|
ورود شاخص بورس به کانال ۲.۲ میلیون واحدی
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته با ۶۴ هزار و ۹۲۳ واحد افزایش، در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۲ هزار واحدی ایستاد.
شاخص هموزن نیز با ۲۴ هزار و ۴۸۰ واحد افزایش به ۶۷۶ هزار و ۵۴۷ واحد و شاخص قیمت با ۱۵ و ۴۸ واحد رشد به ۳۹۹ هزار و ۵۶۲ واحد رسید.
دیروز در معاملات بورس تهران، بیش از ۲۲ میلیارد و ۵۷۴ میلیون سهم، حقتقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۵۵ هزار و ۶۹۵ میلیارد ریال معامله شد.
ارسال به دوستان
اخبار
کاهش نرخ دلار در مرکز مبادله ارز و طلا
قیمت هر دلار آمریکا دیروز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با ۱۳۰ تومان کاهش نسبت به روز کاری پنجشنبه (۱۷ فروردین) به ۴۰ هزار و ۶۳۹ تومان و نرخ حواله دلار نیز با ۱۱۸ تومان کاهش به ۳۶ هزار و ۹۴۵ تومان رسید.
برپایه داد و ستد بازار مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس دلار دیروز ۴۰ هزار و ۶۳۹ تومان و قیمت حواله دلار ۳۶ هزار و ۹۴۵ تومان بود.
همچنین بهای هر اسکناس یورو ۴۴ هزار و ۳۴۶ تومان و بهای حواله یورو ۴۰ هزار و ۳۱۵ تومان و هر اسکناس درهم ۱۱ هزار و ۶۶ تومان و هر حواله درهم ۱۰ هزار و ۶۰ تومان کشف شد.
ربع سکه نیز در مرکز مبادله ۹ میلیون و ۵۶۸ هزار تومان معامله شد.
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز بدون تغییر قیمت نسبت به روز کاری پنجشنبه (۱۷ فروردین) در بازار تهران ۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.
هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید بر اساس نرخ اعلامی اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران دیروز حدود ۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان داد و ستد شد.
***
نرخ سود بین بانکی 23.46 درصد شد
نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۱۶ فروردین با افزایش نسبت به هفته گذشته به 23.46 درصد رسید. گزارش جدید بانک مرکزی از نرخ سود بین بانکی نشان میدهد این نرخ در هفته گذشته هم روند افزایشی را طی کرده و به 23.46 درصد رسیده است. بنابراین میانگین وزنی نرخ بهره بین بانکی از 23.36 درصد هفته قبل به 23.46 درصد در هفته منتهی به 16 فروردین رسید.
روند صعودی نرخ بهره بینبانکی از بهمن سال گذشته آغاز شد؛ از هفته منتهی به 30 آذر، نرخ سود بینبانکی وارد کانال 21درصدی شده و تا هفته منتهی به 19 بهمن ماه در همین کانال در نوسان بود ولی از 26 بهمن این نرخ رکورد جدیدی را در کانال 22 درصدی به ثبت رساند و حالا این نرخ در کانال 23 درصدی در نوسان است.
بانک مرکزی در واکنش به افزایش نرخ سود بینبانکی، کریدور این نرخ را که پیش از این از 14 تا 22 درصد بود، به 17 تا 24 درصد افزایش داد. نرخ بهره بینبانکی اما بار دیگر به سقف کریدور جدید خود نزدیک میشود و باید دید بانک مرکزی اجازه شکسته شدن این سقف را خواهد داد یا نه.
***
کاهش جهانی قیمت کالاهای اساسی
این روزها در بازارهای جهانی قیمت انواع غلات، دانههای روغنی و خوراک دام کاهش داشته که خبر خوشی برای کشورهای واردکننده این محصولات اساسی است. وضعیت تامین کالاهای اساسی در دنیا به دلیل وقوع جنگ روسیه و اوکراین و تغییرات آب و هوایی و نیز اشتیاق فراوان دولتها برای ذخیرهسازی به جای صادرات، نگرانکننده است اما آغاز فصل برداشت گندم و غلات در برخی کشورها باعث شده قیمتها روند کاهشی داشته باشد. بر اساس آمارهای بلومبرگ، امروز ذرت که عمدتا به عنوان خوراک دام استفاده میشود، بیش از 9 دلار کاهش قیمت داشت و هر بوشل از این محصول به قیمت 643.5 دلار معامله شد. قیمت گندم به عنوان مهمترین محصول استراتژیک نیز 6.5 دلار کاهش داشت و هر بوشل از این محصول به قیمت 675.5 دلار به فروش رفت.
