|
اخبار
«هیأت، کانون جهاد تبیین» منتشر شد
کتاب «هیأت، کانون جهاد تبیین» با موضوع بررسی اصلیترین رسالت هیأت مذهبی و وظایف خطبا و مادحین اهلبیت علیهمالسلام با تکیه بر «روایات اهلبیت (ع)» و «فرمایشات امامین انقلاب اسلامی» توسط انتشارات دانشکده اصول دین قم منتشر شد. ویراست جدید این کتاب با اضافه شدن فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیر و همچنین بررسی، پژوهش و تکمیل مباحث ویراست قبل، مشتمل بر 8 فصل و دربردارنده مفهوم هیأت و تاریخچه آن، اهدافی که از برپایی مجالس ذکر باید دنبال شود و کارکردهای مورد انتظار هیأت مذهبی و از همه مهمتر، رسالت اصلی و فلسفه وجودی هیأت تراز انقلابی در جامعه، یعنی جهاد تبیین است. اصول هیأتداری و مدیریت مجلس اهلبیت علیهمالسلام و آسیبشناسی محافل مذهبی از دیگر بخشهای این اثر است. واعظان، مداحان و مستمعان که جزو ارکان تشکیلدهنده هیأت مذهبی هستند، دارای وظایفی نسبت به خود، جامعه، شریعت الهی، انقلاب اسلامی و... هستند که در این کتاب به صورت مبسوط به آن پرداخته شده تا چراغ راهی برای این عزیزان در پیمودن چنین راه مقدسی باشد. این کتاب با پژوهش حجتالاسلام احمد پناهیان، غلامرضا شاهلو و حمید عسگرلو، تهیه و تنظیم شده و در ۳۰۴ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه از سوی انتشارات دانشکده اصول دین قم به چاپ رسید. علاقهمندان برای تهیه این کتاب میتوانند از طریق کانال«کتاب هیأت» در پیامرسانهای ایتا و بله به نشانی KetabeHeyat@ اقدام کنند.
***
فیلمی جدید درباره «بروسلی»
«آنگ لی» کارگردان تایوانیتبار آمریکایی و برنده جایزه اسکار، فیلم جدیدی درباره «بروس لی» بزرگترین رزمیکار تاریخ میسازد؛ تاکنون دستکم ۱۷ فیلم درباره این اسطوره هنرهای رزمی در جهان ساخته شده است. به گزارش ایرنا، آنگ لی که در سال ۲۰۰۵ برای فیلم «کوهستان بروکبک» و سال ۲۰۱۲ برای فیلم «زندگی پی» برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی شده، فیلم بیوگرافی(زندگینامه) بروس لی را در دست ساخت دارد. الیزابت گابلر که به همراه بن اورارد ناظران این پروژه هستند، میگوید بروس لی یک پروژه طولانیمدت برای آنگ است. در بیستم ژوئیه ۱۹۷۳، بروس لی در حالی که تنها ۳۲ سال داشت به طور ناگهانی بر اثر اِدِمِ (تورم) مغزی درگذشت. بازی در فیلم «اژدها وارد میشود»، جایگاهی جاودانه برای بروس لی در قلب بسیاری از سینماگران به ارمغان آورد. قرار است میسون لی فرزند آنگ در نقش اسطوره هنرهای رزمی ظاهر شود. او ۳ سال است که برای ایفای این نقش آموزش میبیند. میسون کار خود در هالیوود را با بازی در فصل دوم فیلم سینمایی خماری (Hangover Part II) در سال ۲۰۱۱ آغاز کرد و در آثار دیگری چون ضیافت عروسی، مبعوث، پیادهروی طولانی بیلی لین بین دو نیمه و لوسی ایفای نقش کرده است. هنوز جزئیات خاصی از داستان این فیلم که توسط سونی ۳۰۰۰ پیکچرز پشتیبانی میشود فاش نشده است. فیلمنامه بیوگرافی بروس لی را دن فوترمن که به خاطر نوشتن فیلمنامه کاپوتی خود شهرت یافت، نوشته شده است.
