|
اخبار
انیمیشن «پیانو» با روایتی ضدجنگ ساخته شد
انیمیشن کوتاه «پیانو» به کارگردانی مرجان کشانی و شهاب شمسی به تهیهکنندگی مرجان کشانی برای مرکز گسترش سینمای مستند ساخته شد. به گزارش «وطن امروز»، ساخت این انیمیشن به شیوه استاپموشن به تازگی به پایان رسیده و دنیای جنگ را با روایتی ضدجنگ به تصویر میکشد. در این اثر شاهد هیچ صحنه جنگی و اتفاق ناگواری نیستیم و این موضوع روایت میشود که چگونه انسان به جنگ همنوع خود میرود. «پیانو» که یک فیلم کوتاه 7 دقیقهای است به فقر و مشکلات زندگی میپردازد و روایت فردی است که میخواهد پیانو بخرد اما بحران جنگ پیش میآید و او از سادهترین اتفاقات زندگی خود محروم میشود.
به گفته کشانی، کاراکتر ما در واسط جنگ بیرونی و درونی خود به سر میبرد و رویاهای ساده زندگی او به رویاهای دستنیافتنی تبدیل میشود و در نهایت به صلح درونی میرسد. سازندگان این انیمیشن کوشیدهاند تصویر مدنظرشان را در پلانهای نهایی که کودکان بر سر دوچرخه در حال جنگ و ستیز هستند و با به صلح رسیدن و برآورده شدن رویای کاراکتر اصلی که همان نواختن پیانو است نمایش بدهند و در پایان کودکان نیز نوبتی دوچرخهسواری میکنند. به اعتقاد کشانی، این فیلم فقط داستان زندگی یک کاراکتر نیست و ما نیز در زمان جنگی که به ما تحمیل شده بود، رویاهای کودکی و آرزوهای جوانیمان را از دست دادیم. به گفته تهیهکننده «پیانو»، عوامل این انیمیشن از بهترین و متخصصترینها در رشته استاپموشن هستند. آنها سالهاست با این تکنیک که جزو سختترین شیوههای ساخت انیمیشن در جهان است، زندگی خود را سپری میکنند.
***
«مرصع» در شبکه 4 متولد شد
مجله هنری «مرصع» با پرداختن به بخش مغفول هنر در کشور از شبکه ۴ سیما روی آنتن میرود. به گزارش «وطن امروز»، مجله هنری «مرصع» تازهترین برنامه شبکه ۴ سیما در حوزه جدیدترین برنامههای هنری است که با اجرای اسماعیل باستانی هر پنجشنبه ساعت ۱۹ روی آنتن میرود.
این برنامه ضمن ارائه اخبار و رویدادهای هنری روز در فواصل مختلف با چهرهها و فعالان هنری گفتوگو میکند؛ گفتوگوهایی که هر یک در زمانبندیهای کوتاه انجام میشود تا برنامه با سرعت و ریتم بالایی به تولید برسد.
«پرونده» از بخشهای این برنامه است که در آن متناسب با وقایع هنری روز، پرونده یک مساله هنری باز و به آن پرداخته میشود. در بخش «گفتوگوهای ویژه» نیز با دعوت از کارشناسان، صاحبنظران و فعالان هنر در فضایی چالشی، به موضوع مورد نظر پرداخته میشود. همچنین متناسب با مناسبتها و وقایع هنری روز، خبرنگار برنامه، به جشنوارهها، محافل تئاتر و موسیقی و موزهها سر خواهد زد و ضمن اطلاعرسانی، به تحلیل و ارزیابی آنها نیز پرداخته خواهد شد.
«مرصع» بنا دارد سراغ بخشهای مغفولتر هنر در کشور برود و از رویکردهای برنامه پرداختن به چهرههای جوان و کمتر شناخته در نقاط مختلف کشور در حوزه هنر است. برنامه «مرصع» به تهیهکنندگی فرزام محبی، سردبیری محمد بخشایش و کارگردانی کیانوش الطافی در گروه ادب و هنر شبکه 4 تولید میشود. بازپخش این برنامه جمعهها ساعت ۱۲:۳۰ است.
