|
ارسال به دوستان
اخبار
انتصاب مدیر بخش نمایش خیابانی جشنواره تئاتر فجر
دبیر چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در حکمی «داریوش نصیری» را به عنوان مدیر بخش نمایشهای خیابانی و محیطی این رویداد منصوب کرد. به گزارش روابط عمومی جشنواره تئاتر فجر، کوروش زارعی دوشنبه ۱۴ آذر در حکم انتصاب داریوش نصیری به عنوان مدیر بخش خیابانی چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر تاکید کرد: از آنجا که بخش خیابانی یکی از مهمترین بخشهای جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به جهت رویکرد تخصصی در حوزه تئاتر بیرونی به حساب میآید، دارای بیشترین تاثیر اجتماعی و یک رویداد بسیار حائز اهمیت در بین هنرمندان و مخاطبان هنرهای نمایشی است.
داریوش نصیری بازیگر، کارگردان، نویسنده، نقال و مدرس دانشگاه و فارغالتحصیل رشته کارگردانی سینما، ارتباطات، بازیگری و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است. از سوابق اجرایی نصیری میتوان به داوری جشنوارههای فیلم و تئاتر همچون جشنواره سراسری تئاتر نیروی هوایی و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران، جشنواره سراسری نقالان علوی، جشنواره سراسری تئاتر دانشآموزی استان تهران، جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی، جشنواره سراسری فیلم کوتاه فیلم.نت، جشنواره تئاتر دانشگاهی استاد مهدی فتحی، جشنواره سراسری نمایشهای آیینی و سنتی، چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر و... اشاره کرد. چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی همزمان با ایام جشنهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.
***
پخش «جشن سربرون» در 1402
تهیهکننده سریال «جشن سربرون» بیان کرد مراحل پس از تولید این سریال که همچنان ادامه دارد. به گزارش مهر، حسن نجاریان، تهیهکننده سریال «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی درباره پخش این سریال که پیش از این عنوان شده بود بعد از رقابتهای جامجهانی روی آنتن میرود، بیان کرد: هنوز بخشهای ویژوال افکت و موسیقی این سریال تمام نشده است و کار روی این بخشها ادامه دارد.
وی درباره زمان پخش این سریال بیان کرد: چون هنوز مراحل فنی این سریال تمام نشده است، نمیتوان زمان دقیقی را برای پخش آن مشخص کرد. امیدواریم تا پایان سال یا در نهایت ابتدای سال آینده به پخش برسد. نجاریان درباره این سریال و زمان روایت تاریخی آن اظهار کرد: این سریال مربوط به دوره آخر قاجار است و بیشتر در حال و هوای این دوران میگذرد. تهیهکننده سریال «جشن سربرون» در پایان درباره وقفههای این پروژه و اینکه چقدر به مشکلات مالی مبتلا شده است تصریح کرد: کارهای طولانی و سنگین همیشه درگیریهای مالی دارد و گاهی گره میخورد. پروژههای سنگین با تولیدات سخت و بیگ پروداکشن هم همیشه چنین مسائلی را داشته است و ما هم داشتهایم.
***
نکوداشت طالبزاده در جشنواره حقیقت
آیین نکوداشت یاد و خاطره نادر طالبزاده، مستندساز فقید کشورمان در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت برگزار میشود. به گزارش «وطنامروز» شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت ۲۰ تا ۲۵ آذرماه در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد و آثار مستندسازان به نمایش درمیآید. پخش آثار از یکشنبه ۲۰ آذرماه در پردیس ملت آغاز شده و تا جمعه ۲۴ آذرماه ادامه خواهد داشت؛ مراسم اختتامیه نیز ۲۵ آذر در تالار وحدت برگزار میشود. همچنین طی مراسمی در پردیس سینمایی ملت، آیین نکوداشت یاد و خاطره نادر طالبزاده، مستندساز فقید کشورمان با حضور جمعی از مستندسازان و همکاران وی برگزار میشود.
طالبزاده، فیلمساز، مجری و تهیهکننده فیلمهای مستند است که اردیبهشتماه امسال پس از پشت سر گذاشتن مدتی بیماری درگذشت.
