|
اخبار
تأکید سران قوا بر تسریع در رسیدگی به مردم سیلزده سیستانوبلوچستان
سران 3 قوه بر ضرورت تسریع در خدماترسانی و تامین مایحتاج ضروری مردم در مناطق سیلزده استان سیستانوبلوچستان تاکید کردند.
به گزارش ایسنا، نشست روسای قوای مجریه، قضائیه و مقننه با حضور حجتالاسلاموالمسلمین سیدابراهیم رئیسی، حجتالاسلاموالمسلمین غلامحسین محسنیاژهای و محمدباقر قالیباف به میزبانی رئیس مجلس شورای اسلامی در بهارستان برگزار شد. در این نشست، سران 3 قوه ضمن بررسی آخرین گزارشها از وضعیت سیل سیستانوبلوچستان و امدادرسانی به مردم سیلزده، ضمن تشکر از تلاشهای انجام شده، بر سرعت بخشیدن به خدمات امدادی و تامین مایحتاج ضروری اهالی این مناطق تاکید کردند. موضوع تنظیم بازار بویژه اقلام اساسی در آستانه ماه مبارک رمضان و عید نوروز و جلوگیری از گرانفروشی بویژه در کالاهای ضروری مورد نیاز مردم از دیگر موارد مطرح شده در جلسه سران قوا بود.
در این جلسه مساله انتخابات نیز مطرح شد. روسای 3 قوه ضمن تقدیر از مجاهدت سیاسی مردم در ۱۱ اسفند، بر لزوم توجه به مطالبات مردم و رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی تاکید کردند.
***
توضیحات وزیر ارتباطات درباره حملات سایبری در روز انتخابات
وزیر ارتباطات با اشاره به برخی تلاشها برای خرابکاری عمدی و قطع خطوط فیبر نوری در روز انتخابات، گفت: با توجه به اینکه بیش از ۲۵۰ تیم عملیاتی در سراسر کشور در آمادهباش بودند، در کوتاهترین زمان ممکن این خرابیها بازسازی شد.
عیسی زارعپور، در گفتوگو با فارس درباره جزئیات شناسایی و خنثیسازی حملات سایبری و تلاشها برای خرابکاری عمدی و قطع خطوط فیبر نوری در روز انتخابات گفت: بیش از 99 درصد استعلامات از شعب ثابت و سیار سراسر کشور به شکل برخط انجام شد، به این معنی که از دورافتادهترین نقاط روستایی و نقاط صعبالعبور تا شهرهای بزرگ ما پوشش ارتباطی پایدار داشته است. وی افزود: بحمدالله ۹۹.۸ درصد دستگاههای ما حداقل یکبار متصل شدهاند و ۹۹ درصد استعلامات با سامانه مرکزی وزارت کشور بخوبی به شکل برخط انجام شد. زارعپور تاکید کرد: این اتفاق بسیار بزرگ حاصل تلاش بخشهای گوناگون وزارت ارتباطات و همچنین دستگاههای امنیتی - انتظامی است که برای پایش خطوط و پایش مسیرهای فیبر نوری به ما کمک کردند و همچنین بخشهای امنیت سایبری ما. وزیر ارتباطات در ادامه تصریح کرد: در روز انتخابات حملات متعددی داشتیم، حتی تلاش برای خرابکاری عمدی داشتهایم. بیش از 20 مورد تلاش برای خرابکاری داشتیم که میخواستند خطوط فیبر نوری در جای حساس را قطع کنند که پیش از این اقدام شناسایی شدند. وی اضافه کرد: البته در 3-2 نقطه هم داشتیم که فیبر نوری قطع شد ولی با توجه به اینکه بیش از 250 تیم عملیاتی در سراسر کشور در آمادهباش بودند، در کوتاهترین زمان ممکن این خرابیها بازسازی شد. حاصل این اتفاق همین ۹۹ درصد پایداری در شبکه بود. وزیر ارتباطات یادآور شد: حملات سایبری متعددی هم اتفاق افتاد، در خود شرکت ارتباطات زیرساخت بیش از ۷۰ حمله که ما به آن میگوییم«ddos» یا حمله منع خدمت توزیع شده، با هدف از کار انداختن زیرساخت ارتباطی کشور انجام شد که بحمدالله همه اینها توسط همکاران ما خنثی شد و نتیجه این شد که یک انتخابات روان و خوب مبتنی بر شبکه برگزار شد.
