|
دلار در مرکز مبادله ثابت ماند
در معاملات پنجشنبه 28 دی 1402 مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با ثبات نسبت به روز کاری قبل به 42 هزار و 924 تومان رسید و حواله دلار هم به نرخ 39 هزار و 524 تومان معامله شد. همچنین قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران با کاهش نسبت به روز کاری قبل به 46 هزار و 606 تومان و نرخ حواله یورو نیز با کاهش به 42 هزار و 915 تومان رسید.
ارسال به دوستان
امنیت در شرق ایران چگونه منافع ایران و پاکستان را تأمین میکند
منافع اقتصادی امنیت
رویترز: قطع مسیرهای تجاری تهران - اسلامآباد تأثیرات اقتصادی فوری بر پاکستان خواهد داشت؛ از جمله کمبود انرژی
گروه اقتصادی: تنش در مرزهای جنوب شرق ایران و جنوب غرب پاکستان برای هر 2 کشور میتواند هزینهزا باشد. ایران سرمایهگذاری و توجه ویژهای به توسعه منطقه مکران و چابهار دارد. این منطقه با توجه به کریدور شمال - جنوب جزو استراتژیکترین مناطق تجاری ایران در آینده نزدیک به حساب میآید. از سوی دیگر بخش قابل توجهی از حیات منطقه همجوار ایران و پاکستان وابسته به اقتصاد ایران است.
به گزارش «وطن امروز»، هفته گذشته ایران بخشی از مواضع تروریستها را در خاک پاکستان هدف قرار داد. پس از این اتفاق، ارتش پاکستان نیز اقدامی تلافیجویانه در مناطق مرزی کشورمان انجام داد. فارغ از بحثهای امنیتی و دیپلماتیک این اتفاق، تهران و اسلامآباد دارای روابط دیرینه اقتصادی هستند.
با وجود اینکه عمق تجارت بین 2 کشور ایران و پاکستان به 2.5 میلیارد دلار نمیرسد و نسبت به حجم اقتصاد 2 کشور ناچیز به حساب میآید اما جنبه حیاتی برای جنوب غرب پاکستان دارد. از تجارت 2 میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلاری ایران و پاکستان در سال ۱۴۰۱، بیش از 3 میلیون و ۵۳۸ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۸۸ میلیون و ۱۶۱ هزار دلار سهم صادرات ایران به پاکستان و ۷۴۶ هزار و ۷۰۰ تن کالا به ارزش ۸۴۱ میلیون و ۸۱۸ هزار دلار سهم واردات ایران از پاکستان بود. عمدهترین کالاهای صادراتی ایران به همسایه جنوب شرقی، مشتقات نفتی، گاز مایع، محصولات پتروشیمی، انواع روغن صنعتی و روغنموتور، میوه و تربار، صیفی و سبزی، مصالح ساختمانی، محصولات فولادی، کاشی و سرامیک، لوازم خانگی، کود، قیر، حلالها و مواد شیمیایی، شویندهها و محصولات آرایشی و بهداشتی، محصولات پلاستیکی، لوله و شیلنگ، لاستیک و تیوپ خودرو و موتوسیکلت، پوست دباغیشده، کاغذ، دستمال کاغذی، نخ و پارچه، فرش و موکت، پوشاک و کفش، شیشه و آینه، یخچال، اجاقگاز، گاوصندوق، کولر، لوازم آشپزخانه، سیم و کابل، لوستر و... بوده است.
از سوی دیگر نزدیک به ۸۰ درصد واردات ایران از پاکستان در فصل بهار انواع برنج بود که ۱۴۰ میلیون دلار از واردات ۱۷۶ میلیون دلاری ایران از این کشور را به خود اختصاص داده است، بعد از برنج دام زنده و گوشت با ۱۴,۵ میلیون دلار، انبه با ۱۲,۲ میلیون دلار، کنجد با ۶,۹ میلیون دلار قرار دارند و موز، نخ و پارچه، لولههای بدون درز، ماشینآلات بستهبندی و ماشینآلات مکانیکال صنعتی از دیگر کالاهای وارداتی از پاکستان به ایران در فصل بهار بودند. همانطور که پیداست ایران به راحتی میتواند جایگزینهایی برای پاکستان جهت تامین برنج وارداتی خود پیدا کند اما این فرصت برای پاکستان به اندازه ایران مهیا نیست.
