|
45 میلیون نفر سود سهام عدالت گرفتند
واریز مرحله اول سود سهام عدالت از ساعت اولیه بامداد پنجشنبه ۲۳ آذر به حساب ۴۵ میلیون سهامدار آغاز شد. در این مرحله دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۶۸۱ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی ۷۳۶ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی یک میلیون و ۳۸۵ هزار تومان سود دریافت کردند.
ارسال به دوستان
شروع عملیات اجرایی راهآهنهای رشت - آستارا، شلمچه - بصره، چابهار - زاهدان و همدان - سنندج در دولت سیزدهم
قطار سریعالسیر پروژههای ریلی
رئیسجمهور در جلسه بررسی «آخرین وضعیت مهمترین پروژههای ریلی و ترانزیتی کشور» بر تسریع در اجرای پروژههای ریلی تأکید کرد
تقویت ظرفیتهای کریدوری کشور یکی از اولویتهای اقتصادی دولت سیزدهم است. این موضوع تحت کلان پروژه «ایران راه» در وزارت راه و شهرسازی تعریف شد که در حال پیگیری است. ایران به دلیل موقعیت ویژه ژئوپلتیکی که دارد، میتواند از یکسو محل اتصال کشورهای آسیای میانه به دریاهای آزاد و از سویی شرق آسیا به اروپا باشد.
از این ظرفیت با استدلالهای سیاسی تاکنون استفاده نشده بود اما با توجه به اراده دولت سیزدهم مبنی بر بهرهگیری از ظرفیتهای شرق و کشورهای همسایه دیگر هیچ مانعی در این مسیر دیده نمیشود.
* پیگیری کریدور ریلی شمال - جنوب
تکمیل کریدور شمال - جنوب به قدری برای ایران اهمیت داشت که توافقنامه احداث راه آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفقوده آن با حضور ویدئو کنفرانسی رؤسایجمهور ایران و روسیه در اوایل سال جاری انجام شد. هر 2 طرف امیدوارند این پروژه در نهایت تا 2 سال آینده به اتمام برسد.
تقویت مسیر پاکستان - ایران - ترکیه، مسیر ریلی شلمچه – بصره، همچنین راهآهن چابهار - زاهدان و اتصال دریای عمان و خلیج فارس به اروپا از دیگر برنامههای در حال پیگیری برای تقویت جایگاه ترانزیتی جمهوری اسلامی است.
* تکمیل کریدور شرق - غرب
عملیات اجرایی راه آهن شلمچه - بصره نیز 11 شهریور امسال با حضور معاون اول رئیسجمهور کشورمان یعنی محمد مخبر و محمد السودانی نخستوزیر عراق شروع به کار کرد.
خطوط ریلی در کشور ایران تا نقطه مرزی شلمچه متصل است، همچنین در عراق نیز از شهر بصره تا شهرهایی از جمله کربلا و بغداد خطوط ریلی متصل هستند و در صورت اتصال مابین شلمچه تا بصره که طولی حدود ۳۲ کیلومتر دارد، شبکه ریلی 2 کشور به یکدیگر متصل خواهد شد.
در این پروژه، ۱۶ کیلومتر میادین مین پاکسازینشده وجود دارد که مقرر شده است طرف ایرانی مینروبی را انجام دهد. پس از آن حدود ۱۶ کیلومتر خط ریلی عادی توسط طرف عراقی کشیده خواهد شد و نقطه انتهایی پروژه یک پل حدودا هزار متری با دهانه متحرک روی اروندرود (شط العرب) خواهد بود که مقرر شده است از سوی ایران مطالعه و اجرا شود.
از دیگر حلقه مفقودههای مربوط به کریدور شرق - غرب کشورمان باید به راه آهن همدان - سنندج اشاره کرد که چند هفته پیش عملیات اجرایی آن شروع شد. راهآهن همدان - سنندج یک فرصت جدید و بیبدیل ترانزیتی برای کشور است و طراحی ادامه این خط ریلی به سمت مرز باشماق آغاز شده است. راه آهن همدان - سنندج علاوه بر توسعه اقتصادی استان کردستان؛ کریدور شرقی - غربی و شمال به جنوب را به هم وصل میکند که ثروت ملی به شمار میرود.
