|
ارسال به دوستان
اخبار
ایرج تقیپور تهیهکننده سینما و تلویزیون درگذشت
«ایرج تقیپور» تهیهکننده شناختهشده سینما و تلویزیون دار فانی را وداع گفت. از فعالیتهای این تهیهکننده سینما میتوان به تهیهکنندگی فیلمهایی چون شوخی، آخر بازی، رقص در غبار، شهرزیبا، نگین، مواجهه، صندلی خالی و سریالهای تلویزیونی چون چراغ جادو و 1001 راه اشاره کرد.
تقیپور متولد 5 مهر 1337 در تهران بود. او فعالیت هنری خود را از سال 1349 آغاز کرد و فارغالتحصیل رشته فیزیک از دانشگاه صنعتی شریف بود. در سال 1358 واحد عکاسی دفتر مرکزی جهاد سازندگی را تأسیس کرد و از سال 1359 در آرشیو فیلم صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مشغول به کار شد.
این هنرمند فقید جوایز و افتخارات گوناگونی را کسب کرده بود که از جمله آنها میتوان به برنده جایزه بهترین فیلم از چهلوهشتمین دوره جشنواره فیلم آسیاپاسیفیک و برنده جایزه ویژه هیات داوران بهترین فیلم از بیستویکمین جشنواره فیلم فجر اشاره کرد.
***
برافراشته شدن پرچم حضرت سیدالشهدا(ع) در یک جریان هنری
آیین افتتاح نمایشگاه مروری بر بازتاب جریان عاشورا در هنرهای تجسمی معاصر با عنوان «همچنان جاری» عصر چهارشنبه گذشته (۲۸ تیرماه) همزمان با آغاز ماه محرم با حضور محمد خراسانیزاده، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. در این مراسم که با نواختن سنج و دمام همراه بود، محمد خراسانیزاده، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری حضرت اباعبدالحسین (ع) گفت: حماسه عاشورا همچنان جاری است. عاشورا حماسهای نیست که تنها در دل تاریخ مانده و گم شده باشد. این سوگ، قرین شور، شیدایی و احیای همه خوبیهاست و هنوز خون حسین (ع) در رگهای تاریخ جریان دارد.
وی عنوان کرد: اکنون پرچم حضرت سیدالشهدا(ع) در یک جریان هنری فاخر برافراشته شده است؛ جریانی که در یک بازه زمانی دو هفتهای اجرایی شد، درحالیکه برای اجرای آن حداقل یکوماه نیم زمان نیاز بود. نمایشگاه «همچنان جاری» دربرگیرنده آثاری از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، حوزه هنری سازمان تبلیغات انقلاب اسلامی و بخشی از موزه تعزیه استان مرکزی است.
***
رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه محصول تلاش دستگاه فرهنگی
دبیر رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه گفت این رویداد محصول تلاش جمعی دستگاههای فرهنگی و متخصصان است.
فرناز هوشیارپارسیان، مشاور و دستیار اجرایی معاون رئیس جمهور و دبیر رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه با اشاره به رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه، گفت: این رویداد محصول تلاش جمعی دستگاههای فرهنگی، نوآوران اجتماعی، متخصصان حوزه خانواده و فعالان مردمی است.
دبیر رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه گفت: فرهنگ عامه و عمومی باید بزرگترین دستیار خانواده ایرانی باشد. طبعاً در این راستا، بُعد رسانهای این رویداد و تولید محصولات رسانهای بسیار مهم است، به همین دلیل یکی از بخشهای جشنواره، رسانه و خانواده است. ما در این رویداد قرار است سکویی برای شناسایی، ارتقا و حمایت از زیست بوم خانواده ایرانی و روایتگر پیشرفت خانواده و نقش آن در جامعه، مبتنی بر الگوی خانواده ایرانی - اسلامی به جهان باشیم و امیدوارم با همراهی خانوادهها و فعالان فرهنگی و اجتماعی، شاهد یک رویداد جمعی در ابعاد جهانی باشیم.
***
روایتی از روز اول و دوم «نوای عرشیان و مشق فرشیان»
ویژهبرنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» به همت اداره کل هنرهای نمایشی در پاسداشت حماسه فرهنگساز عاشورا از ۲۸ تیر در محوطه تئاتر شهر آغاز شده است.
اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری انجمن هنرهای نمایشی ایران، مجموعه تئاتر شهر و برنامهریزی کانون نمایشهای آیینی و سنتی به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم در حال برگزاری ویژهبرنامههای نمایشی خود با عنوان «نوای عرشیان و مشق فرشیان» در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر است.
اولین روز از برگزاری این ویژهبرنامه که ۲۸ تیر ماه رقم خورد، با اجرای نوای عاشورایی توسط گروه «ساحل عاشوراییان» و با نواختن سنج و دمام آغاز شد. با پایان گرفتن این بخش از شب نخست ویژهبرنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان»، نوبت به اجرای نقالی رسید. در ادامه محسن میرزاعلی به اجرای نقالی و پردهخوانی عاشورا پرداخت و با هنرش از امام شهیدان گفت. بعد از اجرای نقالی و پردهخوانی عاشورایی با حضور انبوهی از مردم و علاقهمندان، مجلس تعزیه «حجهالوداع» توسط گروه ابوالفضل احمدی اجرا و چشمان مخاطبان به یاد سیدالشهدا (ع) و در مظلومیت او و یارانش از اشک بارانی شد.
اجراهای ۲۹ تیر هم باز با اجرای گروه سنج و دمام «ساحل عاشوراییان» آغاز شد و در ادامه با استقبال و حضور مخاطبان، مجلس نقل حسین ظاهری از کربلا برگزار شد.
ارسال به دوستان
چرا نباید «مختارنامه» را سنگ محک همه تولیدات عاشورایی کرد؟
داستان نامکرر عشق
شیدا اسلامی: با آغاز ایام سوگ سیدالشهدا(ع)، جدول پخش فیلمها و سریالهای مناسبتی شبکههای مختلف نیز مشخص شد. تلویزیون در محرم 1402 چند اثر جدید نمایشی را در کنداکتور خود دارد که اتفاقاً برخی از آنها قالبهای نمایشی متفاوت را برگزیدهاند. «علقمه سرخ» تازهترین تولید آیفیلم، «عشق کوفی» از شبکه ۳ سیما و «ناگهان حسین» که روی آنتن شبکه ۲ سیماست، در زمره تولیدات جدید هستند. شبکههای دیگر هم به تناسب، آثاری به همین مناسبت را در جدول پخششان دارند که از آرشیو تولیدات پیشین انتخاب شدهاند؛ این در حالی است که در روزهای گذشته برخی رسانهها که سالهای پیش، از بازپخش «مختارنامه» گلهمند بودند، امسال از نبود «مختارنامه» در این فهرست انتقاد کردند!
سیاق نقد این رسانهها در عین حال، به گونهای بود که گویا تلویزیون در تمام 44 سال گذشته تاکنون هیچ تلاشی در تولید آثار مناسبتی برای محرم حسینی نداشته و تمام بضاعت آن منحصر به «مختارنامه» بوده است که حالا غیبت آن در کنداکتور شبکهها دست صداوسیما را بشدت خالی نشان میدهد، یا اساسا اگر اثری در قدوقواره «مختارنامه» ظاهر نشود، حق مطلب ادا نخواهد شد.
برای کنکاش در این مقوله، در این مجال، ابتدا به برخی تولیدات جدید و پیش از این در همین باره میپردازیم.
* عشق کوفی
پخش قسمتهای نخست این سریال از شامگاه اول محرم، نشان از افزودهشدن یک اثر تاریخی - مذهبی موفق در تعظیم قیام عاشورا به داشتههای مجموعه فرهنگی- هنری کشور در این باره دارد. داستان از حمله به کاروانی آغاز میشود که عروسی به پیشکش یزید میبرد که خودش نه میداند و نه میخواهد به کابین یزید دربیاید، آن هم با دست پسرعمویی که گمان میکند او را به شام میبرد تا خطبه عقدشان را مثلا خلیفه جدید، یزید جوان بخواند و وصلتشان را متبرک کند!
هم شروع زود و جذاب و پرکشش بودن هسته اصلی فیلمنامه برای همراهکردن مخاطب کافی است و هم حضور و بازی خوب نادر سلیمانی که عموما به عنوان بازیگری طناز شناخته میشود، بازی پذیرفتنی و مطلوب سعید شریف و شبنم قربانی، هنرمندانی جوان با خاستگاه تئاتری یا حتی ایفای نقش متفاوت لعیا زنگنه و... در نگاه نخست، جایگاه این اثر را در میان برنامههای مناسبتی محرم امسال پررنگ میکند.
