|
ارسال به دوستان
اخبار
سامان احتشامی در رودکی کنسرت برگزار میکند
سامان احتشامی، نوازنده پیانو و عمران فروزش نوازنده تمبک روز چهارشنبه نوزدهم اردیبهشتماه کنسرت مشترکی را در تالار رودکی تهران برگزار میکنند.
احتشامی از آهنگسازان و نوازندگان پیانو محسوب میشود که پس از کسب مهارتهای مختلف آموزشی زیرنظر هنرمندانی چون جواد معروفی، محمد سریر و اسماعیل امین موید فعالیت خود را در حوزه موسیقی آغاز و پس از حضور در رویدادها و جشنوارههای مختلف موسیقایی که به عنوان هنرمند برگزیده نیز انتخاب شد، سال ۱۳۷۱ با انتشار آلبوم «باغ به باغ» خود را به جامعه مخاطبان معرفی کرد.
این هنرمند که تحصیلات عالی خود را در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد به پایان رسانده، طی این سالها علاوه بر فعالیت مستمر در زمینه آموزش نوازندگی، در حوزه برگزاری کنسرت، تولید آلبوم و اخیرا برنامههای مختلف رسانه ملی و شبکه نمایش خانگی حضور چشمگیری داشته است.
***
«میان ستارهای» نولان اکران مجدد میشود
فیلم «میان ستارهای» کریستوفر نولان به مناسبت دهمین سالگرد ساخته شدن این حماسه علمی - تخیلی دوباره در سینماها اکران میشود. این فیلم که سال ۲۰۱۴ اکران شد و در سطح جهانی ۷۳۱ میلیون دلار فروش کرد با بازی متیو مککانهی، آن هاتاوی، جسیکا چستین و مت دیمون ساخته شده و داستان در آیندهای دیستوپیایی روایت میشود که در آن گروهی از فضانوردان باید به دوردستهای فضا سفر و یک سیاره جدید برای استعمار بشر پیدا کنند.
پارامونت پیکچرز اعلام کرد این فیلم ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴ به سینماها بازخواهد گشت. این فیلم به صورت ۷۰ میلیمتری آیمکس که فرمت مورد علاقه نولان است همچنین روی صفحههای دیجیتال نمایش داده میشود.
***
انتشار فراخوان پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم «کوثر»
فراخوان پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم «کوثر» توسط بنیاد آیههای ایثار و تلاش، با هدف تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری و ابلاغ سیاستهای کلی مبتنی بر تبیین مولفههای فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت زنان در تاریخ انقلاب اسلامی منتشر شد.
بر اساس اعلام دبیرخانه این جشنواره، این رخداد فرهنگی - هنری با هدفگذاری در زمینههایی چون پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه انقلابیگری زنان، شناسایی و معرفی ظرفیتها، استعدادها و توانمندیهای زنان، الگوسازی شخصیتهای موفق علمی، فرهنگی و اجتماعی زنان ایثارگر، تقویت فعالیتهای جهادی، فرهنگی، هنری و رسانهای در حوزه زنان و ایجاد بانک اطلاعاتی چهرههای شاخص زنان نخبه کشور انجام میشود.
پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم «کوثر» تیر ۱۴۰۳ در تهران با دبیری ناصر باکیده و با همکاری شهرداری تهران، سازمان امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار میشود.
***
جوابیه دفتر توسعه کتاب به گزارش «وطن امروز»
در پی انتشار گزارشی با عنوان «چرا کتابهای مروج همجنسبازی از وزارت ارشاد مجوز انتشار گرفتهاند؟» که 9 اردیبهشت ماه در «وطن امروز» منتشر شد، دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جوابیهای برای روزنامه ارسال کرده است. در بخشی از این جوابیه آمده است:
آثار نام برده شده در اواخر دهه 90 برای اولینبار با اصلاحیههای فراوان مجوز گرفتهاند و در سالهای اخیر بارها تجدید چاپ شدهاند؛ دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی بعد از بررسی کلیه نسخههای منتشره این کتابها، برای معدود ناشرانی که بهرغم ابلاغیههای دفتر توسعه و مجوز اعلام وصول (مجوز چاپ و توزیع اثر) در چاپهای بعدی سهواً یا عمداً فایلهای اصلاح نشده را منتشر کرده بودند، تشکیل پرونده تخلفات داده و برخی نسخههای اصلاحنشده توسط ناشر را جمعآوری و معدوم کرده است. این آثار به 5 عنوان هم نمیرسد در حالی که در سال بیش از 100 هزار عنوان کتاب مجوز میگیرند. تعمیم این عدد به یک فرآیند نظاممند و مستقر جفا در حق فعالان فرهنگی است. همچنین با تکیه بر مصوبات ستاد ساماندهی بازار نشر و کتاب و همراهی قوه قضائیه برخورد با کتابهای فاقد مجوز در محیطها، سکوها، سایتها و... آغاز شده است.
دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی بر اساس ماده چهارم قانون مصوبه اصلاحی ضوابط و سیاستهای نشر توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 89 وظیفه بررسی آثار تولیدی ناشران را دارد و بر این اساس در دولت سیزدهم تاکنون بیش از 228 هزار عنوان کتاب معادل بیش از 64 میلیون صفحه کتاب را با قوانین تطبیق داده است. اکثریت اعضای جامعه فرهنگی ایران اعم از پدیدآورنده و ناشر شریفتر از چنین ادعاهایی است. چنانچه تخلفی هم در جایی صورت بگیرد، امکانهای نظارتی و برخورد با تخلفات در ساختار فرهنگی کشور پیشبینی شده است. در آستانه نمایشگاه کتاب از آن رسانه محترم دعوت میشود، امیدآفرینی و تشویق مردم شریف ایران اسلامی به کتابخوانی را مورد توجه قرار دهند.
ارسال به دوستان
نگاهی به بدلکاری در سینمای ایران
سیمرغ مرگ و زندگی
گروه فرهنگ و هنر: سابقه بدلکاری در سینمای ایران به دوران فیلمفارسی بازمیگردد؛ زمانی که اغلب بدلکاران سینما را با عنوان «کتکخورها» میشناختند. وظیفه کتکخورها این بود در سکانسهای مهیج فیلمفارسی به عنوان نوچه «بدمن» وارد دعوا شده و از قهرمان فیلم حسابی کتک بخورند. به گفته مجید علیزاده، رئیس انجمن بازیگران و بدلکاران سینما، عملا تا پیش از سریال «سربداران» حرفه بدلکاری در سینمای ایران به رسمیت شمرده نمیشد. در سالهای بعد از انقلاب که سینما از معدود بازیگران فیلمفارسی خالی میشود، کمکم سایر بازیگران نیز فرصت دیده شدن پیدا میکنند ولی با وجود این باز هم بدلکارها همچنان در سایه باقی میمانند. علیزاده درباره وضعیت شغلی بدلکاران گفته بود: «در گذشته هیچ وسیلهای برای کارهای اکشن وجود نداشت و ما هیچ امنیتی در فیلمها نداشتیم. به یاد میآورم یک سکانس را باید از کوه به پایین میافتادم که سکانس خطرناکی بود اما باز هم این نقش را بازی کردم، چرا که به سینما عشق میورزیدم. من در سینما درآمد آنچنانی نداشتم، بلکه عشق به سینما بود که باعث شد تا الان این کار را ادامه دهم. خانه دوم من سینماست، هر چند دیگر سنی از من گذشته است اما باز هم به کار خود در سینما ادامه میدهم. در سینمای امروز بیمعرفتیهای بسیاری وجود دارد؛ ما را که میبینند انگار میخواهیم مانند مار آنها را نیش بزنیم و به بدلکاران نقش نمیدهند، بعد وقتی فیلم را میبینیم، متوجه میشویم بازیگران شناختهشدهای حضور ندارند و این پول است که نقش اول را در فیلمها بازی میکند».
اما رونق و شروع جدی و حرفهای بدلکاری در سینمای ایران به دهه 80 بازمیگردد؛ سالهایی که با ورود زندهیاد پیمان ابدی به ایران بدلکاری رنگ و بوی تازهای به خود گرفت و بر اساس اصول و ضوابط درستتری پیش رفت. در آن سالها جوانان نیز به واسطه کارهای مرحوم ابدی به این رشته علاقهمند شدند و کار تا جایی پیش رفت که حتی شاهد فعالیت مراکزی با نام مدرسه بدلکاری نیز در ایران شدیم. دهه 80 عملا بدلکاری به حرفهای تخصصی بدل شده بود، در حالی که در سالهای قبل از انقلاب بدلکاران همان عشاق سینهچاک سینما بودند که از راه کتک خوردن قصد ورود به عرصه هنر هفتم را داشتند.
