|
رشد ۱۱ هزار واحدی شاخص کل
شاخص کل بازار سهام دیروز با رشدی ۱۱ هزار واحدی با صدرنشینی گروه خودرویی به کار خود پایان داد. بازار سهام دیروز را متعادل آغاز کرد و با حجم کم به کار خود پایان داد، بنابراین در پایان معاملات دیروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با رشد 11 هزار واحدی به 2 میلیون و 51 هزار واحد رسید و خود را در کانال 2 میلیون واحد تثبیت کرد، همچنین شاخص کل هموزن نیز با رشد 2 واحدی به ارتفاع 719 هزار واحد رسید.
ارسال به دوستان
هشدار مجدد بانک مرکزی به ۹ بانک درباره سختگیری در اعطای وام ازدواج و فرزندآوری
ضامن اضافه؛ برخورد با رئیس شعبه
یک ماه از ضربالاجل رئیسی به بانک مرکزی برای پایاندادن به صف وام ازدواج باقی مانده است
گروه اقتصادی: پس از اعتراضات گسترده متقاضیان وام ازدواج به کارشکنی بانکها در اعطای وام، سیدابراهیم رئیسی در نامهای به محمدرضا فرزین دستور داد صف وام قرضالحسنه ازدواج تا پایان تابستان سال جاری به صفر برسد.
به گزارش «وطن امروز»، پیرو این دستور، بانک مرکزی در ابلاغیهای به مدیران عامل ۹ بانک تاکید کرد: بانکهای عامل باید مراتب تسهیل پرداخت تسهیلات قرضالحسنه ازدواج و فرزندآوری را فراهم کنند و نباید از متقاضیان، ضمانتهای فراتر از حدود قانون طلب کنند.
در این زمینه روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: «در این ابلاغیه که با شماره 02/114737 خطاب به مدیران عامل بانکهای ملت، صادرات ایران، رفاه کارگران ،گردشگری، اقتصاد نوین، بانک شهر، ایرانزمین، پاسارگاد و سامان صادر و ارسال شده، آمده است: پیرو نامههای شماره 451/02 مورخ 5/1/1402 و 450/02 مورخ 5/1/1402 پیرامون پرداخت تسهیلات قرضالحسنه ازدواج و فرزند، به آگاهی میرساند حسب جزء یک بند «ب» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال 1402 کل کشور، مسؤولیت حسن اجرای پرداخت تسهیلات قرضالحسنه ازدواج و فرزند، بر عهده بانک مرکزی، بانکها و مؤسسات اعتباری، کلیه مدیران و کارکنان ذیربط میباشد. بر اساس مفاد بند قانونی مذکور، پرداخت این تسهیلات با ضمانت فراتر از حدود قانون تخلف محسوب شده و در مراجع ذیصلاح قابل پیگیری میباشد.
همچنین با عنایت به مفاد بند 6 از بسته نظارتی - اعتباری که طی نامه شماره 61790/02 مورخ 20/3/1402 به آن بانک ابلاغ شده است، مقرر شده با عنایت به تضامین مورد تاکید در بند «ب» تبصره 16 قانون بودجه سالجاری، بانک عامل باید نسبت به دریافت تضامین مذکور به صورت دقیق نظارت نموده و مراتب تسهیل آن را با توجه به تاکیدات این بانک فراهم نماید.
لیکن حسب شکایت و تماسهای متعدد متقاضیان با سامانه ارتباطات مردمی و اداره رسیدگی به شکایات بانک مرکزی، مشخص شده است پس از تعیین شعبه و مراجعه متقاضیان به شعب آن بانک، مسؤولان مربوطه برای تأمین رکن ضامن، سختگیریهای فراتر از قانون و بخشنامههای این بانک درخواست مینمایند که از جمله میتوان به تقاضای ارائه بیش از یک ضامن، گواهی اشتغال به کار متقاضیان و... اشاره نمود که این موضوع در بررسیهای میدانی به عمل آمده از سوی این بانک نیز تایید شده است.
