|
رهبر انقلاب در دیدار رئیسجمهور ازبکستان با اظهار خرسندی از تجدید حیات ارتباط 2 کشور بعد از یک وقفه طولانی: ایران توانایی این را دارد که ازبکستان را از طریق ترکمنستان و افغانستان به راحتی به آبهای آزاد متصل کند
دیپلماسی ایران راه
امضای 10 سند همکاری میان ایران و ازبکستان
گروه سیاسی: حضرت آیتالله العظمی خامنهای رهبر حکیم انقلاب اسلامی عصر روز گذشته در دیدار آقای «شوکت میرضیایف» رئیسجمهور ازبکستان و هیأت همراه، با اشاره به قرابت بینظیر تاریخی، فرهنگی و علمی 2 کشور ایران و ازبکستان گفتند: باید از این زمینههای مشترک برای گسترش روابط در بخشهای مختلف استفاده شود.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی با اظهار خرسندی از تجدید حیات ارتباط 2 کشور بعد از یک وقفه طولانی افزودند: متاسفانه سالهای متمادی روابط ایران و ازبکستان بسیار محدود بود و امیدواریم این سفر و گفتوگوهای انجام شده در تهران، سرآغاز یک آینده بهتر در روابط 2 کشور باشد.
حضرت آیتالله خامنهای گفتند: جمهوری اسلامی ایران توانایی این را دارد که ازبکستان را از طریق ترکمنستان و افغانستان، به راحتی به آبهای آزاد متصل کند ضمن آنکه زمینههای همکاری فراتر از تجارت و حملونقل است و میتوان با ابتکارات مختلف در بخش علم و فناوری و بخشهای دیگر همکاریهای بیشتری داشت.
ایشان خاطرنشان کردند: البته گسترش روابط ایران و ازبکستان، مخالفانی هم دارد اما باید بدون اعتنا به این مخالفتها و بر اساس مصلحت 2 کشور، تصمیم گرفت و همکاریها را تا آنجا که امکان دارد، گسترش داد.
در این دیدار که حجتالاسلام والمسلمین رئیسی، رئیسجمهور نیز حضور داشت، آقای «شوکت میرضیایف» دیدار خود با رهبر انقلاب را یک دیدار تاریخی خواند و گفت: ما هم از وقفهای که در روابط 2 کشور و کاهش همکاریها وجود داشت متاسف بودیم و امیدواریم با گفتوگوهایی که در تهران انجام شد، گامهای بلندی را برداریم و همکاریها در زمینههای تجاری، حملونقل، علم و فناوری و گردشگری به سطح شایسته و مطلوب خود برسد.
رئیسجمهور ازبکستان با تجلیل از ایستادگی ملت ایران در برابر تحریمها افزود: دستاوردهای ملت ایران بویژه در حوزه علم و فناوری که بخشهایی از آن را در نمایشگاه برپاشده دیدم، نشان میدهد یک ملت تحت راهنماییهای خردمندانه رهبر خود و با اتحاد میتواند به رغم همه فشارها به اهداف بزرگ برسد.
ارسال به دوستان
سفر بلینکن به پکن؛ دست پایین آمریکا در برابر چین
سیدمحسن حسینی: «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا 5 سال بعد از آخرین سفر یک مقام ارشد آمریکایی به چین سفر کرد. روابط ۲ کشور در طول این 5 سال دستخوش تحولات بسیار زیادی شده است. از تلاش کاخ سفید برای فشار حداکثری به چین در دولت دونالد ترامپ تا تلاش جو بایدن برای مدیریت و احیای روابط ۲ کشور.
با وجود اشتیاق واشنگتن برای ترمیم روابط با پکن، مجموعهای از رویدادها در یک سال گذشته باعث بدتر شدن اوضاع و تشدید تنشها میان ایالاتمتحده و چین شد. کشف و انهدام بالنهای چینی بر فراز آمریکا، تشدید فزاینده تنشها بر سر تایوان، اختلافات میان ۲ کشور بر سر مسائل تجاری و تکنولوژیک و تحریمهای آمریکا علیه شرکتهای چینی، موانع سر راه واشنگتن برای تنشزدایی با پکن است تا جایی که سفر بلینکن که قرار بود ماه فوریه (بهمن سال گذشته خورشیدی) انجام شود را به تاخیر انداخت.
با وجود تنشهای موجود، وزیر خارجه آمریکا مجبور شد با چند ماه تاخیر بالاخره به چین سفر کند و به نظر میرسد چارهای هم جز این نداشت.
۱- اقتصاد آمریکا که طی سالهای گذشته وضعیت چندان مطلوبی نداشته تاب تحمل تنشهای فزاینده با یک ابرقدرت اقتصادی را ندارد و مجبور است در برابر آن دست به عصا حرکت کند. بهرغم تعرفههای سنگینی که دولت ترامپ بر واردات کالاهای چینی وضع کرد، ایالات متحده همچنان واردکننده عمده کالا و خدمات از چین است؛ نشانهای از میزان وابستگی بازار آمریکا به اقتصاد چین. همچنین حرکت ایالات متحده به سمت انرژیهای تجدیدپذیر طی سالهای گذشته باعث افزایش وابستگی واشنگتن به پکن در تامین مواد معدنی مورد نیاز خود شده است. چین عرضهکننده ۸۰ درصد عناصر معدنی نادری است که آمریکا از آنها برای ساخت توربینهای بادی، صفحههای خورشیدی، باتری خودروهای برقی، گوشیهای همراه، کامپیوترها، تجهیزات پزشکی، سیستمهای دفاع ملی و حتی فناوریهای نفت و گاز استفاده میکند. از سوی دیگر چین در خط مقدم مبارزه برای کاهش سلطه دلار در تجارت جهانی است و با همکاری شرکای خود از جمله ایران، روسیه و برخی کشورهای دیگر مانند برزیل و هند به دنبال حذف دلار از معاملات دوجانبه و جایگزینی آن با ارزهای ملی است. چین اکنون دلار را از معاملات بورسی خود حذف کرده و با برزیل، ایران و روسیه با استفاده از ارزهای ملی معامله میکند. تداوم چنین روندی خطر جدی برای اقتصاد آمریکا و آغاز یک بحران جدی در این کشور است.
2- با آغاز دوره جدید رهبری شی جین پینگ و انتخاب وی برای یک دوره 5 ساله دیگر، پکن تحرکات دیپلماتیک خود را در عرصه بینالمللی تقویت کرده، از لاک دفاعی بیرون آمده و تلاش میکند نقش بیشتری را در موضوعات و چالشهای مهم برعهده گیرد. طرح صلح 12 مادهای برای حل و فصل بحران اوکراین، میانجیگری در مسائل غرب آسیا از جمله حصول توافق راهبردی میان ایران و عربستان و افزایش نقشآفرینی در موضوعاتی نظیر مناقشه فلسطین از مواردی است که پکن طی چند ماه گذشته به آن ورود کرده است. افزایش نفوذ چین در جهان از یک سو و افول قدرت آمریکا در نظام بینالملل، ایالاتمتحده را به این فکر انداخته که ادامه تقابل با پکن نتیجهای جز انزوای روزافزون واشنگتن در پی نخواهد داشت و آمریکا به هر نحوی شده باید اختلافات خود را با این کشور حل و فصل کند و از بروز یک تقابل تمامعیار با پکن جلوگیری کند. بلینکن قبل از پرواز به چین گفته بود در این سفر تلاش میکند از اشتباهات محاسباتی در روابط میان ۲ کشور دوری کند و روابط با پکن را به سمت یک مدیریت مسؤولانه سوق دهد.
3- تحکیم روابط پکن و مسکو در بحبوحه تنش نظامی میان ناتو و روسیه در اوکراین و اتحاد ۲ کشور با همکاری قدرتهای منطقهای برای مقابله با هژمونی آمریکا دیگر نگرانی واشنگتن است. سفر بلینکن به پکن احتمالا با هدف جلوگیری و سنگاندازی در مسیر روابط فزاینده پکن - مسکو با استفاده از ابزار فشار و تهدید است. بویژه اینکه گفته میشود بلینکن در پکن تلاش میکند مقدمات دیدار شی و بایدن را در آینده نزدیک فراهم کند.
4- در شرایطی که به انتخابات ریاستجمهوری آمریکا در سال 2024 نزدیک میشویم، ایالات متحده هیچ چارهای جز تنشزدایی با چین ندارد. با توجه به جایگاه ممتاز چین در عرصه بینالمللی و بازی بینقص پکن در عرصه دیپلماتیک، واشنگتن برای دستیابی به اهداف خود در ارتباط با چین باید امتیازات زیادی را به پکن تقدیم کند.