***
مدرسان دورههای فیلمسازی تصویر شهر معرفی شدند
اسامی استادان کارگاههای دوره فیلمسازی «مدرسه تصویر» اعلام و از پوستر آن رونمایی شد. به گزارش «وطن امروز»، در دوره 7 روزه «مدرسه تصویر» ۲۱ کارگاه توسط سینماگران مطرح سینمای ایران برگزار میشود که لیست آنها به این شرح است: کارگاه فیلمنامهنویسی و کارگردانی سینما: حسین دوماری و پدرام پور امیری؛ کارگاه فیلمنامه سریال: پویا سعیدی؛ کارگاه کارگردانی فیلم اول: امید شمس؛ کارگاه نحوه تعامل با بازیگر و کارگردانی: کاظم دانشی؛ کارگاه فیلمبرداری: علیرضا برازنده؛ کارگاه عکاسی فیلم: علی نیکرفتار؛ کارگاه برنامهریزی و دستیار کارگردان: دانش اقباشاوی؛ کارگاه طراحی صحنه: امیرحسین حداد؛ کارگاه گریم: محسن دارسنج، کارگاه تهیه و تولید و پخش فیلم: سعید خانی؛ کارگاه طراحی صدا و صداگذار: آرش قاسمی؛ کارگاه صدابرداری: مسیح سراج؛ کارگاه تدوین: میثم مولایی؛ کارگاه اصلاح رنگ و نور: نیما دبیرزاده؛ کارگاه جلوههای ویژه: محمد برادران؛ کارگاه فیلم کوتاه: حسین فلاح آبادی؛ کارگاه فیلمسازی با موبایل: مسعود زارعیان؛ کارگاه روابط عمومی و تبلیغات: امیرحسین رسائل؛ کارگاه طراحی پوستر: طاها ذاکر؛ کارگاه موسیقی فیلم: حبیب خزائیفر و کارگاه تهیه فیلم کوتاه و پخش فیلم: پوریا حیدری.
دوره حرفهای سینما از پیشتولید تا پستولید با شعار «سینما در سینما» با هدف کشف و حمایت از استعدادهای جوان برگزار و در پایان دوره نیز گواهینامه معتبر اعطا میشود. برای دانشجویان رشته هنر تخفیف ویژهای در نظر گرفته شده است.
پس از پایان برگزاری دوره، با نظر جمعی سینماگران، ۳ نفر از هنرجویان مستعد و علاقهمند به فیلمسازی انتخاب میشوند و شهریه آنان به طور کامل بازگردانده میشود. این دوره مدرسه تصویر از ۴ تا ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ در پردیس سینما گالری ملت برگزار میشود.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
گزارش «وطن امروز» از نمایش «هفتخان اسفندیار» که تصویر متفاوتی از شاهنامه را روی صحنه میبرد
حماسه وطنپرستی
محمدعلی میرزایی، روزنامهنگار: حماسهسرایی از جنس تئاتر، آن هم از نوع نمایش موزیکال؛ این تعریفی یکخطی از اثری است که این روزها تالار وحدت میزبان آن است. «هفتخان اسفندیار» به گواه صاحبنظران توانسته بازنمایی مناسبی از شاهنامه فردوسی در صحنه تئاتر داشته باشد. ادبیات کهن ایران بویژه ادبیاتی که آبشخور معنوی و عرفانی دارد؛ آنچنان گرانقدر بوده که پس از گذشت چند قرن همچنان ماندگار است و سینه به سینه و دهان به دهان نقل شده و میشود. تکیهگاه ادبیات کهن ایران معنویت، دیانت و خداشناسی بوده و سرشار از حکمت است و به همین دلیل توانسته در طول تاریخ تاثیرگذار باشد و این تاثیرگذاری امروز میتواند در قالب شعرخوانی، سینما، تئاتر و تلویزیون منتقل شود.
