|
ارسال به دوستان
اخبار
«لوپتو» راهی جشنواره بینالمللی فیلم مسکو شد
پس از حضورهای مختلف در جشنوارههای بینالمللی، انیمیشن سینمایی «لوپتو» راهی جشنواره مسکو شد. به گزارش «وطن امروز»، انیمشین سینمایی «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری و تهیهکنندگی محمدحسین صادقی محصول مرکز انیمیشن سوره، در چهلوپنجمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مسکو در بخش فیلمهای انیمیشن به نمایش در میآید. چهلوپنجمین دوره این جشنواره از 20 تا 27 آوریل برابر با 31 فروردین تا 7 اردیبهشت در شهر مسکو برگزار خواهد شد.
«لوپتو» که با تکنیک سهبعدی و برگرفته از قصه و فضایی کاملا ایرانی ساخته شده و با شعار «شادی ساختنی است» هماکنون در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است، تاکنون موفق به جذب بیش از یک میلیون مخاطب و فروشی بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان در سینماها شده است.
جشنواره بینالمللی فیلم مسکو، نخستین بار سال 1935 برگزار و ابتدا به صورت دوسالانه و سپس به صورت سالانه برگزار شده است. این جشنواره اعتبار زیادی در بین سینماگران دارد و از سال 2000 که فیلمساز برجسته، نیکیتا میخالکوف ریاست آن را بر عهده داشت، بر اعتبار آن نیز افزوده شد. پخش بینالمللی این انیمیشن سینمایی بر عهده مرکز بینالملل سوره است.
***
پوستر رسمی «دسته دختران» رونمایی شد
در آستانه اکران فیلم سینمایی «دسته دختران» از پوستر رسمی این فیلم سینمایی رونمایی شد. به گزارش «وطن امروز»، پوستر رسمی فیلم سینمایی «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی و تهیهکنندگی محمدرضا منصوری، با طرحی از محمد روحالامین رونمایی شد.
فیلم سینمایی «دسته دختران» از چهارشنبه ۳۰ فروردین اکران خود را توسط پخش بهمن سبز به سرگروهی پردیس سینمایی آزادی با شعار «این رزم را با زن سرودن عاشقانه است» در سینماهای سراسر کشور آغاز خواهد کرد.
«دسته دختران» داستان گروهی از زنان ایرانی است که برای دفاع از خاکشان به خط مقدم جنگ میروند. این فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت ۷ سیمرغ بلورین شد. نسخه کوتاهشده و جدید این اثر از چهارشنبه این هفته در سینماهای سراسر کشور اکران میشود.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «دسته دختران» قصه زنان جنگ است. گروهی جامانده از روایتهای پیروزمردان پیکارها در طول تاریخ....
نیکی کریمی، پانتهآ پناهیها، فرشته حسینی، هدی زینالعابدین و صدف عسگری دسته دختران را بازی میکنند و حسین سلیمانی، یاسین مسعودی، محمد صدیقیمهر با حضور مهدی حسینینیا آنها را همراهی میکنند. بخشی از عوامل تولید این فیلم عبارتند از؛ کارگردان: منیر قیدی، تهیهکننده: محمدرضا منصوری، فیلمنامهنویس: منیره قیدی، میلاد اکبرنژاد و ابراهیم امینی، بازنویسی فیلمنامه: ساناز بیان، مدیر فیلمبرداری: سامان لطفیان، روابط عمومی: زهرا دمزآبادی، محصول بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی سوره.
***
علت پرداخت نشدن نوبت سوم و چهارم یارانه مطبوعات مشخص شد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حمایتهای پرداخت نشده فرهنگی - هنری سال 1401 توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش «وطن امروز»، محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه رقم قابل توجهی از بودجه سال 1401 محقق نشده و نوبتهای سوم و چهارم یارانه رسانهها هنوز پرداخت نشده است، گفت: همین امروز معاون مطبوعاتی و معاون هنری در سازمان برنامه و بودجه جلسه داشتند و بنده هم در جلسه هیات دولت این موضوع را خدمت ریاست جمهور عرض کردم و آقای دکتر منظور، معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه قول دادند مطالبات باقیمانده را در اسرع وقت پرداخت کنند.
