|
ارسال به دوستان
چرا سریال خوب «عاشورا» با شرایط پخش مناسبی در تلویزیون همراه نیست
موقعیت مهدی حیف نشود
گروه فرهنگی: سریال «عاشورا» که جمعه شبها از شبکه اول سیما در حال پخش است، مینیسریالی است که به مقطعی از زندگی شهیدان مهدی و حمید باکری میپردازد. شهیدان باکری از فرماندهان لشکر 31 عاشورا بودند که در عملیاتهای خیبر و بدر به شهادت رسیدند. نسخه سینمایی این فیلم با نام «موقعیت مهدی» سال گذشته در سینماها اکران شد و فروش قابل قبولی در گیشه داشت. استقبال مخاطبان از تنها فیلم حاضر در ژانر دفاع مقدس در میان فیلمهای ترکیب نوروزی 1401 خوب بود. «موقعیت مهدی» نخستین ساخته هادی حجازیفر است که شاید کمتر کسی فکر میکرد فیلمی غیرکمدی در این ژانر در زمانهای که مردم علاقه بیشتری به فیلمهای شاد و کمدی نشان میدهند بتواند در گیشه نوروزی موفق باشد. پس از اکران نوروزی، این فیلم در پخش آنلاین و پخش تلویزیونی نیز به نمایش گذاشته شد تا اینکه به زمان پخش سریال از تلویزیون نزدیک شدیم. در اینجا چند نکته قابل تامل است. اول آنکه وقتی مجموعهای با عنوانی شناخته شده است، چرا برای پخش سریال بلافاصله بعد از اکرانهای سینمایی و آنلاین برنامهریزی نشد، چرا که وقتی مجموعه تبلیغاتی مرتبط با فیلم توانسته هزینه و انرژی بگذارد و در مقطع اکران فیلم اثرگذار عمل کند، این انرژی و هزینه تا بیش از یکسال بعد تعلیق میشود تا اثرش از بین برود. به عبارت دیگر سریال عاشورا در حالی پخش میشود که مخاطب از تبلیغات سینمایی به طور کامل منقطع شده و تازه با تغییر اسم، گویی با پروژهای جدید مواجه میشود. همین تغییر اسم البته مساله بعدی است. «موقعیت مهدی» به جهت انتخاب در جشنواره فجر، تبلیغات متعدد در سطح شهرهای بزرگ در زمان اکران فیلم، پخش چندهزارباره تیزرهای تبلیغاتی از تلویزیون، نامی «شناختهشده» برای اثر هادی حجازیفر بود و نسخه سریالی آن نیز میتوانست با همین نام روی آنتن برود. تغییر نام از «موقعیت مهدی» به «عاشورا» اشتباهی بود که حالا در پخش بیسر و صدا و بدون بازتاب سریال میتوان نتایج آن را مشاهده کرد؛ آن هم سریالی که به گفته کارگردان بیش از 30 میلیارد برای آن هزینه شده است و در واقع از گرانترین محصولات سیمافیلم در یک سال اخیر به شمار میآید. اگرچه این سریال نسخه سینمایی هم داشته است اما با توجه به جنگی بودن فیلم و نیاز به تجهیزات و تسلیحات و زمانی که برای آن صرف شده این عدد برای تولید بالا نیست. اما با توجه به نسبت هزینه برای تولیدات دیگر، باید در بخش تبلیغات تلاش جدیتری برای دیده شدن فیلم صورت میگرفت. ارجاع به آمار تلوبیون یکی از امکانها برای استعلام میزان مخاطب است. پس از گذشت 10 روز از آغاز پخش سریال، مجموع بازدید 2 قسمت 1 و 2 از سریال عاشورا، 65 هزار بازدید بوده که در مقایسه با دیگر برنامههای تلویزیون و سریالها عدد بسیار پایینی است. به عنوان مثال سریال عشق کوفی که مشابه سریال عاشورا به صورت هفتگی پخش میشود و یک سریال 15 قسمتی است، پس از پایان قسمت یازدهم در مجموع با احتساب