* تامین گازوئیل و بنزین قاچاق از ایران
در کنار موارد یادشده نباید از نقش تامین سوخت و بنزین پاکستان از سمت ایران غافل شد؛ مهمی که به شکل قاچاق انجام میشود و در آمارهای رسمی موجود نیست. اوایل امسال روزنامه پاکستانی «The Express Tribune» درباره میزان قاچاق گازوئیل از مرزهای شرق ایران به این کشور نوشته بود: «انجمن فروشندگان نفت پاکستان (PPDA) چند روز قبل اعلام کرد دلالان نفت از افزایش قاچاق سوخت ایران به پاکستان خبر دادهاند و گفتهاند تا ۳۵ درصد از گازوئیل فروختهشده در پاکستان به صورت غیرقانونی از ایران وارد این کشور میشود». بیزینس رکوردر نیز در گزارشی اواسط سال جاری از برآورد قاچاق سالانه 2.81 میلیارد سوخت از ایران به پاکستان خبر داد و نوشت 90 مقام دولتی و 29 سیاستمدار پاکستانی نهتنها از این موضوع با جزئیات خبر دارند، بلکه در آن دخیل نیز هستند. مسلما تشدید تنشها در این شرایط بین ۲ کشور باعث خواهد شد قاچاق سوخت از منظر تهران از یک پدیده اقتصادی تبدیل به یک موضوع امنیتی شود و تمام تلاش برای متوقف کردن آن صورت گیرد.
* بازارهای پاکستان تحت تاثیر تنش با ایران
موج اتفاقات اخیر بین ایران و پاکستان اینطور که پیداست به اقتصاد داخلی اسلامآباد نیز رسیده است. رویترز در گزارشی در این باره نوشت: «تشدید تنشهای ژئوپلیتیک بین پاکستان و ایران در روز پنجشنبه، شوکهایی را به اقتصاد بحرانزده پاکستان وارد کرده است به طوری که اوراق قرضه دلاری این کشور را به هم ریخته و بازار سهام آن را تحت تاثیر قرار داده است. دادههای Tradeweb نشان داد اوراق قرضه 2026 در صبح پنجشنبه با 1.2 سنت کاهش به 71.125 سنت در دلار رسید، همچنین شاخص بورس این کشور 1.6 درصد کاهش یافت».
رویترز در ادامه گزارش خود آورده است: «تنش با ایران در حالی اتفاق میافتد که پاکستان با اقتصاد 350 میلیارد دلاریاش درگیر تورم بالا و کسری مالی و حساب جاری در میان یک بحران اقتصادی فلجکننده قرار دارد. این کشور تحت برنامه کمک مالی 3 میلیارد دلاری صندوق بینالمللی پول (IMF) قرار دارد که تابستان گذشته آن را از آستانه ورشکستی کامل خارج کرد.»
در ادامه رویترز سراغ یک کارشناس اقتصادی پاکستانی به نام آنیل سلمان، محقق موسسه تحقیقات سیاسی اسلامآباد رفته است. وی در این باره گفته است: «تجارت دوجانبه با ایران، به ارزش بیش از 2 میلیارد دلار، برای هر 2 اقتصاد، بویژه مناطقی مانند بلوچستان در پاکستان که در آن اقتصادهای محلی به طور قابل توجهی به تجارت با ایران وابسته هستند، بویژه برای محصولات کشاورزی و پتروشیمی، بسیار مهم است».
سلمان به رویترز گفت: «قطع مسیرهای تجاری، تاثیرات اقتصادی فوری بر پاکستان خواهد داشت، از جمله کمبود انرژی در پاکستان و کاهش قابل توجه حجم تجاری 2میلیارد دلاری».
از سوی دیگر هماکنون پاکستان با یک تورم بالا در حال دست و پنجه نرم کردن است. بررسیها نشان میدهد تورم ظرف یک دهه گذشته در این کشور همواره کمتر از 15 درصد بود اما از سال 2022 میلادی تورم این کشور ارقام بیشتری را تجربه کرده و حتی در مقطعی به 40 درصد نیز رسیده است.