***
کتابهای سینمایی انتشارات
علمی و فرهنگی در سینماحقیقت
انتشارات علمی و فرهنگی با بیش از ۲۰ عنوان اثر مکتوب سینمایی در بخش جنبی شانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» حضور خواهد داشت. به گزارش «وطنامروز»، شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به همت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، ۲۰ تا ۲۵ آذرماه سال جاری به صورت حضوری و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد. این رویداد هنری شامل بخشهای رقابتی و همچنین جنبی ملی و بینالمللی است و بر اساس برنامهریزی صورتگرفته، در بخش جنبی جشنواره فهرستی از آثار مکتوب سینمایی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.
انتشارات علمی و فرهنگی نیز که تاکنون بیش از ۳۰ عنوان کتاب در حوزه سینما به چاپ رسانده است، در این رویداد حضور یافته و با عناوینی از جمله مدرنیسم در سینما، سینمای مستند و خاطرهنگاری بر پرده جادو میزبان دوستداران آثار مکتوب هنری است. علاقهمندان به بازدید و تهیه آثار انتشارات علمی و فرهنگی میتوانند از ۲۰ تا ۲۵ آذرماه همزمان با روزهای برگزاری شانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت به محل برگزاری جشنواره واقع در پردیس سینمایی ملت مراجعه کنند و از بخش معرفی کتاب بهرهمند شوند.
***
عکسی که سوژه مستند شد
مستند «پاییز پنجاهسالگی» به کارگردانی محسن اسلامزاده که توسط محمد تقویان تهیه شده، درباره داستان یک عکس است. به گزارش ایسنا، این مستند که در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درخواهد آمد، طبق گفته کارگردانش درباره شهید محمد جمالی و نخستین و آخرین عکس او با حاج قاسم سلیمانی است.
سردار شهید محمد جمالی از همرزمان دوران دفاعمقدس سردار سلیمانی بود که سال ۹۲ در 50 سالگی در حومه دمشق به شهادت رسید. حاجقاسم علاقه خاصی به شهید جمالی داشت. نمایش فیلمهای جشنواره سینما حقیقت تا ۲۴ آذرماه در پردیس ملت ادامه دارد.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
افتتاحیه جشنواره فیلم مستند ایران با نمایش «دنیای وحش زاگرس»
آغاز سینما حقیقت با ژانری که مردم دوست دارند
گروه فرهنگ و هنر: شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» دیروز آغاز به کار کرد. «حقیقت»، دومین جشنواره مهم نیمه دوم سال سینمای ایران است که پس از برگزاری موفق جشنواره فیلم کوتاه تهران، از روز گذشته در پردیس سینمایی ملت کار خود را آغاز کرد. به گزارش «وطن امروز»، دبیر جشنواره در آیین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: هنر، همان امیدی است که در قلب ما، شعله حرکت، تلاش و پیش آمدن را روشن نگاه میدارد. محمد حمیدیمقدم در آیین افتتاحیه این رویداد که عصر ۲۰ آذرماه در پردیس ملت برگزار شد، ضمن خیرمقدم به حاضران، گفت: «4 دوره حضور در جشنواره «سینماحقیقت» به عنوان دبیر، برای من سرشار از تجربهها و خاطرات است. روزهای سخت و لحظاتی شیرین را در این جشنواره پشت سر گذاشتهام و بیش از همیشه به این باور رسیدهام که ورای همه رخدادها و مشکلات، این سینما و هنر است که زنده میماند. وی افزود: جشنوارهها از جمله جشنواره «سینماحقیقت» فرصتهایی برای گفتوگو کردن، فاصله گرفتن از روزمرگی و درگیر شدن در فضایی است که به شکل روزمره