|
اخبار
محمد حسنی از انتشارات کتاب جمکران خداحافظی کرد
محمد حسنی که از سال ۱۳۹۴ با حکم تولیت وقت مسجد مقدس جمکران، حجتالاسلام محمدحسن رحیمیان مسؤولیت انتشارات جمکران را به عهده گرفته بود پس از ۹ سال به کار خود پایان داد. حجتالاسلام رحیمیان از مدتی پیش جای خود را به حجتالاسلام اجاقنژاد نماینده سابق ولیفقیه در جمهوری آذربایجان داده است. حسنی تا سال ۱۳۹۹ همزمان مسؤولیت مرکز فرهنگی - هنری دفتر تبلیغات را به عهده داشت و پس از آن تاکنون به جز دوره کوتاهی که مسؤولیت شرکت انتشاراتی علمی - فرهنگی را به عهده داشته، مسؤولیت دیگری نپذیرفته بود.
***
معرفی فیلمهای حاضر در جشنواره فیلم شانگهای ۲۰۲۴
جشنواره بینالمللی فیلم شانگهای فهرست فیلمهای منتخب برای بخش مسابقه بیستوششمین دوره خود را رونمایی کرد. این مجموعه ترکیبی از فیلمهای اروپایی، ژاپنی و آسیای مرکزی را دربرگرفته اما حتی یک فیلم از آمریکا و کرهجنوبی در این فهرست جا ندارد.
از ایران نیز فیلمهایی چون «مرد خاموش» ساخته احمد بهرامی در بخش رقابت اصلی، «سه روز و سه قاتل» ساخته مسعود امینیتیرانی در بخش استعداد جدید آسیا، «مرثیهای برای یک قبیله» ساخته مرجان خسروی در بخش مستند، انیمیشن «آبزی» ساخته شیوا صادق در بخش مسابقه فیلم کوتاه، انیمیشن بلند «انقراض» ساخته بهنود نکویی در بخش انیمیشن و «تورهای خالی» بهروز کرمزاده در بخش دهکده جهانی حضور دارند.
***
کتاب «جامعهشناسی مُد» توسط انتشارات سروش منتشر شد
کتاب «جامعهشناسی مد؛ مقدمهای بر مطالعات مُد (فشن)» نوشته یونیا کاوامورا به تازگی با ترجمه صدیقه نایفی توسط انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شده است. یونیا کاوامورا، استاد جامعهشناسی مؤسسه فناوری مد در ایالاتمتحده و صاحب آثاری متعدد در زمینه مطالعات مد و مباحث جامعهشناختی و فرهنگی مرتبط با آن است. این کتاب به حوزهای جدید از دانش یعنی مدشناسی یا جامعهشناسی مد اختصاص دارد.
کتاب جامعهشناسی مد با ۲۱۴ صفحه، شمارگان ۲۰۰ نسخه و قیمت ۲۱۲ هزار تومان عرضه شده است.
***
آغاز اجرای ارکستر ملی ایران با صدای مختاباد
ارکستر ملی ایران در نخستین اجرای خود در سال جدید با عنوان «در رهگذرات» به رهبری همایون رحیمیان و خوانندگی سیدعبدالحسین مختاباد، شامگاه شنبه و یکشنبه ۱۹ و ۲۰ خرداد از ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت روی صحنه میرود. در این اجرا مازیار ظهیرالدینی به عنوان کنسرت مایستر ارکستر را همراهی میکند. ارکستر ملی ایران در اجرای پیش رو قطعاتی چون شبانگاهان، تمنای وصال، نقش خیال، فریاد بیقراری و... را مینوازد.
***
«احمد»، «عیدوک» و «فرشتهها» در مرکز گسترش اکران میشوند
در هفته دوم خردادماه 1403 و در ادامه طرح «اکران حقیقت»، 3 مستند پرمخاطب و جنجالی جشنواره هفدهم «سینماحقیقت» یکشنبه 13 خردادماه در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به نمایش گذاشته میشوند. مستندهای «احمد» به کارگردانی مصطفی رزاقکریمی که به زندگی سیداحمد خمینی میپردازد، «عیدوک» به کارگردانی امیر عسگری که داستان شروری است که از حاج قاسم سلیمانی درس میگیرد و «فرشتهها» به کارگردانی مهدی زمانپورکیاسری که داستان دختری نابیناست که در سوریه زندگی میکند، از ساعت 16 در سالن حقیقت مرکز روی پرده میروند.