ارسال به دوستان
ناتو و تهدید اتمی پوتین
مهدی گرگانی: همزمان با افزایش درگیریها در جنوب اوکراین، کشورهای غربی میزان ارسال تسلیحات را به اوکراین شدت بخشیدهاند. ولادیمیر پوتین رئیسجمهور روسیه از ماهها پیش همواره درباره تسلیح بیشتر اوکراین توسط کشورهای عضو ناتو هشدار داده است، با این حال سیل ارسال تسلیحات به اوکراین نهتنها کم نشده، بلکه کشورهای غربی تسلیحات سنگین بیشتری از جمله تانکهای پیشرفته به اوکراین فرستادند و اکنون در حال رایزنی برای ارسال جنگندههای اف 16 به این کشور هستند.
1- هدف آمریکا و ناتو از ارسال تسلیحات به اوکراین فرسایشی کردن جنگ و تحلیل قوای نظامی و اقتصادی روسیه است. در واقع واشنگتن مردم اوکراین را قربانی سیاستهای خود برای مهار روسیه در شرق اروپا کرده است؛ مسالهای که بسیاری از تحلیلگران از سال 2014 هشدار دادند اما مقامات افراطی کییف توجهی به آن نکردند و خاک اوکراین را صحنه بازی آمریکا در نظام بینالملل کردند. جنگ اوکراین همچنین بهانهای برای آمریکا و ناتو برای گسترش حضور نظامی در شرق اروپا، حفظ تسلیحات اتمی در کشورهای اروپایی از جمله در آلمان و توسعه فیزیکی ناتو با پیوستن کشورهای نزدیک به روسیه به این سازمان بوده است.
2- دولت روسیه اگرچه همواره از مذاکرات سیاسی برای حل و فصل بحران اوکراین حمایت کرده است اما هیچگاه در برابر سیاستهای میلیتاریستی ناتو پا پس نکشیده و از زمان آغاز جنگ نهتنها با ارتش اوکراین بلکه با حامیان غربی این کشور که روزانه در حال پمپاژ تسلیحات برای حمله به نیروهای روس بودند مقابله کرده است.
موضع ولادیمیر پوتین در برابر سناریوی ناتو برای تشدید تنش و درگیری نظامی در اوکراین قابل پیشبینی بود؛ تهدید در برابر تهدید. مسکو از مدتها پیش درباره تصمیم رهبران غربی برای ارسال جنگندههای اف 16 به اوکراین هشدار داده و گفته بود این اقدام خطرات زیادی را به همراه خواهد داشت. در همین راستا پوتین دیروز در سخنرانی خود در اجلاس اقتصادی سنپترزبورگ تاکید کرد ارسال جنگنده به اوکراین خطر کشاندن بیشتر ناتو به جنگ اوکراین را در پی دارد. رئیسجمهوری روسیه در پاسخ به این اقدام، تصمیم خود برای ارسال سلاحهای اتمی تاکتیکی روسیه به بلاروس را عملی کرد و قدرت اتمی مسکو را به ناتو یادآور شد.
وی با اشاره به اینکه سلاحهای اتمی روسیه بسیار بیشتر از مجموع تسلیحات اتمی اعضای ناتو است، گفت: کلاهکهای اتمی برای امنیت ما و به طور وسیعتر تضمین وجود کشور روسیه ساخته شده است. با این حال پوتین تاکید کرد هیچ نیازی هم به استفاده از این سلاحها نیست.
3- روسیه در مجموع 5977 بمب اتم دارد؛ در حالی که آمریکا، فرانسه و انگلیس روی هم 5943 بمب اتم در اختیار دارند. همچنین تعداد بمبهای اتم تاکتیکی روسیه از شمار بمبهای تاکتیکی ایالاتمتحده که اغلب آنها در آلمان مستقر هستند نیز بیشتر است. فارغ از این، روسیه اکنون در جنگ اوکراین دست بالا را دارد و ضدحملات ارتش اوکراین که ماهها از سوی رسانههای غربی تبلیغ میشد به دژ مستحکم برخورد کرده و توفیقی نداشته است. تهدید پوتین به استفاده از سلاح اتمی تنها به منظور هشدار به آمریکا و ناتو است و انتقال تسلیحات اتمی روسیه به بلاروس نشان میدهد پوتین اهل بلوف نیست و در برابر زیادهخواهیهای ناتو در شرق اروپا از تمام ظرفیتهای نظامی خود استفاده خواهد کرد.
ارسال به دوستان
ولادت و شهادت بابرکت
مهدی صادقی: در خانواده امام رضا علیهالسلام و در محافل شیعه، از حضرت جوادالائمه علیهالسلام به عنوان مولودى پرخیر و برکت یاد مىشد. چنانکه «ابویحیى صنعانى» مىگوید: روزى محضر امام رضا علیهالسلام، فرزندش ابوجعفر را که خردسال بود، آوردند. امام فرمود: «این مولودى است که براى شیعیان ما، بابرکتتر از او زاده نشده است».
گویا امام به مناسبتهاى مختلف، از فرزند ارجمندشان با این عنوان یاد مىکردند و این موضوع در میان شیعیان و یاران امام رضا علیهالسلام معروف بوده است. ۲ تن از شیعیان بنام «ابن اسباط» و «عباد بن اسماعیل» مىگویند: محضر امام رضا علیهالسلام بودیم که ابوجعفر را آوردند. عرض کردیم: این همان مولود پرخیر و برکت است؟ حضرت فرمود: «آرى! این همان مولودى است که در اسلام بابرکتتر از او زاده نشده است».
شاید در بدو نظر تصور شود مقصود از این حدیث این است که امام جواد علیهالسلام از همه امامان قبلى براى شیعیان بابرکتتر بوده است، در حالى که چنین مطلبى قابل قبول نیست، بلکه بررسى موضوع و ملاحظه شواهد و قرائن نشان مىدهد ظاهرا مقصود از این حدیث این است که تولد حضرت جواد در شرایطى رخ داد که خیر و برکت خاصى براى شیعیان به ارمغان آورد، بدین معنا که عصر امام رضا علیهالسلام عصر ویژهاى بوده و حضرت در تعیین جانشینشان و معرفى امام بعدى، با مشکلاتى روبهرو بودند که در عصر امامان قبلى، بىسابقه بوده است، زیرا از یک سو پس از شهادت امام کاظم علیهالسلام گروهى که به «واقفیه» معروف شدند، براساس انگیزههاى مادى، امامت حضرت رضا علیهالسلام را انکار کردند و از سوى دیگر امام رضا علیهالسلام تا 47 سالگى داراى فرزند نشده بود و چون احادیث رسیده از پیامبر صلیالله علیهوآله حاکى از آن بود که امامان 12 نفرند که 9 نفر آنان از نسل امام حسین علیهالسلام خواهند بود، فقدان فرزند براى امام رضا علیهالسلام، هم امامت خود آن حضرت و هم تداوم امامت را زیر سوال مىبرد و واقفیه این موضوع را دستاویز قرار داده و امامت حضرت رضا علیهالسلام را انکار مىکردند.
اگر چه امام جواد علیهالسلام عمر زیادی در این دنیای فانی نداشتند و در 25 سالگی به دست معتصم عباسی به شهادت رسیدند اما ولادت و حیات کوتاه ایشان سبب خیر و برکت زیادی برای اسلام و حفظ خط اصیل تشیع شد.
