|
اخبار
آغاز برنامههای کاروان «روایت حبیب»
برنامههای کاروان هنری «روایت حبیب» با هدف تبیین شاخصهای مکتب شهید قاسم سلیمانی سفر خود را از ۱۱ آذرماه به ۱۰ استان کشور آغاز کرده است. به گزارش «وطنامروز»، برنامههای کاروان هنری «روایت حبیب» که با هدف تبیین شاخصهای مکتب شهید حاجقاسم سلیمانی سفر خود را از 11 آذرماه به 10 استان کشور آغاز کرده، با افتتاح نمایشگاه آثار تجسمی در شهرستان بجنورد در استان خراسان شمالی شروع شد. شهرستان بجنورد در خراسان شمالی میزبان کاروان هنری «روایت حبیب» بود تا با افتتاح نمایشگاه آثار تجسمی، برنامههای این کاروان در سال 1401 به طور رسمی کلید بخورد. این نمایشگاه در حضور جمعی از مسؤولان از جمله حجتالاسلام رضا نوری، نماینده ولیفقیه در خراسان شمالی و با دستان مادر شهید مدافع حرم، شهید حمیدیزاده در مصلای بجنورد افتتاح شد و آغاز به کار کرد. بر این اساس قرار است برنامههای کاروان هنری «روایت حبیب» به مدت 3 روز در شهرهای مختلف استان خراسان شمالی ادامه داشته باشد.
***
سینما حقیقت در پردیس ملت
پردیس سینمای ملت که میزبان برگزاری شانزدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت است، این روزها آماده پذیرایی از اهالی سینما میشود. به گزارش فارس، با نزدیک شدن به زمان برگزاری جشنواره که اواخر آذرماه اعلام شده است، پردیس ملت آرام آرام خود را آماده میزبانی از مستندسازان، اهالی سینما و خبرنگاران میکند. هماکنون مراحل آمادهسازی و طراحی محیطی جشنواره در حال انجام است. در این دوره از جشنواره سینما حقیقت، تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برای نخستین بار در بخش «ویدئولایبرری» در ایام برگزاری شانزدهیمن جشنواره سینما حقیقت قابل تماشاست. در بخش ویدئولایبرری این دوره، افراد خاص شامل نمایندگان رسانهها، میهمانان خارجی و تعدادی از مستندسازان میتوانند به صورت رایگان مستندهای تولید شده در مرکز گسترش را در پردیس ملت در غرفه «ویدئولایبرری» تماشا کنند. این امکان برای نخستینبار در جشنواره«سینما حقیقت» فراهم شده است. پس از پایان جشنواره، درباره امکان تماشای آثار در «ویدئولایبرری» برای علاقهمندان، دانشجویان، مستندسازان و نمایندگان رسانه اطلاعرسانی خواهد شد. شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» بر اساس فراخوان اعلام شده، با دبیری محمد حمیدیمقدم اواخر آذرماه 1401 به صورت آنلاین و حضوری برگزار خواهد شد.
