای حقیقی ارزشها را حفظ میکند و میتواند این ارزشها را در جریان زندگی مردم بویژه نسل جدید تزریق کند. علی خلیلی ۲۵ تیر ۱۳۹۰( شب نیمه شعبان) وقتی در خیابان متوجه تعرض چند جوان با حالت غیرطبیعی به 2 خانم جوان میشود، جلو میرود و تذکر میدهد. 2 خانم جوان موفق به فرار میشوند ولی شهید خلیلی با ضربه چاقوی یکی از جوانها زخمی و شاهرگ گردنش بریده میشود. کتاب زخمی لبخند روایتهایی از زندگی و شرح ماجرای آن شب و 2 سال مجروحیت و نهایتاً شهادت علی خلیلی است که از زبان مادر و یکی از دوستان نزدیک این شهید عزیز روایت شده است.کتاب «زخمی لبخند» در قطع رقعی و ۷۴ صفحه عرضه شده است.
ارسال به دوستان
مدیر شبکه کودک بابت پخش گزارش حادثه شاهچراغ عذرخواهی کرد
عذرخواهی بابت ناپختگی
مدیر شبکه کودک بابت پخش گزارش حادثه تروریستی شاهچراغ از این شبکه، عذرخواهی کرد و درباره جزئیات ماجرا به ارائه توضیحاتی پرداخت.
به گزارش «وطنامروز»، محمدصادق باطنی، مدیر شبکه کودک با انتشار متنی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، به ارائه توضیحاتی درباره بخش گزارش مرتبط با حادثه تروریستی شاهچراغ از این شبکه تلویزیونی پرداخت. وی با اشاره به حضور خود در یکی از برنامههای شبکه 2 تلویزیون، ضمن به اشتراک گذاشتن ویدئویی از این برنامه در صفحه شخصی خود نوشت:
«بعد از حادثه تلخ شاهچراغ و گزارش کوتاهی که از شبکه کودک پخش شد، مترصد فرصتی بودم تا با مخاطبان عزیز شبکه کودک بویژه پدر و مادرهای محترم چند کلامی صحبت کنم تا اینکه این فرصت در شبکه ۲ فراهم شد. شبکه کودک رسانهای امن برای تمام کودکان ایران عزیزمان بوده، هست و خواهد بود. در تمام بازهای که رسانههای مختلف مشغول نشان دادن تصاویر دلخراش حادثه شاهچراغ بودند، ما یک قطره خون، صدای شلیک گلوله و حتی تصویر آرتین روی تخت بیمارستان را هم به مخاطبان شبکه کودک نشان ندادیم.
ما در شبکه کودک تلاش میکنیم در عین حراست از امنیت کودکی کودکانمان، به آنها بیاموزیم نسبت به جامعه و وقایع پیرامونتان حساس باشید. گزارش ناپختهای که از شیراز پخش شد فاصله عمیقی با نیت و طراحی انجامشده داشت و با وجود اینکه در کانال نهال (و نه کانال پویا) پخش شده بود، حاوی واژههای نامناسبی برای کودکان بود که موجبات نگرانی برخی خانوادهها را فراهم آورد. بنده از این مخاطبان عزیز عذرخواهی میکنم و به خانوادههای عزیزمان مجدد تاکید میکنم که شبکه کودک شبکهای زنده و در کنار شما خانوادههای ایرانی است و اگر خطایی از این شبکه سر زد با نقد و صبوری شما عزیزان روزبهروز خود را بهبود میبخشد.
آنچه این روزها برای اهالی شبکه کودک بسیار ارزشمند بود پویش «آرتین-کنارتیم» بود؛ پویشی که بیش از ۵۰ هزار کودک عزیز در آن شرکت کردند و برایمان نقاشی ارسال کردند و ما فقط تعداد اندکی را توانستیم از آنتن رسانه ملی پخش کنیم. شرمنده تمام آنهایی هستیم که میگفتند فرزندمان از آنتن کنار نمیرود تا نقاشی خود را که برای آرتین فرستاده روی آنتن مشاهده کند. ما نتوانستیم جز تعدادی محدود را به تصویر بکشیم.