ارسال به دوستان
ادعای رسانه انگلیسی درباره علاقه منچستریونایتد به مهدی طارمی
جواهر پورتو 20 میلیون دلار؟
رضا زنگنه: طبق ادعای برخی رسانههای انگلیسی، مهدی طارمی مورد توجه منچستریونایتد قرار گرفته است. در همین رابطه سایت thehardtackle انگلیس نوشت: منچستریونایتد برای جذب مهدی طارمی مهاجم تیم فوتبال پورتو باید 20 میلیون یورو هزینه کند. یونایتد به دنبال حضور مهدی طارمی در جمع خود در فصل آینده است. شیاطین سرخ به دنبال شماره 9 جدید هستند و چشم به این ملیپوش 30 ساله ایرانی دوختهاند. آنها میتوانند این مهاجم را تنها با 20 میلیون یورو به خدمت بگیرند. طارمی تابستان 2020 به پورتو پیوست و از آن زمان دیگر به عقب نگاه نکرده است. مهاجم سابق ریوآوه در چند فصل گذشته بسیار قوی شده است. آمار او در فصلی که اخیرا به پایان رسید کاملاً هیجانانگیز بود. این بازیکن 30 ساله در مجموع در 51 بازی به میدان رفت و 31 بار موفق به گلزنی شد و همچنین 14 گل برای هم تیمیهایش ساخت. 22 گل طارمی در لیگ به او کمک کرد جایزه بهترین گلزن لیگ پرتغال را دریافت کند. عملکرد ملیپوش ایرانی در فصل 23-2022 توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. بایرنمونیخ و منچستریونایتد 2 باشگاهی هستند که به طور جدی به دنبال جذب وی در تابستان هستند. قرارداد طارمی با باشگاه پرتغالی تا تابستان 2024 اعتبار دارد. در حالی که آنها واقعا نمیخواهند او را از دست بدهند، گزینههای زیادی برای تجدید قوا ندارند. آنها نمیتوانند خطر از دست دادن او را به صورت رایگان در تابستان آینده به جان بخرند. در نتیجه، باشگاه آماده مذاکره برای جدایی وی است اما تنها با مبلغی بالغ بر 20 میلیون یورو به وی اجازه جدایی خواهند داد. در حالی که باشگاههای علاقهمند به دنبال کاهش قیمت درخواستی هستند، بعید است پورتو چنین خواستههایی را بپذیرد، زیرا آنها 85 درصد از این انتقال را دریافت خواهند کرد و 15 درصد باقیمانده از مبلغ انتقال به بازیکن تعلق میگیرد. این در حالی است که منچستریونایتد مدتی است به دنبال یک مهاجم جدید است. اولویت سرمربی این تیم این است که قبل از فصل آینده مهاجم جدیدی را جذب کند. شیاطین سرخ برای گلزنی تنها به مارکوس راشفورد وابسته بودهاند و سرمربی هلندی میخواهد کسی را بیاورد که بتواند بار را از دوش مهاجم انگلیسی سبکتر کند.
* ۳ تیم بزرگ عربستانی طارمی را میخواهند
از سوی دیگر یک سایت عربی به نقل از یک خبرنگار ترکیهای نوشت 3 تیم بزرگ عربستان در تلاش برای جذب مهدی طارمی در تابستان هستند. به گزارش winwin، درخشش مهدی طارمی در پورتو باعث شده است مشتریان زیادی داشته باشد. اکرم کونور، خبرنگار ترکیهای در توئیتی نوشت تیمهای الهلال، النصر و الاهلی به جذب مهدی طارمی علاقه دارند و در تلاشند تا این مهاجم ایرانی را در تابستان جذب کنند. پیش از این رسانههای عربستانی نوشته بودند الهلال حاضر است با قراردادی 3 ساله و حقوق ۹ میلیون یورو در سال مهدی طارمی را جذب کند. طارمی تا سال ۲۰۲۴ با پورتو قرارداد دارد. او فصل بسیار خوبی را با این تیم تجربه کرد و توانست عنوان آقای گلی لیگ پرتغال را به دست آورد. طارمی در ۵۱ بازی با پیراهن پورتو در همه رقابتهای فصل قبل توانست ۳۱ گل به ثمر برساند و ۱۴ پاس گل هم بدهد. سایت ترانسفر مارکت ارزش مهاجم ایرانی را ۲۰ میلیون یورو اعلام کرده است.
ارسال به دوستان
ضرورت تقویت تبادلات فرهنگی میان ایران و آمریکای لاتین در سایه گسترش تعاملات سیاسی و اقتصادی
همزبانی با دستور زبان مقاومت
صادق فرامرزی: 2 دهه از باز شدن باب جدیدی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی با عنوان روابط ایران و آمریکای لاتین میگذرد؛ بابی که هرچند هیچگاه بسته نبوده و دولتهایی همچون کوبا و نیکاراگوئه از همان نخستین سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی روابط گرمی با تهران داشتهاند اما از دهه80 خورشیدی و به طور ویژه با گرم شدن روابط ایران و ونزوئلا به شکل ویژهای گشوده شد. در این میان روایتهای متعددی در استقبال و رد این روابط طرح شده است. سرزمینهای ثروتمند، ملتهای آزادیخواه و دولتهایی که در مواجهه با مشی استکباری آمریکا مواضع همسویی با ایران داشتند باعث شد پس از دههها غفلت نسبت به این منطقه استراتژیک، ایران نیز به عنوان یک بازیگر مهم برای نفوذ در این منطقه گام بردارد. این خیز البته مخالفانی نیز در داخل داشت که جریانهای غربگرا سرآمد آن به حساب میآمدند. غربگرایان از سویی رابطه با آمریکای لاتین را تنشآفرین میدانستند که با عصبانیت دولت آمریکا همراه میشود و از سوی دیگر تقویت ارتباط تهران با دیگر ملل آزادیخواه جهان را سدی در برابر تئوریهای سیاست خارجی خود مبنی بر هضم شدن در نظم موجود میدانستند؛ آنچنان که در تجربه 8 ساله ریاستجمهوری حسن روحانی عملا روابط ایران و آمریکای لاتین به دوری و دوستی و نهایتا اعطای رای منفی به قطعنامههایی که علیه این کشورها صادر میشد منتهی شد. روحانی حدفاصل سال 92 تا 1400، تنها یکبار و آن هم برای تحویل ریاست جنبش غیرمتعهدها به کاراکاس رفت و عملا گامی برای تقویت روابط میان ایران و آمریکای لاتین برنداشت. رسانههای اصلاحطلب نیز اخبار کودتا، شکست انتخاباتی و بحران اقتصادی دولتهای همسو با ایران را با آب و تاب پوشش میدادند و حتی در برابر دولت موفق «اوو مورالس» که در مجامع بینالمللی تحریم ایران را محکوم میکرد هم موضع خصمانه داشتند.
با تمام این اوصاف اما پرونده آمریکای لاتین در سیاست خارجی 2 دهه اخیر ایران همواره باز بوده و مواهب اقتصادی و سیاسی قابل توجهی نیز برای کشورمان داشته است؛ چه در دهه80 که ونزوئلا تبدیل به برگ برنده ایران در برابر تحریم بنزین شد و چه در دهه90 که صادرات بنزین ایران به ونزوئلا مقدمهای برای شکلگیری یک بلوک تحریمی و دریافت طلا در برابر بنزین شد. همکاری با کوبا به عنوان یکی از قدرتهای پزشکی جهان از دیگر نمونههای روابط دوجانبه سودمند با کشورهای آمریکای لاتین بود که در تولید واکسن مشترک ایران و کوبا پدیدار شد. در چنین فضایی تنور روابط ایران و آمریکای لاتین با آغاز دولت سیزدهم و ریاستجمهوری حجتالاسلام سیدابراهیم رئیسی گرمتر شد. امضای سند همکاری 20ساله تهران و کاراکاس در جریان سفر سال گذشته نیکولاس مادورو به کشورمان و افزایش صادرات ایران به ونزوئلا به 3 میلیارد دلار از جمله این موارد بود. سفر هفته گذشته رئیسجمهور به 3 کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا را باید در امتداد همین مسیر فهم کرد. آنچنان که ایران چشمانداز میانمدت افزایش صادرات 20 میلیارد دلاری به ونزوئلا را در سر دارد و بیشتر تفاهمنامههای میان 2 کشور نیز حول این هدف تدوین شده است؛ مسالهای که در مقیاس کوچکتری در دیگر کشورهای این منطقه همانند کوبا و نیکاراگوئه نیز میتواند پی گرفته شود.
در کنار وجه اقتصادی تعاملات میان ایران و آمریکای لاتین، نمیتوان از وجه سیاسی و امنیتی این روابط نیز چشمپوشی کرد. دومینوی قدرت گرفتن دولتهای چپگرا در آمریکای لاتین باعث شده تب انقلابیگری و استقلالطلبی بار دیگر در این منطقه داغ شود. هرچند روابط ایران با تمامی دولتهای چپگرای آمریکای لاتین در یک سطح نیست اما این موج طلیعه ظهور بلوکی جدید با الگوی رفتاری خاص در این منطقه است؛ آنچنان که نشست اخیر سران کشورهای آمریکای جنوبی به میزبانی برزیل با محکومیت تحریمهای آمریکا علیه ونزوئلا همراه بود و «لولا داسیلو» رئیسجمهور کشور میزبان بر ضرورت ایجاد یک ارز واحد و مستقل از دلار برای مبادلات این منطقه تاکید داشت. در چنین شرایطی گسترش روابط تهران با آمریکای لاتین سوای عایدیهای مالی، یک امتیاز سیاسی مطلوب در میانه تغییرات جهانی است. درخواست ایران برای عضویت در گروه بریکس که یکی از اعضای فعلی آن برزیل است و احتمالا بزودی آرژانتین نیز به آن اضافه میشود موید این واقعیت است که گزینههای ایران در برابر فشار غرب، پیوند جدی با آمریکای لاتین دارد.