وی بیان کرد: به دلیل عقبافتادگیهایی که در تامین منابع و در تبصره 14 داشتیم که به بحث یارانهها مربوط است، این مشکلات را برای همه ایجاد کرد و تلاشمان این است که همه بدهیهایمان در تئاتر، نشر و مطبوعات را تامین کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به اینکه این پرداختیها از بودجه 1401 خواهد بود یا خیر، اظهار کرد: این موضوع مهم نیست و خودمان در این مورد تدبیر خواهیم کرد، مهم آن است که مسائل همه اقشار فرهنگی و هنری را تا اوایل اردیبهشت رفع خواهیم کرد.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
استقبال 5 هزار نفری افغانستانیها از محمدحسین پویانفر در کابل
نوای نوحه، ندای وحدت
محمدحسین پویانفر مداح سرشناس کشورمان شنبه شب گذشته برای دومینبار در 2 سال اخیر راهی افغانستان و شهر کابل شد و در تکیه چنداول به مناسبت ایام شهادت امیرالمومنین(ع) مرثیهخوانی کرد. مراسمی که با استقبال بیش از 5 هزار نفری افغانستانیها همراه شد.
به گزارش فارس، تکیهخانه عمومی چنداول در بخش شیعهنشین کابل پایتخت افغانستان واقع است. این تکیه، سال ۱۳۱۷ شمسی در دوران پادشاهی محمد نادرشاه توسط سیداحمد کابلی مشهور به میرعلی احمدحجت از علمای شیعه افغانستان پایهگذاری شد. میرعلی احمدحجت منزلی برای احداث حسینیه خریداری کرد و آن مکان را تکیهخانه عمومی نامید. گفته شده است این مکان پیشتر نیز محل عزاداری مخفیانه شیعیان در چنداول بوده است.
چنداول یکی از محلههای شیعهنشین کابل است که قوم هزاره مهمترین پایگاه شیعی افغانستان در این منطقه زندگی میکند. در این منطقه حسینیهها و مساجد بسیاری وجود دارد که شنبه شب مجلس عزاداری در مسجد میرعلی احمدحجت برگزار شد. در این برنامه بیش از ۵ هزار زن و مرد شیعه افغانستانی حضور داشتند. در این مراسم آیتالله حجت متولی مسجد و حسینیه سخنرانی کرد. افغانستانیها در مناسبتها مانند ماه رمضان مجالس عزاداری، مناجات و احیا برگزار
میکنند. در شبهای احیا مهمترین مجلس در افغانستان در زیارتگاه صفی که منسوب به قدمگاه امیرالمومنین(ع) است، برگزار میشود.
* نوحه وحدتآفرین پویانفر
پویانفر در این مراسم نوحهای با مضمون وحدت میان ایرانیان و افغانستانیها بر پایه محبت به امیرالمومنین(ع) و اهل بیت(ع) خواند که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و آنان این نوحه را با او همخوانی کردند. در بخشی از شعر این نوحه آمده بود:
برادریم ما به برکت مولا
برادریم زیر سایه زهرا
برادریم در مسیر کرببلا
شیعه مولا بیداره
شیعه مولا سربازه
شیعه مولا دنیارو
برای ظهور میسازه
العجل سیدی، العجل سیدی
یا مولانا یا صاحب الزمان
در زمان خواندن این شعر افغانستانیها همراهی بسیاری با او داشتند، طوری که بارها این شعر تکرار شد و حتی پایان جلسه نیز از پویانفر به خاطر خواندن این شعر تقدیر کردند. شعر این نوحه، سروده حمید رمی است.
* همخوانی «علی ای همای رحمت»
پویانفر همچنین در این مراسم شعر مشهور استاد شهریار «علی ای همای رحمت» را هم خواند که افغانستانیها با او همراهی بسیار خوبی داشتند و در حالی که ابیات این شعر را حفظ بودند با این مداح کشورمان همخوانی کردند.
