|
ارسال به دوستان
اخبار
کدام شخصیتهای «نون خ» در فصل جدید جولان میدهند
«نورالدین خانزاده» با بازی سعید آقاخانی، «سلمان» با بازی کاظم نوربخش، «خلیل» با بازی حمیدرضا آذرنگ، «کیوان» با بازی سیروس میمنت، «کاووس» با بازی ماشاءالله وروایی، «اوس غلام» با بازی رضا رشیدی، «مهیار» با بازی پاشا جمالی و «وحید» با بازی سیدحسین موسوی، شخصیتهای محوری سریال «نون خ» هستند که سازندگان این مجموعه برای فصل جدید هم آنها را نگه داشتهاند.
فصل پنجم سریال «نون خ» قرار است در قالب ۲۵ قسمت در نوروز - رمضان ۱۴۰۳ روی آنتن برود.
از سویی علی صادقی، میرطاهر مظلومی، هومن حاجیعبداللهی و بیژن بنفشهخواه بازیگرانی هستند که هنوز بازی آنها در «نون خ ۵» آغاز نشده و مشخص نیست حضور کدامیک از این بازیگران که در فصلهای گذشته حضور داشتهاند، قطعی است و چه سرنوشتی در انتظار این شخصیتها بویژه کاراکتر علی صادقی خواهد بود.
نورالدین خانزاده که نام سریال هم برگرفته از اسم اختصاری این شخصیت است، در فصل جدید «نون خ» همچنان نقش محوری سریال را بر عهده دارد.
حمیدرضا آذرنگ در مقطعی در برخی فصلهای «نون خ» حضور نداشت اما در سری چهارم دوباره با کاراکتر خلیل به سریال بازگشت و در فصل پنجم نیز حضور دارد. مابقی شخصیتهای یادشده از جمله سلمان و کیوان از ابتدای فصل اول حضور داشتهاند و حتی نقش آنها رفتهرفته پررنگتر شد. در این سریال بازیگران مختلفی حضور داشتهاند که یکی از برگ برندههای آن بهرهگیری از بازیگران کرد بوده است.
سلمان سریال «نون خ» با وجود داشتن سابقه بازی در نقشهای مختلف با بازی در این نقش به شهرت بیشتری دست یافت و به نظر میرسد در فصل پنجم یکی از نقشهای محوری سریال را بر عهده داشته باشد.
مهیار در نقش شوهر روژان و داماد خانواده نورالدین خانزاده نیز با بازی پاشا جمالی توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است. او که سابقه بازی در سریال «شهرزاد» را دارد، تاکنون در 5 فصل این سریال به کارگردانی سعید آقاخانی بازی کرده است.
***
مستند زندگی علیاکبر صادقی تمام شد
ساخت مستند سینمایی«رخ» که برداشتی آزاد از زندگی علیاکبر صادقی، نقاش و هنرمند معاصر ایرانی است به پایان رسید.
این فیلم با تمرکز بر رویاها و خوابهای این هنرمند سعی میکند تا با ورود به لایههای روانشناختی آثار به بررسی زندگی فردی و آثار صادقی بپردازد.
سام کلانتری، کارگردان و آرش صادقی، تهیهکننده این مستند هستند و نویسندگی این فیلم هم کار مشترک سام کلانتری و آرش صادقی است.
«رخ» از تولیدات بنیاد علیاکبر صادقی است و مراحل تولید و آمادهسازی آن 3 سال به طول انجامیده است.
علیاکبر صادقی متولد سال ۱۳۱۶ در محله پامنار تهران، در کودکی به نقاشی علاقهمند شد. در دوران دبیرستان، زیر نظر آواک هایراپتیان، آبرنگ را آموخت و بعد در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحصیل کرد.
صادقی یکی از پرکارترین هنرمندان ایران است و از همان سالهای ابتدایی فعالیت هنری با نگاه همهجانبه به فرهنگ، هنر، ادبیات و تاریخ کشورمان و دید نو به جهان، ادبیات و اسطوره، بیوقفه در پی بررسی فرمهای مختلف هنری بوده و از این راه فرهنگ دیداری ما را گسترش داده است. تنوع فعالیتهای هنری او در حوزههای مختلف نقاشی، تصویرسازی کتاب، پردهسازی، طراحی، حجم و چیدمان، فیلم و انیمیشن، ادبیات و... نشان از دغدغههای مختلف فکری و هنری این هنرمند دارد.