دانههای روغنی هم با کاهش قیمت همراه شد به طوری که گیاه روغنی سویا کاهش 18.5 دلار را تجربه کرد.
کاهش قیمتهای جهانی میتواند خبر خوبی برای کشورهای واردکننده باشد، زیرا واردات با قیمت پایینتر میتواند قیمتها را در داخل پایین بیاورد. ایران حدود 90 درصد روغن و 70 درصد خوراک دام مورد نیاز خود را وارد میکند.
***
کمبود سوخت در فرانسه و اختلال در عرضه جایگاههای بنزین
روزنامه فیگارو نوشت اعتصابها در پالایشگاههای نفت فرانسه سبب شد جایگاههای بنزین در این کشور با کمبود سوخت مواجه شوند.
این اعتصابها در اعتراض به طرح دولت فرانسه برای افزایش سن بازنشستگی شکل گرفته و همچنان ادامه دارد.
به نوشته این روزنامه، اقدامات صنعتی در روزهای اخیر توسط کارگران پالایشگاههای فرانسه شدت گرفته و این موجب اختلال در عرضه سوخت شده است، زیرا اعضای اتحادیههای فرانسوی، پالایشگاهها و انبارها را از تحویل سوخت منع کردهاند. بر اساس جدیدترین آمارها جمعآوری شده توسط این روزنامه، شهر «وال دو مارن» بیشترس آسیب را دیده و تقریبا نیمی (49.4 درصد) از جایگاههای بنزینهای محلی با اختلال جزئی یا کامل در عرضه سوخت مواجه هستند.
در منطقه پاریس 38 درصد جایگاههای سوخت تا 6 آوریل با کمبود حداقل یک نوع سوخت مواجه بودند. همچنین رانندگان گزارش دادند 39 درصد جایگاههای بنزین «هاوتز دسن» با مشکل مواجه بودند؛ این در حالی است که 24 درصد جایگاههای بنزین «اَندر-اِ-لُوآر» نیز تحت تأثیر قرار گرفتند و عرضه در آنها یا کم بود یا وجود نداشت.
بر اساس برآوردهای فیگارو، 6.3 درصد جایگاهها در سراسر فرانسه اکنون با کمبود سوخت مواجه هستند.
اعتراضها اواخر ماه مارس در سراسر فرانسه آغاز شد و بیش از یک میلیون نفر در تظاهرات سراسری علیه اصلاحات بازنشستگی پیشنهادی امانوئل مکرون، رئیسجمهور این کشور شرکت کردند.
با ادامه اعتصابات در پالایشگاهها و انبارهای نفت این کشور، نگرانیها درباره کمبود سوخت در مقیاس بزرگ در تعطیلات عید پاکِ پیش رو تقویت میشود؛ مقامات فرانسه، کارکنان پالایشگاه «Gonfreville»، بزرگترین پالایشگاه این کشور را که تامینکننده سوخت کل منطقه «ایل دوفرانس» است و سوخت فرودگاههای اصلی پایتخت را تامین میکند، احضار کردهاند.
ارسال به دوستان
تشدید بحران بانکی در آمریکا؛ بانک مرکزی آمریکا برای نجات بانکها ناگزیر به کاهش نرخ بهره است موضوعی که موجب افزایش تورم در این کشور خواهد شد
روزهای سخت فدرال رزرو
گروه اقتصادی: ۲ ماه پس از شروع عملیات ویژه نظامی روسیه علیه اوکراین، فدرال رزرو به دلیل تشدید تورم جهانی تصمیم به افزایش نرخ بهره گرفت. بر این اساس میزان نرخ بهره از اواسط مه 2022 از رقم 0.5 به یک درصد و در مدت 9 ماه به 4.75 درصد رسید. رشد 800 درصدی نرخ بهره در حالی اتفاق افتاد که برخی بانکهای آمریکا توان بازدهی این میزان نرخ بهره را نداشتند، بویژه بانکهایی که در حوزه تامین مالی رمز ارزها فعالیت میکردند به دنبال این تصمیم بخشی از بازار خود را از دست دادند، البته این موضوع را هم باید در نظر داشت که دلیل دیگر رشد نرخ بهره در ایالاتمتحده آمریکا مهار تورم حاصل از خلق نقدینگی دوره کرونا بود، بنابراین میتوان گفت یکی از اصلیترین دلایل سقوط ادامهدار بانکهای آمریکایی، روسیه است. به گزارش «وطن امروز»، مدیرعامل بانک جی پی مورگان چیس طی اظهاراتی هشدار داد آشفتگی اخیر در صنعت مالی آمریکا که در پی سقوط بانک سیلیکون ولی (SVB) رخ داد، احتمال رکود در این کشور را افزایش داده است و وامدهندگان اکنون در حال کاهش اعطای اعتبار به مشتریان خود هستند.