خلاصه قسمتها بیش از یک میلیون و 300 هزار بار دیده شده است. از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه، ۱۱ سریال جدید در شبکههای تلویزیونی پخش شده است. بر اساس آمار به دست آمده از تلوبیون تا پایان مرداد، «عشق کوفی» پربازدیدترین سریال تابستان است و پشت سر آن «بازپرس»، «سوران» و «نیکان» دیده میشود. سریال «عشق کوفی» پنجشنبهها و جمعهها از شبکه 3 پخش میشود. برای «عشق کوفی» پس از ۹ قسمت، میانگین ۱۲۳ هزار بازدید برای هر قسمت ثبت شده. مجموع بازدید آن هم تا پایان مرداد به بیش از یک میلیون مشاهده رسید. همچنین «عشق کوفی» در فهرست ۱۰ پربازدید یک ماه اخیر تلوبیون قرار گرفته است؛ سریالی که به نظر میرسد در تولید با قیمت ارزانتری نسبت به سریال عاشورا ساخته شده است. در واقع مولفههای فراگیر شدن و دیده شدن یک سریال آنچنان که باید در سریال عاشورا لحاظ نشده است. یکی دیگر از عوامل عدم استقبال درخور و مناسب از این سریال ماجرای زمان پخش است. پخش هفتگی سریال آن هم در ایامی که بخش زیادی از علاقهمندان سریالهای اینچنینی در تدارک سفر اربعین هستند و عملا قسمتهای مهم سریال در 2 هفته منتهی به این رویداد بزرگ روی آنتن میرود و اساسا ماه شهریور که مردم در سفر هستند و از فرصت انتهای تعطیلات برای تفریح استفاده میکنند، زمان مناسبی برای روی آنتن بردن این سریال نبود.
یکی دیگر از مسائلی که پس از پخش قسمت اول سریال در شبکههای اجتماعی مورد بحث قرار گرفت، ماجرای پخش این سریال با زبان آذری بود. اگرچه نمایش گویشها و لهجههای مختلف کشور در رسانه ملی، مانند آنچه در سریالهای «پایتخت» و «نون خ» اتفاق افتاد، موجبات همبستگی ملی و ایجاد حس محبت و همدلی بیشتر میان ایرانیان میشود اما درباره سریال عاشورا از چند منظر این ماجرا قابل تامل و بررسی است و شاید در نهایت نیز نتوان نتیجه مطمئنی از این بحث گرفت ولی باید ماهها پیشتر از پخش سریال طرح میشد تا برای آن تدبیر شود. فارغ از اینکه زبان یک فیلم چیست؟ آذری یا عربی یا ...، خود مساله زیرنویس برای رسانهای مانند تلویزیون، موجب فاصله گرفتن مخاطب از اثر هنری میشود. نکته بعدی این است که اگر چه زبان آذری شیرین و دوستداشتنی و محبتآمیز است اما وقتی داریم درباره یک سریال صحبت میکنیم باید مساله توجه مخاطبان و درکی که از سریال پیدا میکنند نیز برایمان دارای اهمیت باشد. چه اینکه زیرنویس اساساً انتخاب مناسبی برای توضیح فیلم نیست و در شبکه نمایش خانگی و حتی شبکههای ماهوارهای سالهاست برای دوبله سریالهای مطرح جهان تلاش میشود. این ماجرا را وقتی در ابعاد ملی ببینیم مداقه و توجه را ضروریتر میکند. از سوی دیگر شهیدان مهدی و حمید باکری به عنوان قهرمانان ملی شناخته شدهاند و به همین جهت معرفی آنان باید به نحوی انجام شود که همه مردم ایران امکان برقراری ارتباط با ایشان را داشته باشند. همه اینها البته به معنای نفی یا نقد پخش سریال یا فیلم سینمایی به زبان آذری نیست. این سریال میتواند علاوه بر نسخه آذری به نسخههای دیگر نیز دوبله شود.