***
پخش برنامه شهرآورد
برنامه «فوتبال برتر» همزمان با یکصد و دومین شهرآورد پایتخت، امروز با گزارش محمدرضا احمدی از شبکه 3 سیما با دکور جدید روی آنتن میرود.
بنا بر اعلام میثم فضلعلی، مدیر گروه ورزش شبکه 3 ویژهبرنامه «فوتبال برتر» همزمان با پخش یکصدودومین شهرآورد پایتخت، امروز ۲۳ آذر ساعت ۱۵ از شبکه 3 سیما پخش میشود.
اجرای این برنامه توسط محمدحسین میثاقی، با حضور میهمانان فوتبالی، با تولید و پخش آیتمهای مختلفی در استودیوی اختصاصی «فوتبال برتر» همراه خواهد بود.
بازی معوق تیمهای استقلال و پرسپولیس که در هفته پنجم لیگ برتر برگزار میشود، توسط ۱۲ دوربین HD پوشش و از ساعت ۱۶ و ۱۵ دقیقه با گزارش محمدرضا احمدی، به صورت مستقیم و با صدای استریو از شبکه 3 سیما پخش میشود.
ارسال به دوستان
سیدجمال ساداتیان در گفتوگو با «وطن امروز» درباره جلسه سینماگران با رئیس سازمان برنامه و بودجه:
دولت تسهیلکننده قوانین باشد
گروه فرهنگ و هنر: شامگاه دوشنبه 20 آذر جمعی از اهالی سینما به همراه مدیران سازمان سینمایی در نشستی با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه به بررسی مشکلات و معضلات موجود در حوزه اقتصاد سینما پرداختند. در این نشست هنرمندان و تهیهکنندگان با اشاره به برپایی این جلسات به جهت ارتقای ظرفیتهای بودجهای سینما و تقویت بنیه اقتصادی، اهتمام ویژه سازمانهای اقتصادی دولت برای شتاب بیشتر در حل معضلات سینما را خواستار شدند.
«سیدجمال ساداتیان» از تهیهکنندگان باسابقه سینمای ایران در این نشست با اشاره به ظرفیتهای سینما برای تولید سالانه 400 تا 500 فیلم گفت: سینما مرکز گردشگری است اما با ارزانترین قیمت فعال است. سینما کارکرد بسیاری دارد. ما ظرفیت تولید سالی ۴۰۰ تا ۵۰۰ فیلم را داریم که گویا قرار نیست از آن خوب استفاده شود. باید با بسترسازی تولید، از این ظرفیت استفاده شود تا جایگاه سینما را ارتقا دهیم. ما چقدر باید سیاست خارجی فعالی داشته باشیم تا مثلا کارکرد یک اثر را که در دنیا زبانزد میشود، داشته باشد؟ ما چقدر میتوانستیم ظرفیتهای نمایشی را افزایش دهیم؟ باید تبصره یا سرفصلی در لایحه بودجه فرهنگ و هنر برای فضاهای فرهنگی در نظر گرفته شود تا دستاوردهای خوبی در سالهای بعد داشته باشیم. این جلسه بهانهای شد تا «وطن امروز» در گفتوگو با سیدجمال ساداتیان به ابعاد بیشتری از وضعیت اقتصادی سینما بپردازد.
