|
برخلاف پیشبینیها و در غیاب آثار کمدی
مخاطبان در نوروز 89 کمتر سراغي از سینما گرفتند
تسویه حساب!؟
امید صبوری: خبررسانی قطرهچکانی، ایجاد هیجان رسانهای برای تعیین فیلمهای خوش اقبال حاضر در فهرست اکران نوروزی و حتی حاشیهسازی و گفتوگوهای جنجالی عوامل فیلمها در بهار امسال گویی چندان مثمرثمر واقع نشد و مخاطبان ترجیح دادند به جای حضور در سالنهای تاریک «سینما» روزهای تعطیل نوروز را با تماشای فیلمهای راحتالوصول (هرچند نصفه نیمه!) «سیما» سپری کنند؛ اتفاقی که تا پیش از آغاز رسمی فصل اکران نوروزی سینماها در سال 89 و با آغاز امیدوارکننده 2 فیلم «به رنگ ارغوان» (ابراهیم حاتمیکیا) و «عیار14» (پرویز شهبازی) کمتر انتظار وقوع آن میرفت. با همه اینها اما باید پذیرفت که امسال و در نخستین سال غیبت فیلمهای کمدی در فهرست فیلمهای اکران نوروز مخاطبان کمتر برای حضور در سالن سینماها رغبت از خود نشان دادند و در واکنش به برنامهریزی دقیقه 90 برای اکران این فصل و انتخاب بیتناسب آثار، تسویه حساب کرده و گیشهها را موفقهای ناکام! با نگاهی گذرا به فهرست فروش فیلمهای اکران نوروز، تا به اینجا هیچ فیلمی موفق به کسب رقم فروش مورد نظر خود نشده است و حتی فیلمهایی چون «تسویه حساب» و «سلام بر عشق» که به نسبت رقم بالاتری را در گیشه ازآن خود کردهاند، در تحقق چشماندازی که عواملشان ترسیم کرده بودند بازماندند. فیلم «تسویه حساب» که این روزها در اخبار مرور فروش فیلمهای نوروزی عنوان«موفقترین» را از آن خود کردهاست، همان فیلمی است که سال گذشته تهمینه میلانی کارگردانش اعلام کرده بود که با اکران آن رکورد فروش اخراجیها در سینمای ایران خواهد شکست! اما حال میلانی با این حقیقت مواجه شدهاست که این ساخته پرحاشیه و شاید به تعبیری جسور در مواجهه با خطوط قرمز، حتی رمق عبور از رکورد ساخته پیشین خود او را هم نداشته است. فیلم «سوپر استار» که پس از «تسویه حساب» ساخته شده و پیش از آن فرصت اکران یافت، سال گذشته و در همین ایام نوروز روی پرده بود. این فیلم در بازه زمانی مشابه موفق شد به رقم فروش نزدیک به 250 میلیون تومانی برسد، حال آنکه «تسویه حساب» تا به امروز و به رغم افزایش نزدیک به 30درصدی قیمت بلیت در سینماها، تنها موفق به ثبت گیشه 244 میلیون تومانی به نام خود شدهاست. پس از این فیلم هم در جدول پرفروشها(!؟) فیلم «سلام بر عشق» تازهترین اثر تولیدی موسسه پویا فیلم به تهیهکنندگی حسین فرحبخش و عبدالله علیخانی قرارگرفته است. فیلمی که با نگاهی به کارنامه این 2 تهیهکننده «بفروشساز» میتوان به شکستش در گیشه نوروزی89 اذعان کرد. «سلام بر عشق» که با حداقل پایبندی به استانداردهای سینمایی، اثری سخیف، دمدستی و صرفاً متعهد به گردش مالی تولیدکنندگان محسوب میشود برخلاف ساختههای پیشین فرحبخش و علیخانی از ستارگان گیشهپسند خود هم طرفی برنبست و با فروش 160 میلیونی در تعطیلات نوروزی، با گیشهای کاملاً سرد فصل همیشه گرم اکران نوروزی را پشت سر گذاشت. امید به «هیچ» در کنار این تولیدات امیدوار به گیشه، 2 فیلم دیگر اکران نوروز که در جرگه فیلمهایی با مخاطبان خاص طبقهبندی میشوند نیز داستانی مشابه داشتند. 