با عنایت به مسؤولیت مستقیم مدیرعامل و اعضای هیات مدیره آن بانک در حسن اجرای مقررات، ضوابط و بخشنامههای ابلاغی و با توجه به مفاد بسته نظارتی ـ اعتباری، آن بانک موظف است نسبت به برخورد با روسای شعب خاطی اقدام نماید.
لذا خواهشمند است دستور فرمایید ضمن رعایت کامل قوانین و مقررات مربوطه و لحاظ مفاد بخشنامههای شماره 24792/01 مورخ 4/2/1401 و 61790/02 مورخ 20/3/1402 موضوع به تمامی واحدهای ذیربط آن بانک تاکید و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آورده و از نتیجه اقدامات به عمل آمده در این باره این بانک را مطلع کنند».
* صفی که باید برچیده شود
در حال حاضر طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی نظام بانکی ۳۵۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج هستند و بانکها آنطور که باید و شاید همکاری لازم را با متقاضیان انجام نمیدهند.
رئیسجمهور به مناسبت گرامیداشت هفته ملی ازدواج به بانک مرکزی وظایفی را محول کرده و این موضوعات در قالب نامهای به رئیس کل بانک مرکزی ابلاغ شده است.
بر این اساس با دستور رئیسجمهور:
1- باید همه اختلالات ایجاد شده برای پرداخت وامهای ازدواج رفع شود.
2- مصوبات شورای عالی جوانان درباره زمان معرفی متقاضیان به شعب رعایت شود و بانکها موظفند ظرف 15 روز ثبتنامکنندگان را به شعب ارجاع دهند.
3- شعب بانکها فراتر از دستورالعملها در اخذ تضمینها سختگیری نکنند.
4- صف متقاضیان وام قرضالحسنه ازدواج تا پایان تابستان سال جاری به صفر برسد.
5- بانک مرکزی موظف به پیگیری مدیران متخلف در این زمینه است.
همچنین طبق قانون بودجه سال جاری، تسهیلات قرضالحسنه ازدواج برای هر یک از زوجهایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱/1/1398 بوده است، مبلغ یک میلیارد و 800 میلیون ریال و با دوره بازپرداخت 10 ساله تعیین شده است.
ضمن اینکه تسهیلات قرضالحسنه ازدواج برای زوجهای زیر 25 سال و زوجههای زیر 23 سال مبلغ 2 میلیارد و 200 میلیون ریال است.
* 350 هزار نفر در صف وام ازدواج
در همین ارتباط مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: آمار پرداخت تسهیلات ازدواج که از ابتدای سال جاری تا ۲۰ خرداد پیش از ابلاغ بخشنامه نظارتی مبلغ ۱۹ همت بود با تعامل، همراهی، همکاری و تسریع در پرداخت تسهیلات و اخذ ضامن توسط شبکه بانکی به مبلغ ۲۹ همت رسید.
مهدی صحابی تصریح کرد: به این ترتیب در 3 ماه نخست امسال ۲۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرضالحسنه ازدواج پرداخت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۸ درصدی را نشان میدهد.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۳۵۰ هزار نفر از متقاضیان تسهیلات ازدواج در صف دریافت وام هستند که با توجه به سرعت عمل بانکهای عامل در پرداخت تسهیلات پس از ابلاغ بسته مذکور نسبت به قبل از ابلاغ بسته یاد شده، تعداد متقاضیان در صف انتظار کاهش مییابد.
وی افزود: هر ساله با توجه به اینکه بخشی از متقاضیان در ۳ ماه پایانی سال با انتظار افزایش سقف تسهیلات در سال بعد ثبتنام خود را موکول به ابتدای سال بعد میکنند، در ابتدای هر سال با افزایش ثبتنام و صف مواجهیم که در سال جاری نیز همین شرایط حاکم است و بدیهی است به مرور تعداد متقاضیان در صف تسهیلات مذکور نیز با سرعت بیشتری کاهش خواهد یافت.