کمتر میتوان از آن سراغ گرفت. ما از امروز تا جمعه به بهانه این جشنواره، کنار هم خواهیم بود تا از سینمای مستند ایران صحبت کنیم و به تماشای آثاری بنشینیم که بسیاری از آنها امیدبخش و باطراوت هستند و در ستایش زندگی ساخته شدهاند. در بخش بینالملل میزبان مستندهایی هستیم متنوع و متکثر که پنجرههایی تازه مقابل دیدگانمان باز خواهند کرد. آنچه از سینمای مستند ایران در این دوره خواهید دید، آثاری زیبا و جذاب درباره اقلیم، سنتها، آیینها، طبیعت و زنان و مردانی است که در این سرزمین پهناور و کهن زندگی میکنند و مستندهای جشنواره شانزدهم، سیمای آنان را برای شما و آیندگان به یادگار خواهد گذاشت. وجه تمایز جشنواره شانزدهم با ادوار قبلی، توجه ویژه به مستندسازان و جوانانی است که در استانها زندگی میکنند و پیش از این با برگزاری آنلاین جشنواره توانسته بودیم سهیم شدن آنان در این رخداد را جدیتر و پررنگتر کنیم. امسال میزبان مستندسازان جوانی هستیم که خارج از پایتخت فعالیت میکنند و تعدادی از آنها در این سالها در قالب مستندساز، درخشیده و آثارشان در جشنوارههای معتبر داخلی و بینالمللی تحسین شده است. حمیدیمقدم در بخش پایانی سخنانش گفت: فکر نمیکردم این تعداد علاقهمند، دوستان مستندساز در مراسم افتتاحیه حضور پیدا کنند. چون معمولا افتتاحیههای بسیار جمعوجوری برگزار میکردیم و این حضور شما شور مضاعفی را به جشنواره میدهد. همانطور که در جلسه مطبوعاتی گفتم، جشنواره حقیقت و حقیقت، انکارشدنی نیست و ما جشنواره را برای گفتوگو کردن و دیدن و تعامل برگزار میکنیم. باز هم از شما حاضران، مدیران و معاونتهای سازمان سینمایی، مدیران کل و همه فیلمسازان که امروز اینجا هستند سپاسگزارم. سینماحقیقت روزهای مهمی را پشت سر گذاشت و این مهم است که این پرچم بالاست و ما امروز شاهد این مراسم خواهیم بود و انشاءالله 5 روز پرشور را با هم بگذرانیم. امروز فیلم مهمی (مستند «دنیای وحش زاگرس») را نمایش میدهیم. در واقع قسمتی از ژانری که در سینمای مستند مورد غفلت قرار گرفته است؛ سینمای مستند حیات وحش. مستندی که هزینهبر است و زمان زیادی میگیرد و رنج بسیاری برای مستندساز به همراه دارد. با این هدف افتتاحیه را بر اساس یک گونه مهم سینمای مستند قرار دادیم تا انشاءالله مدخلی برای توجه در بودجه و برنامهریزی شود تا زیباییهای کشور را بیش از گذشته برای هموطنان و بینندگان بینالمللی به نمایش بگذارد.
افتتاحیه جشنواره سینماحقیقت با نمایش مستند «دنیای وحش زاگرس» به کارگردانی فرشاد افشینپور به پایان رسید.وزیر ارشاد نیز در پیامی برای آغاز به کار شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران، «سینماحقیقت» نوشته است: آنچه از سینمای مستند به یادگار میماند، تلاشی است که برای ثبت واقعیت، به شکلی عادلانه و هنرمندانه دارد. هنرمندان چشم و چراغ ما هستند و بیش و پیش از هر قشری، صدای جامعه را به گوش مسؤولان میرسانند. از این منظر سینمای مستند، هوشمندانه و منصفانه نقد میکند، هشدار میدهد و راههای برونرفت از بحران را مطرح میکند. هنرمند آنچه را که رویت میکند روایت میکند. از این رو شرط روایتگری حقیقت، رویت حقیقت است. بنابراین هنر فیلمسازی مستند تنها شایسته هنرمندانی است که حقیقت را درست ببینند و آنچه را که دیدهاند، هنرمندانه روایت کنند».