«عشق کوفی» از همین ابتدا میگوید بشدت قصهگو است و با این حساب، قصه عشق «هلال» و «نائله» سری دراز دارد که رنگ عقیده و انتخاب به خودش میگیرد و دنیای نائله را دگرگون میکند؛ همانطور که زندگی هلال را هم در کشاکش حوادث منتهی به عاشورا دستخوش فراز و نشیبهای بسیار میکند.
* شب دهم
هنرمندی حسن فتحی در شکل دادن به سریالی نوستالژیک که از رهگذار عشقی پاک در تهران قدیم میان زن و مردی از ۲ طبقه اجتماعی متفاوت، فریاد عشقی زمینی را در سرسرای تاریخ به متعالیترین عشق الهی پیوند میزند، بعد از گذشت 2 دهه از تولید «شب دهم» همچنان بارز و به یادماندنی است.
«شب دهم» که 21 سال پیش ساخته شد، یک تراژدی برگرفته از عناصر مذهبی و آیینهای عزاداری برای امام حسین(ع) در کنار داستان عشق است. گروه تولید این اثر اگرچه مستقیما وارد فضای مستند تاریخی عاشورا نشدند اما تعزیه را پلی کردند برای سفر به تاریخ قیام سیدالشهدا(ع) و انتخاب فضای تهران قدیم و سبک زندگی لوطیهای بامرام تهران و شاهزادهخانم قجری را دستمایه خلق صحنههایی شورانگیز از شیدایی در مکتب حسینی کردند.
* معصومیت از دست رفته
سیدداوود میرباقری با «معصومیت از دست رفته» نشان داد با اینکه امتحان «شوذب»ها امتحان دشواری است؛ دنباله و اثرات آزمونی که «ماریا»های تاریخ پشتسر گذاشتهاند و سربلند از آن بیرون آمدهاند، ثمرات و برکاتی به درازای تاریخ دارد. میرباقری در این سریال نشأتگرفتن و سیرابشدن ریشههای قیام کربلا از دریای ولایت علی(ع) را ترسیم میکند و در فضای تولید یک تلهتئاتر غنی و پرملات، کاری هنرمندانه را با بازی جمعی از بازیگران برجسته به تصویر میکشد.
مهمترین وجه داستانی «معصومیت از دست رفته» از حیث برجستهکردن تضاد و کشمکش، نقش 2 زن (ماریا و ربابه) در شکل گرفتن سرنوشت شوذب و سرگردانی شوذب میان این ۲ قطب تعیینکننده است.
* پریدخت
قصه سریال «پریدخت» هم در فضای سالهای دهه 20 و30 خورشیدی میگذشت و تلاش میکرد بستگی و پیوند اندیشه و جنبش سیاسی مردم معاصر داستان را با باور و پایبندی آنان به عاشورا و نهضت حسینی تبیین کند. اگرچه منتقدان، فیلمنامه این اثر را واجد نقاط ضعف مختلفی از حیث شخصیتپردازی و دیالوگنویسی و... دانستند و به بازیهای بازیگران اصلی نیز ایرادهایی وارد کردند، پریدخت همچنان در مجموعه آثار داستانی محرمی جایگاه دارد.
* آخرین دعوت
وقوع سانحهای باعث میشود یوسف زمانیفر که استاد دانشگاه است، بعد از به هوش آمدن، خودش را در صحرای نینوا نزدیک شهر کوفه بیابد؛ بیابانی که آبستن حوادث عاشوراست و کوفهای که میخواهد میهمانکشی کند. او که در زندگی واقعیاش داعیهدار ارزشهای انسانی بوده، حالا بر سر دوراهی انتخاب همراهی با حسین(ع) یا دادن دست بیعت به لشکریان ابن زیاد است.
سهیلیزاده با «آخرین دعوت» مسیر سفر در زمان را پیمود و باز هم مساله «انتخاب» را پیش کشید و از این راه، مخاطبش را در میدان چالش عینیتیابی ماندن بر سر پیمان عدالت و حقجویی یا همنوا شدن با ظلم و ظالم در زندگی انسان امروزی، در آینه اعتقاد به حقانیت حسین(ع) و یارانش، با شخصیت اصلی داستان به همزادپنداری واداشت.