***
۵۷۸ فیلم خارجی متقاضی حضور در «فجر ۴۱»
۵۷۸ فیلم متقاضی حضور در بخش بینالملل چهلویکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر شدند. به گزارش روابط عمومی جشنواره بینالمللی فیلم فجر، ثبتنام بخش بینالملل چهلویکمین جشنواره فیلم فجر که از ۱۵ شهریور ماه آغاز شده بود، تا پایان هفته گذشته ادامه داشت و در مجموع ۵۷۸ فیلم از ۷۲ کشور متقاضی حضور در بخش بینالملل شامل سینمای سعادت و جلوهگاه شرق (مسابقه سینمای کشورهای آسیایی- اسلامی) شدند. علاوه بر ایران کشورهای ایتالیا، مالزی، سنگاپور، پرتغال، روسیه، چین، قرقیزستان، آرژانتین، هند، شیلی، تاجیکستان، استونی، لتونی، هلند، ایرلند، آلمان، استرالیا، بنگلادش، کانادا، لهستان، انگلستان، ترکیه، میانمار، سوییس، بلژیک، فرانسه، اندونزی، رومانی، اوکراین، دانمارک، لوکزامبورگ، سوئد، عراق، هنگکنگ، مولداوی، ارمنستان، یونان، مغولستان، ژاپن، قزاقستان، چک، آذربایجان، مکزیک، آمریکا، اسپانیا، بلغارستان، برزیل، بلاروس، سریلانکا، تونس، گرجستان، صربستان، دومینیکن، کرهجنوبی، لیتوانی، مصر، سوریه، عمان، تایوان، لبنان، مراکش، فنلاند، کویت، مقدونیه، کامبوج، قطر، نروژ، اتریش، ویتنام، تایلند و ایسلند آثارشان را برای حضور در بخش بینالملل این دوره جشنواره ثبت کردهاند. چهلویکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن سال جاری به دبیری مجتبی امینی برگزار خواهد شد.
***
چاپ بیستوچهارم «ایران از آغاز تا اسلام»
کتاب «ایران از آغاز تا اسلام» نوشته رومن گیرشمن توسط انتشارات علمی و فرهنگی به چاپ بیستوچهارم رسید. به گزارش «وطن امروز»، کتاب «ایران از آغاز تا اسلام» نوشته رومن گیرشمن با ترجمه محمد معین بتازگی توسط انتشارات علمی و فرهنگی به چاپ بیستوچهارم رسیده است. این کتاب مشتمل بر 6 فصل «ماقبل تاریخ»، «ورود ایرانیان»، «شرق ضد غرب»، «غرب ضدشرق و عکسالعمل مشرق» و «توسعه تمدن ایرانی» است و نویسنده تلاش کرده گذشته ایران را از حدود 15 هزار سال قبل از مسیح تا حمله اعراب شرح دهد. وی در این اثر از اقوام و ملل غیرآریایی: شومریان، اکدیان، بابلیان، آشوریان، عیلامیان، یهودیان، یونانیان، رومیان و چینیان به عنوان اقوام نخستین سخن گفته و همچنین خواننده را با اقوام و خاندان آریایی همچون سکاییان، مادها، پارسیان، پارتیان، ساسانیان، کوشانیان و هندوان آشنا کرده است. در معرفی کتاب آمده است: کتاب ایران از آغاز تا اسلام؛ شرح زندگی و تمدن مردمی است که از روزگار بسیار کهن تا آغاز اسلام در سرزمین ایران زیستهاند. این مردم که از اقوام گوناگون بودند، در فراز و نشیب زندگانی خود، تمدنهای درخشان به وجود آوردند. آثار آنها از هنر ظریفی در 6 هزار سال پیش حکایت میکند.
این کتاب برای نخستین بار سال ۱۳۳۶ منتشر شد و در سال جاری با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۶۴ هزار تومان عرضه شده است.
