|
رشد ۱۰ هزار واحدی شاخص بورس
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز با ۹ هزار و ۸۶۶ واحد افزایش در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۸۹ هزار واحدی قرار گرفت. همچنین شاخص هموزن با ۵ هزار و ۱۱۱ واحد افزایش به ۷۷۶ هزار و ۴۱۴ واحد و شاخص قیمت با ۲ هزار و ۲۱۲ واحد رشد به ۵۱۳ هزار و ۳۰۴ واحد رسید. دیروز در معاملات بورس تهران بیش از ۹ میلیارد و ۹۲۷ میلیون سهم، حقتقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۸ هزار و ۸۱۲ میلیارد ریال معامله شد.
ارسال به دوستان
گزارش مرکز آمار میگوید کمترین میزان بیکاری ۲۶ سال اخیر در سال گذشته رقم خورد و نرخ بیکاری به ۹ درصد رسید
اشتغال در مسیر بهبود
گروه اقتصادی: بر اساس اطلاعات ارائهشده از سوی مرکز آمار، نرخ بیکاری افراد 15 ساله و بیشتر به ۹ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) رسیده که بهترین رکورد 26 سال اخیر است.
به گزارش «وطن امروز»، اخیرا مرکز آمار گزارشی را با عنوان «نتایج اولیه طرح آمارگیری نیروی کار سال 1401» منتشر کرده است که گویای بهبود شاخصهای نیروی کار است؛ به طوری که نرخ بیکاری نسبت به سال قبل 0.2 واحد درصد کاهش یافته است.
جمعیت شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر در سال 1401 برابر با ۲۳ میلیون و 716 هزار نفر بود که نسبت به سال قبل بیش از ۲۶۸ هزار نفر افزایش یافته است. از سویی بررسی اشتغال در بخشهای عمده فعالیت اقتصادی نشان میدهد در سال 1401 بخش خدمات با 51.6 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. بخشهای صنعت و کشاورزی در رتبههای بعد قرار دارند.
گزارش جدید مرکز آمار نشان میدهد وضعیت اشتغال و بیکاری کشور در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ جز شاخص «اشتغال کشاورزی» در تمام شاخصهای دیگر باثبات یا رو به بهبود بوده است.
بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ مشارکت اقتصادی معادل 40.9 درصد و نرخ اشتغال در این بازه سنی معادل 37.2 درصد بوده است.
نگاهی به مهمترین شاخصهای گزارش اشتغال و بیکاری مرکز آمار نشان میدهد در سال ۱۴۰۱ وضعیت اشتغال کشور نسبت به سال ۱۴۰۰ در اکثر شاخصها رو به بهبود بوده است. در ادامه به تغییرات مهمترین شاخصهای اشتغال و بیکاری در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اشاره میشود.
نرخ بیکاری مهمترین شاخص در حوزه اشتغال در هر کشوری است. گزارش مرکز آمار نشان میدهد نرخ بیکاری از 9.2 درصد در سال ۱۴۰۰ به ۹ درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است. (عکس ۱)
یکی از مهمترین اجزای بیکاری، بیکاری جوانان است. گزارش مرکز آمار نشان میدهد نرخ بیکاری جوانان در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ نزولی بوده به طوری که از 23.7 درصد به 22.6 درصد کاهش یافته است. (عکس ۲)
در گزارش مرکز آمار اما ۲ شاخص نرخ مشارکت و نرخ اشتغال به ترتیب در ارقام 40.9 و 37.2 بدون تغییر مانده است.
همچنین بررسی اشتغال اجزای مختلف اقتصاد کشور نشان میدهد جز بخش کشاورزی، تعداد شاغلان در دیگر بخشهای اقتصاد کشور افزایش یافته. طبق گزارش مرکز آمار، جمعیت شاغل در بخش کشاورزی از حدود ۳ میلیون و ۸۲۷ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ به ۳ میلیون و ۵۱۲ هزار نفر در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است.
اشتغال در بخش صنعت اما روند رو به رشد داشته به طوری که جمعیت شاغل در این بخش از ۷ میلیون و ۹۲۹ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ به ۷ میلیون و ۹۶۳ هزار نفر افزایش یافته است.(عکس ۳)
بخش خدمات اما بیشترین رشد اشتغال را به نام خود ثبت کرده به طوری که جمعیت شاغل در این بخش از ۱۱ میلیون و 687 هزار نفر در سال ۱۴۰۰ به ۱۲ میلیون و ۲۳۳ هزار نفر در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است. (عکس ۴)
در مجموع جمعیت کل شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر کشور در سال ۱۴۰۱ معادل ۲۳ میلیون و ۷۱۵ هزار نفر بوده که نسبت به رقم ۲۳ میلیون و ۴۴۷ هزار نفر در سال ۱۴۰۰، رشد ۲۶۸ هزار نفری را نشان میدهد.