***
آثار رضا محجوبی برای«تار و سهتار» منتشر شد
آثار رضا محجوبی برای «تار و سه تار» عنوان کتابی است با آوانگاری و ویرایش محمدرضا شرایلی که طی روزهای گذشته در قالب یک اثر مکتوب پژوهشی توسط نشر «خنیاگر» پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
محمدرضا شرایلی آوانگاری و ویرایش، مهدی دیزانی مضرابگذاری و نگارش علائم تکنیکی و شهاب منا انتقال برای تار و سهتار دیگر عوامل اجرایی این اثر تالیفی را تشکیل میدهند. در توضیحات تکمیلی این آثار آمده است: هرچند برخی آثار رضا محجوبی، ویولننواز اسطورهای معاصر، نُقل مجالس بوده و در دورهای که رادیو یا دیگر رسانههای عمومی در ایران متداول نبوده در بسیاری از صفحات موسیقیدانان برجسته ایران و حتی نمونههای کمیاب خصوصی در نخستین دهه 1300 شنیده میشود اما هنوز بسیاری از آثار او بر موسیقیدانان ایران ناشناخته مانده است.
***
کتاب «اصول تولید صدا» به چاپ رسید
کتاب «اصول تولید صدا» کاربردهای عملی استودیو اثر «استفان الموسنینو» است که به همت مرتضی دهنوی به فارسی برگردانده شده است. این کتاب در ۱۹ فصل و در ۱۰۰ نسخه در بهار ۱۴۰۳ به چاپ رسیده است. از فصلهای این کتاب میتوان به اساس طراحی استودیو، اساس میکروفون، ضبط، انواع گیتار، آواها، اکولایزرها، مسترینگ و... اشاره کرد.
استفان الموسنینو مدرس موسسه SAE در شهر بریزبین استرالیا از اواسط دهه ۲۰۰۰ در سطوح مختلف آموزشی متوسطه عالی و حرفهای و محیطهای اجتماعی تدریس میکند. وی علاوه بر این مهندس صدا در زمینههای گوناگونی چون مسترینگ آثار صدها هنرمند بوده، همچنین در آهنگسازی برای رادیو و تلویزیون و موسیقی الکترونیک کار کرده است.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
آخرین ساخته هادی مقدمدوست پس از 2 سال در سینماهای کشور اکران میشود
سینمای عطرآلود
گروه فرهنگ و هنر: سومین ساخته بلند هادی مقدمدوست به تهیهکنندگی یوسف منصوری و به قلم حسین حسنی در حالی 4 روز دیگر در سینماهای سراسر کشور اکران خود را آغاز میکند که در این فیلم خبری از زوج همیشگی حمید نعمتالله - مقدمدوست نیست؛ زوجی که به واسطه همکاری طولانی در آثار سینمایی و تلویزیونی از جمله بوتیک، بیپولی، آرایش غلیظ، وضعیت سفید و... تجربههای بسیار متفاوتی را در حوزه نگارش فیلمنامه پشت سر گذاشته بودند و عملا به یکی از بهترین زوجهای هنری بدل شده بودند.
مقدمدوست پیشتر درباره این عدم همکاری گفته بود: از زمانی که من فیلم ساختم، تنظیم برای نوشتن با یکدیگر به هم خورد و نتوانستیم فیلمها را با یکدیگر بنویسیم. با این حال من برایم آرزو است که دوباره با آقای نعمتالله بنویسم.
سومین فیلم بلند سینمایی هادی مقدمدوست بر خلاف 2 فیلم قبلیاش که دست پر از فجر خارج شده بودند، تنها سهمش از فجر 41 سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن بود و عملا «عطرآلود» را در کسب جوایز باید ناکامترین فیلم این کارگردان 53 ساله دانست؛ فیلمی که در زمان اکرانش در جشنواره فیلم فجر با نظرات بسیار متفاوتی یا بهتر بگوییم صفر و صدی مواجه شد. از یک سو عدهای این فیلم را بسیار ضعیف میدانستند، در حالی که گروهی دیگر آن را یک شاهکار مینامیدند. در نهایت نیز آنچه در مراسم اختتامیه رخ داد نشان داد نظر داوران به منتقدان مخالف فیلم نزدیکتر بوده است.
