|
ارسال به دوستان
اخبار
رأی ما ایران را میسازد
در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، جدیدترین طرح دیوارنگاره میدان انقلاب تهران همراه با شعار «رأی ما ایران را میسازد...» رونمایی شد. این دیوارنگاره دعوتی جمعی از مردم برای حضور در انتخابات است که با نشانی از برنامه تلویزیونی «به اضافه یک» اکران شد. برنامه تلویزیونی «به اضافه یک» این روزها به همت مرکز هنری - رسانهای نهضت و با هدف تبیین اهمیت حضور در انتخابات روی آنتن رسانه ملی میرود.
***
بندرعباس صاحب یک پردیس سینمایی جدید شد
پردیس سینمای بندرعباس مال در طبقه دوم زون فرهنگی و تفریحی این مجتمع با مساحتی بالغ بر ۱۶۰۰ مترمربع شامل 3 سالن است. این پردیس سینمایی با حضور رضا عطاران افتتاح شد. سالن شماره یک این پردیس با ظرفیت ۲۲۰ صندلی با امکان پخش فیلم، اجرای تئاتر، برگزاری همایش و سمینار و ۲ سالن دیگر با ظرفیتهای ۱۸۶ و ۱۷۴ صندلی با کیفیت صدای دالبی و بهرهمندی از مدرترین تجهیزات و سیستمهای صوت و تصویر به پخش فیلم اختصاص دارد. از دیگر امکانات این پردیس سینمایی که توسط بخش خصوصی ساخته شده و به بهرهبرداری رسیده است، میتوان به سالن انتظار مجهز به 2 بوفه و لابی با طراحی متفاوت اشاره کرد.
***
معارفه مدیر جدید مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری
صبح روز گذشته آیین معارفه میلاد عرفانپور به عنوان مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری برگزار شد. همچنین احمد رمضی جایگزین عرفانپور به عنوان سرپرست مرکز موسیقی حوزه هنری شد. در مراسم معارفه مدیران 2 مرکز حوزه هنری که در جلسه شورای مدیران برگزار شد، میلاد عرفانپور رسما به عنوان مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری معرفی شد. عرفانپور از شعرای شناختهشده کشور است که پیش از این مدیریت مرکز موسیقی حوزه هنری را برعهده داشت. در این مراسم همچنین احمد رمضی، آهنگساز، مدرس و کارشناس حوزه موسیقی سرپرست مرکز موسیقی معارفه و جایگزین میلاد عرفانپور در این مرکز شد.
***
احداث سالن شماره 3 تماشاخانه ایرانشهر
رئیس تماشاخانه ایرانشهر با اعلام خبر احداث سالن شماره 3 این تماشاخانه در آینده نهچندان دور گفت: در حال بررسی طرحهای سازهای مختلف هستیم و سعی داریم تا جایی که ممکن است سالن شماره ۳ به تماشاخانه ایرانشهر متصل باشد. پیشتر مرحوم رضا حداد به دنبال احداث سالنی در فضایی سمت زمینهای بازی «بوستان هنرمندان» بود ولی ما قصدمان این است که با کمک سازمان پارکها و فضاسازی، تمهیداتی در نظر گرفته شود که سالن شماره ۳ به مجموعه متصل و لابی مشترک داشته باشد. حمید نیلی یادآور شد: رئیس سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران بسیار تمایل دارد این سالن با تکنولوژی جدید در حدود ۷ ماه احداث شود و یکساله مورد بهرهبرداری قرار گیرد. وی با اشاره به اینکه طرحهای سازهای پیشنهادی به رئیس سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران ارائه شده است، تاکید کرد: لازمه اجرایی شدن این پروژه این است که طرحهای سازهای توسط رئیس سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران با توجه به امکانات سازمان بررسی شوند تا مشخص شود کدام یک از این طرحها میتواند در سریعترین زمان ممکن و بهترین شرایط راهاندازی شود.
***
معاون آفرینشهای فرهنگی - هنری بنیاد رودکی منصوب شد
محمد اللهیاریفومنی، مدیرعامل بنیاد رودکی در حکمی سیدامیرعباس ستایشگر را به عنوان مشاور ارشد و معاون آفرینشهای فرهنگی هنری این بنیاد منصوب کرد.