یکی از تمایزهای جدی جشنواره شانزدهم با جشنوارههای قبلی، برخورداری بیش از ۱۰۰ فیلمساز شهرستانی، از حمایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و انیمیشن است، این حمایتها، بهرغم کلاسها و برنامههای جنبی که تدوین شده، خود را در پذیرش طرح نیز نشان میدهد. به این ترتیب که در طول برگزاری جشنواره، میز پذیرش طرح در پردیس ملت برپا شده تا کارگردانانی که به هر دلیلی موفق به بازاریابی برای طرح خود نشدهاند، آن را به جشنواره بدهند تا مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه، اگر واجد شرایط کیفی بود، مورد حمایت قرار بگیرند. این امکان، یک حمایت واقعی بر مبنای شایستهسالاری است تا بسیاری از فیلمسازان حوزه مستند که متاسفانه با مشکلات مالی فراوان دستوپنجه نرم میکنند، بتوانند طرح خود را به مرحله ساخت نزدیک کنند.
نکته قابل تأمل آنکه به دلیل اهمیت سینماحقیقت، این جشنواره چندان مورد غضب سینمادوستان قرار نگرفت؛ تعداد آثار انصرافی در این دوره، بسیار کمتر از میزان تصورات بود. ضمن آنکه میزان شرکت مستندسازان داخلی و خارجی، اهالی رسانه و البته مخاطبان نیز دیگر سندی است که نشان میدهد سینماحقیقت از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.
جشنواره سینماحقیقت از دیروز آغاز به کار کرده و تا پنجشنبه ادامه دارد؛ رویدادی که برای امسال، بخشهای متنوعی را طراحی کرده و قرار است بیش از ۷۲ فیلم طی ۵ روز نمایش داده شود. فرصت بسیار مغتنمی برای مستندسازان و البته دوستداران سینمای مستند است تا به تماشای بهترین تولیدات این حوزه طی یک سال اخیر بنشینند و با بهرهمندی از دیگر برنامههای آن، بر دانش و بینش خود در حوزه سینمای مستند بیفزایند.
ارسال به دوستان
آیا انتخابهای جایزه جلال همچنان با فقدان تفکر آلاحمد روبهرو خواهد بود؟
چالشهای جایزهای بدون تأثیر ادبی
جلال آلاحمد، نامی است که نقشی متفاوت بر ادبیات معاصر ایران گذاشته است. فارغ از اینکه خود جلال به عنوان چهرهای چالشبرانگیز، فضای نقد و حتی اعتراض را پیرامون خود ایجاد کرده است، فعالیتهای ادبی نیز تحت تاثیر نام او وجههای متفاوت گرفتهاند. از آن جمله «جایزه جلال» است؛ جایزهای که سالانه در بخشهای مختلف برگزیدگانی دارد و همواره درباره این برگزیدگان حرف و حدیثهایی تمامنشدنی در رسانهها مطرح میشود. انتخابهای جایزه جلال گاه طوری هستند که در ادبیات سیاسی و اجتماعی ایران، «روشنفکری» نامیده میشود و گاه این انتخابها با عناوینی مانند «انقلابی» برجسته میشوند. آنچنان که سوال هر سالهای درباره جایزه جلال مطرح است و آن اینکه «مبنای انتخابها» چیست! و چرا بخشی از روشنفکران نسبت به خود جلال واکنشی منفی و معترضانه دارند اما به جایزهاش روی خوش نشان میدهند؟ تسنیم در گزارشی پیرامون جایزه جلال به گزاره قابل تأملی اشاره کرده است. این خبرگزاری در مطلبی با عنوان «بزرگترین بحران جایزه ادبی جلال چیست؟» نوشته است: «بررسی سیر تاریخی برگزاری جایزه جلال نشان میدهد جایزه جلال در ابتدای شکلگیری گرانترین و مهمترین جایزه ادبی کشور برای اهالی ادبیات به شمار میرفت اما نتوانست در ادامه مسیر به اهدافی که از آن انتظار میرفت دست پیدا کند. در دورههایی به دلیل میزان بالای جوایز، هیات داوران برای مبرا ماندن از انتقادات و قضاوتها ترجیح داد اثری را به عنوان اثر برگزیده اعلام نکند و در دورههایی بالعکس به جبران گذشته تلاش کرد حتما اثر برگزیده را معرفی کند، ولو اثری که شایستگی عنوان برترین کتاب داستانی سال را نداشته باشد. از سوی دیگر، مهمترین هدفی که از برگزاری چنین جایزهای میتوان انتظار داشت، تاثیرگذاری بر جریان ادبی کشور است؛ اتفاقی که به باور منتقدان و اهالی فرهنگ و ادبیات، جایزه جلال چندان در آن موفق نبوده است. از سوی دیگر جایزه تاثیر چندانی بر اثر برگزیده و نویسنده برگزیده نیز نداشته است، اینکه اثری برگزیده جایزه جلال شده باشد و پس از آن هم در فضای نقد ادبی به آن توجه شده باشد و هم با استقبال مخاطبان روبهرو شده باشد، چندان سابقه ندارد».
در ادامه این مطلب آمده است: «افزایش اعتبار جایزه جلال البته تنها به برگزاری آن منوط نمیشود، بخش مهمی از اعتبار جایزه به کتابهایی است که در آن ارزیابی میشوند. هیات داوران جایزه جلال بارها در سالهای گذشته بر ضعف ادبیات داستانی تاکید داشتهاند؛ کیفیت نامناسب رمانهای ایرانی، موضوعات تکراری و زرد، کپیبرداری از داستانهای ترجمه شده و فقدان اقلیم در رمانهای ایرانی به عنوان مهمترین زنگخطرهای ادبیات داستانی در بخش رمان است که داوران در سالهای گذشته از آن نام بردهاند».
تسنیم در پاسخ به این سوال که «آیا جایزه جلال تنها نام جلال را یدک میکشد؟» نوشت: جایزه جلال حالا پس از برگزاری 14 دوره، دیگر نباید خالی از تفکر جلال آلاحمد باشد، جایزه جلال نباید تنها نام جلال را یدک بکشد، بلکه باید معرفی استانداردهای رماننویسی ما باشد و سره را از ناسره باز کند، جایزه جلال نباید سمبلیک باشد، نباید عاری از محتوای فکری شخص جلال آلاحمد باشد. مرحوم سعید تشکری که داوری سیزدهمین دوره جلال را برعهده داشت، معتقد بود بزرگترین بحران جایزه جلال این است که با فقدان تفکر آلاحمد روبهرو است.
ارسال به دوستان
حمید داوودآبادی، نویسنده ایرانی در دیدار اهالی فرهنگ و جوانان لبنان:
وظیفه داریم اجازه تحریف ندهیم
حمید داوودآبادی، نویسنده ایرانی در دیدار اهالی فرهنگ و جوانان لبنان درباره کتاب «دیدم که جانم میرود» گفت: ثبت و ضبط خاطرات شهدا و رزمندگان اهمیت و ضرورت زیادی دارد. به گزارش مهر، حمید داوودآبادی، نویسنده پیشکسوت ایرانی با جمعی از اهالی فرهنگ و جوانان لبنان درباره کتاب «دیدم که جانم میرود؛ خاطراتی از شهید مصطفی کاظمزاده» در «مکتبه یار» بیروت بحث وگفتوگو کرد. وی درباره این کتاب گفت: ثبت و ضبط خاطرات شهدا و رزمندگان اهمیت و ضرورت زیادی دارد؛ اگر وظیفه شهدا در آن زمان دفاع از ارزشهای اسلامی و انسانی بود، ما وظیفه داریم اجازه ندهیم در این باره تحریفی رخ دهد تا پیام شهیدان به درستی به نسل آینده منتقل شود.