به هر ترتیب مجموعه عواملی را که ذکر شد میتوان به عنوان دلایل استقبال نامناسب و عدم پخش درخور سریال خوب عاشورا برشمرد. امید که سازمان صداوسیما در تبلیغات و رعایت جهات پخش محصولات خود در آینده بهتر تدبیر کند.
ارسال به دوستان
آمارهای تازه از وضعیت سینما از زبان حبیب ایلبیگی
دشمنان روی تعطیلی سینما خیلی حساب کرده بودند
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی گفت: دشمنان که در ایام اغتشاشات روی تعطیلی سینما خیلی حساب کرده بودند، تیرشان به سنگ خورد، چون مردم دوباره به سینماها بازگشتند. به گزارش «وطنامروز»، حبیب ایلبیگی در گفتوگو با ایرنا، مسائل قابل تاملی از وضعیت سینما در 2 سال گذشته طرح کرد. ایلبیگی گفته است: دولت سیزدهم در حالی کارش را شروع کرد که 2 سال تعطیلی سینما را گذرانده بودیم. در همه جای دنیا مردم به دلیل کرونا و ترسی که از حضور در جاهای شلوغ داشتند به سینما نمیرفتند. خوشبختانه با واکسیناسیون و اتفاقاتی که در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ افتاد و فیلمهایی که اکران شد، کمکم سینماها راه افتاد. در طول دوران کرونا، پلتفرمها که رقیب سینما بودند بسیار رشد کردند. یک جایگزینی برای سینما پیدا شد. این نگرانی وجود داشت که بعد از تمام شدن کرونا چند سال طول بکشد تا سینما رونق بگیرد اما در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و نیمه اول ۱۴۰۱ رونق خوبی را در سینماها داشتیم. وی افزوده است: در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ همانطور که میدانید به اغتشاشات خوردیم. اکران لکوموتیوی است که بقیه حوزهها را با خودش میکشد و پیشران تولید و بقیه حوزههاست. اگر سینما به عنوان سالن تعطیل شود، کسی علاقهمند نیست تولید و سرمایهگذاری کند. سال گذشته حتی در محرم و صفر (پیش از اغتشاشات) فیلمهای اجتماعی به شکل مناسبی فروختند. خیلیها میگفتند این 2 ماه برای اکران مناسب نیست. برای اکران فیلمها در ۶ مهر ۱۴۰۱ برنامه متنوعی داشتیم اما اغتشاشات برنامههای ما را به هم زد. چالشی که پارسال داشتیم، این بود که برخی سینماگران درگیر ماجرای اغتشاشات و آتشبیار معرکه بودند. اینها باعث شدند فیلمها اکران نشود. خیلیها را تشویق میکردند به سینما و جشنوارهها نروند. حتی دشمنان ما در خارج کشور در رسانههایشان به فیلمسازان ایرانی که در حال تولید فیلم بودند حمله میکردند. در حالی که همه مشاغل فعال بودند، یک جریانی دنبال این بود سینما تعطیل شود. در شبکههای ماهوارهای فارسیزبان تاکیدشان این بود که فلان فیلمساز چرا حرفی نمیزند و تلاشی نمیکند؟ روی سینما به عنوان یک ابزار مهم فرهنگی برنامه داشتند. معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی درباره رویکرد برخی سینماگران گفت: برخی سینماگران تحلیلهایشان درست نبود. میگفتند نمیتوانید دوباره این سینما را راه بیندازید. میگفتند دولت باید با یک مبلغ زیاد تهیهکننده را راضی کند که فیلمش را بیاورد. ما در همین شرایط اکران نوروزی را چیدیم. خوشبختانه مردم استقبال بسیار خوبی کردند. دشمنان که روی تعطیلی سینما خیلی حساب کرده بودند، تیرشان به سنگ خورد، چون مردم دوباره به سینماها بازگشتند. امسال استقبال از فیلمها بسیار خوب