* کاهش نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۱ در کدام استانها محسوستر بود؟
بر اساس گزارش مرکز رصد اشتغال وزارت رفاه، بررسی اشتغال در بخشهای عمده اقتصادی نشان میدهد در سال ۱۴۰۱ نرخ بیکاری ۸ استان پایینتر از 8 درصد بوده است، ۱۶ استان با کاهش نرخ بیکاری روبهرو بودهاند و ۱۹ استان نرخ بیکاری تکرقمی داشتهاند.
همچنین کاهش نرخ بیکاری در استانهای با سابقه بالای بیکاری مانند لرستان، هرمزگان و کرمانشاه مشهود است.
مقایسه تطبیقی عملکرد توسعه و تثبیت اشتغالهای کشور در سال ۱۴۰۱ و استخراج اطلاعات نشان میدهد ۹ استان بوشهر، مرکزی، هرمزگان، سمنان، البرز، فارس، چهارمحالوبختیاری، خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی به تعهدات خود در زمینه سهم تعیینشده در حوزه ایجاد اشتغال دست یافتند.
در زمینه کاهش نرخ بیکاری بر مبنای ایجاد و تثبیت شغل نیز ۵ استان آذربایجان غربی، چهارمحالوبختیاری، بوشهر، هرمزگان و البرز از بالاترین نمره نسبت به استانهای دیگر برخوردارند و در حوزه صحتسنجی دادههای پایگاه اشتغال وزارت رفاه نیز استانهای مرکزی، بوشهر و هرمزگان بالاترین امتیاز را از نظر صحت اطلاعات ثبتشده کسب کردهاند.
در مجموع بر اساس گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ارزیابی شاخصهای تعریفشده در سامانه رصد اشتغال، ۴ استان بوشهر، مرکزی، آذربایجان غربی و هرمزگان بالاترین امتیازهای کسبشده در سال ۱۴۰۱ را در زمینه ایجاد و تثبیت اشتغال در سطح ملی به دست آوردهاند.
بررسی آمار نیروی کار بر اساس گزارش تازه مرکز آمار ایران نشان میدهد سال 1401 اشتغال در بخش صنعت به 7 میلیون و 963 هزار نفر بالغ شده است. این رقم، بالاترین میزان اشتغال در بخش صنعت کشور از سال 1384 به این سو است.
در سال پایانی عملکرد دولت دوازدهم، میزان اشتغال در بخش صنعت 7 میلیون و 751 هزار نفر بود. در 8 سال دولتهای یازدهم و دوازدهم، متوسط سالانه اشتغال در بخش صنعت کشور 7 میلیون و 434 هزار نفر بود، در حالی که در 2 سال اول دولت سیزدهم متوسط سالانه اشتغال در بخش صنعت کشور 7 میلیون و 946 هزار نفر بوده که رشد 7 درصدی در همین 2 سال را نشان میدهد.
سیاستهای وزارت صمت دولت سیزدهم در رفع مشکلات واحدهای تولیدی فعال، مدیریت واردات کالاهای دارای تولید داخل، احیای واحدهای راکد و نیمهتعطیل، تأمین مالی زنجیرهای صنایع و تولیدکنندگان و توسعه صادرات بویژه به کشورهای همسایه، تأثیر قابل توجهی در رونق گرفتن بخش صنعت کشور و بهبود اشتغال در این بخش داشته است. از ابتدای دولت سیزدهم بیش از 4 هزار واحد راکد و نیمهتعطیل احیا شده است. رشد بخش صنعت هم پس از سالها سال گذشته ۲رقمی شد.
ارسال به دوستان
قیمت هایما ۳۲۰ میلیون تومان پایین آمد و شاهین 590 میلیون نرخ خورد
قیمت خودرو همچنان در سراشیبی
نزولی بودن قیمت خودروها که در هفتهها و روزهای اخیر تداوم داشته است، نشاندهنده کاهش انتظارات تورمی و دست بالای طرف عرضه در این بازار است
در روزهای گذشته کاهش ۲۰ میلیون تومانی قیمت 2 مدل فیدیلیتی گروه بهمن، افت ۲۰ میلیون تومانی تارا اتوماتیک، کاهش ۱۵ میلیون تومانی هایما S8 و هایما S8 پلاس سفارشی، کاهش ۱۰ میلیون تومانی سورن پلاس تیپ ۳ و افت ۶ میلیون تومانی پژو پارس سفارشی، کاهش ۹ میلیون تومانی شاهین سایپا و افت 8 میلیون تومانی کوئیک اتوماتیک رقم خورد.
