|
بورس همچنان سرخپوش
در پایان معاملات دیروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با ریزش 10 هزار و 900 واحدی به 2 میلیون و 100 هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل هموزن با ریزش 800 واحدی به ارتفاع 736 هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد 4 هزار میلیارد و 600 میلیون تومان بود و حقیقیها حدود 174 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند. 143 نماد در محدوده مثبت و 294 نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس 151 نماد در محدوده مثبت و 213 نماد در محدوده منفی معامله شدند.
ارسال به دوستان
کاهش 4 هزار تومانی دلار در ۲ روز کاری گذشته
دلار در کانال 54
رئیس کل بانک مرکزی: کاهش نرخ ارز شروع شده است
گروه اقتصادی: روز گذشته قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد و غیررسمی به کانال 54 هزار تومان بازگشت؛ این در حالی است که هفته گذشته قیمت دلار تا حدود 60 هزار تومان نیز رسید. همزمان با این ریزش، رئیس کل بانک مرکزی در خط و نشانی برای بازار ارز گفت: «کاهش ارز شروع شده است».
به گزارش «وطن امروز»، از 24 دی قیمت دلار روند صعودی به خود گرفت و این اتفاق با توجه به تحولات منطقه و به واسطه فضای روانی شکل گرفته بر اقتصاد شدت گرفت به طوری که در روزهای ابتدایی هفته گذشته دلار در بازار غیررسمی قیمتهای عجیب و غریب 59 هزار تومان را نیز به خود دید.
به طور کلی انتظارات تورمی و سیگنالهای روانی بر بازارهای مالی و اقتصادی یکی از عوامل تاثیرگذار بر بازارهاست و این موضوع در سراسر جهان وجود داشته و اثبات شده است. طبیعی است این مسائل روی اقتصاد کشورمان نیز تاثیرگذار باشد. کارشناسان اقتصادی و فعالان کهنهکار بازارهای مختلف همواره پیشنهاد میکنند معاملهگران در این شرایط هیچ تصمیمی نگیرند تا در دام نوسانگیران نیفتند. این یعنی در شرایطی که بازار رفتار منطقی و طبیعی از خود نشان نمیدهد نه باید خرید و نه باید فروخت.
در رابطه با افزایش قیمت دلار در روزها و هفتههای اخیر نیز کارشناسان به کرات در گفتوگو با رسانهها گفتند که این افزایش قیمتها مقطعی است و بزودی شاهد بازگشت قیمت دلار به نرخ تعادلی خود خواهیم بود.
امیر سیدی، کارشناس و فعال بازارهای مالی در این باره گفت: در سالهای گذشته رشد پایه پولی در دورههایی، ماهانه ۴ تا ۵ درصد افزایش مییافت که در حال حاضر این میزان به ۲ درصد کاهش یافته است یا رشد نقدینگی از کانال ۴۰ خارج شده و به نرخ هدف یعنی ۲۵ درصد رسیده است. تمام این موارد نکات بنیادی است که به تقویت پول ملی کمک میکند و بانک مرکزی با پشتوانه تقویت بنیادی میتواند نرخ ارز را به کانالهای قبلی و تعادلی کاهش دهد. وی با اشاره به اینکه دلالان و سفتهبازان در این شرایط در بازار ارز بشدت فعال شدند و این افراد چنین القا میکنند که «فنر نرخ ارز» کشیده شده و الان در حال رها شدن است، گفت: در حال حاضر در بازار ارز فنری وجود ندارد. به عنوان نمونه در دورههای گذشته تورم سالی ۲۰ درصد رشد کرده است اما نرخ ارز در ثبات بوده است. آنچه اهمیت دارد این است که قیمت دلار از دیماه سال گذشته با سلسله اقداماتی که انجام شد در یک کریدور باقی ماند. بررسیها نشان میدهد از دیماه سال گذشته تا اواسط دیماه جاری هر دلار آمریکا در بازار آزاد با قیمتهای بین 48 تا 52 هزار تومان معامله شده است.
بنا بر این گزارش، روز گذشته قیمت هر دلار آمریکا در بازار غیررسمی به 54 هزار و 800 تومان رسید. این در حالی است که دلار شنبه هفته جاری در کانال 56 هزار تومان بود و هفته گذشته دلار زیر 58 هزار تومان معامله نمیشد.