او نوحه مشهور خود خطاب به امام زمان (عج) با عنوان «به آه فاطمه برگرد» را هم در این مراسم خواند که اشاره به غیبت امام زمان (عج) و فساد بهوجود آمده در دوران آخرالزمان دارد و با استقبال افغانستانیها مواجه شد و جمع حاضر برای ظهور مهدی موعود دعا کردند. متن شعر این نوحه به شرح زیر است:
به آه فاطمه برگرد
امید ما همه برگرد
پناه آخرین برگرد
به خون بر زمین برگرد
دنیا آروم آروم عوض شده
جای ظالم و مظلوم عوض شده
جای صید و صیاد عوض شده
جای شهید و جلاد عوض شده
برگرد تا درست شه کارای دنیا
برگرد تو رو خون حضرت زهرا
برگرد برگرد
یا منتقم انتقم ...
بقیهالله ...
امان بیامان برگرد
امام هر زمان برگرد
سپیدی جهان برگرد
سیاهِ روزمان برگرد
با تو دنیای ما عوض میشه
دین مردم دنیا عوض میشه
جای شاه و رعیت عوض میشه
حتی رنگ عدالت عوض میشه
برگرد که زمین تشنه کام عدله
برگرد که قیامت قیام عدله
برگرد برگرد
یا منتقم انتقم ...
بقیهالله ...
ارسال به دوستان
مهرداد رضایی، بازیساز نخبه کشورمان در گفتوگو با «وطن امروز» عنوان کرد
صنعت «گیم» امیدوار به آینده
«عشق به وطن»، شاید این نکته مهمترین گزاره برای برخی تصمیمات و کارها باشد. به عنوان مثال نخبگان و جوانانی که همه امکانات را برای رفتن به خارج از کشور دارند اما عشق به کشور سبب شده است ماندن و سختی را انتخاب کنند و برای این سرزمین بدرخشند. مهرداد رضایی هم یکی از همین جوانان است؛ جوانی که در حوزه بازیهای کامپیوتری به عنان بازیساز فعالیت دارد..
در این میان فعالان این حوزه از متولیان امر انتظار دارند همان بهایی را که به ورزشکاران و مدالآوران رشتههای ورزشی و علمی میدهند، به بازیسازان صاحب جوایز بینالمللی هم بدهند و دستاوردهایشان رسانهای شود و مورد حمایت قرار بگیرند.
برنده بهترین بازی موبایل و تبلت گیم از کانکشن اروپا ۲۰۲۰، برنده بهترین کژوال گیم از گیم کانکشن اروپا ۲۰۲۰، برنده بهترین بازی از نگاه مردم در سیزدهمین فستویال وب و موبایل، نامزد بهترین انیمیشن از فستویال آگی آواردز ،۲۰۲۰، نامزد بهترین بازی موبایل از بیگ فستویال آمریکای لاتین در برزیل ۲۰۲۱، نامزد بهترین بازی در بازیهای ایندی در استیم در لهستان ۲۰۱۲، نامزد بهترین انیمیشن در فستیوال آنفولد کالیفورنیا آمریکا ۲۰۲۱ و نایبقهرمانی و کسب دیپلم افتخار بهترین آرت و انیمیشن در فستیوال اسکاتیش گیم آوارد اسکاتلند برخی از دستاوردهای مهرداد رضایی در سطح بینالملل به شمار میرود. وی در گفتوگو با «وطن امروز» با اشاره به تاثیر حضور بازیسازان داخلی در جشنوارههای بینالمللی در شناساندن صنعت گیم به دنیا گفت: رقابت با افراد و گروههای بازیسازی که کشورهایشان سرمایهگذاریهای میلیارددلاری در صنعت گیم دارند بسیار سخت است. رسیدن به نامزدی در چنین جشنوارههایی آسان نیست. اگر با همین فرمان در صنعت گیم حرکت کنیم، بسیاری از بازیسازان داخلی این صنعت را رها میکنند و جایی میروند که حداقل قانونی برای دزدیده نشدن زحماتشان وجود دارد.