2 فیلم «طهران، تهران» (داریوش مهرجویی، مهدی کرمپور) و «هیچ» (عبدالرضا کاهانی) به رغم خاص بودن اما انتظاری بالاتر از رقم کنونی فروش داشتند و عوامل این 2 فیلم نیز در ناکامی گیشههای نوروزی امسال سهیم بودند. به طور خاص فیلم «هیچ» ساخته قابل تحسین عبدالرضا کاهانی که در جشنواره فیلم فجر هم مورد استقبال منتقدان و مخاطبان قرارگرفته بود، به نسبت فیلم پیشین کاهانی که درست یکسال پیش و در همین ایام نوروز فرصت اکران یافته بود، فروش قابل تأملی داشته است. «هیچ» که در قیاس با «بیست» فیلمی سرزنده و پربازیگرتر محسوب میشود، طبق آخرین اعلام تهیهکننده در تعطیلات نوروز تنها 100 میلیون تومان فروش داشته که این رقم در قیاس با فروش 130 میلیون تومانی «بیست» در نوروز88 یک عقبگرد در گیشه محسوب میشود. فراموش نکنيم که همین رقم هم به مدد افزایش قیمت بلیت سینماها محقق شده است. از سوی دیگر «طهران، تهران» نیز که با تکیه بر نام کارگردان و فضای نوروزی اپیزود اول و نیز نام بازیگران جوان اپیزود دوم امید بسیاری برای استقبال مخاطبان داشت با فروش 100 میلیون تومانی همردیف فیلم «هیچ» در جدول فروش شد. هفته دوم بهتر از هفته اول با این وجود اما همین استقبال اندک هم سیر صعودی دارد و به نسبت هفته نخست هفته دوم اکران نوروزی وضعیت قابل قبولتری داشته است. مدیر مجموعه سینمایی آزادی تهران با اشاره به وضع مطلوب استقبال از فیلمهای ایرانی در هفته دوم نوروز 89 از رتبه اول فیلم «طهران، تهران» در این سینما و گروه سینمایی آزادی خبر داد و اظهار داشت: وضع فروش فیلمهای ایرانی در اکران نوروز 89 مطلوب بوده است. وی افزود: با توجه به فیلمهایی که امسال برای اکران نوروزی درنظر گرفته شدهاند و ادامه اکران فیلمهای 2 گروه قدس و استقلال، نسبت به سال گذشته فروش فیلمها در هفته دوم اکران نوروز 89، میزان مطلوبی داشته و فیلمها با استقبال خوب مخاطب روبهرو شدهاند. وی درباره فیلمهای اکران شده در سالنهای مختلف سینما آزادی گفت: در این سینما همه فیلمها با استقبال روبه رو بودهاند بویژه فیلمهای «تسویه حساب»، «طهران، تهران» و «هیچ». البته ما قبل از آن «بهرنگ ارغوان» را هم داشتیم که فروش خوبی داشت. سعیدیپور گفت: باید به این نکته توجه کرد که «به رنگ ارغوان» و «تسویه حساب» با توجه به در اختیار داشتن سالن کوچک، با فروش خوبی روبهرو شدند. رضا سعیدیپور به فارس گفت: فیلم سینمایی «طهران، تهران» هم با توجه به سالن بزرگی که در این مجموعه سینمایی در اختیار دارد و اینکه در گروه سینمایی آزادی سرگروه بوده است، در رتبه اول فروش در گروه و در این سینما قرار گرفته است که این با توجه با حال و هوای متفاوت فیلم جالب توجه است. آغاز 60 میلیونی «پوپک و مشماشاءالله» در کنار نتایج تأملبرانگیز فروش سینماها در نوروز 89 که میتوان آن را در عواملی چون افزایش 30درصدی قیمت بلیتها (تا 40 هزار ریال) و نیز غیاب آثار کمدی تحلیل کرد، آغاز اکران «پوپک و مشماشاءالله» تازهترین ساخته فرزاد موتمن جان تازهای به گیشه سینماها بخشیده است. بر اساس تازهترین اخبار فروش سینماها «پوپک