آنطور که راشاتودی گزارش داده است، جیمی دیمون روز پنجشنبه در مصاحبه با شبکه خبری سیانان گفت: ما اکنون میبینیم که مردم کمتر پول قرض میدهند و کمی پا پس میکشند. وی در ادامه تاکید کرد که آشفتگی در صنعت مالی این کشور لزوماً باعث رکود نمیشود اما روند کنونی به سمت رکود پیش میرود. اظهارات دیمون به دنبال اظهارات قبلی او منتشر میشود که گفته بود بحران بانکی هنوز تمام نشده است و سالها احساس خواهد شد. این بانکدار روز سهشنبه در نامه سالانه خود به سهامداران تاکید کرد که این چرخش وقایع به طور قابل توجهی انتظارات بازار را تغییر داده است، قیمت اوراق قرضه به طور چشمگیری بهبود یافته، بازار سهام سقوط کرده و احتمال رکود در بازار افزایش یافته است. به گفته رئیس بانک جیپی مورگان، بحران اخیر نگرانیهای زیادی را در بازار برانگیخته است و به وضوح باعث بدتر شدن شرایط مالی خواهد شد، زیرا بانکها و سایر وامدهندگان محافظهکارتر میشوند. در اوایل ماه مارس، هجوم گسترده مردم برای برداشت سرمایه از سپردههای خود باعث شد بانکهای سیلیکون ولی (SVB) و سیگنچر (Signature) ظرف چند روز با شکست مواجه شوند. دیمون در اظهارات خود همچنین خواستار مقررات بیشتر در بخش مالی آمریکا شد و گفت: سیاستگذاران باید نسبت به فشار بالقوه برخی خدمات مالی به غیربانکیها و به اصطلاح بانکهای سایه احتیاط بیشتری داشته باشند. او چند روز پیش نیز تحلیل کرده بود که بحران بانکی در آمریکا تمام نشده است. جیمی دیمون، مدیرعامل بانک آمریکایی «جیپی مورگان چیس» معتقد است آشفتگی در صنعت مالی این کشور که در پی فروپاشی بانک سیلیکون ولی (SVB) رخ داد، هنوز تمام نشده است و تاثیر آن سالها احساس خواهد شد.
* پسلرزههای بحران بانکی آمریکا در بازارهای اروپا
در حالی که سرمایهگذاران جهانی نگران عواقب فروپاشی چند بانک از جمله بانک سیلیکونولی (SVB) در آمریکا هستند، سهام بانکها در بازارهای اروپا نیز شاهد سقوط بود و شاخص بورسها را در این قاره کاهش داد. در حالی که سرمایهگذاران جهانی نگران عواقب فروپاشی چند بانک از جمله بانک سیلیکونولی (SVB) در آمریکا هستند، سهام بانکها در بازارهای اروپا نیز شاهد سقوط بود و شاخص بورسها را در این قاره کاهش داد. بانک سیلیکونولی هفته گذشته منحل شد و پس از آنکه هجوم مردم برای خارج کردن سرمایههایشان از این بانک باعث سقوط شدید سهام آن شد، داراییهای این بانک نیز توسط سازمانهای ناظر توقیف شد.
***
از نتایج کاهش تولید غیرمنتظره او؛ پیچیده شدن مبارزه فدرال رزرو با تورم
اقتصاددانان معتقدند اعلام غافلگیرکننده کاهش تولید نفت از سوی عربستان سعودی و چند تولیدکننده غیر عضو اوپک، ماموریت فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) برای کنترل تورم را پیچیده و احتمالا وضعیت تورم را در آمریکا بدتر میکند.
