|
بورس بالاخره سبز شد
بازار سرمایه دیروز بر خلاف روزهای گذشته روندی صعودی داشت و شاخص بورس بیش از یک درصد افزایش داشت. شاخص کل دیروز با ۲۱ هزار و ۵۰۷ واحد افزایش تا یک میلیون و ۹۹۸ هزار واحد صعود کرد.
ارسال به دوستان
کاهش ۱۰ تا ۵۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی و خارجی طی ماه گذشته
ترمز قیمت خودرو
گروه اقتصادی: بر اساس رفتارهای فصلی بازارها، ابتدای تابستان موعد افزایش نرخهاست اما تابستان ۱۴۰۲ با سالهای دیگر متفاوت بود.
به گزارش «وطن امروز»، روند محسوس کاهش قیمتها در بازار خودرو در ۱۰۰ روز گذشته که به طور متوسط بین ۳۵ تا ۴۵ درصد در خودروهای مختلف داخلی و مونتاژی بوده است، نشاندهنده نتیجهبخش بودن برنامه افزایش تولید و توزیع شفاف است.
بررسی قیمت محصولات پرتیراژ خودروسازان نشان میدهد به طور متوسط قیمت خودروهای تولید داخل از ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ (زمان افزایش قیمت خودروهای تولید داخل) نزدیک به ۳۵ درصد و قیمت خودروهای مونتاژی حدود ۴۵ درصد کاهش داشته است.
بررسی ۱۸ خودروی منتخب داخلی و مونتاژی نشان میدهد قیمتها از حداکثر ۵۸ درصد در جک تی۸ گروه کرمان موتور تا حداقل ۲۹ درصد در آریزو ۵ مدیران خودرو با کاهش مواجه شده است.
این کاهش قیمت در دیگنیتی پرایم ۴۸ درصد، فیدلیتی ۷ نفره ۴۶ درصد، لاماری ۴۵ درصد، جک جی ۴ حدود ۴۳ درصد، تیگو ۷ نزدیک به ۴۲ درصد و امویام ایکس ۲۲ پرو ۳۳ درصد بوده است.
همچنین بررسی قیمت خودروهای منتخب داخلی نیز نشاندهنده کاهش ۲۱ درصدی سورن پلاس (تیپ یک)، ۳۰ درصدی دنا پلاس توربو، ۳۷ درصدی شاهین، ۴۳ درصدی پژو ۲۰۷ پانوراما، ۲۰ درصدی رانا پلاس، ۴۳ درصدی تارا، ۱۳ درصدی کوئیک اس، ۲۶ درصدی پژو پارس با موتور تییو ۵، ۱۱ درصدی ساینا اس و ۱۳ درصدی کوئیک آر در مدت یادشده است.
در این زمینه عبدالله توکلیلاهیجانی، مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت به افزایش تولید خودرو در ۳ ماهه نخست امسال اشاره کرد و گفت: سیاستهای افزایش تولید و شفافسازی عرضه از طریق سامانه یکپارچه جواب داده و در عمل با کاهش قیمتها مواجه هستیم.
وی با اشاره به تولید حدود ۳۲۵ هزار دستگاه خودرو از ابتدای امسال تا پایان خرداد، گفت: تولید این تعداد خودرو به صورت عبور مستقیم و بدون ناقصی انجام شده است و شاهد به ثمر نشستن برنامههای تحولی دولت سیزدهم در حوزه تولید و تنظیم بازار خودرو هستیم.
توکلیلاهیجانی خاطرنشان کرد: روندی که درباره افزایش تولید از سال گذشته آغاز شده بود، در ۳ ماهه نخست امسال نیز با شدت بیشتری تداوم یافته و برنامه افزایش عرضه خودرو و توسعه صنعت خودروی کشور در دستور کار است.
وی معتقد است: این روند به سمتی پیش خواهد رفت که بازار خودروی کشور رقابتی میشود.
* عقبنشینی داخلیها
این ریزش قیمت در تمام محصولات خودرویی اعم از داخلی، مونتاژی و وارداتی دیده میشود؛ این در حالی است که پیگیریها از بازار و نمایشگاهداران خودرو حکایت از این دارد که همچنان بازار در رکود کامل به سر میبرد و سطح معاملات به صفر رسیده است؛ فروشنده نگران از ریزش بیشتر قیمتها تمایل دارد خودروی در اختیار را بفروشد اما خریدار به امید ریزش بیشتر، برای خرید دست نگه داشته است. در محصولات پرتیراژ ۲ خودروساز بزرگ که همیشه متقاضی بیشتری دارند، کاهش شدید قیمتها طی یک هفته گذشته مشهود و محسوس است.
در محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو، حداقل کاهش قیمت در سواریها ۱۰ میلیون تومان و حداکثر ۶۵ میلیون تومان برآورد شده است؛ راناپلاس در یک هفته اخیر ۲۰ میلیون تومان ریزش قیمت داشته و هایما S۷ توربوپلاس اتوماتیک کاهش ۶۵ میلیون تومانی را به خود اختصاص داده است که بیشترین کاهش در محصولات این گروه خودروسازی است. در محصولات گروه خودروسازی سایپا اما شیب کاهش قیمتها ملایمتر است و ریزش ۸ تا نهایت ۲۴ میلیون تومانی دیده میشود. تیبا ۸ میلیون تومان و وانت سایپا ۱۰ میلیون تومان ارزان شده است اما بیشترین کاهش را شاهین ۲۴ میلیون تومان و تیبا ۲ (تولید ۱۴۰۱) ۱۹ میلیون تومان ثبت کردهاند. بر خلاف آنچه مقرر شد به منظور ساماندهی بازار خودرو تا اطلاع ثانوی از درج قیمت خودروها اعم از صفر و کارکرده خودداری شود و مرجع رسمی اعلام قیمتها اتحادیه نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تهران (با توجه به هماهنگیهای به عمل آمده با اتحادیه مذکور) باشد اما آخرین لیست قیمت ارائه شده توسط اتحادیه مختص دوم خرداد است و پس از آن لیست قیمتی توسط اتحادیه در سایت این اتحادیه (www.uead.ir) ارائه نشده است. قیمتها طی این مدت، از نمایشگاهداران سطح شهر اخذ شده است. یادآوری میشود به دستور سازمان حمایت، تا اطلاع ثانوی و به منظور ساماندهی بازار خودرو مقرر است از اعلام و درج قیمت فروش نقدی خودروهای صفر کیلومتر تولید داخل در سایتهای فروش جلوگیری شود و قیمتهای معاملاتی از سقف آخرین قیمت بارگذاری شده در سایت اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تهران تجاوز نکند.
* 1.5 سال گذشت اما نتیجه واردات خودرو مشخص نیست
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با وجود اینکه از تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو یک سالونیم میگذرد اما نتیجه آن مشخص نیست و به درستی اجرا نشده است.
عزتالله اکبری تالارپشتی اظهار داشت: حوزه خودرو دارای چند مشکل است؛ نخست آنکه دخالتهای وزارت صمت در دولتهای مختلف در فرآیند تولید شرکتهایی که سهام دارد و حتی در خودروسازیهای بخش خصوصی یکی از این مشکلات است؛ به طور مثال در زمان وزارت وزیر قبل، خودروسازان ملزم به عرضه خودرو در بورس شدند و از آنجا که اساس بورس دلار است با این اقدام قیمت خودرو چند برابر شد، در ادامه خودروسازان ملزم به خروج از بورس شدند و مقرر شد شورای رقابت مسؤول قیمتگذاری شود.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: در حوزه خودرو فضای آشفتهای حاکم است. تصمیمات متناقض، دخالتهایی که منجر به خسارتهای سنگین میشود و... موجب شده مردم، تولیدکننده و قطعهساز از شرایط موجود ناراضی باشند؛ چرا باید اینگونه باشد؟
بر اساس اعلام خانه ملت، وی در ادامه افزود: دولت باید در موضع حمایت، هدایت و نظارت باشد؛ از آنجا که دولت با فعالیت واحدهای تولیدی در حوزههای اشتغال، مالیات و... منتفع میشود باید از تولیدکنندگان حمایت کند، از سوی دیگر دولت باید با تعیین میزان نیاز و مسیر حرکت، بستر هدایت این شرکتها را فراهم کند. همچنین نظارت نیز به این معناست که آیا تولید به نفع مردم است یا خیر؟
ارسال به دوستان
رؤسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان توافق کردند
پل آستاراچای آماده بهرهبرداری
روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان در گفتوگوی تلفنی بر تکمیل زیرساختهای پل آستاراچای و بهرهبرداری از آن تا ۴ ماه آینده توافق کردند.
