|
اخبار
معرفی برترینهای هفتمین جام قهرمانان بازیهای ویدئویی ایران
مرحله نهایی و اختتامیه هفتمین جام قهرمانان بازیهای ویدئویی ایران در رشته فیفا 22 همزمان با برگزاری چهارمین نمایشگاه بازیهای رایانهای در مصلای امام خمینی(ره) برگزار میشود. به گزارش «وطن امروز»، مرحله نهایی این رویداد روز 18 بهمن با رقابت حضوری میان منتخبان مرحله استانی در مصلای امام خمینی(ره) برای معرفی قهرمان قهرمانان این دوره برگزار میشود. گفتنی است مرحله استانی هفتمین جام قهرمانان بازیهای ویدئویی ایران آذرماه امسال و همزمان با مسابقات جامجهانی در استانهای خراسان رضوی، مازندران، اردبیل، قزوین و شهرستان ملارد در استان تهران برگزار شد و نفرات اول تا سوم در هر استان معرفی شدند. هفتمین جام قهرمانان بازیهای ویدئویی ایران علاوه بر مسابقات فیفا 22، بخش ویژه بازیهای موبایلی ایرانی نیز داشت که جوایز منتخبان این بخش نیز در مراسم اختتامیه این رویداد در شبستان اصلی مصلای امام خمینی(ره) اهدا میشود. برگزاری مسابقات حضوری برای خانوادهها و اهدای جوایز از دیگر بخشهای مرحله نهایی و اختتامیه این دوره از جام قهرمانان بازیهای ویدئویی ایران است.
***
نمایش کاربردی «جهنم سرد» اجرا میشود
نمایش کاربردی «جهنم سرد» به کارگردانی میلاد جباری مولانا از شانزدهم بهمن در موزه عبرت به اجرا در میآید. به گزارش «وطن امروز»، آیین افتتاحیه نمایش «جهنم سرد» 16 بهمن با حضور برخی پیشکسوتان هنرمند و مسؤولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجلس شورای اسلامی به همراه رونمایی از پوستر نمایش در موزه عبرت برگزار میشود. پیشفروش بلیتهای ۳ روز نخست این نمایش با ۲۵ تا ۴۰ درصد تخفیف آغاز شده است. داستان نمایش از این قرار است که بعد از ترور زندیپور و مستشاران آمریکایی وضعیت بازداشتگاه موقت کمیته مشترک ملتهب میشود و در ادامه ۹ نفر را با دلیل و بدون دلیل در تپههای اوین تیرباران میکنند. این نمایش از ۱۶ تا ۳۰ بهمن هر شب ساعت ۱۸:۳۰ به مدت ۶۵ دقیقه اجرا میشود. بازیگران این نمایش به ترتیب حروف الفبا داوود اصغرنژاد، علیرضا بهجتی، پارسا پیراسته، بهار پوزشپور، علیرضا ثابتی، رضا ریحانی، میلاد رحیمزاده، ابوالفضل ذوالفقاری، محمدحسین زالی، علی علیزاده، فرشاد قرهداغی، نیره قریب، محمود کامشگران، هلیا کسایی، رویا کریمی، بهار گلآور، محسن محمودیان، نازنین مفیدی و علیرضا هاشمزاده هستند. دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از مدیر تولید و برنامهریز: حمیده خلدی؛ دستیاران نگارش: سیدحامد قریشی و ساجده نیکصفت، دستیار اجرا: محسن محمودیان؛ دستیار بازیگردان: مسعود نیازی؛ منشی صحنه: محدثه بیجاری؛ موسیقی: بردیا یوسفی؛ گریم: محسن محمودیان، محدثه بیجاری و بهار پوزشپور؛ مدیر تدارکات: بینظیر غفوری؛ فنی: اصغر مقدم؛ روابط عمومی: فاطمه خسروی. در توضیح نمایش آمده است: این نمایش برای افراد زیر ۱۵ سال، بیماران قلبی و عصبی، افراد مبتلا به صرع و بانوان باردار ممنوع است. نمایش در کریدورها و سلولهای زندان اجرا میشود. در بخشهایی از نمایش چشم تماشاگران بسته است و در بخشهایی خود تماشاگر بازیگر است و در پایان هم خبری از صندلی برای نشستن نیست، بنابراین از همراه داشتن فرزندان زیر ۱۵ سال خودداری کنند.