ارسال به دوستان
انتقاد پیشکسوت تئاتر از نجومیبگیران سینما که به دنبال تعطیلی فرهنگ هستند
اعتراض به ریاکاری سلبریتیها
گروه فرهنگ و هنر: یکی از گزارههایی که پس از آغاز آشوبها و اغتشاشات در تهران و برخی شهرهای کشور درباره آن تسامح و کوتاهی شد، عدم ارتباط یا مواجهه مناسب و به موقع با چهرههای هنری، ورزشکاران و دیگر چهرههایی بود که از آنها به سلبریتی تعبیر میشود. منظور از ارتباط صرفا ایجاد فضایی گفتوگومحور و تعاملگرا نیست. اگر چه برقراری ارتباط مناسب و موثر با چهرهها، وظیفه مسؤولان فرهنگی است و در شرایطی مانند شرایط امروز بسیار ضروری به نظر میرسد اما در کنار آن یکی از وظایف و تکالیف مهم، برخورد مناسب و تنبیهی با کسانی بود که بر افعال اشتباه خود اصرار داشتند و به انتشار اخبار دروغ، غیرمستند و محرک برای استمرار آشوبها میپرداختند. اگرچه اخیرا اقداماتی در این راستا انجام شده است اما این انتظار میرفت که برخوردهای تنبیهی با چهرههایی که با رفتارهای غیرمسؤولانه هیزم بر آتش ناامنی میریزند، پیشتر از اینها آغاز میشد. چنانکه این انتظار میرفت ایجاد فضای گفتوگو با هنرمندان نیز بسیار پیشتر جنبه عملی به خود میگرفت. به هر روی هر دوی این مواجههها ضروری و به سود فضای فرهنگی کشور است؛ هم مواجهه منطقی و گفتوگومحور با هنرمندان و چهرههای ورزشی و هم برخوردهای تنبیهی با کسانی که رفتارهای غیرمسؤولانه از خود نشان میدهند. در ماهها و هفتههای اخیر یکی از برخوردهای غیرمسؤولانه و البته ریاکارانه از سوی برخی هنرمندان، دعوت به تعطیلی فضاهایی مانند تئاترهاست. برخی بازیگران که از ابتدای اعتراضات تا امروز در پروژهها مشغول به فعالیت هستند، جوانترها و کسانی را که اتفاقا منافع کمتری از حوزههای نمایشی میبرند، تشویق به تحریم، اعتصاب و رفتارهایی از این دست میکنند. این مواجهه ریاکارانه، خشک و دیکتاتورمآبانه، در ماجرای تحریم جشنواره فیلم کوتاه تهران از سوی برخی که بیشترین منافع را از همین جشنواره برده بودند، خودنمایی کرد. پروژه تحریم جشنواره فیلم کوتاه تهران اگر چه با شکست مواجه شد ولی رفتارهای زننده از سوی برخی چهرهها برای اعتصابهای زورکی در فضای هنر هنوز ادامه دارد. این رویکرد که با انتخاب قاطبه هنرمندان فاصله دارد، در جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز با استقبال عمده هنرمندان مواجه نشد. حتی دانشجویان و علاقهمندان به فضای فیلم کوتاه نیز با اشتیاق بیشتری در این جشنواره شرکت کردند و صفهای تماشای برخی فیلمها تصاویر قابل تأملی را از جشنواره 1401به یادگار گذاشت. با این حال برخوردهای سلبی تعداد معدودی از بازیگران که درآمدهای نجومی دارند، مورد انتقاد بدنه حوزه نمایش قرار گرفته است. رفتارهای ریاکارانه برخی سلبریتیها باعث شده است تا عمده هنرمندان از مواجهه غیرواقعی آنان انتقاد کنند. به عنوان مثال وقتی یک بازیگر خود در حال فعالیت در پروژهای سینمایی یا سریالی است و در عین حال درآمد هنگفتی از ایفای نقش دریافت میکند، چگونه میتواند بدنه کمجان تئاتر را که در این مدت متضرر شدهاند، به اعتصاب دعوت کند.
