|
ارسال به دوستان
اخبار
توفان سینمای ایران درگذشت
رضا صفاییپور، بازیگر پیشکسوت سینما عصر روز یکشنبه در 74 سالگی دار فانی را وداع گفت. صفاییپور زاده تهران و فارغالتحصیل دیپلم رشته ادبی بود. وی فعالیت خود را با کشتی کج شروع کرد و بعد از چند مقام قهرمانی در ورزش، وارد سینما شد و با نام «توفان» به شهرت رسید. این هنرمند فعالیت خود را به صورت جدی سال ۱۳۴۲ آغاز و به عنوان ورزشکار بدلکار در فیلم «ترس و تاریکی» محمد متوسلانی حضور یافت. وی پس از انقلاب با فیلم سینمایی «میرزا کوچکخان» در سال ۱۳۶۲ به بازیگری بازگشت و با حضور در فیلمهای «فصل خاکستری»، «شکار در شب»، «پلاک» و «ضربه آخر» کمکم به شهرت رسید. مجموعه تلویزیونی «سیمرغ» محصول سال ۱۳۷۱ نخستین نقشآفرینی وی در تلویزیون بود. پیکر این هنرمند امروز سهشنبه ۲۸ آذر، ساعت ۹:۳۰ از مقابل خانه سینما شماره ۲ تشییع و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده میشود.
***
از جامجهانی فوتبال تا انجمن حجتیه در مرکز مستند سوره
در هفدهمین دوره جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»، مرکز مستند سوره و مرکز مستند سفیرفیلم از جمله مراکز زیرمجموعه سازمان سینمایی سوره جمعاً با ۸ اثر در این رویداد حاضر میشوند. مرکز مستند سوره با 4 اثر «جمالالدین»، «ارجنا»، «داستان بارانی» «محرمانه دوحه» و مستندهای «رویای بزرگ»، «بچه دزد»، «رزیدنت» و «مقدسنما» از محصولات مرکز مستند سفیر فیلم نیز در بخش مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد.
***
استقبال ۸۰۰ گروه از جشنواره ملی سرود فجر
جشنواره ملی سرود فجر با استقبال گروههای سرود سراسر کشور مواجه شده و با پایان مهلت ثبتنام، ۸۰۰ گروه سرود از سراسر کشور در این جشنواره ثبتنام کردند. نخستین جشنواره ملی سرود فجر که مهلت ارسال آثار به جشنواره را تا ۱۵ آذر تمدید کرده بود، با استقبال گستردهای از سوی گروههای مختلف سرود از سراسر کشور مواجه شد. جشنواره ملی سرود فجر شامل 2 بخش رقابتی و جانبی است؛ در بخش رقابتی گروهها در قالب گروههای سرود، کر و آکاپلا (اجرای اثر بدون ساز) شرکت کردهاند. بخش جانبی جشنواره هم شامل کتاب، پایاننامه و رساله با موضوعهایی درباره جمعخوانی است که در این بخش هم برگزیدگان معرفی خواهند شد. جشنواره ملی سرود فجر با محورهای موضوعی مقاومت و حماسه، ملی، آیینی و آزاد برگزار میشود. این جشنواره شامل 4 مرحله است که مرحله نخست به ارسال آثار اختصاص دارد، مرحله دوم به صورت منطقهای خواهد بود و در مرحله سوم برگزیدگان بخش منطقهای وارد مرحله راهبری میشوند. مرحله چهارم هم به صورت کشوری در تهران و با معرفی برگزیدگان برگزار خواهد شد. با پایان مهلت ارسال آثار به جشنواره؛ 800 گروه در جشنواره ثبتنام کردهاند که از این میان و پس از داوری مرحله گروهی، ۸۱ گروه به مرحله گروهی در بخش استانی راه یافتند. هیات انتخاب این مرحله را شهروز حقی و صمد جلالیان تشکیل میدهند.
