|
ارسال به دوستان
اخبار
«از مامان بگو» ویژه برنامهای برای بانوان ایرانی
برنامه شبانگاهی «از مامان بگو» با رویکرد توجه ویژه به زنان و بانوان ایرانی از این هفته چهارشنبهها و پنجشنبهها در جدول پخش برنامههای شبکه ۲ سیما قرار میگیرد. این برنامه با حضور میهمانان و موضوعات مختلف و اجرای زهرا شوقی به صورت هفتگی روانه آنتن میشود.
«هزار و یکشب» با محوریت روایتخوانی و داستانگویی، «همخونه» با موضوع گفتوگو بین مادربزرگها و نوهها و سایر اعضای خانواده، «شیرین عسل» با تمرکز بر بیان و گویش استانهای مختلف و مرور تکیهکلامهای لهجههای گوناگون، « مثل یک کوه» و .... از جمله بخشهای این برنامه است.
موضوع این هفته برنامه «از مامان بگو» سازگاری است و هر هفته با موضوعی جدید روانه آنتن میشود. این برنامه کاری از گروه خانواده، به تهیهکنندگی مریم نیکانلو و اجرای زهرا شوقی چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته حوالی ساعت ۲۲:۴۰ از شبکه ۲ پخش میشود.
***
تمدید مهلت برای حضور در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
مهلت ثبتنام ناشران داخلی برای حضور در «سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران» تا یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ تمدید شد. به گزارش «وطن امروز»، مهلت ثبتنام ناشران داخلی برای حضور در سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران که از ششم اسفند ۱۴۰۱ آغاز شده بود تا یکشنبه ۱۴ اسفند ماه ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.
سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به ۲ شکل فیزیکی و مجازی برگزار خواهد شد و ناشران برای حضور در این نمایشگاه در یک درگاه ثبتنام میکنند و هر ناشر مجاز است با توجه به ضوابط و مقررات نمایشگاه در هر ۲ شکل نمایشگاهی(فیزیکی و مجازی) یا صرفا در شکل مجازی شرکت کند. سال مبنای عرضه کتاب برای فروش در شکل فیزیکی این دوره از نمایشگاه، کتابهای منتشر شده سال ۱۳۹۸به بعد و در شکل مجازی کتابهای منتشر شده سال ۱۳۹۲به بعد خواهد بود.
ناشران متقاضی حضور در سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برای اعلام وصول کتابهای خود اقدام کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانند با مرکز پاسخگویی نمایشگاه با شمارههای ۹۱۰۰۶۳۶۳-۰۲۱ داخلیهای۳۱۷، ۳۱۹، ۳۲۰، ۳۲۱ و ۰۲۱۶۶۴۶۶۲۹۰ و ۰۲۱۶۶۴۶۷۶۱۵ تماس بگیرند. سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار و مکان برگزاری آن پس از اعلام نظر دستگاههای مسؤول اطلاعرسانی میشود.
***
موفقیت ۹ کودک ایرانی در مسابقه بینالمللی نقاشی محیطزیست ژاپن
9 عضو مراکز فرهنگی - هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بیستودومین مسابقه بینالمللی نقاشی محیطزیست ژاپن که سال ۲۰۲۲ برگزار شد، موفق به کسب جایزه و دیپلم افتخار شدند. به گزارش «وطن امروز»، در این دوره از مسابقه ۶ هزار و ۳۹۰ اثر از ۶۱ کشور جهان شرکت داشتند که از این تعداد ۳ نفر از اعضای مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری موفق به کسب جایزه اول و ۶ نفر دیگر موفق به دریافت دیپلم افتخار بخش بینالملل شدند.
در این مسابقه حلما حسنزاده ۷ ساله از مرکز کانون محمودآباد استان مازندران، اسما نجفی ۱۲ ساله از مرکز شماره ۵ کانون تبریز استان آذربایجانشرقی و ستاره شاویسی ۱۲ ساله از مرکز شماره ۵ کانون کرمانشاه جایزه اول بخش بینالملل را کسب کردند.