فرضیه غلطی وجود دارد مبنی بر اینکه ادبیات کهن دیگر برای نسل امروز جذابیت ندارد اما «حسین پارسایی» کارگردان نمایش «هفتخان اسفندیار» در گفتوگو با «وطن امروز»، بر این باور است که آشنایی با ادبیات کهن باید از سنین کم آغاز شود؛ سخت میتوان نسل جوان را با این سبک ادبیات آشتی داد، وقتی کودکان و نوجوانان نیاموختهاند چطور با ادبیات کهن ارتباط برقرار کنند، بنابراین باید در راستای تبلیغ و معرفی ادبیات کهن کشور سرمایهگذاری شود. هر چقدر بیشتر سرمایهگذاری شود، جامعه نیز بیشتر به سمت آن گرایش مییابد. یکی از پیشزمینههای این آشتی، فعال کردن کودکان و نوجوانان در حوزه ادبیات کهن است.
* 6 ماه تحقیق و پژوهش
وی ادامه داد: مراحل تحقیق و پژوهش نمایش به مهر 1400 مربوط میشود و حدود 6 ماه طول کشید. به طور اساسی ما بر گنجینههای ادبی خودمان باید تمرکز کنیم؛ از این داشتههای بزرگ فرهنگی خودمان باید به نحو احسن بهرهبرداری کنیم و بتوانیم آنها را متناسب با شرایط روز جامعه بازخوانی و بازنویسی کنیم. در عرصه هنرهای نمایشی با توجه به رویکردهای خلاقی که در حماسهسرایی و شخصیتپردازی شاهنامه وجود دارد، بیتردید بر زبان و ادبیات فارسی اثرگذار است. به طور اساسی خوانش خود شاهنامه و بازخوانی و نگارش این اثر حتی برای کودکان ما نیز جذاب است. در این نمایش بخشی از مخاطبان ما، کودکان و نوجوانانی هستند که همراه خانوادههای خود، همچون مخاطبان دیگر با دقت میبینند و گوش میکنند و حتی برای دنبال کردن شاهنامه هم ترغیب میشوند. ما به جای اینکه به سراغ متون خارجی برویم، باید به این نکته مهم توجه کنیم که ما دستاورد و مشاهیر مهمی در کشور خودمان داریم که متاسفانه استفادهای از آن نبردهایم. ما برای اینکه مخاطب خود را ترغیب کنیم و او همواره به عنوان سرمایه بزرگ تولید نمایش در کنار ما باشد، باید در واقع به زبان و ادبیات فارسی توجه داشته باشیم، چرا که تماشاگران امروز ما حتما در آینده بخشی از جامعه هنری ما را تشکیل میدهند.
پارسایی تصریح کرد: با توجه به همهگیری کرونا تاخیری در اجراهای نمایشی شکل گرفت. این وقفه باعث شد ما بازنگری بر متن نمایشنامه و برخی ترانههای اجرا داشته باشیم؛ به طور طبیعی عوامل در بخش موسیقی بیشتر تمرکز و با یک نگاه مجدد سعی بر اجرای بینظیر کردند. همین مساله را در بخش طراحی حرکت نمایش هم شاهد بودیم و طراحان نمایش همراه با محتوا تلاشهای شبانهروزی انجام دادند. ما برای اجرای نمایش «هفتخان اسفندیار» از برخی هفتخانهای اداری عبور کردیم! این نکته برای ما درسآموز بود و تجربههای بینظیری برایمان به وجود آمد. خوشبختانه «هفتخان اسفندیار» باور مشترک همه ما به حساب میآید و نمایش با این شاهمصرع؛ «چو ایران نباشد، تن من مباد». عجین شده است. وجه و ایمان مشترک همه ما «ایران» است، به همین دلیل سفرا و رایزنان فرهنگی که میهمان کشور ما هستند، برای عوامل نمایش به دلیل همصدایی و پیشنیه کهنی که داریم، احترام زیادی قائل هستند. تماشاگران ایرانی ما که به نظرم فرهیخته و فرهنگی هستند، اثر خوب را تشخیص میدهند و از آن اثر حمایت جدی دارند. «هفتخان اسفندیار» یکی از نمایشهایی است که به دلایل مختلف مورد توجه و احترام عوامل و مخاطبان است. وقتی «شاهنامه» دستمایه یک اثر نمایشی است، نمیتواند خلاق و فاخر نباشد.