به گزارش «وطن امروز»، همچنین بررسی قیمتها در پنجشنبه هفته گذشته (۱۱ خرداد) نشان میدهد نرخ شاهین سایپا در این روز به ۵۹۴ میلیون تومان کاهش یافت که معادل قیمت نیمه دوم بهمن این محصول است. قیمت شاهین نیز در ۲۱ فروردین امسال رکورد شکسته و به ۷۳۵ میلیون تومان رسیده بود.
کوئیک آر دیگر محصول سایپا نیز پنجشنبه گذشته در بازار ۳۴۷ میلیون تومان قیمت خورد که در مقایسه با اوج قیمت ۴۳۸ میلیون تومانی این محصول در ۲۱ فروردین، حاکی از کاهش حدود ۹۰ میلیون تومانی آن است. قیمت این خودرو نیز اکنون به حول و حوش نیمه دوم بهمن پارسال رسیده است.
دیگر محصول مورد بررسی خودروی تارا با دنده دستی است که هرچند در اوج قیمتی خود در دهه سوم فروردین سال جاری تا ۸۴۹ میلیون تومان هم قیمت خورد، اما در پنجشنبه گذشته به ۶۶۷ میلیون تومان کاهش یافت.
راناپلاس در قله قیمتی به ۶۲۷ میلیون تومان رسید که این روزها به حدود ۴۹۰ میلیون تومان رسیده است، همچنین قیمت دنا پلاس توربو در تاریخهای یادشده از ۹۶۵ میلیون تومان به ۷۶۰ میلیون تومان کاهش یافت، پژو پارس با موتور TU5 از ۷۷۳ میلیون تومان در اوج قیمتی به ۶۴۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۶۵۰ میلیون تومان به ۵۱۸ میلیون تومان افت کرد. هایما هم نسبت به فروردین ۳۲۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته است.
در گروه کرمانخودرو، ۲۱ فروردین امسال قیمت جک J4 تا یک میلیارد تومان هم رسید که این خودرو پنجشنبه هفته قبل با افتی فاحش ۸۱۵ میلیون تومان در بازار ارزشگذاری شد.
T8 دیگر محصول این خودروساز نیز از قله قیمتی ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومانی در همان بازه زمانی، با افتی فاحش به یک میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان رسید.
افت ۵۲۰ میلیون تومانی فیدیلیتی 7 نفره، کاهش ۶۱۰ میلیون تومانی دیگنیتی پرایم، افت ۴۷۰ میلیون تومانی تیگو۷ و کاهش ۶۰۰ میلیون تومانی لاماری از دیگر آمارهای قابل ذکر از ریزش قیمتها در خودروهای مونتاژی در بازه زمانی یادشده است.
به اعتقاد کارشناسان از جمله عوامل ریزش قیمتها در روزهای اخیر میتوان به اجرای طرح دوم سامانه یکپارچه خرید خودرو، مالیات بر عایدی درآمد، افزایش تولید و عرضه خودروسازان و اجرایی شدن واردات خودرو به کشور اشاره کرد.
* دست بالای طرف عرضه قیمتها را تعدیل کرد
از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت بیش از ۱۹۳هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸ درصد افزایش نشان میدهد، به طوری که میزان رشد تولیدات گروه صنعتی ایران خودرو در مدت مذکور حدود ۵۰ درصد، گروه سایپا نزدیک به ۳۳ درصد و خودروسازان بخش خصوصی ۸۰ درصد بوده است. بدون شک با افزایش تیراژ تولید و تسریع در عرضه محصولات خودروسازان، شاهد آرامش و تعدیل قیمت در بازار خواهیم بود.
* اجرای طرح یکپارچه؛ آبی بر آتش بازار خودرو
با اجرای فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه نیز که به منظور تنظیم بازار و شفافسازی در عرضه خودرو در نظر گرفته شد، شاهد حذف قرعهکشی و ثبت نام۹۰۰ هزار تقاضا در مرحله نخست برای خرید انواع خودرو بودیم.
همچنین با اجرای طرح مالیات بر سوداگری و سفتهبازی، جهتدهی معاملات خودرو میسر شده و امکان نقل و انتقال خودرو به مصرفکننده واقعی فراهم میشود.