اما در این سالها نگاه به حرفه بدلکاری چگونه بوده است؟ آن هم در شرایطی که با وجود صحنههای متعدد هیجانانگیز در بسیاری از فیلمها شاهد پررنگ شدن حرفهای بدلکاری در سینمای ایران هستیم. کارشناسان و اهالی این حرفه معتقدند در مقایسه با تولیدات اکشن آنچه معمولا نادیده گرفته میشود، نگاه درست به حرفه بدلکاری است؛ در حالی که حجم بدلکاری در ساخت آثار تلویزیونی در حوزههای تاریخی، مذهبی، پلیسی و اکشن کم نیست. پیشتر مرحوم ارشا اقدسی گفته بود اصل حرفهای بدلکاری در ایران همواره نادیده گرفته میشود و اهمیتی به این موضوع داده نمیشود. این بدلکار جوان در توضیح کم و کیف مواجهه عوامل حرفهای تولید فیلم و سریال بویژه تهیهکنندهها با اصول این حرفه گفته بود: حرفه بدلکاری در تمام دنیا جا افتاده و کاملا شناخته شده است. به همین دلیل مسؤولان با نگاه خاص خود با این حرفه مواجه میشوند؛ در حالی که در ایران، هم در تلویزیون و هم در سینما اهمیتی به این حرفه داده نمیشود و درست به همین دلیل است که بدلکاران ایرانی از کمترین امنیت شغلی و البته جانی برخوردارند.
زندگی ارشا اقدسی هم مانند پیمان ابدی اگرچه طول زیادی نداشت اما آنقدر عرض داشت که کمتر کسی است که پس از ابدی نام او را به عنوان پیشگام در عرصه بدلکاری نشناسد؛ جوانی که همانند بسیاری از بدلکاران آنقدر جسور بود که در حرفهاش مدام زندگی و مرگ را به سخره میگرفت. سرانجام هم حین اجرای یکی از حرکاتی که ساخته میشود تا آدرنالین خون مخاطب را چندین برابر کند، مرگ را در آغوش کشید.
ارشا هم مانند پیمان آرزویی در سینه داشت و آن هم اضافه شدن سیمرغی در جشنواره فیلم فجر برای تقدیر از بدلکاران بود تا شاید اندکی قدر و منزلت این حرفه سخت و تخصصی دانسته شود. همچنان که علیرضا قرهخانی دیگر بدلکار ایرانی و بینالمللی پیشتر گفته بود: این روزها بیشتر از هر زمانی به یاد ارشا اقدسی هستم و فکر میکنم چقدر بد و آسان این بدلکار عزیز را از دست دادیم. میدانم که ارشا سالها بود دغدغه حضور در جشنواره فیلم فجر را داشت و پیگیر عنوانی برای سیمرغ بلورین بهترین بدلکاری در سینمای ایران بود اما هرگز این اتفاق برای او محقق نشد.
اگرچه اقدسی تا روزی که زنده بود تحقق رویای مهم زندگیاش را ندید اما این روزها زمزمههایی از تحقق این آرزوی او مطرح است؛ چنانکه مجتبی امینی، تهیهکننده و مدیر تولید سریالهای تلویزیونی همچون گاندو در توئیتی با هشتگهای «جشنواره فجر» و «بدلکاری» اعلام کرد: در سالگرد هنرمند عزیز آرشا اقدسی در تلاش برای تحقق آرزوی او هستم؛ امیدواریم تلاشها به نتیجه برسد.
در هر صورت همه بر این موضوع اتفاق نظر دارند که بدلکاری شوخی نیست. همه بدلکاران باید در شرایط بدنی خوبی باشند و بیشتر آنها پیش از حضور در صحنه فیلمبرداری تمرینات ورزشی سفت و سختی را انجام میدهند تا به نهایت آمادگی برسند. مجریان بدلکاری 2 برابر بازیگران معمولی کار میکنند؛ آنها باید در حرفهشان آموزشهای لازم را ببینند، مهارت بازیگریشان را تقویت کنند و به جزئیات سکانس و دیالوگها هم تسلط داشته باشند.
همچنین بیشتر صحنههای اکشن چندین بار فیلمبرداری میشوند تا در نهایت زاویهای بینقص به دست آید و همین مورد در طولانیمدت توان بدنی آنها را بشدت کاهش میدهد.
اما اینهمه ماجرا نیست، آسیبهای بدنی تنها بخشی از حرفه بدلکاری است که میتواند عوارض جبرانناپذیری مثل مرگ یا معلولیتهای شدید را به همراه بیاورد و آنها را برای همیشه خانهنشین کند. این مورد فقط مربوط به فیلمهای سینمایی اکشن نمیشود و در آثار تلویزیونی هم به وفور اتفاق میافتد.
