|
راهآهن رشت به کاسپین تا پایان سال فعال میشود
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه گفت: خط آهن رشت به کاسپین در حال تکمیل است و برآورد شده تا انتهای سال عملیاتی شود. هادی تیزهوش تابان در مصاحبه رادیویی با اشاره به دو خط آهن شرق به غرب و شمال به جنوب اظهار کرد: خط آهنی که دارای امکانات بسیار خوبی است و تا یکسوم در هزینه ترانزیتی صرفهجویی میشود.
ارسال به دوستان
گزارش «وطن امروز» از راهبرد حرکت به سمت خودروهای برقی
سرنشین آینده
خودروهای برقی ضمن کاهش آلودگی هوا و هزینههای تولید سوخت میتوانند ناترازی بنزین کشور را حل کنند
گروه اقتصادی: رویکرد جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه خودرو بهرهگیری از ظرفیت خودروهای برقی است. آمارهای وزارت نفت گویای آن است ناترازی بنزین محتمل است و در شرایط کنونی تولید و مصرف سر به سر شده است. روند کیفی خودروسازهای داخلی نیز گویای آن است خودروسازان داخلی نه توانایی بهبود کیفیت خودروهای بنزینسوز را دارند و نه در این رابطه برنامهای دارند.
از سوی دیگر اغلب کلانشهرهای کشور در فصل زمستان با مشکل آلودگی هوا مواجه میشوند. تمام این مسائل در کنار یکدیگر لزوم حرکت به سمت خودروهای پاک را در کشورمان نشان میدهد.
موضوع جالب این است که خودروسازان داخلی نیز از این طرح استقبال کردهاند. البته از نقاط ضعف این سیاست ناترازی برق و نبود ایستگاههای شارژ برق در سراسر کشور است. باید به این نکته توجه داشت که دلیل ناترازی برق در کشورمان قیمتگذاری دستوری آن است و اگر ظرفیتی به وجود بیاید که بخش خصوصی بتواند با قیمت واقعی برق تولید کند، این معضل رفع میشود. از سوی دیگر ایران کشوری است که شبکه برق سراسری دارد و نقطهای در نقشه کشور نیست که ظرفیت برقرسانی در آن وجود نداشته باشد. با این تفاسیر حرکت صنعت خودرو به سمت برقی شدن دور از دسترس نیست.
* ثبتنام خودروهای برقی وارداتی بزودی آغاز میشود
معاون وزیر صمت با بیان اینکه وزارت صمت برنامه مناسبی برای واردات خودرو دارد، گفت: پیشثبتنام خودروهای برقی بزودی در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی آغاز میشود.
مهدی ضیغمی با اشاره به برنامه وزارت صمت برای واردات خودروهای برقی اظهار داشت: از هفته جاری کاتالوگ خودروهای برقی وارداتی روی سایت سامانه خودروهای وارداتی بارگذاری میشود و برنامه پیشثبتنام خودروهای برقی وارداتی بزودی آغاز خواهد شد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تعدادی خودروی برقی وارد کشور شده است و تعدادی نیز در راه است و بزودی به بنادر کشور میرسد.
وی با تاکید بر اینکه دولت برنامه مناسبی برای واردات خودروی برقی دارد، اظهار داشت: برنامه وزارت صمت واردات خودروی برقی در حجم بالاست، لذا با اقدامات انجام شده، پیشبینی میشود میزان قابل توجهی ارز جهت واردات خودروهای برقی تخصیص داده شود.
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت اظهار داشت: رئیس کل بانک مرکزی نیز اعلام کرده بودجه واردات خودروهای برقی از خودروهای بنزینی جداست و این برنامه برای تأمین ارز بزودی اعلام میشود.
پیش از این عباس علیآبادی، وزیر صمت اعلام کرده بود: ارجحیت وزارت صمت واردات خودروهای برقی است، بنابراین در تدارک تکمیل زیرساختهای لازم برای واردات آن هستیم.