ستایشگر متولد ۱۳۵۸، دانشآموخته دوره کارشناسی موسیقی از دانشگاه سوره، دارای مدرک کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی و همچنین دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه خوارزمی است. وی علاوه بر مدیرعاملی انجمن موسیقی ایران، چندین دوره دبیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر، بخش نسلی دیگر، دبیری بخش پژوهش، عضویت در هیات انتخاب و داوری بخش موسیقی و رسانه را در دورههای مختلف این جشنواره بر عهده داشته است. وی همچنین عضویت در هیاتمدیره مجمع صنفی ناشران موسیقی، انجمن موسیقی استان تهران و کانون پژوهشگران خانه موسیقی، دبیر هنری همایش «حافظ و موسیقی» و «عطار و موسیقی» را در کارنامه فعالیتهای خود دارد. مدیرعامل بنیاد رودکی همچنین از خدمات حسن سهرابی، معاون پیشین آفرینشهای فرهنگی هنری قدردانی کرد.
***
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر منصوب شد
با حکم معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خراسانیزاده، مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر منصوب شد. در حکم سالاری خطاب به خراسانیزاده آمده است: توجه به مهمترین رویداد تجسمی ایران اسلامی و برنامهریزی دقیق جهت برگزاری هرچه باشکوهتر آن نیازمند مشورت با اساتید و زمانبندی مناسب است. به همین منظور با عنایت به تعهد، سوابق و تجارب ارزنده جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر منصوب میشوید. امید است در سایه الطاف الهی و با همفکری و همکاری سایر اعضا و بهرهگیری از تمام توان و قابلیتهای مرکز هنرهای تجسمی نسبت به برگزاری هرچه باشکوهتر این رویداد در سایه توجهات حضرت ولیعصر (عج)، موفق و موید باشید.
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با امیر مشهدیعباس، دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان
نقشی برای آینده رنگی
محمد محمدی: بیستوهشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان در حالی به کار خود در اردکان یزد پایان داد که با توجه به آمار اعلام شده از سوی ستاد جشنواره، دوره بیستوهشتم را با 1600 اثر در حوزه تئاتر کودک و نوجوان باید یکی از پررونقترین دورهها در 3 دهه برگزاری این رویداد تئاتری برشمرد؛ جشنواره که در بهترین زمان ممکن یعنی آیین اختتامیه دوره بیستوهفتم حکم دبیری امیر مشهدیعباس تمدید شد و بدون فوت وقت و از دست دادن زمان، ستاد اجرایی به کار خود ادامه داد و در نهایت نیز با استقبال هنرمندان به یکی از ادوار نمونه و منتخب بدل شد؛ سیاستی که سالها بسیاری از منتقدان و هنرمندان بر آن تاکید داشتند اما وجود دلایل متعدد از جمله بروکراسی اداری آن را غیرممکن کرده بود. از همین رو یکی از مهمترین دغدغههای متولیان و مسؤولان ادوار سابق، فرصت و زمان محدود از زمان اعلام دبیر در این رویداد بود که در این دوره با تمدید حکم مشهدیعباس، بینقص و موثر برگزار شد. جشنواره امسال برخلاف رویه سابقش از استان همدان به عنوان خاستگاه تئاتر کودک و نوجوان به استان یزد منتقل و دوره بیستوهشتم جشنواره تئاتر کودک برای نخستین بار در چند شهرستان استان یزد با محوریت اردکان برگزار شد. از همین رو با اتمام جشنواره این دوره با امیر مشهدیعباس پیرامون نقاط قوت و ضعف جشنواره بیستوهشتم به گفتوگو نشستیم:
***
* آقای مشهدیعباس، لطفا درباره برپایی بیستوهشتمین دوره جشنواره تئاترکودک و نوجوان بفرمایید و اینکه چه شد این رویداد مهم از همدان به یزد منتقل شد.