«عطرآلود» ملودرامی عاشقانه با ترکیبی از رنج و ترس و موضوع وجدان است که در ادامه سینمای انسانی مقدمدوست، چالشهای یک زوج خوشبخت را در مسیر استحکام زندگیشان تصویر میکند.
جسارت مقدمدوست در ساخت «عطرآلود» آنجاست که دست به ساخت یک ملودرام عاشقانه زده است؛ ژانری که بخش مهمی از تولیدات سالانه سینمای ایران را تشکیل میدهد و با توجه به ظهور و بروز نسل جدیدی از مخاطبان با سلایق متفاوت و اصطلاحا روشنفکری، همچنان از تماشاگران پروپاقرصی برخوردار است و آثار این ژانر بالقوه قابلیت حضور در صدر پرفروشترین فیلمهای سال را دارد.
مقدمدوست در نشست خبری فیلم در فجر 41 درباره «عطرآلود» گفته بود: «این فیلم برای من یک تجربه جدید است از حیث سینما، مضمون و شکل و داستانی که باید آن را میساختم. نمایش حال درونی آدمها و تغییراتشان غیر از اینکه عنصر مهم نمایشی است و موضوعی برای جذابیت است، یک دغدغه مهم برای مخاطب هم هست که در زندگی شاهد این تغییرات باشد. به نظرم موضوع تغییر مساله آدمهاست و دوست دارند این حال درونی و تغییر درونی را هم ببینند. قوس شخصیت و چالش تغییر آدم از نقطهای به نقطه دیگر برای من اهمیت دارد. من طرح را که دیدم، فهمیدم این چالش را دارد. اگر قطعهای از این فیلمنامه برداشته شود، انگار گامی از مسیر این تغییر برداشته شده است و به نظرم تغییر دیگر برای مخاطب ملموس نخواهد بود. واقعیت این است که نمیتوان از هدف درباره ساخت فیلم سخن گفت، چون روی نتیجه آن اثر میگذارد و بیشتر باید درباره دریافت مخاطب از فیلم صحبت کرد. اگر من از هدفم بگویم، در واقع گفتهام شما باید فیلم را اینگونه ببینید، در حالی که تماشاگر باید دریافت خود را داشته باشد.
زندگی ترکیبی از غم و امید است. زمانی نیست که اینها همه با هم وجود نداشته باشد، در حقیقت در لحظهای که بیمناک یا محزون هستید، حتما امید هم دارید. امروز که در آن هستیم چند سال دیگر «گذشته» میشود».
«عطرآلود» تقریبا تمام عناصر آشنای ملودرام را با خود دارد و قصهاش را در فضایی نسبتا متفاوت روایت میکند. مقدمدوست در این اثر سراغ قصه زندگی «علی» مرد جوان عاشق عطر و عطرسازی رفته و برشی نه چندان بلند از آن ارائه میکند. تلاش قهرمان برای به ثمر رساندن ایده عطری که ساخته، موتور حرکت فیلم در پرده نخست به حساب میآید که در نهایت علی و عاطفه را در کنار هم قرار میدهد. عشق هم به عنوان تم اصلی پررنگتر شده و به تاروپود قصه گره میخورد. باردار شدن عاطفه و مشکلاتی که علی برای ثبت عطر خود در یک شرکت معتبر دارد، حجم زیادی از نیمه میانی فیلم را دربرگرفته و قصه را با ریتمی آرام پیش میراند.
قرار گرفتن علی به عنوان قهرمان در برابر مشکلات متعدد، فرمولی ثابت و کلاسیک برای خلق درام به حساب میآید که حسنی بخوبی از آن بهره گرفته و نقطه عطفی را رقم زده که تلنگری جدی به مخاطبان خود میزند. وجود بچهای که قرار است در آینده نزدیک به دنیا بیاید، یک تم فرعی به تم اصلی فیلمنامه اضافه کرده و آن را به زندگی علی و عاطفه گره میزند. ایده ضبط ویدئوهای موبایلی برای فرزند، در نگاه نخست ایدهای جذاب برای روایت تکههایی از داستان به نظر میرسد اما با تکرار بیش از اندازه، کارکرد واقعیاش را از دست میدهد؛ همینطور ادای دین مقدمدوست به سینما از طریق نمایش تصاویر از طریق ویدئوپروجکشن که چندان با شخصیت علی و عاطفه جفتوجور نمیشود. در عین حال میتوان به چند حادثه پیاپی فیلم در یکسوم ابتدایی اشاره کرد که چندان با ریتم واقعی زندگی همخوانی ندارد و تا حدودی از فیلم بیرون میزند و به باور تماشاگران آن نمینشیند.