* از ۱۴۰۳ تولیدکننده خودروهای برقی میشویم
منوچهر منطقی، معاون صنایع حملونقل وزارت صمت نیز در رابطه با تولید و عرضه خودروی برقی در کشور گفته است: واردات خودروهای برقی حداکثر تا انتهای سال 1403 است ولی برنامه ساخت شروع شده و انتظار داریم تا انتهای سال 1403 محصولات داخلی برقی نیز در کنار محصولات خارجی به مشتریان عرضه شود.
* علیآبادی: بتدریج خودروهای برقی جایگزین ماشینهای بنزینی میشود
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به طرح برقی شدن خودروهای کشور گفت: خودروها بتدریج برقی خواهند شد و زیرساختهای آن هم در حال تهیه است.
عباس علیآبادی افزود: ما به دنبال برقی کردن خودروها هستیم و این یک تحول بزرگ در صنعت خودروسازی کشور خواهد بود.
* خودروی برقی؛ راهکاری برای حل و فصل آلودگی هوا
آلودگی هوا بویژه در شهرهای بزرگ موجب شده بسیاری از کشورها بتدریج خودروهای برقی را جایگزین خودروهای بنزینی کنند، زیرا یکی از مهمترین معایب خودروهای بنزینی، آلایندگی بالای آنهاست ولی ماشینهای برقی هیچ آلودگیای برای محیط زیست ندارند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتوگو با فارس، درباره مدت زمان برقی شدن خودروها در کشور گفت: قطعا کسی که تازه یک ماشین بنزینی خریده آن را کنار نمیگذارد تا از خودروی برقی استفاده کند ولی بتدریج این مساله رخ خواهد داد و در اروپا هم چندین سال است که خودروها در حال برقی شدن است و در کشور ما هم این کار بتدریج انجام خواهد شد.
وزیر صمت تصریح کرد: ما هر دو محصول برقی و بنزینی را بتدریج به مردم ارائه خواهیم کرد و این مردم هستند که انتخاب میکنند از کدام نوع استفاده کنند. مردم کمکم باید با فرهنگ استفاده از خودروهای برقی آشنا شوند و میتوان گفت این یک تحول فرهنگی است.
وی درباره این سوال که آیا زیرساختهای برقی شدن خودروها وجود دارد، یادآور شد: در این باره هم اقدامات در حال پیگیری است و در نخستین گام خودروهای تهران را برقی میکنیم.
* نمایش خودروهای برقی در حیاط پاستور
اخیرا در حاشیه جلسه دولت و در محوطه پاستور تعدادی از خودروهای هیبریدی و تمام برقی تولیدی و مونتاژی شرکتهای خودروساز داخلی به نمایش درآمد و رئیسجمهور نیز از آنها بازدید کرد و با توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت و دستاندرکاران مربوطه، از جزئیات روند تولید و تجاریسازی این خودروها مطلع شد.
اردیبهشت امسال رئیسجمهور در جریان بازدید از شرکت مپنا ضمن بازدید از تعدادی از این خودروها که در شرکت مپنا برقی شده بودند، دستوراتی در راستای توسعه برقیسازی خودروها صادر کرده بود.
* حمایت از سرمایهگذاران
وزیر نفت چهارشنبه گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: وزارت نفت به سرمایهگذارانی که برای برقی کردن خودروهای عمومی اقدام کنند، به مقدار صرفهجویی سوخت، حواله سوخت پرداخت میکند یا معادل قیمت سوخت به نرخ روز، به آنان پرداخت میشود.
جواد اوجی افزود: کار مشترکی بین وزارتخانههای نفت و صمت و شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا دنبال میشود که شامل برقی شدن خودروهای عمومی تهران است و افرادی که در این زمینه سرمایهگذاری کنند، وزارت نفت معادل سوخت صرفهجویی شده، به قیمت فوب خلیجفارس به سرمایهگذار اعتبار میدهد.
وی ادامه داد: این طرح از تاکسیها و وانتبارها شروع میشود و انقلابی در این صنعت خواهد بود و کاهش آلایندگی در شهر تهران را در پی خواهد داشت.
