|
اخبار
«مجنون آن لیلی» از پنجم اردیبهشت روی صحنه میرود
موسیقی نمایش «مجنون آن لیلی» به نویسندگی محمود توسلیان و طراحی و کارگردانی پیمان خازنی از چهارشنبه 5 اردیبهشت تا 4 خردادماه ساعت ۱۹ در تالار حافظ اجرا میشود. این اثر در روزهای پایانی هفته در ۲ سانس اجرا میشود. سامان سالور و حمیدرضا علینژاد، تهیهکنندگان این نمایش هستند. عمار تفتی، زهره فیروزی، ملیکا شهاب، رز ایزدی، سپیده موسوی، علی تیمورفامیان، آتنا قرائی و سیما نوروزیان در این نمایش به ایفای نقش میپردازند. موسیقی «مجنون آن لیلی» را پیمان خازنی ساخته است. رشید کاکاوند (راوی) و هادی فیضآبادی، زهره فیروزی و امید نصری خوانندگان این اثر هستند. در خلاصه این اثر آمده است: روزی روزگاری جایی توی این دیر مکافات، همای سعادت بالهاشو باز کرد و قصه عشق ساز کرد. به یه مکتب خونه رسید، نظر کرد. رو شونه لیلی نشست، مجنونو در به در کرد اما...
پیمان خازنی (تار)، آتنا قرایی (کوبهای)، ملینا فرجی (سنتور)، آنیتا هراتی (چنگ ارجان و قانون)، حمید اسمعیلزاده (سهتار)، عرفان کنعانی (عود، سیما نوروزیان و امیر نوروزیان (همخوانان)، مهدی مظاهری، احمد امیرخلیلی، امیر ارجینی (ترانه سرایان)، رضا موسوی (مشاور کارگردان)، علی تیمورفامیان (برنامهریز)، سمانه حبیبپور (دستیار کارگردان)، ملینا فرجی (سرپرست گروه موسیقی)، رها علینژاد (طراح صحنه) و علی کوزهگر (طراح نور) عوامل گروه را تشکیل میدهند.
***
جان تماشاخانه سنگلج را به خطر نیندازید
مدیر تماشاخانه سنگلج درباره تخریب ساختمان مجاور این تماشاخانه تصریح کرد: نگران جان سنگلج هستیم.
پریسا مقتدی با ابراز نگرانی برای ساختمان تماشاخانه سنگلج گفت: اواخر سال گذشته مطلع شدیم این ساختمان تخلیه شده و قرار است نوسازی شود، نه اینکه تخریب شود. از همان موقع تماسهایی با آقای نادعلی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر داشتیم، از طریق آقای نظری به وزیر محترم و وزارتخانه اطلاع داده و موضوع توسعه تماشاخانه سنگلج پیگیری شد. وی با ابراز تاسف از اینکه حدود یک هفته قبل متوجه شدهاند در ساختمان مجاور تماشاخانه به جای بازسازی، تخریب صورت میگیرد، ادامه داد: حدود ۷ تا ۱۰ روز پیش متوجه شدیم موضوع نوسازی نیست و دارد تخریب انجام میشود. خیلی نگران شدیم. بحث الحاقیاش در این مرحله اولویت نبود، بنابراین از طریق مدیر کمیته هنر کمیسیون فرهنگی شورای شهر سرکار خانم مرادزاده، مطلع شدیم تلاشهایی شده و ارتباطاتی با شهردار محترم گرفته شده است.
مقتدی درباره پیگیریهای روزهای گذشته توضیح داد: طی روزهای گذشته مجددا به آقای نادعلی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر و مدیرکل هنرهای نمایشی اطلاع دادیم. عکس و فیلمهایی را تهیه کردیم و طی نامهنگاریهایی که انجام دادهایم اعلام نگرانی کردیم که این تخریب دارد انجام میشود. در جریان هستم که مدیرکل محترم نیز مکاتباتی با وزیر داشتهاند.
***
حضور «تنگه» در جشنواره فرانسوی
سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلم کورت کورت فرانسه، میزبان فیلم کوتاه «تنگه» به نویسندگی و کارگردانی مقداد جلالی خواهد بود. این رویداد فرهنگی و هنری از مهمترین جشنوارههای فیلم کوتاه کشور فرانسه است که با هدف گسترش زبان سینمایی، نمایش آثار آیندهنگر و انتخاب برترین فرمهای بصری معاصر، هر ساله با حضور بیش از 10 هزار مخاطب علاقهمند به هنر و سینما، در ناحیه پنتان شهر پاریس برگزار میشود. «تنگه» با تکیه بر رئالیسم جادویی و خلق موتیفهای بصری، روایتی است از ۲ پسر نوجوان که از راهی غیرمعمول برای کسب ثروت تلاش میکنند. بابک کریمی، صمد آذرخش، سینا ابراهیمی و نیکان جعفرآقایی بازیگران این فیلم هستند.