***
«سفرنامه ناصر خسرو» شنیدنی شد
کتاب صوتی «سفرنامه ناصر خسرو» حاوی یک گزارش سرراست با زبانی ساده و بیتکلف از مشاهدات و شنیدههای نویسندهای است با چشم و گوش باز که از میان یک ردیف طولانی از واقعیتهایی که بر سر راهش بوده، عبور کرده است. کتاب صوتی حاضر به قلم ناصرخسرو قبادیانی، یکی از معروفترین آثار سفرنامهای ایران و شرحی است از یک سفر ۷ساله که در سال ۴۳۷ هجری قمری از مرو آغاز شد و در سال ۴۴۴ هجری قمری در بلخ پایان یافت. ناصرخسرو در این مسیر شهرهای مختلفی را پشت سر گذاشت که از معروفترین آنها میتوان به سرخس، نیشابور، دامغان، سمنان، قزوین، شمیران، شام، بیروت، حیفا، بیتالمقدس، مکه، مدینه، قاهره، اسکندریه، بصره و اصفهان اشاره کرد. گفته شده است که شروع این سفر برای ناصرخسرو در پی خوابی بود که او را وا داشت به سفر حج برود. او از کار دیوانی خود کنارهگیری کرد و راه سفر را در پیش گرفت. این اثر دارای اطلاعات دقیق و ارزشمندی از تاریخ و جغرافیای هر منطقه و آداب و رسوم مردم آن ناحیه است. ناصرخسرو سبک نگارشی منحصربهفردی داشته و با توصیفات ساده و نثر روان، توجه خواننده را به گفتههای خود جلب میکند. او از پیچیدگی و تکلف دوری و بیشتر سعی کرده با شرح دیدنیهایی که طی سفرش با آنها روبهرو شده، مخاطب را تحتتاثیر قرار دهد. او اصل بیطرفی و صداقت را در نوشتههایش حفظ کرده و با توجهی مثالزدنی، جزئیات جامعهشناختی، بافت ساختمانها، معیشت مردم، تجارت و اقتصاد مکانهایی را که به آن سفر کرده، ذکر میکند.
***
«سونسوز» راهی بلغارستان شد
فیلم سینمایی «سونسوز» (دهکدهای بدون فرزند) به نویسندگی و کارگردانی رضا جمالی و تهیهکنندگی سلمان عباسی در نهمین حضور بینالمللی خود به بخش اصلی شانزدهمین دوره جشنواره فیلم منار در صوفیه بلغارستان راه یافت. پیش از این نیز این فیلم کاندیدای جایزه بهترین فیلم بلند از جشنواره فیلم آلماتی قزاقستان شده بود. جشنواره بینالمللی فیلم منار که هر سال بهترین آثار سینمایی، مستند و فیلم کوتاه داستانی را از کشورهای خاورمیانه و آسیای میانه و شمال آفریقا به نمایش میگذارد، از ۱۲ تا ۲۸ ژانویه ۲۰۲۴ در صوفیه بلغارستان برگزار خواهد شد. در خلاصه داستان فیلم سینمایی «سونسوز» آمده است: «20 سال پیش، کاظم درباره نازایی زنان روستایشان فیلم مستندی میسازد که در آن زمان راشهای فیلم او توسط زنان روستا دزدیده شده و از بین میرود؛ حالا بعد از بیست سال متوجه میشود که مشکل نازایی از زنان روستا نبوده و این بار کاظم تصمیم میگیرد فیلمی بسازد تا حقیقت نهفته این ماجرا را آشکار سازد و در مسیر ساخت فیلم با مشکلات بزرگتری مواجه میشود».
ارسال به دوستان
فواید و مضرات تبلیغات فضای مجازی برای تشویق مردم به کتابخوانی
بخر، بخوان و دور نینداز
محمدرضا پارسا: سالها پیش کتابهای داستان و رمان خریدار زیادی نداشتند، مگر آنها که پاورقیهای تجمیعشده بودند یا نویسنده آنها اسامیای بود که ملقب بودند به نویسندگان داستانهای عامهپسند؛ نویسندههایی مثل فهیمه رحیمی و ر.اعتمادی؛ نویسندههایی که مخاطبشان نوجوانان و جوانان بودند و داستانهایشان حول مثلثهای عشقی و عشقهای افلاطونی و مواردی از این دست میچرخید.