* خط تبادل برق بین ایران و پاکستان
ایران همچنین در برنامه داشت تبدیل به بازیگر مهمی در تامین برق پاکستان شود. حجتالاسلاموالمسلمین سیدابراهیم رئیسی 28 اردیبهشت سال جاری در سفر به جنوب سیستانوبلوچستان خط تبادل برق از چابهار به پاکستان را با حضور نخستوزیر این کشور افتتاح کرد. مدیرعامل شرکت برق منطقهای سیستانوبلوچستان همان زمان در این باره اظهار داشت: پروژه خط ۱۳۲ کیلوولت از بخش پلان چابهار به جیونی پاکستان به ارزش ۲ هزار و ۲۵۰ میلیون افتتاح شد. مهدی پیری افزود: طول این خط ۱۰۰ کیلومتر مدار است که طی ۱۸ ماه تکمیل شده و در زمان کاهش نیاز مصرف برق در کشور، برق به پاکستان صادر و در زمان کمبود، برق از این کشور وارد میکنیم. وی بیان کرد: مهمترین هدف افتتاح این خط، ایجاد زیرساخت جهت افزایش صادرات برق به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات به کشور پاکستان و ایجاد درآمد ارزی برای کشور است.
* خط لوله صلح؛ اهرم 18 میلیارد دلاری ایران
اواخر سال 1401 شمسی رسانههای پاکستانی از هشدار مقامات ایرانی به این کشور بابت تاخیر در ساخت و تکمیل خط لوله واردات گاز ایران تا مارس سال 2024 (فروردین 1403) خبر دادند. بر اساس این گزارشها، ایران از پاکستان خواسته است بخشی از پروژه خط لوله واردات گاز از ایران را تا مارس 2024 در خاک خود بسازد یا آماده پرداخت جریمه 18 میلیارد دلاری باشد. یک مقام ارشد وزارت نیروی پاکستان در گفتوگو با وبگاه خبری «نیوز پاکستان» ضمن اعلام این خبر گفت: مقامات تهران حدود 3 هفته پیش در جریان سفرشان به پاکستان این موضوع را به طرف پاکستانی ابلاغ کردند.
به گفته این مقام پاکستانی، در جریان این سفر، مقامات ایرانی گفتند تحریمهای آمریکا علیه ایران غیرقانونی است و پاکستان بر اساس توافق بازنگری شده سال 2019 موظف است این خط لوله را تا مارس 2024 در خاک خود احداث کند. ایران این خط لوله را در خاک خود از میدان گازی تا نقطه صفر مرزی با پاکستان تکمیل کرده است و منتظر اقدام پاکستان برای احداث بیش از 780 کیلومتر خط لوله تا مرز ایران است.
بنا بر این گزارش، قرارداد 25 ساله صادرات گاز طبیعی ایران از طریق خط لوله به پاکستان سال 2009 بین ۲ کشور به امضا رسید و قرار بود تا سال 2015 اجرایی شود اما تاکنون تحریمهای یکجانبه آمریکا علیه ایران و فشارهای آمریکا به دولت پاکستان مانع اجرایی شدن آن شده است. ۲ کشور سپتامبر 2019 این قرارداد را بازنگری کردند و ایران از حق شکایت خود به محاکم بینالمللی علیه پاکستان صرفنظر کرد به شرطی که پاکستان تا مارس سال 2024 این خط لوله را در خاک خود تکمیل کند.
مقامات ایران بهمن سال گذشته به گفته رسانههای پاکستانی، موعد اندک باقی مانده تا فروردین 1403 را به طرف پاکستانی گوشزد کرده و گفته بودند اگر دولت اسلامآباد تا 15 ماه دیگر این خط لوله را تکمیل نکند، ایران بابت ضرر و زیان خود از کشیدن خط لوله تا مرز پاکستان، در محاکم بینالمللی، طلب غرامت 18 میلیارد دلاری خواهد کرد.
بر اساس قرارداد بازنگری شده در سال 2019، این خط لوله قرار است روزانه 750 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی ایران را به پاکستان انتقال دهد. پاکستان باید برای اجرایی شدن این قرارداد، 781 کیلومتر خط لوله از منطقه «نوابشاه» تا نقطه مرزی خود با ایران بکشد.