* * *
* آقای ساداتیان! ابتدا و پیش از پرداختن به حوزه اقتصاد سینما لطفا درباره کارکردهای سینما و تاثیرگذاری این هنر بر بدنه اجتماعی و توقعات اهالی هنر از دولت بفرمایید؟
هنر از زمان خلقت انسان بوده و حتی در آثار باستانی نیز دیده میشود؛ پس بحث تئاتر و موسیقی از قدیمالایام در زندگی بشر نقش کلیدی داشته است. در سالهای اخیر نیز که بحث تصویر و سینما وارد شد، متوجه شدیم گستره این نفوذ چقدر زیاد شده است. به خصوص با ورود تکنولوژی دیجیتال، کارکرد سینما در دنیا بسیار زیاد شده است تا جایی که هیتلر هم معتقد بود میتوان با چند فیلم جهانگشایی کرد. کاملا مشخص است که وقتی بسترها و زیرساختهای سینما مهیا شود، آدم میتواند معادل یک حمله نظامی در کشورها نفوذ داشته باشد. وقتی حوزه هنر در این میزان گستردگی تعریف میشود و اینکه بسیاری از کشورها معتقدند تاثیر هنر در سیاست خارجی از خود سیاست خارجی مهمتر و موثرتر است، پس چرا ما در کشور در این حد دچار نوسان هستیم تا جایی که سینما در وضعیتی قرار میگیرد که امورات اقتصادیاش ناکام میماند؛ آن هم خانوادهای که 6 هزار عضو خانه سینما و در مجموع 20 هزار نفر را شامل میشود؛ آن هم در شرایطی که به دلیل پر کردن اوقات فراغت و سرگرمی ارزان بودن، مردم کاملا به سینما وابستهاند. از طرفی و در کنار این موارد، باید در نظر بگیریم در حوزه سینما چقدر میتوانیم حرف بزنیم و با توجه به شرایط ویژه و فعلی کشور چقدر مردم به سینما و چهرهها و حواشی آن توجه دارند. سینمایی که میتواند اینقدر تاثیرگذار باشد، چرا توان و بنیه اقتصادیاش ضعیف است و چرا این میزان برایش حاشیه درست میشود و چرا اینقدر مطالبههای تلنبار شده برایش وجود دارد. به همین دلیل و با توجه به این بحثها به کرات با رئیس سازمان سینمایی و مسؤولان سینمایی صحبت شده بود که دوستان تاکید داشتند حل این مسائل و موارد از توان سازمان سینمایی خارج است و باید با مقامات اقتصادی و مالیاتی چون وزارت اقتصاد و ریاست سازمان برنامه و بودجه جلسات رخ به رخ گذاشته شود تا مسؤولان به صورت مستقیم پای حرفهای اهالی سینما بنشینند و مشکلات و معضلات را بشنوند تا موانع را حداقل کنترل کنند یا بخشیهایی از آنها را تقلیل دهند. به همین دلیل این جلسه نیز که بسیار مطول بود برگزار شد تا همکاران و هنرمندان به صورت خلاصه و به اختصار هم که شده مسائلشان را مطرح کنند.
* با توجه به محتواهای منتشرشده پیرامون برنامه هفتم توسعه، چقدر این جلسات در حوزه اقتصاد سینما میتواند موثر باشد؟
ببینید! ما 2 گونه بحث داریم؛ یکی اینکه ما اگر بگذاریم سینما مسیر خودش را طی کند، واقعیتش این است که حوزه اقتصادی خیلی متکی به دولت نخواهد شد و پول و سرمایهاش را میتواند از مردم به دست بیاورد و دولت تنها لازم است به عنوان تسهیلکننده قوانین وارد شود و این در حالی است که اکنون استاندارد سینما رفتن در دنیا سالی 3 بار یا در برخی کشورها مثل کره جنوبی 5 بار است اما ما در سینمای ایران در بهترین شرایط در یک سال 27 میلیون بلیت فروختهایم، در حالی که مردم ما اگر سالی یکبار به سینما بروند، حداقل 85 میلیون میشود که با بلیت ۶۰-۵۰ هزار تومانی، میشود عددی حدود 5 هزار میلیارد تومان. اگر ما به این گردش مالی برسیم به هیچ عنوان نیازی به دولت نخواهیم داشت و دولت تنها میتواند به نقش تسهیلکنندگی در قوانین بپردازد تا اهالی هنر فارغ از دغدغههای ناشی از این موانع با ذهنی آرام و با اندیشه به کارهایشان برسند. به همین خاطر جلسه گذشته بیشتر یک جلسه همفکری پیرامون تسهیل قوانین و کمکهایی بود که میتوانند به اقتصاد سینما بکنند. به هر حال شرایط بازنشستگی و مستمری هنرمندان، بحث بیمههای درمانی و امرار معاش از موارد مطرح شده در جلسه بود تا نیازهای اولیه اهالی هنر تامین شود. در واقع اگر بتوانیم موانع را از سر راه برداریم و بگذاریم سینما مسیر طبیعی خودش را طی کند، میتواند به لحاظ اقتصادی توانا باشد.