به گزارش «وطن امروز» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش، وزیر راهوشهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان ظهر دیروز طی گفتوگوی تلفنی با شاهین مصطفییف، معاون نخستوزیر آذربایجان بر توسعه روابط 2 کشور تاکید کرد. طی این گفتوگوی تلفنی، 2 طرف نسبت به تسریع انجام امور باقیمانده مربوط به پل آستاراچای و تکمیل آن در کوتاهترین زمان ممکن توافق کردند و مقرر شد این پل ظرف ۴ ماه آتی به بهرهبرداری برسد.
* نیروگاه خداآفرین بزودی وارد مدار میشود
تسریع در آمادهسازی نیروگاه خداآفرین برای بهرهبرداری و وارد مدار شدن از دیگر موضوعاتی بود که از سوی طرفین مورد تاکید قرار گرفت. روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان در ادامه توافق کردند جلسات تلفنی آنها به صورت منظم و هر دو هفته یک بار تا حصول نتایج توافقات ادامه یابد.
مصطفییف در این تماس با اشاره به دیدار اخیری که در شهر آستارا برگزار شد، ضمن قدردانی از بذرپاش برای برگزاری منظم جلسات در سطوح بالا، پیام دولت و شخص رئیسجمهور آذربایجان را مبنی بر مهم و موثر ارزیابی کردن این دیدارها ابلاغ کرد. معاون نخستوزیر آذربایجان همچنین از پیگیری جدی وزیر راه و شهرسازی کشورمان در موضوعات مطرح شده میان 2 کشور و تشکیل کارگروههای ویژه برای به ثمر رسیدن توافقات قدردانی و ابراز خرسندی کرد. در ادامه 2 طرف نمایندگانی برای پیگیری مصوبات کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان و ارائه گزارش منظم تعیین کردند.
معاون نخستوزیر آذربایجان در پایان در راستای افزایش مناسبات و توسعه روابط تهران و باکو، از وزیر راهوشهرسازی کشورمان برای سفر به آذربایجان دعوت کرد.
ارسال به دوستان
بهبود ۱۰ پلهای موقعیت ایران در ردهبندی جهانی کشورهای بدهکار
بدهی ۱۴۷ کشور جهان بیشتر از ایران شد
جدیدترین آمار سازمان ملل نشان میدهد ایران در ردهبندی جهانی کشورهای بدهکار جهان توانسته است ۱۰ پله موقعیت خود را بهبود بخشد و در جایگاه ۱۴۸ قرار بگیرد. سازمان ملل اخیرا گزارشی درباره میزان بدهی 180 کشور جهان از جمله ایران منتشر کرده است. این گزارش از بهبود قابل توجه وضعیت ایران از نظر میزان بدهیهای عمومی در سال 2022 حکایت دارد. برآوردهای سازمان ملل نشان میدهد نسبت کل بدهی عمومی ایران به تولید ناخالص داخلی طی سال 2022 با کاهش 20 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. در حالی که نسبت بدهی عمومی ایران به تولید ناخالص داخلی در سال 2021 بالغ بر 0.424 درصد اعلام شده بود، این رقم سال 2022 به 0.34 درصد کاهش یافته است. به همین ترتیب ایران در ردهبندی جهانی کشورهای بدهکار جهان نیز توانسته است 10 پله موقعیت خود را بهبود بخشد. ایران در سال 2021 از نظر نسبت بدهی عمومی به تولید ناخالص داخلی در رتبه 138 قرار گرفته بود اما سال 2022 به جایگاه 148 دست یافته است که نشان میدهد ایران طی این سال در ردهبندی کشورهای بدهکار جهان 10 پله پایین آمده است. بر این اساس بدهی عمومی ایران از 147 کشور در سال 2022 کمتر بوده است و تنها 32 کشور بدهی عمومی کمتری در مقایسه با ایران در این سال داشتهاند. از جمله کشورهایی که بدهی عمومی بیشتری نسبت به ایران در سال میلادی گذشته داشتهاند، میتوان به این کشورها اشاره کرد: اسپانیا، فرانسه، کانادا، انگلیس، مصر، هند، اتریش، آمریکا، آلمان، مالزی، استرالیا، الجزایر، قطر، بحرین و عراق.