داوود فتحعلیبیگی، پیشکسوت تئاتر این مساله را مورد انتقاد قرار داده و گفته است: کار فرهنگ، تعطیلبردار نیست و کسانی که در سریالها دستمزد آنچنانی میگیرند، نمیتوانند درباره کار کردن بدنه ضعیف تئاتر اظهارنظر کنند. اتفاقا مشکل جامعه ما فقر فرهنگی است و این چه استدلالی است که میگوید فعالیت فرهنگی را تعطیل کنیم؟! این کارگردان و مدرس تئاتر در گفتوگویی که با ایسنا انجام داده، میگوید: فعلا همه چیز بلاتکلیف و معلق و شرایط اقتصادی هم که اسفناک است، بنابراین درک میکنم که بعضی از فعالان تئاتر نتوانند کار کنند چون متاسفانه در بحرانهای اقتصادی، نخستین چیزی که حذف میشود، کالای فرهنگی است و خانوادهها بیشتر درگیر تامین خورد و خوراک و اجاره خانه میشوند، تازه اگر درآمدشان به همینها هم برسد! او در عینحال درباره بعضی نظریات در زمینه تعطیلی تئاتر در شرایط فعلی میگوید: معضل بزرگ جامعه ما اتفاقا معضل فرهنگی است اما چرا در این وضعیت میگویند تئاتر باید تعطیل شود، مگر کار فرهنگ تعطیلبردار است؟ کسی که برای یک سریال ۶ میلیارد دستمزد میگیرد که نمیتواند درباره کار کردن یا نکردن بدنه ضعیف تئاتر حرفی بزند. چنین کسی تا آخر عمرش اگر کار هم نکند، با همان سود بانکی پولش میتواند زندگی کند ولی بچههای تئاتری که دستمزدی ناچیز دارند، چرا باید از همان هم محروم شوند. فتحعلیبیگی اضافه میکند: در حال حاضر همه مشاغل به کار و فعالیت خود ادامه میدهند و بیانصافی است که فقط جامعه تئاتری از کار و کسب درآمد محروم باشد، آن هم بچههایی که عموما درآمدهای پایینی دارند و مشکل اجاره خانه و هزار مساله دیگر دارند. وی تاکید میکند: اگر خواهان اصلاح جامعه خود هستیم، باید از خودمان شروع کنیم، بهترین راه اعتراض، این است که دروغ نگوییم و از تقلب دوری کنیم. مبارزه با دروغگویی یعنی مبارزه اجتماعی. اگر نسبت به ناراستی و نادرستی بعضی مسؤولان معترضیم، باید خودمان در وهله اول درستکار باشیم. در غیر این صورت اگر ما هم جای آن مسؤولان باشیم، همان رفتار را خواهیم داشت و ای بسا بدتر از آن را. فتحعلیبیگی با ابراز تأسف از برخی بیاخلاقیها ادامه میدهد: دیدهام کسی که دستمزد گروه خود را نداده، حالا به معترضان اجتماعی پیوسته است. در حالی که اگر خواهان بهبود این وضعیت هستیم، اول از همه خودمان نباید حق همنوع خود را پایمال کنیم. وقتی عملکرد ما درست شود، مسؤولان هم چارهای جز اصلاح خود ندارند. وی با اشاره به برخی انتقادات درباره اجرای نمایش «پردهخانه» به کارگردانی گلاب آدینه اضافه میکند: این نمایش درباره زنان است و در آن مبارزه با قدرت فاسد وجود دارد. چرا یک هنرمند برای اجرای چنین کاری اینگونه باید مورد هجمه قرار بگیرد؛ حداقل کاری که این نمایش میکند، این است که برای چندین جوان، فضای کار ایجاد کرده تا از شدت بیکاری، افسرده نشوند.