***
فقط با اقتدار ملی میتوانیم از حق کشورمان دفاع کنیم
مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور ارتش با بیان اینکه «با مرور تحولات منطقهای و بینالمللی به این نتیجه و باور قطعی رسیدهایم که در جهان امروز، قدرتهای ظالم و ستمگر جز زبان قدرت با هیچ منطقی آشنا نیستند»، تاکید کرد: امروز فقط با قدرت و اقتدار ملی است که میتوانیم از حق و حقوق خود و کشورمان دفاع کنیم.
امیر سرتیپ حاتمی، ضمن بازید از نمایشگاه دستاوردهای هوانیروز شهید سپهبد علی صیادشیرازی ارتش، در جمع فرماندهان، مدیران و مسؤولان ارشد این نیرو با بیان اینکه «به برکت انقلاب اسلامی، شاهد رشد، بالندگی، تحریم شکنی و اقتدار هوانیروز ارتش هستیم»، گفت: امروز شاهد آن هستیم که درصد آمادگی رزمی هوانیروز به نقطه بسیار مطلوبی رسیده و کارهای ابتکاری و خلاقانهای همچون مجهز شدن به تجهیزات دید در شب و مسلح شدن به موشکهای جدید و دوربرد که نیاز ضروری هوانیروز بود، به همت و اراده سلسلهمراتب فرماندهی ارتش انجام شده است.
مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور ارتش با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی بویژه غزه، ادامه داد: متاسفانه کشورهای مدعی حقوق بشر، یکی پس از دیگری، قطعنامههای شورای امنیت را در جهت آتشبس و جلوگیری از کشتار روزافزون مردم غزه با وقاحت تمام وتو میکنند و با این رفتارشان هویت، صلاحیت و اعتبار خود و سازمان ملل و سایر سازمانهای بینالمللی را به تمسخر گرفتهاند. وی با بیان اینکه «با مرور تحولات منطقهای و بینالمللی به این نتیجه و باور قطعی رسیدهایم که در جهان امروز، قدرتهای ظالم و ستمگر جز زبان قدرت با هیچ منطقی آشنا نیستند»، تاکید کرد: امروز فقط با قدرت و اقتدار ملی است که میتوانیم از حق و حقوق خود و کشورمان دفاع کنیم.
***
برکناری معاونت سیاسی صداوسیما
علیرضا خدابخشی، معاون سیاسی صداوسیما از سمت خود برکنار شده و قرار است محمدعلی صائب رئیس خبرگزاری صداوسیما با حفظ مسؤولیت خود، سرپرستی معاونت سیاسی را نیز به عهده بگیرد. خدابخشی 22 مهر 1400 با حکم جبلی بهعنوان معاون سیاسی سازمان صداوسیما منصوب شده بود. خدابخشی در پی اقدام عجیب یکی از بخشهای خبری در پیگیری و تشدید اختلافافکنی، برخلاف توصیههای اکید رهبر انقلاب، عزل شد.
ارسال به دوستان
شروع ماه مبارک رمضان از روز سهشنبه است
حجتالاسلام موحدنژاد، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه رویت هلال ماه مبارک رمضان در روز یکشنبه (۲۰ اسفندماه) امکانپذیر نیست، گفت: هلال ماه رمضان در روز دوشنبه ۲۱ اسفند به راحتی قابل رویت است، بنابراین مسلمانان خداجوی ایران از روز سهشنبه روزهدار خواهند بود.
ارسال به دوستان
گزارش «وطن امروز» درباره گام مهم دولت در حذف شهریه دهکهای یک تا 4 در مدارس سمپاد
سمپاد رایگان شود
عباد محمدی: مرداد سال جاری با تصویب هیات دولت، تحصیل دانشآموزان 4 دهک درآمدی اول جامعه که در مدارس سمپاد پذیرفته میشوند، «رایگان» شد. این تصمیم از همان نخست که اتخاذ شد، گامی مهم در راستای تقویت بدنه آموزشی و نیز ارتقای عدالت آموزشی کشور تلقی میشد. هر چند اشکالات و نارضایتیهای جدی نسبت به سیستم آموزشی و تربیتی کشور وجود دارد و نمونه بارز این نقصانها را میتوان «کنکور سراسری» دانست اما آگاهیم که راه عبور از مسائل موجود، تصمیمات ناگهانی و تغییرات بدون پشتوانه نیست و لازم است از تصمیمات تاثیرگذار حمایت شود. رایگان شدن هزینه تحصیل دانشآموزان پذیرفتهشده در مدارس سمپاد که در 4 دهک نخست قرار دارند از جمله این تصمیمات است، چراکه به تدریج میتواند بر سیستم آموزشی کشور تاثیرگذار باشد.