ارسال به دوستان
افزایش ۳۳ درصدی مجموع عملکرد ترانزیت کشور در 4 ماه نخست سال جاری
ترانزیت سرعت گرفت
ترانزیت ۴ میلیون و ۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع کالای غیرنفتی و نفتی از قلمروی کشور تا پایان تیر
ظرفیتهای ترانزیتی ایران دارای ارزش زیادی برای جمهوری اسلامی ایران است، زیرا موجب گسترش و تقویت دیپلماسی اقتصادی ایران در بین کشورهای جهان و وابستگی بیشتر کشورهای دنیا به همکاری اقتصادی با ایران و کاهش تحریمپذیری اقتصاد ایران میشود. همچنین به عنوان منبع درآمد پایدار برای گذار از وابستگی اقتصادی به نفت است.
بر اساس نتایج پایش عملکرد ترانزیت از کشور، تا پایان تیر سال جاری مجموعا ۴ میلیون و ۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع کالاهای غیرنفتی و نفتی از قلمروی کشور ترانزیت شده است.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی عملکرد ترانزیت کشور را در 4 ماه نخست سال جاری بر اساس نتایج پایش و تحلیل مستمر انجام شده اعلام کرد.
شهریار افندیزاده تصریح کرد: از ابتدای فروردین تا پایان تیر سال جاری، مجموعاً ۴ میلیون و ۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی از مبادی ورودی کشور به قلمروی سرزمینی وارد و طی عملیات ترانزیت، از مبادی خروجی کشور خارج شد که بخش جادهای سهم ۸۹ درصدی و بخش ریلی سهم ۱۱ درصدی از این عملکرد را به خود اختصاص داده است.
افندیزاده گفت: مقایسه آماری عملکرد ترانزیت در تیر سال جاری با مدت مشابه سال قبل و سنوات پیشین، حاکی از روند رو به رشد این شاخص عملکردی است، به نحوی که در این ماه، مجموع عملکرد ترانزیت غیرنفتی و نفتی بخشهای جادهای و ریلی به یک میلیون و ۶۶ هزار و ۵۰۰ رسید که نسبت به تیر ۱۴۰۱ با عملکرد حدود ۸۰۱ هزار و ۳۰۰ تن، افزایش ۳۳ درصدی در این حوزه محقق شد.
وی افزود: با توجه به ظرفیتهای فعلی زیرساختها و امکانات بخش حملونقل کشور، اعم از پایانههای مرزی جادهای و ریلی، بنادر، ناوگان و سایر تأسیسات ترانزیتی و همچنین سیاستها، برنامهها و اقدامات حاکمیتی و مدیریتی و بعضا زودبازده که در راستای چالاکسازی فرآیندها و مطلوبیتسازی مؤلفههای کلیدی زمان و هزینه ترانزیت در دست پیگیری و اجراست، ظرفیتسازی مناسبی جهت ثبت عملکردهای ماهانه به مراتب بالاتر در ماههای باقیمانده تا پایان سال جاری در بخش حملونقل و به عبارت بهتر، در طرف عرضه خدمات ترانزیت فراهم شده است که با توجه به افق روشنی که از تجارت کشور بویژه با کشورهای همسایه و منطقه و نیز اعضای سازمانها و برنامههای همکاری اقتصادی نظیر شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اکو، از سوی نهادها، بخشها و دستگاههای ذیربط در طرف تقاضای ترانزیت ترسیم شده است، وزارت راه و شهرسازی و سازمانها و شرکتهای تابعه، به عنوان عهدهدار طرف عرضه و ارائهدهنده خدمات، به نحو شایستهای تقاضاهای موجود و بالقوه را برآورده خواهند کرد.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی در پایان تاکید کرد: از آنجا که وزیر راه و شهرسازی تأکید ویژهای بر تنظیم روابط حملونقل و ترانزیتی دو و چندجانبه با کشورهای همسایه، منطقه و فرامنطقهای و اعضای کریدورهای ترانزیتی با مشارکت کشورمان، در چارچوب نقشه راه مشخص و اهداف عملیاتی معین با زمانبندی دقیق و اقدامات اجرایی با نگاهی جامع و آیندهنگر در همه زیربخشهای ریلی، جادهای، دریایی و هوایی دارند، تدوین و تصویب و مبادله اسنادی راهبردی در این راستا در دستور کار قرار دارد که انتظار میرود این ابتکار عمل، از طریق ایجاد درهمتنیدگی بیشتر 2 حوزه ترانزیت و تجارت، روابط بینالمللی کشور را در حوزه حملونقل و ترانزیت، روابطی هدفمندتر، مؤثرتر و هوشمندانهتر کند به نحوی که حتی در کوتاهمدت، شاهد عملکردهای به مراتب بالاتر در زمینه ترانزیت از کشور باشیم.