و مش ماشاءالله» با فروش 60 میلیونی در 2 روز موفقترین افتتاحیه نوروزی را به نام خود ثبت کرده است و اینکه این فیلم تنها فیلم کمدی اکران شده در نوروز 89 است و پیش بینی میشود تا پایان هفته اول و بازگشت مخاطبان از تعطیلات نوروزی فروشش از مرز 200 میلیون تومان گذر کند. در خلاصه داستان این فیلم آمده: پوپک برادرزاده احترام خانم از کانادا به ایران میآید. احترام خانم به علت مشغله زیاد سکته میکند و پوپک را به مشماشاءالله میسپرد و ماجراهای پوپک و مشماشاءالله که از 2 دنیای متفاوت هستند، آغاز میشود. در «پوپک و مشماشاءالله» که منیژه حکمت آن را تهیه کرده است، فرهاد آئیش، امین حیایی، مهناز افشار، سروش صحت، بهاره رهنما، مریم امیرجلالی، رابعه اسکویی، پروین میکده و امیر جعفری بازی میکنند. «پوپک و مشماشاءالله» پس از «هفت پرده»، «شبهای روشن»، «باج خور»، «جعبه موسیقی»، «صداها» و «بیداری» هفتمین فیلم بلند سینمایی فرزاد مؤتمن است. ارسال به دوستان
نوشتهای درباره «تسویه حساب» ساخته تهمینه میلانی
یک تجربه محبتآمیز خانوادگی
کامیار کیان
گرایش به طرح موضوعات جامعهشناختی و البته این اواخر روانشناسانه، به تم اصلی آثار میلانی در چند سال اخیر تبدیل شده است. این روالی است که در «آتش بس» بشدت بروز پیدا کرده بود و در این فیلم تازه اکران شده میلانی هم اساس کار را شکل داده است. اما نکته اساسی در این میان و فارغ از اینکه نوع نگاه و زاویه دید میلانی به این موضوعات مورد تایید این قلم باشد یا خیر (که البته در این نوشته محلی از اعراب ندارد)، باید پذیرفت «تسویه حساب» میلانی چندان شباهتی به تسویهحسابهای سینمایی ندارد و جدای از مساله توقیف و رفع توقیف شدنش، مایه چندانی برای بحث و تحلیل در دل ندارد. تهمینه میلانی برای تهیه فیلمنامه کار اخیرش تحقیقات میدانی وسیعی حول و حوش موضوعات مورد علاقهاش داشته و برای درک درست این مشکلات هم سراغ آسیبدیدهها رفته و هم روانشناسانی که سعی کردهاند اثرات این آسیبها را کاهش دهند. اما در کنار همه این تلاشها برای رسیدن به نتایجی در خور یک تحقیق میدانی درست و درمان، برای پرداخت و پرورش موضوعات خشک و غیر قابل انعطاف یا به تعبیری بهتر زمخت و نخراشیده و البته جلا نخورده و رسیدن به فیلمنامهای در خور برای بیان سلیس موضوعات مد نظرش در قالب «تسویه حساب» متاسفانه به هیچ یک از این امکانهای پیش رویش نزدیک هم نمیشود (سطح طرح موضوعات دقیقا چیزی شبیه سطح بیان این مطلب درباره این فیلم است). «تسویه حساب» رگههایی از تمام این موضوعات بشدت تلخ و گزنده و البته تراژیک دارد که ممکن است هر روز و هر ساعت در کنار ما و حتی در مقابل چشمان ما اتفاق بیفتد و قطعا اهمیت طرح آن حتی اگر صرفا در حد طرح موضوع باشد بر کسی پوشیده نیست. ولی نکته اینجاست که تمام این موضوعات در سطح باقی میماند تا فقط دستمایه ساخته شدن یک فیلم شود و نه بیشتر. بهعنوان چکیده این داستانسراییهای مطبوعاتی باید بگویم، اصولا هیچگونه پرداخت دراماتیک به معنای واقعی کلمه در این فیلم به چشم نمیخورد. اگر تصاویری که پیش روی پرده سینما نقش میبندد را ملاکی درباره