* بحث شما در جلسه سازمان برنامه و بودجه با توجه به سالنسازی و رونق سینما با ظرفیت 400 تا 500 فیلم بود، در حالی که در دهه 90 سال به سال اکران فیلمها کاسته شد؛ به نظر شما سالنسازی و رونقی که اکنون در ساخت سالن به وجود آمده چقدر میتواند به اقتصاد سینما کمک کند؟
به هر حال در دهه 60 با توجه به جنگ تحمیلی و جمعیت 40 میلیونی کشور بیش از 70 میلیون قطعه بلیت فروخته شد، یعنی با توجه به وضعیت کشور مردم در آن سالها حداقل سالی 2 نوبت به سینما میرفتند اما مخروبه شدن سالنها به مرور زمان و ضعیف شدن رابطه فیلمها با مردم باعث نحیف شدن سینما شد. اگر بخواهیم هدفمان سالی یکبار سینما رفتن مردم باشد، قطعا نیازمند سالنهای خوب و فیلمهای مناسب هستیم که اگر هرکدام اینها دچار اندکی مشکل شود، قطعا در گردش مالی تاثیرگذار خواهد بود، البته الان به برکت مجتمعهای تجاری، سالنهای سینما از 300 به 700 رسیده است و بزودی به هزار سالن نیز خواهد رسید اما شما تصور کنید آمریکا با 300 میلیون جمعیت 40 هزار سالن سینما دارد و اگر ما یک چهارم جمعیت آمریکا را هم داشته باشیم، باید 10 هزار پرده سینما در کشور موجود باشد. حتی اگر از آمریکا هم بگذریم، در مقام مقایسه در حوزه سالن سینما با کشوری مثل ترکیه که به لحاظ جمعیتی بسیار شبیه هستیم، این کشور دارای 3 هزار سالن سینماست، در حالی که صنعت سینمای ما از ترکیه بسیار قویتر است و ما باید برای رسیدن به 3 هزار سالن، سالهای سال کار کنیم. به هر حال باید تلاش برای سالنسازی بیشتر شود، در حالی که ما در شهرستانها و استانها دچار فقر سالن سینما هستیم. به هر حال باید پردههای سینما بیشتر و دسترسی مردم به سینماها افزایش یابد. یک بحثی هم در جلسه مطرح شد و آن اینکه ایشان به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه باید کلانتر و فراگیرتر نسبت به حوزه سینما نگاه کند.
* در حوزه خصوصیسازی در سینما نقش و سهم فارابی را چه میزان میدانید؟ همانطور که میدانید بنیاد سینمایی فارابی در حال حاضر در ساخت فیلمها مشارکت دارد؛ آیا این کار را سهم و مشارکت مثبتی میدانید؟
با توجه به اینکه دولت در حال حاضر بیشتر توجهش معطوف به فیلمهای ارزشی است، طبیعتا باید ببینیم این فیلمها تا چه میزان میتوانند با مردم ارتباط برقرار کنند. افرادی مثل ما در بخش خصوصی وقتی میخواهند روی فیلمی سرمایهگذاری کنند، ابتدا به چرخه مالی آن فکر میکنند. بخشی از چرخه اقتصادی هم قطعا به سلیقه مردم و نیازهای جامعه باز میگردد. مطالبات جامعه در این بخش اهمیت زیادی دارد. فیلمهای فارابی در حال حاضر با فیلمهای بخش خصوصی تفاوت زیادی دارد.
ارسال به دوستان
ناشران و اهالی قلم مشمول معافیت مالیاتی میشوند
معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ؛ از شعار تا واقعیت
گروه فرهنگ و هنر: بحث معافیت مالیاتی هنرمندان از آن دسته بحثهایی است که از زمان طرح تاکنون بارها مورد تغییر و در معرض پیشنهادات و کارشناسیهای جدی قرار گرفته است.