مدیریت جامع در نقل و انتقال معاملات خودرویی کشور، مبارزه با پولشویی، ایجاد بستر مناسب درخصوص اجرای دقیق و بهموقع قانون جدید مالیات، پیشگیری و جلوگیری از هرگونه نقل و انتقال غیرواقعی برخی افراد سودجو، ایجاد فضای امن در راستای جهتدهی به معاملات خودرو و امکان نقل و انتقال خودرو به مصرفکننده واقعی، برخی از اهداف طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی است.
بر پایه این گزارش، صنعت خودروی کشور مسائل متعددی دارد و برای حل این مسائل، یک برنامه 4 ساله طراحی شده که در حال اجرا است.
تاکنون 1.5 سال از اجرای برنامه صنعت خودرو گذشته است؛ در گام نخست نقشه راه اصلاح صنعت خودرو، تمرکز بر خنثی کردن تحریمها، افزایش و پایداری تولید بود که این هدف با توجه به آمارها و ارقام تا حد قابل قبولی محقق شده است. در گام دوم که از ابتدای امسال آغاز شده، ارتقای کیفیت با تمرکز بر ایمنی، تولید محصولات جدید و رضایت مشتری و افزایش بهرهوری با تمرکز بر کاهش قیمت تمامشده خودرو در دستور کار قرار گرفته است.
انتظار میرود با تداوم سیاستها و طرحهای یادشده، شاهد افت بیش از پیش قیمتها در بازار و نزدیک شدن قیمتها به نرخهای کارخانهای باشیم. هرچند این روزها رکودی عمیق و سنگین بر بازار حکمفرما است، خرید و فروشها در حداقل خود انجام میشود و خریداران واقعی به امید کاهش بیش از پیش قیمتها دست از خرید کشیدهاند.
ارسال به دوستان
اخبار
افت ادامهدار قیمت سکه پس از تعطیلات چندروزه
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز در بازار تهران ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به روز کاری قبل خود (شنبه) ۲۰۰ هزار تومان کاهش داشت. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم اما بدون تغییر نسبت به روز شنبه ۲۷ میلیون تومان خرید و فروش شد. از سویی نیمسکه روز گذشته در بازار تهران با کاهش ۱۵۰ هزار تومانی، ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین ربع سکه با کاهش ۵۰ هزار تومانی به ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید و سکه گرمی ۶ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان دادوستد شد. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم دیروز در بازار طلای تهران ۲ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان اعلام شد. این در حالی بود که بهای هر انس طلا در بازارهای جهانی به هزار و ۹۶۴ دلار رسید.
***
تغییر شیفت سرمایهگذاری از 5- درصد در سال ۱۴۰۰ به 7.7 درصد در ۱۴۰۱
وزیر اقتصاد گفت: رشد سرمایهگذاری در صنعت کشور منفی بود که با فشار بر بازیگران مهم در این عرصه از منفی ۵ درصد در سال ۱۴۰۰ به مثبت 7.7 درصد در سال بعد رسیدیم و از سیاهچاله دهه ۹۰ که سالها شاهد کاهش مستمر انباشت سرمایه بودیم خارج شدیم و این روند امسال ادامه دارد. سیداحسان خاندوزی در پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی درباره عملکرد وزارت اقتصاد اظهار داشت: نسبت تسهیلات به سپرده از 83.2 درصد در اسفند ۱۴۰۰ به 85.1 درصد در اسفند سال گذشته رسید که بیانگر استفاده از منابع شبکه بانکی در بخش تسهیلاتدهی است. وی افزود: همزمان مطالبات غیرجاری ریالی شبکه بانکی از 4.8 درصد در اسفند ۱۴۰۰ به 4.4 درصد در اسفند ۱۴۰۱ رسید که نشاندهنده تکاپوی بیشتر شبکه بانکی برای وصول مطالبات است.
وزیر اقتصاد گفت: سهم شرکتهای دانشبنیان از تسهیلات بانکی ۱۶۵ درصد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن افزایش پیدا کرد. خاندوزی با بیان اینکه سهم تسهیلات خرد در دولت سیزدهم افزایش یافته است، گفت: سهم تسهیلات خرد از ۱۳ به ۱۵ درصد رسید.