کمی بعدتر ناشرانی مثل سوره مهر تلاش کردند در این بخش فضای دیگری ایجاد کنند و مخاطبانی را که علاقهمند کتاب بودند به سمت خود بکشانند. آنها موفق شدند بخشی از جامعه نوجوان و جوان را که مخاطب نویسندههای عامهپسند نبودند به سمت داستانهای متعهد و ادبی بکشانند. از آن طرف هم باید فضایی برای ترویج و ترغیب مردم به خواندن این کتابها ایجاد میشد. بیست و چند سال پیش که هنوز خبری از فضای مجازی و اینستاگرام و این قبیل رسانهها نبود برای ترویج و تبلیغ کتاب فقط میشد دست به دامان محتوا شد. آن وقتها جماعت هزار جور کلهمعلق میزدند تا به طریقی مخاطب را کنجکاو کنند به خواندن کتاب. از جمله نوشتن داستان برای کتاب که نمونهاش نوشتن داستانی چندقسمتی درباره یکی از کتابهای محمدرضا بایرامی به نام کوههای سبلان که تازه منتشر شده بود. یا استفاده از یک رویداد مربوط به همان ایام و ربط دادنش به یک شخصیت مهم آن مقطع و نشان دادن مسیری که به سمت خواندن کتاب میرفت. از آن طرف هم بعضیها مثل زارع و چند نفر دیگر تلاش کردند با انتخاب و اجرای طرحهای جذاب و جدید برای جلد کتاب هر چه بیشتر مخاطب را به خواندن کتابها ترغیب کنند.
برای مثال کتاب «جمجمهات را قرض بده برادر» نوشته کربلاییلو را طوری طراحی کرده بود که انگار یکسوم بالای طرح، قیچی شده بودند یا جلد کتابی را به شکل پیراهن شهیدی درآورده بودند؛ روی جلد کتابی روبان میچسباندند، پارهاش میکردند تا مخاطب را به اشتباه بیندازند و هزار کار دیگری که در نهایت هم توانستند تکانی به فضای ساکن و راکد کتاب بدهند.
بعد از آنکه مجمع ناشران انقلاب اسلامی جدیتر از گذشته شروع به کار کرد، شتاب این فضای پرتحرک بیش از پیش شد و انتشارات با سنگین کردن فرم و محتوا، شور تازهای به این حوزه دادند.
از چند سال پیش با کاربردیتر شدن استفاده از رسانههای اجتماعی، نگاهها در تبلیغات فرهنگی به سمت حوزههای دیگر غیر از کتاب چرخید و سینما، گرافیک، نقاشی و... توانستند از این شکل رسانهها بیشترین سود را ببرند.
حالا 7-6 سال است کتابفروشها و ناشران بعد از چند بار تست متوجه شدهاند فضای مجازی میتواند این امکان را ایجاد کند که فروش کتابها بیشتر و عجیبتر از هر دورهای باشد.
برای مثال حامد عسگری، شاعر جوان اهل شهرستان بم (متولد ۱۰ خرداد ۱۳۶۱) است که اشعار پرمغز و امروزی او مورد توجه جوانان قرار گرفت. وی با سود جستن از فضای مجازی و ایجاد ارتباط هر چه بیشتر با مخاطبانش در نهایت توانست از این ابزار بهگونهای استفاده کند که همه به قدرت فضای مجازی و رسانههای اجتماعی پی برده و درصدد تکرار موفقیت او برآیند. حامد عسکری که شاید از اولینهایی بود که قدرت فضای مجازی را در ترویج کتاب دریافته بود، کتابی نوشت با نام «پری دخت». «پری دخت» روایت نامهنگاری عاشقانهای است میان سیدمحمود و پریدخت. این 2 در روزهای پرشور و هیاهوی مشروطه عاشق یکدیگرند و به جبر روزگار از هم جدا افتادهاند. سیدمحمود در پاریس درس طبابت میخواند و پریدخت نیز در طهران چشمانتظار بازگشت اوست. آنچه این 2 را به هم متصل میکند، نامههایی است که از خلال آن سوز فراق را با آن التیام میدهند. این نامهها تنها به سرگذشتی عشقی محدود نیست، بلکه حوادث سیاسی و دستهجمعی مشروطه و خیلی از فراز و نشیبهای آن دوران را نیز زیر دید دارد. این مجموعه شامل 40 نامه است که نویسنده خود میگوید تمام زاده خیال اویند. نثر نامهها به فراخور داستان، نثری قجری است و نویسنده کوشیده تا آنجا که امکانپذیر است به نثر آن دوره نزدیک شود. در انتهای کتاب لغتنامهای قرار دارد تا اگر خواننده با کلمههایی روبهرو شد که در فهم معنای آن به مساله خورد، از این طریق ابهامش را رفع کند.