با در نظر گرفتن اهمیت اقتصادی، سیاسی و امنیتی رابطه ایران و آمریکای لاتین نمیتوان از اهمیت مراودات فرهنگی با این کشورها چشمپوشی کرد. آمریکای لاتین در یکی از دورترین نقاط کره زمین نسبت به ایران قرار دارد. فقدان مرز، زبان، تاریخ و مذهب مشترک باعث میشود در نگاه اول میان مردم این جوامع کمترین شباهتی پیدا کنیم. با این حال تجربه چند سده گذشته جوامع در مبارزه با استعمار اروپایی و استکبار آمریکایی باعث شده نظام معنایی مشترکی میان ایران و آمریکای لاتین شکل بگیرد. بسیاری از رهبران آزادیخواه آمریکای لاتین اکنون جنبهای بینالمللی پیدا کردهاند و آنها را نمیتوان محدود به یک ملت خاص دانست؛ آنچنان که جنبه کاریزماتیک و هدایتگر «ارنستو چگوارا» و «فیدل کاسترو» به عنوان رهبران کوبا برای جوانان عدالتخواه دیگر ملل نیز الهامبخش بود. در این فضا تقویت روابط فرهنگی میان ایران و آمریکای لاتین مجرایی برای ظهور روایتهایی است که آرمان عدالت را به نقطه پیوندبخش ملل تبدیل میکند.
در حاشیه سفر ۵ روزه رئیسجمهور به کاراکاس، ماناگوآ و هاوانا یکی از مواردی که در این شهرها بسیار به چشم میآمد، روزمره شدن هنر انقلابی بود. شعر و آواز، نقاشی، مجسمهسازی و سایر هنرهایی که بخش ثابتی از زندگی روزمره مردم آمریکای لاتین را تشکیل میدهد در پیوندی قوی با روح انقلابی این سرزمینها شکل گرفته است. سیمون بولیوار در ونزوئلا، ساندینو در نیکاراگوئه و چگوارا در کوبا آنچنان در بطن زندگی روزمره مردم جا دارند که گویا هیچگاه این جهان را ترک نکردهاند. پیوند هنر و انقلاب در این کشورها باعث شد تا در فرصت محدودی که در 3 کشور مذکور حاضر بودم چشم از دیوارهای رنگارنگ شهر که به مثابه کتابی مصور راوی رنجها و آرمانهای این ملل بود، برندارم. در مسیر حرکت به سمت آرامگاه «هوگو چاوز» در کاراکاس اما در کنار قهرمانان انقلابی آمریکای لاتین سیمای آشنای مردی را دیدم که قهرمان سرزمینی دوردست برای مردم ونزوئلا بود. نقش سردار شهید حاجقاسم سلیمانی روی یکی از دیوارهای کاراکاس سوژهای جذاب بود که با آن امکان باز کردن باب مکالمه با شهروندان ونزوئلایی را پیدا کردم. از چند رهگذر درباره این شهید سوال پرسیدیم، جملگی او را به نام میشناختند و با پیشوند فرمانده صدا میکردند. وقتی نظرشان را درباره شهید سلیمانی جویا میشدیم بیشترین شناختشان محدود به این بود که توسط آمریکا ترور شده است. ترور شدن توسط دولت آمریکا کفایت میکرد تا آنها سلیمانی را از خود بدانند. در چنین فضایی جای خالی بستری که بازگوکننده روایت، تاریخ و ارزشهای ایران برای آمریکای لاتین باشد بیش از پیش به چشمم آمد.
دستور زبان مقاومت یقینا مهمترین نقطه پیوندی است که ایران و آمریکای لاتین را با زبان، مذهب، نژاد، تاریخ و جغرافیایی دور از هم به یک همجواری میرساند.
ارسال به دوستان
افشاگری پوتین درباره مفاد توافق آتشبس با اوکراین در استانبول؛ روسیه از حوالی کییف خارج شد اما زلنسکی زیر تعهداتش زد
خیانت دلقک به اوکراین
گروه بینالملل: رئیسجمهور روسیه در نشست دیروز با هیات آفریقایی که با هدف میانجیگری مذاکرات صلح بین مسکو و کییف راهی روسیه و اوکراین شده بودند، از توافقی پرده برداشت که کییف به آن پایبند نمانده است. ولادیمیر پوتین در نشست با رهبران آفریقایی که با هدف میانجیگری مذاکرات صلح بین مسکو و کییف، دیروز راهی سنپترزبورگ شده بودند، برای نخستین بار اسنادی محرمانه را افشا کرد! پوتین در این نشست فاش کرد که پس از «توافق صلح پارسال بین مسکو و کییف ترکیه»، نیروهای روسیه از کییف و مناطق تحت کنترل اوکراین خارج شده بودند. وی اضافه کرد: «پس از خروج داوطلبانه نیروهای روسیه به عنوان بخشی از این توافق، کییف از امضای توافق خودداری کرده است». به گفته پوتین، مسکو و کییف در بهار ۲۰۲۲ در استانبول به طور ضمنی با پیشنویس این توافق که «پیمان بیطرفی دائمی و ضمانتهای امنیتی برای اوکراین» نام داشت، موافقت کرده بودند و پس از آنکه روسیه به تعهدات خود ذیل این توافق عمل کرده و از کییف خارج میشود، اوکراین بدعهدی میکند و از امضای توافق خودداری میکند. براساس این سند، انگلیس، چین، روسیه، آمریکا، فرانسه و ترکیه به عنوان ضمانتدهندگان در آن ایفای نقش میکردند. به باور پوتین، عدم تعهد کییف به این توافق ناشی از «اقدامات و تلاشهای مخرب غرب» بوده است. رئیسجمهور روسیه به نقل از گزارش نشریه «فارین افرز»، خاطرنشان کرد که این تحولات (بدعهدی اوکراین) با سفر بوریس جانسون، نخستوزیر وقت انگلیس به کییف تلاقی داشته و جانسون، طلایهدار تلاشهای غرب برای مانعتراشی در مسیر اجرای این توافق بوده است. به نوشته این نشریه، چند منبع آگاه پیشتر درباره تأثیر تلاشهای جانسون برای متوقف کردن مذاکرات، روشنگری و تأیید کرده بودند که در جریان سفر به کییف، جانسون، ولودیمیر زلنسکی، رئیسجمهور اوکراین را ترغیب کرده تا مذاکرات با روسیه را به دو دلیل اصلی متوقف کند؛ نخست آنکه «مذاکره با پوتین ممکن نیست» و دوم اینکه «غرب در حال حاضر (در آن برهه) آمادگی پایان جنگ را ندارد». پوتین همچنین تاکید کرد که بحران در بازار جهانی غذا در نتیجه بحران در اوکراین نبوده و ذخایر غلات اوکراین کمکی به حل بحران جهانی غذا نخواهد کرد.
جنگ در اوکراین که از سال گذشته آغاز شده است نگرانیهایی را در کل جهان درباره زنجیره تامین غلات ایجاد کرده است. کشورهای غربی پس از آغاز جنگ اوکراین، به جای کمک به حل بحران، انبوه سلاح و مهمات را روانه این کشور کردهاند و روسیه نیز بارها تاکید کرده ارسال سلاح به اوکراین تنها جنگ را به درازا خواهد کشاند.
هیات آفریقایی در دیدار رئیسجمهور روسیه تاکید کرد که بحران بین روسیه و اوکراین بر جهان، آفریقا و امنیت غذایی تاثیرگذار بوده است. هیات آفریقایی همچنین روسیه را تشویق کرد تا وارد مذاکرات با اوکراین برای پایان درگیریها شود. رئیسجمهور آفریقای جنوبی در این دیدار گفت: «ایمان داریم که جنگ در اوکرین باید از طریق مذاکرات و راههای دیپلماتیک حل شود». به نوشته فارین افرز، این افشاگری پوتین، توصیفات اوکراین از شکست روسیه در نبرد کییف و همچنین خروج مسکو از پایتخت و حوالی اوکراین در بهار پارسال را در هالهای از ابهام قرار داده و علاوه براین مهر تاییدی بر این جمله پوتین بوده که «جنگ اوکراین برای غرب، جنگی نیابتی با روسیه است». پوتین در این جلسه تاکید کرد «بحران غذا در بازارهای جهان ناشی از اقدامات غرب بوده نه عملیات نظامی روسیه در اوکراین و بحران در بازار بینالمللی مدتها قبل از وقوع جنگ، ایجاد شده است». پوتین در دیدار با هیات اعزامی آفریقا، ضمن ابراز آمادگی روسیه برای «مذاکرات سازنده با آنهایی که خواستار صلح هستند»، «رویکرد میانه و متوازن» میانجیگران آفریقایی در قبال جنگ اوکراین را مورد تمجید قرار داد.