ارسال به دوستان
رشد ۱۷۶ درصدی درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۲
مشاغل خاص پای میز مالیات
رویکرد اصلاح پایگاههای دادهای نظام مالیاتی از طریق ساماندهی دستگاههای پوز و اجرای فاز اول سامانه مؤدیان در سال 1402، موجب شد نهتنها بخش مهمی از مشاغل خاص امکان فرار مالیاتی نداشته باشند، بلکه درآمد مالیاتی دولت نیز 176 درصد افزایش یافت.
«مالیات» یکی از جنبههای اساسی اقتصاد کشور است، زیرا بودجه لازم را برای انجام وظایف و ارائه خدمات عمومی در اختیار دولت قرار میدهد. سیستم سنتی و غیرهوشمند مالیاتی اما به دلیل عدم اطمینان در وصول مالیات متناسب با درآمد کسب شده افراد، همواره مورد انتقاد قرار گرفته، چراکه منجر به اخذ مالیات ناعادلانه و فرار مالیاتی توسط برخی مشاغل خاص با درآمدهای کلان شده است. دولت با شناخت محدودیتهای نظام مالیاتی سنتی بویژه در زمینه شفاف نبودن جریان مالی مشاغل، اصلاحات مالیاتی قابل توجهی انجام داد که سبب استقرار موفقیتآمیز نظام مالیاتی هوشمند و اخذ مالیات واقعی از مشاغل خاص شد. سیستم مالیاتی سنتی و ممیزمحور دارای معایبی فراوانی است، از جمله فقدان دادههای مالی قابل اتکا برای وصول واقعی مالیاتها متناسب با درآمد کسب شده افراد که سبب شده است حتی اخذ مالیات علیالراس از برخی مشاغل خاص برای آنها صرفه داشته باشد و درآمدهای خود را شفاف نکنند.این موضوع میتواند منجر به مالیات ناعادلانه شود، زیرا مشاغل خاص با وجود اکتساب درآمدهای کلان، سهم منصفانه مالیات خود را پرداخت نمیکنند. علاوه بر این در سیستم مالیاتی سنتی و ممیزمحور به دلیل وابستگی بیش از اندازه به تشخیص ممیزان، امکان شکلگیری امضاهای طلایی و نقاط فسادخیز نیز وجود دارد که با هوشمندسازی نظام مالیاتی و حذف ممیز از فرآیند اخذ مالیات، این مشکل نیز حل خواهد شد.
* اصلاحات مالیاتی دولت سیزدهم در سال 1401
دولت با شناخت محدودیتهای نظام مالیاتی سنتی و ممیزمحور، اصلاحات مالیاتی قابل توجهی را برای جمعآوری مالیاتهای هوشمندانه و عادلانه انجام داد. یکی از اصلاحات کلیدی، سازماندهی سیستم مالی مشاغل از طریق سازماندهی دستگاههای پوز (POS) بود. این اصلاح مهم علاوه بر اینکه زمینه فرار مالیاتی از طریق تعدد دستگاههای پوز را حل کرد، به دولت امکان داد تا دادههایی موردنیاز در زمینه تراکنشهای مالی کسبوکارها را جمعآوری کند.
اصلاح مهم دیگر، اجرای سامانه مودیان پایانههای فروشگاهی در تیر 1401 بود که جریان کالا و امکان تطبیق آن با جریان تراکنشهای مالی را روشن کرد که این موضوع نیز در احصای درآمد مشاغل و شفافیت زنجیره تامین و توزیع کالا بسیار مهم و اثرگذار است.
علاوه بر این، دولت با تکیه بر این دادههای جدید امکان اخذ مالیات هوشمند را پیدا کرد و در سال جاری، به هوشمندسازی نظام مالیاتی و حذف ممیز از فرآیند اخذ مالیات پرداخت.