البته فقط هم اینها نیست. تلویزیون علاوه بر این سریالها، آثار داستانی دیگری چون «روایت عشق»، «انتظار سرخ»، «غریبانه»، «خونبها»، «وارث»، «روزهای اعتراض»، «طفلان مسلم»، «بانو»، «فرات»، «یلدا» و... را هم با مضامینی مرتبط با قیام سومین پیشوای شیعه علیه تمامیت ستم تولید کرده که اغلب آنها چالش اصلی متمایزکننده یاران حق از یاران باطل، یعنی انتخاب را مطرح کردهاند، به نقش باور عمیق به ارزشهای ذلتستیزانه در قوام جامعه و بنیانهای اخلاقی پرداختهاند یا زمینههای شکلگیری و عبرتهای عاشورا را در ابعاد سیاسی و اجتماعی دستمایه کار خودشان کردهاند.
فارغ از محتوا و مضمون، بدیهی است هیچیک از آثاری که نام آنها آمد، به لحاظ کیفیت تولید، تعداد بازیگران، لوکیشنها، جلوههای بصری و میدانی و... در یک کلام بودجه تولید ویژه آثار عظیم تاریخی، به پای «مختارنامه» نمیرسند اما تلویزیون هم نمیتواند و هم نباید خودش را در یک قالب ساختاری و بودجهای واحد در مقیاس «مختارنامه» محدود کند. این میدان آنچنان وسیع و گشاده است که تجربه تولید در مدلهای صنعتی هم حتی میتواند در ساخت آثار تاریخی-مذهبی به کار گرفته شود و در فضاهای مختلف؛ اعم از ورود به فضای رئال روایت عاشورا و داستانهای جنبیاش یا خلق داستانهای امروزی گرهخورده به مضامین، آیینها و دغدغههای مذهبی همجوار با عاشورا محقق شود. نه میتوان در مقایسه آثار ساختهشده پیش و پس از «مختارنامه» با آن، راه افراط پیمود و هرچه جز «مختارنامه» را با سنگ عیار آن محک زد و از درجه اعتبار ساقط کرد و نه باید سطح ذائقه مخاطب را با راضیشدن به آثار میانمایه تنزل داد. در این راستا، مستمسک قرار دادن تولید اثری چون «مختارنامه» برای نادیدهگرفتن همه تلاشهای دیگر هنرمندان این عرصه یا تضعیف و تخریب سیمای کلی تولیدات مذهبی و مناسبتی نیز روشی خطاست.
به هر روی، هنر-صنعت فیلمسازی و سریالسازی جنبههای گوناگونی دارد که اگر 2 وجهه روایت درست و محتوای ناب و اصیل عاشورا را در کنار ساختار جذاب نصبالعین خودش قرار دهد، میشود حکایت: «یک قصه بیش نیست غم عشق [حسین(ع)] وین عجب/ کز هر زبان که میشنوم نامکرر است».
ارسال به دوستان
توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر شد
«سامورایی در میدان مین» روایت جانباز ۷۰ درصد
«سامورایی در میدان مین» زندگینامه جانباز «اسماعیل زمانی» توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر شد.
«کتاب سامورایی در میدان مین»، زندگینامه جانباز اسماعیل زمانی معروف به «کل اسمال» است. او متولد سال ۱۳۴۳ در قم است؛ تیربارچی ماهر و شجاع گردان سیدالشهدا، لشکر ۱۷ علیبن ابیطالب و جانباز ۷۰ درصد! رزمندهای شجاع و شوخطبع که بمب روحیه بود و با تیربار با هلیکوپتر دوئل میکرد. کل اسمال عاشق فیلمهای ژاپنی و سامورایی بود و در میان دود و آتش، تبدیل به یک سامورایی میشد و خنده را روی لبهای رزمندهها مینشاند.
به گفته نویسنده کتاب، اسماعیل زمانی شخصیتی شجاع بود. همچنین در موقعیتهای سخت و حساس عملیاتهایی چون خیبر و والفجرها با شوخیهایش به رزمندهها روحیه میداد؛ کلمه سامورایی از همین شوخیهای او گرفته شده است. در جایی که عملیات بسیار سخت میشود او تیربار به دست بلند میشود و جمله مشهورش را تکرار میکند: «یک سامورایی هرگز شکست نمیخورد». میدان مین در نامگذاری کتاب بر اساس خاطرات رزمندهای است که همراه او به میدان مین رفته است.
