|
ارسال به دوستان
اخبار
معرفی اعضای هیأت داوران فیلم کوتاه «تصویر دهم»
مجید مجیدی، رضا میرکریمی، بهروز شعیبی، کمال تبریزی و رضا کیانیان اعضای هیات داوران سومین رویداد فیلم کوتاه «تصویر دهم» هستند که ۱۹ اثر رسیده به بخش مسابقه رویداد را داوری میکنند. اسامی فیلمهای کوتاه بخش مسابقه این رویداد عبارتند از: اشکون، نذری، بلاعوض، مرثیه ناتمام، ماه خاکستری، کوه سفید، خداحافظ رفیق، مسافر، شمع هشتم، فراموشی، تراث، روتن، نبضالاربعین، دمام، لحظه دیدار، خوش خط، سفیدپوش، ماجان و رقص آب. اختتامیه رویداد بینالمللی فیلم کوتاه «تصویر دهم» با موضوع «از حسین آموختم...» به مدیریت مجید مجیدی و دبیری محمد رهبر در روزهای آینده برگزار میشود.
***
کودکان نقاش تصویرگر «لبخند زمین» میشوند
نمایشگاه گروهی نقاشی کودک «لبخند زمین» با شرکت ۱۲ هنرمند در رشته نقاشی، ساعت ۱۶ روز جمعه، ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۲ با حضور آیناز زارعی نقاش و مدیر گروه هنری آیتیست و سمانه ملاک مدرس نقاشی کودکان و همچنین پدیدآورندگان آثار در گالری خورشید افتتاح میشود. اسامی هنرمندان شرکتکننده در رویداد به شرح زیر است: آوینا رئوف شیبانی، ارغوان دهقانیتفتی، ترنج رجائی، ترانه قلعهبیگی، شهان قنادان، کیانا جوانمفتح، لیلی حاجیزاده، مهرانگیز حقانیذبیحی، نیکی نادمی، نیلگون قنادان، هانیه رجبپورشورجه و یکتا لعلاکبری.
علاقهمندان به هنرهای تجسمی برای تماشای ۴۳ اثر راهیافته به «لبخند زمین» میتوانند از روز جمعه، ۱۸ تا روز یکشنبه، ۲۰ اسفندماه سال جاری، از ساعت ۱۶ تا ۱۹ به گالری خورشید واقع در بلوار آفریقا، کوچه تور، پلاک ۷۰، طبقه ۱، واحد ۱ مراجعه کنند. گفتنی است اختتامیه رویداد روز دوشنبه، ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.
***
نمایشگاه «چشمه خورشید» برگزار میشود
بانزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، نمایشگاه «چشمه خورشید» مجموعه آثار غلامرضا راهپیما، ۱۸ اسفند ساعت ۱۶ افتتاح خواهد شد و تا ساعت ۲۰ میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود. نام این نمایشگاه برگرفته از کلمه «شمسه» به معنی نور و خورشید است و ۲۰ تابلوی نفیس شمسه، تذهیب ایرانی بر دیوارهای «ترانه باران» نقش خواهد بست. تذهیب شمسهها در مکتب اصفهان و قلم مجید صادقزاده از شاگردان ارشد محمود فرشچیان است. تمام آثار به خط ثلث و آیات کریمه قرآن و اسمای جلاله هستند. راهپیما، بیش از 20 سال از محضر زندهیاد حبیبالله فضائلی (مولف اطلس خط ایران) بهره جست و در طول 4 دهه از عمر خویش کوشید تا ۲ جلد کتاب مرجع و مآخذ را با نامهای «از الفبا تا هنر» و «خوشنویسی و کتاب آرایی در ایران» در ادامه راه پژوهشی استاد خویش منتشر کند که اکنون برای چندین رشته دانشگاهی ایران تدریس میشود.
***
«دکل» انگلیسی در شبکه ۴
سریال «دکل» با گویندگی ۲۴ نفر از گویندگان گفتار فیلم در واحد دوبلاژ اداره کل تامین و رسانه بینالملل دوبله شد. این سریال در گونه درام، معمایی و هیجانی محصول کشور انگلستان در سال ۲۰۲۳ قرار است از شبکه ۴ سیما پخش شود.