پاسخ به این پرسش که چرا این تصمیم را میتوان سرآغاز یک تغییر دانست، کمی از توصیف آن دشوارتر است، چرا که ایدهها نیاز دارند در درازمدت به تکامل و بلوغ برسند و بتوانند در مسیر برقراری عدالت آموزشی نقش تاثیرگذار ایفا کنند. طی سالهای اخیر بویژه در ایام کرونا که مساله بازماندگی از تحصیل بشدت در کشور داغ شد، تصمیمات قابل ملاحظهای برای بازگرداندن دانشآموزان به مدارس اتخاذ شد که نتایج قابل قبولی هم داشت. این تصمیمات کمک کرد بدنه آموزشی کشور خود را ملزم به حمایت از کسانی بداند که به هر دلیلی میل به تحصیل ندارند، یا شرایط تحصیل برای آنها فراهم نشده است. براساس برآورد آماری، در حال حاضر بیش از 16 میلیون دانشآموز در ایران مشغول تحصیل هستند، همچنین براساس آخرین گزارشهای وزارت آموزشوپرورش امسال فقط کمی بیشتر از ۲۰۰ هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل در کشور شناسایی شدند که در حال بازگشت به مدارس هستند. از آنجا که رسیدگی به وضعیت آموزشی در کشور بر اساس کد ملی پیگیری میشود، این آمار دارای دقت فراوانی است. این آمار نشان میدهد شرایط آموزشی برای 98 درصد افراد در سن تحصیل فراهم شده است که گام مهمی در برقراری نسبی عدالت آموزشی در کشور محسوب میشود. نکتهای که باید اکنون سراغ آن رفت، بحث ارتقای کیفیت آموزشی است.
* ایدهای که انگیزهها را بالا برد
یکی از معیارهایی که در حال حاضر به واسطه آن، مدارس کشور وضعیتسنجی میشود، کنکور سراسری است. در این شرایط هرکدام از انواع مدارس که در آن دانشآموزان با رتبه بهتری وارد دانشگاه شوند، از نظر جامعه و دستگاههای سنجشی موجود بهتر عمل کرده است. فارغ از اشکالات این نوع شاخصگذاری، براساس گزارش سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، ۷۰ درصد رتبههای زیر 1000 کنکور، دانشآموزانی هستند که در مدارس استعدادهای درخشان -سمپاد- آموزش دیدهاند. این گزاره نشاندهنده موفقیت مدارس سمپاد در سیستم آموزشی موجود است. تعداد دانشآموزهایی که در مدارس سمپاد در حال تحصیلند ۱۲۸ هزار نفر گزارش شده است که در 700 مدرسه سمپاد تحصیل میکنند. الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان آبان سال جاری اعلام کرد تصمیم دولت برای رایگان شدن هزینه تحصیلی چهار دهک اول در مدارس سمپاد، «منجر به افزایش ۴۵ درصدی ورود دهکهای محروم به مدارس سمپاد طی امسال شده است». این آمار که حامل نتایج بسیار قابل تاملی است نشان میدهد تعداد زیادی دانشآموز مستعد در دهکهای یک تا 4 جامعه در حال تحصیل هستند که تا قبل از مصوبه هیأت دولت توان و انگیزه لازم برای راهیابی به مدارس سمپاد را نداشتند.
البته در اینجا لازم به تاکید است اگر صحبت از هزینه مدارس سمپاد میشود به معنای مدارس غیرانتفاعی با دریافت هزینههای عجیب از دانشآموزها نیست. برای تقریب به ذهن باید گفت مثلا در برخی کلانشهرها مثل تهران هزینه سرویس رفت و آمد به مدرسه بیشتر از هزینه خود مدرسه تمام میشود! گاهی عدم درک این مساله باعث شکلگیری تحلیلهای غلط پیرامون جامعهشناسی دانشآموزان راه یافته به دانشگاههای دولتی میشود. طبق مصوبه شورای عالی آموزشوپرورش، شهریه مدارس سمپاد، نیمی از شهریه مدارس غیردولتی همان شهر است. شهریه مصوب مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ از ۵ تا ۴۸ میلیون تومان بوده که متوسط مبلغ شهریه ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است.