گفتنی است هیاتی از رهبران آفریقایی به ریاست سیریل رامافوسا، رئیسجمهور آفریقای جنوبی، به منظور بحث و تبادل نظر درباره طرح صلح احتمالی برای حل و فصل بحران اوکراین به مسکو و کییف سفر کردند. زلنسکی در دیدار روز جمعه با این هیات، با رد هرگونه مذاکره با مسکو گفت که «اوکراین به روسیه فرصت دوباره نخواهد داد». در سال 2022 نشستی با حضور نمایندگان اوکراین، روسیه و ترکیه در استانبول برگزار و توافقی درباره صادرات غلات بسته شد تا مشکل این موضوع جهانی برطرف شود. اکنون مشخص شده است که توافقی هم در رابطه با مسائل میدانی و جنگ رخ داده بود که اوکراین زیر میز صلح زده است. از سوی دیگر عقبنشینی مسکو از اطراف کییف و عدم تصرف پایتخت اوکراین هم روشن شد که پوتین قصد نداشت کییف را تصرف کند و تنها میخواست اوکراین در منازعه بین غرب و مسکو بیطرف باشد، بنابراین روسیه به راحتی میتوانست کییف را تصرف کند و این خواست پوتین برای عدم تصرف بوده است. این مذاکرات بین روسیه و اوکراین اسفند سال 1400 در مرز بین اوکراین و روسیه انجام شد. این مذاکرات با مدیریت «دنیس کریف» برگزار شده بود که بعدها خبر مرگ وی منتشر شد. برخی رسانهها از روز گذشته و بعد از سخنرانی پوتین به این جمعبندی رسیدند که کریف به دلیل توافق صلح با روسیه کشته شده است. دور نخست مذاکرات میان هیاتهای روسیه و اوکراین ۲۸ ماه فوریه در منطقهای مرزی بین بلاروس و اوکراین و دور دوم مذاکرات ۲ کشور سوم ماه مارس در منطقه مرزی بلاروس و لهستان برگزار شد. در دور دوم مذاکرات، دو طرف درباره ایجاد کریدورهای مشترک بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان به تفاهم دست یافتند. سرپرستی هیات روسیه را ولادیمیر مدینسکی دستیار رئیسجمهور برعهده داشت و معاونان وزیران خارجه و دفاع، رئیس کمیسیون امور بینالملل دوما و سفیر روسیه در بلاروس اعضای دیگر هیات این کشور را تشکیل میدادند.
***
آخرین خبر از فرمانده زخمی نیروهای مسلح اوکراین
«ولادیمیر پوتین» رئیسجمهور روسیه در جریان دیدار هفته گذشته خود با خبرنگاران نظامی در مسکو به گمانهزنی درباره محل حضور «والری زالوژنی» فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین پرداخت. به گزارش اسپوتنیک، در ویدئویی که «پاول زاروبین» خبرنگار از صحبتهای پوتین در این دیدار منتشر کرده، او قبل از اینکه از خبرنگاران بخواهد از خود زالوژنی درباره محل حضورش بپرسند، میگوید: فکر میکنم، بدانم... به نظرم خارج از کشور است اما ممکن است اشتباه کنم. طبق این گزارش، این فرمانده اوکراینی بعد از حملات موشکی روسیه در اوایل ماه میلادی گذشته (مه) به برخی اهداف نظامی نزدیک خرسون دیگر در انظار عمومی دیده نشد. نخستین گمانهزنیها درباره وضعیت زالوژنی و محل اختفای احتمالی او بعد از آن ایجاد شد که ناتو دهم مه گزارش داد او به این ائتلاف خبر داده برایش صحبت کردن با اعضای کمیته نظامی ناتو حتی از طریق ویدئویی امکانپذیر نیست. بعد از آن خبرگزاری روسی اسپوتنیک به نقل از منابعی گزارش داد فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین در نتیجه حمله موشکی روسیه در اوایل مه از ناحیه سر دچار جراحت شده و دیگر قادر به ادامه فعالیت نیست. به گفته یک منبع، او کمکهای اولیه را در نیکولایف برای جلوگیری از خونریزی دریافت کرد و در بیمارستان نظامی کییف تحت ترپاناسیون جمجمه قرار گرفت. وی افزود شرایط فرمانده اوکراینی به دلیل وجود بیماری زمینهای دیابت نوع 2 پیچیده است. او در پایان گفت پیشبینی میشود این فرمانده ارشد اوکراینی زنده بماند اما قادر نخواهد بود به فعالیتش ادامه دهد. به باور بسیاری، کییف اطلاعات درباره شرایط زالوژنی را برای حفظ روحیه جنگندگی نیروهای اوکراینی پنهان میکند. با این حال رسانههای غربی زالوژنی ۴۹ ساله را که تا همین اواخر ناشناخته بود و اکنون رقیب زلنسکی محسوب میشود، چهره کلیدی برنامهریزی و اجرای ضدحملات اوکراین در شرق و جنوب این کشور علیه نیروهای روسیه میدانند که البته تاکنون توفیقی هم نداشته و تلفات و خسارات زیادی را به کییف تحمیل کرده است. اواسط اسفند روزنامه بیلد آلمان به نقل از منابع دولتی اوکراین از کشمکش داخلی بین ولودیمیر زلنسکی، رئیسجمهور اوکراین و ژنرال والری زالوژنی، فرمانده نیروهای مسلح این کشور خبر داد. منابع دولتی اوکراین به این روزنامه آلمانی گفته بودند زالوژنی هفتههاست خواستار عقبنشینی از باخموت شده؛ شهری که بعد از ماهها نبرد خونین و شدید، سرانجام به کنترل کامل نیروهای روسیه درآمد.
ارسال به دوستان
خبر رسانههای عربی از توافق ایران و مصر برای تشکیل کمیته مشترک احیای روابط 2 کشور
گام جدید تهران و قاهره
گروه سیاستخارجی: برخی منابع عربی گزارش دادند مصر و ایران بر سر تشکیل کمیته مشترک 2 کشور که برای تجدید روابط و هماهنگی امنیتی بین کشورها تلاش خواهد کرد به طور اصولی به توافق رسیدهاند. یک رسانه عربی نوشت ایران و مصر با تشکیل کمیتهای برای بازگشت روابط دوجانبه موافقت کردهاند. العربیه به نقل از منابع خود در این باره نوشت: «با تشکیل یک کمیته ایرانی-مصری برای بازگردانی روابط [2 کشور] و هماهنگیهای امنیتی موافقت اولیه شده است». محمدحسین سلطانیفر، رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در مصر پنجشنبه گذشته، در گفتوگوی اختصاصی با خبرگزاری فارس، درباره تاثیر همگرایی ایران و مصر بر ایجاد معادلات جدید منطقهای و جهانی گفت: در تلاشیم سطح روابط سیاسی ایران و مصر به سفارت ارتقا یابد. وی اظهار داشت: «اگر بخواهیم به موقعیت و جایگاه ایران و مصر نگاه کوتاهی داشته باشیم و تاثیرگذاری که 2 کشور در همین شرایط نیز در تحولات منطقه دارند را بررسی کنیم، بیتردید به این نتیجه خواهیم رسید که چنانچه این همگرایی شکل بگیرد و روابط 2 کشور ارتقا یابد، شاهد تاثیر بسیار مثبت و مهمی در درجه اول در رابطه ایرانی - عربی و در درجه دوم بر تحولات منطقه بویژه فلسطین خواهیم بود». روابط بین مصر و ایران اغلب در دهههای اخیر پرتنش بوده است، اگرچه 2 کشور تماسهای دیپلماتیک خود را حفظ کردهاند.