«پری دخت» در مدتی کوتاه توانست به حدود 50 چاپ برسد. آن هم در شرایطی که کتاب مخاطب چندانی ندارد و با تیراژ 200 نسخه به زحمت به چاپ دوم میرسد. با این اوصاف 50 چاپ یعنی یک اتفاق.
اما نویسندگان دیگری که راز موفقیت کتاب در بستر فضای مجازی را فهمیدند بهسرعت به سمت استفاده از رسانههای اجتماعی رفتند و ثابت کردند 50 چاپ و 70 چاپ اتفاقی نیست.
روزبه معین که از جمله افرادی است که در فضای مجازی توانست با سود جستن از این ابزار کتاب قهوه سرد آقای نویسنده را به بازار بفرستد. معین لیسانس مهندسی شیمی از دانشگاه اراک دارد و تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان البرز به پایان رسانده است. چند نمایشنامه شاخص این هنرمند در دوران دبیرستان و دانشگاه به روی صحنه رفته است. او در کنار نویسندگی در زمینههای مختلف هنری از جمله طراحی و شخصیتپردازی کارتونی (کاریکاتور) فعالیت میکند. وی همزمان با تحصیل در دانشگاه، دورههای تئاتر و نویسندگی را نیز گذراند و فعالیت حرفهای خود را به عنوان نویسنده با نمایشنامهنویسی آغاز کرد. معین از سال ۱۳۹۲ شروع به نوشتن رمان قهوه سرد آقای نویسنده کرد و سال ۱۳۹۶ آن را به چاپ رساند و خیلی سریع تبدیل به یک رمان پرفروش شد.
کتاب قهوه سرد آقای نویسنده اردیبهشت ۱۳۹۶ منتشر شد و در جشن امضای اول آن در کمتر از ۲ ساعت چاپ اول کتاب به اتمام رسید و در جشن امضای دوم، با استقبال خوبی مواجه شد و مشتاقان قهوه سرد آقای نویسنده ۷ ساعت در انتظار خرید کتاب ماندند. همچنین این رمان در 20 روز اول چاپش بهطور متوسط روزانه هزار جلد فروش داشت. کتاب روزبه معین در ۳ سال به چاپ صدم رسید و همچنان میفروشد.
این ۲ نمونه فقط برای مثال بود اگرنه بعد از مشخص شدن تاثیر فضای مجازی بر فروش و ترویج کتاب، صدها عنوان کتاب دیگر توانستند به چاپهای بالا برسند.
اما حالا یک سال است ترویج کتاب و شیوه ارائه و معرفی آن تفاوت اساسی کرده است؛ تفاوتی که آرام آرام میرود تا کتاب را به عنوان یک محصول و شاید حتی یک وسیله مثل سایر وسیلههای هر خانهای به مخاطب ارائه دهد. در این شیوه که بعدتر سراغش خواهیم رفت و شیوههای مختلف ارائه آن را بررسی خواهیم کرد، تلاش شده است ابتدا تعریفها عوض شود.
اول آنکه کتاب یک محصول فرهنگی مناسب افراد فرهیخته و باسواد نیست و دوم آنکه فقط یک محصول یا وسیله است. شما میتوانید همانطور که از یک سایت یک جفت کفش یا خردکن و آبمیوهگیری سفارش میدهید، یک کتاب هم بخرید. به شرط آنکه این کتاب به اندازه همان خردکن یا آبمیوهگیری تشویق و ترغیبتان کند.