***
روند پخش تیزر فیلمهای سینمایی در تلویزیون ادامه دارد
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از استمرار پخش تیزر فیلمهای سینمایی درحال اکران از شبکههای مختلف تلویزیون خبر داد. به گزارش فارس، حبیب ایلبیگی در جلسه شورای صنفی نمایش با اشاره به همراهی و مساعدت ریاست سازمان صداوسیما، از پخش رایگان تیزر فیلمهای در حال اکران خبر داد و گفت: با توافق صورتگرفته میان روسای سازمان صداوسیما و سازمان سینمایی مدتی است پخش تیزر فیلمها از شبکههای مختلف سیما با سهولت بیشتری در حال انجام است که همین موضوع موجب استقبال خوب تهیهکنندگان و صاحبان فیلمها از این طرح شده است. وی در رابطه با عدم پخش تیزر ۲ اثر در حال اکران از سیما گفت: واقعیت این است که تمام بسترها برای پخش قاعدهمند تیزرها از تلویزیون آماده است و اگر تهیهکنندهای ضوابط و شرایط پخش تیزر در تلویزیون را رعایت نکرد نباید آن را به حساب عدم همراهی تلویزیون گذاشت. به گفته ایلبیگی، استفاده از ظرفیت تلویزیون برای معرفی فیلمهای در حال اکران این امکان را میدهد که این آثار بیشتر به جامعه هدف معرفی شوند و لازم است از این رسانه فراگیر در جهت معرفی و شناساندن هر چه بیشتر آثار سینمایی استفاده شود.
ارسال به دوستان
به بهانه اجرای اخیر ارکستر ملی ایران در روز جهانی داوطلبان هلالاحمر
«هنر» ادامه دارد
قطعه «ای ایران»، در آستانه روز جهانی داوطلب و همبستگی با کار داوطلبانه، روی سن تالار وحدت اجرا شد؛ نوا و نغمهای که کمتر ایرانیای آن را از بر ندارد یا با شنیدنش به وجد نمیآید. این قطعه که به زیبایی هر چه تمامتر اجرا شد، برای چهرههای هنری که در تسخیر مسخ مجازی، دل از ایران گسستهاند، میتواند حامل پیام مهمی باشد. چهرههایی که اگر چه در اقلیت هستند ولی پرسر و صدا، بیاعتنا به این «مرز پرگهر»، رفتارهای زنندهای علیه ایران صورت میدهند، بیآنکه به کلیت و ارزش تمامیت ارضی این کشور بیندیشند. مهم اما نغمه ماندگار «ای ایران» است که ادامه دارد و ارکستر ملی ایران آن را اتفاقا در روزی که مناسب خوی و پیشینه ایرانیان است، اجرا کرده است. ارکستر ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان روی صحنه رفت و سرود ملی کشورمان را اجرا کرد. «هزار دستان»، «ردشاو»، «راپسودی برای نی و ارکستر»، «خاک مهرآیین»، «مارش اشتراوس» و «اچمیازین» دیگر قطعاتی بود که در این کنسرت ویژه اجرا شد. ارکستر ملی ایران در پایان با تشویق حاضران قطعه «ای ایران» را اجرا کرد. این کنسرت با حضور داوطلبان جمعیت هلالاحمر ایران در آستانه ۱۴ آذر/ ۵ دسامبر، روز جهانی داوطلب و همبستگی با کار داوطلبانه برگزار شد.
در این ایام که سر و صدای برخی چهرهها در مجازی، بیاعتنابه واقعیت بود، آنچه بیش و پیش از همه ذبح میشد، «ایران» بود و قابل تامل آنکه، عدهای که برای سالها، با ادعای آریایی و از نژاد کورش بودن، متعصبانه عربستیزی میکردند، حالا گوش به فرمان شبکه سعودی که سلاخی را در کشور خود از حد گذرانده، به «ایران» میتازند. در این میان باز مدافعان ایران از نسل همانهایی هستند که با سربندهای یا زهرا و یا حسین، اجازه ندادند وجبی از این خاک کاسته شود.
مواجهه متعصبانه و کور با پدیدهها در نتیجه مسخ دنیای مجازی، یک ایران غیرواقعی برای برخی چهرهها ساخته است؛ ایرانی که مردم در آن برخلاف واقعیت، زندگی نمیکنند و همین توهم موجب شده کنشهای عصبی میان آنان ادامهدار باشد. تعطیل کردن زندگی، چیزی که دشمنان ایران به دنبال آن هستند، البته محقق نشده است، چرا که مردم ایران با این رویکرد همراهی نکردند و همین مساله موجب افزایش خشونت در دشمنان ایران شده است.