این اثر پیش از این، تجربه حضور در چهلوپنجمین جشنواره بینالمللی فیلم مسکو، چهلویکمین جشنواره بینالمللی فیلم فلیکرز رود آیلند آمریکا، هفتادوهفتمین جشنواره بینالمللی فیلم سالرنو، بیستودومین جشنواره بینالمللی فیلم داکا، بیستوهفتمین جشنواره بینالمللی فیلم زوم زبلیزنیای لهستان و بیستودومین جشنواره بینالمللی فیلم مستقل رم را به دست آورده است.
سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلم کوت کورت به دبیری ماتیو آمالریک، بازیگر و کارگردان فرانسوی، از ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ با حمایت وزارت فرهنگ، مرکز ملی سینمای فرانسه (CNC) و انستیتو فرانس به مدت ۱۰ روز برگزار خواهد شد.
***
انتصاب دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران
در حکمی از سوی رئیس سازمان سینمایی، قادر آشنا به سمت دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد. متن حکم محمد خزاعی به این شرح است:
«نظر به تعهد و تجارب ارزشمند جنابعالی به استناد ماده ۶ آییننامه جایزه پژوهش به موجب این حکم به عنوان دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب میشوید. اهتمام برای شناسایی ظرفیتهای مغفولمانده سینمای ایران اسلامی، معرفی پژوهشهای برتر سینمایی، برنامهریزی و تمهیدات لازم برای مشارکت حداکثری محققان و پژوهشگران اندیشکدهای علمی کشور با عنایت ویژه به اسناد و قوانین بالادستی در این رویداد مهم علمی مورد انتظار است».
قادر آشنا دارای مدرک دکترای اندیشه سیاسی از دانشگاه علامه طباطبایی است و علاوه بر سوابق علمی و دانشگاهی به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانهای کهگیلویهوبویراحمد و البرز، رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی فرهنگ و هنر و مدیرعامل موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران، فعالیت داشته و در حال حاضر معاون مطالعات و فناوریهای نوین سازمان سینمایی است.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
نگاهی به سریال «نون خ» در گفتوگوی «وطن امروز» با مهدی فرجی، تهیهکننده سریال
نقش رنگارنگ ایران
محمد محمدی: نوروز 98 بود که برای نخستین بار نورالدین خانزاده با نام مستعار «نون خ» میهمان خانهها شد؛ قصهای در بستر یکی از روستاهای توابع استان کردستان و ماجراهای صاحب یک کارگاه فرآوری تخمه آفتابگردان که بسیار مورد استقبال مردم و مخاطبان قرار گرفت تا جایی که به عنوان شگفتانه سیما و پدیده نوروزی سال 98 معرفی شد. چند ماهی از اتمام پخش این سریال نگذشته بود که خبر ساخت فصل دوم آن در رسانهها منتشر شد؛ خبری که سوابق و تجربیات تولید مجموعههای پرمخاطب و افت کیفیت در فصلهای بعد، بسیاری از کارشناسان و منتقدان را بر آن داشت تا با نقدها و یادداشتها به انحای مختلف گروه را از ساخت فصل دوم منصرف کنند تا خاطره خوش فصل اول در اذهان بماند اما در هر صورت فصل دوم هم ساخته شد و در فاصله بین عید نوروز و ماه مبارک رمضان سال 99 میهمان خانهها شد؛ سریالی که برخلاف پیشبینیها به مراتب از فصل نخست نیز جذابتر و پرمخاطبتر شد و نشان داد اصرار بر ساخت بیدلیل نبود، چرا که مدیران و گروه تولید بویژه تهیهکننده، نویسنده و کارگردان سریال با اعتماد و اعتقاد نسبت به جذابیتهای قصه، فصل دوم را تولید کردند و همین شد که این بار مردم منتظر ساخت فصل سوم شدند. اما اکنون و پس از 5 فصل، سریال «نون خ» را باید جزو معدود مجموعههای نمایشی دانست که هر فصل آن بهتر از فصل قبلی ساخته شده تا جایی که میتوان اذعان کرد فصل پنجم که فروردین 1403 میهمان خانهها شد از 4 فصل قبلی بسیار بهتر و صدالبته هدفمندتر تولید شده است. در این میان مهدی فرجی در مقام تهیهکننده و البته سعید آقاخانی به عنوان کارگردان، نقش و سهم ویژهای در ثبت این موفقیت داشتهاند.