همچنین ایلیا قربانی ۸ ساله از مرکز کانون محمودآباد مازندران، زهرا خرمدل ۱۱ ساله از مجتمع کانون شهر تبریز استان آذربایجانشرقی، الناز خدابخشی ۱۱ ساله از مرکز کانون چرمهین اصفهان، نازلی جاملو ۱۱ ساله از مجتمع کانون تبریز آذربایجان شرقی، معصومه قاسمی ۱۱ ساله از مرکز کانون شهر قدس استان تهران و ثنا عبداللهزاده ۱۵ ساله از مرکز کانون ماکوی استان آذربایجان غربی موفق به دریافت دیپلم افتخار بخش بینالملل این مسابقه شدند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۱۶۳ اثر اعضای خود را از سراسر کشور به این مسابقه ارسال کرده بود.
***
«باغ دختران» در بازار نشر
کتاب «باغ دختران» نوشته زهرا بیرانوند نویسنده جوان و خوشفکر در 128 صفحه توسط انتشارات سرو موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاعمقدس منتشر و راهی بازار نشر شد. به گزارش «وطن امروز»، کتاب «باغ دختران» سرنوشت معلم ادبیاتی به نام پایار است که دلباخته دختر فراش مدرسه میشود و بنا به دلایلی به او نمیرسد اما با شروع جنگ تحمیلی دوباره با معشوقه خود آشنا میشود و بقیه اتفاقات داستان رخ میدهد. در نهایت با مجنون شدن و دیوانگی پایار کتاب به اتمام میرسد.
در بخشی از این کتاب میخوانیم: چه قرابت عجیبی است میان اهواز و ننه غلام بانوی سالخورده اهوازی که پیشینهای شگرف پشت سر دارد. زخمها برداشته، دردها کشیده، رنجها دیده اما هنوز سر پاست. لبخندش اگرچه بیرمق اما هنوز گرم و گیراست. ایران عادل را کسی به نام نمیشناسد. مثل همه مادران این سرزمین که هویتشان با فرزندانشان معنا پیدا میکند. غلامرضا تمام زندگی و هویت ننه غلام بود. پسری بود که رفت تا هویت کشورش زنده بماند.
این کتاب با شمارگان 200 نسخه و بهای 70 هزار تومان منتشر شده است. علاقهمندان میتوانند برای ثبت سفارش و خرید کتاب با انتشارات سرو موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاعمقدس به شماره 88657026 داخلی 656 و 657 تماس بگیرند.
ارسال به دوستان
سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم 100 آغاز به کار کرد
هنر کوتاه و کامل
محمدعلی میرزایی، خبرنگار: سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰ پس از ۴ سال وقفه، با هدف معرفی فیلمسازان جوان به عرصه حرفهای سینما از دیروز آغاز شد. هدف از برگزاری این جشنواره این است که از فیلمسازان جوان حمایت شود و در مسیر حرفهای هدایت شوند. سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰ نسبت به دورههای گذشته با تغییراتی مشهود در سیاستگذاریهایش روبهرو شده است. این جشنواره که به سبب استعدادهایی که در دورههای برگزاری به سینمای ایران معرفی کرده، همواره جایگاه ویژهای بین فیلمسازان جوان و علاقهمندان ورود به عرصه سینما داشته، در دوره سیزدهم تلاش کرده سیاستهایش را بیش از پیش بر کشف استعدادها با هدف تزریق نیروی تازهنفس به سینما متمرکز کند. این جشنواره که از تیر ۱۴۰۱ با معرفی شورای سیاستگذاری متشکل از محمدرضا شهیدیفر، محسن برمهانی، جلیل سامان و محمدحسین کرمی به دبیری یوسف منصوری کار خود را آغاز کرد، در مسیر خود برای یافتن استعدادها با امضای تفاهمنامه همکاری، نهادهای دیگر فرهنگی و شبکههای تلویزیونی را نیز با خود همراه کرد.
تفاهمنامه همکاری با انجمن سینمای جوان برای تضمین حمایت مالی از فیلمسازان برگزیده این جشنواره در ادامه مسیر فیلمسازی و نیز امضای تفاهمنامه با شبکههای نسیم، مستند، نهال و امید با هدف حمایت از فیلمسازان در قالبهای مختلف، توجه به علاقهمندان برای ساخت اثر مخاطب کودک و نوجوان و تدارک پلتفرم پخش برای آثار برگزیده جشنواره، بخش دیگری از فعالیتهای جشنواره فیلم ۱۰۰ در دوره جدید بوده است. جشنواره فیلم ۱۰۰ در دورههای برگزار شده نشان داد تا چه اندازه توانسته فیلمسازان جوان عرصه فیلم کوتاه را به مسیر حرفهای سینما و فیلم بلند هدایت و با همکاری نهادهای مختلف از آنها حمایت کند. باید گفت برگزاری چنین جشنوارههایی همواره سبب دلگرمی و انگیزه بیشتر برای جوانان و علاقهمندان این حوزه میشود تا هدف خود را با جدیت دنبال کرده و هنر خود را در چنین جشنوارههایی به نمایش بگذارند.