تعداد کمی از این نقاشیها را میتوانید در استوری بنده ملاحظه کنید. نقاشیهایی پرمهر که غلیان عاطفه مردم عزیزمان به آرتین و خانوادهاش را نشان میدهد. به فکر انجام کاری برای آرتین و نقاشیهای ارسالی هستیم. اگر پیشنهادی دارید پذیرای پیشنهاداتتان هستید. از تمام دوستانی که در این ایام بنده و شبکه کودک را با نقدها، توصیهها و حتی توهینها خطاب قرار دادند ممنونم. همه را خواندم و بر دو دیده نهادم. حتی آنهایی که بیانصافی کردند و یکسویه نگریستند و ره به خطا رفتند. شبکه کودک رسانهای امن برای تمام کودکان ایران عزیزمان بوده، هست و خواهد بود».
ارسال به دوستان
معاون پارلمانی رئیسجمهور در وصف نمایش میدانی «جهان بانو»:
زبان هنر، جلوهگر زبان تاریخ است
«جهان بانو» نمایش میدانی این شبها در بوستان ولایت تهران، به تعبیر معاون پارلمانی رئیسجمهور، مظروف بلورینی برای جایگاه زن در فرهنگ ما است.
به گزارش «وطنامروز»، نمایش میدانی «جهانبانو» که تاکنون بیش از 10 روز اجرا داشته است تا 25 آبانماه برگزار میشود. این نمایش در ادامه سلسله نمایشهایی است که اوج کلید زده است؛ «عرضالشمس» در سوریه، «روشنای شب تار»، فصل سوم «فصل شیدایی» و حالا هم «جهان بانو» که اثری مرتبط با زنان است که پیشتولید آن ۶ ماه زمان برده است.
این نمایش با فضاسازی و تصویربرداری و فرم و محتوا، سعی در احیای نقش زنان در جامعه دارد و از نقش حوا در ابتدای خلقت تا مادران پیامبرانی چون موسی و عیسی (علیهمالسلام) را به تصویر میکشد. همچنین اهمیت زنان تاریخی جهان تشیع چون حضرت فاطمه زهرا(س)، حضرت زینب به عنوان پیامآور واقعه عاشورا و حضرت معصومه(س) و حضور این بانوی مومن در ایران از جمله دغدغههای نویسنده و کارگردان این نمایش بوده است.
در روزهای پرالتهابی که جرقه مسالهای مربوط به جنسیت زن (به ظاهر) باعث به آشوب کشیده شدن و شلوغی خیابانهای ایران شده است و برای ارائه بحثهای مورد توجه نسل زِد و از جمله مهمترین آنها «آزادی»، مجال گفتوگو و تعاملی بین خود نسلها، خود مردم و حتی گفتوگوهای بیننسلی و کرسیهای آزاداندیشی یافت نمیشود و شاید بهتر است بگوییم کم یافت میشود، سازمان اوج سناریو اصلی این نمایش یا شاید بتوان گفت «سینمایش» را «زنان» قرار داد؛ موضوعاتی همچون موفقیت زنان در عرصههای مختلف، زنان و حضور در اجتماع، زنان در زندگی شخصی، اهمیت حضور زن در خلقت و... که با گذشتن از آغاز نمایش و ورود سناریو به بخش تاریخ معاصر ایران پررنگتر شده و ورق را کمی برمیگرداند.
تاریخدانها و تاریخخوانها و تاریخدوستان میدانند که حضور پررنگ زنان در تاریخ ادیان و از آغاز روزهای خلقت بشر در همه عرصهها انکارناپذیر است اما سخن آن است که تا جایی که داستان، روایت تاریخ را میکند، میتوان ادعا کرد تماشاگران متحدند و بدون نظر با نویسنده و کارگردان همراه میشوند.
سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیسجمهور در بازدید از نمایش «جهان بانو» ضمن قدردانی از عوامل و دستاندرکاران این پروژه عظیم رسانهای گفت: این نمایش میدانی بسیار جذاب بود به گونهای که انسان لحظهای از دیدن و تماشا کردن غافل نمیشد.
وی با بیان اینکه این اثر بسیار ارزشمند و تاثیرگذار بوده است، گفت: نسبت به کارهایی که در گذشته انجام شده، میبینم پیشرفت خوبی داشتهایم و لازم است از همه کسانی که در این مدت تلاش و فعالیت کردهاند قدردانی کنم.
معاون پارلمانی رئیسجمهور ادامه داد: به نمایش کشیدن تاریخ و در پی آن نشان دادن آیات و روایات و مضامین قرآنی در قالب هنر و جلوه دادن آن در عرصه نمایشی بسیار موثر است. سرعت عمل و زحمات فراوانی که در این نمایش وجود داشت، موید این بود که نور، رنگ، صوت، تصویر، آهنگ و موسیقی در آن به نحوه مطلوب استفاده شده است و باعث جذب مخاطب میشود. محتوا، فرم و قالب بسیار با مضمون چیده شده بود. همچنین بیان تکههای ناب تاریخی و قرآنی ارائهشده که بسیار حائز اهمیت بود و قطعا هر کسی اینگونه نمایشها را ببیند تحت تاثیر قرار میگیرد.