اما چرا این تصمیم دولت تمام مدارس کشور را تحت تاثیر خود قرار میدهد؟ زمانی که از دهکهای محروم جامعه صحبت میشود، منظور اقشاری است که درآمد آنها از هزینهکرد آنها بیشتر است؛ آنچه در ضربالمثل به آن «هشتش گرو نهشه» گفته میشود. بر اساس گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خانوارهای حاضر در دهک اول در سال گذشته 3 میلیون و ۵۳۷ هزار تومان درآمد داشتهاند در حالی که هزینه ماهانه آنها 4 میلیون و ۱۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است، همچنین خانوارهای دهک دوم، ماهی 6 میلیون و ۳۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان درآمد داشتهاند که این خانوادهها نیز به ناچار بیش از درآمدشان هزینه کردهاند. در همان سال دهک سوم را خانوادههایی شکل دادهاند که بهطور متوسط ماهی 8 میلیون و ۴۳ هزار و ۴۰۰ تومان درآمد داشتهاند و 7 میلیون و ۳۰۷ هزار تومان هزینه کردهاند، یعنی این خانوار فرصت داشته ماهی ۷۴۰ هزار تومان پسانداز کند. درآمد دهک چهارم ماهی ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است و قدرت پسانداز خانوادههای حاضر در این دهک، یک میلیون و ۱۵۴ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است. بر اساس گزارشهای رسانهای و تخمینهای اعلامشده، هزینه دوره متوسطه دوم مدارس سمپاد (پایههای دهم، یازدهم، دوازدهم) حداقل ۴ میلیون و حداکثر ۱۴ میلیون در دوره تحصیلی 1403-1402 برآورد شده است که این هزینه برای خانوادههای دهک یک تا 4 سنگین محسوب میشود.
پیش از این گزارش شد پس از تصمیم دولت در رایگان کردن هزینه تحصیل دهکهای اول تا چهارم در مدارس سمپاد، ورودی دهکهای یک تا 4 به این مدارس 45 درصد افزایش یافت. این نشاندهنده وضعیت پراکندگی دانشآموزان مستعد و توانمند در کشور است که تاکنون به دلایل مختلف چون «اضطرابهای ناشی از درآمد پایین خانواده، عدم تایید سرپرست خانواده برای ثبتنام در آزمون مدارس سمپاد، ناامیدی از توانایی ادامه تحصیل در مدارس سمپاد بعد از قبولی به دلیل شرایط مالی و بیانگیزه بودن دانشآموزهای دهکهای پایین برای راهیابی به مدارس سمپاد به دلیل هزینه این مدارس» امکان راهیابی به این مدارس را برای خود فراهم نمیدیدند اما اکنون این فرصت برای آنها مهیا شده است، لذا این تصمیم به دانشآموزان حاضر در خانوادههای کمبرخوردار این جرأت را میدهد که خود را همچون اقشار پردرآمد در محک آموزش قرار دهند و به سمت حضور در صف دانشآموزان استعدادهای درخشان بروند. از این منظر میتوان مدعی شد این تصمیم هم به صورت حمایتی با رویکرد محرومیتزدایی، شرایط حضور دانشآموزان را فراهم کرده است و هم در کل کشور انگیزهای شده است تا کل دانشآموزان میل به تحصیل رقابتپذیر داشته باشند، البته هنوز تعداد مدارس سمپاد در کشور حتی به هدفگذاری اولیه آن یعنی 2 درصد نرسیده که امید است این مهم نیز محقق شود.
* حراست دولت از استعدادها از مدرسه تا دانشگاه
نکته دوم که باید به آن توجه کرد، مساله انصراف از تحصیل دانشآموزان 4 دهک نخست است.
بسیاری از دانشآموزان مستعد در دوران آموزشی خود افق چندانی برای ادامه تحصیل در سطح آموزش عالی نمیبینند. اتخاذ این تصمیم - که با مطالعه کسانی صورت گرفته است که به مدارس سمپاد راه یافتهاند اما فرآیند ثبتنام خود را کامل نکردهاند - این امکان را میدهد که دانشآموزان از مدرسه تا دانشگاه تحت حمایت دولت قرار گیرند. رشد 45 درصدی دانشآموزان دهک یک تا چهار بین کل دانشآموزان راه یافته به مدارس سمپاد، گویای همین نکته است که برخی دانش آموزان، فارغ از از دست دادن انگیزه و امید، حتی در شرایطی که در مدارس سمپاد قبول شدهاند، از ادامه تحصیل در این مدارس به دلیل شرایط اقتصادی بازمانده و حضور در مدارس دولتی یا نمونه دولتی را ترجیح دادهاند. هرچند آمار کسانی که پس از قبولی توانایی ادامه تحصیل در این مدارس را نداشتهاند برای ما آشکار نیست اما به نظر میرسد تعداد آنها چندان هم اندک نبوده است. با تصویب این طرح اکنون شرایط رشد در بهترین مدارس و با کیفیتترین دانشگاهها برای اقشار محروم تا حدودی فراهم شده است، هرچند تا شرایط ایدهآل فاصلهای محسوس وجود دارد. لذا گسترش این نگاه میتواند گامی موثر در راستای بهبود سیستم آموزشی و تقویت بدنه آموزشی کشور باشد.