***
رسانههای صوت و تصویر فراگیر صاحب نمایشگاه شدند
سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی نخستین نمایشگاه «رصتا» را با حضور سکوها و رسانههای صوت و تصویر فراگیر سراسر کشور برگزار میکند. به گزارش «وطن امروز»، این سازمان در راستای رسالت حمایتگری و به منظور معرفی ظرفیتها و توانمندیهای رسانههای صوت و تصویر فراگیر در کشور و همافزایی هر چه بیشتر سازمان صداوسیما و رسانههای صوت و تصویر فراگیر و سایر اجزای زیستبوم، نمایشگاهی را با عنوان «رصتا» در ۲ بخش محتوا و سرویس برگزار میکند. این رویداد ملی از تاریخ ۱۱ تا ۱۴ اسفند در محل نمایشگاههای بینالمللی تهران با حضور سکوهای دارای مجوز از ساترا و بخشهای دارای ظرفیت همافزایی با این حوزه شامل شبکههای رادیویی و تلویزیونی، شرکتهای ارائهدهنده خدمات فناورانه، بانکها و موسسات مالی علاقهمند به سرمایهگذاری در این حوزه، توسعهدهندگان و شتابدهندهها و... برگزار میشود. علاقهمندان برای ثبتنام در نمایشگاه و رزرو محل غرفه میتوانند به نشانی اینترنتی http://rastaexpo.ir/ مراجعه کنند. سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی علاوه بر برنامهریزی برای برگزاری نمایشگاه «رصتا» در هفته دوم اسفندماه با هدف افزایش همکاریهای بین سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تاریخ ۱۶ بهمن به مدت ۴ روز در نمایشگاه سیتکس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور خواهد داشت و ضمن معرفی دستاوردهای خود به علاقهمندان فعالیت در حوزه رسانههای صوت و تصویر فراگیر مشاوره ارائه میکند.
***
روز شلوغ سینما در نیمه دوم ۱۴۰۱
در روز ۱۱ بهمن که فروش بلیت سینما نیز نیمبها بود، حدود ۹۸ هزار نفر به تماشای فیلمهای روی پرده نشستند تا پرمخاطبترین روز سینما در نیمه دوم سال رقم بخورد. به گزارش «وطن امروز»، سینماهای کشور روز سهشنبه ۱۱ بهمنماه و در آستانه شروع جشنواره فیلم فجر، در ۲ هزار و ۳۲۵ سانس، بیش از یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان فروش داشتند و ۹۷ هزار و ۸۶۰ نفر هم به سینما رفتند. پرفروشترین فیلم در روز گذشته «بخارست» بود که بیش از ۳۳ هزار نفر تماشاگر داشت و حدود ۶۱۷ میلیون تومان هم بلیت فروخت. «ملاقات خصوصی» نیز با فروش ۱۹ هزار بلیت به فروش ۳۸۲ میلیون تومانی و «چپ راست» با حدود ۱۷ هزار بلیت به رقم فروش ۳۲۴ میلیون تومانی رسید. طبق اعلام روابط عمومی سازمان سینمایی، پیشتر آخرین سهشنبه پرمخاطب سینماها به ۲۹ شهریورماه امسال با ۱۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر تعلق داشت. در حال حاضر «انفرادی»، «سگبند» و «بخارست» فیلمهای پرفروش از ابتدای سال تاکنون هستند. فروش کلی سینما در سال ۱۴۰۱ به رقم ۳۲۶ میلیارد تومان رسیده و ۱۱ میلیون و ۸۲۸ هزار نفر هم مخاطب داشته است. «لوپتو»، «جزیره فضایی»، «پسر دلفینی» و «پالتو شتری» دیگر فیلمهای پرفروش روز گذشته سینماها معرفی شدهاند.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
چهلویکمین جشنواره فیلم فجر دیروز با نمایش فیلم «استاد» آغاز شد
افخمی: دوره «میتو» گذشته است
گروه فرهنگ و هنر: یکی از نکات مهم چهلویکمین جشنواره فیلم فجر، توجه به متن و حاشیه آن است که رسانهها سعی میکنند با یک رقابت نفسگیر آن را پوشش دهند.
چهلویکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر در حالی کلید خورد که بهروز افخمی با تهیهکنندگی فیلم «استاد» از چهرههای خبرساز روز نخست بود.
هر چند افخمی اعلام کرده بود قصد خداحافظی از کارگردانی سینما را دارد و حتی نسخه بازتدوین شده «فرزند صبح» را به نوعی آخرین فیلم خود در سینمای ایران خوانده بود اما امسال پرکارتر از همیشه در عرصه سینما حاضر است؛ هم برای فیلم تازه خود با عنوان «صبح اعدام» پروانه ساخت دریافت کرده، هم بعد از یک دوره وقفه بار دیگر اجرای برنامه تلویزیونی «هفت» را بر عهده گرفته تا این برند سینمایی تلویزیون با حضور وی احیا شود و هم در مقام تهیهکننده، یک فیلم جنجالی را به ویترین جشنواره چهلویکم رسانده است.
بهروز افخمی حالا دیگر شناختهشدهتر از آن است که نیازی به یادآوری رزومهاش برای سینمادوستان باشد؛ اما نمیتوان کتمان کرد که همواره و در هر جایگاهی، گویی علاقه ویژهای به حاشیه دارد؛ علاقهای که خودش هم گاهی با لبخندی شیطنتآمیز حین گفتن جملههای خاص و موضعگیریهای شاذ، آن را عیان میکند.
جشنواره چهلویکم امسال با فیلم «استاد» کلید خورد؛ فیلمی از یک کارگردان فیلماولی به نام عماد حسینی که تهیهکنندگیاش را بهروز افخمی بر عهده داشته است. از همین حالا و بر اساس شنیدهها، میتوان حدس زد که این فیلم از فیلمهای جنجالی جشنواره امسال خواهد بود؛ فیلمی که دست روی یکی از سوژههای ملتهب سالهای اخیر گذاشته و به ماجرای اتهام تعرض به بانوان از سوی چهرههای شناختهشده پرداخته است.
عصر دیروز و پس از پایان سانس اول اکران فیلم در پردیس ملت، بهروز افخمی مقابل اصحاب رسانه قرار گرفت که با پرسش و پاسخهای داغی میان او و خبرنگاران مواجه بودیم، بویژه که همین چند روز پیش او در گفتوگوی مشروحی با خبرگزاری ایسنا به ارائه نظرات خود درباره نسبت سینماگران با حوادث اخیر پرداخته بود و این موضعگیریها بازتاب ویژهای در محافل رسانهای داشت.
افخمی اما چند ساعت بعد از حضور در نشست رسانهای جشنواره، با نخستین قسمت از سری جدید «هفت» در قاب تلویزیون ظاهر شد و بنا بر آنچه از سوی تهیهکننده برنامه اعلام شده است، قرار است با همراهی امیر قادری و میلاد دخانچی، فیلمهای جشنواره را به چالش بکشد. اینکه این چالش قرار است با فیلمی به تهیهکنندگی خود او کلید بخورد هم از نکات جالبتوجه است و باید دید منتقدان مهمان افخمی چقدر او را با نخستین فیلم جشنواره به چالش خواهند کشید!