بنا به گزارشی از وبگاه سیانان، قیمت انرژی در سراسر جهان در سال گذشته با حمله روسیه به اوکراین افزایش یافت و به تورم جهانی دامن زد. این اتفاق درست هنگامی روی داد که اقتصادهای بزرگ جهان، پس از همهگیری، شروع به تجدید توازن کرده بودند.
از آن زمان، کاهش قیمت انرژی به کاهش تورم آمریکا کمک کرده است. بر اساس شاخص قیمت مصرفکننده، تورم که ژوئن (خرداد - تیر) به اوج خود در ۴۰ سال اخیر یعنی 9.1 درصد رسیده بود، به ۶ درصد در فوریه (بهمن - اسفند) کاهش یافت.
بر اساس گزارش اداره آمار کار آمریکا، قیمت انرژی که حدود 7.5 درصد از شاخص کل را تشکیل میدهد، ماه فوریه در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، ۵ درصد افزایش یافت که بسیار کمتر از رشد 41.3 درصدی ژوئن گذشته است.
اکنون با افزایش مجدد قیمت نفت، تورم کل شاخص قیمت مصرفکننده (headline inflation) ممکن است برای مدتی طولانیتر بالا بماند، یا حتی افزایش یابد. آمریکاییها در حال حاضر پول بیشتری برای بنزین میپردازند.
طبق گزارش انجمن اتومبیل آمریکا (AAA)، میانگین قیمت ملی هر گالن بنزین پنجشنبه گذشته 3.55 دلار بود که نسبت به 3.40 دلار ماه قبل نشان از افزایش قیمت آن دارد.
ارسال به دوستان
وزارت صمت از بررسی مجدد مصوبه خودرویی شورای رقابت از منظر «تورمزایی» خبر داد
عقبنشینی رقابت از افزایش قیمت
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برگزاری جلسات وزارت صمت و شورای رقابت جهت بررسی مسائل تورمی افزایش قیمت خودرو، از بررسی مجدد مصوبه اخیر شورای رقابت از منظر تورمزایی در این جلسات خبر داد. امید قالیباف ضمن اشاره به نامه معاون اول رئیسجمهوری مبنی بر درخواست تعدیل درصد افزایش قیمت رسمی خودروها در کارخانه اظهار کرد: بخشی از آن نامه به این موضوع بازمیگشت که از شورا خواسته بود با همکاری وزارت صمت، مسائل تورمی افزایش قیمت خودرو را بررسی کند. سخنگوی وزارت صمت خاطرنشان کرد: بر همین اساس وزارت صمت جلساتی را در حال برگزاری با شورای رقابت دارد تا در حقیقت روی مصوبه شورای رقابت از نظر تورمزایی بررسی مجدد انجام شود. وزارت صمت نیز ملاحظات خود برای مهار تورم را در این جلسات به سمع و نظر شورای رقابت خواهد رساند. وی تاکید کرد: مهم این است که شورای رقابت تصمیمی اخذ کند که علاوه بر در نظر داشتن رشد تولید خودرو، بتواند مهار تورم را مورد توجه قرار دهد، بنابراین در مجموع، در این جلسات محوریت بر همین است که توأم با افزایش تولید بتوان تورم را هم کنترل کرد. در نهایت نیز شورای رقابت مصوبه خود را با صلاحدید خود مورد بازنگری قرار داده و ارائه میکند. سهشنبه هفته گذشته (١۵ فروردین)، شورای رقابت دستورالعمل افزایش قیمت محصولات خودروسازان را تصویب کرد. این مصوبه که ۳ - ۲ روز مشخص نبود دقیقا کجاست و چه مواردی را در خود دارد، در نهایت پنجشنبه 17 فروردین واکنش معاون اول رئیسجمهوری را به دنبال داشت. محمد مخبر در نامهای خطاب به رئیس شورا و مرکز ملی رقابت خواستار تجدیدنظر در قیمتگذاری خودرو در شرایط فعلی شد و قیمتهای پایهای (کارخانهای) ارائه شده در جلسه اخیر شورای رقابت را افزایشی غیرمتعارف دانست که آثار تورمی دارد. پس از نامه معاون اول رئیس جمهوری، وزارت صمت نیز در اطلاعیهای برای همکاری با شورای رقابت در این موضوع اعلام آمادگی کرد و از جلسات فوری مشترک با این شورا خبر داد.