بوده و بسیار پررونق شروع شده است. گونههای مختلفی از فیلمها را به نمایش گذاشتیم. برای اکران نوروز خیلیها حاضر به اکران فیلمهایشان نبودند. فکر نمیکردند این همه رونق وجود داشته باشد. الان در شرایط خوبی هستیم. مردم مثل همه جای دنیا استقبالشان از فیلمهای کمدی بیشتر است. مردم یک زمانی گرایششان به سمت فیلمهای اجتماعی میرود. شاید مردم الان از فیلمهای تلخ و ناامیدکننده خسته شدهاند. سینماگران ما باید روی تحلیل درست مخاطب وقت بگذارند و از علایق و سلایقشان بیشتر مطلع شوند. باید پژوهش شود چرا این اتفاق افتاده است. ما توقع داشتیم از برخی فیلمها استقبال بیشتری شود. ایلبیگی درباره آمار تعداد فیلمهای اکرانشده و تعداد مخاطبان نیز گفته است: سال ۱۴۰۲ تا الان ۲۸ فیلم اکران شده است. سال ۱۴۰۱ جدا از فیلمهای گروه هنر و تجربه۵۰ فیلم اکران شد. اگر آن اغتشاشات نبود، سال ۱۴۰۱ تعداد فیلمها به رقم معقول ۷۰ تا ۸۰ فیلم میرسید. امسال امیدوارم به رقم ۷۰ فیلم برسیم. تعداد سالنها دارد اضافه میشود. تعداد سالنهای فعلی فعال کشور ۶۰۰ سالن است که امیدواریم تا پایان کار دولت به ۱۰۰۰ سالن برسد. آن موقع میشود زمان اکران را کمتر و تعداد فیلمها را بیشتر کرد. امسال تعداد مخاطبان سینما به ۹ میلیون و ۴۵۵ هزار نفر رسیده که عدد بدی نیست. پیشبینی ما این است که تا پایان سال به ۲۰ میلیون نفر برسد. در ژانرهای مختلف فیلمهای خوبی تولید شده است. سال گذشته با توجه به آن شرایط ۱۴ میلیون و ۲۵۷ هزار نفر مخاطب داشتیم. سال ۹۸ یعنی سال ماقبل کرونا سینما حدود ۲۸ میلیون تماشاگر داشت. نیمه دوم امسال اکران خوبی را خواهیم داشت.
ارسال به دوستان
نخستین کنگره بینالمللی بزرگداشت شهید اردهال
شخصیت والای نخستین فرزند امام معصوم که به ایران آمد
نشست خبری نخستین کنگره بینالمللی بزرگداشت شهید اردهال، امامزاده حضرت علی بن امام محمد باقر علیهالسلام دیروز با حضور خبرگزاریها و برخی رسانههای جمعی برگزار شد. حمیدرضا مقدمفر، رئیس ستاد برگزاری کنگره، در ابتدای این نشست خبری ضمن تسلیت اربعین شهادت سیدالشهدا علیهالسلام گفت: وجود مبارک و مقدس این امامزاده واجبالتعظیم، علیبن محمد باقر، در نزدیکی شهر کاشان دارای اهمیت بسیار است. متاسفانه ایشان در عرصه عمومی و بین شیعیان، آنچنان معروف و مشهور نیست. ایشان گوهری تابناک و وجودی نورانی است که خداوند او را به عنوان نعمتی بزرگ در ایران به ما عطا کرده اما متاسفانه آن طور که باید شناختهشده نیست. یکی از اهداف اصلی کنگره این است که این سفیر بزرگ اهل بیت در ایران را به مسلمانان، خصوصا جامعه تشیع معرفی کند. وی اضافه کرد: این امامزاده شخصیت والایی دارد و چند ویژگی به ایشان عظمت بخشیده است. نخستین ویژگی این است که او سفیر بیواسطه امام محمد باقر(ع) بوده است. همانطور که میدانید مردم کاشان در زمان امام محمد باقر علیهالسلام از امام پنجم شیعیان درخواست میکنند نمایندهای تامالاختیار را که عالم باشد به این منطقه اعزام کنند و ایشان نیز یکی از فرزندانشان را به عنوان نماینده و سفیر اهل بیت به کشور ایران و منطقه کاشان اعزام میکنند بنابراین میتوان گفت ایشان آنچنان مقام و منزلت بالایی داشته که به عنوان سفیر امام معصوم(ع) معرفی شده است.