مدیر دوبله این سریال رزیتا یاراحمدی و صدابردار آن فرشید فرجی است. ارغوان افراسیاب، رضا الماسی، دانیال الیاسی، آرزو امیربدری، علیرضا باشکندی، علی بیگمحمدی، محمد تنهایی، ارسلان جولایی، شراره حضرتی، شیرین روستایی، منوچهر زندهدل، حسین سرآبادانی، ابوالفضل شاهبهرامی، داوود شعبانینصر، زهره شکوفنده، خشایار شمشیرگران، محمد صادقیان، امیربهرام کاویانپور، ملیکا ملکنیا، علی منصوریراد، غلامرضا مهرزادیان، علی همتمومیوند، آزیتا یاراحمدی و رزیتا یاراحمدی این اثر را دوبله کردهاند.
***
جمشید عندلیبی نوازنده پیشگام نی درگذشت
جمشید عندلیبی، نوازنده پیشگام عرصه نینوازی دیروز پانزدهم اسفندماه در ۶۶ سالگی براثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت. مرحوم عندلیبی از جمله نوازندگان شناخته شده عرصه نینوازی بود که نواختن ساز نی را ابتدا بدون استاد فرا گرفت و سپس با حضور در دانشگاه تهران و آشنایی با حسین عمومی به ادامه فراگیری تکنیکهای این ساز پرداخت. وی ردیف موسیقی ایرانی را نزد هنرمندانی چون نصرالله ناصحپور، نورعلی برومند و استاد محمدرضا لطفی فرا گرفت و سال ۱۳۶۰ برای تکمیل تکنیکهای پیشرفته نوازندگی نی نزد استاد حسن کسایی در اصفهان رفت. این هنرمند فقید موسیقی ایرانی در طول زندگی خود علاوه بر تولید چند اثر موسیقایی، در پروژههایی چون «بیداد»، «نوا»، «دستان»، «دود عود»، «آسمان عشق»، «یاد ایام»، «رسوای دل»، «پیام نسیم»، «دل مجنون» و «سرو چمان» همکاری داشت. وی علاوه بر نوازندگی در کار آهنگسازی نیز فعال بود و آلبومهای «میهمان تو»، «پاییز نیزار» و «مونس جان» از جمله فعالیتهای او در زمینه آهنگسازی است. عندلیبی همچنین قطعات ابوالحسن صبا را با نی و به صورت ردیف آموزشی تنظیم کرده و نواخته است. این در حالی است که تکنوازی نی پروژه ماندگار «نی نوا» اثر حسین علیزاده هم به عهده مرحوم عندلیبی بوده که بسیاری از مخاطبان موسیقی این هنرمند را با چنین اثر معتبری میشناسند.
موسیقی «نی نوا» از جمله ملودیهای معتبر و ارزشمند تاریخ موسیقی ایرانزمین است که به واسطه حضور هنرمندانی چون حسین علیزاده با خلاقیت و استادی منحصر به فرد و جمشید عندلیبی با تکنوازی سحرانگیزی که در حوزه نینوازی انجام داده، همچنین جمعی دیگر از نوازندگان شاخص موسیقی کشورمان توانست جایگاه رفیعی میان مخاطبان پیدا کند.
ارسال به دوستان
به بهانه رسیدن به رکورد 27 میلیون مخاطب در سینمای ایران
دستاوردی که دستاویز شد
محمد محمدی: در حالی مرداد 1400 دولت سیزدهم روی کار آمد که به دلیل شیوع و همهگیری کرونا حوزه فرهنگ و هنر وضعیت بسیار آشفتهای را تجربه میکرد؛ سالنهای سینما، تئاتر و موسیقی، گالریهای نقاشی و عکاسی و سایر هنرها همگی به نوعی تعطیل شده بود و عملا هیچ اتفاقی در آنها رخ نمیداد، البته این شیوع، همگانی بود و سراسر جهان را شامل میشد اما بیتدبیری و عدم حمایت از هنرمندان و آثار هنری نیز مزید بر علت شده بود تا بسیاری از هنرمندان را خانهنشین کند یا در بستر بیماری بیندازد، بماند که بسیاری نیز بر اثر ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفتند اما آنچه مهم بود اینکه هنر همچون کالبدی بیجان و روح نفسهای آخر را میکشید و به یک دم مسیحایی نیاز داشت تا دوباره جان بگیرد.