* نشست بررسی وضعیت پروژههای کلان ریلی
رئیسجمهور ضمن تصریح بر اهمیت سرعتبخشی به اجرای پروژههای ریلی به منظور بالفعل کردن ظرفیتهای ترانزیتی و ارتقای موقعیت جغرافیایی کشورمان در مسیر دالانهای منطقهای و بینالمللی، بر اهمیت «رعایت توأمان سرعت و کیفیت» در اجرای این طرحها نیز تاکید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت، جلسه بررسی آخرین وضعیت مهمترین پروژههای ریلی و ترانزیتی کشور و راهکارهای تسریع در اجرا و تسهیل تامین مالی این طرحها به ریاست رئیسجمهور برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی عصر پنجشنبه در ادامه نشستهای «رفع موانع رونق تولید و گرهگشایی و تسریع در تکمیل پروژههای کلان کشور» با اشاره به توضیحات ارائه شده از سوی وزیر راه و شهرسازی درباره مسیر رشت – کاسپین، تلاش بیشتر مسؤولان برای تکمیل و بهرهبرداری از این مسیر تا پیش از پایان سال ۱۴۰۲ را ضروری خواند.
همچنین با توجه به گزارش ارائه شده در این جلسه درباره افتتاح ناقص خطآهن یزد - اقلید پیش از تکمیل طرح در آخرین روزهای دولت قبل، دکتر رئیسی خواستار تسریع در تخصیص منابع لازم برای تکمیل و بهرهبرداری از این پروژه تا پایان سال جاری شد. در ادامه رئیسجمهور، وزیر راه و شهرسازی را مامور کرد تا با همکاری و مشارکت معاونت حقوقی ریاستجمهوری، مشکلات و موانع حقوقی پیش روی پروژه رشت - آستارا را برطرف کند و اقدامات لازم را برای تسریع در اجرای پروژههای چابهار - خاش، بیرجند - یونسی، میانه - اردبیل و نیز کرمانشاه - اسلامآباد انجام دهد.
رئیسی با تاکید بر اهمیت احداث خط ریلی سریعالسیر مشهد - تهران با توجه به نیاز رو به افزایش برای گسترش امکانات حملونقلی در این مسیر و ضرورت تسهیل و ارتقای ایمنی تردد زائران علیبن موسیالرضا(ع)، بر تسریع در اجرای مطالعات و تمهید مقدمات زیرساختی اجرای این پروژه تأکید کرد.
رئیسجمهور ضمن تصریح بر اهمیت سرعتبخشی به اجرای این پروژهها به منظور بالفعل کردن ظرفیتهای ترانزیتی و ارتقای موقعیت جغرافیایی کشورمان در مسیر راههای ترانزیتی منطقهای و بینالمللی، بر اهمیت «رعایت توأمان سرعت و کیفیت» در اجرای این طرحها نیز تاکید کرد.
همچنین در ابتدای این جلسه وزیر راه و شهرسازی، آخرین وضعیت مهمترین پروژههای در دست اجرا یا در حال مطالعه ریلی و ترانزیتی کشور، از جمله راهآهن رشت - کاسپین، اردبیل - میانه، چابهار - خاش، بیرجند - یونسی، خواف - هرات و کرمانشاه - اسلامآباد را تشریح کرد.
تشریح اقدامات مورد نیاز در راستای تامین مالی موثر برای تکمیل و اجرای شبکههای ریلی و ضرورت اولویتدهی به تخصیص اعتبارات مورد نیاز، راهکارهای پیشنهادی برای تامین ریل مورد نیاز در داخل کشور برای سرعتبخشی به اجرای این پروژهها و همچنین ارائه خلاصهای از آخرین مذاکرات با شرکای خارجی جهت تسریع در اجرای این پروژهها، مهمترین محورهای گزارش وزیر راه و شهرسازی بودند.
رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی درباره میزان و شیوههای تخصیص منابع پروژههای ریلی کشور، راهکارهایی برای تسریع و تسهیل تامین مالی برخی از این پروژههای کلان مطرح کردند.
در این جلسه که با حضور رئیس دفتر و معاون اجرایی رئیسجمهور، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، استانداران خراسان جنوبی و خراسان رضوی نیز گزارشی از اهم نیازمندیهای مربوط به تسریع در اجرای پروژههای خط ریلی سریعالسیر مشهد - تهران و نیز آخرین وضعیت استقرار پیمانکاران پروژه خطآهن زاهدان - یونسی ارائه کردند.
* تسریع در تحقق ابتکار ایرانراه و تکمیل طرحهای زیرساختی کریدوری
پس از این نشست، وزیر راه و شهرسازی در یکی از شبکههای اجتماعی نوشت: با تاکید رئیسجمهور در جلسه بررسی پروژههای اولویتدار حوزه ریلی در راستای تحقق ابتکار ایرانراه، تکمیل طرحهای زیرساختی کریدوری تسریع میشود.
مهرداد بذرپاش در یکی از شبکههای اجتماعی نوشت: با تاکید رئیسجمهور در جلسه بررسی پروژههای اولویتدار حوزه ریلی در راستای تحقق ابتکار ایران راه، تکمیل طرحهای زیرساختی کریدوری تسریع میشود. وی افزود: پروژههای ریلی میانه - اردبیل و رشت - کاسپین و پروژه ناتمام راهآهن یزد - اقلید در سریعترین زمان ممکن تقدیم مردم شریف خواهد شد.
رئیسجمهور عصر پنجشنبه در نشست بررسی وضعیت پروژههای کلان ریلی و ترانزیتی کشور، ضمن تصریح بر اهمیت سرعتبخشی به اجرای پروژههای ریلی به منظور بالفعل کردن ظرفیتهای ترانزیتی و ارتقای موقعیت جغرافیایی کشورمان در مسیر دالانهای منطقهای و بینالمللی، بر اهمیت «رعایت توأمان سرعت و کیفیت» در اجرای این طرحها نیز تاکید کرد.
***
شروع مطالعات ایجاد 27 شهر ساحلی
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه از ایجاد 27 شهر جدید در حاشیه سواحل جنوب کشور خبر داد. یکی از سیاستهای کلی برنامه هفتم توسعه توجه به توسعه اقتصادی دریامحور است، در حالی که ایران در شمال و جنوب به دریا متصل است و بویژه در جنوب کشور به آبهای آزاد جهان راه دارد اما توسعه دریامحور تاکنون مورد غفلت بوده است. به گفته کارشناسان، اکثر شهرهای بزرگ دنیا در کنار دریا مستقر شدهاند اما سواحل جنوبی کشور ما از توسعه اقتصاد بیبهره بوده و حتی افراد فقیر در کنار ساحل و دریایی از ثروت خدادادی زندگی میکنند که با توسعه دریامحور باید توجه ویژهای به توسعه مبتنی بر صنایع دریایی شود. از طرفی عمده سواحل کشور خالی از سکنه بوده و از نظر امنیتی نیز یک نقطه ضعف به شمار میرود، لذا باید با توسعه شهرهای جدید ساحلی بخشی از جمعیت به سواحل جنوبی کشور سوق داده شود. در این زمینه خسرو دانشجو اظهار کرد: در راستای سیاست اقتصاد دریامحور 27 شهر جدید در حاشیه سواحل جنوبی و جنوبشرقی کشور ایجاد میشود. وی گفت: در گام اول شروع به مطالعه کردهایم که کدام نقاط در سواحل جنوبی ظرفیت ایجاد سکونتگاههای جدید دارند، در گام دوم سناریوی کلی 27 شهر و سکونتگاه جدید که هر شهر چه نقشی داشته باشد و همه اینها بر اصل توسعه دریامحور خواهد بود. معاون معماری و شهرسازی وزیر راه با بیان اینکه در هر یک از این 27 شهر جدید فعالیتها و توسعه بر چه مبنایی خواهد بود، گفت: برای مثال در برخی از شهرها صنایع پتروشیمی، در برخی دیگر گردشگری، در جای دیگر صنایع فولاد و یا مشاغل کشاورزی و تولید فناوری و حتی پرورش ماهیان و آبزیان خواهد بود. به گفته دانشجو، در گام دوم بررسی سکونتگاههای جدید به سراغ این میرویم که در هر منطقه بر چه مبنایی ایجاد کنیم و شغل راهبری و پیشرو در آن چه باشد. همچنین طرح جامع شهرسازی برای این نقاط جدید سکونتگاهی تهیه میشود و در سناریوی کلی نقش هر یک از این شهرها در اقتصاد معرفی خواهد شد.