وی ادامه داد: این صحنهها را که دیدم آیات قرآنی برایم جلوه کرد مثل سخنانی که حضرت عیسی در گهواره مطرح میکرد :«قالَ انّیِ عَبْدُاللّهِ آتَانِیَ الْکِتَابَ وَجَعَلَنِی نَبِیّاً وَ جَعَلَنِی مُبَارَکا». به هر حال این معرفی سیر تاریخی زنان نامآور و تاثیرگذار است. به تعبیر دیگر، جهان بانو تنها یک قصه نبوده و به امروز و تاریخ ما پیوند عمیقی خورده است.
معاون پارلمانی رئیسجمهور افزود: طراحیها و توطئههایی که انجام میشود میخواهند زنان را با تاریخ معاصر و با فرهنگ اصیل خودشان که نقش مهمی ایفا میکند، بیگانه کنند. کاش همه بانوان و خواهران ما میتوانستند در این برنامه حضور پیدا کرده و شاهد خلق صحنههای بدیع باشند و کاش میشد در شهرهای مختلف این نمایش محیطی و میدانی را عرضه کرد.
حسینی با اشاره به اینکه بیان هنر و زبان نمایش پاسخگوی بسیاری از سوالات و ابهامات نسل امروز است، ادامه داد: هنر چون حالت دلنشینی داشته و افراد پذیرای آن هستند ماندگار و تاثیرگذار خواهد بود، صرف اینکه ما بخواهیم از سخن و کلام استفاده کنیم کافی نیست. در زمانهای که انواع و اقسام رسانه از جنبههای مختلف هنری استفاده میکنند، قطعا ما هم باید اینگونه عمل کنیم. ما باید از پیشرفتهترین ابزارهای هنر و رسانه استفاده کنیم اما باید محتوا و مظروفی که در این ظرف بلورین و زیبا قرار میگیرد با فرهنگمان سنخیت داشته باشد. به عنوان مثال در زمان داعش، سخنرانی، تحلیل، گزارش و اخبار زیادی منتقل میشد اما وقتی یک فیلم سینمایی ساخته شد آن زمان مردم متوجه امنیت و ابعاد مختلف داعش و خطرات آن شدند.
ارسال به دوستان
اخبار
نقاشی جدید روحالامین برای شهدای شاهچراغ
حسن روحالامین نسبت به حادثه تروریستی شاهچراغ(ع) واکنش نشان داد و یک تابلوی نقاشی با موضوع شهدای این حادثه خلق و آن را به حرم مطهر حضرت احمدبنموسی الکاظم(ع) تقدیم کرد.
به گزارش «وطنامروز»، حسن روحالامین، نقاش توانمند کشورمان پس از حادثه تروریستی شاهچراغ (ع)، یک تابلوی نقاشی با تکنیک اکرلیک روی بوم و ابعاد ۱۰۰ در ۱۲۰ سانتیمتر خلق کرده است. وی با انتشار این نقاشی نوشته است: «تقدیم به پیشگاه مبارک حضرت احمد بنموسیالکاظم علیهالسلام، چرا که شما خاندان کرم و مهربانی هستید و این حادثه غمبار اول قلب نازنین شما را متالم و داغدار کرد که میهمانان و زائران شما بودند آقا جان. من ضمن عرض تسلیت خدمت شما و ملت شریف ایران، این تابلوی نقاشی را که در روز نوزدهم آبانماه به تصویر کشیده شد، پیشکش آستان مبارکتان میکنیم، امید است که مقبول افتد».
***
تعیین قیمت بلیت تماشای فوتبال هفته آینده
درباره قیمت بلیتهای نمایش مسابقات فوتبال در سینماها هنوز تصمیمی اتخاذ نشده و هفته آتی در اینباره تصمیمگیری میشود.
به گزارش «وطنامروز»، نمایش مسابقات فوتبال جامجهانی در سینماها به یکی از موضوعهای پربحث این روزها تبدیل شده است و باتوجه به مدت زمان اندکی که تا شروع این رویداد ورزشی باقی مانده است، گمانهزنیهای مختلفی درباره نحوه برگزاری و اتفافات پیرامون آن مطرح میشود.