* یارانهای دیگر برای شکستن چرخه فقر
مشخص است یارانه صرفا آن نیست که به صورت مستقیم به حساب سرپرست خانوار واریز شود و اتفاقا یارانه هدفمند آن است که مستقیما جامعه هدف خود را تحت حمایت قرار دهد بدون آنکه بر افزایش نقدینگی تاثیر داشته باشد. زمانی که از خانواده دهک ابتدایی صحبت میشود، یعنی نهادی کوچک که از کمترین توانایی کسب درآمد و صرف هزینه در امور جاری برخوردار است. شرایط این دهکها به گونهای است که از سوی سازمانها (مانند کمیته امداد) تحت حمایت قرار گرفتهاند و کوچکترین خطای برنامهریزی، نظم این خانوادهها را به هم میریزد، لذا خانواده در صورت هرگونه تلاطم مالی (مثل اجارهبها، تورم، بیماری، از دست رفتن وسایل منزل، خراب شدن ابزارها و...) ناچار است از دیگر امور جاری زندگی خود صرفنظر کند تا بتواند این شرایط را پشت سر بگذارد. یکی از موضوعات بدیهی بین دانشآموزان استعدادهای درخشان که در مدارس سمپاد تحصیل میکنند این است که برخی خانوادهها، تمایل دارند با کسر هزینههای جاری زندگی از فرزند خود حمایت کنند تا در مدارس سمپاد ادامه تحصیل دهد. برای این خانوادهها که آینده فرزندانشان از حال زندگیشان مهمتر است، بسیار دشوار است که از پس این هزینهها برآیند لذا در بسیاری موارد هزینههای ضروری و جاری زندگی را نادیده میگیرند و از فرزند خود حمایت میکنند. این تصمیم که نوعی حمایت یارانهای از خانوادههای محروم دارای فرزند بااستعداد به حساب میآید، موجب میشود خانوادههای کمبرخوردار بتوانند نظم زندگی خود را تا حدود زیادی حفظ کنند و به آینده فرزندشان امیدوار باشند. همچنین راهیابی هرکدام از فرزندان جامعه کمبرخوردار به مراتب عالی موجب میشود به فراخور شرایط شغلی ایجادشده، چرخه فقر در بین این خانوادهها شکسته شود. ضمن اینکه این موضوع را میتوان در راستای افزایش ضریب عدالت در بین اقشار ضعیف ارزیابی کرد.
* با الگوهای بهبودیافته کل مدارس سمپاد را رایگان کنید
وزارت آموزش و پرورش با کمک بنیادها و ستادها تاکنون توانسته زیرساختهای خوب آموزشی در کشور ایجاد کند؛ هرچند تا شرایط مطلوب و هدفگذاریهای نظام فاصله وجود دارد. تعداد کل کلاسهای درس دایرشده در کشور 628223 کلاس است که نسبت به سال تحصیلی گذشته 6277 کلاس معادل 1.25 درصد افزایش داشته است. از مجموع کل کلاسهای تشکیل شده مذکور 519909 معادل 82.75 درصد در بخش دولتی تشکیل شدهاند. این نشاندهنده ظرفیتهای خوب و همواره رو به رشد آموزش در کشور است.
بر اساس گزارشها 128 هزار دانشآموز در مدارس سمپاد در حال تحصیل هستند. با توجه به خروجی خوب و موثر این مدارس، همچنین انگارهای که در پی جداسازی این مدارس در ذهن تحلیلگران به وجود آمده است، پیشنهاد میشود کل هزینه مدارس سمپاد رایگان شود. مدلهای مختلفی برای رایگان شدن مدارس سمپاد هم وجود دارد که مهمترین آنها این است که خود دولت همه هزینه تحصیلی این دانشآموزان را برعهده بگیرد. براساس برآوردها هر دانشآموز به طور میانگین 4 میلیون و 700 هزارتومان در مدارس سمپاد شهریه میدهد که اگر بخواهیم برای همه دانشآموزان هزینه مدارس سمپاد را رایگان درنظر بگیریم، مبلغی کمتر از 700 میلیارد تومان در سال میشود. البته مدل در سادهترین حالت خود مطرح شده است.