«نون خ» در فصل 5 با توجه و تمرکز ویژه نسبت به قومیتها و روایت و داستانی به زبان ساده و عامهپسند ثابت کرد نقش تصویر در ارائه و معرفی فرهنگهای به چه میزان میتواند از هزاران کتاب و مقاله موثرتر و کارآمدتر عمل کند. با مهدی فرجی، تهیهکننده سریال «نون خ» پیرامون این مجموعه موفق و پرمخاطب به گفتوگو نشستیم.
***
* تجربه سریالسازی در کشور نشان داده فصلهای دوم و سوم یا بیشتر یک مجموعه همواره نسبت به فصل اول ضعیفتر تولید شده است اما در فصل 5 سریال «نون خ» شاهد هستیم این فصل کاملا هدفمندتر و به مراتب بهتر و به تبع آن پرمخاطبتر از سایر فصلها شده است؛ رمز موفقیت مثالزدنی «نون خ» در این فصل چیست؟
اگر سریال «نون خ» در فصل پنجم به فضل الهی جذابتر و بهتر شده است، بخشی از آن به شناخت عمیقتر و دقیقتر نویسنده و کارگردان نسبت به ظرفیت این سریال بازمیگردد. طبیعتا دوستان عزیز من آقایان آقاخانی و وفایی تجربههایی را در این مسیر کسب کردهاند و اکنون شناختی دارند که ظرفیتهای قومیتی شامل لباس، گویش، جغرافیا، نکات گردشگری و همه ظرفیتهای فرهنگی غنی اقوام را در جریان نگارش و ساخت اثر استفاده و آن را طوری با قصه آمیخته کنند که بیننده احساس شنیدن و دیدن شعار نکند.
به اعتقاد گروه، ما وقتی جنبههای مثبت یک اتفاق و فرهنگ را نشان میدهیم، باید تمام جوانب را در نظر بگیریم. سعی کردیم هم اشکالات گفته شود و هم ظرفیتها و نقاط مثبت بخوبی دیده شود.
ظرفیت اقوام، ظرفیتی غنی است که ما توانستیم در قالب یک سریال تلویزیونی آن را نمایش دهیم. فیلمسازان اگر بتوانند از تهران خارج شوند و جای جای ایران عزیزمان را به نمایش بگذارند و زیباییها و فرهنگ غنی و آداب و رسوم مردم کشورمان را بخوبی معرفی کنند، قدم بزرگی را برداشتهاند. این تصویری که از سبک زندگی اقوام ارائه میشود به خودی خود اثر نمایشی را جذاب میکند و موردپسند مخاطبان قرار میگیرد.
عوامل سریال ما امروز یک تیم خوب شدهاند و شناختشان نسبت به یکدیگر باعث این انسجام و همفکری رو به جلو است و خوشبختانه تلاششان مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.
* چندی پیش مطلبی از شما درباره رفع برخی سوءتفاهمها پیرامون سریال «نون خ» مطرح شد؛ چرا چنین برداشتی شکل گرفته است؟ همچنین تاکید شما در این فصل بر نشان دادن فرهنگها و قومیتها به هر حال سختیهای خاص خودش را دارد؟
وقتی ما به سمت موضوعات مرتبط با اقوام میرویم، معمولا با یکسری حساسیتهایی روبهرو میشویم. گاهی اگر به قصه دقت نشود و توجه کامل نسبت به قرار گرفتن درست اجزای سریال نباشد، گلایههایی را در پی خواهد داشت، مواردی هم درباره سریال «نون خ» پدید آمد که خوشبختانه رفع شد.
صداوسیما ۲ خط قرمز جدی دارد؛ یکی مسائل دینی و ادیان است که همواره مورد احترام بوده و هست، نکته دوم هم مساله اقوام است که خدای ناکرده یک اثر نمایشی باعث ایجاد ضعف و زیر سوال رفتن آنها نشود.
در این سری از «نون خ» هم با ظرافت خاصی به مسائل نگاه کردیم. در این دوره ما از جغرافیای کردستان خارج شدیم و دیگر اقوام کشورمان را نیز تصویر کردیم و همانطور که عرض کردم با ظرافت خاصی به مساله کرمان و بخش عمده کار که در سیستانوبلوچستان میگذشت، پرداختیم.