داوودآبادی افزود: همان طور که حضرت زینب(س) اجازه نداد قیام امام حسین(ع) علیهالسلام در کربلا باقی بماند، ما نیز باید زندگی و فعالیتهای مجاهدان راه خدا را با تلاش، مستندسازی و نگارش به نسلهای دیگر منتقل کنیم. در پایان، حمید داوودآبادی ضمن پاسخ به پرسشهای حاضران، راهکارهایی عملیاتی برای گسترش فرهنگ مقاومت و پایداری ارائه کرد. همچنین حجتالاسلاموالمسلمین عبدالکریم بهجتپور (نویسنده و استاد حوزه علمیه قم) در حاشیه شصتوچهارمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب بیروت با جمعی از استادان و طلاب «معهد شهیده سمیه» در منطقه صور در جنوب لبنان دیدار کرد. حجتالاسلاموالمسلمین بهجتپور با اشاره به نگاه قرآن کریم به خلقت انسان گفت: براساس منطق قرآن، زن و مرد در خلقت مساوی و از یک جنس هستند و ارزش یکسانی نزد خداوند متعال دارند. وی در پایان به نقشه ویژه استکبار جهانی برای آسیب رساندن به نظامهای مستقل دنیا اشاره کرد و گفت: دشمنان درصدد آسیب رساندن به نظام اسلامی و دیگر نظامهای مستقل و قدرتمند دنیا هستند.
ارسال به دوستان
جنون مشترک فیلیپس و فینیکس کلید خورد
اکران «جوکر2» در 2024
با انتشار نخستین تصویر از فیلم «جوکر ۲» کارگردان آن خبر از آغاز فیلمبرداری آن داد. به گزارش «وطنامروز»، ایندی وایر نوشت: تاد فیلیپس، نویسنده و کارگردان فیلم «جوکر» با انتشار تصویری از خواکین فینیکس در اینستاگرام خبر از آغاز فیلمبرداری این فیلم داد. تصویر فیلم دوم با عنوان «جوکر: جنون مشترک» جوکر را در حالی نشان میدهد که فردی دارد صورتش را اصلاح میکند و به نظر میرسد وی باید در آسایشگاه روانی باشد.
کارگردان در اینستاگرام در شرح عکس نوشته است: «روز ۱. پسر ما» این شرح عکس تایید میکند ساخت دنباله فیلم شروع شده است. این تصویر هیچ اطلاعات جدیدی درباره بزرگترین علامت سوال فیلم یعنی حضور لیدی گاگا در نقش هارلی کویین ارائه نکرده است؛ هر چند در ماه آگوست امسال به صورت رسمی اعلام شد وی به جمع بازیگران فیلم پیوسته و همان زمان اعلام شد این فیلم یک موزیکال خواهد بود. پیشتر گفته شده بود خواکین فینیکس بار دیگر در نقش آرتور فلک بازی میکند و لیدی گاگا، کاترین کینر، برندن گلیسون و زاسی بیتس دیگر بازیگران این فیلم هستند. ساخت فیلم در حالی شروع شده که از ساخته شدن فیلم اصلی به کارگردانی تاد فیلیپس و نویسندگی آن با همراهی اسکات سیلور ۲ سال میگذرد.
این فیلم فروشی بیش از یک میلیارد دلار را ثبت کرد و فینیکس موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد اسکار شد. دنباله فیلم در حالی ساخته میشود که دنیای دیسی به دلیل تغییرات رهبری در کمپانی برادران وارنر در حال یک تغییر اساسی است اما طرفداران جوکر هیچ نگرانیای از این بابت ندارند و طبق خبرهای قبلی، فیلم مسیر خود را طی میکند و مدیران جدید کاملا از آن حمایت کردهاند. «جوکر: جنون مشترک» قرار است ۴ اکتبر ۲۰۲۴ اکران شود.