فیلم بدانیم و نه توضیحات همیشگی میلانی را (معمولا موضوع فیلمهای میلانی با توضیحات خودش معنا پیدا میکند نه با تصاویری که کنار هم چیده است و فیلم بدون حضور این توضیحات چیز دیگری میشود) باید بگویم که «تسویه حساب» هیچ ارتباطی به موضوعاتی نظیر بررسی آسیبهای اجتماعی و تحلیل و ارائه راهکار در این حوزه ندارد، حتی ارتباطی هم به بیان صرف این معضلات ندارد (چرا که یک مستند ساده با حضور چند کارشناس و چند مصاحبه ساده و کار میدانی درست، نتایج بسیار بهتری میداشت). شاید اگر میلانی درصدی از وقتی را که صرف پیدا کردن دختران آسیبدیده و داستان زندگی آنها کرده به دقت در دکوپاژ و صحنهپردازی و البته حفظ راکورد صحنهها کرده بود جان کلام درباره این آسیبهای جانکاه که البته همه ما از وجودشان رنج میکشیم هم تاثیرات راهگشایی در سطح اجتماع میداشت و هم فیلم معلق نمیماند میان فیلمی داستانگو و مستندی خام دستانه. تا نه فیلمی قصهگو باشد و نه مستندی همهجانبه و گرهگشا و نیازی به حضور او در تمام نمایشهای فیلم نمیبود تا شاید کمکی کند به نجات فیلم. «تسویه حساب» میلانی صرفا یک فیلم است که نمیدانم چه چیزی را میخواسته بیان کند یا میخواسته و نتوانسته است. «تسویه حساب» اما یک تجربه خوب ارسال به دوستان
انتشار تازهترین مجموعه شعر سیدعلی صالحی
ایسنا: تازهترین مجموعه شعر سیدعلی صالحی منتشر شد. این مجموعه شعر با نام «انیس آخر همین هفته میآید» در 310 صفحه و شمارگان 3هزار نسخه از سوی انتشارات نگاه به چاپ رسیده است. «انیس آخر همین هفته میآید» در 2 بخش کتاب اول و دوم تنظیم شده است. عنوان کتاب اول همنام مجموعه شعر و عنوان کتاب دوم هم انتشار مجموعه سخنرانیها و دیدگاههای احمدینژاد در روسیه وطن امروز: مرکز مطالعات بینالملل و اروپا آسیای دانشگاه دولتی قازان کتابی را با عنوان «مجموعه» که شامل نظرات، عقاید، سخنرانیها، نامهها، ملاقاتها و دیدارهای دکتر محمود احمدینژاد است، در 147 صفحه در قطع رقعی منتشر کرده است. این کتاب برگردان از زبان انگلیسی و فارسی است. در پیشگفتار این کتاب یاگودین، مدیر این مرکز با عنوان این مطلب که مناسبات و ارتباطات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاتارستان وارد سطح جدیدی از روابط شدهاند، میافزاید که امیدوار است این کتاب موجب تنگاتنگ شدن بیشتر روابط تاتارستان و ایران و همچنین روسیه و ایران در جهت رسیدن به اهداف مشترک شود.
«سن پترزبورگ» از بلاتکلیفی درآمد مهر: سرانجام بعد از چند ماه بلاتکلیفی، فیلم «سنپترزبورگ» ساخته بهروز افخمی به تهیهکنندگی حمید اعتباریان با توافق کارگردان و تهیهکننده وارد مرحله نهایی تدوین شد. این فیلم قرار است برای اکران عمومی کوتاه شود و نسخه نهایی را مستانه مهاجر تدوین میکند، کارن همایونفر ساخت موسیقی متن فیلم را برعهده گرفته و فیلم پس از پایان مراحل فنی برای پروانه نمایش و قرار گرفتن در نوبت اکران عمومی آماده میشود. «سنپترزبورگ» یکی از فیلمهای کنجکاویبرانگیز چند سال اخیر سینمای ایران است که به نقل از معدود افرادی که نسخه قبلی را تماشا کردهاند، از امیدهای بزرگ فتح گیشه سال است.