ممکن است بسیاری افراد نگاه سطحی و ساده نسبت به فیلمهای کوتاه داشته باشند و ساخت چنین فیلمهایی را کاری آسان تلقی کنند اما جشنواره فیلم 100 این طرز نگاه را تغییر و نشان داد برای حضور و عرضه خود در این جشنواره باید تلاش و اثری قابل تامل ارائه کرد تا بتوان نظر داوران و مخاطبان را جلب کرد که البته این خود نیاز به مهارت دارد؛ اینکه یک فیلمساز تمام ایده، خلاقیت و داستان خود را در 100 ثانیه به نمایش بگذارد و مفهوم اصلی داستان را منتقل کند. جشنواره فیلم ۱۰۰ مسیر ورود به دنیای حرفهای سینما را برای فیلمسازان کوتاه هموارتر کرده و این خود نشاندهنده تشویق برای فعالیت در این عرصه و پیشرفت در آن است.
* فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای موجب حیرت مخاطب میشوند
عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم ۱۰۰ گفت: ویژگی منحصربهفرد فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای در این است که میتواند در کوتاهترین و موجزترین حالت ممکن پیام خود را به مخاطب برساند و موجب لذت و حیرت مخاطب شود. محمد خیراندیش، کارگردان فیلم سینمایی «پسر دلفینی» و عضو هیات انتخاب بخش کودک و نوجوان سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰ درباره ملاک خود برای انتخاب آثار حاضر در این جشنواره در گفتوگو با «وطن امروز» گفت: ملاک من برای آثار حاضر در جشنواره ۲ نکته بود؛ یکی اینکه تکنیکی که ارائه میدهند در استاندارد خوبی باشد، دوم اینکه حرفی برای گفتن داشته باشند و البته آن حرف را در داستان بگویند. خیراندیش درباره ویژگی منحصربهفرد فیلمهای ۱۰۰ثانیهای گفت: ویژگی منحصر به فرد فیلم ۱۰۰ثانیهای در این است که میتواند در کوتاهترین و موجزترین حالت ممکن پیام خود را به مخاطب برساند و موجب لذت و حیرت مخاطب شود. وی درباره اهمیت جشنواره فیلم ۱۰۰ بیان کرد: بسیاری از افراد میتوانند در این جشنواره شرکت کنند؛ دانشجویان، کسانی که رویاهایی دارند و میخواهند شروع کنند و همینطور حرفهایها که در فراغ کارهای بزرگ و حجم کارهایشان، ۱۰۰ ثانیه هم برای دل خود بگذارند. کارگردان «پسر دلفینی» درباره اهمیت تولید فیلم برای کودکان و نوجوانان بیان کرد: اهمیت فیلم ساختن برای کودکان و نوجوانان خیلی مشخص است. به نظر من شما داستانگویی را برای بچهها باید انجام دهید و اتفاقا جاهایی که برای بزرگترها داستانگویی میکنید، برای قسمت بچه و کودک درون آنهاست، پس عملا فیلم را باید برای بچهها بسازیم؛ چه فیلمهای بزرگسالان و چه فیلمهای کودکان.
خیراندیش ادامه داد: به نظر من به اندازه کافی برای کودک و نوجوان فیلم ساخته نمیشود و دلیل آن هم این است که فیلمسازان میخواهند حرفهای بزرگ و بزرگتری بزنند و فکر میکنند این حرفها مختص کودکان نیست. مشکل دیگر کسانی هستند که میخواهند برای بچهها فیلم بسازند و شروع میکنند با زبان لوس و بسیار بچگانه با بچهها حرف میزنند و با آنها جدی حرف نمیزنند؛ این ۲ مشکل یعنی رفتن به سمت حرفهای بزرگسال و از طرفی حرفهای خیلی سطح پایین، وسط قضیه را که باید برای بچهها کار ساخته شود، دچار اخلال کرده است. وی خاطرنشان کرد: اضافه شدن بخش کودک و نوجوان به جشنواره فیلم ۱۰۰ رویکرد بسیار خوب این جشنواره است و به نظر من هر چیز نوپایی طول میکشد تا بخوبی سر پا شود و این نوید تولید آثار ارزشمند در حوزه کودک و نوجوان را به ما میدهد و به نظر من سال به سال کارها بهتر میشود.