* تصویرسازی محشر شاهنامه فردوسی
وی یادآور شد: موضوع فرم و محتوا و تصویرسازی در مباحث ادبی به طور اساسی خیلی بارز و برجسته است. ما بعد از خواندن شاهنامه، تصویرسازی ارزشمندی برایمان شکل میگیرد که این تصویرسازی بینظیر است. البته که پرداختن به موضوع شاهنامه در نوع خود بسیار سخت و پیچیده به شمار میرود. هر بار با مراجعه با شاهنامه، تاریخ تکرار خواهد شد و برداشتهای جدیدی به دست میآید. ما همه وامدار گنجینه ارزشمند شاهنامه فردوسی هستیم و باید به شکوه اثر دقت داشته باشیم. من تجربیات متفاوتی را در تئاتر کشور بویژه تئاتر موزیکال دارم؛ آثاری مثل الیور توئیست، بینوایان و... وجود دارد که. بسیاری از مردم و هنرمندان این 2 اثر خاص را تماشا کردند اما «هفتخان اسفندیار» و انتخاب این سوژه و پرداختن به مفاهیم و مضامین ناب ایرانی با رویکردهای مفهومی بر دل و جان من نشسته است. اشتیاقی که در تولید این اثر وجود داشت و حمایتهای جدی سازمان اوج و بنیاد فرهنگی رودکی بینظیر بود. ما باید بیش از گذشته به تولید اینگونه آثار توجه جدی داشته باشیم و این مسیر تداوم داشته باشد. دانشکده و پایاننامههای ما باید بر اساس این آثار شکل بگیرد و از رفتن به سمت متون خارجی پرهیز کنیم. امیدوارم مسؤول یا هنرمندی که این مصاحبه را مطالعه میکند، بعد از آن شرایطی فراهم شود که این گام نخست سازمان اوج را به فال نیک بگیرند و با یک همگرایی و همسویی بتوانیم در سالهای آینده شاهد 10 نمایش فاخر در ژانرهای مختلف نمایشی باشیم و بتوانیم نسل جدید را که تشنه حقیقت است، با مضامین ناب بیشتر آشنا کنیم.
ارسال به دوستان
رئیس سیوچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران:
ملاک حمایت از کالای خوب فرهنگی است
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در غرفه مجمع ناشران دفاعمقدس در سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران گفت: ما میتوانیم با جلسات منظم به نقد و بررسی طرحها و پیشنهادات شما بپردازیم و آنها را با حضور خودتان مورد ارزیابی دقیقتر قرار دهیم بویژه که ما در حوزه تولید، تبلیغ، ترویج و حمایت دغدغههای مشترکی داریم.
یاسر احمدوند پس از استماع سخنان ناشران دفاع مقدس گفت: پیشنهاد ما این است که دوستان راهکارهای خود را برای حل مسائل با توجه به شرایط و امکانات ارائه کنند. قطعا شما بهترین کارشناسان برای ارائه راهحلها هستید و ما از پیشنهادات شما استقبال میکنیم. وی افزود: وظیفه معاونت فرهنگی تامین کاغذ نبوده و نیست ولی چون دغدغه ناشران را میدانیم وارد این حوزه شدهایم. منظور از عدالت فرهنگی این نیست که به همه یک سهم برسد، ناشرانی که 50 کتاب را منتشر کرده و ۳۰ کتاب آنها جزو کتابهای خوب محسوب میشوند؛ طبیعتا باید مورد حمایت بیشتری قرار گیرند.