عدهای معتقد بودند درآمد بسیاری از بازیگران، کارگردانها و... آنقدر بالاست که نباید از مالیات معاف باشند. در مقابل گروهی دیگر اعتقاد داشتند این درآمد بالا صرفا برای گروه کمی از چهرهها بویژه در حوزه سینماست در حالی که اغلب جامعه فرهنگی و هنری از جمله کتابفروشان و ناشران و حتی بیش از 90 درصد اعضای صنوف خانه سینما وضعیت معیشتی خوبی ندارند و با سیلی صورتشان را سرخ میکنند. با این شرایط هم طبیعی است که معافیت مالی میتواند کمک قابل قبولی به این هنرمندان باشد. در نهایت این استدلال و بررسی وضعیت اغلب هنرمندان موجب شد تا هنرمندان رسما از پرداخت مالیات معاف باشند اما این به معنای نپرداختن مالیات توسط آنها نبود. ظاهرا و بر اساس ادعای نمایندگان صنوف مختلف فرهنگی و هنری اغلب درگیریهایی که با ممیزان مالیاتی برای بهرهمندی از این معافیت پیش میآمد و اغلب به واسطه ماده تبصرهها و تاخیر در ابلاغ و تشکیک در اجرا و... در بعضی جاها وجود داشت با وجود معافیت مالیاتی، هنرمندان در نهایت عطای نپرداختن مالیات را به لقایش میبخشیدند و ترجیح میدادند مالیات بدهند.
اما این پایان ماجرا نبود. از یکی دو سال قبل جمعی از سینماگران و هنرمندان صنوف دیگر با کمک چند نماینده مجلس که روحیه فرهنگی و رسانهای بیشتری داشتند با همراهی و کمک وزیر ارشاد سراغ واقعی و عملیاتی شدن این موضوع رفتند.
با این همه در لایحه اصطلاح قانون مالیاتهای مستقیم پیشنهادی دولت به مجلس، معافیت مالیاتی ناشران از 100 درصد به 25 درصد کاهش یافت و برای اشخاص حقیقی هم تا سقف 50 میلیون تومان در نظر گرفته شد. انتشار این لایحه انتقادات و نگرانیهایی را برای فعالان حوزه فرهنگ ایجاد کرد؛ نگرانیهایی که معاون فرهنگی وزیر ارشاد هم آن را بیمورد ندانسته و گفته بود: در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس معافیت به صورت حداقلی دیده شده و این پاسخگوی شرایط فعالان حوزه نشر و کتابفروشی نیست؛ موارد در معاونت فرهنگی احصا و جمعبندی و به خدمت وزیر ارائه شد. نظر تخصصی معاونت و ناشران و کتابفروشان مبنی بر این است که این تصمیم میتواند در فرآیند توسعه رونق کسب و کار نشر اختلال جدی ایجاد کند و لازم است وزارت ارشاد حتما نسبت به این موضوع موضع جدی داشته باشد و تلاش کند اصلاح شود. در گفتوگوی وزیر ارشاد با وزیر اقتصاد و ارائه توضیحات و نگرانیهای موجود مقرر شد همچنان موسسات انتشاراتی و کتابفروشیها چنانچه مجوز داشته و خوداظهاری کنند، از معافیتهای مالیاتی موجود در قانون بهرهمند شوند. تنها در لایحه بودجه برای بهرهمندی کتابهای کمکآموزشی ابهامی وجود داشت که آن ابهام نیز در اصلاحیه برطرف خواهد شد.
بعد از آن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اظهار کرد در زمان تصویب این لایحه در دولت پیشنهاد اصلاح داده و پیشنهاد اصلاح وی به تصویب رسیده است اما متاسفانه نسخه بدون اصلاح برای مجلس ارسال شده است. نامه اصلاحیه برای وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت ارسال شده و قرار است جایگزین لایحه ارسالی شود.
در بخشی از نامه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهادریجهرمی سخنگوی دولت مبنی بر اصلاحیه قانون مذکور که در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار گرفته، آمده است:
«در بحث مالیات اهالی فرهنگ و هنر و رسانه که سالهای متمادی با عنایت به مشکلات عدیده و رویکرد حمایتی از معافیت برخوردار بودند، بند «ل» ماده 139 قانون مذکور این وزارتخانه بارها دفاعیات و نظرات خود را ابراز داشته و نظرات تخصصی خود را درباره تاثیر حذف این معافیتها ارائه کرده است، با این وجود در جلسه نهایی مقرر شد در تبصرهای الحاقی تمام مالیاتهای اخذ شده از مشمولان بند یادشده، در حوزه فرهنگ و هنر به مصرف برسد که متاسفانه این مهم در تدوین نهایی لایحه مذکور رعایت نشده است.