از طرف دیگر گاهی میبینیم تکهای از قصه ناتمام مانده و رها میشود. برای مثال میتوان به حضور نصفه و نیمه علی در رویدادهای مربوط به تولید در حوزه عطر اشاره کرد که به هیچ وجه با شخصیت پیگیر و علاقهمند ابتدای فیلم همخوانی ندارد؛ موضوعی که به کیفیت پرداخت قهرمان لطمه وارد کرده و فیلم را به لکنت میاندازد. در طرف دیگر، عاطفه با وجود کمرنگتر بودن، شخصیت کنشمندتری دارد و در یکسوم پایانی کاملا تماشاگر را به سمت خود میکشاند. داستانک مربوط به فامیل طلاساز علی، از آن جهت دارای اهمیت است که بخشی از لایههای درونی او را آشکار کرده و تکههایی از گذشتهاش را به نمایش میگذارد که با ظرافت به وضعیت امروز او پیوند میخورد. در عین حال، فضا را برای خلق مفاهیم اخلاقی مورد علاقه فیلمساز باز کرده و روی تکه دیگری از درونیات قهرمان فیلم نور میتاباند.
صنعت عطرسازی از آن دسته صنایعی است که ترکیبی شگفتانگیز از تکنیک و هنر بوده و تخیل نقشی کلیدی در شکلگیری آن دارد. پس قالبی هوشمندانه برای روایت قصهای عاشقانه به حساب میآید که میتواند تماشاگر را تا آخر به دنبال خود بکشاند. مقدمدوست هم در دکوپاژ خود تلاش کرده از مایههای ملودرام اثر عبور کند و همراه با تماشاگران خود وارد جهانی سرشار از خیال شود. برای مثال هم میتوان به سکانس مربوط به نوجوانی علی و تلاشش برای خلق یک رایحه از طریق ترکیب بوهای مختلف اشاره کرد که درخشان از کار درآمده است. بویژه فیلمبرداری فوقالعاده روزبه رایگا و جلوههای ویژه رایانهای کار که «عطرآلود» را تا حدودی به ذات ابدی سینما که چیزی جز آفرینش خیال نیست، نزدیک میکند. زوج مصطفی زمانی و هدی زینالعابدین با وجود آنکه هر دو نقشهای درخشانی هم در کارنامه دارند، چندان شکل نگرفته و آن شور و حرارت مورد نیاز برای چنین ملودرام پرفراز و فرودی را ندارند که این موضوع میتواند در اکران عمومی و در مواجهه با تماشاگر عام به یک پاشنه آشیل تبدیل شود.
ارسال به دوستان
در قالب نشستهای نقد و بررسی فیلمتئاترهای شاخص مطرح شد
نشانهشناسی نمایشی از داستان جمشید
گروه فرهنگ و هنر: سلسله جلسات نمایش فیلمتئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلمتئاتر «مویه جم» (محصول سال ۱۳۷۵) به کارگردانی دکتر قطبالدین صادقی برگزار شد. این نمایش روایتی از داستان جمشید در شاهنامه فردوسی است که حدود 30 سال پیش در مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفت.
در این نشست عسل عصریملکی با اشاره به روایتهای ارائهشده از داستان جمشید، گفت: اگر بخواهیم از منظر آکادمیک به موضوع نگاه کنیم، 3 روش برای بررسی نمایشی که دیدیم در دست داریم. اول استفاده از کهنالگوها برای بررسی کاراکترهای مختلف اثر است. دوم میتوانیم از طریق عناصر و قراردادهای نمایشهای ایرانی اثر را بررسی کنیم. سوم نیز استفاده از نشانهشناسی برای تحلیل اثر است.