* کاهش نرخ ارز شروع شده و حتماً به قیمت سابق بازمیگردد
رئیس کل بانک مرکزی اخیرا از تأمین مالی ۵۹ میلیارد دلاری طی ۹ ماه نخست سال جاری خبر داد و گفت: کاهش نرخ ارز که به دنبال موضوعات سیاسی دچار نوسان شده بود شروع شده و حتما به قیمت سابق بازمیگردد.
محمدرضا فرزین در نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اهمیت ثبات اقتصادی، اظهار داشت: سال قبل نوسانات شدیدی در نرخ ارز داشتیم و برهمین اساس نیز سیاستهایی را تعیین کردیم و با تشکیل مرکز مبادله و... به نرخ باثباتی رسیدیم.
وی با بیان اینکه بخش عمدهای از نیازهای ارزی کشور در این مرکز تأمین میشود، گفت: تاکنون معادل 59 میلیارد دلار ارز برای تأمین نیازهای ارزی اختصاص یافته که این رقم 60 درصد بیشتر از متوسط 4 سال گذشته و 10 درصد بیشتر از متوسط تأمین ارز در سال قبل بوده است.
او با تأکید بر اینکه از طریق منابعی که داشتیم، تأمین ارز را با مدیریت مناسب انجام دادیم، گفت: درباره نرخ ارز تلاشمان این بود که در محدوده باثبات باشد. همانطور که گفته بودم کاهش نرخ ارز که به دنبال موضوعات سیاسی دچار نوسان شده بود شروع شده و حتما به قیمت سابق بازمیگردد.
رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: در سال گذشته نوسانات شدید نرخ ارز را داشتیم اما تلاش شد نرخ ارز را به ثبات برسانیم و مرکز مبادله اکنون بخش عمده نیاز کشور را تامین میکند.
وی افزود: نرخ ارز در بازار غیررسمی را در محدودهای متوقف کردیم اما در هفتههای اخیر به دلیل مسائل سیاسی نرخ آن افزایش یافت. فرزین گفت: با کاهش تنشهای سیاسی نرخ ارز کاهش یافته است و انتظار داریم نرخ ارز کماکان کاهشی باشد و حتما به قیمت سابق بازمیگردد. در 12 ماه منتهی به دیماه امسال نرخ رشد نقدینگی به 25 درصد رسیده و نقدینگی و رشد پایه پولی مهار شده است.
وی تصریح کرد: در حوزه سیاستهای پولی طبیعی است وقتی نقدینگی را مهار میکنیم در ابتدا برخی واحدهای تولیدی برای تامین نقدینگی دچار مشکل شوند اما چارهای نداشتیم که این محدودیت را در بانکها اعمال کنیم اما این سیاست تا به امروز موفقیتآمیز بوده است.
فرزین گفت: تا به امروز 59 میلیارد دلار ارز برای تأمین نیازهای ارزی کشور در این مرکز انجام شده است که این رقم 60 درصد بیشتر از متوسط 4 سال گذشته و 10 درصد بیشتر از متوسط تأمین ارز در سال قبل است.
* بزودی بازار سلف ارز در مرکز مبادله راهاندازی میشود
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه گفت: برخلاف برخی مواردی که مطرح میشود بخش عمدهای از ارز پتروشیمیها و فولادیها در مرکز مبادله عرضه میشود؛ بازار سلف ارزی بزودی راهاندازی میشود و حداقل برای یک ماه پیشفروش خواهد داشت و بتدریج دوره آن طولانیتر میشود.
فرزین افزود: با توجه به ذخایر مناسب ارزی کشور سال آینده ارز بیشتری در خدمت تولید قرار میگیرد.
وی اظهار داشت: در 9 ماهه امسال بیش از 87.7 درصد واردات به محصولات واسطهای و سرمایهای اختصاص داشته و ارز آن تامین شده است.
فرزین با بیان اینکه بار تامین مالی در کشور برعهده نظام بانکی است، گفت: 90 درصد تامین مالی در کشور توسط نظام بانکی انجام میشود و اگر بانک خارج از ظرفیت تامین مالی کند، آثار تورمی خواهد داشت.
وی تصریح کرد: در این راستا اجازه گواهی سپرده خاص داده شده است و 280 همت را در بین واحدهای مختلف تقسیم میکنیم؛ این اقدام که از چهارشنبه گذشته آغاز شده برای پروژههای با بازدهی بالا مناسب است و استقبال خوبی هم از آن شده است.