ارسال به دوستان
رونمایی از مستند «داستان امروز امر و نهی»
فهیم: در همه جای دنیا مخاطبان واقعی سینما مردم هستند
گروه فرهنگ و هنر: محمدتقی فهیم، منتقد سینما و تلویزیون گفت: سینما برای مردم عادی است و مردم قهرمان و قصه میخواهند تا پای فیلمها بنشینند. پس از تغییرات سیاسی دهه 70 شاهد سینمای حزبی هستیم که کارکرد آن ارائه بیانیه است؛ افرادی که به دنبال کار سیاسی و حقوق بشری هستند اما سینمای مردمی باید آدمهای مورد پسند داشته باشد. به گزارش «وطن امروز»، نشست رونمایی از مستند «داستان امروز امر و نهی» روایتی از مدیریت سینمای ایران در دهه ۶۰، صبح دیروز با محمدتقی فهیم، منتقد سینما و تلویزیون، جلیل محبی، دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر، محمدهادی نعمتی کارگردان و احسان شادمانی تهیهکننده این مستند در ساختمان شهدای رسانه برگزار شد.
فهیم در ابتدای این جلسه گفت: آنچه باعث شده امروز با یک سینمای بیخاصیت روبهرو باشیم حاصل همین اتفاقاتی است که در اوایل انقلاب افتاد و باعث حذف بخشی از بدنه سینما شد که میتوانست در خدمت سینمای ایران و انقلاب اسلامی باشد. در مستند «داستان امروز امر و نهی» به آدمهایی همچون محسن مخملباف پرداخته میشود که در زمان حال سرباز اسرائیل است و زمانی مورد سوءاستفاده افراد و جریانهای پشت پرده بودهاند.
وی ادامه داد: سینما در ابتدای انقلاب، الگویش را سینمای شرق اروپا و روسیه در نظر گرفت. این شکل سینما به زوال رفت. در این راستا طبیعی است وضعیت امروز سینمای ایران نابسامان باشد. دلیل این است که رهبران فرهنگی در ابتدای انقلاب با سینما بیگانه بودند، در آن دوران گفته میشد مخاطب برای سینما مهم نیست و سینما باید تماشاگر نخبه داشته باشد، در صورتی که در همه جای دنیا مخاطبان واقعی سینما مردم هستند.
* سینمای بدون قهرمان از مردم فاصله گرفته است
وی افزود: اگر فیلمی نتواند سرگرم و مخاطب را حفظ کند به درد همین محفلهای خودمانی میخورد اما درباره تندرویهای ابتدای انقلاب نیز باید بگویم که در همه انقلابها چنین تندرویهایی وجود دارد. در آن زمان برخی مدیران با فرهنگ بیگانه بودند. سینما نیاز به قهرمان دارد، سینمایی که بدون قهرمان باشد از مردم فاصله میگیرد.
منتقد سینما در ادامه خاطرنشان کرد: سینما برای مردم عادی است و مردم قهرمان و قصه میخواهند تا پای فیلمها بنشینند. پس از تغییرات سیاسی دهه 70 شاهد سینمای حزبی هستیم که کارکرد آن ارائه بیانیه است. افرادی که به دنبال کار سیاسی و حقوق بشری هستند اما سینمای مردمی باید آدمهای مورد پسند داشته باشد.
فهیم ادامه داد: در حال حاضر هم فیلمهایی ساخته میشود که عملا ارتباطی با جامعه ندارد. بین سلبریتی و محبوب بودن تفاوت بسیاری وجود دارد؛ همان مسألهای که در ابتدای انقلاب از هم تفکیک نشد. ما نتوانستهایم یک فیلم بسازیم که مردم دنیا مخاطب آن باشند. سینمای ایران تنها محدود به افرادی خاص میشود، این مشکلی جدی است. سینماهای مردمی باید برای مردم باشند. همچنین محمدهادی نعمتی، کارگردان مستند «داستان امروز امر و نهی»، در رابطه با این اثر گفت: این مستند یک سهگانه است که در 3 حوزه سینما و هنر، سیاست و اقتصاد است و تنها یکی از بخشهای آن در حوزه جریانهای سیاسی روایت میشود.