* هدفگذاری برای واگذاری ۵۰ هزار تاکسی برقی و ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس
شهردار تهران درباره طرح خودروهای برقی عمومی اظهار داشت: با همکاری وزارت نفت و صمت ۴۰۰ هزار موتور برقی و ۵۰ هزار تاکسی برقی و هزار دستگاه اتوبوس برقی هدفگذاری شده تا بتوانیم در راستای برقیسازی ناوگان حملونقل تهران گام برداریم.
علیرضا زاکانی ادامه داد: تاکنون بخشی از زیرساختها در تهران مستقر شده و توسعه زیرساختها در تهران تا پایان سال ادامه دارد و این کار بزرگ انجام خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد این جنب و جوش و تلاشی که در دولت حجتالاسلاموالمسلمین رئیسی وجود دارد، زمینه آسایش، رفاه و همچنین زیستپذیری بهتر تهران را فراهم کند.
* مزایا و فواید خودروهای برقی
بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلایندهها و گازهای گلخانهای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند.
افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکتهای خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ بپردازند و هریک از برنامههای خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند. به این ترتیب شرکتهای خودروسازی بزرگی تصمیم گرفتهاند تغییر رویکرد بدهند و به سمت و سوی ساخت و طراحی خودروهای برقی و الکتریکی و هیبریدی بروند تا در سالهای آینده، مشتریان خودرو بیشتر به خرید این محصولات روی بیاورند.
1- نبود هزینه سوخت
یکی از مهمترین عللی که کارشناسان همواره مشتریان بازارهای جهانی خودرو را به خریداری و استفاده از خودروهای برقی و الکتریکی ترغیب و تشویق کردهاند، نبود هزینههای مربوط به سوختگیری خودروهای بنزینی و دیزلی است. در گزارشهای منتشر شده، هزینه شارژ خودروهای برقی یکسوم هزینه سوختگیری خودروهای آلاینده بنزینی و دیزلی اعلام و گزارش شده است.
2- هزینه کم در نگهداری و استفاده
با توجه به سیستم متفاوتی که در خودروهای برقی بهکار گرفته شده است، بسیاری از قطعات مربوط به سیستمهای احتراقی خودرو در اثر مدتی استفاده خیلی زود مستهلک و فرسوده میشوند، بنابراین به گفته کارشناسان، بهتر است مشتریان برای مسائل مادی و صرفه اقتصادی بیشتر هم که شده، از خریداری و استفاده از خودروهای بنزینی و دیزلی صرفنظر کنند و به خرید خودروهای برقی روی بیاورند.
3- کاهش میزان آلودگی هوا
یکی از بزرگترین و مهمترین دلایل حذف خودروهای بنزینی و دیزلی از بازارهای جهانی خودرو، میزان بالای آلایندگی آنهاست که موجبشده بسیاری از شهرهای بزرگ و صنعتی در جهان با معضل آلودگی همیشگی هوا مواجه شوند و شهروندان ساکن در آنها نیز با مشکلات متعددی روبهرو شوند.
4- حفظ محیط زیست
معضل گرمایش زمین که بر اثر افزایش آلودگی هوا، کاهش غلظت لایه ازن، افزایش گازهای گلخانهای، آتشسوزی جنگلها و از بین رفتن مراتع بهوجود آمده است، محیط زیست در این کره خاکی را به شدت به چالش کشانده است و بهطور قطع یکی از بهترین راهکارها به منظور حفاظت از محیط زیست، ترغیب مشتریان به خریداری و استفاده از خودروهای برقی، پاک و دوستدار محیط زیست است.
5- کاهش شیوع مشکلات تنفسی، قلبی و ریوی
از بزرگترین نتایج آلودگی هوا، شیوع بیشتر مشکلات مربوط به سلامتی افراد همچون بیماریهای تنفسی، قلبی و ریوی است که به راحتی با استقبال بیشتر از خودروهای برقی برطرف میشود و کاهش مییابد.