آذر یزدی با «داستانهایزیبایکودکانه» به آلبانی سفر کرد وطن امروز: کتاب «داستانهای زیبای کودکانه» بر اساس داستانهایی از زندهیاد آذریزدی از سوی نمایندگی فرهنگی کشورمان به زبان آلبانیایی در تیرانا چاپ و منتشر شد. این اثر ویرایش دومی است از کتاب «قصههایی برای بچههای خوب» که بر اساس نوشتههای زنده یاد مهدی آذریزدی در سالهای گذشته در آلبانی منتشر شده بود.
افتتاح«ایوان شمس» با طلا و مس فارس: به گفته معاون هنری سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران، سینما «ایوان شمس» تهران که قرار بود نوروز افتتاح شود، اردیبهشت ماه با فیلم «طلا و مس» مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت. هادی منبتی در این باره گفت: مراحل ساخت و نصب تجهیزات این سینما انجام شده اما چون قرار است ما در اینجا سینمای سه بعدی هم داشته باشیم و قرار است یکی از این سیستمهای نمایشی را به فیلمهای سه بعدی اختصاص دهیم، راهاندازی این بخش با تاخیر انجام میشود.
تهیهکننده «مقصد» سینمای ما: بهرام بیضایی از منتفی شدن ساخت فیلم مقصد خبر داد. وی گفت: اگر چه از مدتی قبل قرار بود این فیلم ساخته شود ولی گویا تهیه کننده این فیلم از ساخت آن منصرف شده و بنابراین ساخت فیلم مقصد منتفی است. بیضایی پیش ازاین قصد داشت فیلمنامه «مقصد» را جلوی دوربین ببرد. پروانه ساخت این فیلم سال گذشته صادرشده بود. این فیلمنامه که سالهای پیش منتشر شده، بارها تجدید چاپ شده است و سال گذشته حتی به مرحله تست بازیگر هم رسید.
انتشار تصحیح «تاریخ بیهقی» ایسنا: محمدجعفر یاحقی که بتازگی تصحیح «تاریخ بیهقی» را منتشر کرده است، به ارائه توضیحهایی در اینباره پرداخت. مدیر قطب علمی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، عنوان کرد: تصحیح «تاریخ بیهقی» به طور مشخص 6 سال به طول انجامید؛ تصحیح آن را با همکاری مهدی سیدی (مورخ و پژوهشگر) از اواخر سال 82 آغاز کردیم و اواخر سال 88 انتشار یافت. او با بیان اینکه «تاریخ بیهقی» متن ویژهای است، ابراز کرد: همانطور که «شاهنامه» در میان آثار منظوم ما مقام شاخصی دارد، در میان آثار منثور ادبیات فارسی، «تاریخ بیهقی» بسیار حائز اهمیت و شاخص است.
بازگشت «همشهری کین» به سینما خبرآنلاین: اورسن ولز فیلمساز فقید آمریکایی و خالق شاهکارهایی چون «همشهری کین» و «نشانی از شر» با یک فیلم سینمایی جدید باز میگردد. اخیرا یک نوار ضبط شده نایاب از ولز پیدا شده که او در آن راوی یک رمان کودکانه با موضوع کریسمس است. اورسن ولز سال 1941 و در 25 سالگی اولین فیلم خود «همشهری کین» را ساخت که پس از حدود 70 سال همچنان در صدر فهرست بهترینهای تاریخ سینما مکانی ثابت دارد.