۲ منبع عراقی ۱۵ اردیبهشت به روزنامه العربیالجدید خبر داده بودند نمایندگانی از ایران و مصر یک ماه قبلتر در بغداد با یکدیگر دیدار کردهاند. در این نشست نمایندگانی از طرف محمد السودانی نخستوزیر، فؤاد حسین وزیر خارجه و قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق نیز حضور داشتند. یک مقام بلندپایه دیپلماتیک در مصر خبر داد تمایل مصر به برقراری روابط با ایران و گسترش آن روزبهروز بیشتر میشود اما معلوم نیست این تمایل در آینده نزدیک عملی شود. به گزارش العربیالجدید، این مقام مصری که خواسته نامش فاش نشود تأکید کرد هنوز مسائل زیادی در مسیر عادیسازی روابط 2 کشور هست که باید حل و فصل شود. این در حالی است که روز جمعه محمدحسین سلطانیفر، رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره طی اظهاراتی تأکید کرد گسترش روابط ایران و مصر تأثیر سازنده و بسیار مهمی در روابط ایران با کشورهای عربی و تحولات منطقهای خواهد داشت. سلطانیفر افزود هماکنون گفتوگوهایی برای افزایش سطح روابط 2 کشور به سطح سفرا جریان دارد. سهشنبه گذشته، عبدالفتاح السیسی، رئیسجمهور مصر در قاهره میزبان محمد شیاعالسودانی، نخستوزیر عراق بود و به گفته منابع عراقی و مصری، موضوع روابط ایران و مصر در این دیدار بررسی شد. یک دیپلمات مصری که خواست نامش فاش نشود تأکید کرد السودانی حامل پیام تازهای از جانب ایران به مصر بود. این دیپلمات مصری تأکید کرد که عراق به دنبال تحقق یک تغییر جدی در سطح روابط 2 کشور است و السودانی تمایل دارد نقش منطقهای پررنگی را برای تقویت جایگاه دولتش در سطح منطقهای و بینالمللی بر عهده بگیرد. به گفته این مقام مصری، السودانی پیشنهاد برگزاری دیداری مقدماتی میان مقامات ایران و مصر در بغداد و افزایش سطح دیپلماتیک 2 کشور را داده است. به گفته این منبع مطلع، بغداد در ماه مارس گذشته میزبان 2 نشست محرمانه مقامات ایران و مصر زیر نظر دفتر نخستوزیر عراق و وزیر خارجه این کشور بوده است. این دیپلمات که خواسته نامش فاش نشود تأکید کرده سودانی در دیدار خود با سران مصر پیشنهاد برگزاری دیدار تازه میان مقامات 2 کشور در بغداد برای توافق جهت برگزاری نشست سهجانبه سران عراق، مصر و ایران در بغداد را داده است و افزود وی تصمیمگیری درباره سطح مشارکت را به مصریها واگذار کرده است. این مقام افزوده هنوز برخی پروندههای بلاتکلیف میان ایران و مصر هست و برای همین احتمال برگزاری دیدار در سطح سران 2 کشور هنوز پایین است، هر چند سودانی پیشنهاد برگزاری دیداری رسمی میان مقامات بلندپایه در پایان ماه ژوئیه را داده است که پیش از آن یک دیدار مقدماتی هم برگزار شود. این منبع آگاه درباره موضع آمریکا درباره این تحرکات نیز گفت میتوان گفت قاهره چراغ سبز آمریکا یا دستکم اشاراتی درباره عدم ممانعت آمریکا دریافت کرده است، البته باید گفت این پرونده میان قاهره و واشنگتن به صراحت مطرح نشده است. این مقام درباره نقش عمان در وساطت میان تهران و قاهره نیز گفت هم عراق و هم عمان در حال میانجیگری در این باره هستند، بدون آنکه هماهنگیای میان آنها در این باره باشد.
ارسال به دوستان
جلسه رئیس کل بانک مرکزی با وزیر بهداشت درباره راهکارهای تأمین ارز دارو
نسخه درمان دارو
اسدالله خسروی: روسای بانک مرکزی، سازمان غذا و دارو و سازمان تأمین اجتماعی به همراه وزیر بهداشت روز گذشته در جلسهای گرد هم آمدند تا برای تامین نیاز شرکتهای تولیدکننده دارو، حل مساله کمبود مواد اولیه و واردات این کالای مهم سلامتمحور آنگونه که مشکلاتی همچون کمبود دارو در آینده تهدیدکننده سلامت کشور نباشد، چارهاندیشی کنند. پس از حذف ارز ترجیحی دارو در سال گذشته با هدف جلوگیری از قاچاق و هدررفت منابع ارزی، شرکتهای تولیدکننده دارو با مشکلاتی چون کمبود نقدینگی و عدم تامین مواد اولیه مواجه شدند که منجر به افت تولید شرکتهای دارویی و در نهایت کاهش برخی اقلام دارویی در بازار شد اما با ورود رئیسجمهور به این موضوع نیازهای ارزی واردات چه در بخش مواد اولیه و چه دارو تامین و تغییراتی در سطوح مدیریتی در این بخش ایجاد شد. از طرفی شرکتهای تولیدکننده اقدام به تولید 3 شیفته دارو کردند تا نیاز بازار برطرف شود. دغدغه برخط بودن تولید دارو و توجه به وضعیت پایدار آن در حالی است که رئیس سازمان غذا و دارو اخیرا اعلام کرد مشکلاتی در زمینه تأمین ارز و نقدینگی شرکتهای دارویی همچنین بدهی سازمانهای بیمهگر از عوامل تأثیرگذار بر بازار داروی کشور به شمار میرود که همچنان باید مورد توجه قرار گیرد. به گفته سیدحیدر محمدی اگر مشکلات حوزه تأمین و تخصیص ارز، افزایش سرمایه در گردش شرکتهای دارویی و بدهیهای سازمانهای بیمهگر حل نشود، با کمبود دارو مواجه خواهیم شد. از آنجا که عمده وظیفه سازمان غذا و دارو در حوزه تولید، در بخش تسهیل و تسریع فرآیندها و پیگیری انجام وظیفه سایر دستگاههاست، بنابراین میتوان گفت 90 درصد مشکلات تأمین دارو در خارج از حوزه سلامت است؛ برای مثال پرداخت تسهیلات 30 هزار میلیارد تومانی به شرکتهای دارویی با اولویت شرکتهای تولیدکننده، یکی از ابلاغیههای بانک مرکزی به بانکها بوده که باید منتظر ماند و دید چه میزان از این تسهیلات محقق خواهد شد.
دیروز در جلسهای با حضور رئیس کل بانک مرکزی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس سازمان غذا و دارو و رئیس سازمان تامین اجتماعی، راهکارهای تامین ارز دارو بررسی و بر لزوم تسریع تامین ارز دارو تاکید شد. محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی تخصیص و تامین ارز در حوزه دارو را از اصلیترین اولویتها خواند و تصریح کرد: با توجه به اهمیت تامین به موقع دارو و کاهش مشکلات مردم در این حوزه، ضروری است شبکه بانکی در اعطای اعتبار و تسهیلاتدهی به بخش دارو و بهداشت دستورات بانک مرکزی را در اسرع وقت اجرایی کند. همچنین در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی به منظور تسریع و بهبود در تخصیص و تامین ارز دارو، دستورات لازم از جمله در اختیار گذاشتن 100 میلیون یورو تنخواه ارزی را صادر کرد. بهرام عیناللهی، وزیر بهداشت نیز در این جلسه ضمن قدردانی از فعالیتهای بانک مرکزی و شبکه بانکی در زمینه تخصیص و تامین ارز و اعطای تسهیلات و اعتبار به بخش بهداشت و دارو بر لزوم تسریع در این زمینه تاکید کرد. همچنین به گفته سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو به منظور تسریع و تسهیل خدمات ارزی و اعتباری تفاهمنامهای جدید تنظیم و به امضای طرفین رسید. بر این اساس در جلسه یادشده تعدادی از نمایندگان شرکتهای تولیدکننده دارو و مواد اولیه و واردکنندگان دارو به بیان دغدغهها و دیدگاههای خود در حوزه تخصصی پرداختند. رئیس کل بانک مرکزی نیز راهکارهای حل مشکلات مذکور را مورد بررسی قرار داد و دستورات لازم را به همکاران ارزی و اعتباری بانک مرکزی و بانکهای عامل مرتبط صادر کرد.