قرار بود ما جشنواره را امسال هم مطابق با توافقنامهای که بین استاندار محترم همدان و وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد شده بود در همدان برگزار کنیم اما نکتهای که وجود داشت این بود که استاندار همدان موارد و تعهداتی را که مربوط به این استان میشد نپذیرفت و به دلایلی از جمله کمبود بودجه، صرفا در بخش اسکان حاضر به مشارکت شدند، بنابراین ما جلسات متعددی را با استاندار و مدیران کل استان برگزار کردیم. به هر حال جشنواره صرفا اسکان نیست، بلکه مواردی چون زیرساخت سالنهای مورد استفاده، تبلیغات شهری، پذیرایی، حملونقل هنرمندان و سایر موارد هم وجود دارد. در حالی که ما میدانستیم این بزرگواران جشنوارههای دیگری را با هزینههای بیشتر برگزار کرده بودند ولی دلیل عدم همکاریشان برای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را متوجه نمیشدم و نمیدانستم، از طرفی هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان انسانهای بسیار شریفی هستند و اصرار بیش از حد ما شأنیت هنرمندان را پایین میآورد، به همین خاطر با مشورتی که با دکتر نظری مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی داشتم، ایشان پیشنهاد برگزاری این رویداد در استان یزد را مطرح کردند و در نهایت با تفاهمی که با دوستانمان در این استان داشتیم قرار به برپایی جشنواره در شهر اردکان یزد شد. مذاکرات با استان همدان باعث از دست رفتن زمان شده بود اما با مساعدت فرماندار اردکان و با تلاش شبانهروزی مدیران استانی و هنرمندان یزدی، سالنها برای برگزاری طی مدت یک ماه آماده شدند. این نکته را فرموش نکنیم همین اندازه که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باعث تجهیز سالنهای اردکان شد و همین سالنها انگیزه مضاعفی را به هنرمندان برای کار کردن منتقل کرد، خود جای امیدبخشی بسیاری داشت.
* به هر حل برپایی یک رویداد بینالمللی بسیار متفاوتتر از رویداد سراسری است که نیازمند تجربه مدیریت و زیرساختهای ویژه است، آیا نگرانیای بابت این موضوع بهرغم برگزاری در اردکان یزد نداشتید؟
ببینید! بالاخره در هر استانی وقتی قرار است برای نخستین بار یک رویداد بینالمللی برگزار شود طبیعتا با سختیهای متعدد و مختلفی مواجه خواهید شد؛ از زیرساختها در استان بگیرید تا مواردی چون عدم تمایز در مدیریت برپایی یک رویداد سراسری با بینالمللی در بین مسؤولان اجرایی استان، در حالی که بحث بینالملل بودن رویداد شرایط ویژهتری را طلب میکند اما با تمام این تفاسیر در استان یزد فضا بسیار مهیا بود که جشنواره را پیش ببریم و انصافا هم فرماندار اردکان و هم مدیرکل ارشاد استان یزد پای کار آمدند و به همراه تمام هنرمندان اردکان و استان یزد تلاش کردند تا این اتفاق مهم بیفتد.
* آمار منتشر شده امسال حکایت از استقبال کمنظیر هنرمندان از جشنواره داشت؛ بفرمایید چقدر از هنرمندان فعال در حوزه تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره امسال مشارکت کردند؟
تقریبا میتوانم بگویم حدود 80 درصد هنرمندان کودک و نوجوان که به صورت ثابت در حوزه تئاترکودک و نوجوان فعال هستند در این رویداد حضور داشتند و احساس میکنم اصول داوری هم بسیار عادلانه بود و مردم نیز استقبال بسیار گرم و پرشوری داشتند، چراکه این حال خوب مردم به ما انرژی میداد تا جشنواره را ادامه دهیم. به نظر من بسیاری از مردم استان یزد به تئاتر علاقه دارند و به آن احترام میگذارند.