همچنین به موجب مصوبه اخیر شورای سینما به ریاست معاون اول رئیسجمهور، مقرر شد مالیات اهالی فرهنگ و هنر بر مبنای حکم مندرج جزء یک از بند ع تبصره 6 قانون بودجه 1401 کل کشور محاسبه و لحاظ شود. بر این اساس خواهشمند است دستور فرمایید تا طی نامهای پیرو متن زیر به جای بند ت ماده 44 لایحه که به اصلاح بند ل ماده 139 قانون مالیاتهای مستقیم پرداخته جایگزین شود:
* «ت-3 تبصره به بند «ل» به شرح زیر الحاق شد:
تبصره 1- معافیت مالیاتی این بند مشمول فعالیتهای مربوط به انتشارات کمکدرسی نمیشود، معافیت مالیاتی بازیگران اجرای صحنه خوانندگی (کنسرت) و تهیهکنندگی موسیقی، نشر و تکثیر و پخش آثار موسیقیایی و حراجی آثار هنری موضوع بند ل ماده 139 قانون مالیاتهای مستقیم فقط تا سقف 6 میلیارد ریال در سال قابل اعمال است.
بعد از آن هر ۳ مورد به نرخ قانون مالیاتهای مستقیم مشمول مالیات است. افزایش ارقام مندرج در این تبصره هر ۳ سال بنا به پیشنهاد وزارتین فرهنگ و ارشاد اسلامی و امور اقتصادی و دارایی تهیه میشود و با تصویب هیات وزیران قابل انجام است.
تبصره 2- درصد درآمدهای مالیاتی حاصله از این بند به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (صندوق اعتباری هنر) جهت حمایت از فعالیتهای قرآنی، فرهنگی، هنری، سینمایی، رسانهای و نیز هزینههای تامین اجتماعی امور رفاهی درمان و مخارج ضروری مشمولان صندوق مذکور اختصاص مییابد.
تبصره 3- کمکهای پرداختی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی در راستای حمایت از کلیه فعالیتهای قرآنی، فرهنگی، هنری، سینمایی و رسانهای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع ماده 71 قانون محاسبات عمومی کشور و قانون ضوابط پرداخت کمک یا اعانه به افراد و موسسات غیردولتی موضوع ماده 71 قانون محاسبات عمومی کشور بابت حمایت از فعالیتها یا هزینههای ضروری یا عامالمنفعه ایشان مبنای محاسبه مالیاتی قرار نمیگیرد.
با این اوصاف به نظر میرسد دولت تصمیم گرفته به جای حرف زدن و شعار دادن توخالی و پروپاگاندا و دمیدن بر طبل معافیت مالیاتی، این مالیات را برای هر گروه و بخشی متناسبسازی کرده و اجازه ندهد باری به زندگی آنها تحمیل کند. با این روش اگرچه معافیت مالیاتی صد درصدی نخواهد بود اما هرچقدر که باشد قانونا و سفت و سخت انجام خواهد گرفت.
ارسال به دوستان
دفاع دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از صداوسیما
صداوسیما الگوی بعضی کشورها در ساخت برنامههای دینی شده است
آیین نکوداشت هفته پژوهش با حضور پیمان جبلی (رئیس سازمان صداوسیما)، حسین رضی (قائممقام اقتصادی رئیس سازمان صداوسیما) و عبدالحسین خسروپناه (دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی) و پژوهشگران این رسانه در استودیو شماره یک ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.
عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم به اثربخشی برنامههایی که زمانی در صداوسیما پرمخاطب بودند، اشاره کرد و گفت: رسانه ملی در رشد برخی ژانرها از جمله ژانر دینی تاثیرگذار بوده است. حتی برخی کشورها در سینمای هالیوود از ایران الگو گرفتند. درست است سینمای دینی را هالیوود شروع کرد اما صداوسیمای ما موفق شد تأثیرگذاری دینی داشته باشد. «گستره شریعت» یا «زاویه» انصافا برنامههایی اثربخش بودند یا برنامه «نقد سیما» در شبکه یک که خیلی مؤثر بود و بیننده داشت. همچنین برنامه «زندگی پس از زندگی» خیلی مؤثر بود. ممکن است مخاطبان حتی خبر 20:30 را نبینند اما برنامههای اینچنینی را میبینند؛ برنامههایی که زندگی فرد را متحول کردهاند. چرا باید این برنامهها را دستکم بگیریم.