ارسال به دوستان
اصرار مسؤولان شهری و سازمان بورس بر سرمایهایتر کردن مسکن
«مسکن متری» صاحبخانه نمیکند
گروه اقتصادی: موضوع ورود مسکن به بورس و فروش آن به صورت متری در سالهای اخیر بارها مطرح شده اما هیچگاه این اتفاق به سرانجام نرسیده است. طبق این طرح افراد میتوانند به صورت متری و بر اساس توان پرداخت، مسکن تهیه کنند. بحث فروش متری مسکن در واقع یک ابزار چندوجهی است، این عمل یک مکانیزم برای تامین نقدینگی پروژههای عمرانی است و از سوی دیگر با توجه به شرایط تورمی اقتصاد، ارزش پول ملی مردم را حفظ میکند اما مساله این است: آیا این روش منجر به کاهش قیمت مسکن خواهد شد؟
به گزارش «وطن امروز»، پنجشنبه هفته گذشته در همایشی تحت عنوان «تامین مالی شهر» مسؤولان شهری و سازمان بورس بر موضوع مسکن متری تاکید کردند؛ طرحی که اکثر کارشناسان اقتصاد و صاحبنظران حوزه مسکن با ادله و استدلالهای مختلف آن را شکستخورده میدانند و معتقدند نه تنها نمیتواند باعث بهبود شرایط بازار مسکن شود، بلکه کالای مسکن را با سرعت هرچه بیشتر به سمت سرمایهای شدن هدایت میکند.
* ابزارهای جدید برای خانهدار نشدن
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این باره گفت: در شهرداری تهران مجوز نهاد مالی مستقل صادر شده و راهاندازی خواهد شد. ذائقه مردم کماکان سرمایهگذاری در حوزه مسکن است اما باید منابع با ابزارسازی در ساختوساز مورد استفاده قرار گیرد که شهرداریها باید در حوزه املاک از این ظرفیت استفاده کنند. مجید عشقی با بیان اینکه شهرداریها میتوانند از ظرفیت اوراق مشارکت نیز استفاده کنند، یادآور شد: بهرههای بانکی در دنیا و کشور بسیار بالاست و شرایط ایجاد شده برای ترازنامه بانکها باعث شده بهره به بالاترین حد خود در سالهای اخیر برسد. فکر میکنیم نحوه تامین مالی از محل اوراق بدهی ناشی از این وضعیت، کوتاه مدت باشد.
عشقی اعلام کرد: مجوز دومین صندوق املاک و مستغلات نیز صادر شده و معتقدیم این صندوقها در تمام شهرداریها قابل استفاده است که این ابزار برای سرمایهگذاری مستقیم شهرداریها خواهد بود. عشقی با بیان اینکه مقدمات اوراق سلف فراهم شده و تا پایان سال منتشر خواهد شد تا مسکن متری و تامین واحدهای خرد عملیاتی شود، گفت: نهادهای مالی مرتبط با مدیریت شهری میتوانند در این مسیر کمک کنند و پیشقدم باشند. نقد اصلی به این روش تامین مالی برای ساخت مسکن ناظر به این است که هدف آن خانهدار کردن شهروندان نیست، بلکه باعث گرانتر شدن مسکن میشود.