کشورهای پیشگام در استفاده از وسایل نقلیه پاک و دوستدار محیط زیست سعی دارند با ارائه تسهیلات ویژه و تبلیغات گسترده، مردم و شهروندان خود را همواره به استفاده و خرید وسایل نقلیه برقی و هیبریدی تشویق و ترغیب کنند. دولت چین اعلام کرده است تا سال ۲۰۲۵ میلادی باید حداقل یک دستگاه از پنج دستگاه خودرویی که در این کشور وجود دارد، برقی و هیبریدی باشد.
کشورهای بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند از جمله پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا، حفظ محیط زیست و کاهش دمای کره زمین، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتاً تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدوداً 2 دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.
ارسال به دوستان
تورم ماهانه یک درصد کاهش یافت
تورم آبان ۴۴ درصد
آبانماه ١٤٠٢ تورم ماهانه برای گروههای عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات»، 1.0 درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، 2.7 درصد بوده است.
مرکز آمار گزارش داد در آبانماه ١٤٠٢، تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر ٢,٢ درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروههای عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات»، 1.0 درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، 2.7 درصد بوده است.
* شاخص قیمت
آبانماه امسال شاخص قیمت مصرفکننده خانوارهای کشور به عدد ٢١٠,٩ رسیده است که نسبت به ماه قبل، 2.2 درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، 39.2 درصد افزایش و در 12 ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، 44.9 درصد افزایش داشته است.
* تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور
منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. در آبانماه ١٤٠٢تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور ٣٩,٢ درصد بوده است، یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین 39.2 درصد بیشتر از آبانماه ١٤٠١ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کردهاند. تورم نقطه به نقطه آبانماه ١٤٠٢، در مقایسه با ماه قبل، بدون تغییر بوده است.
* تورم ماهانه خانوارهای کشور
منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. در آبانماه ١٤٠٢ تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر ٢,٢ درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروههای عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات»، 1.0 درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، 2.7 درصد بوده است.
* نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور
منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. در آبانماه ١٤٠٢ نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ٤٤,٩ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠,٦ واحد درصد کاهش یافته است.
* درصد تغییرات شاخص قیمت در دهکهای هزینهای کل کشور در آبان ١٤٠٢
نرخ تورم سالانه کشور در آبانماه ١٤٠٢، برابر ٤٤,٩ درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهکهای مختلف هزینهای از 43.0 درصد برای دهک اول، تا 46.3 درصد برای دهک دهم است. بر این اساس فاصله تورمی دهکها در این ماه به 3.3 واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (1.9 واحد درصد) 1.4 واحد درصد افزایش داشته است.
ارسال به دوستان
صرفهجویی ۲۷ هزار میلیارد تومانی در مصرف آرد یارانهای
آرد هوشمند شد
وزیر اقتصاد ضمن اشاره به صرفهجویی ۲۷ همتی در مصرف آرد یارانهای گفت: هنوز رانت ۲۰ برابری بین قیمت آرد یارانهای با قیمت بازار وجود دارد که با تصویب مصوباتی، این مسیر را اصلاح خواهیم کرد.
سید احسان خاندوزی دیروز در مراسم ارائه دستاوردهای طرح ملی هوشمندسازی یارانه آرد و نان و رونمایی از بزرگترین سامانه اشتراکگذاری تجربه خرید با بیان اینکه عموما اصلاحات اقتصادی در دنیا بدون توجه به مسائل اجتماعی صورت میگیرد، گفت: سال ۱۴۰۱ اصلاحات اقتصادی در حالی صورت گرفت که جامعه با ۵ سال تورم مستمر مواجه بود، بنابراین ملاحظه اجتماعی با مهمترین عامل ارتزاق همه ایرانیان با وسواس بالاتری تصمیمگیری میشد. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: پیشنهاد اینکه مساله آرد و گندم را چگونه اصلاح کنیم به بخشهای دیگر دولت هم ارائه شد، زیرا اتکا کردن به روشهای غیرقیمتی و اصلاحات بر پایه اصلاح ساختار مبتنی بر دادههای جدید، نیاز به زمان و کار کارشناسی داشت.