* امسال کارگاههای جشنواره همزمان با برپایی این رویداد بود، در حالی که در نشست خبری اظهار کرده بودید از دورههای بعدی این کارگاهها پیش از شروع باشند تا نتایج آن در جشنواره مشخص شود. بفرمایید اساسا یک کارگاه آموزشی چه خروجی و نتایجی دارد و ایدهآل شما در این زمینه چیست؟
ما امسال هیچ کارگاه آموزشی برای هنرمندان نداشتیم اما کارگاههایی که برگزار کردیم برای کودکان و نوجوان بود که در دل جشنواره انجام شد. از طرفی با دعوت از هنرمندان مطرح خارجی تلاش کردیم آنان در جشنواره حضور داشته باشند تا طی سخنرانیهای خود که به نوعی انتقال اطلاعات از نمایشها و لکچرهایی را در آثارشان مطرح میکردند، به نوعی همان موضوع انتقال تجربه را بیان کرده باشند. در هر صورت حتی اگر کارگاهی در جشنواره برگزار شد، از جمله کارگاههایی مانند تحلیل شخصیت بازیگر و عروسک و آموزش ماسک، آن هم توسط هنرمندان بینالمللی صورت پذیرفت که به نوعی کارگاههای انتقال تجربه و تحلیل بود و نه کارگاه آموزشی. معتقدم اگر قرار باشد کارگاه آموزشی برای هنرمندان برگزار شود باید چند ماه قبل از جشنواره برگزار شود تا تاثیراتش را در جشنواره ببینیم.
* بودجه جشنواره بیستوهشتم چقدر بود و به نظر شما با توجه به اینکه این رویداد مخصوص کودکان و نوجوانان است و طبعا هر چه هزینه در این رویداد شود به نوعی برای نسل آینده تئاتر مفید خواهد بود؛ چه ایدهآلهایی در حوزه مالی باید تامین شود تا جشنواره به نتایج قابل قبول و امیدوارکنندهای برسد؟
جشنواره تا به اتمام نرسد و هزینهها کاملا بسته نشود، نمیتوان درباره بودجه کامل جشنواره سخن گفت اما انشاءالله با مشخص شدن تمام هزینهها حتما اعلام میکنم. اما در رابطه با اینکه چقدر بودجه مکفی است، باید عرض کنم واقعا به زور و با هر عددی که هست جشنواره را جمع کردیم و انشاءالله وزارتخانه یا بودجه را افزایش بدهد یا دوستانی که موازی کار میکنند با همافزایی با این جشنواره باعث افزایش بودجه شوند تا جشنواره بهتری برای سال آینده رقم بخورد.
* در پایان اگرسخن و صحبتی باقی مانده است بفرمایید.
بارها گفتهام این بودجهها هزینه نیست، بلکه هر بودجهای را برای کودک و نوجوان هزینه کنیم، اگر به چشم سرمایهگذاری ببینیم حتما برای ما راحتتر خواهد بود و با همین سرمایهگذاریهای کوچک است که میتوانیم در حقیقت اندیشه و ذهن مخاطب کودک و نوجوان را در آینده بسازیم. امیدوارم برای این بچهها و نوجوانان کم نگذاریم.
ارسال به دوستان
در آستانه برگزاری سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی در کشور
ایران قطب انیمیشنسازی خواهد شد
گروه فرهنگ و هنر: اول اسفند سال 1377 نخستین دوره جشنواره پویانمایی در کشور به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان کار خود را درحالی به دبیری حسین وزیری آغاز کرد که در آن سال و برای نخستین بار بیش از 680 اثر در 2 بخش داخلی و بینالمللی به جشنواره ارسال شده بود؛ جشنوارهای که در آن سال چندان مورد اقبال اهالی هنر قرار نگرفت اما اکنون و با گذشت 25 سال تنها در بخش بینالملل بیش از 1000 اثر متقاضی حضور در این رویداد شدهاند؛ جشنوارهای که به گفته محمدرضا کریمیصارمی با 13 باکس انیمیشن در بخش داخلی و 53 پایاننامه در بخش دانشگاهی، متقاضی حضور شدند. صد البته که هنر صنعت انیمیشن امسال در جشنواره فیلم فجر بهرغم بیمهری از سوی متولیان و داوران با وجود اینکه 4 فیلم کاملا حرفهای نادیده گرفته شد اما آمار و ارقامی که دبیر سیزدهمین دوره جشنواره پویانمایی در نشست خبری اعلام کرد موج بلند بالایی پیرامون ساخت و تولید انیمیشن در کشور به راه افتاده است، آن هم در شرایطی که امسال انیمیشن بچه زرنگ با جذب بیش از یک میلیون مخاطب نه تنها رکورد پرمخاطبترین فیلم کودک و نوجوان طی یک دهه گذشته را به نام خود کرد بلکه به عنوان پرفروشترین فیلم انیمیشن ایران نیز لقب گرفت. از همین رو میتوان جشنواره پویانمایی در دوره سیزدهم را به نوعی مهمترین هماورد این حوزه در کشور خواند؛ رویدادی که با مشارکت بسیاری از فعالان و هنرمندان این حوزه امسال رنگ و بوی متفاوتی به خود خواهد گرفت.