* طرح مسکن متری چیست؟
طبق این طرح افراد میتوانند به صورت متری و بر اساس توان پرداخت، مسکن تهیه کنند. بحث فروش متری مسکن در واقع یک ابزار چندوجهی است. این عمل یک مکانیزم برای تامین نقدینگی پروژههای عمرانی است و از سوی دیگر با توجه به شرایط تورمی اقتصاد، ارزش پول ملی مردم را حفظ میکند اما مساله اینجاست: آیا این روش منجر به کاهش قیمت مسکن خواهد شد؟
* شرایط خرید مسکن متری از بورس کالا چیست؟
شرط اولیه برای ورود به خرید و فروش مسکن در بورس کالا داشتن کد بورسی است. متقاضی باید برای دریافت کد بورسی در سامانه سجام ثبتنام کند (احراز هویت و دریافت کد بورسی باید به نام خود متقاضی انجام بگیرد). در مرحله بعد متقاضی باید در یک کارگزاری ثبتنام کند و معاملات خود را از این طریق انجام دهد و حساب بورسی خود را از طریق درگاه پرداخت الکترونیک شارژ کند. همچنین برای این نوع معامله طبق شرایط خرید سهام زمین متری، لازم است فرد، حداقل سرمایهای را که هنگام واگذاری اوراق از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام میشود، در اختیار داشته باشد. اوراق متناسب با متراژهای معین واحدها، تعریف شده و متقاضی میتواند با خرید اوراق به مقدار تعیین شده، در سررسید مشخص، واحد مسکونی را تحویل بگیرد.
* عرضه مسکن متری در بورس امکانپذیر نیست
یک کارشناس مسکن درباره طرح فروش متری مسکن در بورس به مهر گفت: فروش مسکن آن هم متری در بورس امکانپذیر نیست. در بورس کالاهای همگن عرضه میشود و مسکن جزو کالاهای همگن نیست و قیمت واحدی ندارد. قیمت خانه بر اساس طبقات، جنوبی و شمالی بودن و مکان جغرافیایی تعیین میشود و نمیتوان با یک قیمت هر واحد آن را به فروش رساند، مگر اینکه به صورت اوراق بهادار و سهام در بورس عرضه شود و به فروش برسد. فرهاد بیضایی افزود: در گذشته نیز این اتفاق در قالب صندوق زمین و ساختمان نتوانسته افکار عمومی را جلب کند و عرضه مسکن در بورس هم نمیتواند افکار عمومی را جلب کند. باید در انتظار بود و دید چه برنامهای برای عرضه در بورس دارند.
* فروش متری مسکن بازار را تنظیم نمیکند
دبیر کانون سراسری انبوهسازان هم با اشاره به اینکه فروش متری خانه در تعارض با ساخت و سازهای دولتی است، بیان کرد: فروش متری خانه در تعارض با برنامههای دولت، حتی در تعارض با ساخت مسکن اجتماعی شهرداری است. با توجه به اینکه طرح ساخت مسکن اجتماعی هدف اصلیاش خانهدار کردن دهکهای مورد هدف جامعه است، طرح فروش متری با این طرح در تعارض است. فرشید پورحاجت به مهر گفت: به نظر بنده بهتر بود شهرداری به جای طرح فروش متری خانه، به برنامهریزی برای ساخت مسکن اجتماعی در چارچوب دولت میپرداخت. با توجه به اینکه فروش متری خانه ساختاری است که بنگاههای اقتصادی از آن برای تأمین مالی پروژههای خود اقدام میکنند، بنابراین این طرح قرار نیست بازار را تنظیم کند.