وی افزود: صنعت گیم در مقطعی، بهترین روزهای خود را میگذراند و بازیسازان داخلی با امید به آینده، بازیهای خود را تولید و روانه بازار میکردند اما پس از گذشت سالها این صنعت روند نزولی را طی میکند و عدم توجه به بازیسازان یکی از دلایل سپری شدن این روند نزولی است. این شرایط سبب شد طی یکی دو سال اخیر شاهد مهاجرت بسیاری از بازیسازان داخلی باشیم.
رضایی یادآور شد: گاهی اوقات یک بازیساز مهارت همه بخشهای ساخت یک بازی را ندارد، به همین دلیل از نیروهای مختلف کمک میگیرد و در نهایت هزینهاش بالا میرود. از این جهت این مدل هم چندان نمیتواند برای بازیساز صرفه اقتصادی داشته باشد. به جرأت میتوانم بگویم در اکثر موارد هزینهای که بازیساز مستقل برای بازیاش میکند، بازگشت سرمایه ندارد. اگر هم بتواند برای بازیاش تبلیغ کند، هزینههای تبلیغ آنقدر بالاست که از عهده آن نمیتواند بر بیاید. برای مثال در حوزه کتاب شاهد هستیم کتابی که تألیف یا ترجمه میشود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حداقل چند نسخه از آن را خریداری میکند اما در صنعت گیم شاهد چنین موضوعاتی نیستیم.
ارسال به دوستان
«سوپر ماریو» بازهم رکورد زد
گیشه ترسی از دراکولا ندارد
فیلم «برادران سوپرماریو» رکورد بالاترین فروش هفته دوم تاریخ انیمیشن را به نام خود ثبت کرد. به گزارش «وطن امروز»، «فیلم برادران سوپرماریو» با فروش 87 میلیون دلاری در دومین آخر هفته اکران خود، رقبای گیشه خود را با سرعت جا گذاشت.
این اقتباس از بازی ویدئویی تاکنون در آمریکای شمالی 347.8 میلیون دلار و در سطح جهان 678 میلیون دلار فروش داشته است.
«ماریو» با وجود اینکه چند فیلم جدید وارد رقابت اکران شدند، قوی ماند و نتایج متفاوتی کسب کرد. در یک پایان غافلگیرکننده، کمدی ترسناک یونیورسال به نام «رنفیلد» که نیکلاس کیج را در نقش دراکولا و نیکلاس هولت را به عنوان سرسپردگان سرکش خود میبیند، به شکلی ناامیدکننده با 7.7 میلیون دلار فروش از اکران در ۳۳۷۵ سالن سینما در جایگاه چهارم قرار گرفت.
با نزدیک شدن به آخر هفته، به نظر میرسید فیلم جایگاه شماره 2 را خواهد گرفت. در عوض، «رنفیلد» پشت سر فیلم هیجانانگیز اهریمنی به نام «جنگیر پاپ» قرار گرفت؛ فیلمی که با 9.1 میلیون دلار کمی کمتر از حد انتظار بود.
شروع برای «رنفیلد» ضعیف است، زیرا ساخت این فیلم 65 میلیون دلار هزینه داشت. این فیلم باید امیدوار به خروج از فروش ضعیف گیشه باشد. سینمااسکور به شروع فروش این فیلم نمره «-B» داده که خبر خوبی برای «رنفیلد» نخواهد بود.
در مقام مقایسه، «جنگیر پاپ» با فروش 18 میلیون دلاری راه آسانتری برای جبران هزینههای خود دارد. نقدها درباره «جنگیر پاپ» نیز رضایتبخش نبود (در روتن تومیتوز 47 درصد است).