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: حمایت ما از ناشر نیست، بلکه از کالای خوب فرهنگی است. شیوه اعطای یارانهها هم باید به سمت مصرفکنندگان برود. تولیدکنندگان نشر دفاع مقدس باید حمایت شوند، این درست است ولی تصور این نیست که همه کتابهای این حوزه باید خریداری شود. ارشاد کتابها را برای کتابخانهها خریداری میکند اما اگر کتابی را کسی نخواند چه؟ وی افزود: مفهوم خرید کتاب به معنای حمایت از کتاب دفاعمقدس باید مشخص شود. ارشاد موظف است به بیشتر خوانده شدن کتابها کمک کند.
احمدوند در پاسخ به ناشری که خواهان حمایت ارشاد از ناشران علاقهمند دفاع مقدس در برپایی فروشگاههای این حوزه شده بود، گفت: پیشنهاد برپایی فروشگاههای نشر کتاب دفاع مقدس پیشنهاد خوبی است. ما مصوبه در این زمینه داشتیم ولی اعتبار ریالی برای آن در نظر گرفته نشد. مسائل اعتباری و مالیاتی در این مساله مهم است. اگر نظام مالی حمایت کند، ما برای خرید ملک به منظور ایجاد فروشگاه برای ناشران آمادگی داریم.
ارسال به دوستان
در هفتمین روز سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران انجام شد
قدردانی از راویان امام جعفر صادق (ع)
در سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، نشست «گردهمایی راویان صادق» سهشنبه ۲۶ اردیبهشتماه با حضور علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران؛ جواد محقق، شاعر و نویسنده؛ سیدهاشم طباطبایی، مترجم کتاب «امام صادق» از عربی به فارسی؛ حمیدرضا داداشی از مولفان کتاب «صد پند و حکایت: وعده بهشت»؛ مرتضی مجدفر، مولف و نویسنده؛ سعید رزاقیخمسی، نویسنده کتاب «داستان پاکان»؛ مرضیه محمدزاده، نویسنده کتاب «جعفربنمحمد علیهالسلام امام صادق»؛ غلامرضا حیدری ابهری، نویسنده کتاب «من امام صادق را دوست دارم»؛ کوروش پارسانژاد، طراح و گرافیست مجموعه کتاب «اختران» و حسام طباطبایی، طراح و تصویرساز کتابهای مذهبی، در سرای اهل قلم کوشک کتاب واقع در سالن ناشران عمومی برگزار شد.
در این نشست علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، با ابراز خوشحالی از اینکه زیر پرچم بزرگانی مثل امام صادق (ع) هستیم، گفت: از همه عزیزانی که دعوت نمایشگاه را برای حضور در این گردهمایی پذیرفتند، کمال قدردانی را دارم. افتخار سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران این است که برنامههای فرهنگی به متن نمایشگاه آمده است و نتایج خوبی هم از این اقدام گرفتیم. جریان جوشانی که قبلا در گوشهای از طبقه بالا اتفاق میافتاد، گنجی بوده که اکنون استخراج شده است. این جلسات در مجموعههایی که در خانه کتاب دیده شده است، در طول سال هم برگزار میشود و از دوستان نویسنده درخواست میکنم دعوت همکاران ما را بپذیرند تا در طول سال هم در خدمت دوستان باشیم.
در این نشست همچنین سیدهاشم طباطبایی، مترجم کتاب «امام صادق» از عربی به فارسی، با اشاره به این گردهمایی گفت: تا آنجا که بنده به یاد دارم، این نخستین دورهای است که از راویان امام صادق(ع) و نویسندگانی که درباره ایشان قلم زدهاند، برای حضور در یک گردهمایی دعوت به عمل آمده است و این تشویقها و توجهها باید بیشتر شود. وی درباره کتاب «امام صادق» هم بیان کرد: این کتاب به قلم یکی از اندیشمندان اهل تسنن به نام محمد ابوزهره نگاشته شده است و من پس از چند بار مطالعه این کتاب، تصمیم به ترجمه آن گرفتم.
در پایان این نشست از راویان امام صادق (ع) و نویسندگانی که درباره ایشان قلم زدهاند، با اعطای لوح تقدیر و جوایزی و قدردانی به عمل آمد.