* تصمیمی باید گرفته شود که واقعا به نفع مردم باشد
در رابطه با موضوعات اخیر پیرامون افزایش قیمت خودرو، یک استاد دانشگاه معتقد است شورای رقابت بر اساس تحلیلهای شکل گرفته، درصدی را برای افزایش قیمتها در نظر گرفته است؛ از سوی دیگر با توجه به اینکه یک سالو نیم قیمت خودرو رسما تغییری نداشته، احتمالا افزایش یا واقعی شدن یکباره قیمتها برای مردم و بازار قابل هضم نباشد، بنابراین نظر دولت هم در این زمینه که به یکباره نباید قیمتها افزایش یابد، درست است.
امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت، با بیان اینکه در عین اینکه شورای رقابت و دولت همه درست میگویند، همه اشتباه هم میگویند، اظهار کرد: شورای رقابت قیمتها را اعلام نکرد، بلکه تنها بیان کرد با مشورت نهادهای ذیربط قیمتها را نهایی کردهایم که در پی آن هم دستورالعمل کلی را ابلاغ و فرمول قیمتگذاری را ارائه کرده بود. در نهایت طی چند روز اخیر با وزارت صمت و سازمان حمایت به توافق رسیدند.
وی افزود: حال باید بر اساس آییننامهها و دستورالعملها (یا قانون)، علیالقاعده سازمان حمایت، قیمتهای جدید را اعلام کند و وظیفه اعلام قیمت با شورای رقابت نیست. طبق آییننامهای هم که شورای رقابت نوشته است در گذشته، سازمان حمایت را برای اعلام قیمتها معرفی کرده است و سازمان حمایت هم که زیرمجموعه وزارت صمت است.
کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: تاکنون هیچ موردی به صورت مشخص اعلام نشده و تنها یک «کلیگویی با تلورانس بسیار بالا» انجام شده است. اعداد متفاوت توسط افراد متفاوت همچون ٣٠ تا ٧٠ درصد، میانگین ۴٠ درصد و ٣٠ تا ۳۵ درصد اعلام شده است بنابراین هنوز عدد دقیقی در دسترس نیست.
* افزایش قیمت خودروها در بازار لزوماً ارتباطی با موضوعات اخیر خودرویی ندارد
کاکایی ضمن اشاره به افزایش جهشی قیمت خودرو در بازار تاکید کرد: البته این افزایش قیمت رخ داده در بازار لزوما ارتباطی با موضوعات اخیر پیرامون قیمتگذاری خودرو ندارد و به سبب نوسان نرخ ارز بود. در حالت عادی، زمانی که نرخ ارز نوسان افزایشی دارد، قیمت خودرو هم صعودی میشود. عضو هیات علمی دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: واقعیت این است که تورم به مردم فشار زیادی وارد کرده، بنابراین همه مسؤولان باید با واقعیت روبهرو شوند و با شجاعت یک تصمیمی گرفته شود که «واقعا» به نفع مردم باشد. وی تصریح کرد: بنده به عنوان یک کارشناس معتقد به تصمیم درست، اصلاح صحیح قیمتها در شرایط فعلی و همچنین اصلاح دائمی آن در برنامه درازمدت هستم. در کشوری که با تورم بیش از ۴۰ درصد روبهرو است، چنانچه به مرور اصلاح قیمتها انجام نشود، در پایان سال جهش قیمت رخ میدهد. ضمن اینکه فراموش نکنیم با فشار قیمتی، نمیتوان صنعت خودرو را اصلاح کرد. واقعیت این است که بحث اصلاح صنعت خودرو بحث تخصصی است. کاکایی خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار صنعت خودرو و کاهش ساختاری هزینهها در صنعت خودرو انجام نشده است؛ اگر هم تصور کنیم ابتدا به اصلاح ساختارها بپردازیم و افزایش قیمت به تعویق بیفتد، بیشک صنعتی باقی نخواهد ماند که بتوان برای اصلاح آن برنامهریزی کرد، بنابراین اکنون به لحاظ اصولی چارهای وجود ندارد جز اینکه قیمتها را اصلاح کنیم اما مسؤولان باید پیگیر و پاسخگو باشند و برنامه ارائه دهند و به حرف اکتفا نشود. باید ۲ طرف عاقلانه به مذاکره بنشینند و با در نظر گرفتن منافع ملی، تصمیمی پیرامون اصلاح درست قیمتها و اقدام بموقع اخذ کنند.