در این میان سینما در حالی که هنوز در شادی ثبت رکورد 28 میلیون مخاطب طی 10 سال گذشته غرق بود، در انتهای سال 99 با 700 هزار مخاطب رکورد کممخاطبترین ادوار سینما را سپری کرد؛ تا جایی که حتی خوشبینترین هنرمندان نیز بازه 5 ساله را برای سرپا شدن سینما تخمین میزدند. با تمام این اوصاف دولت سیزدهم بر مسند کشور نشست و محمد خزاعی به عنوان سکاندار سینما در دولت معرفی شد؛ منصب و جایگاهی که در آن سال هیچ مدیر فرهنگی حاضر به قبول آن نمیشد و عملا حضور خزاعی را به نوعی سوخته شدن این تهیهکننده با سابقه سینما میدانستند اما خزاعی در همان روزهای نخست، بازگشت رونق به سالنهای سینما را در اولویت برنامههای خود قرار داد و سال 1400 با 7 و 1401 با 2 برابر شدن مخاطب به نسبت سال پیش از آن یعنی 14 میلیون روند افزایشی را در پیش گرفت تا جایی که کارشناسان با توجه به حرکت صعودی طی 2 سال گذشته در بهترین حالت ممکن برای سال 1402 با در نظر گرفتن رشد 2 برابری، عدد 24 میلیون مخاطب را پیشبینی میکردند.
اما در حالی روزهای پایانی سال 1402 سپری میشود که با مراجعه به سامانه سمفا سینمای ایران در بازه 13 روز مانده به پایان سال رکورد 27 میلیون مخاطب را ثبت کرده است و این یعنی نهتنها از رشد 2 برابری فراتر رفت بلکه سال درخشان و پرمخاطبی را آن هم پس از همهگیری کرونا و توقف فعالیتهای هنری سپری کرد که خود جای تقدیر و تجلیل ویژه از سیاستگذاران و کارگزاران سینمایی دولت سیزدهم بویژه محمد خزاعی دارد اما نکته مهم و مغفول در این دستاورد ویژه، عدم فضاسازی و پیوست رسانهای پیرامون آن بود که در نهایت این اقدام مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی با توجه به فضاسازی برخی جریانات مخالف و منتقد دولت به دستاویزی علیه آن بدل شد، دستاویزی که آنقدر بیاهمت و غیرقابل توجه است که حتی با مرور ساده جامعه مخاطبان در یک دهه گذشته بیاهمیتی آن بسیار پررنگتر نیز میشود. نکته قابل تامل، نه رشد و چگونگی آن بلکه عدم فضاسازی و پیوست رسانهای است که باعث شد این افتخار ویژه جای خود را به ضعف و بیمدیریتی تغییر دهد تا جایی که منتقدان و مخالفان دولت این رشد را محصول اکران تنها 2 فیلم کمدی دانستند که اگر اکران نمیشدند سینما به چنین رکوردی دست نمییافت و عملا این دستاورد را امری کاملا عادی و ساده تلقی کردند. این در حالی است که این جماعت یادشان رفته نهتنها در سالهایی که از ثبت همین عدد سر از پا نمیشناختند بلکه در سایر سالها به جز در دهههای 60 و 70 که اوج استقبال مخاطبان از سینما بود، جامعه مخاطبان سینما همواره محصول تعداد کمی از فیلمها بودند و به اصطلاح بار مخاطب بر دوش تعداد خاصی از فیلمهای اکران شده در طول سال قرار میگرفت. به همین منظور مروری انداختیم به جامعه آماری و درصدی طی یک دهه گذشته تا مشخص شود در آن سالها چند درصد مخاطبان کل سینما مربوط به 5 فیلم اول سال بودند و آیا امسال سازمان سینمایی اتفاقی متفاوت از سایر سالها رقم زده است و بر اساس نظرات برخی منتقدان، رکورد 27 میلیون مخاطب تنها محصول 2 فیلم کمدی است؟
سال 1392 در حالی که سینما 155 فیلم روی پرده داشت و عملا دولت از وسط سال بر مسند امور نشست و سینما همچنان بر ریل دولت دهم پیش میرفت، میزان مخاطب در آن سال 10 میلیون نفر بود که 5 فیلم پرمخاطب سال در مجموع بیش از 3 میلیون مخاطب داشت و این یعنی 30 درصد مخاطبان آن سال مربوط به 5 فیلم اول یعنی «رسوایی»، «هیس دخترها فریاد نمیزنند»، «تهران 1500»، «جابهجا» و «حوض نقاشی» بودند.