با این همه اما برنامههای عمومی و هنری ادامه دارد و اقلیتی که گمان میکردند با تحریم پدیدهها میتوانند آنها را از اعتبار ساقط کنند، خود از اعتبار ساقط شدند؛ مانند نقشهای که برای تحریم تیمملی داشتند و نافرجام ماند. جشنواره فیلم کوتاه تهران از جمله برنامههایی بود که بخوبی برگزار شد. در این میان حتی جشنوارههای فرهنگی و هنری هم با استقبال عمومی گسترده مواجه میشد. از جشنواره اقوام و فرهنگها گرفته که در حاشیه دریاچه چیتگر برگزار شد تا جشنوارههای انار که با استقبال و خریدهای میلیاردی همراه شد. حالا هم جشنواره معتبر فیلم مستند «سینما حقیقت» قرار است تا چند روز دیگر در پردیس سینمایی ملت برگزار شود و باز خواهیم دید که این جشنواره نیز با استقبال مواجه خواهد شد؛ جشنواره مهمی که از 20 آذر برگزار خواهد شد. یکی از دلایلی که سبب شد تا این جشنواره به قطب سینمای مستند در ایران و منطقه خاورمیانه تبدیل شود، بها دادن به خلاقیتهای فردی کارگردانانی است که تلاش کردند با استمداد از سوژههای بکر و پرداختهای بدیع سینمایی، شکل دیگری از مستندنگاری حرفهای را در تاریخ سینمای کشور بنیانگذاری کنند.
همین اتفاق هم افتاد و جشنواره «سینماحقیقت» علاوه بر استقبال نسلهای مختلف فیلمساز، توسط مخاطبان عام و خاص نیز با استقبال مواجه شد. در ادوار نخست این جشنواره، مخاطبان خاص، توجه بیشتری به این رویداد داشتند اما در ادامه و با استقبالی که فیلمسازان و رسانهها از این رویداد به عمل آوردند، نام جشنواره «سینماحقیقت» به گوش مردم نیز آشنا آمد تا نتیجه چنین رویکردی، استقبال مخاطبان عام از این جشنواره و رشد تصاعدی مخاطبان آن در ادوار گذشته باشد.
جشنواره دیگری که این روزها در حال برگزاری است و با استقبال هنرمندان مواجه شده، جشنواره تئاتر مقاومت است. سیدوحید فخرموسوی، دبیر هجدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت، در آستانه اختتامیه این جشنواره گفت: جشنواره امسال از 15 شهریور کارش را در کربلای معلی آغاز کرد. ما همزمان با اربعین حسینی 13 گروه را به عراق اعزام کردیم تا اجراهایشان را در مسیر پیادهروی اربعین برای زائران کربلا برگزار کنند. وی ادامه داد: در ادامه بخشهای «تئاتر خیابانی» و «رادیوتئاتر» را در شیراز برگزار کردیم. اکنون هم در مشهد هستیم تا بخش صحنهای را در اینجا برگزار کنیم. فخرموسوی درباره اجراهای بخش صحنهای تاکید کرد: در بخش صحنهای ۱۲ گروه از شهرهای اصفهان، یزد، خمینیشهر، اردبیل، تهران، تربتحیدریه، رباطکریم و مشهد حضور دارند. برای شرکت در بخش صحنهای جشنواره تئاتر مقاومت 500 اثر به دبیرخانه ارسال شد. 86 اثر در بازبینی انتخاب و در نهایت 12 اثر به بخش نهایی راه یافتند. دبیر هجدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت گفت: ما در هر بخشی که در استانها برگزار کردیم، تجلیل ویژهای از هنرمندان پیشکسوت در نظر گرفته بودیم. اینجا هم 2 یادبود و یک بزرگداشت داریم. یادبود استادان سعید تشکری و علی سلیمانی و بزرگداشت هنرمند پیشکسوت محمد کاسبی در روز اختتامیه رقم میخورد. فخرموسوی گفت: تشکر میکنم از تمام عزیزانی که در این شرایط حساس پای کار آمدند و کمک کردند تا جشنواره تئاتر مقاومت بخوبی بخش صحنهای را در مشهد برگزار کند. در جشنواره تئاتر مقاومت تاکنون بیش از 500 هنرمند حضور داشتهاند که اجراهایی با موضوع مقاومت را به صحنه بردهاند.