مقدمفر درباره دومین ویژگی امامزاده علیبن محمدباقر گفت: یکی دیگر از خصوصیات بارز ایشان این است که عالم و فقیه بزرگی بوده است؛ میتوان گفت بعد از امام صادق علیهالسلام، افضل فرزندان امام محمدباقر(ع) از نظر علمی، این امامزاده عظیمالشان است. سومین ویژگی ایشان مقام تبلیغ و ترویج است. او اقامه نماز جمعه داشته و وظیفه مهم تبلیغ و ترویج معارف مذهبی حقه تشیع را در منطقه کاشان انجام میداده است، بنابراین نقش ایشان در عمقبخشی و گسترش مذهب تشیع بسیار موثر و مهم بوده و شاید بتوان گفت شیعیان ایران مدیون این وجود شریف هستند.
او خاطرنشان کرد: ویژگی چهارم، مقام جهاد است؛ با توجه به شأن و منزلت و آثار عظیم فرهنگی ایشان، حکام جور و ظلمه زمان و دشمنان اسلام این تاثیر را در منطقه میدیدند و طبیعتا قصد جانش را میکنند و برای کشتنش سپاهی را گسیل میدارند. نبرد عظیمی درمیگیرد و در نهایت این امامزاده عظیمالشأن در نهایت مظلومیت به شهادت میرسند. ماجرای شهادت ایشان شباهت زیادی به شیوه شهادت جدشان امام حسین علیهالسلام در روز عاشورا دارد. در مشهد اردهال به جز حرم مطهرشان، مقامی به نام قتلگاه که محل جدا کردن سر مطهر از بدنشان است نیز وجود دارد. رئیس ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت امامزاده علی بن محمد باقر تاکید کرد: این شخصیت در بین صدها و هزاران امامزاده بزرگوار که به مثابه منظومهای درخشان بروز و ظهور دارند، برجستگی دارد، اما متاسفانه آنچنان که باید و شاید شناخته نشده است. مقام معظم رهبری فرمودند امامزادگان هرکدام قطب فرهنگی هستند. بیتردید یکی از اقطاب بزرگ فرهنگی، این امامزاده است که باید معرفی و شناخته شود.
مقدمفر با اشاره به ویژگیهای منحصربهفرد این رویداد گفت: هدف این کنگره معرفی و شناساندن امامزاده علیبن محمدباقر(ع) است، البته با کنگرههای معمول که در کشور برگزار میشود تفاوتهایی دارد. در کنگرههایی که به طور متعارف در کشور برگزار میشود، تلاشهای زیادی صورت میگیرد و همایش نهایی در یک روز برگزار میشود اما در کنگره متفاوت عمل کردیم. از چند ماه پیش، بخشهای اصلی کنگره کار خود را آغاز کرده، 32 کمیته در موضوعات مختلف فرهنگی، هنری، علمی، پژوهشی و... تشکیل شده و حدود یک سال کار و تلاش مستمر برای برگزاری کنگره دیده شده است.
وی اضافه کرد: باید تاکید کنم این کنگره حداقل در 6- 5 کشور منطقه و فرامنطقه مراسم خواهد داشت.