دبیر سیزدهمین دوره جشنواره پویانمایی در نشست خبری که روز گذشته در کانون پرورش فکری برگزار شد با اشاره به روند صعودی و پرسرعت انیمیشنسازی در کشور گفت: ایران در حال تبدیل شدن به یک قطب انیمیشنسازی است. امروز غیر از آمار غیررسمی، ۲۵ انیمیشن در کشور در حال تولید است. امروز فیلمسازان ما بر تکنولوژی غالب شدهاند و به دنبال محتوای خوب هستند؛ مثل انیمیشن «بچه زرنگ» که فروش آن در سال جاری توانست از مرز ۶۰ میلیارد تومان هم عبور کند. انیمیشن فرصت خوبی برای سرمایهگذاری و این جشنواره پایگاه خوبی برای عرضه آثار است.
کریمی صارمی با اشاره به اینکه جشنواره پویانمایی در 2 بخش مسابقه ملی و بینالمللی برگزار میشود، گفت: از دوره سوم، این جشنواره در تقویم رویدادهای جهانی ثبت شد. این موضوع چند دلیل دارد. منظم برگزار شدن، داشتن کاخ واحد، جمعآوری داوران خوب و... از این موارد است که باعث میشود یک جشنواره اعتبار جهانی پیدا کند. چند سال گذشته به دلیل کرونا، جشنواره در زمان خود برگزار نشد و برای اینکه به تقویم جهانی خود برگردیم شبانهروز کار کردیم و حالا میتوانیم جشنواره را در زمان خود برگزار کنیم و تداخلی با جشنواره انسی، اتاوا و... نداشته باشد. وی با ارائه آماری از آثار ارسالی به این دوره از جشنواره گفت: برخی فیلمها به دلیل طولانی شدن مراحل فنی نرسیدند. در بخش بینالملل ۱۰۳۴ اثر ثبتنام کردند اما در نهایت ۱۶۲ فیلم به بخش بینالملل راه یافتندکه ۳۳ فیلم از کشور خودمان هم در میان آنها حضور دارند. کریمیصارمی درباره محل نمایش آثار توضیح داد: ما 7 باکس نمایش ایران، 3 باکس فیلم بلند ایران و ۱۳ باکس نمایش بینالملل خواهیم داشت. یک سالن کوچک در موزه کانون طراحی شده تا جاماندگان بتوانند به تماشای فیلمها بنشینند. امسال یک سالن باغ کتاب به این رویداد اختصاص یافته که صبحها ویژه مدارس و بعدازظهرها ویژه خانوادههاست. سالن کانون در اصفهان هم عین به عین سالن اصلی نمایش در تهران، نمایش فیلم خواهد داشت. سالن کنفرانس که سالن نشستهای تخصصی ما است هم به این رویداد اختصاص دارد. دبیر سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران گفت: چند سالی است که در این رویداد پایاننامهها هم مورد بررسی قرار میگیرد. امسال ۵۳ پایاننامه به ما رسید که ۲۸ پایاننامه از میان آنها انتخاب شد. در این دوره جشنواره جشنوارهها و مروری بر آثار سینمای چین را هم داریم. گروهی از چین به هزینه خودشان به ایران میآیند چون آنها پی بردهاند ما بهترین نیروها را برای تولیدات انیمیشن داریم. آنها میخواهند بیایند تا افراد و تولیدات را شناسایی کنند و تولید مشترک داشته باشیم.