ارسال به دوستان
«دختران آفتاب» به چاپ سیوهشتم رسید
تمرینی برای گفتوگوی جمعی
چاپ سیوهشتم کتاب «دختران آفتاب» تالیف امیرحسین بانکی، بهزاد دانشگر و محمدرضا رضایتمند از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار شد. به گزارش «وطنامروز»، این اثر برای اولبار سال 82 روانه بازار شد. رمان «دختران آفتاب» جزو معدود آثار ادبیات داستانی است که با همکاری امیرحسین بانکی، بهزاد دانشگر و محمدرضا رضایتمند نوشته شده است. «دختران آفتاب» اگر چه داستان است اما در واقع تحقیقی روانشناختی، جامعهشناختی و فرهنگی و دینی درباره زنان است. این اثر بر آن است که زن و منزلت، شخصیت و هویت او را به خودش، به همسرش، به جامعهاش و به تاریخ گذشته و سرنوشت آیندهاش همانگونه که هست و همانگونه که باید باشد بشناساند و همینگونه است که او را از طفیلی مرد بودن میرهاند و نشان میدهد که در عین زن بودن هیچ از مراتب و کمالات انسانی کم ندارد. همسفران دختران آفتاب به سرمنزل تفکری میرسند که انسان را میبینند و اعتبار میبخشند؛ خواه زن باشد خواه مرد. سرمنزل مقصود دختران آفتاب دامان پرمهر و محبت مادری است که سرچشمه نیکیهاست.
در مقدمه چاپ چهاردهم این کتاب آمده است: «این کتاب بنا دارد به بهانه روایت سفر دستهجمعی گروهی از دختران جامعهمان، گزارشی داشته باشد از پرسشها و دغدغههای دختران ایرانی. تلاش میکند راهی بیابد برای پاسخگویی به برخی از این پرسشها؛ نه در قالبی خشک و یکسویه، بلکه در فضایی عقلانی و پر حس و حال». دختران آفتاب تمرینی است برای گفتوگوی جمعی، اینکه جوانانی از قشرهای گوناگون با خاستگاههای متفاوت اندیشهای و با سلایق متفاوت بنشینند کنار یکدیگر و آزادانه دغدغهشان را به اشتراک بگذارند تا گامی دیگر به ساحت حقیقت نزدیک شوند. «دختران آفتاب» با انتخاب شکلی از داستانهای آموزشی به نام «مقاله داستان»، این محدودیت را میپذیرد که مسالهاش فقط جذابیت و کشش داستانی نباشد و این مسؤولیت را بیشتر به طراوت و تازگی اندیشههایش واگذار کند. این کتاب توسط رهبر معظم انقلاب تقریظ شده است: «پس از نزدیک ۳ سال توانستم در این روزها - ایام شهادت حضرت زهرا(سلامالله علیها)- این کتاب را بخوانم. در میان کتابهای داستانی که هدفش طرح مسائل فکری است، این بهترین کتاب از نویسندهای ایرانی است. طرح کلی داستان و درونمایههای داستانی آن خوب و شیرین است. حرفها هم قوی و منطقی است. (روزهای نیمه خرداد 87)» .
چاپ سیوهشتم این کتاب در 532 صفحه رقعی، شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 150 هزار تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقهمندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است.
ارسال به دوستان
برگزیدگان معادل استرالیایی بفتا و اسکار معرفی شدند
جوایز اَکتا برای «جاده مرموز» و «اِلویس»
«جاده مرموز؛ ریشه» و «اِلویس» جوایز آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی استرالیا (اَکتا) در بخشهای مختلف این رویداد مهم صنعت سینما و تلویزیون را درو کردند. به گزارش ایرنا، مجموعه تلویزیونی جاده اسرارآمیز: ریشه (Mystery Road: Origin) در مراسم اهدای جوایز اَکتا که همه ساله توسط آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی استرالیا (AACTA) به بهترینهای سینما و تلویزیون اهدا میشود، ۴ جایزه از جمله بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین، بهترین کارگردانی و بهترین صدابرداری را از آن خود کرد. این سریال معمایی - جنایی تولید Bunya-ABC همچنین نامزد ۶ جایزه دیگر در بخش اجرا شده است. نخستین فصل این مجموعه از سوم ژوئن ۲۰۱۸ در شبکه ABC پخش شد. جاده مرموز برگرفته از فیلمهای داستانی ایوان سن به نام Mystery Road و Goldstone است که بین این دو اتفاق میافتد. جی سوان کارآگاه بومی استرالیایی با بازی آرون پدرسن شخصیت اصلی و بازیگر این مجموعه تلویزیونی است که هر کدام از فصلهای آن شامل ۶ قسمت است.