در این روزهای پایانی پخش سریال، خدا را شاکرم که «نون خ» بسیار مورد استقبال قرار گرفت که جا دارد از مردم و مسؤولان عزیزمان در استانهای کرمان و بویژه سیستانوبلوچستان تشکر کنم. چه در زمان تولید کار و چه اکنون با ما همراهی کردند و خوشبختانه توانستیم این زیستبوم غنی با آداب و رسوم جذاب را بخوبی تصویر کنیم که مورد قبول خودشان نیز است. این تاکید از سوی ریاست محترم سازمان صداوسیما به صورت مداوم است که سعی کنیم در رسانه ملی همه قومیتها را به تصویر بکشیم و بتوانیم سبک زندگی ویژه مردم عزیز کشورمان را بخوبی نشان دهیم و ما نیز سعی کردیم در همین ریل و نقشه راه حرکت کنیم.
* سوال پایانی اینکه به نظرتان با توجه به موج سریالسازی در پلتفرمها؛ آیا اولا: این مجموعهها میتوانند باعث کم شدن مخاطبان سیما شوند و ثانیا: این میزان از تولیدات میتواند رقیبی جدی برای سریالهای تلویزیونی باشد؟
به اعتقاد من پلتفرمها رقیب مزاحمی برای رسانه ملی نیستند. شبکههای نمایش خانگی یک رسانه هستند و تلویزیون هم یک رسانه دیگر که هر یک مخاطبان خاص و مشترک خود را دارند. رسانه ملی رسانهای فراگیر و مردمی است و مصرف رسانهای و سرگرمی مردم آنقدر بالاست که هر دو میتوانند به هر میزان تولیدات فیلم و سریال، برنامههای تلویزیونی و مسابقههای متعدد و متنوع را افزایش دهند، کما اینکه در نوروز امسال دیدیم مردم استقبال خوبی از برنامههای رسانه ملی داشتند. در همه جای دنیا این رقابت وجود دارد اما مزاحمتی برای هم ندارند. به نظرم صداوسیما چنین تصوری ندارد و بخوبی در مسیر خودش در حال فعالیت و تولید برنامه در قالبهای بسیار متنوع برای مردم عزیزمان است؛ وضعیت فعلی بدون شک هم باعث افزایش سرانه فرهنگی و سرگرمی مردم است و هم اشتغال فعالان این حوزه را رونق میبخشد.
ارسال به دوستان
معاون فرهنگی وزارت ارشاد در نشست با اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب مطرح کرد
نمایشگاهی به وسعت ایران
گروه فرهنگ و هنر: رئیس سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در نشست با اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب با اشاره به گستره دوره سیوپنجم در سراسر کشور، نمایشگاه این دوره را نمایشگاهی با محوریت کتاب دانست و اینکه تمام برنامههای اجرایی این دوره از نمایشگاه باید حول محور کتاب و مردم انجام شود.
یاسر احمدوند در جلسه مشترک اعضای شورای سیاستگذاری و شورای برنامهریزی سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران گفت: همه فعالیتهای این نمایشگاه باید حول محور کتاب طراحی و تدوین شود. نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران صرفا یک برنامه برای اجتماع مردم نیست و هر اتفاقی که در آن رخ میدهد باید با کتاب نسبت داشته باشد. فعالیتها و برنامههای فرهنگی را باید متناسب با حوزه کتاب طراحی کرد و اولویت این است که مردم کتابخوان، ناشران، فعالان و نویسندگان، انگیزهمند شوند و همه برنامهها در سطوح مختلف برای تحقق این اهداف طراحی شود.
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تلاش میکنیم همه مردم ایران به نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران دسترسی یابند، عنوان کرد: بخش مجازی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران کار عظیمی است و ناشران، کتابفروشیها و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در برگزاری آن مشارکت دارند. هدف اصلی این است که مردم در روستاها و شهرهای مختلف به این نمایشگاه دسترسی پیدا کنند که تاکنون محقق شده است. تلاش میکنیم اقشار مختلف از یارانههای مرتبط با خود برای خرید کتاب بهرهمند شوند. احمدوند افزود: امیدواریم بتوانیم زودتر میزبان غرفهسازان باشیم. همچنین باید از ظرفیت میهمانان حاضر در نمایشگاه بیشتر استفاده کرد. از حضور مقام معظم رهبری مدظله العالی و رئیسجمهور در نمایشگاه کتاب سال گذشته بهرهمند شدیم و این حضور جزو اتفاقات بزرگ بود. نمایندگان، وزرا، رؤسای سازمانها و... نیز با حضور و بازدید از نمایشگاه سال گذشته به حل مسائل و مشکلات حوزه نشر کمک کردند.