جلیل محبی، دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز در ادامه نشست گفت: سال ۹۷ به یک پژوهشگر پیشنهاد دادم درباره مساله امر و نهی در سینما تحقیق کند. محصول بسیار جالبی در اختیار من گذاشت که نمیشد آن را منتشر کرد. در آن زمان به این نتیجه میرسیدید که گویی عدهای عامدانه در آن دوران ورود کرده تا امر به معروف و نهی از منکر جای خود ننشیند. در نهایت تصمیم گرفته شد مستندی درباره کسانی که از ۷۶ به بعد تبدیل به روشنفکر شده و ابتدای انقلاب روش دیگری را دنبال میکردند، تولید شود.
ارسال به دوستان
آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما نشان میدهد
«گیلدخت» پربینندهترین سریال بهمن
گروه فرهنگ و هنر: آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما پیرامون سریالهای سیما در نیمه دوم بهمنماه ۱۴۰1 نشان میدهد 38.4 درصد مخاطبان تلویزیون در آن ماه به تماشای سریال «گیلدخت» نشستهاند. به گزارش «وطن امروز»، نتایجی که به تازگی از سوی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما منتشر شده، نشان میدهد مجموعه تلویزیونی «گیلدخت» بر اساس نظرسنجی از مخاطبان رسانه ملی به عنوان پربینندهترین سریال ماه اخیر تلویزیون انتخاب شده است.
مطابق با نتایج آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، سریال «گیلدخت» که از شبکههای یک و آیفیلم روانه آنتن میشود، با 38.4 درصد بیننده خالص، در صدر جدول پربینندهترین سریالهای نیمه دوم بهمن قرار دارد. بیننده خالص یعنی مخاطبانی که به هر نحوی از شبکههای یک و آیفیلم به صورت مجزا یا گاهی از یک شبکه، آن را دنبال کردهاند. از میان بینندگان خالص سریال گیلدخت نیز 86.3 درصد در حد زیاد از آن رضایت داشتهاند. سریال شهباز از شبکه یک با 18.2 درصد، چشمبندی از شبکه 3 با 14.8 درصد و کتونی زرنگی از شبکه 3 با 13.8 درصد در رتبههای بعدی پربینندهترین سریالهای تلویزیونی قرار دارند.
با استناد به آمار برخط تلوبیون نیز سریال «گیلدخت» با ثبت بیش از 5 میلیون و 500 هزار مشاهده در صدر پربینندهترین مجموعههای تلویزیونی ایستاده بود که هماکنون به عدد 6 میلیون و 450 هزار بار بازدید رسیده است.
ارسال به دوستان
مراحل داوری آثار در دفتر شعر و موسیقی و سرود انجام میشود
دومین جشنواره ملی نماهنگ فجر در ایستگاه پایانی
گروه فرهنگ و هنر: دومین جشنواره ملی نماهنگ فجر به ایستگاه پایانی نزدیک شده و آخرین مراحل داوری آثار در دفتر شعر و موسیقی و سرود در حال انجام است. به گزارش «وطن امروز»، رئیس دومین جشنواره ملی نماهنگ فجر با اشاره به مراحل مختلف این جشنواره که به همت دفتر شعر و موسیقی و سرود صداوسیما برگزار میشود، از ارسال 1731 اثر به دبیرخانه این جشنواره گفت که در مراحل پایانی داوری هستند.
مجید مصلحی گفت: فراخوان این جشنواره و مهلت ارسال آثار از اول تا 25 بهمنماه بود که پس از دریافت آثار، داوری در ۳ مرحله انجام شد که در مرحله اول، بررسی اولیه آثار و فرآیند تطبیقی توسط تیم داوری بر اساس چارچوبهای اعلامی در فراخوان و همچنین بررسی محتوایی در حوزه شعر، موسیقی و تصویر انجام شد، در مرحله دوم احراز تحقق معیارها، هدفمند بودن آثار، داستانی بودن و... مورد ارزیابی تخصصیتر قرار گرفت و نهایتا در مرحله آخر 80 اثر نهایی و پالایش شده مورد ارزیابی قرار گرفت.