اَکتا معادل استرالیایی جایزههای اسکار و بفتا است که سال ۱۹۵۸ پایهگذاری و از سال ۱۹۸۶، تولیدات تلویزیونی هم در جوایز آن لحاظ شد. مراسم اهدای این جایزه معتبر در خانه اپرای سیدنی برگزار میشود و یک بخش «جوایز بینالمللی» هم در سال ۲۰۱۲ میلادی به آن اضافه شد که در ژانویه هر سال در شهر لسآنجلس کالیفرنیا برگزار و اهدا میشود. فیلم سینمایی اِلویس به کارگردانی باز لورمن نیز ۷ جایزه اَکتا را به خود اختصاص داد؛ از جمله بهترین طراحی لباس و بهترین طراحی تولید که هر دو را کاترین مارتین برد. مندی واکر هم نخستین زنی بود که جایزه بهترین فیلمبرداری را برای این فیلم بلند در استرالیا به نام خود زد.
ارسال به دوستان
از ۳ عنوان کتاب ایرانی در نمایشگاه کتاب بیروت رونمایی شد
آموزشهایی برای کودکان
ترجمه عربی کتابهای «دایرهالمعارف شیعه»، «من اهلبیت را دوست دارم» و کتابهای سهگانه «قرآن، کودک، سرگرمی» در غرفه جمهوری اسلامی ایران در شصتوچهارمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب بیروت رونمایی شد. به گزارش روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، آیین رونمایی از ترجمه عربی کتابهای دایرهالمعارف شیعه، من اهلبیت را دوست دارم و کتابهای سهگانه «قرآن، کودک، سرگرمی» در غرفه جمهوری اسلامی ایران با حضور جمعی از دانشجویان دانشگاه جامعهالمعارف، موسسه کشافهالمهدی و جمعی از بازدیدکنندگان در شصتوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب بیروت برگزار شد. علیرضا سبحانینسب درباره کتاب دایرهالمعارف شیعه گفت: در این کتاب کودک و نوجوان شیعه از زبان یک عالم شیعی با معارف شیعی آشنا میشود؛ کودکان و نوجوانان مذاهب دیگر نیز میتوانند از طریق این کتاب با معارف شیعه از زبان یک عالم شیعی آشنا شوند. وی عنوان کرد: در هر جلد کتابهای سهگانه «قرآن، کودک، سرگرمی» ۴۰ معرفت از معارف قرآنی به صورت چیستان، بازی و سرگرمی به کودک معرفی شده است. وقتی معرفت با نشاط و شادی به کودک آموزش داده شود عمیقتر در جان او جای میگیرد و برای رسیدن به آن معرفت زمان صرف میکند، در نتیجه این شیوه، یادگیری را لذتبخشتر میکند. گاهی معارف را به شیوههای سخت و فاقد جذابیت به کودکان آموزش میدهیم اما این کتاب کودک را سرگرم یادگیری میکند تا با بازی معارف قرآنی را یاد بگیرد.
شصتوچهارمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب بیروت با حضور ۱۲۳ ناشر از کشورهای مختلف از ۱۲ آذرماه ۱۴۰۱ آغاز به کار کرده و تا ۲۰ آذرماه ۱۴۰۱ به مدت ۹ روز در محل «سیساید ارینا» لبنان به کار خود ادامه میدهد.