ارسال به دوستان
گفته ها
جای خالی داد ایده اولیه فیلم «طهران، تهران» از سوی سیفالله داد مطرح شد. از ابتدا قصد داشتیم فیلمی 3 اپیزودی با حضور 3 کارگردان از نسلهای مختلف درباره تهران بسازیم. با توجه به اینکه حضور داد از ابتدا قطعی بود، 2 کارگردان دیگر داریوش مهرجویی و مهدی کرمپور نخستین گزینههای ما بودند که با آنان به توافق رسیدیم. با درگذشت سیفالله داد تولید اپیزود میانی منتفی شد. به دلیل نبود همین اپیزود است که تفاوت میان اپیزود اول و آخر خیلی به چشم میآید و بهوضوح تفاوت میان فضای این 2 کار به چشم میخورد در صورتی که لازم بود در این میان اپیزود دیگری باشد تا تفاوت فضاها این همه به چشم نیاید. پیش از اکران از سوی معاونت سینمایی ارشاد گفته شده بود، چند دیالوگ فیلم باید حذف شود که با چند اصلاحیه این کار انجام شد و حداقل حذفیات بر فیلم اعمال شد و جا به جایی چند سکانس مشکل را حل کرد. برای پخش و فروش جهانی فیلم برنامه وسیعی با مدیریت بنده تدارک دیده بودیم که معاونت هنری شهرداری تهران برنامه امور پخش، اکران و فروش فیلم را برعهده گرفت و همه برنامههای مربوط به این امر از سوی دوستان در معاونت هنری انجام میگیرد. با توجه به استقبال خوب تماشاگران از فیلم «طهران، تهران» در جشنواره فیلم فجر و استقبال خوب جامعه هنری از این فیلم تصور میکنم دلایلی غیر از کیفیت فیلم برای نامزد نشدن آن در رشتههای مختلف مطرح باشد. یکی از دلایل میتواند این باشد که داوران فرصت چندانی برای دیدن فیلم نداشتند یا اینکه به دلیل تعدد آثار در شرایط خوبی فیلم را ندیدهاند و همین مساله موجب شده ویژگیهای آن مورد توجه قرار نگیرد. معتقدم که فیلم به خاطر جنبههای ویژهای که از نظر سینمایی دارد در داخل و خارج از ایران بازتابهای خوبی خواهد داشت. دلیل اکران «هیچ» خوششانسی نیست
خیلی خوشحالم از اینکه «هیچ» با تواناییهای خودش جلو آمده و اکران گرفته است. حال اگرچه این اکران حالت محدود دارد اما من به همین اکران محدود هم قانع هستم. به هیچ عنوان معتقد نیستم که اکران «هیچ» بهدلیل خوششانسی من است. از اکران آن خوشحالم اما این اکران به قیمت رنجکشیدن و زحمتهای بسیار بوده است و نه شانس. از آنجا که خود را امانتدار بازیگران و عوامل فیلم میدانستم، ترجیح میدادم که فیلم توقیف شود اما هنر عوامل فیلم حذف نشود. اما به هرحال به مرور زمان و پس از رایزنیها و گفتوگوهای فراوان اصلاحات مدنظر اداره نظارت و ارزشیابی کم و کمتر شد و در نهایت به حداقل رسید و اکنون این فیلم با حداقل اصلاحات و بدون اینکه حتی یک فریم از آن حذف شده باشد، اکران میشود. در زمان ساخت فیلم به مسائلی مثل اکران فکر نکردم. من در آن زمان به این میاندیشیدم که 30 سال دیگر اگر کسی فیلم من را ببیند، قطعا نمیگوید که کاهانی در چه شرایطی این فیلم را ساخته است، بلکه فقط خود فیلم را در نظر میگیرد. دوست دارم که ساعتها یک انسان را بدون اینکه متوجه شود زیرنظر بگیرم و به او خیره شوم. در سینما هم این نوع کنکاش در زندگی افراد را بشدت دوست دارم و انسان برایم مقولهای پایانناپذیر است. پایانبندی «هیچ» در اصل تصمیمی است که شخصیتهای این فیلم برای خود میگیرند و در این میان من به عنوان فیلمنامهنویس نقش چندانی نداشتهام. اگر ما زندگی این نوع افراد را در جامعه مورد تحقیق قرار دهیم متوجه میشویم که اغلب چنین واکنشهایی از خود نشان میدهند. 