مشاور عالی دفتر شعر و موسیقی و سرود افزود: در داوری آرا تلاش شد علاوه بر موارد فنی و تخصصی، رعایت اصل بیطرفی و عدم دخالت سلیقه فردی مورد توجه قرار گیرد که روز پنجشنبه (امروز) نتایج نهایی استخراج و برگزیدگان بهترین نماهنگ، بهترین کارگردانی، بهترین تدوین و بهترین تصویربرداری انتخاب میشوند و مراسم اختتامیه ساعت 18:30 یکشنبه 14 اسفند در سالن همایشهای سازمان صداوسیما برگزار میشود تا پرونده دومین جشنواره ملی فجر هم بسته شود.
ارسال به دوستان
نقش متفاوت اسطوره سینمای هند
آمیتاب باچان دادگاهی میشود
گروه فرهنگ و هنر: آمیتاب باچان، اسطوره سینمای هند، نقش نخست فیلم درام دادگاهی ریبو داسگوپتا با عنوان «بخش 84» را ایفا میکند.
«رلاینس اینترتینمنت» در همکاری با استودیوی جیو تولید این فیلم را برعهده دارد. این فیلم سومین همکاری باچان و داسگوپتا پس از موفقیت مینیسریال تلویزیونی سرگرمی سونی هند است.
««رلاینس اینترتینمنت» اخیرا در توزیع فیلم فعال شده و فیلم «خانواده فِبلمن» استیون اسپیلبرگ را در سینماهای هندوستان اکران کرده است. داسگوپتا، کارگردان این فیلم گفت: «از همکاری مجدد با آمیتاب باچان احساس خوشحالی و افتخار میکنم و مشتاقانه منتظر آن هستم».
تهیهکننده این فیلم نیز گفت: «حضور آقای باچان در فیلم ما باعث افتخار است و خوشحالم که این ماجراجویی را با او و ریبو در فیلم «بخش 84» شروع میکنم». سامیر چوپرا، مدیر بازاریابی رلاینس اینترتینمنت هم درباره حضور اسطوره بالیوود در این فیلم گفت: «از شروع کار تولید فیلم «بخش 84» بسیار خرسندیم. فوقستاره بودن بینظیر آقای باچان در کنار مهارت داستانگویی شگفتانگیز ریبو، این فیلم را به تجربهای باورنکردنی برای مخاطبان در سراسر جهان تبدیل میکند». آخرین فیلم با محوریت قصه دادگاه با بازی باچان به سال 2016 و فیلم «صورتی» ساخته «آنیرودا روی چادهوری» بازمیگردد.
آمیتاب باچان زاده ۱۱ اکتبر ۱۹۴۲ در اللهآباد هند بازیگر، تهیهکننده، خواننده و مجری تلویزیونی فیلمهای بالیوود در کشور هند است. او که تحت عنوان «Big B» نیز مشهور است، بیش از 48 میلیون هوادار در توئیتر دارد.
باچان «پدر سینمای هند» لقب گرفته است. وی نخستین بازیگر هندی است که در موزه لندن جایی برای خود دارد و همچنین در نظرسنجی سال ۱۹۹۹ ملقب به «بازیگر هزاره» شد.
باچان تا به حال 12 بار جایزه فیلم فیر، جایزه اصلی فیلمهای هندی، را از آن خود کرده است. وی (از ۱۹۶۹) در طول ۵ دهه، در ۲۳۴ فیلم هندی و ۳۱ مجموعه تلویزیونی و ۴ مستند بازی و ۱۶ بار تهیهکنندگی کرده است. پدرش یک شاعر معروف هندی بود. همسر او جایابهادری و پسر او آبیشک باچان هنرپیشه مشهور فعلی بالیوود است.
باچان هنرپیشگی را سال ۱۹۶۹ با فیلم سات هندوستانی آغاز کرده و این حرفه را تا به امروز ادامه داده است. او یکی از بهترین بازیگران سینمای هند و یکی از گرانقیمتترین ستارگان در این زمینه محسوب میشود. باچان سال ۱۹۸۴ دستی نیز در سیاست داشت و به عنوان نماینده پارلمان هند انتخاب شد ولی سال ۱۹۸۷ این سمت را کنار گذاشت.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|