وی ادامه داد: در نهایت بانک سپه و نخبگان جوان همت کردند و با حضور در تمام شهرها و روستاهای کشور، تلاش کردند این کار دور از دسترس را در مدت کوتاهی به سرانجام برسانند که بر همین مبنا شهریور ۱۴۰۱ آمادگی کامل برای اجرای طرح یافتیم اما بنا به دلایلی به تاخیر افتاد.
خاندوزی با بیان اینکه هوشمندسازی زنجیره گندم و آرد با ۳ گام دنبال شد، افزود: گام نخست شفاف شدن دادههای اقتصادی زنجیره گندم و آرد و اشراف اطلاعاتی حاکمیت بر این حوزه است، گام دوم هوشمندسازی نحوه حمایت و تخصیص گندم و گام سوم مردمیسازی نظارت بر این طرح است که از امروز (دیروز) آغاز میشود، بنابراین شفاف شدن، هوشمند شدن و مردمی شدن ۳ گام ما برای اجرای طرح بود.
وی در ادامه تصریح کرد: با هوشمندسازی زنجیره گندم و آرد بیش از 1.5 میلیون تن معادل ۲۷ هزار میلیارد تومان در مصرف آرد یارانهای کشور تا پایان سال صرفهجویی میشود.
خاندوزی توضیح داد: روند مصرف آرد یارانهای سال ۹۸ معادل 8.1 میلیون تن، سال ۹۹ معادل 8.3 میلیون تن و سال ۱۴۰۰ معادل 8.55 میلیون تن بود. با هوشمندسازی طرح آرد و گندم شاهد صرفهجویی در مصرف بودیم که کاهش مصرف آرد یارانهای را در پی داشت و بر همین مبنا سال ۱۴۰۱ معادل 8.2 میلیون تن و در سال ۱۴۰۲ حدود 8.1 میلیون تن آرد مصرف شده است، در حالی که اگر قرار بود این روند تداوم یابد امسال باید 9.07 میلیون تن آرد مصرف میشد.
وی با بیان اینکه انحرافهایی در سطح خرد به شکل مشهود وجود دارد، گفت: هرزرویها و عرضه آرد بیرون از شبکه یارانهای، تحت نظارت نسبی درآمده و بر همین اساس قیمت معاملات غیررسمی آرد (خارج از شبکه) ۲ برابر افزایش یافته است و از آن طرف جوازهای خارج از شبکه ۵۰ درصد کاهش یافته است، بنابراین طرح هوشمندسازی رفتار سودجویان را تحت تأثیر قرار داده است. خاندوزی گفت: امیدواریم بتوانیم مصوبات لازم را از ستاد تنظیم بازار و دولت برای اصلاح مسیر آتی بگیریم، زیرا هنوز رانت ۲۰ برابری در حوزه آرد یارانهای با قیمت بازار وجود دارد.
ارسال به دوستان
اخبار
آغاز پرداخت وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی؛ یک ماه دیگر
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: کمتر از یک ماه دیگر پرداخت وام ۳۵۰ میلیون تومانی روستایی آغاز میشود. غلامرضا صالحی افزود: 100 هزار متقاضی وام 350 میلیون تومانی مسکن روستایی آماده معرفی به بانک هستند. وی اظهار کرد: پیگیریهای اداری برای اخذ تضامین از سازمان برنامه و بودجه به بانک مرکزی برای افزایش مبلغ وام روستایی به 350 میلیون تومان در حال انجام است. رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: پس از دریافت ضمانتها و ابلاغ به بانکها، کمتر از یک ماه دیگر پرداخت این تسهیلات آغاز میشود.