* نسبت بدهی عمومی آمریکا به تولید ناخالص داخلی 3.5 برابر ایران
نسبت بدهی عمومی آمریکا به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2022 بالغ بر 1.216 درصد بوده که با توجه به اینکه این کشور بزرگترین اقتصاد دنیا را دارد، رقم بسیار قابل توجهی است. آمریکا از این نظر در رتبه 12 جهان قرار گرفته است. نسبت بدهی عمومی آمریکا به تولید ناخالص داخلی در سال میلادی گذشته 3.5 برابر ایران بوده است. انگلیس نیز بیستوسومین کشور بدهکار جهان شناخته شده و نسبت بدهی عمومی این کشور به تولید ناخالص داخلی 1.026 درصد برآورد شده که 3 برابر ایران بوده است.
* ژاپن بدهکارترین کشور جهان شد
بر اساس این گزارش، ژاپن بدهکارترین کشور جهان در سال 2022 شناخته شد. نسبت بدهی عمومی به تولید ناخالص داخلی این کشور در این سال 2.612 درصد برآورد شده که بیشتر از هر کشور دیگر در جهان است. یونان با نسبت 1.774 درصدی بدهی عمومی به تولید ناخالص داخلی در رتبه دوم و اریتره با 1.637 درصد در رتبه سوم از این نظر قرار گرفتهاند. ونزوئلا، ایتالیا، سنگاپور، جمهوری دموکراتیک لائو، سودان، کیپورد و بوتان به ترتیب رتبههای چهارم تا دهم را از این نظر به خود اختصاص دادهاند.
برونئی دارالسلام نیز با نسبت 0.02 درصدی بدهی عمومی به تولید ناخالص داخلی در انتهای جدول بدهکارترین کشورهای جهان قرار گرفته است. کویت با 0.029 درصد بدهی عمومی به تولید ناخالص داخلی یک پله بالاتر از برونئی دارالسلام و در جایگاه 179 جهان قرار گرفته است. برخی کشورهای دیگر که بدهی کمتری نسبت به ایران در سال 2022 داشتهاند عبارتند از: ترکمنستان، روسیه، عربستان، دانمارک، امارات، ترکیه، سوئد و پرو.
ارسال به دوستان
اخبار
جلسه نمایندگان مجلس با فرزین و علیآبادی
رئیس کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به بررسی مسائل حوزه صنعت گفت: هر چه از ظرفیت مردم و بخش خصوصی بیشتر استفاده شود، کارها بهتر پیش میرود. محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی و عباس علیآبادی، وزیر صمت دیروز به منظور بررسی مسائل حوزه صنعت میهمان کمیسیون صنایع و معادن مجلس بودند. عزتالله اکبریتالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تشریح این نشست گفت: در این نشست مسائل مربوط به صنعت پیگیری شد؛ همچنین وزیر صمت به تشریح نیازمندیهای حوزه صنعت پرداخت و رئیس بانک مرکزی نیز توضیحات لازم را در این زمینه ارائه کرد. وی اضافه کرد: از زمانی که آقای فرزین مسؤولیت بانک مرکزی را پذیرفته، ثبات خوبی ایجاد شده و این روند ادامه دارد. امیدواریم دولت در این زمینه موفق باشد. مجلس و کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز آمادگی دارند به دولت برای ایجاد ثبات بیشتر و رفع هر چه سریعتر نیازهای حوزه صنعت و معدن کمک کنند. نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: هر چه از ظرفیت مردم و بخش خصوصی بیشتر استفاده شود، کارها بهتر پیش میرود. در بخش خصوصی، شرکتهایی وجود دارند که میتوانند در راستای روانسازی امور و رفع مشکلات پیشرو کمک کنند که در جلسه امروز به بانک مرکزی و وزارت صمت توصیه شد از ظرفیتهای بخش خصوصی استفاده شود. اکبری تصریح کرد: در حوزه اجرایی از وزیر صمت درخواست شد امور تسهیل شود و مردم، بخش خصوصی و صنعتگران برای انجام امور خود معطل نشوند و کار آنها معطل برخی کارشناسان نشود. کارشناسان وزارتخانهها و مسؤولان حق ندارند، کار مردم را به فردا بیندازند؛ وزرا باید به این مساله توجه کند. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره واردات خودرو هم گفت: این قانون 1.5 سال قبل در مجلس تصویب شد و ما منتظر اجرای آن از سوی دولت هستیم. در شرایطی که دولت گزارش میدهد در عرضه و تقاضا ناترازی وجود دارد، این خلأ باید با واردات رفع شود. بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر واردات مدیریت شده از سوی دولت انجام شود، رقابت در این حوزه بیشتر میشود و کیفیت ارتقا مییابد و رضایت مردم جلب میشود.