در این فیلم «راسل کرو» نقش اصلی فیلم «جنگیر پاپ» را ایفا میکند. این فیلم ملهم از رئیس جنگیرهای واتیکان است و داستان پسری نوجوان است که روحش تسخیر شده و این جنگیر طی کار برای رهایی این نوجوان، یک راز چندصد ساله واتیکان را فاش میکند. موضوع فیلم، انتقاد شدید مقامات ارشد واتیکان را به همراه داشته است.
ارسال به دوستان
گیشه سینما در هفته جاری
نگاهی به آخرین آمار مخاطبان پرده نقرهای
از ابتدای هفته جاری فیلمهای بسته اکران عید فطر امکان ورود به چرخه اکران را داشتند که از میان آنها ۲ فیلم «جنگ جهانی سوم» و «بابا سیبیلو» اکران خود را آغاز کردند. به گزارش «وطن امروز»، ابتدای هفته جاری زمانی بود که فیلمهای بسته اکران عید فطر امکان ورود به چرخه اکران را داشتند که از میان آثار اعلام شده سینماییهای «جنگ جهانی سوم» و «بابا سیبیلو» به ترتیب از شنبه ۲۶ و یکشنبه ۲۷ فروردین اکران خود را آغاز کردند و فیلمهای «سه کام حبس»، «دسته دختران» و «آهنگ دونفره» همچنان در انتظار حضور بر پرده نقرهای هستند. در روزهای گذشته از ابتدای هفته تاکنون مطابق آمار سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) در مجموع ۹۲ هزار و ۱۲۲ مخاطب در ۳ هزار و ۷۶۴ سانس به سینماها رفتند که این آمار نشاندهنده میانگین ۲۵ مخاطب در هر سانس است. از میان تمام آثار در این بازه زمانی کمدی «فسیل» همچنان در رتبه نخست پرمخاطبترین فیلم قرار داشته و ۷۱ هزار و ۹۵۵ مخاطب را در ۲ هزار و ۳۵۰ سانس به سینماها آورده است. یعنی این فیلم در هر سانس به صورت میانگین میزبان ۳۱ نفر بوده است، هر چند این فیلم روند روبهرشد مخاطبانش را از دست داده و نسبت به هفتههای ابتدایی یا حتی ۲ هفته گذشته با افت مخاطب روبهرو بوده است. پیش از این برخی منتقدان هم به لحاظ سینمایی انتقاداتی را در به این فیلم مطرح کرده بودند اما با وجود برخی ضعفهای سینمایی، این فیلم همچنان در صدر آثار پرمخاطب است. همچنین رتبه دوم آثار از نظر مخاطب نیز مربوط به سینمایی تازه اکران شده «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی است که چندی پیش داعیه شرکت در مراسم اسکار را داشت اما بعد از انتشار نسخه قاچاقش بهصورت اضطراری وارد برنامه اکران عیدفطر شد. این فیلم ۷ هزار و ۲۲۷ مخاطب را در ۳۶۷ سانس به سینماها کشانده تا به صورت میانگین پذیرای ۲۰ نفر در هر سانس باشد. رتبه سوم فروش و مخاطب هم در بازه زمانی از ۲۶ فروردین تاکنون مربوط به سینمایی «غریب» است که ۷ هزار و ۸۲۴ مخاطب داشته و پس از آن «عروس خیابان فرشته» با ۵ هزار و ۲۳۴ مخاطب حضور دارد. سینمایی «غریب» داستانی از شهید بروجردی را روایت کرده و به فرماندهی این شهید والامقام در زمان فرماندهی سپاه غرب کشور میپردازد.
ارسال به دوستان
در هفتمین برنامه «صمیمانه» مطرح شد
ورود اپیزود به عرصه سریالسازی کود و نوجوان
مدیر سکوی «اپیزود» تاکید کرد: ما درخواست دریافت مجوز تولید چند سریال را مطرح کردهایم که به محض دریافت مجوز تولید، شاهد تولید و نمایش سریالهای تولیدی «اپیزود» ویژه گروه سنی کودک و نوجوان خواهیم بود. هفتمین برنامه «صمیمانه» با حضور آرش دارابیان مدیر سکوی «اپیزود»، محمدامین طالبی مدیر اجرایی سامانه کدومو، سجاد سامانی مدیر پروژه کدومو موسسه تبیان، سیدامیر آقایی دبیر قرارگاه بازارپردازی صنایع فرهنگی و معاون دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور و برخی مدیران ساترا برگزار شد.