بر اساس برخی محاسبات دیگر، دولت سالانه مبلغی کمتر از هزار میلیارد تومان از محل شهریه مدارس سمپاد عایدی دارد البته قطعا هزینه دولت برای این مدارس از این شهریه بیشتر است اما با این حال با توجه به میزان این شهریه و تجربه موفق رایگان شدن تحصیل 4 دهک اول در مدارس سمپاد، ایده رایگان شدن تحصیل همه دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان در دسترس و اصطلاحا شدنی است. جدا از بحث جوانب حمایتی و نیز ارتقای سطح آموزش، افزایش شاخصهای عدالت آموزشی نیز از پیامدهای مثبت این ایده است، بخصوص که با توجه به درصد قبولی دانشآموزان سمپادی در دانشگاه، آن وقت زمینه برای هر نوع سوءتفسیر درباره درصد قبولی دانشآموزان مدارس دولتی در کنکور از بین میرود. بر اساس برخی برآوردها، در صورت رایگان شدن تحصیل در مدارس سمپاد بین 80 تا 90 درصد قبولیهای دانشگاه اصطلاحا از مدارس غیرپولی خواهد بود.
در نهایت اینکه حالا که مدل مدارس سمپاد در کشور موفق عمل کرده، لازم است این مدل مدارس در کشور توسعه یابد. دولت نیز میتواند برای کاهش بار هزینهای ایجاد این مدارس با اعلام معیارها و شرایط راهاندازی مدارس به جامعه، از آنها بخواهد نسبت به تشکیل این مدارس در منطقه خود اقدام کنند. در حال حاضر در بسیاری از شهرهای کشور این شرایط وجود دارد که مردم یک شهر برای دارا شدن یک مدرسه موفق، دست به کار شده و زیرساختهای لازم آن را ایجاد و از آن حمایت کنند.
ارسال به دوستان
رئیس جمهور تأکید کرد
هدایت فعالیتهای اقتصادی بنیاد شهید به سهامداری
گروه سیاسی: رئیسجمهور در جریان نظارت ستادی بر بنیاد شهید و امور ایثارگران، بر ضرورت حفظ سلامت اقتصادی و مالی بنیاد شهید تأکید کرد و گفت: تلاش کنید تا حد امکان فعالیتهای اقتصادی بنیاد شهید را از بنگاهداری به سمت سهامداری هدایت کنید.
حجتالاسلاموالمسلمین سیدابراهیم رئیسی در جریان نظارت ستادی بر بنیاد شهید و امور ایثارگران، ضمن بازدید از نمایشگاه عملکرد و دستاوردهای بنیاد به ارائه دیدگاههای خود در راستای ارتقا و بهبود عملکرد این مجموعه و تقویت خدمترسانی به ایثارگران پرداخت. رئیسجمهور خدمات و مسؤولیتهای بنیاد شهید و امور ایثارگران در قبال ایثارگران را مهم دانست و تصریح کرد: ارائه این خدمات مقدمه تحقق هدف اصلی یعنی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است که بنیاد شهید و امور ایثارگران باید با تشکیل اتاقهای فکر و اندیشهورزی، رویکردها و ماموریتهای لازم برای ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت را با استفاده از ظرفیت دستگاههای مختلف از جمله رسانه ملی و وزارتخانههای علوم و آموزشوپرورش و همینطور ارتباط گرفتن با فعالان حوزه سینما، تئاتر و دیگر عرصههای هنری تهیه کند.
رئیسی با تاکید بر بهرهگیری از روشهای مناسب ارائه خدمات به جامعه هدف ایثارگران افزود: کیفیت ارائه این خدمات به شکلی باشد که هم باعث احساس بیعدالتی نزد خانوادههای شهدا و جانبازان نشود و هم بازتاب منفی در جامعه نداشته باشد و دیگران هم باور داشته باشند ارائه این خدمات نه مصداق بیعدالتی و تبعیض، بلکه عین اجرای عدالت در قبال از خودگذشتگی و ایثارگری است. وی بر ضرورت حفظ سلامت اقتصادی و مالی بنیاد شهید تأکید کرد و گفت: تلاش کنید تا حد امکان فعالیتهای اقتصادی بنیاد شهید را از بنگاهداری به سمت سهامداری هدایت کنید.