ارسال به دوستان
روایتهای دوستداشتنی از زندگی معمولی زن ایرانی
خاطرات «خانهای برای همه» خواندنی شد
کتاب «خانهای برای همه» شامل خاطرات و روایت زندگی منصوره مقدسیان نوشته مرضیه ذاکری، توسط انتشارات راه یار منتشر و روانه بازار نشر شد. به گزارش «وطنامروز»، کتاب «خانهای برای همه»؛ خاطرات و روایت زندگی منصوره مقدسیان، به قلم مرضیه ذاکری بهتازگی توسط انتشارات راه یار چاپ و روانه بازار نشر شده است. تحقیق مطالب این کتاب بر عهده مرضیه ذاکری و صدیقه هنرور بوده و تدوین آن نیز توسط مرضیه ذاکری انجام شده است. «از خود دانستن» چیست؟ با پیوند با خدا، «خود» انسان متفاوت میشود. دیگر آن آدم قبل نیست. بزرگ و بزرگتر میشود و مرزهای وجودش دیگر آنقدر تنگ نیست که خودش هم در آن جا نشود و همیشه گرفته و دلگیر باشد. شنیدهاید که آدمها به خاطر در باز خانه کسی به میهمانی نمیروند، بلکه این روی باز و دل گشاده است که میهمان را به خانه میآورد؟ این روی باز، همان بزرگ و وسیع بودن انسان است. با «بزرگ شدن خود»، مرزهای خانه انسان نیز تغییر میکند و خانه بزرگ میشود. نه اینکه دیوارهای خانه حرکت کنند و خانه وسیع شود، بلکه چون دل وسیع شده، خانه هم برای دیگران جا دارد. خانه میشود خانه امید آدمها. اینها که گفتیم، تنها چند کلمه سخت نیست که در ذهنها و خیالبافیهای کنار هم قرار بگیرند و دنیایی دستنیافتنی بسازند. اشتباه نکنیم! فقط کعبه نیست که خدا در قرآن آن را خانه مردم نامیده یا فقط درِ خانه ائمه (ع) روی همه مردم و همه بیپناهان باز نبوده است؛ این چیزها میشود در دنیای آدمهای معمولی هم اتفاق بیفتد. داستان خانه خانم منصوره مقدسیان در این کتاب، از این دست خانههاست که خانهاش شده «خانهای برای همه». مادر هم در این خانه، مادری برای همه است؛ مادری فراگیر و دلسوز که اگر پول هم نمیداشت، بیاعتنا نبودنش به دیگران، بالاخره جوری خودش را نمایان میکرد. اصلاً «مادری» الگوی خوبی است برای رهبری اجتماعی در محله یا فامیل یا حتی جامعه بزرگ. خانم منصوره مقدسیان در ظاهر کار خیلی خاصی نمیکند اما ظرافتهای درک او از دیگران، باعث شده ظرفیت آدمها را خوب بشناسد و متناسب با هرکدام جوری دستگیری کند. اینها به این معنی نیست که کار او نمونهای بینقص است و مو لای درز کارش نمیرود، نه. اینها به این معناست که چقدر وقتی مادری بخواهد مادری کند، میتواند رهبری اجتماعی بکند و پیوندهای اجتماعی را تقویت کند و چقدر از این دست مادرها دوروبرمان داریم و قدر نمیدانیم که همین نمونهها، اکسیری هستند برای دنیای تنها شده و آدمهای بیکس و کار شده این جهان مدرن. خلاصه اینکه این آدمها خاص نبودهاند، بلکه خاص شدهاند؛ فقط اراده کردهاند که خودشان را بزرگ کنند و جا پیدا شده برای بقیه. این آدمها نمونههای خوبی هستند که سر دست بگیریمشان و وقتی میخواهیم از سبک زندگی اسلامی بگوییم، برای عینی شدن صحبتهایمان و نشان دادن شدنی بودن این سبک از زندگی، معرفیشان کنیم. اغراق هم لازم نیست. کافی است زندگی آنها را همانطور که بوده، روایت کنیم. همین روایت بدون اغراق و سانسور، جذاب است و دل مخاطب را با خودش همراه میکند؛ چراکه نزدیک به فطرت است. از این دست مادرها و از این دست خانهها، هم در شهر پیدا میشود و هم در روستا. هم پولدارش هست و هم تنگدست گشاده دستش. میتوانیم پیدا و روایتشان کنیم. میشود غیر از اینکه چراغ بگیریم و دنبالشان بگردیم و پیدا کنیمشان برای روایت، امتحان هم بکنیم. خیلی خوب است بزرگ شدنها و بزرگ شدن خانهها. بعد از انتشار کتاب «خانم مربی»، روایت زندگی خانم سعیده صدیقزاده توسط انتشارات راه یار، مخاطبان از بخشهایی از کتاب استقبال کردند که راوی بسیار تحت تأثیر تربیت مادرش بوده است. مادر ایشان، خانم منصوره مقدسیان را بعد از چاپ این کتاب پیدا کردیم. «خانهای برای همه» حاصل روایت فرزندان، نوهها، شاگردان، آشنایان و همسایههای منصوره مقدسیان است». اینکتاب با ۲۱۶ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۶۵ هزار تومان عرضه شده است. ارسال به دوستان
جشنواره تئاتر مقاومت به جوار حرم امام رضا(ع) رسید
مشهد میزبان نمایشهای مقاومت
هجدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت مراسم افتتاحیه و اجراهای بخش صحنهای را در جوار حرم امام رضا علیهالسلام برگزار کرد. به گزارش «وطنامروز»، مراسم افتتاحیه هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت در بخش صحنهای، ظهر شنبه 12 آذر 1401 در کنار حرم مطهر امام رضا علیهالسلام برگزار شد. این مراسم با حضور گروههای نمایشی و مسؤولان جشنواره و علاقهمندان به تئاتر در صحن قدس در کنار حرم امام رضا علیهالسلام برگزار شد.