سال 1393 سینما همچنان با همان تعداد فیلم سال گذشته میزبان 12میلیون مخاطب بود که 5 فیلم اول در مجموع از 6 میلیون مخاطب برخوردار شدند و این یعنی 50 درصد مخاطبان آن سال محصول 5 فیلم «شهر موشها2»، «طبقه حساس»، «آتش بس2»، «معراجیها» و «فرش قرمز» به شمار میرفتند.
سال 1394 سینما با 78 فیلم میزبان 13 میلیون مخاطب بود که 5 فیلم نخست در مجموع حدود 6 میلیون مخاطب را در سینما میزبانی کرد و این یعنی 46 درصد مخاطبان سینما تماشاگر فیلمهایی چون «محمد رسولالله»، «نهنگ عنبر»، «شاهزاده روم»، «ایران برگر» و «در مدت معلوم» بودند.
سال 1395 سینما مجدد با 78 فیلم میزبان 25 میلیون مخاطب شد که 4 فیلم نخست آن سال شامل «من سالوادور نیستم»، «فروشنده»، «سلام بمبی» و «50 کیلو آلبالو» در مجموع بیش از 10 میلیون مخاطب را به سینماها کشاند و این یعنی 40 درصد مخاطبان 25 میلیونی مربوط به 5 فیلم اول بودند.
سال 1396 سینما 23 میلیون مخاطب را میزبانی کرد که از 100 فیلم اکران شده در این سال سهم 5 فیلم نخست همانند سال گذشته 10 میلیون مخاطب بود و این یعنی فیلمهای «نهنگ عنبر2»، «آیینه بغل»، «گشت دو»، «اکسیدان» و «خوب بد جلف» 43 درصد مخاطبان سال را از آن خود کردند.
سال 1397 سینما 28 میلیون مخاطب داشت؛ سینمایی که در آن سال 88 فیلم روی پرده برد که سهم 5 فیلم نخست «هزارپا»، «تگزاس»، «لاتاری»، «به وقت شام» و «مصادره» 11 میلیون یعنی 40 درصد کل مخاطبان را شامل میشد.
سال 1398 سینما میزبان 26 میلیون مخاطب شد که سهم 5 فیلم نخست از 99 فیلم اکرانشده 44 درصد مخاطبان سال بود، در آن سال فیلمهای «مطرب»، «تگزاس2»، «متری ششونیم»، «رحمان 1400» و «شبی که ماه کامل شد» جزو 5 فیلم نخست سینما بودند که در انتها با همهگیری کرونا عملا رو به تعطیلی رفت.
با مشاهده درصدهای اعلام شده در ابتدای دولت یازدهم و دوازدهم مشخص میشود به ترتیب 30، 50، 46، 40، 43، 40 و 44 درصد از مخاطبان هر سال مربوط به 5 فیلم نخست یا پرمخاطبی بودند که همواره یا نیمی از آنها یا همهشان از ژانر کمدی به شمار میرفتند.