مقدمفر از برنامهریزیها برای ساخت فیلم و سریال درباره علیبن محمدباقر(ع) خبر داد و گفت: پیشبینی کردیم که تولیدات هنری متعددی اعم از فیلم مستند، سریال، انیمیشن و... درباره ایشان ساخته شود. شاید بعضی از آنها در طول یک سال برگزاری کنگره به نتیجه برسد و البته برخی زمان بیشتری برای رسیدن به تولید نهایی احتیاج داشته باشد. معتقدم اگر سریالی از زندگی ایشان تولید شود حتما یکی از تولیدات نمایشی جذاب تاریخی خواهد بود. زندگی و سیره ایشان جذابیتهای فراوانی دارد و مملو از الگوهای زیبا در سبک زندگی و معارف دینی است. وی در بخش پایانی صحبتهای خود ضمن دعوت از مردم و اهالی رسانه برای حضور در بارگاه ملکوتی امامزاده علیبن محمدباقر در مشهد اردهال گفت: حال و هوای معنوی عجیبی بر این مکان نورانی حاکم است این حرم مطهر در دل کوه واقع شده و در 35 کیلومتری شهر کاشان قرار دارد.
ارسال به دوستان
اخبار
نصیریان در موزه سینما:
بسیاری از بازیگران کارشان را جدی نمیگیرند
علی نصیریان، پیشکسوت نامی تئاتر و سینما در 88 سالگی میگوید هنوز کاملا کار بازیگری را جدی میگیرد. وی روز شنبه در نشستی صمیمانه با اعضای باشگاه مخاطبان موزه سینما با عنوان «یک عمر خاطره، نمای نزدیک» در سالن فردوس این موزه شرکت کرد. وی از علاقه خود به نمایشنامهنویسی گفت اما تاکید کرد برای نمایشنامهنویسی به تئاتر نیامده بود، بلکه به طور کامل تمرکزش روی بازیگری بوده است. وی گفت: «من معتقدم جوهر کار تئاتر، بازیگری است. هر هنری اعم از کارگردانی، تهیهکنندگی، طراحی صحنه و لباس و... جای خود را دارد اما بازیگری با تمام این هنرها متفاوت است، زیرا تمام این عوامل در بازیگری خلاصه میشود».
نصیریان از نوشتن معدودی نمایشنامه به عنوان سیاهمشق صحبت کرد که تمام این کارها توسط خود او اجرا شده و بعدتر این نمایشنامهها به شکل کتابی با عنوان «تماشاخانه» به چاپ رسیده است. وی درباره اهمیت بازیگری توضیح داد: «گاهی تصور میشود بازیگر نیز یکی از عواملی است که باید در اختیار کارگردان قرار گیرد و کارگردان از او برای بیان کار خود استفاده کند، در حالی که اینگونه نیست. بازیگر خودش مولف، آرتیست خلاق و نویسنده است و نقش را با اجرا و بازی خود مینویسد».
بازیگر بوی پیراهن یوسف ادامه داد: «همیشه کار برای من جدی بوده و در این مورد همیشه به خودم سخت میگرفتم؛ بر خلاف بسیاری از بازیگران که کارشان را جدی نمیگیرند. از نظر من بازیگری یکی از دشوارترین کارهای دنیاست، چون بازیگر در یک موقعیت خطیر قرار میگیرد و باید روی نقشی با خصوصیات روانی و جامعهشناسانه و... متمرکز شود. سختی کار از آن جهت است که باید نقشی را بسازید و روی صحنه آن را تجسم کنید و در عین حال تظاهر کنید. همه تکنیکهای بازیگری برای این است که چگونه بهتر تظاهر کنید تا در برابر هزاران چشمی که شما را نگاه میکنند، باورپذیر باشید و همه این کارها نیازمند آگاهی است. هنوز هم وقتی کاری جدید به من پیشنهاد میدهند، سر کلاس اول مینشینم و از اول شروع به خواندن و تحقیق و تمرین میکنم. کار با خود، یکی از کارهای مهم در بازیگری است. شما در خلوت خود باید کار و تمرین کنید، به نکاتی برسید و بعد در جمع آن را مطرح کنید. باید بدانید بازیگری به این سادگی نیست».