دبیر جشنواره تئاتر مقاومت در این برنامه گفت: امروز به پابوس حرم امام رضا علیهالسلام آمدهایم تا از اینجا جشنواره را در بخش اجراهای صحنهای آغاز کنیم. امیدوارم در طول ۳ روزی که اینجا در کنار هم هستیم بتوانیم رویدادی پویا و با عظمت را رقم بزنیم. تاکید کرد: کورش زارعی، جهانگیر الماسی، آزیتا ترکاشوند، حسین مسافرآستانه و فرهاد قائمیان داوران بخش صحنهای هستند که در مشهد اجراها را از نزدیک میبینند و داوری را انجام میدهند. پس از برگزاری بخش صحنهای در مشهد، ۳ بخش دیگر از جشنواره را در پیش داریم که یکی بخش تلهتئاتر است. در این بخش آثار تولید شده از رسانه ملی پخش میشوند. وی تاکید کرد: همچنین بخش دوم بینالملل هم برگزار خواهد شد که طی آن نمایشهایی از کشورمان با موضوع مقاومت به کشورهای بوسنی و هرزگوین، سوریه، لبنان و ترکیه اعزام میشوند. فخرموسوی در پایان گفت: بخش بینالملل ما با دیگر جشنوارهها متفاوت است؛ در جشنواره تئاتر مقاومت برای بخش بینالملل گروههای تئاتری از کشورمان اجراهایی را با موضوع مقاومت به کشورهای دیگر میبرند. اجراهای بخش صحنهای در هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت از 12 تا 15 آذر1401 در مشهد به صحنه میروند. در این بخش 14 گروه از استانهای مختلف کشور حضور دارند.
ارسال به دوستان
اختتامیه جشنواره فیلم رشد برگزار میشود
به یاد شهید علی لندی
مراسم اختتامیه پنجاهودومین جشنواره بینالمللی فیلم «رشد» امروز ۱۳ آذرماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سینما فلسطین برگزار میشود. به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم رشد، برنامه مراسم اختتامیه پنجاهودومین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای علمی - آموزشی - تربیتی رشد اعلام شد.