با این شرایط حالا باید تمام فرهیختگیهای نوشتن و قبای سنگین نویسندگی دور انداخته میشد و کتاب به سمت یافتن راهی سریع و بیدردسر به خانهها میبود. تبلیغ و ترویج کتاب به عنوان وسیله یا محصولی که کنجکاو و سپس مجبورتان میکند که آن را بخرید و بخوانید و بعد دور بیندازید....
ارسال به دوستان
اسماعیلی: پیام انقلاب، مسأله اول منطقه شده است
وزارت فرهنگ میزبان شهید گمنام شد
روز دوشنبه همزمان با ایام شهادت بانوی دو عالم فاطمه زهرا(س)، پیکر یکی از ۲۸۰ شهید گمنام تازهتفحصشده که ۱۱۰ شهید از این شهدا مربوط به تهران بودند با حضور مردم شهیدپرور تهران از میدان بهارستان به سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشییع و در محوطه این وزارتخانه خاکسپاری شد.
پیکر مطهر این شهید با حضور مردم و مسؤولان وزارت ارشاد و هنرمندان از میدان بهارستان تهران به سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشییع و به خاک سپرده شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: برکات حضور شهید عالیمقام در وزارت فرهنگ انگیزهای خواهد شد که با توان بیشتر به تحقق آرمان امام(ره) و شهدا کمک کنیم.
محمدمهدی اسماعیلی افزود: محل تدفین شهید گمنام بسان امامزاده عشق خواهد بود و برای تمام همکاران من در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه انگیزه جدیدی ایجاد میکند که بتوانیم با توان بیشتر و مضاعفتری نسبت به تحقق آرمانهای شهدا گام برداریم.
وی ادامه داد: وزارت فرهنگ با حضور این شهید گمنام محل حضور عاشقان و قبله اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه خواهد شد و مسؤولیت ما هم مضاعف میشود؛ ما موظفیم این مسیر نورانی را برای اعتلای کلمهالله با قوت ادامه دهیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: پیام انقلاب اسلامی که پیام استقلال و آزادی و آزادگی است، امروز به مساله اول منطقه تبدیل شده است.
وی افزود: بیش از صحنههای تاسفبار شهادت فلسطینیان و هجوم وحشیانه رژیم صهیونیستی که لحظات سختی را برای همه رقم زده است، فرهنگ مقاومتی است که شاهد آن هستیم.
اسماعیلی گفت: آرمان ما این بود که پیام انقلاب اسلامی جهانی شود و در منطقه همه بر زبان بیاورند؛ به برکت خون شهدا و مجاهدت ایثارگران ما، امروز این اتفاق افتاده است. نهضت امام راحل ۷۰ سال قبل در ایام فاطمیه سال ۱۳۴۱ آغاز شد، ماهیت این نهضت فاطمی است.
حاضران پس از اقامه نماز بر پیکر مطهر این شهید و خاکسپاری، شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر دادند.
از مجموع ۲۸۰ پیکر شهدای گمنام، ۱۱۰ شهید مربوط به استان تهران و ۱۷۰ شهید از استانها بویژه در مراکز استانهاست.
شهدای تفحصشده از مناطق عملیاتی چذابه، مجنون، مهران، شلمچه، شرق دجله و بصره، سومار، شرهانی، بصره، میمک، خرمشهر، فکه و پنجشیر هستند.
تدفین شهدا از دیروز ۲۷ آذر در مکانها و بخشهای مصوب شد، انجام میشود.
ارسال به دوستان
انتشار نخستین تصویر از مهران احمدی در فیلمی به کارگردانی بابک خواجهپاشا
پدیده جشنواره فیلم چهلویکم با «آبی روشن» در فجر 42
گروه فرهنگ و هنر: بابک خواجهپاشا پس از موفقیت در چهلویکمین جشنواره فجر با فیلم «در آغوش درخت» و دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی در حالی به عنوان پدیده دوره گذشته جشنواره شناخته شد که طی روزهای گذشته با اتمام فیلمبرداری فیلم «آبی روشن» آماده حضور در چهلودومین هماورد سینمایی کشور میشود. این فیلمساز دهه شصتی ارومیهای پیشتر تجربه همکاری با حمید بهمنی در فیلم «تو میمانی»، رضا میرکریمی در فیلم «قصر شیرین» و مجید مجیدی در فیلم «خورشید» را داشته است.