کتاب «سامورایی در میدان مین» نوشته رضا کشمیری، در شمارگان هزار نسخه، در ۱۶۴ صفحه و به قیمت ۶۵ هزار تومان، برای بار دوم در زمستان ۱۴۰۱ توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر شد.
ارسال به دوستان
خطر جلوههای ویژه کامپیوتری
هشدار اسپیلبرگ به باندراس در «زورو»
استیون اسپیلبرگ در حال ساخت فیلم «زورو» به آنتونیو باندراس هشدار داده بود جلوههای ویژه کامپیوتری CGI بزودی جایگزین فیلمسازی در عمل خواهد شد.
آنتونیو باندراس به تازگی در مصاحبهای که به مناسبت بیستوپنجمین سالگرد ساخته شدن «نقاب زورو» انجام داده از هشداری که اسپیلبرگ به وی داده بود، یاد کرد. این فیلم ماجراجویی به کارگردانی مارتین کمبل که توسط آمبلین اینترتینمنت به مدیریت استیون اسپیلبرگ ساخته شد، سال ۱۹۹۸ موفق شد فروشی ۲۵۰ میلیون دلاری را ثبت کند.
باندراس یادآوری میکند در صحنهای از فیلم اسپیلبرگ هم حضور داشت و با او درباره آینده بازی واقعی در برابر بازی با استفاده از CGI صحبت کرد.
باندراس گفته است: یک بار وقتی داشتیم فیلمبرداری میکردیم استیون اسپیلبرگ به من گفت: این احتمالا یکی از آخرین وسترنهایی است که مثل وسترنهای قدیم، با صحنههای واقعی با اسبهای واقعی و در مکانی واقعی فیلمبرداری شده است. اسپیلبرگ گفت: همه چیز تغییر خواهد کرد. آنها تغییر خواهند کرد و به سرعت هم تغییر خواهند کرد و به همین دلیل تو باید به این فیلم افتخار کنی.
باندراس افزود: و حالا من واقعا به این فیلم افتخار میکنم، احتمالا حتی بیشتر از زمانی که این بازی را انجام میدادم. نمیدانم زمانی که «زورو» را اجرا میکردم کاملا میدانستم قرار است چقدر مخاطب داشته باشد یا نه اما هم تاثیر گذاشت و هنوز پس از ۲۵ سال به یاد آورده میشود. فیلم ماجراجویی بسیار زیبایی بود؛ با عناصری که موجب شد حسابی بدرخشد. چیزی جز خاطرات خوب از آن ندارم.
باندراس و کاترین زتا جونز سال ۲۰۰۵ در دنباله «افسانه زورو» نقشهای خود را تکرار کردند اما این فیلم در گیشه موفقیت کمتری کسب کرد. با این حال، باندراس گفت هنوز بحث ساخته شدن سومین فیلم زورو مطرح است.
وی افزود: اگر اکنون فیلم دیگری ساخته شود من نقش مربی را بازی میکنم؛ نقشی که آنتونی هاپکینز در فیلم اول بازی کرد. من شخصیتی میشوم که مشعل را به زورو جدید میسپارم.
ارسال به دوستان
شبکه رادیویی محرم به صورت رسمی آغاز به کار کرد
طنین صدای عاشورا
شبکه رادیویی محرم به صورت رسمی آغاز به کار کرد و در حال حاضر به صورت ۲۴ ساعته با پخش مداحی، اشعار عاشورایی، پیامهای اخلاقی و شعرخوانی در خدمت عزاداران حسینی است. همزمان با افتتاح رادیو محرم، پیمان جبلی، رئیس صداوسیما در پیامی ضمن تسلیت شهادت امام حسین(ع) و تشکر از راهاندازی رادیو محرم گفت: این رادیو برای طنینانداز کردن نوای عاشورا و کربلا تلاش میکند. رادیو محرم میکوشد نوای معرفت، ایثار و غیرت کربلایی و عاشورایی را اهدا کند که جوامع فعلی ما به آن بشدت نیاز دارند.