ارسال به دوستان
رئیس سازمان سینمایی در سیوچهارمین نمایشگاه کتاب اعلام کرد
پیوند دیرینه سینما با کتاب و ادبیات
رئیس سازمان سینمایی در هفتمین روز برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، از این رویداد فرهنگی بازدید کرد.
به گزارش «وطن امروز»، محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی در حاشیه این بازدید، کتاب را رسانهای قدرتمند، فراگیر، تاثیرگذار و قابل دسترس معرفی کرد و گفت: هر چه استقبال از کتاب و کتابخوانی در بین مردم بیشتر باشد به همان اندازه تحول، پیشرفت و ارتقای فرهنگی در آن جامعه سهلالوصولتر خواهد بود. غنای فرهنگ کتابخوانی یکی از شاخصههای بارز جوامع پیشرفته است و قطعا هر چه جامعه بیشتر به سمت کتاب سوق پیدا کند، میتوان به آینده آن امیدوارتر بود.
وی افزود: ضریب نفوذ کتاب در جامعه، آینده آن را تضمین میکند. در جامعه ما به علت گذشته پرباری که در حوزه فرهنگ و تمدن وجود دارد، همواره کتاب و کتابخوانی در آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به ارتباط عمیق دنیای کتاب و سینما عنوان کرد: بسیاری از دستاوردهای سینما از طریق کتاب محقق شده است. کتاب از همان ابتدای ظهور سینما، حضور پررنگ و تعیینکنندهای در شناساندن و معرفی سینما داشته و قدرت و قدمت این رسانه را به ما یادآوری میکند.
وی با توضیح اینکه چشمانداز آینده سینمای ایران با کتاب پیوند خورده است، گفت: یکی از چالشهای امروز فیلمها و سینمای ما، فقدان متون قوی و بحران فیلمنامه است. این در حالی است که حوزه کتاب و اقتباس ادبی میتواند کمک بسیاری به سینما کرده و بخشی از کموکاستیهای محتوایی آثار را جبران کند. با همه تلاشهایی که در زمینه اقتباس در سینما انجام شده به جز چند مورد، هنوز از همه ظرفیتهای اقتباس در حوزه سینما استفاده نشده و اساسا یکی از مشکلات امروز سینما عدم اقتباس و فقر استفاده از متون ادبی است.
خزاعی افزود: اقتباس، راهکاری برای بهبود وضعیت کیفی فیلمهاست و سینمای غرب نیز از این نیاز غافل نبوده و آثار بزرگ سینمایی زیادی را بر اساس کتب تاریخی یا رمانها ساختهاند. سینمای ایران هم به بازروایی تصویری و سینمایی کتابها بویژه در حوزه دفاع مقدس و ادبیات کودکان نیاز دارد تا شاهد تولیدات آثار فاخر باشد.
وی با اشاره به لزوم نشر کتابهایی با موضوع سینما تاکید کرد: زمانی که به تاریخ سینما در ۱۰۰ سال گذشته نگاه میکنید به نقش کتاب در شکلگیری، گسترش، معرفی و قوام یافتن پدیده سینما بیش از گذشته آگاه میشوید. کتاب یار دیرین سینما و یکی از شاخصترین ابزار گسترش سینما بوده است. با وجود همه پیشرفتهایی که در حوزه سینما اتفاق افتاده، همچنان کتاب یکی از ابزارهای مهم و کارآمد در تاریخنگاری سینما، آموزش و پژوهش این هنر محسوب میشود که انبوه علاقهمندان، هنرمندان، دانشجویان و عموم مردم از امکان استفاده از آن برخوردارند.
رئیس سازمان سینمایی برگزاری نمایشگاه کتاب را در کنار رویداد فرهنگی - اجتماعی بزرگی چون جشنواره فیلم فجر یکی از رویدادهای مهم در سطح ملی و منطقهای دانست و ادامه داد: جایگاه این نمایشگاه در بین مردم جامعه کاملا تثبیت شده است. این نمایشگاه میعادگاه بزرگ فرهیختگان کشور از نسلهای مختلف است که باید آن را به فال نیک گرفت.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|