***
رئیسکل بانک مرکزی:
سقف تسهیلات تکلیفی باید در شورای پول و اعتبار تعیین شود
رئیس کل بانک مرکزی گفت: در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد دادهایم سقف تسهیلات تکلیفی به جای مجلس در شورای پول و اعتبار تعیین شود. محمدرضا فرزین دیروز در آیین رونمایی از تسهیلات بدون کارمزد قرضالحسنه، اظهار داشت: در حال حاضر همه بانکهای کشور اعم از جامع، توسعهای و تخصصی با یک اساسنامه اداره میشوند و قرار است بر اساس قانون جدید بانک مرکزی، اساسنامه بانکهای توسعهای، تخصصی و جامع جدا شود. همچنین اساسنامه جدیدی برای بانکهای دانشبنیان تدوین میشود. رئیس کل بانک مرکزی گفت: در لایحه بودجه 1403 پیشنهاد کردیم بهجای اینکه نمایندگان مجلس سقف تسهیلات تکلیفی را معین کنند، شورای پول و اعتبار به خاطر تعهدی که در مقابل تورم و سپردهها داریم، این سقف را تعیین کند. فرزین افزود: مجوز پرداخت تسهیلات قرضالحسنه تا سقف 300 میلیون تومان برای ۲ بانک ملی و سپه صادر شده است. وی با بیان اینکه بانک کارگشایی هم در حال حاضر وجود دارد، گفت: از الگوی بانک کارگشایی برای پرداخت تسهیلات و وثیقهگیری تسهیلات استفاده خواهد شد. رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: بانکهای توسعهای در حال حاضر کار توسعه انجام نمیدهند و سهامداران این بانکها باید نسبت به تقویت سرمایه این بانکها اقدام کنند تا در راستای وظیفه ذاتی خود یعنی کارهای توسعه، تسهیلات بپردازند. فرزین افزود: بانکهای قرضالحسنه با هزینه اندک تامین مالی خرد در جامعه را انجام میدهند و اساسنامه جداگانهای برای بانکهای قرضالحسنه، بانکهای تجاری و توسعهای و نیز بانکهای جامع تدوین میشود چون نظارت بر هر یک از این بانکها متفاوت از دیگری خواهد بود.
***
روز سبز بورس با افزایش ۴ هزار واحدی
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز با ۴ هزار و ۴۴۹ واحد افزایش، در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۴ هزار و ۴۴ واحدی قرار گرفت. دیروز در معاملات بورس تهران بیش از ۷ میلیارد و ۶۶ میلیون سهم، حقتقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۱ هزار و ۸۳۳ میلیارد ریال معامله شد. مخابرات ایران (اخابر) با ۱۱۲۳ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۳۷۸ واحد، معدنی و صنعتی گلگهر (کگل) با ۲۵۸ واحد، سرمایهگذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۲۸۲ واحد و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۲۱۶ واحد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.
بیشترین تاثیر منفی را نماد فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۲۳۰ واحد و سرمایهگذاری ساختمانایران (وساخت) با ۱۰۶واحد داشتند.
همچنین تامین سرمایه کاردان (تکاردان)، سرمایهگذاری تامین اجتماعی (شستا)، مخابرات ایران (اخابر)، داده گسترعصرنوینهای وب (های وب)، تولیدی کاشی تکسرام (کترام) و سیماناصفهان (سصفها) در نمادهای پرتراکنش بورس قرار داشتند.
***
آخرین وضعیت شاخص فرابورس
شاخص فرابورس دیروز با ۵۹ واحد افزایش به ۲۵ هزار و ۱۶۲ واحد رسید. در این بازار بیش از 10 میلیارد و ۷۵۹ میلیون برگه سهم و اوراق مالی داد و ستد شد.
گروه انتخاب الکترونیک آرمان (انتخاب)، پلیمر آریا ساسول (آریا)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، بیمه پاسارگاد (بپاس) و صنایع مادیران (مادیرا) بیشترین تاثیر مثبت را در فرابورس داشتند. صبا فولاد خلیجفارس (فصبا)، توسعه معادن کرومیت کاوندگان (کرومیت)، پویا زرکان آق دره (فزر)، سیمان لار سبزوار (سبزوا) و عطرین نخ قم (نطرین)، پرتراکنشترین نمادهای فرابورس در روز جاری نام گرفتند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|