* این طرح مردم را خانهدار نمیکند
مرتضی افقه، کارشناس اقتصاد هم درباره فروش متری خانه گفت: طرحهایی که مطرح میشود تا وقتی سرمایهگذار نداشته باشد، قابلیت اجرا ندارد و مردم را خانهدار نمیکند. به طور مثال مسکن مهر یا مسکن ملی با مشکل زمین و سرمایهگذار روبهرو است. اگر قرار بود مشکل مسکن با طرح حل شود، با طرح ساختوسازها حل میشد. وی در ادامه بیان کرد: این طرحها برای این است که تنشهای بازار مسکن کاهش یابد اما قطعاً این طرح فروش متری خانه مردم را خانهدار نخواهد کرد.
* طرح ناموفقی که دوباره در دستور کار است
حسن محتشم، انبوهساز و کارشناس مسکن نیز درباره فروش متری خانه در بورس گفت: فروش متری مسکن اواخر دهه ۷۰ تجربه شد اما به دلایل نامعلومی متوقف شد. فروش متری مسکن تأثیری بر میزان تولید نخواهد داشت. وی در ادامه بیان کرد: تنها تأثیری که این کار خواهد داشت این است که سرمایههای کوچک وارد خرید خانه شود. از آنجا که ارزش پول هر روز با توجه به تورم کاهش مییابد، طرح فروش متری خانه، مقابل کاهش سرمایهها را میگیرد. این کارشناس مسکن در ادامه درباره ساخت مسکن در طرح فروش متری مسکن به مهر گفت: این طرح باعث ساخت و ساز نمیشود و حتی تقاضا را نیز کاهش نمیدهد، فقط باعث میشود حداقل ارزش پول مردم با خرید یک یا 10 متر خانه حفظ شود اما باعث تسریع در ساخت و ساز نخواهد شد. حسن محتشم در پایان بیان کرد: انتظارات جامعه از طرح فروش متری، کنترل بازار مسکن و همچنین خانهدار کردن مردم است اما با توجه به اینکه خانه در پایتخت متری ۵۰ میلیون است و خرید 10 متر خانه مردم را خانهدار نمیکند، فقط ارزش سرمایه مردم را حفظ میکند.
* پروژه شکستخورده مسکن متری
در سالهای اخیر شهرداری و سازمان بورس تلاش کردهاند با فروش متری مسکن در بورس حداقل مردم را خانهدار و سرمایهها را به سمت ساخت و ساز هدایت کنند. با توجه به اینکه هر ۴ تا ۵ سال قیمت مسکن تحت تاثیر تورم و رشد بازارهای موازی به یکباره دچار جهش میشود، به همین دلیل به نظر میرسد باید راهکار اساسی برای خانهدار کردن مردم از سوی دولت برنامهریزی شود. البته در این باره موضع وزیر راه و شهرسازی منفی است. مهرداد بذرپاش ابتدای مهر در این باره گفت مسکن متری در دستور کار ما قرار ندارد و اجرا نمیشود.
ارسال به دوستان
اخبار
اطلاعیه سازمان بورس درباره عدم تأمین مالی «چای دبش» از بازار سرمایه
سازمان بورس و اوراق بهادار درباره ادعای تامین مالی شرکت دبش «چای دبش» در بازار سرمایه اعلام کرد: هیچگونه تامین مالی از طریق انتشار اوراق در سال جاری برای این شرکت انجام نشده است. در ادامه این اطلاعیه آمده است: درخواست این شرکت برای انتشار اوراق مرابحه در حالی در نیمه نخست امسال انجام شد که بلافاصله پس از اطلاع سازمان بورس از وجود پروندهای درباره فعالیت آن شرکت در مراجع قضایی و دلایلی چون تاخیر شرکت در ارائه صورتهای مالی سال ۱۴۰۱ و وجود ابهامات جدی، عرضه اوراق مرابحه شرکت فوق توسط سازمان بورس متوقف و اطلاعیه لغو آن نیز رسما از سوی شرکت فرابورس ایران به صورت گسترده منتشر شد.