کریمی صارمی بیان کرد: «فلسطین سرزمین مقدس» عنوان بخش دیگری از جشنواره است. در دنیا وقتی فاجعهای رخ میدهد بعد از آن از سینما برای کمرنگ شدن آن فاجعه کمک میگیرند. ما در یک نشست تخصصی تولید ۱۰ فیلم کوتاه پویانمایی را کلید خواهیم زد تا کشتار ۱۱ هزار کودک در ۲ ماه ثبت جهانی شود. به همین منظور از بهترین فیلمسازان و تولیدکنندگان دعوت کردیم برای سال آینده ۱۰ فیلم خوب در این حوزه داشته باشیم. وی در بخش دیگری از این نشست گفت: بازار بینالمللی، میتینگ و جلسات دیدار از دیگر قسمتهای جشنواره است. در روز پویانمایی ضمن برگزاری مراسم، بهترین آثار پویانمایی را در قالب یک مجموعه به مراکز مختلف ارسال میکنیم، همچنین ماشینهای سیار کانون هم آثاری را در مناطق مختلف به نمایش میگذارند.
ارسال به دوستان
«اوپنهایمر» جایزه بهترین فیلم انجمن تهیهکنندگان آمریکا را دریافت کرد
مسیر همواربمب
گروه فرهنگ و هنر: در حالی که دقیقا 2 هفته دیگر تا برگزاری نودوششمین دوره اهدای جایزه اکادمی اسکار زمان باقی مانده است، شامگاه یکشنبه 6 اسفند انجمن تهیهکنندگان آمریکا به عنوان مهمترین پیشزمینه جوایز اسکار برگزیدگان خود را معرفی کرد. سابقه نشان داده است به هر فیلمی در این مراسم جایزه داده شود به احتمال بسیار زیاد اسکار بهترین فیلم را هم دریافت خواهد کرد و همانطور که پیشبینی میشد یازدهمین ساخته کریستوفر نولان با دریافت این جایزه انجمن تهیهکنندگان آمریکا حالا مسیر بسیار هموارتری را برای رسیدن به مهمترین جایزه آکادمی اسکار پیش رو دارد، البته که اهدای جایزه زانوک به نولان بیش از آنکه وجه و جنبه هنری داشته باشد به نوعی هموار کردن مسیر در کسب عنوان مهمترین فیلم اسکار 2024 است؛ فیلمی که با حمایتهای سیاسی و نامزدی در 13 رشته اسکار باید از هماکنون زمینهساز پروپاگاندای رسانه در صبح روز دوشنبه 21 اسفند و پس از پایان مراسم اسکار دانست. آشی که آنقدر شور شده که حتی فیلمسازی مانند «دیوید فینچر» که محصول سیستم فیلمسازی هالیوود است هم جایی در نظر گرفته نمیشود و آثاری چون «مورد عجیب بنجامین باتن» یا حتی «شبکه اجتماعی» نه تنها در زانوک دیده نمیشوند، بلکه حتی به اسکار نیز راه نمییابند تا مبادا اثری که کوچکترین نقدی به ارکان نظام حکومتی آمریکا دارد، بیجهت مورد ستایش واقع شود.
در این مراسم در کنار کریستوفر نولان، اما توماس، چاک روون و تیم تهیهکننده فیلم «اوپنهایمر» جایزه داریل اف. زانوک را دریافت و ۲ هفته مانده به برگزاری مهمترین فستیوال سینمایی جهان خود را برای کسب اسکار بهترین فیلم آماده کردند. در این مراسم اما توماس پس از دریافت «داریل اف. زانوک» (جایزه انجمن تهیهکنندگان آمریکا) گفت: ممکن است بسیاری ندانند که نولان در حالی که نویسنده و کارگردان فیلم بود، در نقش خود به عنوان تهیهکننده هم بهترین عملکرد را داشت. او فوقالعاده است و ما اکنون در 12 فیلم با هم کار کردهایم.