* عمر خود را برای تئاتر گذاشتم
پیشکسوت هنر نمایشی با اشاره به اهمیت مطالعه کتاب در زمینه تئاتر برای علاقهمندان این حرفه گفت: «جوان که بودیم، ایدهآل ما برای تئاتر آثار عبدالحسین نوشین بود. او استاد کارآمد و بزرگی بود که ترجمه، کارگردانی، تمرین و موسیقی متن برای تئاتر را مطرح کرد. نوشین برای تئاتر زحمت زیادی کشید اما به جایی که باید میرسید، نرسید. از بچگی تصنیفها و پیشپردههایی از سیدمرتضی احمدی، قنبری، انتظامی، جمشید شیبانی و... را که از رادیو پخش میشد، گوش میدادم و همراه این تصنیفها میخواندم و در خانه اجرا میکردم و مشتری همیشگی سینما نور و میهن بودم و گاهی هم به سینما رکس میرفتم. من عشق بازیگری داشتم و ارتباط با مردم در بازیگری برایم جذاب بود؛ هنوز هم همینطور است».
نصیریان در ادامه گفت: آنچه ما را تا امروز حفظ کرده، زبان و فرهنگ ما است. هزاران سال پیش فردوسی شعری سروده است که ما هنوز هم آن را میخوانیم و هنر همین است؛ نگه دارنده و حفظکننده. هر اتفاقی بیفتد، هنر و ادب این مملکت ما را به هم پیوند میدهد و حفظ میکند. نخستین کلاس تئاتر را سال ۲۹ رفتم و عمر خود را برای تئاتر گذاشتم و کار دیگری جز بازیگری و تئاتر و سینما نکردم. هنر همین است؛ اگر کسی وارد حیطه هنر میشود، صحبت ۲ یا چند سال نیست، بلکه صحبت از یک عمر است.
***
رادیو اربعین 24 ساعته روی موج 95.5 عراق
مدیر رادیو اربعین از ۲۴ ساعته شدن این ایستگاه خبر داد. جواد تشکری که در عین حال سخنگوی ستاد مرکزی اربعین نیز هست، درباره اعزام گزارشگران این شبکه به کشور عراق گفت: «گزارشگران رادیو در نجف، کربلا و مسیرهای نجف تا کربلا مستقر هستند. در این مسیرها استودیوی ثابت وجود دارد و تعدادی از گزارشگران چون در مسیر پیادهروی کربلا در حال حرکت هستند، موکب به موکب گزارشهای خود را ارسال میکنند. حتی ۲ استودیوی فعال در مسیر نجف تا کربلا در کنار عمودهای ۱۰۸۰ و ۱۱۲۰ وجود دارد».
بر این اساس از هفته گذشته فرستندههای این رادیو در نجف و کربلا فعال هستند و صدای رادیو اربعین در کشور عراق روی موج 95.5 تا 25 شهریور شنیده میشود. البته او به زائران حسینی پیشنهاد کرد از بستر ایرانصدا رادیو اربعین را دنبال کنند، چرا که پایینترین ترافیک اینترنتی را دارد و صدا به وضوح شنیده میشود.
***
سرود اربعینی هیأت دهه نودیها
ابوذر روحی در آستانه اربعین حسینی، همراه با گروه سرود شمیم ولایت یزد و با همکاری هیات دهه نودیهای مرد میدان، نسخه دوم سرود هیات دهه نودیها را منتشر کرد. سروده جدید این مداح سرشناس اهل لنگرود چنین آغاز میشود:
مع الحسین، من الازل الی الابد
مع الحسین، من المهدی الی لحد
با یک سلام ساده همه چی شروع شد
دل و زدم به جاده همه چی شروع شد
کنار خونواده همه چی شروع شد
از سفر پیاده همه چی شروع شد
قربونت بشم
من اصلا اینجام تا گریونت بشم
دارم این راه میام مهمونت بشم
یکی از ارتش 20 میلیونت بشم
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|