80 درصد بازیگران همان افرادی هستند که از ابتدا برای آنها فیلمنامه را نوشته بودم اما 20 درصد هم بودند که قرارداد داشتند و بهرغم اینکه علاقهمند به حضور در این فیلم بودند، دیگر نمیشد کاری کرد. «تسویه حساب» ربطی به مردها ندارد ماجرای ساخت فیلم «تسویه حساب» از یک داستان واقعی شکل گرفت و یک مقدار آن را سینمایی کردم. در سال 81 که در زندان بودم با رئیس این باند آشنا شدم. او دختری بود که به دلیل فشارهای اجتماعی و خانوادگی که بر او وارد شده بود کینه بسیار عمیق و حس انتقامجویی شدید نسبت به جامعه داشت و ایده فیلمم را از او گرفتم. موضوع مطرحشده در «تسویه حساب» یک موضوع اجتماعی است و به مردها ربطی ندارد. وزارت ارشاد اعلام کرده این فیلم در برخی شهرها همچون مشهد و اطراف آن، قم، زنجان، اردبیل و... اجازه اکران ندارد اما امیدوارم با تلاشی که انجام میپذیرد، «تسویهحساب» در این شهرها نیز اکران شود، چرا که معتقدم بویژه در شهر پدریام مشهد که از فرهنگ بسیار عمیقی برخوردار است و تفاوت فرهنگی با تهران ندارد، این فیلم میتواند اکران شود. «تسویه حساب» در 2 مرحله اصلاحیه خورد، یک بار در دوره مدیریت قبلی اداره نظارت و ارزشیابی که 2دقیقه کوتاه شد و یکی در مدیریت فعلی که حدودا 2دقیقه دیگر کم شد اما فیلم با این اصلاحیهها و کوتاه شدنها صدمه ندیده است. اگر من به سینما به مثابه تجارت نگاه میکردم بهطور طبیعی بعد از «آتشبس» که راحت پروانه نمایش گرفت و فروش خوبی هم کرد، «آتشبس» 2 را میساختم نه «تسویهحساب» را. اگر تاثیر منفی نمیگذاشت، در پایانبندی همه این زنان میمردند چون سرنوشت این زنان غیر از این نیست. وقتی از زندان بیرون میآیند برای این افراد هیچ شانسی وجود ندارد که یک زندگی عادی و سالم را شروع کنند. بهنظر مجموع واکنشهای منتقدان با فیلم خوب بود چون جز چند نفر که یک باند خاصی هستند، بقیه خیلی خوب برخورد کردند. «پوپک و مش ماشالله» لودگی ندارد وقتی فیلمنامه سروش صحت را خواندم متوجه شدم خوشبختانه «پوپک و مشماشاءالله» کمدی لودهای نیست، بلکه یک کمدی دارای استیل و سبکدار خوبی است، در عین حال که سرگرمکننده است و از آن میتوان فیلم آبرومندی درآورد. داستان فیلم درباره دختری است که در کانادا بزرگ شده و هیچ تصور و خاطرهای از ایران ندارد. او با فرهنگ جامعه کانادا رشد کرده و با فرهنگ سنتی ما فاصله دارد. پوپک از کانادا به ایران میآید تا مدتی را درکنار عمهاش که هیچ وقت او را ندیده بگذراند. درست روزی که پوپک قرار است به ایران بیاید عمهاش سکته میکند و به بیمارستان میرود. عمه از پیشکار خود ماشاءالله که بشدت مذهبی است، میخواهد از پوپک نگهداری کند. تفاوت دنیای پوپک و دنیای ماشاءالله، جنگ و دعوایی را بین این 2 کاراکتر به وجود میآورد که ماجراهای فیلم را شکل میدهد. گاهی فیلمهایی را میسازم که برای تماشاچی خیلی خاص ساخته میشود؛ مثل «صداها» و «شبهای روشن» و گاهی فیلمهایی میسازم که برای تماشاچی وسیعتری ساخته میشود. «پوپک...» را برای تماشاچی انبوه ساختم، برای عموم مردم و برای خانوادهها. این فیلم به نحوی در کارنامه من میتواند فیلم خیلی مهمی باشد. من تا به حال فیلمی برای مخاطب انبوه نساختم و این نخستین کار من است و حال اینکه چگونه جواب بدهد و چگونه با آن برخورد بشود، میتواند تعیین کننده باشد. صاحبان و مدیران سینماها یک ماه گذشته فیلم را دیدند و فکر میکنم خیلی لذت بردند و خوب خندیدند و در نتیجه براحتی فیلم را برای اکران نوروز انتخاب کردند و بر این اعتقاد بودند که فیلم میتواند با مخاطب خوب ارتباط برقرار کند. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|