این در حالی است که این اقدام به موقع و هوشمندانه سازمان بورس درباره لغو این تامین مالی، با شکایت شرکت دبش «چای دبش» از این سازمان مواجه شد که در نهایت با قرار نهایی دادسرا عنوان کرد سازمان در جهت امنیت بازار سرمایه و سرمایهگذاران اقدام مقتضی را انجام داده و مرتکب جرمی نشده
است.
***
صندوقهای بازنشستگی تکمیلی شفاف میشوند
مجید عشقی درباره صندوقهای بازنشستگی تکمیلی گفت: این صندوقها از صندوقهایی است که طی ماههای گذشته اساسنامه آن طراحی شده است و با توجه به ساختار شفاف صندوقهای بازنشستگی تکمیلی، به صورت روزانه ارزش خالص دارایی آنها در سامانههای مربوط به صندوق منتشر میشود که این شفافسازی موجب جذب منابع بلندمدت به سمت بازار سرمایه و توسعه سرمایهگذاری برای طرحهای مختلف خواهد شد. وی افزود: همچنین منبع مالی قابل توجهی برای کارمند در پایان دوره همکاری فراهم میشود تا نیازهای دوره بازنشستگی خود را تامین کند. انتظار میرود این صندوقها به صورت آهسته رشد کنند و از نظر ارزش داراییها سهمی در آینده بازار سرمایه را به خود اختصاص دهند. عشقی با اشاره به اینکه ۳ موافقت اصولی برای صندوقهای تکمیلی صادر شده است، افزود: این صندوقها برای تامین آتیه کارکنان شرکتها و سازمانها طراحی شده است، به این صورت که ماهیانه یا دورهای مبلغی از حقوق کارمند کسر و مبلغی هم از سوی سازمان به آن مبلغ اضافه میشود که در پایان دوره کاری کارمند، طبق توافق قبلی بین کارمند و کارفرما، مبالغ پرداخت میشود.
رئیس سازمان بورس عنوان کرد: این صندوق ابزاری با هدف نگهداشت نیروی انسانی در یک سازمان است. مقایسه بازدهی بازارهای مختلف نشان داده که بازدهی سرمایهگذاریهای بورسی در بلندمدت قابل مقایسه با سایر بازارها نیست و فاصله بسیار زیاد و معناداری دارد.
***
عرضه گوشت مرغ ۲۷ درصد بیشتر شد
مرکز آمار اعلام کرد وزن گوشت عرضه شده طیور در کشتارگاههای رسمی کشور در آبان امسال حدود ۱۹۲ هزار تن بوده که ۲۷ درصد افزایش نسبت به پارسال نشان میدهد و در این میان ۹۸ درصد آن گوشت مرغ بوده است. طبق نتایج طرح آمارگیری کشتار طیور کشتارگاههای رسمی کشور در آبان سال جاری، گوشت مرغ با ۱۸۷ هزار و ۵۴۰ تن ٩٧,٧ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضهشده را به خود اختصاص داده است. گوشت بوقلمون با ۲۰۶۱ تن و سایر انواع طیور با ۲۳۳۸ تن، به ترتیب 1.1 درصد و 1.2 درصد از وزن کل گوشت طیور عرضهشده را به خود اختصاص دادهاند. مقایسه عملکرد کشتارگاههای رسمی کشور در آبان ۱۴۰۲ با ماه مشابه سال ۱۴۰۱ نشاندهنده افزایش ٢٧ درصدی مقدار عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاههای رسمی کشور است. مقدار عرضه گوشت طیور در آبان ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل برای مرغ ٢٧ درصد، برای بوقلمون ٦٣ درصد و برای بلدرچین ٤٠ درصد افزایش، برای شترمرغ ٥٤ درصد کاهش و برای سایر انواع طیور ٦٢ درصد افزایش داشته است. همچنین نتایج حاصل از این آمارگیری نشان میدهد مقدار عرضه گوشت طیور در کشتارگاههای رسمی کشور در آبان ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل (مهر) حدود ۶ درصد کاهش داشته است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|