* اولین گروه خودروهای وارداتی به دست مردم میرسد
طبق آنچه پیشتر اعلام شده بود، نخستین خودروهای وارداتی هفته جاری تحویل خواهند شد. سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد در هفته جاری پیامک برای ثبتنامکنندگان خودروهای وارداتی ارسال میشود تا برای تنظیم قرارداد به شرکت مراجعه و اقدام کنند. این مقام مسؤول در وزارت صمت احتمال تحویل در هفته جاری را قطعیت بخشیده و اعلام کرده است برای ثبتنامکنندگان این ۱۱۰۸ دستگاه خودروی وارداتی، پیامک اطلاعرسانی در این هفته ارسال میشود تا برای عقد قرارداد اقدام کنند. به گفته سخنگوی وزارت صمت، این عرضه، نخستین عرضه خودروهای وارداتی است که از سوی شرکت سایپا و برای متقاضیان خودروی چانگان CS۳۵ انجام خواهد شد.
ارسال به دوستان
مسکن ملیهای ۱۰ میلیون تومانی در تهران
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در نشست خبری به مناسبت سالروز افتتاح حساب ۱۰۰ امام خمینی (ره) اظهار کرد: فرمول ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن بسیار ساده است اما بعضا خوب تبیین نمیشود. تامین زمین توسط وزارت راهوشهرسازی به صورت رایگان انجام میشود که خیلی ارزشمند است.
اکبر نیکزاد اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی ۵۰ درصد در ارائه خدمات تخفیف میدهد و در مواردی این تخفیف بیش از ۵۰ درصد است. شهرداریها نیز برای تراکم عوارضی دریافت نمیکنند و در سایر بخشهای صدور پروانه ۳۰ درصد تخفیف میدهند.
وی تصریح کرد: قیمت واحدها بستگی به کیفیت پروژه، تراکم، مشاعات، امکانات و غیره دارد. متقاضیان را در هیچ پروژهای بلاتکلیف نگذاشتهایم و از همان ابتدا هزینه ساخت را به آنها میگوییم تقریبا هم متری ۱۰۰ هزار تومان بیشتر در نظر میگیریم که متقاضی بعدا غافلگیر نشود.
نیکزاد درباره هزینه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در بافت فرسوده تهران بیان کرد: در مناطق ۱۶، ۱۸ و ۲۰ در بافت فرسوده تهران پروژههای نهضت ملی مسکن را پیش میبریم. در میدان شوش حدود ۱۳۰۰ واحد را به میانگین پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد رساندهایم. هماکنون میانگین قیمت تمام شده پروژه میدان شوش تقریبا ۱۰ میلیون تومان در مترمربع است. وی همچنین ادامه داد: میانگین قیمت تمامشده ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر متری ۸ تا ۹ میلیون تومان است و تلاش میکنیم از میانگین قیمت بالاتر نرود.
وی تصریح کرد: با توجه به نوسانات اقتصادی که بعضا اتفاق میافتد من بعضا نگران هستم که هزینههای ساخت دچار تغییر شود و به همین دلیل در اعلام قیمت مقداری ملاحظاتی را در نظر میگیریم.
رئیس بنیاد مسکن گفت: در بخش شهری ۱۰۴ هزار و ۲۲۰ واحد نهضت ملی مسکن را به مرحله ساخت رساندهایم.
نیکزاد با بیان اینکه در نظر داریم تا سال ۱۴۱۰ حتی یک واحد غیرمقاوم در روستاها وجود نداشته باشد، گفت: بنیاد مسکن در روستاها و شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی را انجام میدهد. در بخش مسکن محرومان تفاهمنامهای با بسیج سازندگی و کمیته امداد برای احداث ۴۰ هزار واحد امضا کردهایم. به منظور ساخت ۲۰ هزار واحد با بنیاد مستضعفان، ۱۰ هزار واحد با سازمان بهزیستی و ۵۰۰۰ واحد با خیرین مسکنساز تفاهمنامه به امضا رساندهایم که سرجمع همه اینها به ۷۵ هزار واحد میرسد.
وی یادآور شد: سال گذشته ۳۰۰ دستگاه ماشینآلات را خریداری و به بنیاد مسکن استانهای کشور ارسال کردیم. سنددار کردن خانههای روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نیز در دستور کار است که تاکنون ۷۰ درصد واحدهای روستایی دارای سند شدهاند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|