ارسال به دوستان
وزارت اطلاعات از انهدام بزرگترین شبکه قمار آنلاین مرتبط با انگلستان خبر داد
باخت قماربازان
گروه سیاسی: وزارت اطلاعات روز گذشته در اطلاعیهای اعلام کرد: در پی ۱۴ ماه تحقیقات و رصدهای پیچیده اطلاعاتی با مساعدت قوه قضائیه و بانک مرکزی، بزرگترین شبکه سازمانیافته قمار و شرطبندی اینترنتی که توسط مبادی مستقر در خارج از کشور مدیریت و راهبری میشد، شناسایی و منهدم شد. در این اطلاعیه آمده است: این شبکه که توسط باندهای مرموز مستقر در انگلستان تأسیس و هدایت میشد، توانسته بود مبالغ کلانی از سرمایههای ریالی و ارزی کشور را با استفاده از ۳۵۰۰۶ حساب و ۱۲۰۰ درگاه بانکی اجارهای و ۵۴ سایت بزرگ قمار و شرطبندی در اختیار بگیرد. وزارت اطلاعات یادآور شد: شبکه مافیایی لندننشین برای اغوای قماربازان طماع، بخشی از وجوه دریافتی از آنها را به عنوان عایدی قمار به حساب قماربازان واریز و بخش کلانی را به انگلستان منتقل میکرد. از یافتههای بسیار قابل تأمل آنکه دولت انگلستان با دریافت مالیات هنگفت از وجوه متقلبانه و نامشروع، از پولشویی و سایر فعالیتهای تبهکارانه باند لندننشین چشمپوشی کرده و عملا مسیر اقدامات مجرمانه را برای خلافکاران هموار مینمود.
بر اساس این گزارش، فساد شبکه مستقر در انگلستان صرفا معطوف به اَعمال تبهکارانه مالی و پولشویی نبوده، بلکه مضاف بر آن، به دنبال شکلگیری جریانی رسانهای برای قبحزدایی از ارزشهای اسلامی - ایرانی و عادیسازی فرهنگ منحط قمار در جامعه اسلامی ایران بوده است. سربازان گمنام امام زمان همچنین با حکم مرجع قضایی، ۵ مدیر داخلی شبکه موسوم به «Nitro bet» و درگاه مالی موسوم به «پرداخت می» (Pardakht.me) را به اتهام اخلال در نظام اقتصادی، پولشویی، اداره قمارخانه در فضای مجازی و تحصیل مال از طریق نامشروع بازداشت کردند. وزارت اطلاعات در ادامه اطمینان داد که قاطعانه عوامل اقدامات مجرمانه و اخلالگران در امنیت اقتصادی کشور را مورد رصد قرار داده و تحویل مراجع قضایی خواهد کرد.
ارسال به دوستان
یادداشت
چرا رهبر انقلاب به مجلسی که هنوز تشکیل نشده تذکر دادند؟
سیدهآزاده امامی: انتخابات 11 اسفند هم تمام شد و تکلیف بیش از 84 درصد کرسیهای مجلس دوازدهم هم روشن؛ حالا چه آنها که آمدند و رأی دادند، چه آن مردّدانی که نتوانستند بر تردیدهایشان فائق آیند و همچنان گلایه از وجود برخی کاستیها سد راه حضورشان در انتخابات شد، مترصد آنند که منتخبان ملت چه میکنند و چه عملکردی خواهند داشت؟ آیا پاسخ آنهایی را که به ایشان اعتماد کرده و در انتخابات شرکت کردند میدهند و کارنامهای قابل دفاع از خود برجا میگذارند تا معترضان و منتقدان را نیز برای شرکت در انتخابات آینده متقاعد کنند، یا فرصت ارزشمند حضور در خانه ملت را با مشغول شدن به امور بیاهمیت و فاقد اولویت از کف داده و تنها بر حجم نارضایتیها میافزایند؟
به منظور پیشگیری از وقوع چنین فرجامی، رهبر انقلاب همچون دیدهبانی هوشمند افق پیش روی مجلس دوازدهم را پیش از آغاز بازنمایی کردند و منتخبان ملت را از درافتادن به بیراههها برحذر داشتند.
ایشان پنجشنبه گذشته در آخرین دیدار با اعضای دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری به راهیافتگان به مجلس دوازدهم توصیه کردند: «مراقبت کنند نگذارند شیرینی تشکیل مجلس جدید از بین برود و کامها تلخ بشود. چنانچه این مراعات را نکنند، نخستین اثرش این است که کام ملّت تلخ میشود، فضای سیاسی کشور، فضای تلخی میشود».