***
میانگین مصرف روزانه بنزین کشور به ۱۱۴ میلیون لیتر رسید
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران از میانگین مصرف روزانه ۱۱۴میلیون لیتر بنزین در کشور خبر داد و گفت: با توجه به پیش رو بودن سفرهای تابستانی و ایام اربعین این عدد باز هم افزایش مییابد. جلیل سالاری اظهار داشت: مصرف بنزین کشور در روزهای گذشته اعدادی نظیر 127 میلیون لیتر را ثبت کرده است و با توجه به میانگین کنونی مصرف روزانه 114 میلیون لیتر بنزین در کشور، پیشبینی میکنیم این عدد با توجه به پیش رو بودن سفرهای تابستانی و ایام اربعین باز هم افزایش یابد که نیازمند مدیریت مصرف از سوی مردم است. وی تأکید کرد: روزانه 800 هزار خودرو از حومه وارد کلانشهر تهران میشود که بیشتر تکسرنشین هستند و مصرف را اضافه میکنند، همچنین بخشی از افزایش مصرف مربوط به استفاده از کولر خودروها در تابستان گرم امسال است، البته مواردی نظیر معاینه فنی و... نیز وجود دارد که اگر رعایت شود در مقدار مصرف تأثیرگذار است.
***
۹ میلیون قبض مشمول پاداش صرفهجویی شد
معاون شرکت توانیر دیروز گفت: اوج مصرف برق امروز (دیروز) به عدد بالای ۷۲ هزار مگاوات رسید که نسبت به روز پیش از آن حدود ۵۰۰ مگاوات افزایش داشت. حمیدرضا پیرپیران اضافه کرد: همانطور که در گزارشهای مختلف نیز اعلام شد، در راستای مدیریت مصرف برق خانگی، موضوع پاداش صرفهجویی مطرح شد و هماکنون نیز این طرح در حال اجراست. پیرپیران ادامه داد: تاکنون بیش از ۲۵ میلیون قبض صادر شده که از این تعداد بیش از ۹ میلیون قبض مشمول پاداش صرفهجویی شد، یعنی حدود ۳۵ درصد مشترکان از پاداش صرفهجویی بهرهمند شدند.
***
رکورد خرید تضمینی گندم شکسته شد
معاون وزیر جهاد کشاورزی از خرید تضمینی بیش از 7 میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم در 4 ماه نخست سال جاری خبر داد و گفت: این میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۸ درصد رشد داشته است. سیدسعید راد در تشریح عملیات سراسری خرید تضمینی گندم از کشاورزان کشور از ابتدای فروردین تا آخر تیر اعلام کرد: در 4 ماه گذشته مجموع 7 میلیون و ۴۳۷ هزار تن گندم در قالب یک میلیون و ۳۶۲ هزار محموله از ۴۹۹ هزار کشاورز در اقصی نقاط کشور به صورت تضمینی خریداری شده است. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به اینکه این میزان خرید نسبت به مدت مشابه پارسال با یک میلیون و ۶۲۷ هزار تن افزایش، بیش از ۲۸ درصد رشد داشته است، اظهار داشت: کل خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۱ افزون بر 7 میلیون و ۲۰۰ هزار تن بود که تا این تاریخ، رکورد سال گذشته به میزان ۲۲۷ هزار تن افزایش یافته است و پیشبینی میشود این روند صعودی تا انتهای فصل خرید به مراتب بیشتر شود. راد با بیان اینکه کشاورزان 3 استان خوزستان، فارس و کرمانشاه پیشتاز تحویل گندم بودهاند، تصریح کرد: به ترتیب استانهای فارس، خوزستان و کرمانشاه بالاترین میزان افزایش خرید گندم و استانهای بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، بیشترین میزان رشد خرید گندم را داشتهاند. وی خاطرنشانکرد: در 4 ماه امسال ۱۱۱ هزار و ۶۳۱ میلیارد تومان گندم از کشاورزان خریداری شده که نیمی از این مبلغ (بیش از ۵۵ هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان) به حساب آنان واریز شده و پرداخت بقیه مطالبات در دستور کار است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|