آیتالله خاتمی، امام جمعه موقت تهران با حضور در این مراسم گفت: رادیو محرم رادیوی دوستداشتنی است، عزاداری برای امام حسین(ع) نعمتی است که خداوند عنایت فرموده و نعمت خدا را با اخلاص باید جلو برد و همه ما باید با عشق امام حسین(ع) وارد میدان شویم. وی در ادامه افزود: خط عاشورایی باید مانند پیشینیان حفظ شود، همانگونه که همه گذشتگان در زنده نگه داشتن این نهضت تلاش کردند، وظیفه ما است که این امانت را محافظت کنیم. ما مدیون هیات حسینی هستیم، انقلاب ما مدیون این هیاتهاست؛ هیاتهایی که با عشق اهل بیت(ع) شکل گرفته است. آیتالله خاتمی یادآور شد: آغاز نهضت انقلاب اسلام همزمان با ماه محرم بود و شعارهای انقلاب هم با شعار حسین حسین همراه بود. این قیام به برکت امام حسین(ع) روشنترین قیام بود. هم مدیران هیات و هم خطبای هیات برای تبیین معارف عاشورا باید تلاش کنند و مداحان هم باید بدانند رسالت آنان است که پیام امام حسین(ع) را به شنوندگان برساند. مسعود کاویانی، مدیر رادیو محرم نیز گفت: مسؤولیت راهاندازی رادیو محرم از سال ۱۳۹۶ برعهده همکاران رادیو معارف نهاده شده و امسال برای هفتمین سال پیاپی فعالیتش را همزمان با ماه محرم آغاز میکند و بنده افتخار دارم به عنوان یک خادم رسانهای عهدهدار این رادیوی وزین باشم. وی در ادامه افزود: رادیو محرم وظیفه دارد در راستای معرفتافزایی مکتب حسینی و رفتارسازی بر اساس این معارف روایتگری کند. رادیو محرم مهمترین ماموریتش پخش عزاداری متقن و مستند است و ما عزاداری را پخش میکنیم که معرفتافزا باشد.
ارسال به دوستان
نگاهی به مستند «صحنه آخر»
حدیث عشق مکرر نمیشود
مستند «صحنه آخر» به کارگردانی محمد قاسمپور موضوعی جذاب و روایتی تاثیرگذار دارد؛ فیلمی بدون ادعا که با بررسی یک رخداد شروع شده، ریشههای اجتماعی و پیامدهای آن را بررسی کرده و با یک تراژدی به پایان میرسد. مستند «صحنه آخر» که این روزها در گروه هنر و تجربه اکران شده، روایتی از یک موضوع متفاوت دارد و به واسطه این موضوع میتواند برای مخاطب جذاب باشد.
این مستند ماجرای اجرای یک تعزیه خاص در اهواز را به تصویر کشیده. نقطه عطف قصه از همین جا شروع میشود که این تعزیه به دلیل عواطف و احساس مخاطب، تمام نمیشود و سالهاست که برگزارکنندگان این آیین امیدوارند بتوانند بر غلیان عاطفی تماشاگران انبوه و همیشگی تعزیه غلبه کرده و واقعه عاشورا را آنطور که رخ داده، بازسازی کنند.
فیلم با شخصیتی که نقش شمر را بازی میکند همراه میشود و به حواشی اجرای این تعزیه پرداخته و در انتها، احساس او را بیان میکند. فیلم از همان دقایق نخستین به دلیل اتفاق متفاوتی که انتخاب کرده برای بیننده جذاب شده و تفاوتش را با دیگر آثاری که درباره تعزیه و واقعه عاشورا ساخته شده، نشان میدهد.
«صحنه آخر» 40 دقیقه است؛ فیلمساز در این زمان اندک، هم موضوع را روشن کرده و هم شخصیتهای پرشمارش را معرفی میکند (بازیگر نقش شمر، هیات امنا، بازیگر نقش حضرت عباس(ع) و حتی شخصیتهایی که نمیبینیم مانند همسر بازیگر نقش شمر). در کنار این اتفاق، واقعهای تاریخی که 20 سال در یک منطقه تکرار شده ثبت سندی میکند، از سویی دیگر «صحنه آخر» بدون اینکه شعار بدهد، احساسات و عواطف مردم ایران به امام حسین (ع) را نشان میدهد و در بسیاری از صحنهها از این جهت، تاثیرگذار است و احساس تماشاگرش را درک میکند.
«صحنه آخر» فیلمی ساده و جمع و جور درباره عواطف انسانی است؛ فیلمی بدون ادعا که با بررسی یک رخداد شروع شده، ریشههای اجتماعی و پیامدهای آن را بررسی کرده و با یک تراژدی به پایان میرسد. بازیگر نقش شمر که تنها و دور از هیاهوی روز عاشورا در محوطه قدم میزند به فردا میاندیشد؛ فردایی که در آن، او قاتل امام حسین (ع) است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|