رهبر انقلاب در تبیین این هشدار، مشغول شدن نمایندگان به «سخنان اختلافانگیز و دعوا راه انداختنها و ستیزهگریهای دشمنپسند» را سبب تلخکامی ملت و بازماندن مجلس از «کار طبیعی خودش» عنوان کردند.
ممکن است برای برخی سوال باشد دلیل این هشدار رهبری پیش از آغاز به کار مجلس جدید چیست و چرا رهبر انقلاب در نخستین پیامشان به منتخبان مجلس آینده، یک «توصیه سلبی» دارند و آنها را از درافتادن به گرداب منازعات «اختلافانگیز و دشمنپسند» پرهیز دادند؟
شاید بازگشت به روزهای منتهی به انتخابات و یادآوری آنچه در آن ایام گذشت، کلید فهم این انذار رهبری باشد؛ اینکه در ایام تبلیغات انتخابات فضایی رقم خورد که ضمن آن برخی چهرهها و نامزدها به قول معروف برای هم کُری خواندند و یکدیگر را با نیش و کنایه نواختند، این نگرانی را برای سکاندار انقلاب به وجود آورد که مبادا این فضا به مجلس دوازدهم نیز سرایت کند و در شرایطی که کشور بیش از هر زمان دیگری به آرامش و دوری از تنش برای پیشبرد امور و به سامان رساندن بارهای سالها بر زمین مانده نیازمند است، بیشتر وقت مجلس آینده نیز همچون فضای انتخابات به اتهامزنیها و مچگیریهای بیاساس سیاسی سپری شود و «شعار» جای «کار»، و «رجزخوانی» و «شعارنامه» جای «کارنامه» را بگیرد!
ضمن اینکه درست است هنوز نمیتوان درباره نحوه عملکرد مجلس آینده قضاوتی داشت اما مسأله این است که به هر حال منتخبان مجلس آینده از جایی بیرون از این مملکت نیامده و به عبارتی هندوانههای دربستهای نیستند که ندانیم چه کارهاند و برای اظهار نظر درباره چند و چون عملکردشان نیاز به گذر زمان و آزمودن آنها در شرایط مختلف داشته باشیم تا ببینیم این حضرات چند مرده حلاجند، چه اینکه اکثر آنها افراد امتحان پسدادهای هستند که سالها در مسؤولیتهای مختلف حضور داشته و حتی بسیاری از آنها سابقه حضور در مجلس شورای اسلامی را دارند. پس، از شخص باریکبین و ژرفاندیشی مثل رهبر انقلاب عجیب نیست که با لحاظ این سابقه و شناختی که از اکثر منتخبان دارند، پیش از آنکه چنین رویدادی رقم بخورد و فرصت و انرژی و اعتبار مجلس برای آن هزینه شود، به نحو پیشینی نسبت به آن هشدار دهند و چاره چنان وضعیت نامطلوبی را کنند، تا اینکه بگذارند بعد از آنکه کار از کار گذشت و تبعات گزاف آن دامان ملک و ملت را گرفت، آن را نهی و نکوهش کنند.
عتاب رهبری خطاب به آنها بود که کنشگری سیاسیشان عمدتا در رویکردهای سلبی و یکقل دوقل بازی اصطلاحات برساخته تعریف شده و بیم آن میرود که بیشتر عمر نمایندگیشان در مجلس دوازدهم را به همین رویه بگذرانند.
البته ناگفته نماند این انذار رهبری همچنین میتواند ناظر به عملکرد نمایندگان آینده در پرداختن به طرحها و موضوعاتی نیز باشد که دوگانگی و اختلاف را بین جامعه دامن میزند و مردم را در ۲ صف رودرروی یکدیگر قرار میدهد.
به هر حال از منتخبان مجلس دوازدهم انتظار میرود همه این منازعات بیحاصل را پیش از آغاز به کار مجلس دوازدهم خاتمه داده و در همان میدان بهارستان دفن کنند و عرصه مجلس را مجال تاخت و تاز و تسویهحسابهای پیشاانتخاباتی نکنند و عمر کوتاه ۴ ساله مجلس را تنها و تنها به موضوعات اولویتدار و گرهگشا از کار فروبسته معیشت روزمره و در یک کلام همان چیزی اختصاص دهند که رهبری از آن به مثابه «کار اصلی و طبیعی» مجلس یاد کردند، تا به تعبیر ایشان در نهایت کار «نتایج مطلوبی» رقم بخورد و خداوند متعال هم به آن «برکت» دهد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|