همانطور که پیشتر ذکر آن رفت در حالی که 13 روز تا پایان سال باقی مانده است، از امروز اکرانهای نوروزی آغاز میشود در سامانه سمفا عدد 27 میلیون مخاطب ثبت شده و به احتمال بسیار زیاد نیز سینما با همین رکورد سال را به اتمام خواهد رساند اما با توجه به اکران آثار تاکنون فیلمهای «فسیل»، «هتل»، «بچه زرنگ»، «ویلای ساحلی» و «هاوایی» به عنوان 5 فیلم پرمخاطب سال 1402 با جذب 14میلیون تنها 51 درصد مخاطبان را تشکیل میدهند که با این حساب و بررسی درصدهای دولت سابق میتوان به وضوح مشاهده کرد بهرغم فضاسازیهای ایجاد شده، درصد مشخص شده با وضعیت مشابه در دولت سابق چندان تفاوت فاحش و خاصی ندارد اما این نکته مهم را نیز نباید فراموش کرد که اگر دولت سابق در یک روند و روال طبیعی به اعدادی چون 26 و 28 میلیون مخاطب رسید دولت فعلی و بویژه سازمان سینمایی، سینمایی بیجان و روح را که بر اثر بیتدبیری و بیمدیریتی مسؤولان به آن روز افتاده بود تحویل گرفت و در 2 سال به رکوردهای آقایان دست یافت که خودش نیز یک رکورد ماندگار در تاریخ سینمای ایران خواهد بود. آنچه باعث شد مخالفان و منتقدان چنین دستاوردی را دستاویز قرار داده و وارونه جلوه دهند، عدم اهتمام و پیوست رسانهای بود که فضا را برای بسترسازی معاندان ایجاد کرد، از همین رو پیشنهاد میشود در روزهای پایانی سال سازمان سینمایی یا بنیاد سینمایی فارابی از 5 فیلم برتر امسال که باعث رونق منحصر به فرد سینما پس از دوران کرونا شدند و به یمن ثبت چنین رکوردی، از آنها طی مراسمی رسمی تجلیل به عمل آورد تا حداقل این اقدام جهادی و ماندگار بر تارک سینمای ایران از هر دستاویزی در امان بماند و در دیوان هنر ایران ثبت و ضبط شود.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» گزارش میدهد؛ نگاهی به وضعیت تولید و واردات کاغذ در بازار صنعت نشر
آخر، این کاغذ چه میشود؟
محمدرضا اسماعیلی: خودکفایی کاغذ تحریر موضوعی است که مدیران فرهنگی کشور طی سالهای متمادی حرفش را زدهاند؛ البته ریشه خودکفایی تولید کاغذ نیز احتمالا به دولت دهم میرسد، زمانی که تحریمها آغاز و منجر به مشکلاتی شد. محمد مهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد نیز در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم خودکفایی در کاغذ را کارویژه خود و دولت معرفی کرد. اردیبهشت1401 وزیر ارشاد در اظهارنظری عنوان کرد «هفتهای 3-2 رئیسجمهور از شخص بنده پیگیر مساله کاغذ هستند. این درحالی است که تامین ارز مورد نیاز کاغذ جزو برنامههای کوتاهمدت ما بود. ما مساله کاغذ در حوزه نشر و چاپ را داریم حل میکنیم. البته واردات جدید به نمایشگاه کتاب امسال نرسید. سال آینده مشکلی از لحاظ تامین کاغذ نخواهیم داشت. طبق برنامه پیش رو تا سال۱۴۰۲ با همکاری چهار شرکت داخلی انشاءالله به سمت صادرات کاغذ پیش خواهیم رفت». البته بار خودکفایی کاغذ بر دوش کارخانه چوب و کاغذ مازندران، دیبای شوشتر، پارس خوزستان و کارخانه افتتاح نشده زاگرس استان فارس است. کارخانه کاغذ زاگرس شیراز یکی از آن کارخانههاست که اگر فعالیتش را آغاز کند، میتواند در فرآیند خودکفایی کاغذ موثر باشد. ظرفیت اسمی کاغذ تحریر در این کارخانه 40 هزار تن است؛ 87 درصد عملیات ساخت این واحد تولیدی انجام شده و برای تکمیل 13 درصد باقیمانده، به تسهیلات برای بخش سرمایه ثابت و سرمایه در گردش نیاز