قطعا اختصاص یک سیمرغ برای بدلکاران به عنوان هنرمندانی که برای درخشش یک فیلم با مرگ میرقصند، میتواند حرکتی قابل تقدیر و قدمی شایسته از سوی برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر در جهت دیدن کار سخت این هنرمندان و ادای احترامی به ساحت بدلکاران فقید ایرانی باشد. حال باید منتظر بود و دید آیا جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد و هماورد سینمای ایران میتواند در اقدامی آوانگارد، بر مهمترین رویداد سینمایی جهان پیشی گرفته و جایزهای را به جوایز خود اضافه کند که حتی اسکار هم خلأ آن را در خود دارد؟ از طرفی شاید با اضافه شدن این جایزه بتوان اندکی از زحمات و تلاشهای بدلکاران سینما را ارج نهاد.
ارسال به دوستان
مسعود اسکویی، گوینده و گزارشگر برنامههای ورزشی در 85 سالگی درگذشت
صدای ورزش
گروه فرهنگ و هنر: بیراه نیست اگر بگوییم ورزشدوستان و دوستداران ورزش از چند دهه قبل با صدای مسعود اسکویی عجین شدهاند و به عشق او گزارشهای ورزشی را میشنیدند؛ استادی که به صدای خاص در رادیو شهره بود و روز گذشته در 85 سالگی دار فانی را وداع گفت.
به گفته خودش از 15 سالگی به کلاسهای فن بیان رفته و فعالیتهای حرفهای را با حضور در تلویزیون ملی ایران 27 سالگی آغاز کرد. اما علاقهاش به گویندگی ریشه در سنین نوجوانی و دوران دبستان داشت. در روزگاری که بسیاری از هم سن و سالانش علاقه به نوشتن و خواندن انشا نداشتند، او با عشق انشا مینوشته تا آن را با صدای رسا برای همه بخواند. حتی در خانه نیز روزنامهها را با صدای بلند میخواند و از همین رو مدتی را به عنوان روزنامهنگار مشغول کار شد. سال 43 کارمند بانک شد و سپس سال 45 در حالی که تلویزیون ملی ایران فعالیت خود را آغاز کرد و فراخوان جذب نیرو داشت به عنوان آخرین نفر پذیرفته میشود و گویندگی اخبار سیاسی را برعهده میگیرد.
مرحوم اسکویی در گفتوگویی پیرامون نحوه انتخاب در تلویزیون ملی گفته بود: «زمانی که تلویزیون ملی ایران فعالیتش را آغاز کرد و برای حوزههای مختلف گوینده جذب کرد، فقط مانده بود یک گوینده آن هم برای اخبار سیاسی که از بین حدود 300 نفر من را انتخاب کردند. یادم میآید یک خانمِ ماشیننویس بود که بعد از پذیرفته شدنِ من اعتراف کرد: «همان روزی که برای تست صدا آمده بودید، وقتی از اتاق تست صدا رفتید، همگی خواستیم شما انتخاب شوید»، بعدها، پس از بازیهای آسیایی در تهران، به آلمان رفتم، در انستیتو «گوته» آلمان زبان آلمانی خواندم و در شبکۀ ZDF دوره تهیهکنندگی برنامههای ورزشی تلویزیونی را گذراندم».
اما یکی از نکات قابل تامل اینکه مرحوم اسکویی در روزگاری به عنوان یک گوینده کارش را آغاز کرد که نه خبری از اینترنت بود و نه در همه منازل تلویزیون و تنها رسانههای پرمخاطب رادیو و روزنامهها بودند، بنابراین دسترسی به اطلاعات و خبرهای مختلف در سراسر دنیا کار بسیار سختی بود. این درحالی است که امروز به سادگی علاقهمندان و بسیاری از گویندگان رادیویی و ورزشی میتوانند به طور آنلاین در جریان رویدادها و وقایع مختلف در همه جای دنیا قرار بگیرند و بالطبع به روز نگه داشتن اطلاعات یکی از ویژگیهای موفقیت به شمار میرود. به هر شکل و با همه این اوصاف بدون تردید یکی از مهمترین و جذابترین گزارشهای ورزشی رادیو را شنوندگان روز 8 آذر از بازی تاریخی ایران - استرالیا شنیدند؛ آن هم با صدای آمیخته به غم و شادی اسکویی. آن گزارش به عنوان یکی از ماندگارترین گزارشهای رادیویی در خاطره همه مردم این سرزمین ماند.
اسکویی بدون شک یکی از نامدارترین گویندگان ورزشی رادیو بود؛ مردی که همواره برایش نسل جوان و آینده رادیو دغدغه مهمی به شمار میرفت. آموزش، دورههای تخصصی، یادگیری زبانهای بینالمللی و تحصیلات عالی از جمله ویژگیهایی بود که او همواره از یک گوینده جوان طلب میکرد و همیشه جوانان تازهکار را به یادگیری این پارامترها رهنمون میکرد.