* ضرورت تخصیص ارز برای مواد اولیه دارو
نایبرئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با «وطن امروز» درباره توجه ویژه به رفع مشکلات بحث تولید و تامین دارو در کشور گفت: ورود بانک مرکزی به مساله تامین دارو با تخصیص نیازهای ارزی برای واردات مواد اولیه و تجهیزات پزشکی اقدامی درست در راستای حل مشکل احتمالی کمبود این کالای مهم و ضروری در آینده است. سیدمحمد پاکمهر به حذف ارز ترجیحی دارو در سال گذشته و ایجاد مشکلات در بخش تامین و تولید این کالا در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: نوسانات نرخ ارز در پی تبدیل ارز 4200 تومانی به 28 هزار و 500 تومانی اختلالاتی را در بخش تولید دارو در کشور به وجود آورد که این مساله باعث کمبود این کالا در بازار شد، در حالی که چنانچه ارز مورد نیاز تولیدکنندگان دارو و وارداتکنندگان مواد اولیه آن به موقع تخصیص مییافت، این اتفاق رخ نمیداد. حال که شخص رئیس کل بانک مرکزی به مساله تامین ارز دارو ورود کرده است، بیتردید میتوان امیدوار بود دیگر چون گذشته – البته در صورت تخصیص منابع ارزی - مشکلی کمبود مواد اولیه و دارو را در آینده تهدید نکند. نایبرئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تخصیص ارز به واردکنندگان و تولیدکنندگان دارو آن هم بهنگام میتواند دغدغههای تولید را مرتفع کند تا با دپوی این کالا اتفاق خاصی در بخش دارو نیفتد. وی ادامه داد: درخواست وزارت بهداشت برای تامین بودجه دارو و تجهیزات پزشکی در سال جاری 120 هزار میلیارد تومان بود که این رقم در مجلس به 69 هزار میلیارد تومان تقلیل یافت اما اخیرا توافقاتی برای اختصاص یک میلیارد یورو بابت تامین مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی شده است که در صورت نهایی شدن میتواند کمک شایانی به حل مشکل کمبود دارو در کشور کند.
ارسال به دوستان
رئیسجمهور لایحه برنامه هفتم توسعه را تقدیم مجلس کرد
برنامه واقعبینانه
گروه اقتصادی: صبح دیروز رئیسجمهور در نشست علنی مجلس شورای اسلامی با ارائه توضیحاتی درباره میزان اجرای برنامه ششم توسعه و ابعاد برنامه هفتم توسعه، لایحه برنامه هفتم توسعه کشور را تقدیم قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی کرد.
به گزارش «وطن امروز»، رئیسجمهور با اشاره به اینکه ظرف برنامه هفتم توسعه، امکان طرح و رسیدگی به همه مسائل کشور را ندارد و لذا تلاش کردیم در این برنامه آنچه اولویت و اهمیت بیشتری داشته مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: امیدواریم در تصویب برنامه هفتم، ضمن تجربهای که از برنامههای گذشته آموختیم، در جهت تصویب برنامهای 1- قابل اجرا و 2- قابل سنجش تلاش شود.
سید ابراهیم رئیسی صبح دیروز یکشنبه در مراسم تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس شورای اسلامی با قدردانی از تلاشها در حوزههای علمی و پژوهشی از سوی کارشناسان سازمان برنامه و بودجه برای تهیه این لایحه گفت: در تدوین برنامه هفتم توسعه از دیدگاهها و نظرات بسیاری از صاحبنظران و اندیشمندان و تجربه برنامههای گذشته استفاده شده است.
رئیسجمهور با اشاره به اینکه در تدوین برنامه هفتم کیفیت اجرای برنامههای قبل مورد توجه جدی بوده است، افزود: نیاز به یک آسیبشناسی داشتیم که 6 برنامه قبلی به چه علت آنچنان که باید اجرا نشده بودند. در حالت خوشبینانه گفته میشود برنامههای قبلی تا 35 درصد اجرایی شده بودند که این میزان قابل قبولی نیست، لذا یک آسیبشناسی در این مورد انجام شد که این تجربه هم برای ما تجربه مهمی بود و هم در تدوین برنامه هفتم مورد توجه قرار گرفت.
رئیسی در ادامه با بیان اینکه دولت مردمی کار خود را با برنامه شروع کرد و بر این اساس شاید نخستین بار بود که اصل 134 قانون اساسی مبنی بر برخورداری دولت از برنامه تدوینشده در آغاز کار اجرایی میشد، اظهار داشت: این برنامه تحولی دولت که مبتنی بر سیاستهای مصوب قطعی نظام بود، در معرض نظر همه صاحبنظران و کسانی که دغدغه مسائل کشور را دارند نیز قرار گرفت.
رئیسجمهور اضافه کرد: برخیها درباره برخورداری دولت مردمی از برنامه تشکیک میکردند اما این دولت هم از ابتدا برنامه مدون داشت و هم این برنامه را در معرض نظر و قضاوت همگان قرار داد. اگر چه اساس برنامه هفتم توسعه الهامگرفته از سیاستهای ابلاغی و استفاده از تجارب اجرای 6 برنامه توسعه قبلی با نگاه آسیبشناسانه بود اما برنامه تحولی دولت نیز در تدوین این برنامه مدنظر قرار داشت.
* مسالهمحوری، نگاه به اولویتها و مردمپایه بودن از محورهای لایحه برنامه هفتم توسعه
رئیسجمهور با بیان اینکه همچنین برنامه توسعه محل توجه به همه مسائل ریز و درشت کشور نیست، خاطرنشان کرد: این برنامه از ۲ ویژگی بهرهمند است؛ یکی مسالهمحوری و دوم نگاه به اولویتها. در برنامه هفتم توسعه مسالهمحوری که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز هست، در کنار توجه به اولویتها مدنظر قرار گرفته است.
دکتر رئیسی ادامه داد: برنامه هفتم توسعه مشتمل بر 3 سند است. سند اول مستندات برنامه، تحلیلها و آسیبشناسیهاست، سند دوم خود سند برنامه مشتمل بر برنامهها، مسائل و احکام برنامه است و سند سوم مقررات موجود است که طبیعتا نیازی به طرح و بررسی و تصویب دوباره در مجلس ندارد.
رئیسجمهور مردمپایه بودن برنامه هفتم توسعه را از دیگر ویژگیهای مهم و محوری این برنامه دانست و گفت: این برنامه با نگاه میدان دادن و ارتقای مشارکت مردم در بخشهای مختلف و قرار گرفتن دولت در جایگاه هدایت، حمایت و نظارت تدوین شده است. رئیسی ادامه داد: دولت بدون اینکه بگوید تکمیل این پروژهها به نام چه کسی تمام میشود، صرفا با نگاه تکمیل این طرحها و به ثمر رسیدن سرمایههای کشور تلاش کرده پروژههای نیمهتمام بر اساس اولویتهای تعریفشده به سامان و سرانجام برسد.
رئیسجمهور همچنین با بیان اینکه موضوع توسعه زنجیره ارزش در صنایع معدنی و پتروشیمی به عنوان پیشرانهای اقتصادی در برنامه هفتم توسعه مورد توجه بوده است، تصریح کرد: در این برنامه همچنین به مساله ترانزیت و اقتصاد دریامحور به عنوان ۲ محور مهم در احیای سهم کشور در تجارت منطقهای و افزایش و تنوعبخشی به درآمدهای کشور توجه شده است.
رئیسی موضوع مسکن را از دیگر سرفصلهای مهم برنامه هفتم توسعه عنوان کرد و با اشاره به وعده دولت برای ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال خاطرنشان کرد: وعده دولت مبتنی بر نیاز کشور و بر اساس مصوبه قانونی مجلس بوده است. کسانی که در گذشته در این زمینه مسؤولیت داشتند و به وظیفه خود عمل نکردهاند، امروز باید پاسخگو باشند. در عین حال دولت در کنار مجلس حتماً رفع این نیاز مهم مردم و کشور را دنبال خواهد کرد.
* تلاش برای پیشگیری از بروز کسری بودجه در برنامه هفتم به عنوان امالمصائب کشور
رئیسی تلاش برای رفع انتظارت تورمی و نیز کسری بودجه با رفع ناترازی منابع و مصارف را از دیگر محورهای برنامه هفتم توسعه دانست و تصریح کرد: کسری بودجه امالمصائب کشور است و دولت تلاش کرده در کنار اصلاح نظام بانکی و کنترل نقدینگی از بروز کسری بودجه نیز پیشگیری کند.
رئیسجمهور با بیان اینکه در دولت مردمی قدمهای خوبی برای کاهش بیکاری با ایجاد اشتغال واقعی و پایدار برداشته شده است، خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه همچنین به حوزههای انرژی، تزانزیت، گردشگری، کشاورزی، صنعت و معدن و اقتصاد دیجیتال توجه خوبی شده است.