دارد. این کارخانه با 110 هزار متر مربع مساحت، یکی از کارخانههای برخوردار از تکنولوژی روز دنیاست. کارخانه کاغذسازی زاگرس با ظرفیت تولید سالانه 40 هزار تن کاغذ چاپ و تحریر، توانایی تامین 10 تا 20 درصد کاغذ مورد نیاز کشور را دارد. وزیر ارشاد درباره افتتاح کارخانه زاگرس وعده داده بود در بهمنماه شروع به کار میکند اما یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر ارشاد در این باره گفت: «در جلسهای که با مدیرعامل کارخانه زاگرس شیراز داشتیم، امیدواریم سال آینده با بهرهگیری از این کارخانه که در بهار ۱۴۰۳ به بهرهبرداری میرسد بخشی از نیاز کشور تأمین شود». این کارخانه از بازیافت تولید میشود و نیازمند منابع چوب نیست به همین دلیل متناسب با اقلیم ایران است. البته تولید کاغذ سال جاری بنا به گفته وزیر ارشاد به 80 هزار تن رسیده است که از این عدد نزدیک به 45 هزار تن برای کاغذ کتب درسی به وزارت آموزشوپرورش داده شده و مابقی هم در حوزه نشر مصرف میشود. ناشران البته از کیفیت کاغذهای داخلی نیز راضی نیستند، چرا که تولیدات چوب و کاغذ مازندران به شکل نخودی و سفید نیست به همین دلیل برای چاپ آثار رنگی مناسب نخواهد بود. اگر کارخانه زاگرس شیراز وارد مدار تولید نشود و از طرفی پشتیبانیهای مالی از کارخانجات برای سرمایه در گردش و تهیه ماشینآلات صنعتی بهروز نباشد، حجم تولیدات در سالهای آینده نیز کاهش خواهد یافت، طوری که حتی کارخانه چوب و کاغذ مازندران دیگر نمیتواند همین مقدار تولیدی که حجم گستردهای از آمار را در خودکفایی به خود تخصیص داده، تولید کند. مهمترین موضوع صنعت کاغذ کشور در حال حاضر قدیمی بودن و استهلاک ماشینآلات و حجم نقدینگی بالایی است که لازم دارد.
وزیر ارشاد در جشن خودکفایی کاغذ کتب درسی که آذرماه در کارخانه چوب و کاغذ مازندران برگزار شده بود، درباره روند مسیر خودکفایی کاغذ گفت: «کارگروه نشر و کاغذ از همان ابتدای آغاز دولت تشکیل شد. روزی که دولت را تحویل گرفتیم تولید کاغذ ایرانی در کشور 5 تن و در نهایت ۱۰ هزار تن بود و ما امروز در آستانه تولید ۸۰ هزار تن کاغذ ایرانی هستیم. مسائل مختلف آن حل شده و همه مسائل حوزه نشر نیز در اینجا قابل پیگیری است و ما قطعا مسائل را حل خواهیم کرد؛ این یک کار بسیار جامعی را میطلبید، لذا با همکارانمان در بخشهای مختلف وارد گفتوگو شدیم، کارگروه کاغذ در معاونت اول ریاستجمهوری تشکیل شد، همچنین مدیران عامل بانکها و دستگاههایی از بخشهای خصوصی و مردمی نیز به این کارگروه اضافه شدند. بنابراین ما بهتدریج جلو آمدیم و سال گذشته به ۴۰ هزار تن و امسال به ۸۰ هزار تن رسیدیم. اکنون کل تولید کاغذ مورد نیاز آموزشوپرورش برای ۱۵۵ میلیون کتاب درسی به صورت صددرصد داخلی انجام میشود که ۴۵ هزار تن برای چاپ کتب درسی و 5 هزار تن برای جلد کتاب است. در شیراز نیز مجموعه جدیدی را آماده بهرهبرداری میکنیم که خود نزدیک به ۵۰ هزار تن به تولید کاغذ ما اضافه خواهد کرد و تا پایان سال ۱۴۰۲ انشاءالله ظرفیت تولید به حدود ۱۳۰ هزار تن خواهد رسید، در حالی که نیاز اصلی و اولیه در نشر، مطبوعات و کتاب حدود ۸۰ هزار تن است؛ از این رو این اتفاق مبارکی است و دولت با قوت این مساله را ادامه میدهد. تلاش داریم در پایان 4 سال تمام نیازهای داخلی را با حداکثر امکان پوشش دهیم و بخشی را هم به خارج از کشور صادر کنیم».