ارسال به دوستان
اعلام اولویتهای تولید از سوی رئیس سازمان سینمایی
مأموریتهای مضاعف برای جهش تولید در مؤسسات سینمایی ابلاغ شد
گروه فرهنگ و هنر: رئیس سازمان سینمایی در جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی که به میزبانی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، با اشاره به شعار محوری سال گفت: سینما سال گذشته موفق شد با عبور از چالشها و حواشی گوناگون، بار دیگر جایگاه خود را ارتقا دهد و در حوزههای مختلفی چون توسعه زیرساخت، رونق اقتصادی، اعتمادسازی عمومی، برگزاری رویدادهای سینمایی، جریان کشف استعدادهای انسانی و رشد سرمایه اجتماعی، موفقیتهای قابل اعتنایی را به دست آورد.
* جهش و نهضت تولید با مشارکت خانواده سینما
محمد خزاعی افزود: در کنار این توفیقات و دستاوردهایی که در حوزههای مختلف سینما شکل گرفته، امسال با عنایت به شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» ضروری است با اهتمام ویژهتری با مشارکت خانواده سینما به سوی تحقق این مساله مهم گام برداریم.
رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: علاوه بر ظرفیتها و منابع موجود در سازمان سینمایی، خوشبختانه امسال با مساعدت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب دکتر محمدمهدی اسماعیلی، اعتبار ویژهای به منظور تقویت تولید آثار با اولویتهای موضوعی مشخص در نظر گرفته شده که نشاندهنده جایگاه و قابلیتهای خاص سینمای ایران در طرح مضامین گوناگون و تبیین گفتمانی در عرصه فرهنگ عمومی است.
خزاعی با توجه به نهایی شدن سیاستگذاری اولویتهای تولیدی در شورای عالی تولید گفت: علاوه بر موضوعات اجتماعی، دینی، خانوادگی، اخلاقی، امسال در زمینه تقویت بنیاد خانواده، توجه به موضوع جمعیت، حل مسائل اجتماعی، خدمات و پیشرفتهای نظام و کشور، توجه به مفاخر ملی و عناصر هویتی، عزت ملی، سبک زندگی ایرانی - اسلامی، ترویج امید، موضوع ایثار، شهادت، تبیین نقش جبهه مقاومت و تقویت فرهنگ عفاف و حجاب از جمله اولویتهای ابلاغی تولیدات امسال است.
* محور رونق سینما، مخاطب است
خزاعی با تاکید بر شاخصهای موثر در رونق سالنهای سینما افزود: محور رونق سینما مخاطب است؛ از نظر سازمان سینمایی تنوعی که روی پرده سینماها از لحاظ گونههای مختلف سینمایی وجود دارد، قابل اعتناست. این تنوع هم در تولیدات بنیاد فارابی در ویترین فجر چهلودوم و هم در برخی موسسات تولیدی دیده میشود و یکی از سیاستهای سازمان سینمایی در سال جدید حفظ تنوع ژانرهای فیلمهای روی پرده اکران خواهد بود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه سال گذشته شاهد رکوردهای تاریخی فیلمهای کمدی و کودک و نوجوان در حوزه اقتصاد سینما بودهایم، افزود: با سیاستهای اتخاذ شده در حوزه تولید و اکران فیلمها، پیشبینی میشود در سال جاری این رونق و اقبال عمومی را به آثار اجتماعی، دفاعمقدس و سایر ژانرهای سینمایی شاهد باشیم.
* سینما، ویترین گفتمان جدی اندیشههاست
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به آثار گفتمانی تولیدات سینمای ایران در جامعه گفت: بسیاری از مسائل و چالشهای فرهنگی و اجتماعی را میتوان با زبان هنر بیان کرد و سینما میتواند بستر و ویترین گفتمان جدی اندیشهها و مفاهیم گوناگون جامعه باشد، همچنین سینما میتواند بسیار بیش از اینها به طرح دغدغهها و مسائل مهم جامعه بپردازد.
در این نشست معاونان، مدیران و روسای موسسات سینمایی نظرات خود را درباره مسائل جاری مدیریت سینما مطرح کردند.
گفتنی است جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی، سهشنبه ۱۱ اردیبهشتماه به میزبانی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد که در آن اصغر فارسی، حبیب ایلبیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، محمدرضا سوقندی، مجید زینالعابدین، محمد حمیدیمقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدریخلیلی حضور داشتند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|