* تأثیر اصلاحات مالیاتی بر وصول مالیات واقعی از مشاغل خاص با درآمدهای کلان در سال 1402
اصلاحات مالیاتی یک سال اخیر تأثیر بسزایی در اصلاح نظام مالیاتی و هوشمندسازی نظام مالیاتی در جهت اخذ مالیات مشاغل خاص و همچنین کاهش امکان فرار مالیاتی داشته است، اصلاحات به دولت این امکان را داد تا دادههای قابل اعتمادتری را درباره تراکنشهای مالی کسبوکار جمع آوری کند، که امکان محاسبه دقیق مالیاتی را فراهم میکرد.
این امر فرصت فرار مالیاتی توسط مشاغل با درآمدهای بزرگ را کاهش داد، در نتیجه، اصلاحات مالیاتی اعمال شده توسط دولت سیزدهم در ایران برای رفع محدودیتهای دادهای از طریق ساماندهی نظام مالی مشاغل، اجرای سیستم پایانههای فروشگاهی و سادهسازی نظام مالیاتی طراحی شده است، این اصلاحات تأثیر قابل توجهی بر جمعآوری و فرار مالیاتی داشت.
رویکرد مهم اصلاح پایگاههای دادهای نظام مالیاتی از طریق ساماندهی دستگاههای پوز و اجرای فاز اول سامانه مودیان در سال 1402 موجب شد نهتنها بخش مهمی از مشاغل خاص امکان فرار مالیاتی را نداشته باشند، بلکه درآمدهای مالیاتی دولت نیز 176 درصد افزایش یافت که نشاندهنده اهمیت اصلاحات مهم انجامشده است که زمینه را برای چنین مواردی فراهم کرده است.
ارسال به دوستان
اخبار
قیمت طلا به ثبات رسید
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن بیان اینکه قیمت طلا به ثبات نسبی رسیده است، گفت: تقاضا در بازار طلا ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته و حتی عروس و دامادها هم به سمت خرید نقره و بدلیجات رفتهاند. نادر بذرافشان اظهار داشت: رکود حاکم بر بازار از ابتدای سال جاری ایجاد شده و طی ماههای اخیر به اوج خود رسیده است، همچنین شاهد کاهش قابل توجه قیمت انواع قطعات سکه و طلا نسبت به ابتدای سال هستیم. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین تغییرات قیمت سکه و طلا نسبت به ابتدای سال گفت: بر اساس آخرین معاملات انجامشده در بازار نسبت به ابتدای سال، ١,۶ درصد کاهش اونس جهانی طلا را معادل ٣١ دلار شاهد بودهایم. در بازار داخل، هر مثقال طلای ١٧ عیار، همچنین هر گرم طلای ١٨ عیار 6.6 درصد کاهش قیمت را ثبت کردهاند. وی افزود: انواع سکه نیز روند کاهش قیمت داشته و نسبت به ابتدای سال، سکه تمام طرح جدید 7.74 درصد، سکه تمام طرح قدیم 8.9 درصد، نیم سکه 16.2 درصد، ربع سکه 8.2 درصد و سکههای یک گرمی بانک مرکزی نیز 11.42 درصد کاهش قیمت را تجربه کردهاند. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: حباب سکه نیز از ابتدای سال کاهش 12.5 درصدی داشته است. بذرافشان اعلام کرد: از ابتدای سال میانگین ٢٠ تا ۴٠ درصد کاهش تقاضا در بازار دیده میشود، همین موضوع به صنعت طلا آسیب زده و مشکلاتی را برای واحدهای تولیدی ایجاد کرده است. این مقام صنفی برای آینده بازار پیشبینی کرد: با توجه به اینکه از ابتدای امسال روند کاهشی تقاضا در بازار وجود داشته و 8 تا ۱۱ درصد کاهش قیمت را داشتهایم، همچنین با توجه به اینکه اونس جهانی طلا به ثبات نسبی خوبی رسیده است، چنانچه اتفاق اقتصادی خاصی در قیمت اونس جهانی طلا یا نرخ ارز در بازار داخل نداشته باشیم، بازار ثبات خود را حفظ خواهد کرد.