فرزین اظهار داشت: فروش اوراق گواهی سپرده خود سیاستی در راستای هدایت نقدینگی به سمت تولید است.
وی گفت: سیاست پیشبینیپذیر کردن نرخ ارز از مسیر مرکز مبادله است و این مرکز نهاد اصلی بانک مرکزی برای تامین نیازهای ارزی کشور است.
***
اوراق 30 درصد بازار دلار را کساد کرد
یکی از ابزارهای زودبازده در شرایط افزایشی شدن نرخ ارز ایجاد بازاری موازی و جذاب برای هدایت نقدینگی موجود در اختیار مردم است. با همین نگاه بانک مرکزی اوراق با سود 30درصد را طراحی کرد. مطابق اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، از ۱۱ بهمن به مدت یک هفته بانکها اوراق گواهی سپرده خاص با سود ۳۰ درصد عرضه میکنند که این اوراق بالاترین سود بانکها به سپردههای بانکی تاکنون است.
با نگاهی به قیمت دلار، یورو و طلا در سال گذشته مشخص میشود سرمایهگذاری در این حوزه سود زیادی برای سرمایهگذاران در پی داشته است؛ سرمایهگذاری روی طلا و دلار به عنوان راهی برای کسب سود در بین مردم رواج یافته است و نتیجه آن چیزی جز تورم بازار نیست.
هدایت سرمایهها به سمت سپردههای بانکی و طبعا اختصاص دادن سود منطقی و مناسب میتواند در کنترل تورم و نابسامانی بازار تا حدودی موثر باشد. اوراق گواهی سپرده بانکی خاص را میتوان به عنوان راهی برای سرمایهگذاری مردم با سود بالا دانست.
با تصمیم بانک مرکزی، اوراق گواهی خاص سپرده بانکی با سود ۳۰ درصد به فروش میرسد. مدتزمان عرضه آنها در بانکها و خریداری توسط مردم یک هفته و مدت زمان اعتبار اوراق گواهی سپرده خاص یکساله است و درصد سود و زمان پرداخت سود آن هم روی برگه نوشته میشود. بانک منتشرکننده گواهی سپرده هم اصل مبلغ پول و هم سود آن را تضمین میکند و هیچ ریسکی در خرید این اوراق گواهی وجود ندارد. خرید اوراق گواهی سپرده خاص با سود ۳۰ درصد تنها پیششرط داشتن سن بالای ۱۸ سال را دارد و مردم بهراحتی میتوانند از این فرصت پیشآمده برای کسب سود استفاده کنند.
ارسال به دوستان
برآورد زیان صادرات بنزین و هزینه واردات آن در شرایط ناترازی
ضرر ناترازی بنزین چقدر است؟
تجربه قانون توسعه حملونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و هدفمندی یارانهها در سال 86، نشان داد میتوان با تدوین یک برنامه جامع، مصرف بنزین را کاهش داد، در حالی که این روزها به عنوان تولیدکننده نفت، در ناترازی بنزین مجبور به واردات شدهایم. «ایران سال آینده ناچار به واردات بنزین و گازوئیل به میزان 5 میلیارد دلار است»؛ موضوعی که طبق گفته مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در لایحه بودجه 1403 به عنوان پیشفرض در نظر گرفته شده است.
۱۰ بهمن بود که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود با اشاره به موضوع ناترازی انرژی در کشور عنوان کردند: «ما الان در مساله سوخت به معنای واقعی کلمه مشکل داریم. کشور تولیدکننده نفت با این همه منابع زیرزمینی نفتی، بنزین وارد کند؟ به این معناست که ما در یک مساله کلان دچار مشکل هستیم». اخیرا مرکز پژوهشهای مجلس خبر از کسری روزانه 10 میلیون لیتر بنزین در سال جاری داد و طبق برآورد معاونت برنامهریزی وزارت نفت، مصرف بنزین تا افق 1420 به حدود 220 میلیون لیتر در روز میرسد؛ رقمی ۲ برابر تولید فعلی اما برای حل مساله ناترازی بنزین، ابتدا باید مشخص کرد ریشههای مشکل کجاست و ناظر به آنها راهکار ارائه داد.