او در بخشی از صحبتهای خود واکنشی به برخی انتقادات نسبت به صداوسیما داشت و گفت: عجیب است بعضی آقایان انتقادات عجیب و غریبی دارند که در برنامه تلویزیونی پخش هم میشود و آن اینکه که گویا صداوسیما هیچ خاصیتی ندارد و کارهای اثربخش و مفید را نمیبینند که واقعا کارِ اخلاقی نیست در حالی که صداوسیما کارنامه مثبتی دارد. صداوسیما در پرورش مستندسازان ایرانی نقش بسزایی داشته است اما نقصها را هم بشناسیم و به راحتی همدیگر را تخریب نکنیم.
وی ادامه داد: صداوسیما باید از ۲ جهت برنامهسازان و مخاطبان جذب حداکثری داشته باشد. برنامهسازان نباید فاصله بگیرند، آنها عضو خانواده صداوسیما هستند. اگر به دلایلی بینندگان سازمان کم شده به این دلیل نیست که برنامهسازی ندارند، بلکه باید گفت انقلاب سکوها یک واقعیت است که مشتری سینما هم کم شده است. اگر جذب حداکثری برنامهسازان و مخاطبان هدف باشد، صدا و سیما موفق خواهد بود.
او با اشارهای به جایگاه اصالت فرهنگ ایرانی اسلامی بر توجه به موسیقی ایرانی در تلویزیون اشاره کرد و گفت: ما در سیما باید اصالت را به موسیقی ایرانی بدهیم. اگر دائما موسیقی راک، متال و هوی متال پخش شود موسیقی ایرانی ترویج نشده است. موسیقی مبتنی بر ریاضیات است و ریاضیات مبتنی بر الهیات. وقتی میگوییم اصالت ایرانی - اسلامی یعنی هنر و موسیقی ایرانی - اسلامی.
پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما نیز در این آیین تأکید کرد: ما در دوره تحولی رسانه ملی باید بپذیریم نقش فکر، رصد و پژوهش بر هر کار دیگری اولویت دارد. تا زمانی که برنامهسازی ما بدون توجه به این رصد باشد ممکن است به عکس خود عمل کند. رسانه ملی قطعا باید به دنبال جذب مخاطب و تولید برنامههای پرمخاطب باشد اما باید توجه کرد که برنامه پرمخاطبی که غذای آلوده میدهد قطعا پرضررتر از برنامه کممخاطبی است که غذای سالم میدهد.
او با اشاره به اینکه اگر شناخت دقیق و پژوهش نباشد هیچ تولیدی به جامعه هدف نخواهد رسید، تصریح کرد: هر برنامهساز با هرگونه برنامهسازی، اگر توجهی به پژوهش نداشته باشد، کارش غیر از هدر دادن اموال چیز دیگری نیست. تا زمانی که ما در رسانه ملی شناخت دقیق و بهروز شده از نیازها و تحولات جامعه نداشته باشیم، هیچ تولیدی به جامعه هدف نخواهد رسید. ما در رسانه ملی در گذار تحول فناوری رسانههای جمعی که نوظهورند به سر میبریم که اگر توجهی به آن نداشته باشیم قطعا از قافله عقب میمانیم؛ به عنوان مثال درباره همین فساد اخیر، اگر بخواهیم برنامهسازی کنیم، باید ببینیم جامعه چه فکری میکند و چه کسی میتواند کمک کند، قطعا مرکز تحقیقات میتواند کمک کند. این ارتباط هر چه تنگاتنگ باشد میتواند بیشتر کمککننده شود.
رئیس صداوسیما در پایان گفت: رسانه زمانی اثرگذار است که صرفاً به دنبال اندازهگیری مخاطب نباشد در این صورت برنامهسازی ما را تک بعدی میکند. در کنار آن باید افکارسنجی دقیق صورت گیرد و برنامهساز ببیند چقدر به اهداف تعیینشدهاش دست یافته است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|