* برنامه هفتم توسعه با همکاری مجلس و دولت به نتیجه میرسد
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در نشست علنی دیروز مجلس با اشاره به تقدیم لایحه هفتم توسعه از سوی رئیسجمهور به مجلس گفت: انشاءالله این برنامه با همکاری مجلس و دولت و با توجه به اولویتها و سیاستهای کلان، همچنین همانگونه که به مسالهمحوری و اولویتبندی کار اشاره شد به نتیجه برسد.
محمدباقر قالیباف پس از سخنان رئیسجمهور در صحن علنی و تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور، ضمن تشکر از ایشان گفت: امروز این کار مهم و اساسی و تقدیم برنامه ۵ ساله هفتم توسعه به مجلس شورای اسلامی انجام شد و انشاءالله این برنامه بدون شک با همکاری مجلس و دولت و با توجه به اولویتها و سیاستهای کلان، همچنین همانگونه که به مسالهمحوری و اولویتبندی کار اشاره شد به نتیجه برسد. وی ادامه داد: طبق آییننامه از امروز زمانبندی اعلام میشود و امید است با سرعت و دقت در مجلس شورای اسلامی به این امر مهم بپردازیم. امیدوارم این برنامه بهگونهای رقم بخورد که ما بتوانیم بر مشکلات کشور فائق آییم.
* گزیدهای از بخش اقتصادی سیاستهای کلی برنامه ۵ساله هفتم
هدف کلی و اولویت اصلی برنامه هفتم با رعایت سیاستهای کلی مصوب، پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت با نرخ رشد اقتصادی متوسط 8 درصد در طول برنامه با تاکید بر افزایش بهرهوری کل عوامل تولید (منابع انسانی، سرمایه، فناوری و مدیریت) است. ایجاد ثبات در سطح عمومی قیمتها و نرخ ارز و تکرقمی کردن تورم طی ۵ سال و جهتدهی به نقدینگی و اعتبارات بانکی به سمت فعالیتهای مولد و جذابیتزدایی از فعالیتهای غیرمولد از دیگر اهداف برنامه هفتم توسعه است. اصلاح ساختار بودجه دولت از طریق احصا و شفافسازی بدهیها و تعهدات عمومی دولت و مدیریت و تأدیه بدهیها، واقعی کردن منابع و مدیریت مصارف دولت و اجتناب از کسر بودجه، تعیینتکلیف طرحهای عمرانی نیمهتمام با واگذاری از طریق مشارکت دادن بخشهای خصوصی و عمومی غیردولتی در طرحهای عمرانی انتفاعی و شفافسازی و ضابطهمند کردن درآمدها و هزینههای شرکت نفت و سایر شرکتهای دولتی در بودجه از دیگر اهداف این برنامه است.
ایجاد تحول در نظام مالیاتی با رویکرد تبدیل مالیات به منبع اصلی تامین بودجه جاری دولت، ایجاد پایههای مالیاتی جدید، جلوگیری از فرار مالیاتی و تقویت نقش هدایت و تنظیمگری مالیات در اقتصاد با تاکید بر رونق تولید و عدالت مالیاتی، نسخه پیشبینیشده برنامه برای سالهای آتی اقتصاد ایران است. همچنین بر استقرار نظام جامع تامین اجتماعی مشتمل بر حوزههای امدادی، حمایتی و بیمهای در سطوح پایه، مازاد و مکمل به منظور ارائه عادلانه خدمات نیز در برنامه هفتم توسعه تاکید شده است.
ارسال به دوستان
انتشار اسناد سوءاستفاده ۷۷۰ میلیارد تومانی علی کریمی از خانوادهاش
کریمی به خواهرش هم رحم نکرد
لیلا کریمی، خواهر علی کریمی به دلیل امضای چکهای برادرش در زندان به سر میبرد. به گزارش خبرگزاری میزان، هفتم اردیبهشت، دادستان تهران به همراه جمع زیادی از قضات با حضور در ندامتگاه مرکزی زنان، از بخشهای مختلف این زندان بازدید کرد. دادستان تهران همچنین با حضور در بند محکومان مالی ندامتگاه مرکزی نسوان استان تهران، ضمن برپایی میز خدمت به صورت چهره به چهره با مددجویان این بند دیدار کرد و پاسخگوی درخواستهای آنها شد و دستوراتی را درباره پروندههای برخی از این افراد صادر کرد. در جریان این بازدید اما خواهر یکی از فوتبالیستهای معروف هم که در بند محکومان مالی زندان زنان تهران زندانی است با دادستان تهران ملاقات و درخواستهایی را مطرح کرد. لیلا کریمی، خواهر علی کریمی در ملاقات با دادستان تهران تاکید کرد چندین بار با مقامات قضایی مکاتبه داشته و شرایط نامساعدی را که برادرش برای وی ایجاد کرده و منجر به زندانی شدن وی شده توضیح داده است. اسناد و مدارک این پرونده، همچنین اظهارات و مکاتبات خانم کریمی نشان میدهد دقیقا زمانی که علی کریمی، با انتشار پستها و استوریهای مختلف در شبکههای اجتماعی، خود را به عنوان حامی حقوق زنان معرفی و شعار تبلیغاتی «زن، زندگی، آزادی» را تکرار میکرد، در پشت پرده از خواهر خود سوءاستفاده مالی کرده و باعث نابودی زندگی وی و خانوادهاش شده است. بر اساس اظهارات انجامشده، خواهر علی کریمی که ۲ فرزند ۵ و ۱۵ ساله دارد با درخواست چک سفید امضا از طرف برادرش روبهرو میشود. وی که سابق بر این نیز به دلیل اعتماد به برادرش ۵۰ فقره چک سفید امضا به علی کریمی داده بود، پس از متوجه شدن این مساله که چکهای سفید امضای او در معاملات سنگینی مانند خرید باشگاه فوتبال سپیدرود و خرید زمین و ملکهای میلیاردی مورد سوءاستفاده قرار گرفته، از دادن چکهای سفید امضای جدید به برادر خود امتناع میکند. لیلا کریمی که متوجه معاملههای میلیاردی سنگین با دسته چک خود توسط برادرش شده بود، این بار پس از مشورت با همسر و اعضای خانواده از تحویل چکهای سفید امضای جدید به برادرش امتناع کرده و همین موضوع باعث اختلاف آنها میشود. علی کریمی پس از اختلاف پیش آمده با خواهرش وی را تهدید به برگشت زدن چکهای سفید امضای قبلی میکند. لیلا کریمی که باور به انجام چنین اقدامی از سمت برادرش نداشته تسلیم درخواست علی کریمی نشده و چکهای جدید را به او نمیدهد. لیلا کریمی با تصور اینکه چکهای سفید امضای قبلی استفاده شدهاند و با در نظر گرفتن ملاحظات خانوادگی، احتمال عملی شدن تهدید برادر را در حد صفر میدیده اما در کمال ناباوری در حال حاضر با یک بدهی ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریالی (۷۷۰ میلیارد تومانی) ۱۷ ماه است در زندان به سر میبرد. بر اساس بررسیهای انجام شده مشخص میشود با هدایت و طراحی علی کریمی یک فقره چک خانم لیلا کریمی به مبلغ ۷ هزار میلیارد ریال (۷۰۰ میلیارد تومان) و یک فقره دیگر به مبلغ ۷۰۰ میلیارد ریال (۷۰ میلیارد تومان) توسط یکی از بستگان آنها به شرخر داده میشود و آن فرد هم با اجرا گذاشتن چکهای مورد اشاره و به علت خالی بودن حساب، چک را برگشت زده و خواهر علی کریمی را روانه زندان میکند. نکته حائز اهمیت این است که این چکهای برگشتخورده که خانم کریمی اکنون بابت آنها در زندان به سر میبرد، همان چکهای سفید امضایی بوده که به برادرش (علی کریمی) تحویل داده بود. نکته دیگر این پرونده جزئیات خیانت علی کریمی به خواهرش است. طبق اظهار لیلا کریمی، برادرش با قرار دادن چک سفید امضا در اختیار یکی از بستگان به او دستور میدهد مبلغ چک را هنگفت بنویسد و در اختیار شرخر بگذارد تا خواهرش نتواند از زندان بیرون بیاید! در نهایت و پس از برگشت خوردن چکها، خواهر علی کریمی که در وضعیتی بد و در یک مخفیگاه به سر میبرده است، سال ۱۴۰۰ در شرایطی که برادرش در ایران بوده بازداشت میشود. علی کریمی اما ۱۷ ماه است در مقابل این اتفاق هیچ واکنشی از خود نشان نداده و به سکوت و زندگی عادی ادامه میدهد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|