***
پیشنهاد روسها برای تبدیل ایران به هاب انرژی
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: روسها به ما پیشنهاد تبدیل به هاب گازی و هاب انرژی را دادهاند و تیم تخصصی ما هماکنون در روسیه مستقر است و توافقاتی نیز در این حوزه شده است. مجید چگنی همچنین در ادامه اظهار کرد: تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق در حال نهایی شدن است و قصد داریم سازوکار تسویه را تغییر دهیم تا پولهای ما بلوکه نشود. ترکیه هم مایل به تمدید قرارداد خرید گاز از ایران است. وی افزود: با تسویه بدهی ترکمنستان در 3 قسط، حجم سوآپ گاز از این کشور را از روزانه 4.5 به ۸ میلیون مترمکعب رساندهایم. با ترکمنها درباره واردات گاز بر اساس 2 سناریوی کوتاهمدت و بلندمدت مذاکره کردهایم. چگنی عنوان کرد: تست واردات ۱۰ میلیون مترمکعب گاز ترکمنستان نیز با موفقیت انجام شده تا این گاز وارد کشور شود و در گام بعدی و همزمان با بهرهبرداری از پروژههای توسعه میادین گازی ترکمنستان قصد داریم میزان واردات را افزایش دهیم.
مدیرعامل شرکت ملی گاز توضیح داد: مذاکرات برای صادرات گاز به عمان، احیای قرارداد پاکستان و تجارت گاز با روسیه ادامه دارد و کشورهای اروپایی نیز مذاکراتی برای واردات گاز از ایران از مسیر ترکیه با ما انجام دادهاند ولی به ثمر ننشست. چگنی افزود: تاکنون ۱۲۵۳ شهر و ۳۹۶۹۹ روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردارند و در ۲ سال گذشته به ۵۲۹۷ روستا و ۴۱ شهر گازرسانی شد. در حال حاضر 98.6 درصد جمعیت شهری و 86.3 درصد جمعیت روستایی تحت پوشش گازرسانی هستند. مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: در سال ۱۴۰۱ میزان مصرف نیروگاهها ۷۵ میلیارد مترمکعب، صنعت ۷۱ میلیارد مترمکعب، خانگی ۶۲ میلیارد مترمکعب، عمومی ۹ میلیارد مترمکعب، حملونقل ۹ میلیارد مترمکعب و کشاورزی 4.8 میلیارد مترمکعب بوده است. وی توضیح داد: در ۲ سال گذشته به ۷ شهر و ۴۵ روستا در استان سیستان و بلوچستان و ۳ شهر و ۲۴ روستا در استان هرمزگان گازرسانی شده است.
***
مصرف ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون لیتر آب در پایتخت
مصرف آب پایتخت روند افزایشی داشته است به طوری که مصرف آب در تهران با بیشترین حد نصاب به ۳ میلیارد و ۸۱۱ میلیون لیتر رسیده است. بررسی روند مصرف آب از ابتدای مرداد امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حاکی از افزایش مصرف شبانهروزی و افزایش میانگین مصرف لحظهای است، به گونهای که میانگین مصرف لحظهای آب تهران در این مدت به ۴۴ هزار لیتر در ثانیه رسیده است. افزون بر این، شهروندان تهرانی امسال و در این بازه زمانی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون لیتر بیشتر از سال گذشته آب مصرف کردهاند. بر اساس آمار سازمان هواشناسی، میانگین دمای هوای پایتخت در این بازه زمانی 38.5 درجه سانتیگراد ثبت شده و این عامل، افزایش مصرف آب را به دنبال داشته است. این میزان مصرف آب در تهران در حالی است که مجموع ذخایر سدهای پنجگانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ میلیون مترمکعب کسری دارد. در این شرایط تنها مشارکت مسؤولانه و هوشمندانه شهروندان تهرانی در مدیریت مصرف آب است که موجب پایداری تامین آب تهران خواهد شد. الگوی مصرف ماهانه آب در تهران ۱۴ هزار لیتر برای هر خانوار (با بعد سهونیم نفر) است ولی میانگین مصرف هر شهروند تهرانی ۲۵۰ لیتر در شبانهروز است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|