در قرارداد اولیه که سال 2009 منعقد شده بود، دولت پاکستان موظف شده بود در صورت تاخیر در احداث خط لوله تا مرز ایران، از ژانویه سال 2015 روزانه یک میلیون دلار غرامت بابت تاخیر در پروژه به طرف ایرانی پرداخت کند اما با وجود تاخیر، طرف پاکستانی به بهانه تحریمهای ایران مبلغی بابت تاخیر در پروژه به ایران نپرداخت و در عوض ۲ کشور سپتامبر 2019 با قراردادی جدید، قرارداد قبلی را بازنگری کردند و حالا موعد مارس 2024 (فروردین 1403) به عنوان زمان نهایی تکمیل خط لوله در طرف پاکستان در نظر گرفته شده است و ایران بر اساس بندهای این قرارداد میتواند در صورت تاخیر طرف پاکستانی، به محاکم داوری بینالمللی شکایت کرده و از پاکستان طلب غرامت کند.
ارسال به دوستان
مهرداد بذرپاش از تحویل ۷ هزار واحد مسکن مهر پردیس تا پایان سال خبر داد
پایان ۱۳ سال انتظار
وزیر راه و شهرسازی در دور دوم سفر دولت به شهرستانهای استان تهران، پنجشنبه گذشته به منظور بازدید از پروژههای نهضت ملی مسکن و پروژههای راهسازی و راهداری به شهرستانهای دماوند و فیروزکوه سفر کرد.
مهرداد بذرپاش در جمع خبرنگاران گفت: تکمیل سایت یکهزار و 20 واحدی دماوند از پیشرفت مناسبی برخوردار است و هماکنون در حال انجام خدمات زیربنایی هستیم تا تکمیل واحدها هرچه سریعتر به اتمام برسد و حداکثر در نیمه اول سال آینده همه واحدها تحویل شود.
وی تعداد ثبتنامکنندگان دارای ۴ شرط در نهضت ملی مسکن شهرستان دماوند را ۷ هزار نفر اعلام کرد و افزود: تخصیص زمین به این متقاضیان در حال انجام است. وی اظهار کرد: یک قطعه زمین ۱۶۰ هکتاری برای نهضت ملی مسکن شهرستان دماوند در نظر گرفته شده که در حال رفع برخی مغایرتهای آن برای الحاق هستیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: زمین ۸۰ هکتاری دیگری نیز به این شهرستان ملحق شده و در حال آمادهسازی است که این 2 قطعه زمین و این سایت پاسخگوی اکثر متقاضیان خواهد بود اما آمادگی داریم در صورت کمبود زمین، باز هم اراضی بیشتری را تامین کنیم. به گفته وی، در شهرستان فیروزکوه هم زمین کافی تامین شده و عملیات آمادهسازی آن آغاز شده است.
* کاهش قیمت مسکن در شهر جدید پردیس
همچنین بذرپاش در حاشیه بازدید از پروژههای نهضت ملی مسکن پردیس و تصفیهخانه شماره۲ فاضلاب این شهر جدید اظهار کرد: پروژه اتمام تصفیهخانه فاضلاب شهر جدید پردیس یکی از مشکلات اساسی بود که مقرر شد با انجام لولهکشی و اتصال به تصفیهخانه شماره یک در کوتاهمدت این مشکل برطرف شود.
بذرپاش با بیان اینکه جمعیتپذیری شهر جدید پردیس نیز روزبهروز در حال افزایش است و جمعیت ساکن نیز توسعه یافته است، افزود: یکی از زیرساختهای اصلی موضوع فاضلاب شهر است.
وی افزود: تصفیهخانه شماره ۲ نیز پیشرفت ۳۰ درصدی دارد که با قرارگاه خاتم به عنوان مجری این طرح توافق شد تا وزارت راه و شهرسازی تامین منابع مالی را انجام دهد و این تصفیهخانه با ظرفیت ۲۲ هزار مترمکعب در زمانبندی ۶ ماهه به اتمام برسد.
وزیر راه و شهرسازی روشهای تامین مالی را تهاتر زمین و منابع نقدی اعلام کرد و گفت: این اقدام نیازهای موجود شهر جدید پردیس را پاسخ میدهد و یکی از دغدغههای محیط زیستی و ساکنان برطرف میشود.