* نشست خبری فیلم «استاد»
بهروز افخمی تهیهکننده فیلم استاد میگوید این روزها دوره «میتو» تمام شده و جای آن را هشتگ «من بیناموسم» گرفته است. نشست خبری فیلم سینمایی «استاد» به کارگردانی عماد حسینی و تهیهکنندگی بهروز افخمی عصر دیروز چهارشنبه ۱۲ بهمنماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. این نشست خبری که اجرای آن برعهده محمدرضا مقدسیان بود، با حضور کارگردان، تهیهکننده و هدیه حسینینژاد و سجاد بابایی، بازیگران این پروژه سینمایی برگزار شد. در ابتدای نشست، بهروز افخمی، تهیهکننده فیلم گفت: فیلم را برای نخستین بار امروز به طور کامل دیدم و فکر میکنم فیلم گرمی است و از آن به عنوان تهیهکننده راضی هستم. حتی شنیدم کسی هم هنگام نمایش فیلم از سالن خارج نشده و این بسیار خوب است. در ادامه عماد حسینی، کارگردان فیلم درباره مفهوم فیلم توضیح داد: فکر میکنم مخاطب باید از فیلم مفهوم خاص خود را داشته باشد اما موضوع فیلم یک موضوع جهانی است که شامل مواجهه قدرت با زنان است و این مساله طی یک سال گذشته در کشور ما شنیده میشود و من فکر کردم این موضوع را میتوان با سینما به جامعه گوشزد کرد. وی در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره اینکه چرا در ایران فیلم درباره تجاوز زیاد ساخته میشود، بیان کرد: مگر چند فیلم درباره تجاوز در ایران ساخته شده است، این در حالی است که در کشورهای دیگر در باره این مساله فیلمهای زیادی ساخته شده است. من در این فیلم سعی کردم واقعیت شخصیتها را نشان دهم و معتقدم فیلم موضع خاص خود را نسبت به موضوع تعرض دارد. وی درباره اینکه به دنبال نقد جریانهای فمینیستی در فیلم است یا خیر، تاکید کرد: متن فیلم استاد یک متن اورجینال است، البته نقدهایی هم به برخی جریانهای فمینیستی داشتیم. وی درباره شباهت این فیلم با «فروشنده» ادامه داد: هر چند فیلم من و فروشنده اصغر فرهادی درباره تجاوز است اما من هیچ شباهتی بین این ۲ فیلم نمیبینم. در ادامه بهروز افخمی درباره بودجه فیلم توضیح داد: هزینه تولید فیلم کمتر از 3.5 میلیارد تومان بوده است و فکر نمیکنم با این فیلم بتوان فساد را در سینمای ایران برطرف کرد. افخمی درپاسخ به اینکه دوره فیلمهای آپارتمانی تمام شده و چرا این فیلم را ساختهاند، بیان کرد: من خودم گفتم دوره فیلمهای آپارتمانی تمام شده است، من برای ساخت این فیلم استخاره کردم، چرا که دوره «میتو» تمام شده دوره هشتگ «من بیناموسم» رسیده است. میخواستم این فیلم کمدی باشد، چرا که کسی «میتو» را جدی نمیگیرد اما در استخارهای که داشتم، وعدههای خوبی از قرآن داشتم. ما بدون کمک هیچ نهاد دولتی موفق شدیم این فیلم را تمام کنیم.