نولان هم عنوان کرد او و توماس با وجود نامزدیهای قبلی، هرگز برنده جایزه زانوک نشده بودند. وی گفت: با این حال هر بار در این جمع بودیم، حمایت بسیار زیادی را احساس کردیم.
«اوپنهایمر» موفق شد رقبایی چون «داستان آمریکایی»، «آناتومی یک سقوط»، «باربی»، «جاماندگان»، «قاتلان ماه کامل»، «مایسترو»، «زندگیهای گذشته»، «بیچارهها» و «منطقه مورد علاقه» را پشت سر بگذارد.
«خرس» از شبکه هولو جایزه دنی توماس را برای بهترین تولید سریال کمدی اپیزودیک دریافت کرد و در بخش سریال درام «جانشینی» برنده میدان شد. جایزه بهترین تهیهکننده سریال کوتاه هم به «بیف» اهدا شد. «سسامی استریت» هم جایزه بهترین تولید برنامه کودک را برد.
جایزه بخش انیمیشن به «مرد عنکبوتی: در سراسر دنیای عنکبوتی» رسید و «سمفونی آمریکایی» به عنوان بهترین تولید مستند انتخاب شد.
در این مراسم رایان کوگلر، کارگردان «پلنگ سیاه» برای قدردانی از چارلز دی. کینگ، مدیر آژانس استعدادهای سیاه، جایزه «مایل استون» را به وی اهدا کرد. کینگ گفت نخستین آمریکایی آفریقاییتبار است که این جایزه را دریافت میکند.
وی افزود: روی شانههای همه تهیهکنندگان، مدیران اجرایی، والدینم و اجدادم میایستم که فداکاری کردند و این مسیر را برای من باز کردند. در پایان شب، گییرمو دلتورو، کارگردان برنده اسکار ادای احترامی به مارتین اسکورسیزی کرد که به عنوان برنده جایزه دستاورد دیوید او. سلزنیک سال 2024 انتخاب شده بود. دلتورو ضمن تجلیل از آثار تعیینکننده وی مانند «راننده تاکسی» و «رفقای خوب»، گفت اسکورسیزی یکی از دگرگونکنندهترین لحظات زندگی حرفهای خود را سپری میکند. دل تورو افزود: روح یک هنرمند را نمیتوان رام کرد. این زندگی وحشیانه و حتی غیرقابل اهلی شدن باقی خواهد ماند و حتی در دهه چهارم یا پنجم زندگی حرفهای وی نیز به حیات خود ادامه میدهد. اسکورسیزی هم با تشویق ایستاده سالن از هیچکاک یاد کرد که گفته بود: وقتی چنین جایزهای را دریافت میکنید، میخواهید خودتان را نیشگون بگیرید تا مطمئن شوید این جایزه برای پس از مرگ نیست.
در این دوره فیلمهای باربی، اوپنهایمر، جاماندگان، زندگیهای گذشته، موجودات بیچاره، مایسترو یا رهبر ارکستر، داستان آمریکایی، آناتومی یک سقوط، منطقه تحت نظر و قاتلان ماه کامل در بخش بهترین فیلم، کریستوفر نولان، یورگوس لانتیموس، ژوستین تریه، جاناتان گلیزر و مارتین اسکورسیزی در بخش بهترین کارگردانی، لیلی گلدستون، ساندرا هولر، کری مولیگان، اما استون و آنت بنینگ در بخش بهترین بازیگری زن و بردلی کوپر، کولمن دومینگو، کیلین مورفی، پل جیاماتی و جفری رایت در بخش بهترین بازیگر مرد از سوی آکادمی برای دریافت اسکار معرفی شدند.
در این میان «اوپنهایمر» با کسب 13 نامزدی از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد در صدر نامزدهای جوایز اسکار قرار دارد. همچنین «بیچارگان» یورگوس لانتیموس با 11 نامزدی و «قاتلان ماه کامل» مارتین اسکورسیزی با 10 نامزدی در رتبههای بعدی قرار دارند.
«باربی» که پیشتر به عنوان پرفروشترین فیلم سال 2023 معرفی شده بود نیز با نامزدی در 8 به عنوان چهارمین فیلم در صدر بیشترین نامزدیها اسکار 2024 قرار گرفته است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|