بذرپاش یادآور شد: یکی از نیازهای زیرساختی که توسط وزارت راه و شهرسازی در شهرهای جدید ایجاد میشود، تصفیهخانههای فاضلاب است که در شهر پردیس نیز از قبل یک تصفیهخانه وجود داشت اما با توجه به افزایش تعداد فازها، تصفیهخانه دوم نیز تعریف شد.
وزیر راه و شهرسازی از دیگر مسائل شهر جدید پردیس را تکمیل مساکن مهر باقی مانده دانست و گفت: ۱۰ هزار واحد از مسکنهای مهر شهر جدید پردیس که ۱۳ - ۱۲ سال معطل مانده بود، امسال تامین منابع و تحویل مردم شد.
وی افزود: برای ۱۰ هزار واحد دیگر نیز از مسکنهای مهر این شهر جدید هدفگذاری شده که ۷ هزار واحد آن تا پایان سال تقدیم مردم شود و بخشی از پروژهها نیز در سال آینده تکمیل خواهد شد.
به گفته بذرپاش، در مجموع در کل کشور تکمیل ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر باقیمانده از سالهای گذشته در ابتدای دولت آغاز شد در حالی که نه آورده اولیه داشت و نه تسهیلات بانکی و بودجه عمومی.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تاکنون ۱۱۶ هزار واحد از این مقدار تقدیم هموطنان شده و تلاش میکنیم تا پایان سال این عدد افزایش قابل توجهی یابد و تا پایان دولت واحدی از مسکن مهر باقی نماند.
وی در ادامه به مدیریت بازار مسکن در شهر جدید پردیس اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات قابل توجهی که در حوزه مدیریتی شهرستان پردیس در نظر گرفته شد، موضوع کنترل بازار بود و در برخی فازهای شهر جدید پردیس تا ۴۰ درصد کاهش قیمت مسکن را شاهد بودیم.
بذرپاش تاکید کرد: مسکن کالای سوداگری نیست، بلکه کالایی برای استفاده عمومی است، بنابراین از همه ابزارهای خود برای کاهش قیمت استفاده میکنیم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه عرضه خانههای خالی با استفاده از مکانیزمهای تنظیمی مثل مالیات بر خانههای خالی، در حوزه نظارت بر مشاوران املاک و سایر روشهایی که در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، برای ثبات قیمت و در فواصل بعدی کاهش قیمت اقداماتی انجام خواهد شد.
ارسال به دوستان
اخبار
واردات روزانه ۳۰۰ تن گوشت گرم
قائممقام وزیر جهاد کشاورزی از برنامهریزی برای توزیع گسترده گوشت منجمد وارداتی با قیمت تعادلی ۲۸۵ هزار تومان خبر داد و گفت: از هفته جاری واردات گوشت گرم به روزی ۳۰۰ تن افزایش خواهد یافت. علیرضا پیمانپاک در برنامه تلویزیونی اظهار کرد: به دلیل خشکسالی ۲ سال اخیر و افزایش هزینه دامداران به علت حذف ارز ترجیحی که یک تکلیف قانونی بود، پشتوانه دامی کشور به علت عرضه بیشتر دامهای مولد دچار آسیب شد. وی گفت: برای رفع این مشکل، واردات گوشت گرم و منجمد در دستور کار دولت است و روزانه ۲۰۰ تن گوشت گرم وارداتی به بازار عرضه خواهد شد که از ۸ کشور در حال واردات است. از هفته جاری واردات گوشت قرمز گرم افزایش خواهد یافت و به ۳۰۰ تن خواهد رسید. پیمانپاک افزود: عرضه گوشت منجمد برزیلی با قیمت تعادلی ۲۸۵ هزار تومان هم افزایش خواهد یافت که مجموعههای بزرگ پرمصرف مثل رستورانها و اصناف از این نوع گوشت استفاده خواهند کرد و از بازار گوشت گرم خارج خواهند شد. تا ماه رمضان ۳۵ هزار تن گوشت منجمد وارد خواهد شد. قائممقام وزیر جهاد کشاورزی درباره کاهش واردات گوشت گرم به کشور گفت: تا اواسط آذرماه با واردات گسترده، بازار کنترل شد اما در یک ماه اخیر تعطیلات ژانویه بود و به علت سرمای هوا از حوزه اوراسیا نمیشد دام وارد کرد و عرضه از روزی ۲۰۰ تن به روزی ۳۰ تا ۴۰ تن رسید. از هفته گذشته اما واردات افزایش یافته و به ۲۰۰ تن رسیده است که سبب شده قیمت دام زنده در بازار پایین بیاید و از نیمه دوم اسفند با عرضه داخلی، قیمت پایینتر هم میآید. وی پیشبینی کرد که در بهار آینده عرضه دام داخلی ۲۵ درصد افزایش یابد.