ارسال به دوستان
پرونده چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر بسته شد
درخشش تئاتریها
محمدعلی میرزایی: «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد»؛ این حکایت جشنواره تئاتر فجر امسال است؛ جشنوارهای که برخی سالها در انحصار چهرهها و بعضا سلبریتیهایی بود که جز حرکتهای پوپولیستی، آورده دیگری برای حوزه نمایشی نداشتند. این جماعت امسال اما با حربه «تحریم» سعی بر نشان دادن خود داشتند که در این امر، موفق ظاهر نشدند. امسال تئاتر دریچه دیگری برای هنرمندان واقعی گشود؛ هنرمندانی که از دل شهرستانها با ابتکار و تلاش مضاعف، کارهای ارزنده و مناسبی را در چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه بردند که پیشتر «وطن امروز» در برخی پروندههای خود به اختصار به آنها پرداخت. چهلویکمین جشنواره بینالملل تئاتر فجر که از ۲۵ دی با بخش رادیوتئاتر آغاز به کار کرده بود، سهشنبه شب ۱۱ بهمن به کار خود پایان داد. مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون هنری وزارت ارشاد، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، کوروش زارعی دبیر این رویداد و مدیران و هنرمندان عرصه تئاتر در تالار وحدت برگزار شد و در حالی که ظرفیت تالار وحدت تکمیل شده بود، عدهای هم خارج از ظرفیت و به صورت ایستاده نظارهگر مراسم اختتامیه بودند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم به ایراد سخن پرداخت و پس از آن از «اللهقلی نظری» از هنرمندان تئاتر گرگان تجلیل شد. همچنین در این بخش از «سیدمحمد احمدی» از هنرمندان تئاتر قم نیز تجلیل به عمل آمد. احمدی بعد از حضور روی صحنه تالار وحدت، از سوءاستفاده برخی خارجنشینان از اتفاقات درون ایران انتقاد کرد. آخرین بزرگداشت مراسم اختتامیه چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر هم به تجلیل از «محمد الهی» از بازیگران و کارگردانهای پیشکسوت تئاتر خراسان اختصاص داشت. الهی پس از حضور روی سن گفت: امیدوارم تمام مسؤولان ما مثل کوروش زارعی دلسوز تئاتر باشند، چون هیچ وقت فاصله میزش را با بچههای شهرستانی زیاد نکرد و همراه آنها بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با تبریک اعیاد ماه رجب و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، یاد و خاطره شهدا را گرامی داشت و بیان کرد: خوشحالم که مراسم اختتامیه جشنواره با حضور معنادار اهالی هنر در حال برگزاری است. از زحمات معاونت هنری، دبیر و داوران جشنواره که تلاش کردند این رویداد به بهترین شکل برگزار شود تشکر میکنم. از همه هنرمندان خارجی و ایرانی حاضر سپاسگزارم. امسال بعد از چند سال جشنواره منطقهای برگزار شد که اعجاب و شگفتی در بر داشت.
محمدمهدی اسماعیلی تأکید کرد: حضور هنرمندان برای همه ما روحیهبخش بود و من میخواهم امشب از همه اهالی تئاتر تشکر کنم که خوش درخشیدند؛ چه در استانها و چه در این 10 روزی که جشنواره در تهران برقرار بود. خدا را شکر میکنیم که هنرمندان با این شور و شعف در جشنواره حاضر شدند. ما شعار عدالت فرهنگی را سرلوحه کارمان قرار دادیم و امشب با درخشش هنرمندان شهرستانی خلائی که در این زمینه وجود داشت، برطرف شد. اسماعیلی با تشکر از همه مدیران کل ارشاد استانها و استانداران استانهای مختلف برای برگزاری چنین جشنواره باعظمتی تصریح کرد: جشنواره تئاتر فجر باید در همان ترازی که نام آن را یدک میکشد برپا شود. ما در همه حوزهها این تغییر ریل را حس میکنیم و اتفاقی که در تئاتر افتاد بسیار بزرگ بود. از امروز ما به عنوان خادمان شما تعهد میدهیم همه زیرساختهای لازم را برای گسترش تئاتر در جای جای تئاتر و کشور فراهم کنیم و شما اهالی تئاتر از این ظرفیتها برای اعتلای فرهنگ و هنر کشور استفاده کنید. وی در پایان یادآور شد من از نمایندگان مجلس و همه مدیران و هنرمندانی که گرمای وجودشان در تالار وحدت احساس شد کمال تشکر و قدردانی را دارم.
***
معرفی برگزیدگان
در این مراسم برگزیدگان بخشهای مختلف رقابتی جشنواره به شرح زیر معرفی شدند:
برگزیدگان بخش جایزه بزرگ صحنهای ایران
در این بخش از محمدرضا مرتضوی کارگردانی نمایش «کلاهقرمزی» به عنوان استعداد جوان تجلیل شد.