«آبی روشن» برخلاف ساخته قبلی خواجهپاشا با حضور بازیگران مطرح و شناختهشدهای چون مهران احمدی، مهران غفوریان، سارا حاتمی، مرتضی امینیتبار، روحالله زمانی، علیاکبر اصانلو و کاظم هژیرآزاد، با توجه به سابقه و دریافت جوایز اصلی در دوره قبل، از آن به عنوان یکی از زودهنگامترین مدعیان فیلم فجر چهلودوم یاد میشود.
اما آنچه پیرامون بابک خواجهپاشا به عنوان یکی از فیلمسازان مستعد و متعهد میتوان نام برد توجه و تمرکز به 2 کلیدواژه امید و خانواده در تمام آثارش است؛ همانطور که در فیلم «در آغوش درخت» با توجه به موج تولیدات سیاهنمایی با عنوان اجتماعی، تلاش کرد سینما را از زاویه دید خانواده و با تمرکز بر کودکان به تصویر بکشد.
این فیلمساز جوان درباره اهمیت نهاد خانواده در سینما اظهار داشت: میخواهم از لحاظ جامعهشناسی وارد بستر فیلم شوم. مهمترین نهاد جامعه، خانواده است و مهمترین جوهره خانواده فرزند است. گویی پیش از به دنیا آمدن فرزند، خانواده به طور کامل شکل نگرفته است. در سالهای اخیر ما بسیار زیاد با مقولهای به نام طلاق روبهرو هستیم، حتی چندی است که دیگر قبح آن شکسته شده و به تازگی جشن طلاق را هم در جامعه میبینیم، بنابراین تصمیم گرفتم فیلمی در قبح طلاق بسازم.
این کارگردان همچنین با اشاره به تبعات ویرانگر طلاق و کودکان در نهاد خانواده گفت: در سینمای ما و البته سینمای جهان، مقوله طلاق همیشه از دریچه نگاه بزرگترها به تصویر کشیده شده یا به بچههایی پرداخته شده است که خانوادهشان طلاق گرفته و بچهها دچار بحران شدهاند اما این بار ما تصمیم گرفتیم از زاویه نگاه کودکان به این مسأله بپردازیم، بویژه اینکه در فیلم میبینیم گفته میشود بچهها را باید از هم دور نگه داریم و به نظرم این خیلی تراژیک است.
کارگردان فیلم «آبی روشن» همچنین با توجه به گسست نسلها در خانواده توضیح داد: گاهی یک سری حرفها گفته میشود، یک سری ایدهها مطرح میشود مثل ایدههای اجتماعی که فرقی نمیکند در چه برههای مطرح میشود. ما در جامعه از لحاظ فرهنگی و اجتماعی دارای مشکلات عمده و حیاتی هستیم که اگر امروز شروع کنیم 20 سال طول میکشد اصلاح شود. گاهی ایدههایی مطرح میشود که بسیار درست هستند مثل گسست نسلها. باید به این موضوعات فکر و برای آن برنامهریزی شود ولی وقتی این ایدهها به مرحله اجرا میرسند انگار بین ایده و اجرا یک گرداب وجود دارد؛ گم و وارد مباحث دیگر میشود. الان ما با بچههای دهه 90 نقطه اتصال نداریم. پس کار گروهی اصولی لازم است تا بررسی کنند ما چگونه باید به نسلهای جدید وصل شویم.
وی در پایان درباره فیلم آبی روشن اظهار داشت: این فیلم در همین فضاست و به نظرم در جامعه کنونی هر کسی به غیر از تزریق امید و حال خوب برای مردم کاری کند گناه کرده است. مردم ما حالا به حال خوب نیاز دارند پس ناامیدی را به جامعه تزریق نکنیم.
مهران احمدی در این فیلم به عنوان بازیگر نقش اصلی حضور دارد و تهیهکنندگی آن نیز بر عهده سیدمحمدحسین میری است. فیلم «آبی روشن» محصول سازمان هنری رسانهای اوج با همکاری بنیاد سینمایی فارابی با نویسندگی امیر ابیلی و داوود گنجوی است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|