با توجه به اینکه اگر حجم تولیدات ما با وارد شدن کارخانه زاگرس به خط تولید و حل مشکلات سایر کارخانهها به 130 هزار تن در سال برسد، دیگر مشکلی نخواهیم داشت؟ خیر! اما مشکلات تولید و کنترل قیمت مدیریت میشود.
نکته پایانی اینکه تولیدات کاغذ مازندران برای صنعت نشر بویژه برای کودکان و نوجوانان جوابگو نیست، البته تولیدات پارس و دیبای شوشتر از کیفیت نسبتا بهتری برخوردارند اما در مقایسه با کاغذ وارداتی هنوز عقبترند و باید در کنار تولید حداکثری به کیفیت که پایهاش ماشینآلات بهروز است توجه شود تا رغبت ناشران نیز برای حمایت از تولید داخل بیشتر شود. مشکل کاغذهای وارداتی بحث مدیریت قیمتش است که با افزایش قیمت دلار در بازار، کاغذ نیز به راحتی بالا و پایین میشود و همین امر نیز در سالهای گذشته مهمترین دلیل گرانی کتاب بوده است طوری که در سال جاری میانگین قیمت کتاب 50 درصد افزایش داشته است. البته قیمت کتاب در سال آینده نیز با توجه به افزایش قیمت دلار و به تبع آن مواد اولیه چاپ و از سوی دیگر افزایش دستمزدها، رشدی قابل توجه خواهد داشت. در همین روزها که دلار وارد کانال 60 هزار تومان شده است، کاغذ 70 گرم 100 در 70 از قیمت هر بند یک میلیون و 270 هزار تومان به یک میلیون و 300 هزار تومان رسیده است که در این صورت فقط مخاطب و خواننده از دایره خرید و خواندن دور و دورتر میشود.
ارسال به دوستان
با اعلام برنامههای پیش رو، نشست خبری سرپرست شبکه پویا و شبکه امید برگزار شد
دست پر شبکه کودک و امید در نوروز و ماه مبارک رمضان
گروه فرهنگ و هنر: نشست خبری سرپرست شبکه پویا و شبکه امید با محوریت معرفی برنامههای عید نوروز و ماه مبارک رمضان ۱۴۰۳ این ۲ شبکه و رونمایی از سند تربیتی شبکه کودک، نرمافزار فراامید و صفحه اختصاصی شبکه کودک و نوجوان در پیامرسان شاد صبح روز گذشته برگزار شد.
در ابتدای این نشست خبری، محمدصادق باطنی، سرپرست شبکه کودک و مدیر شبکه امید عنوان کرد: امروز، روز درختکاری است و مساله درختان این روزها جدی شده است و از همین رو پوستر اولیه «نهال من» رونمایی میشود. ۲ اتفاق مهم در رابطه با فضای مجازی شبکه اتفاق خواهد افتاد که یکی از آنها رونمایی از یک تحول متاورسی است و دیگری رونمایی از صفحه اختصاصی امید، نهال و پویا در پیامرسان شاد.
وی افزود: دست شبکه کودک بسیار پر است و اتفاق مهمی که افتاده این است که آنتن شبکه امید و کودک تمام تولیداتشان تولیدات تازه و جدید است. شبکه کودک در ایام ماه مبارک رمضان ۱۴۰۳ به آنتن شبانهروزی تبدیل میشود و ۱۴ ساعت برنامه جدید داریم که شامل برنامههای تولیدات عروسکی و انیمیشنی است.