***
ورود ۵۰ هزار خودرو از مناطق آزاد
عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: پلاکگذاری ملی خودروهای مناطق آزاد حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو را وارد سرزمین اصلی میکند. علی جدی، نایبرئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره ابلاغ آییننامه واردات خودروهای نو گفت: در موضوع واردات خودرو از همه چیز مهمتر عزم دولت است، به این معنا که بانک مرکزی، وزارت اقتصادی و دارایی و وزارت صمت با یکدیگر بستر واردات خودرو را فراهم کنند. نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت باید عزم جدی در واردات خودرو داشته باشد. در واقع واردات نباید صرفا به دلیل قانون بودن این موضوع و به صورت محدود و قطرهچکانی انجام شود، بلکه به معنای واقعی باید موانع پیش روی آن رفع شود. اگر دولت ارادهای برای واردات خودرو داشته باشد، باید موضوعاتی مانند تخصیص کافی ارز، کاهش تعرفه واردات و... را مدنظر قرار دهد. وی اضافه کرد: به نظر ما آنگونه که باید و شاید، دولت عزم جدی برای واردات ندارد، زیرا از تصویب قانون واردات خودرو حدود ۲ سال میگذرد و واردات سرعت خوبی ندارد. این نماینده مردم در مجلس یازدهم پلاکگذاری ملی خودروهای مناطق آزاد را اقدامی مثبت توصیف کرد و افزود: با این اقدام حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار دستگاه خودرو موجود در این مناطق وارد سرزمین اصلی میشود، بنابراین عرضه و تقاضا تا حدودی متناسب خواهد شد.
***
سکه تمام بهار آزادی در کانال ۳۱ میلیون تومانی
هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید پنجشنبه گذشته بر اساس نرخ اعلامی اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران، با ۳۰۰ هزار تومان افزایش در مقایسه با روز چهارشنبه، ۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد. سکه بهار آزادی طرح قدیم با افزایش ۳۰۰ هزار تومانی قیمت در مقایسه با چهارشنبه با نرخ ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان داد و ستد شد. نیمسکه ۱۷ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز با نرخ ۶ میلیون تومان معامله شد، همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار طلای تهران ۲ میلیون و ۷۰۱ هزار تومان داد و ستد شد.
***
راهاندازی کریدور سرد بندر سالیانکا
اولین محموله صادراتی مرکبات ایران توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای صادرات کالاهای ایرانی به روسیه، از طریق بندر سالیانکا به مراکز مصرف این کشور ارسال شد. با اتمام مراحل طراحی و ساخت کریدور سرد در بندر ایرانی سالیانکا که با سرمایهگذاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام شد، امکان بازرسی، نمونهبرداری، انجام آزمایشات جهت ترخیص گمرکی و انتقال کالاهای فاسدشدنی کانتینرهای یخچالی به کامیونهای یخچالدار در فضای کاملا بهداشتی و دمای کنترلشده تحت نظارت سازمانهای بهداشت روسیه فراهم شد. این قابلیت در تمام بنادر خزری روسیه منحصربهفرد بوده و با ظرفیت نگهداری ۴۰ کانتینر یخچالی در منطقه گمرکی این بندر در کنار روش سنتی حمل زمینی، گامی تازه برای توسعه صادرات ایران به روسیه ایجاد کرده است، همچنین با پیگیریهای مقامات استانداری مازندران و همکاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، نخستین محموله صادراتی شامل 8 دستگاه کانتینر یخچالی حاوی مرکبات استان مازندران که از بندر امیرآباد به مقصد آستراخان روسیه حمل شده بود، پس از انجام مراحل نظارت بهداشتی و تشریفات گمرکی و بارگیری در کامیونهای یخچالدار، به مراکز عمده پخش در روسیه ارسال شد و محمولههای بعدی نیز هماکنون در حال حمل دریایی به روسیه هستند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|