ارسال به دوستان
روایتی از یک موفقیت باورنکردنی
تجدید چاپ «سلولهای بهاری»
کتاب «سلولهای بهاری»؛ خاطرات تولید و توسعه سلولهای بنیادی در ایران به روایت حسین بهاروند، توسط انتشارات «راه یار» تجدید چاپ و روانه بازار نشر شد. به گزارش «وطنامروز»، کتاب «سلولهای بهاری»؛ خاطرات تولید و توسعه سلولهای بنیادی در ایران به روایت حسین بهاروند، توسط انتشارات «راه یار» تجدید چاپ و روانه بازار نشر شد. کتاب «سلولهای بهاری» به عنوان یکی از برگزیدگان دوره اخیر جایزه کتاب «جلال آلاحمد»، داستان تولید و توسعه سلولهای بنیادی را از زبان حسین بهاروند، پدر دانش سلولهای بنیادی در ایران روایت میکند. بهاروند استاد ممتاز و مؤسس پژوهشکده زیستشناسی و فناوری سلولهای بنیادی پژوهشگاه رویان، سال ۱۳۷۶ به پژوهشگاه رویان پیوست و پس از چند سال پژوهش، سال ۱۳۸۲ توانست برای نخستینبار در ایران، سلولهای بنیادی رویانی انسانی را تولید کند. وی سال ۱۳۸۷ نیز به همراه همکارانش موفق به تولید سلولهای بنیادی پرتوان القایی انسانی شد.
این فعالیتها او و همکارانش را قادر ساخت شاخههای مختلف پزشکی بازساختی را در ایران پایهگذاری کنند.
وی تاکنون بیش از 30 جایزه ملی و بینالمللی را دریافت کرده است. در بخشی از این کتاب میخوانیم: «در اخبار ساعت 14، گزارش دیدارمان (با رهبر انقلاب) با اعلام اینکه محققان کشور به دانش سلولهای بنیادی رویانی انسانی دست یافتهاند، منتشر شد. ما از اینکه کار مهمی انجام داده بودیم خوشحال شدیم اما متأسفانه این خوشحالی زیاد طول نکشید و همین خبر چالشهای غیرقابل تصوری برایمان ایجاد کرد. مثلاً بعضی از دوستان و کسانی که در حوزههای علمی مرتبط کار میکردند، گفتند: «این دروغه؛ شما اصلاً همچین کاری نکردید!» یا بعضی دیگر گفتند: «این سلولها رو از خارج آوردید؛ خودتون تولیدشون نکردید!» بعضی هم گفتند: «اصلا این دانش اهمیتی نداره که اینقدر بزرگ جلوه داده میشه!» تا دلتان بخواهد از این صحبتها بود. نمیدانید چقدر اذیتکننده بود و انرژیمان را میگرفت. یعنی در این کُنام سخت، ما باید این کار را ادامه میدادیم. دکتر کاظمی بعدها به شوخی میگفت که اثبات دستیابی به این فناوری به برخی افراد، سختتر از خود انجام کار بود!» رهبر معظم انقلاب در پاسخ به مکاتبه انتشارات «راه یار» درباره انتشار کتاب «سلولهای بهاری»، در دستخطی چنین مرقوم فرمودند: «کتاب دکتر بهاروند را منتشر کنید. خدا به آن و به خود آن انسان عزیز برکت دهد و او را برای اسلام و مسلمین حفظ فرماید». چاپ ششم کتاب ۴۰۸ صفحهای «سلولهای بهاری» که تحقیق و نگارش آن برعهده بهنام باقری بوده، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به بهای ۱۰۰ هزار تومان روانه بازار نشر شده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|