سرپرست شبکه کودک اظهار کرد: فصل دوم جشنواره عروسکی عروسکخانه برگزار خواهد شد که شما میدانید سال گذشته با موفقیت چشمگیر و رای ۲۰ میلیونی مردم جای خود را باز کرده است. امسال نیز فراخوان داده شده و در حال ضبط هستیم و ۱۰۰ اثر نمایش عروسکی ارسال شد که ۲۲ اثر به بخش رقابتی راه یافتندکه مانند سال گذشته داوری تخصصی خواهیم داشت و از همه مهمتر خود بچهها داور دلخواهشان را انتخاب میکنند. باطنی ضمن بیان اینکه در رمضان و نوروز ۶ برنامه مهم عروسکی داریم که خبر از ورود شبکه کودک به عرصهای نو در تولیدات عروسکی میدهد، گفت: ۹ انیمیشن سریالی ایرانی جدید در کنداکتور این شبکه با تنوع جذاب داریم.
وی ادامه داد: اتفاق مهم بعدی انعطاف رمضانی شبکه کودک است که غیر از باکس سحرگاهی که برنامه «سر سفره خدا» به عنوان پرمخاطبترین برنامه دینی کودک پخش خواهد شد، در محدوده افطارگاهی فصل جدید جنگ دخترانه «جشن فرشتهها» را تدارک دیدهایم. باطنی با اشاره به اینکه برنامه ماجراهای نوید در فصل جدید خود با عنوان «نهال من»، امسال یک برنامه عروسکی تلویزیونی در کنار خودش دارد، گفت: همچنین در شهر تهران توسط شهرداری جنگ «بزباش و مل مل» برپا خواهد شد که این برنامه پیش از اذان انشاءالله روی آنتن خواهد بود. وی افزود: سریال «مزرعه عروسکی۲» در ایام نوروز از آنتن شبکه کودک پخش خواهد شد و ما در حوزه جدیدی ورود کردیم که آن هم مسابقه تلفنی زنده با محوریت حوزه کتاب است که در ایام نوروز و رمضان با عنوان «کتاب شیرین» پخش خواهد شد.
باطنی گفت: ویژهبرنامه تحویل سال این شبکه، برنامه «سر سفره خدا» است که قصد دارد روز تحویل سال با تعداد زیادی از چهرههای حوزه کودک و بازیگران روی آنتن برود؛ لازم به ذکر است همه برنامههای روز اول فروردین با طعم سالتحویل روی آنتن خواهد رفت.
وی اظهار کرد: ۲۲ اثر سینمایی خارجی جدید داریم که هر روز ساعت ۱۴ پخش میشود و در کانال پویا ۷ مجموعه جدید داریم که در ۵ ریل پخش خواهد شد که شامل ۲ هزار و ۴۰۰ دقیقه انیمیشن خارجی جدید است و از ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ تا عید فطر ادامه خواهد داشت. همچنین در کانال نهال ۴ ریل مجموعههای خارجی داریم که شامل ۲ مجموعه مستند و یک مجموعه نوستالژی که ریمستر شده و ۵ مجموعه انیمیشن داستانی جدید خواهد بود. «پاندای کنگفوکار» و «بچه رئیس جدید» و... از این شبکه پخش خواهد شد.
باطنی بیان اینکه ما با خلائی در سینمای انیمیشن روبهرو بودیم، گفت: امسال با ۲ انیمیشن سینمایی ایرانی به استقبال مخاطبان میرویم؛ «لوپتو» ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ و «پسر دلفینی» ۲ فروردین ۱۴۰۳ روی آنتن خواهد رفت.
او تاکید کرد: در شبکه امید نیز با تلاش دوستان، طبق آخرین نظرسنجی از مخاطبان در فصل تابستان و پاییز، شبکه امید به عنوان انتخاب دوم نوجوانان و در فصل پاییز انتخاب سوم نوجوانان بوده است. همچنین 70 درصد نوجوانان اعلام کردند علاقهمند داشتن شبکه اختصاصی هستند، اگرچه ما توقعمان بیش از این است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|