ارسال به دوستان
راهیابی 38 اثر به داوری نهایی جایزه پژوهش سال
«پژوهش» پشتوانه فصل جدید سینما
نشست خبری پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران صبح دیروز ۱۴ آذرماه برگزار شد. در این نشست امیررضا مافی دبیر این رویداد، مینو خانی عضو هیات داوری و قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی حضور داشتند. به گزارش «وطن امروز»، آشنا در ابتدای این نشست گفت: سازمان سینمایی وظیفه خود میداند آثار پژوهش سینمایی را ببیند و آن را ارج نهد. ما امسال برای توجه به امر پژوهش ابتدا فراخوان دادیم و از همه پژوهشگاهها، اساتید و... خواستیم اولویت پژوهشی خود را بگویند، از همین رو نزدیک دویست و اندی اولویت را اعلام کردند، ما هم موارد را جمعبندی و اولویتها را اعلام کردیم، در نهایت ۳۶ طرح نهایی آمد که ۸ طرح را مصوب کردیم که عموماً درباره وضعیت سینمای ایران، اکران فیلمهای خارجی، نسبت سینما با اقتصاد، نسبت فیلمها با هویت دینی و ملی و... بود. تاکنون ۱۰ جلسه پژوهشی را تشکیل دادهایم و به جمعبندی خوبی رسیدهایم. تلاش بر این است تا پایان سال تمام پژوهشهایی را که در این چند سال در ارشاد انجام شده است در سایت معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی بارگذاری کنیم تا همه از آن بهره ببرند. پژوهشها خوبی انجام شده و تلاش ما این است که پژوهشهای ما عملی باشد. جایزه پژوهش سال سینمای ایران که به همت مدیریت و معاونت اسبق ارشاد تاسیس و ۴ دوره آن برگزار شد، اساتید نامآشنایی دبیری ادوار مختلف آن را بر عهده داشتند؛ این یک سنگ بنای درخشان است که جایش خالی بود. جایزه پژوهش طبق اساسنامه قرار است به پژوهشهای جاری سینمای ایران بپردازد و رویکردهای کلان خود را دارد. ما امسال به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی توجه داشتهایم؛ این جایزه در ۷ بخش برگزار شد. در مجموع ۹۲ اثر به دبیرخانه این جایزه رسید که به لحاظ تعداد، آثار مقاله علمی در صدر بود. این را هم باید بگویم که امسال اعضای شورای علمی و هیات داوری یکسان بود. در ادوار گذشته داوری در اشکال مختلف برگزار شده بود، چون جایزه پژوهش شکل جشنوارهای ندارد و به همین دلیل شکلهای مختلف داوری را تجربه کرده است. به همین ترتیب امسال یک داوری ۷ نفره را تشکیل دادیم، ضمن اینکه هیات داوری و هیات انتخاب یکسان بود. به طور کلی ۳۸ اثر منتخب شدند و به داوری نهایی راه پیدا کردند. امسال یک جایزه ویژه هم خواهیم داشت که نام آن «دکتر امیرحسن ندایی» است؛ ایشان در چند دوره جایزه پژوهش حضور داشت، یک معلم تراز اول بود که رفتنش بهت و اندوه زیادی را برای همه ایجاد کرد. ۲۹ آذرماه اختتامیه جایزه پس از اختتامیه «سینماحقیقت» در موزه سینما برگزار میشود و برندگان آن معرفی میشوند. وی درباره اهدای جایزه ویژه «دکتر امیرحسن ندایی» بیان کرد: به خاطر حضور مستمر دکتر ندایی یک تصمیم جمعی گرفتیم تا دبیر یک جایزه ویژه را به پاس زحمات ایشان اهدا کند. ویژگی این جایزه این است که ندایی معتقد بود سینما محصول هنرهای مختلفی است و پدیدار شدن همه هنرها کنار هم میتواند به سینما منجر شود، پس اثری که چنین ویژگیای دارد و به وجوه مختلف بپردازد این جایزه را دریافت میکند.
دبیر این رویداد اظهار کرد: عمده آثاری که به این جایزه آمده محصول پایاننامهها و رسالهها است و طرح پژوهشی کمتر به دست ما رسیده است. این نشان میدهد علاقهمندان وارد این حوزه میشوند اما اقدامات آنها منفصل است و هنوز به این باور نرسیدهایم که پژوهش پشتوانه سینمای ما است. در ادامه مینو خانی، عضو هیات داوری درباره اینکه آیا دبیر دخالتی در گزینش آثار داشت یا نه، بیان کرد: آقای مافی در نظرات ما هیچگونه اعمال نظری نداشت چون مقصود ما این بود که اثری انتخاب شود که به ارتقای سینمای ایران کمک کند. در فرآیند داوری، ما به پژوهشهای کاربردی بیشتر اقبال نشان میدادیم. در بخشی از این نشست از پوستر پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران رونمایی شد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|