* خودروهای بیکیفیت ۲ برابر استاندارد بنزین مصرف میکنند
پیشتر در صفحه فضای مجازی رهبر انقلاب در اردیبهشت سال 99 با انتشار متنی از سخنرانی ایشان، علل ناترازی بنزین بررسی شده بود، در این توئیت آورده شده است: «آن ذهن و فکری که میتواند ماهواره را تولید کند و برای ارسال ماهواره بعدی در مدار 36 هزار کیلومتری هدفگذاری کند، قطعا چنین روحیه، ابتکار و خلاقیت برای تولید خودرو با مصرف 5 لیتر بنزین در 100 کیلومتر و در دیگر بخشهای تولید نیز دارد». طبق گفته جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش، مصرف بنزین در خودروهای داخلی 2 برابر استاندارد جهانی است و اگر این خودروها استاندارد بودند اکنون ایران میتوانست روزانه 50 میلیون لیتر بنزین صادر کند که درآمد حاصل از آن معادل 4 ماه درآمد صادرات نفت کشور است.
* اسقاط خودروها در مسیر احیا ولی با سرعت کند
بر اساس گزارش وزارت صمت، هماکنون 13 میلیون از 37 میلیون وسیله نقلیه فعال در سطح کشور فرسوده هستند. مصرف بنزین و گازوئیل خودروهای فرسوده 2 برابر خودروهای جدید است و کارشناسان میزان هدررفت سوخت خودروهای فرسوده را سالانه 100 هزار میلیارد تومان برآورد میکنند. انجمن اسقاط خودرو در گزارشی تاکید کرده، با خارج شدن خودروهای فرسوده از مدار فعالیت، 33 میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفهجویی خواهد شد. طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، اسقاط خودرو در کشور روند نزولی به خود گرفت و از سالانه حدود 350 هزار خودرو به کمتر از 7 هزار خودرو در سال 99 رسید. البته در ۲ سال گذشته این عدد به 20 هزار خودرو افزایش یافته ولی همچنان اختلاف تا وضعیت ایدهآل چشمگیر است.
* کاهش نسبی قیمت بنزین توسعه سیانجی را متوقف کرد
در سالهای گذشته، روند توسعه سوختهای جایگزین نیز در سبد سوخت کشور متوقف شده است. طبق آمار شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، از سال 92 تاکنون رشد مصرف سیانجی و رشد تعداد جایگاههای این سوخت پاک متوقف شده و سهم این سوخت جایگزین بنزین در سبد سوخت کمتر و کمتر شده است. البته به اعتقاد کارشناسان، تشویق مردم به سمت استفاده از سیانجی نیازمند استفاده از ابزارهای قیمتی است، زیرا با توجه به کاهش سالانه قیمت نسبی بنزین نسبت به تورم، مردم عملا هیچ انگیزهای برای استفاده از این سوخت پاک ندارند، به طوری که طرح دوگانهسوز کردن رایگان یک میلیون و 464 هزار خودرو که باید در سال گذشته به پایان میرسید هماکنون فقط 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
* اهتمام صفر دولت یازدهم و دوازدهم در خرید اتوبوسهای جدید
یکی دیگر از دلایل افزایش مصرف و ناترازی بنزین، توقف توسعه حملونقل عمومی در کشور است. طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، در 8 سال دولت یازدهم و دوازدهم، هیچ اتوبوس جدیدی با مشارکت دولت در ناوگان حملونقل کشور اضافه نشد و این موضوع، با توجه به کاهش نسبی قیمت بنزین زمینه ناترازی را ایجاد کرد.
* افزایش تولید نمیتواند با مصرف افسارگسیخته بنزین رقابت کند
افزایش تولید بنزین هر چند میتواند به رفع ناترازی کمک کند اما کارکرد اصلی احداث پتروپالایشگاهها با توجه به هزینه بالای سرمایهگذاری در کاهش خامفروشی، صادرات فرآورده و در نتیجه بیاثر کردن تحریم نفتی تعریف میشود. به عنوان مثال ساخت طرح پتروپالایشگاه شهید سلیمانی با سرمایهگذاری 11 میلیارد دلاری که در خوشبینانهترین حالت در سال 1410 وارد مدار میشود، فقط 6.5 میلیون لیتر بنزین تولید میکند. در آن زمان، مصرف حداقل 50 میلیون لیتر بیشتر شده است.