قائممقام و سخنگوی سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران هم درباره ثبتنام کتابفروشیها در بخش مجازی این دوره از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران گفت: کتابفروشان فعال سراسر کشور که در سامانه «بازار کتاب» عضو شدهاند میتوانند پس از اعلام فراخوان که بهزودی انجام میشود به بخش کاربری خود در نشانی bazarketab.ir مراجعه و تقاضای حضور و فعالیت در شکل مجازی سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران را ثبت کنند.
علی رمضانی بیان کرد: این دوره نمایشگاه در زمانبندی جلوتری برنامهریزی شد. همه ما موظفیم به صورت حداکثر آنچه را در اختیار داریم به نحوی بهتر ارائه کنیم تا ناشران و مردم استفاده بهتری از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران داشته باشند. جمعهای چند صد نفری در این نمایشگاه کار میکنند تا این فضا را برای چندهزار ناشر مهیا سازند تا به مردم خدمت ارائه دهند و در نهایت چند میلیون نفر از این فضا بازدید و استفاده کنند.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به عملکرد شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران گفت: تعامل با شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران را به صورت مفصلتر و جدیتر دنبال میکنیم و از ضعفها و مشکلات این حوزه باخبر هستیم. با این وجود تلاش میکنیم این موضوع را به شکل بهتری پیش ببریم. موضوع تور بازدید دانشآموزان نیز در برنامههای کمیته فرهنگی نمایشگاه دیده شده است و در این باره با آموزشوپرورش و شهرداری تهران برای پشتیبانی از این موضوع در حال مذاکره هستیم. علی رمضانی در پایان به شعار سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران اشاره کرد و گفت: با توجه به ضرورت توجه به آینده، موضوع امیدآفرینی و توجه به خواندن، شعار «بخوانیم و بسازیم» برای این دوره از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران انتخاب شده است.
نصب تابلوهای راهنمای محیطی قبل از آغاز نمایشگاه، ضرورت افزایش سطح کیفی سالن ناشران کودک و نوجوان، تمرکز فعالیتها و دوری از انجام فعالیتهای فرهنگی پراکنده، همخوانی تقسیمبندی سالنها، تعیین زمان افتتاحیه نمایشگاه، انسجام در اقدامات فرهنگی نمایشگاه، تسهیل امور گمرکی نمایشگاه نسبت به دوره گذشته، دعوت از اصناف و اتحادیههای مرتبط به منظور بازدید از نمایشگاه، در نظر گرفتن صندوقهای رای برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در بخشهای مختلف نمایشگاه، امکان نظرخواهی از ناشران شرکتکننده در نمایشگاه و... از جمله موضوعات و پیشنهادهای مطرح شده از سوی اعضای شورای سیاستگذاری سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران بود.
ارسال به دوستان
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین جلسه شورای معماری خبر داد
برپایی نخستین جشنواره فجر هنر معماری در سال جاری
گروه فرهنگ و هنر: نخستین جلسه شورای معماری روز گذشته با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ، سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، محمد خراسانیزاده مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ، عاطفه خادمی مشاور وزیر فرهنگ، محمدمهدی سموعی رئیس مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.
وزیر فرهنگ در این جلسه گفت: ماه اردیبهشت مشحون از ایام بزرگداشت مفاخر تاریخ ایران عزیز است. شنبه روز سعدی بزرگ و آغاز تصنیف گلستان بود و در همین راستا همکارانم برنامههای خوبی را در شیراز برگزار کردند و پویش مهمی را در این زمینه رقم خواهند زد، فردا (امروز) هم روز بزرگداشت شیخ بهایی و معماری است که به واسطه برگزاری این جلسه به استقبال این روز رفتهایم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: درباره جایگاه معماری در فرهنگ و تمدن اسلامی باید توجه داشت تفاوتهای اصلی طبقهبندی تاریخی عمدتا با معماری نشان داده میشوند، مثلا معماری دوره صفوی با سلجوقی متفاوت است. وزیر فرهنگ گفت: در انقلاب اسلامی ایران که میراث تمدنی کهن ما را احیا کرد و افقگشایی جدیدی برای تمدن نوین اسلامی بود، باید به این مسأله در امتداد فضای هنری توجه میکردیم، چرا که نوع ورود تجدد و معماری و تنزل آن صرفا به شکل فنی - مهندسی ما را به وضعیت امروز رسانده است.