وی بیان کرد: در بازار سرمایه نیز افزایش سرمایه شرکتهای سهامی عام از ۱۸۱ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۲۸۴ هزار میلیارد تومان در سال گذشته افزایش یافت. وزیر اقتصاد بیان کرد: اوراق شرکتی و تامین مالی شرکتها ۴ برابر شد و از ۳۲ هزار میلیارد تومان به ۱۲۴ هزار میلیارد تومان در سال گذشته افزایش یافت؛ از طرف دیگر سهم اوراق شرکتی از کل ظرفیت اوراق بدهی افزایش یافته است. خاندوزی تصریح کرد: رشد مستقل صنعت مالی یا مالیسازی اقتصاد به نوبه خود در حوزه رشد اقتصاد و تولید ملی مطلوب نیست و صنعت مالی باید رشد متناظر با بخش واقعی اقتصاد داشته باشد.
وی تاکید کرد: نیازمند سیاستهای ایجابی در حوزه اعتبارات هستیم و بخش مالی نباید در خدمت انگیزههای سفتهبازی غیرمولد قرار گیرد. بر این اساس حضور موسسات مالی ناتراز که هزینههای جاری خود را از طریق اضافه برداشت از بانک مرکزی تامین میکنند، قابل تحمل نیست، بنابراین این مشکل به صورت جدیتری در سال جاری مرتفع خواهد شد.
***
افزایش نرخ بهره سیاست ادامهدار بانک مرکزی اروپا
رئیس بانک مرکزی اروپا هشدار داد این بانک به افزایش نرخ بهره در آینده ادامه خواهد داد.
به گزارش آسوشیتدپرس، کریستین لاگارد روز دوشنبه گفت فشار قیمتها زیاد است و به صراحت اعلام کرد این بانک، نرخ بهره را به منظور مهار تورم، افزایش خواهد داد و آن را «تا زمان لازم» در همان سطح حفظ خواهد کرد. لاگارد پیش از این نیز مطالبی بیان کرده بود که نشان میداد بانک مرکزی اروپا حتی پس از کاهش تورم به 6.1 درصد (کاهش تقریباً یک درصدی) در ماه مه (اردیبهشت / خرداد)، باز هم نرخ بهره را افزایش خواهد داد. بانک مرکزی اروپا در ژوئیه (تیر / مرداد) ۲۰۲۲ میلادی که تورم به بالاترین حد خود رسیده بود، افزایش نرخ بهره را آغاز کرد و با بیشترین سرعت در تاریخ خود ادامه داد. لاگارد به کمیته امور اقتصادی و پولی پارلمان اروپا در بروکسل گفت: قیمت انرژی در حال کاهش است و قیمتهای بالای مواد غذایی هم شروع به کاهش کرده است اما هیچ مدرک روشنی وجود ندارد که نشان دهد «تورم هسته» به اوج خود رسیده است. وی اظهار کرد: تصمیمات آتی ما تضمین میکند که نرخ بهره سیاستی به سطحی میرسد که برای دستیابی به موقع ما به هدف میانمدت تورم ۲ درصدی به اندازه کافی موثر است و تا زمانی که لازم باشد در آن سطح باقی خواهد ماند.
***
افزایش نرخ عوارض آزادراهی در ۲۳ آزادراه کشور
مدیرکل بهرهبرداری و نگهداری آزادراههای کشور از افزایش ۲۵ درصدی عوارض آزادراهی و ابلاغ آن به صورت تدریجی از ابتدای خرداد امسال در ۲۳ آزادراه خبر داد.
عباس بیاتسرمدی دیروز گفت: عوارض آزادراهی از ابتدای خرداد امسال ۲۵ درصد افزایش یافته است. وی توضیح داد: نحوه ابلاغ اجرای عوارض ۲۵ درصدی آزادراهی به صورت تدریجی انجام گرفته است، به این شکل که هنوز آزادراه تهران - شمال شامل اعمال نرخهای جدید عوارض آزادراهی نشده است. به گفته سرمدی، به طور کلی ۲۳ آزادراه کشور شامل افزایش عوارض ۲۵ درصدی میشود که در مرحله نخست از ابتدای خرداد عمده آزادراهها شامل تغییر نرخ جدید شده است. وی ادامه داد: آزادراههای باقیمانده نیز تا پایان خرداد شامل افزایش ۲۵ درصدی عوارض به طور یکسان خواهند شد. مجموعاً ۲۸ آزادراه در حال بهرهبرداری در کشور وجود دارد که ۵ آزادراه در اختیار دولت است و شامل آزادراههای تهران- قم، تهران - ساوه، آزادراه کرج - قزوین، قزوین - زنجان و بندرعباس- بندر شهید رجایی است؛ از ۲۳ آزادراه دیگر که غالباً با سرمایهگذاری غیردولتی نگهداری شده است تاکنون حدود ۱۲ آزادراه الکترونیکی شده و اخذ عوارض در آنها به صورت دستی انجام نمیشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|