* تجربه موفق ایران در کنترل مصرف سوخت در سال 86
در مجموع راهکارهای متعدد غیرقیمتی و قیمتی برای رفع ناترازی بنزین و بازگشت ایران به باشگاه صادرکنندگان بنزین وجود دارد که از جمله آنها میتوان به بهینهسازی موتورهای احتراقی خودروها، اسقاط خودروها، توسعه سوختهای جایگزین و توسعه حملونقل عمومی اشاره کرد؛ راهکارهایی که البته در شیوه اجرا باید ذیل یک برنامه جامع با پوشش دغدغههای معیشتی مردم همراه باشد. تجربه قانون توسعه حملونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و «هدفمندی یارانهها» در سال 86 بخوبی نشان داد میتوان با تدوین یک برنامه جامع، مصرف بنزین را کاهش داد و به گفته وزیر نیرو سود 100 میلیارد دلاری از کنترل مصرف به اقتصاد ایران تزریق کرد.
* تولید روزانه بنزین در ایران به ۱۳۰ میلیون لیتر میرسد
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: به موازات تولید بنزین، احداث پالایشگاههای نو و کیفیسازی باید در دستور کار قرار گیرد. با احداث پالایشگاههای جدید و کیفیسازی پالایشگاههای موجود میتوانیم به تولید روزانه ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین در کشور دست یابیم. جلیل سالاری بیان کرد: در عمده کلانشهرها بر اساس تکالیفی که داریم بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو توزیع میشود. در زمینه دیگر فرآوردههای نفتی هم تا سال ۱۴۰۴ به استاندارد یورو میرسیم. وی افزود: در حوزه نفتکوره طرحهای جامعی در همه شرکتهای پالایشی طراحی شده که بتدریج اجرایی میشوند. در این زمینه به همکاری میاندستگاهی نیاز داریم زیرا طرحهای ما بیشتر محیط زیستی هستند، از این رو تسریع در صدور مجوزها الزامی است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش توضیح داد: ۱۵ میلیارد دلار تاکنون به طرحهای بهینهسازی صنایع پالایشی اختصاص داده شده است و افزون بر این به ۹ میلیارد دلار سرمایهگذاری دیگر در طرحهای ارتقای کیفی نفت کوره نیاز داریم. وی با تأکید بر اینکه درباره نرخ سوم بنزین، مصوبه و ابلاغیهای نداشتهایم، گفت: واردات بنزین هم تنها در شرایطی که پالایشگاهها تعمیرات اساسی دارند، انجام میشود.
ارسال به دوستان
اخبار
آغاز فروش خودروهای وارداتی به متقاضیان جدید
متقاضیان خرید خودروهای وارداتی برای ثبتنام در دور جدید عرضه این خودروها 15 تا 18 بهمن فرصت دارند نسبت به افتتاح حساب وکالتی به مبلغ 500 میلیون تومان اقدام کنند. بر اساس اطلاعیه شماره 2 سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی، ثبتنام جدید جهت عرضه خودروهای مازاد وارداتی فروش فوری با زمان تحویل حداکثر 3 ماهه از دیروز آغاز شد. در اطلاعیه این سامانه آمده است: به اطلاع همه افراد واجد شرایط در ماده 4 دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری (مصوبه جلسه 543 شورای رقابت) میرساند از روز دوشنبه مورخ 1402/11/16 تا ساعت 23:59 روز جمعه 1402/11/20 میتوانند ثبتنام انجام داده و یک اولویت از سبد محصولات اعلامی انتخاب کنند. متقاضیان باید از روز یکشنبه 1402/11/15 تا ساعت 13 روز چهارشنبه 1402/11/18 یکی از حسابهای خود را نزد شعب بانکهای واجد شرایط اعلامی در سامانه به نام خودروی وارداتی وکالتی و مبلغ 5 میلیارد ریال مسدود کنند. قیمت اعلام شده، قیمت قطعی در مبادی ورودی بوده و هزینههایی مانند بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینههای شمارهگذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و ... به قیمتهای فوق اضافه میشود که واردکنندگان با رعایت آییننامه اجرایی قانون حمایت از مصرفکنندگان خودرو میتوانند نسبت به دریافت آن و در موعد مقرر نسبت به تحویل خودرو اقدام کنند.