وی با بیان اینکه محور عمده سبک زندگی، سبک معماری است، چراکه در رفت و آمد شهری، اجتماعی، منازل و مدارس تاثیرگذار است، افزود: نوع ساختوسازها برای ما فضای زیست جدیدی را رقم زده است که اغلب با فضای زیست مطلوب فرهنگ ما فاصله دارد.
اسماعیلی با تاکید بر اینکه بخشی از این غفلت به واسطه فاصله گرفتن معماری از حوزه هنر است که این را باید جبران کرد، اظهار داشت: جامعه معماری بهشدت درصدد بود که در وزارت فرهنگ، ساختاری برای پیگیری این موضوع ایجاد شود که برگرفته از همین نگاه است.
وزیر فرهنگ گفت: همه ما دغدغه تمدنی و سبک زندگی داریم. این روزها سبک زندگی عفیفانه خیلی مطرح میشود. معتقد هستیم یکی از مهمترین زیرساختهای ایجاد فضای زیست عفیفانه از حوزه معماری عبور میکند. وی افزود: مگر میشود معماری نسبتی با مبانی دینی، فرهنگی و هنری نداشته باشد ولی این چرخه به شکلی درست شکل بگیرد؟
اسماعیلی اظهار داشت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی سند ملی معماری و شهرسازی اسلامی به شورای هنر ارجاع شد؛ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و دبیرخانه شورای هنر کارگروه مشترکی را تشکیل دادیم و این سند امروز آماده ارائه به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
وزیر فرهنگ گفت: انشاءالله جشنواره فجر معماری به مجموعه جشنوارههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق مصوبه این سند اضافه خواهد شد و با همکاری وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی که همکاران اصلی ما برای تعمیق این موضوع هستند، کار را پیش خواهیم برد.
وی افزود: در همین راستا از وزارت گردشگری و میراث فرهنگی، سازمان صداوسیما و سایر بخشهای فرهنگساز استفاده خواهیم کرد، البته باید توجه داشت بار اصلی بر دوش اصحاب هنر معماری است و با نقشآفرینی عزیزان ،این جشنواره به صورت دوسالانه برگزار خواهد شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در جشن فجر انقلاب اسلامی امسال، انشاءالله این جشنواره را برگزار میکنیم و به مجموعه جشنوارهها اضافه خواهد شد.
وزیر فرهنگ گفت: یکی دیگر از دلایل تشکیل این جلسه وعدهای است که برای ساخت مجموعه بزرگ هنری جمهوری اسلامی ایران داده شده است؛ برای این مجموعه پس از بررسیهای لازم، زمینی حدود ۱۰ هزار متر حوالی بلوار کشاورز در نظر گرفته شد. البته خبر این رویداد را زمستان اعلام کردم و گفتم دبیرخانهای برای ساخت این مجموعه در نظر گرفتهایم.
وی افزود: دکتر امیر محمدخانی که مدرس و محقق دانشگاه هستند مسؤولیت دبیرخانه را پذیرفتند و انشاءالله بهزودی فراخوان اصلی ساخت مجموعه را خواهیم داشت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: جایزه بزرگی را برای طراحی این پردیس بزرگ درنظر گرفتیم که نام آن «آسمان هنر ایران» است؛ در برآوردهای اولیه توان برگزاری همزمان ۵ جشنواره بینالمللی در آن پیشبینی شده است.
وزیر فرهنگ گفت: سالنهای بسیار مجهزی در حوزه تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی در این مجموعه پیشبینی شده است و مجموعهای فاخر با معماری اصیل ایرانی - اسلامی که معرف دوره معماری هنر در عصر جمهوری اسلامی خواهد بود.
وی افزود: انشاءالله دهه فجر ۱۴۰۳ ساخت بنا آغاز خواهد شد و قبل از 50 سالگی انقلاب کار ساخت آن تمام میشود.
اسماعیلی با بیان اینکه تحولی بسیار مهم و جدی در این زمینه اتفاق خواهد افتاد و با همکاری عزیزانمان کار جلو خواهد رفت، تصریح کرد: در تجدید ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساختاری را برای هنر معماری پیشبینی و آن را در ذیل معاونت هنری تعریف کردیم.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|