در این مراسم که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران این وزارتخانه، رئیس و مدیران صداوسیمای جمهوری اسلامی، وزیر و مدیران وزارت آموزشوپرورش و رایزنان فرهنگی کشورهای مختلف برگزار میشود، برگزیدگان این دوره جشنواره در قالبهای فیلمهای داستانی، مستند، پویانمایی، وبسری و فیلمنامه معرفی خواهند شد. رقابت این دوره از جشنواره در ۳ بخش بینالملل، معلمان و دانشجومعلمان فیلمساز و بخش دانشآموزان فیلمساز انجام شده است. تقدیر از خانواده شهید عباس بابایی به بهانه حضور فیلم «عباس» در بخش بینالملل این دوره از جشنواره، از برنامههای ویژه مراسم اختتامیه خواهد بود. همچنین در این مراسم فیلمهای منتخب این دوره به نمایش درخواهد آمد. قرار است در مراسم اختتامیه از برگزیدگان نهادها و دستگاهها نیز تقدیر شود. امسال ستاد اقامه نماز، معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جبهه فعالان مردمی جمعیت جوایزی ویژه به فیلمهای برگزیده خود اهدا خواهند کرد. همچنین اهدای نشانهای ویژه «ایثار و فداکاری» (شهید علی لندی)، «مقام معلم» و «مدرسه، مبدا پیشرفت» از دیگر برنامههای این مراسم است. پنجاه و دومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم رشد هفتم آذرماه آغاز شده است و مراسم اختتامیه آن روز یکشنبه سیزدهم آذر از ساعت ۱۸ در محل سینما فلسطین برگزار خواهد شد.
ارسال به دوستان
تلویزیون خانه اصلی مستند است
مهدی شاهمحمدی، مستندساز درباره کارکرد سینمای مستند در جامعه امروز ایران گفت: مساله اصلی درباره سینمای مستند میزان اثرگذاری آن است؛ اساسا کارکردی که سینما در ابتدا در تمام دنیا داشته جنبه سرگرمی بوده اما کمکم شرایط عوض شده و بار اصلی سرگرمی امروز روی دوش سینمای داستانی است و در این میان سینمای مستند وظیفهای مهمتر دارد؛ آگاهیرسانی و اثرگذاری که در همه ژانرهای مختلف خود دنبال میکند، بخشی از این وظیفه است. به گزارش ایرنا، وی افزود: مثلا سینمای مستند بویژه در سالهای اخیر در گونه فیلمهای اجتماعی اتفاقات مهمی را رقم زده است؛ چنانچه فیلمهای مستندی توانستهاند حکم سند را داشته باشند و در جهانهای کوچک به عنوان یک سند به آنان مراجعه شده یا توانستهاند قانونی را در مجلس تغییر دهند. این کارگردان مستند با اشاره به مستندی که موفق شد قانون را تغییر دهد، یادآور شد: فیلم «آخرین روزهای زمستان» اثر مهرداد اسکویی باعث شد قانون درباره نگهداری کودکان زیر ۱۲ سال در دارالتأدیب عوض شود. نگهداری در خانواده برای آنان تجویز میشود و نه بودن در دارالتادیب. این خروجی اثرگذار یک مستند بر قانونگذار است. شاهمحمدی ادامه داد: مهمترین نکته درباره سینمای مستند آگاهیرسانی در تمام جنبههایی است که شاید مردم به آن دسترسی ندارند و رسانههای دیگری چون روزنامهها، فضای مجازی و... نمیتوانند این اثرگذاری و آگاهی را توأم را ایجاد کنند. فیلم مستند میتواند یک اتفاق مهم اجتماعی را رقم بزند و پذیرش مردمی را به دنبال خود داشته باشد. این کارگردان بیان کرد: بهشخصه معتقد و شاهد بودهام سینما و انواع فیلمهای مستند، نوع برخورد ما با مهاجران در کشور بویژه افغانها را تغییر داده و در این زمینه فرهنگسازی خوبی کرده است. وی افزود: مستندساز بسیار صریح حرف میزند و شاید بسیاری اوقات و درباره بسیاری مسائل اجتماعی صراحت کلام و لهجه مستندساز جایش در تلویزیون نباشد. البته تلویزیون پرمخاطبترین رسانه و خانه اصلی مستند است. شاهمحمدی در پاسخ به این پرسش که رسالت یک مستندساز در مقابل مسائل اجتماعی و فرهنگی ایران چیست و این رسالت تا چه اندازه در سینمای ایران برآورده شده است، بیان کرد: مستندسازان تلاش کردهاند در تمام حوزهها وارد شوند و فعال و دغدغهمند هم باشند اما همانطور که گفته شد، موانعی بر سر راه این اثرگذاری بوده است. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|