طراحی لباس
* برگزیده: لیلا ندایی برای نمایش «شاه اسماعیل»
موسیقی
برگزیده: مهدی کرمی برای نمایش «داستان اسفانگیز یک صعود تبهکارانه به صحنهگردانی سرپرسی لورن و شرکا»
طراحی صحنه
برگزیده: مصطفی حیات برای نمایش «آگنیتاژ»
بازیگری مرد
رتبه اول: فرشید سلامت بابت نمایش «شاه اسماعیل»
بازیگری زن
رتبه اول: مریم دهقانی برای نمایش «هاراگیری»
کارگردانی
رتبه اول: سیدمحمدهادی هاشمزاده بابت نمایش «اسب قاتلین»
نمایشنامهنویسی
رتبه اول: رسول حقجو بابت نمایش «آگنی تاژ»
* جایزههای ویژه
اول: هیأت داوران با توجه به هماهنگی موثر در ایجاد فضا و یکدستی تلاش بازیگران برای برانگیختن تخیل و نگه داشتن نمایش در مسیر منتهی به سلیقه زیباییشناسانه گروه اجرایی، با اهدای لوح تقدیر و مبلغ 180 میلیون ریال به نماینده گروه، از بازی و حضور جدی بازیگران در لحظه لحظه فضای نمایشی طراحی شده برای نمایش «اسب قاتلین» قدردانی کرد.
دوم: هیأت داوران به درخواست دبیرخانه پنجمین جشنواره نمایشهای کمدی خندستان و امور فرهنگی شهرداری اصفهان از میان نمایشهای کمدی حاضر در این بخش از جشنواره، جهت ترغیب نمایشگران به رویکرد کمدی در اجرا، برای دریافت لوح تقدیر و مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی، رضا محمدیان و حسین قاسمی، کارگردانان نمایش «پهلوان قلیچ» را به عنوان برگزیده این نگاه معرفی کرد.
نمایش برگزیده به مفهوم مطلق: هیأت داوران به اتفاق آرا نمایش «اسب قاتلین» به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشمزاده را به عنوان اثر برگزیده این بخش به مفهوم مطلق معرفی کرد.
* بخش مسابقه تئاتر ملل
طراحی نور
برگزیده: منوچهر رحیمی برای نمایش «ایرانیان» از ایران
طراحی گریم
برگزیده: آلاله بیگدلی برای نمایش «ایرانیان» از ایران
طراحی لباس
برگزیده: محبوبه سلطانی برای نمایش «ایرانیان» از ایران
طراحی صحنه
برگزیده: احمد الجابری برای نمایش «مدق الحنا» از عمان
بخش موسیقی
برگزیده: بهرنگ عباسی برای نمایش «مکبث زار» از ایران
بازیگری زن
برگزیده: مرجان آقانوری برای نمایش «آلاء» از ایران
بازیگری مرد
برگزیده: حیدر جمعه برای نمایش «امل» از عراق
نمایشنامهنویسی
برگزیده: اصغر خلیلی برای نمایش «کرنر زیر درختان بلوط» از ایران
کارگردانی
قدردانی: اصغر خلیلی برای نمایش «کرنر زیر درختان بلوط» از ایران
خلیلی بعد از دریافت جایزه خود در سخنانی عنوان کرد: من ۲۵ سال است در لایههای مختلف آموزشی تدریس میکنم. تقاضا دارم هنرستان مدرسه تئاتر ایلام را که با ۲۰۰ میلیون تومان قابل بازسازی است، تجهیز کنید. بیشتر بازیگران با استعداد این نمایش از این هنرستان هستند.
برگزیده: جواد الاسدی برای نمایش «امل» از عراق
بهترین نمایش
برگزیده: جواد الاسدی برای نمایش «امل» از عراق
بعد از اهدای جوایز بخشهای مختلف رقابتی چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، با حضور کورش زارعی، دبیر جشنواره از اعضای هیأت داوران بخش بینالملل این دوره از تئاتر فجر قدردانی شد.