دارابیان در ابتدای این برنامه گفت: بیشتر تمرکز ما در پلتفرم «اپیزود» روی حوزه کودک است و برای این رده سنی فیلم، انیمیشن، بازیهای رایانهای و سایر محتواهای مرتبط را جمعآوری کردهایم و تا زمانی که اطمینان نداشته باشیم تماشای محتوای تبلیغی برای کودک آسیبی در برندارد، سراغ بحث تبلیغات نخواهیم رفت؛ ما علاقهمندیم به سمت معرفی شخصیتهای بومی و ایرانی برویم. همچنین قصد داریم در آینده بخش پادکست و داستان صوتی را هم به این پلتفرم اضافه کنیم.
وی افزود: ما درخواست دریافت مجوز تولید چند سریال را مطرح کردهایم که به محض دریافت مجوز تولید، شاهد تولید و نمایش سریالهای تولیدی «اپیزود» ویژه گروه سنی کودک و نوجوان خواهیم بود. ما در این پلتفرم درصدد هستیم اقداماتی انجام دهیم تا کودکان و والدین آنها ارتباط بهتری با یکدیگر داشته باشند و تلاش میکنیم که حلقه مفقوده این حوزه باشیم و ارتباطات بین کودک و خانواده را حفظ کنیم.
افراسیابی، معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا در ادامه این برنامه خاطرنشان کرد: ممکن است محتوایی برای یک رده سنی بسیار مناسب و رشددهنده باشد اما همان محتوا برای رده سنی دیگر دارای آسیبهایی باشد، بنابراین موضوع ردهبندی سنی و توجه به ویژگیهای روحی و جسمی مخاطبان موضوع بسیار مهمی است که لازم است از سوی سکوهای دارای مجوز از ساترا به طور ویژه مد نظر قرار گیرد.
طالبی، مدیر اجرایی سامانه کدومو در بخشی دیگر از برنامه «صمیمانه» بیان کرد: امروز اشخاصی که در منزل موضوع هدایت مصرف را پیگیری میکنند که چه محتوایی را تماشا کنیم در مقام عمل بچهها هستند و آنها هستند که پیشنهادات تماشای محتوا را ارائه میدهند، بنابراین باید سکوهای حوزه کودک و نوجوان برنامه مناسبی برای ذایقهسازی این قشر متناسب با سبک زندگی اسلامی - ایرانی داشته باشند. سامانی، مدیر پروژه کدومو موسسه تبیان هم در این برنامه گفت: کمکی که «کدومو» میتواند به خانوادهها بکند این است که در معرفی لینک مورد اعتماد برای تماشای آثار سکوها ایفای نقش کند. در حال حاضر معمولا هر انیمیشن در چند سکو با چند نوع دوبله مختلف عرضه میشود که کدومو میتواند به بهترین دوبله مناسب برای کودکان و نوجوانان لینک بدهد.
آقایی، معاون دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در پایان با تاکید بر ضرورت ایجاد زنجیره میان آثار پلتفرمها و سایر ساحتهای سرگرمی گفت: در دسترسترین راهحل برای تاثیرگذاری بر رفتارهای کودک، مدیریت مصرف ایشان است، بنابراین ما باید کاری کنیم تا ساحتهای مختلف نیازمندیهای زندگی کودک با زنجیرهای کامل از محصولات در اختیار کودکان قرار بگیرد و اگر کودک یک سریال یا انیمیشن میبیند بازی رایانهای متناسب با کاراکتر آن سریال یا انیمیشن و اسباب بازیهای متناسب با آن شخصیت در دسترس کودک قرار بگیرد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|