واردکنندگان میتوانند پس از فراخوان اولیه و با دریافت 50 درصد قیمت علیالحساب نسبت به انعقاد قرارداد با متقاضی اقدام کنند. قیمت قطعی خودروهای مذکور پس از ارائه تمام مستندات و مدارک مثبته و بر اساس آخرین ضوابط و مقررات تعیین و متعاقباً در سامانه بارگذاری خواهد شد. عدم واریز وجه در هر یک از مراحل ذکر شده و حداکثر 5 روز پس از فراخوان صورت گرفته، به منزله انصراف از طرح بوده و متقاضی از اولویتبندی خودروی وارداتی انتخابی حذف میشود. همه شرکتهای واردکننده باید مطابق آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو نسبت به تحویل خودرو و دریافت وجه از مشتریان اقدام کنند، در صورت تاخیر در تحویل و... قراردادهای مذکور مشمول جرایم مندرج در آییننامه فوق خواهند شد. با وکالتی کردن حساب و ثبتنام اولیه در سامانه یکپارچه هیچ تعهدی مبنی بر تخصیص خودرو ایجاد نخواهد شد. همچنین اطلاعات کلیه متقاضیان مرتبط با این طرح حسب ماده 19 آییننامه اجرایی ماده 14 الحاقی قانون مبارزه با پولشویی و طرح مالیات بر عایدی سرمایه در اختیار نهادهای ذیربط قرار میگیرد.
***
شناسایی زمین برای شهرکسازی در ۳ نقطه تهران
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از انجام مطالعات و شناسایی نقاط مناسب برای شهرکسازی در خوارزمی پاکدشت، اعتمادیه پرند و ملارد واقع در استان تهران خبر داد. ارسلان مالکی یادآور شد: در طرح نهضت ملی مسکن چند روش برای تأمین زمین تعریف شده که یکی از آنها شناسایی اراضی چسبیده به محدوده شهر و الحاق آن به محدوده شهرهای موجود برای ساخت واحدهای مسکونی است. وی افزود: یکی از روشهای جدید، شهرکسازی است که بر اساس آن، خارج از حریم شهر، مکانی برای ایجاد یک شهرک مستقل بهمنظور ساختوساز با شرایط خاص و تراکم کم شناسایی میشود تا اگر کسی بخواهد با فاصله منطقی از شهر، سکونتگاه ویلایی داشته باشد، این امکان فراهم شود. وی با بیان اینکه تاکنون 50 نقطه شناسایی شده و 23 نقطه در شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب شده است، تصریح کرد: سایر نقاط نیز در مراحل مختلف قرار دارد و یزد و قم 2 استانی هستند که ساختوساز در قالب شهرک در آنها آغاز شده است. در تهران نیز مطالعات و شناسایی نقاط مناسب برای شهرکسازی آغاز شده و تاکنون در خوارزمی پاکدشت، اعتمادیه پرند، ملارد و... شناسایی اراضی انجام شده است. وی با اشاره به صنعتشهرها گفت: تاکنون زمین به استعداد ساخت بیش از 110 هزار واحد به صنعتشهرها اختصاص داده شده و در بخشی از آنها در شهرهایی مثل ماهشهر و خواف کلنگزنی و آمادهسازی شروع شده است. مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: در تهران هم تلاش میکنیم در یکی از شهرهای اطراف مثل اشتهارد تأمین مناسب اراضی در قالب صنعتشهرها انجام شود. مالکی با اشاره به اینکه «صنعت شهر» مهمترین رویکرد دولت سیزدهم برای استفاده از مشارکت واحدهای تولیدی و صنعتی در فرآیند تامین زمین کارکنان و کارگران است، گفت: در این راستا دولت تسهیلات و تخفیفها و مجوزهای لازم را تامین و ابلاغ میکند و واحدهای تولیدی در تامین زمین و احداث واحدهای مسکونی پرسنل خود مشارکت خواهند داشت.
***
آغاز پنجمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله
پنجمین حراج شمش طلا از ساعت ۱۲ روز یکشنبه ۱۵ بهمن در مرکز مبادله ارز و طلای ایران آغاز شد. بر اساس شیوهنامه نحوه برگزاری حراج حضوری شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، پنجمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد از ساعت 12دیروز انجام شد. زمان جلسه حراج از ساعت 12 الی 16 بود و وجهالضمان مبلغ 3 میلیارد و 500 میلیون ریال (3،500،000،000 ریال) به ازای هر قطعه شمش طلای استاندارد بود.
متقاضی خرید باید تا ساعت 24 روز شنبه مورخ 14 بهمن 1402 مبلغ وجهالضمان را پرداخت میکرد. گفتنی است مبلغ وجهالضمان باید نزد بانک ملی ایران، شعبه بانک کارگشایی مرکز و به شماره حساب مرکز مبادله ارز و طلای ایران پرداخت شود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|