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطنامروز» با نویسنده کتاب «خلبان صدیق»
خاطرهنگاری خلبان آزاده فانتوم
مهدیه سهرابی: موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، طی سالهای اخیر سعی کرده در باب تبیین فرهنگ و ارزشهای دفاع مقدس و مقاومت، گامهای موثری بردارد. مجموعه انتشارات موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، با حمایت و پشتیبانی از هنرمندان متعهد و خوش ذوق انقلابی و جوان، کتابهای فاخری را در حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس به بازار نشر عرضه کرده که یکی از این آثار، کتاب «خلبان صدیق» نوشته محمد قبادی است. خاطرات و نوشتههای رزمندگان دوران پرافتخار ۸ سال دفاع مقدس برای نسل جوانی که آن دوران را به چشم ندیدهاند بسیار جذاب و خواندنی است. کتاب «خلبان صدیق» یکی از همین خاطرهنگاریها، شامل روایتی از زندگی یکی از قهرمانان و آزادگان سرافراز ایران اسلامی است.
در بخشی از این کتاب میخوانیم:
«از درون سلول نه آسمانی دیده میشد و نه اثری از آفتاب و مهتاب بود، اصلاً شب و روز را گم کرده بودم، فقط فکر و خیال میکردم؛ فکر و خیالهایی که اگر ادامه مییافت حتماً مرا به جنون میکشاند...کمکم به این فکر کردم که جسمم از بین رفته، پس حداقل روح و روانم را نجات بدهم و نگذارم بمیرد... خودم را رویینتن تصور میکردم... روزها بیش از صد بار آجرهای سلول کوچکم را میشمردم؛ شاید هم ۲۰۰ بار! ... از هر طرف که میشد میشمردم تا فکر و خیال آزاردهنده به سراغم نیاید...»
کتاب «خلبان صدیق» شامل مجموعه خاطرات آزاده خلبان امیر محمدصدیق قادری با مصاحبه و تدوین محمد قبادی بهتازگی توسط نشر سرو منتشر و راهی بازار نشر شده است. به همین بهانه سراغ محمد قبادی، نویسنده این کتاب ارزشمند رفتیم که این گفتوگو از نظرتان میگذرد.
* خاطرهنگاری رزمندگان دوران دفاع مقدس بسیار دشوار است؛ چه انگیزهای میتواند باعث شود یک نویسنده سراغ این سوژه برود؟
واقعیت این است که من در مقام پژوهشگر تاریخ، برای رسیدن به پرسشهای ذهنی خودم باید پاسخی درخور مییافتم، پس طبیعی است اگر بگویم به دنبال اغنای خودم رفتم و یا در پی آگاهی یافتن از تاریخ جنگی باشم که کودکی و نوجوانیام را در آن گذراندم.
در همه سالهای فعالیت پژوهشیام همیشه دوست داشتم موضوعات مختلف پژوهشی را تجربه کنم، برای همین احساس میکنم سوژههایی که در این سالها کار کردهام با یکدیگر یکی نیستند و از جهاتی با هم تفاوت دارند. آشنایی با امیر خلبان آزاده محمدصدیق قادری نیز یکی از آن سوژههای متفاوت برایم بود. هر چند علاقه و ارتباط شخصی من با ایشان، فراتر از یک سوژه تاریخپژوهی برایم تلقی میشد اما اگر بخواهم به پرسش شما پاسخ بدهم باید بگویم امیر خلبان قادری برای من یک بسته پژوهشی کامل بود. ایشان از حیث اخلاقی برایم بسیار قابل احترام بوده و هست، از نظر شخصیتی یک انسان وطندوست و از جهت نظامیگری یک خلبان دوره دیده و کارآزموده؛ اگر کتاب را خوانده باشید درمییابید که امیر قادری در 8 روز نخست جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بیش از 33 سورتی پرواز داشت و این یعنی بیش از ۴ سورتی پرواز در روز که بر خلاف قوانین پروازی است اما شرایط جنگ تحمیلی چنین اقتضایی را ایجاب کرده بود و مهمترین ویژگی ایشان اینکه یک اسیر جنگی بود و موضوع اسارت از موضوعات مورد علاقه من در زمینه تاریخ جنگ است. آزاده محمدصدیق قادری هشتم مهرماه 1359 در خیابان الرشید بغداد از هواپیمایش خروج اضطراری (Eject) میکند و اسیر میشود و در شهریور 1369 جزو آخرین اسیران ایرانی است که آزاد میشود و این یعنی 10 سال اسارت و دوری از وطن به همراه آسیبهای ناشی از آن که من در کتاب به این مهم اشاره کردهام.