در نوزدهمین جلسه شورای صنفی نمایش که روز یکشنبه ۱۵ آبان در خانه سینما تشکیل شد، مدل اجرایی پخش مسابقات جامجهانی در سینماها نیز یکی از مباحثی بود که درباره آن صحبت شد و احتمال میرود در بیستمین جلسه شورای صنفی نمایش که یکشنبه ۲۲ آبان ماه برگزار خواهد شد، تصمیم نهایی گرفته شده و نتیجه آن اعلام شود.
یکی از مباحثی که گمانهزنیهایی درباره آن اتفاق افتاده است، بحث قیمت بلیتهای پخش مسابقات فوتبال در سینماهای سراسر کشور است و حتی به این موضوع اشاره شد که تصمیم به پخش مسابقات با بلیتی بالاتر از قیمت معمول سینماها است. پیگیریها حاکی از آن است که تا این لحظه هیچ تصمیمگیریای درباره قیمت بلیتهای نمایش این رویداد ورزشی اتخاذ نشده است و در هفته آینده و طی جلسهای قرار است در این باره نیز صحبت و تصمیمگیری شود.
***
سعید سهیلی منتظر مجوز «ساطور»
سعید سهیلی پس از به پایان رساندن سهگانه «گشت ارشاد» و پایان اکران آخرین سری آن، در انتظار دریافت مجوز ساخت «ساطور» است.
به گزارش «وطنامروز»، فیلم «ساطور» به تهیهکنندگی و کارگردانی سعید سهیلی در صف دریافت پروانه ساخت قرار گرفته است. پرونده این فیلم ۱۸ آبان در سازمان سینمایی تکمیل شده است. سعید سهیلی در کارنامه کاری خود آثاری چون «گشت ارشاد»، «گشت ارشاد ۲»، «گشت ارشاد ۳»، «ژن خوک»، «کلاشینکف»، «چهار انگشتی»، «مردی از جنس بلور» و «شب برهنه» را دارد.
***
«لوپتو» میلیاردی شد
انیمیشن کمدی «لوپتو» به تهیهکنندگی محمدحسین صادقی در کمتر از 10 روز از اکران خود با فروش ۴۶ هزار قطعه بلیت در صدر جدول فروش سینماها نشست.
به گزارش «وطنامروز»، انیمیشن «لوپتو» به تهیهکنندگی محمدحسین صادقی و کارگردانی عباس عسکری که از ۱۱ آبانماه در سینماهای سراسر کشور اکران داشته است، در حال حاضر با فروش ۴۶ هزار بلیت به ارزش یک میلیارد و ۱۹۸ میلیون تومان و فروش کل یک میلیارد و ۳۶۶ میلیون و ۹۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان در صدر جدول فروش سینماها قرار گرفته است.
***
«کریس راک»
برای نتفلیکس اجرا میکند
کریس راک که چندی پیش پیشنهاد اجرای مراسم اسکار 2023 را رد کرده بود، برای یک برنامه زنده در نتفلیکس اجرا میکند.
به گزارش «وطنامروز»، کریس راک نخستین کمدینی خواهد بود که به صورت زنده در سرویس نمایش آنلاین نتفلیکس برنامه اجرا خواهد کرد. هنوز جزئیات کاملی از این برنامه اعلام نشده اما انتظار میرود برنامه ویژه در اوایل سال ۲۰۲۳ در سراسر جهان پخش شود. راک پیش از این سال ۲۰۱۸ در فیلم کمدی «تامبورین» با نتفلیکس همکاری کرده بود. این نخستین آزمایش مهم پخش زنده در نتفلیکس خواهد بود که به طور بالقوه راه را برای تعدادی از برنامههای دیگر آن برای پخش زنده باز میکند.
راک پیش از این در پستی اعلام کرده بود پیشنهاد آکادمی اسکار برای اجرای این رویداد را نپذیرفته است.
***
«خائنکشی» به رتردام میرود
فیلم سینمایی «خائنکشی» در پنجاه و دومین جشنواره بینالمللی فیلم رتردام در کشور هلند به نمایش گذاشته میشود. جشنواره فیلم رتردام فهرست فیلمهای دوره جدید خود را تکمیل و اعلام کرد فیلم «خائنکشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی به عنوان یکی از فیلمهای این رویداد سینمایی به نمایش گذاشته میشود. این فیلم در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت ۶ جایزه بود و توانست سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس را کسب کند.
پنجاه و دومین جشنواره بینالمللی فیلم رتردام از تاریخ ۲۵ ژانویه تا ۵ فوریه ۲۰۲۳ (۵ تا ۱۶ بهمن) برگزار میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|