* نوشتن خاطرات دوران دفاع مقدس برای جوانانی که آن ایام را ندیدند، چه سختیهایی دارد؟
واقعیت این است که من بیش و پیش از اینکه بخواهم به سختی این کار توجه کنم به اهمیت آن توجه میکنم. به هر حال هر کاری برای خود سختیهایی دارد اما آنچه برایم اهمیت دارد اینکه بتوانم کارم را درست انجام دهم و حلقه واسط صادقی باشم بین نسلی که از خودش و تعلقاتش گذشت تا نسل بعدی بتواند در آرامش و امنیت زندگی کند و اگر سختی در میان باشد از این جهت است؛ من باید به نحوی حاصل پژوهشم را به دست مخاطب جوان امروزی برسانم که او نه به نوشته من، بلکه به تاریخ جنگ و دفاع مقدس اعتماد کند که اگر اعتماد کرد، پای همه آن آرمانها و اندیشهها، جهد و جدها و قهرمانیها میایستد.
* «خلبان صدیق» خاطرهنگاری یکی از قهرمانان این سرزمین است؛ چقدر تلاش کردید این قهرمان بهدرستی در نوشته شما معرفی شود؟
اگر بخواهم در یک جمله پاسختان را بدهم، باید بگویم من همه تلاشم را کردم تا قهرمانیهای خلبان قادری را به قلم بیاورم. من تلاش کردم همه تجربه، احساس و دینی را که به او و همقطارانش دارم با صداقت بیان کنم. کوشیدم حضوری فعال در گفتوگو با ایشان داشته باشم تا بیشترین خاطرات را بهدست بیاورم و به مخاطبان کتابم ارائه دهم، همچنین تلاش کردم متنی خواندنی و بهدور از ناراستی بنویسم.
* جذابترین قسمت خاطرهنگاری کدام قسمت آن است؟
از نگاه من همه فرازهای این کتاب خواندنی، جذاب و قابل تامل است من از تلاش و پشتکار امیر قادری در کسب دانش خلبانی درس آموختم. وطندوستی و عرق ملی ایشان مرا وادار به احترام به ایشان کرد. حریت و بزرگمنشی ایشان در مواجههاش با برزان ابراهیم تکریتی، رئیس استخبارات عراق به من حس غرور و سربلندی داد. مقاومت و جنگندگی امیر قادری در برابر سختیهای اسارت و تحمل سلولهای استخبارات و ابوغریب و اردوگاههای حزب بعث، مرا به تعظیم در برابر او واداشت. صبوریها و دوراندیشیهای ایشان نه فقط برای حفظ سلامت جسم و روح خودش در اسارت، بلکه برای حفظ سلامت جسم و جان دوستان همبندش و برای نگهداری از گوهر انسانیت و شرافتش، مرا مجذوب او کرد و ایمانش به خدای بیهمتا و اعتقادش به آن دریای محبت و امید بیپایان مرا به فکر واداشت.
آنچه گفتم کلیاتی است از این اسطوره و قهرمان دفاع مقدس و مطمئناً خوانندگان کتاب میتوانند مصادیق روشن و متعدد آن را در کتاب «خلبان صدیق» مشاهده کنند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|