وی افزود: قراردادها در نمایشهای ایرانی بسیار مساله مهمی برای درک مفهوم اثر است. در صحنه این نمایش کمترین عناصر را داریم و هر چه هست نیاز به حضور آن بوده است. در واقع به طور کلی در نمایش ایرانی، بسیاری از فضاها در کلام ساخته میشود. لباس در نمایش ایرانی نیز چیزی است که کاراکترها از آن استفاده میکنند، زیرا به تغییر نقشها کمک میکند. در نمایشهای ایرانی یک نفر مرتب بازی در بازی میکند و ذهن ما به عنوان مخاطب آن را میپذیرد، زیرا برگرفته از فرهنگ خودمان است. این موضوع کمک میکند تا تمام روایتها در دل یک نفر جا بگیرد و توسط او بیان شود. این از قراردادهای مهم چنین آثاری است که در نمایش «مویه جم» نیز آن را میبینیم.
این منتقد در ادامه بیان کرد: موسیقی در این نمایش به شکلی بازیگران را راهبری میکند. در واقع موسیقی هم یک ابزار کار است و نگاهی کاربردی در نمایش ایرانی دارد. نمایش ایرانی این اجازه را به ما میدهد که در زمان و مکان و بین وقایع گریز بزنیم و با روایت کلامی که داریم از جایی به جای دیگر منتقل شویم. اصول و قواعد نمایش ایرانی بخوبی در این نمایش دیده میشود. رنگها و عناصری که در صحنه نمایش میبینیم نیز از ویژگیهای دیگر این اثر است.
عباس غفاری نیز در ادامه نشست گفت: قصههایی را که برای پیشدادیان است، اکثرا در عهد عتیق نیز میبینیم. یعنی انگار پیامبران یهودی (بنی اسرائیل) نیز همان کارها را انجام دادهاند. در واقع اتفاقی را که برای جمشید میافتد در قصههای نوح نیز میبینیم یا در اینجا پنهان شدن در شکم نهنگ را به صورت دیگری در شکار کردن شاهماهی میبینیم. واقعیت اینکه شخصا نمیتوانم از لحاظ زمانی مشخص کنم کدام داستان اول مطرح شده است. البته شاید این موضوع اهمیتی هم نداشته باشد اما مساله این است که نمیدانیم ما از قصههای بنیاسرائیل وام گرفتیم یا آنها از قصههای ایرانی.
وی افزود: کاری که بعدها فردوسی میکند، جمع کردن این قصههای ایرانی در شاهنامه است. این اتفاق بسیار سترگتر از چیزی است که درباره آن صحبت میشود. شاهنامه به ما میگوید ما از کجا آمدیم و به کجا خواهیم رفت و مرتبا گذشته را به ما یادآوری میکند. متاسفانه هیچوقت ارجی که باید به شاهنامه گذاشته، نشده است اما شاهنامه به ما یادآوری میکند این قصهها برای ما است. البته قصد صحبتی ندارم که از آن برداشت نژادپرستی شود اما همگی به نحوی در جریان تشابهات این داستانها هستیم.
عصریملکی در ادامه این نشست گفت: ریشهیابی جمشید به دوران اساطیری ما مربوط میشود. جمشید افسانه نیست، البته در دورههای بعد صفات افسانهای به او داده میشود. اما او پادشاه اسطورهای ما در دوران اسطورهای است. در منابع مختلف جمشید را نبیره حضرت نوح معرفی کردهاند. در برخی منابع نیز جمشید را خود حضرت نوح معرفی میکنند. البته در منابع دیگری نیز جمشید را حضرت سلیمان معرفی میکنند، زیرا یکی از معجزات جمشید این است که تخت روانی را برای خود آماده میکند که دیوها آن را روی شانه خود میگذارند و جمشید را در منطقه پاسارگاد به آسمان میبرند. روی این تخت، قالیچه اعلا و زیبایی نیز وجود داشته است. بر همین اساس او را خود حضرت سلیمان معرفی میکنند.
وی در پایان عنوان کرد: البته منابع دیگر میگویند یک دوره 3 هزار ساله بین آنها فاصله است و چنین اتفاقی نمیتواند درست باشد.
فیلمتئاتر «مویه جم» بعد از آثاری چون «آرش»، «بهرام چوبینه» و «هفتخان رستم» تجربهای دیگر از دکتر قطبالدین صادقی در اجرای روایات کهن و غنایی ایران باستان است؛ روایاتی که در هزارپیچ تاریخ رنگ و بوی اسطورهای به خود گرفتند و سرگذشت یک ملت را از ورای حکایتی رمزآگین بیان میکنند.
ارسال به دوستان
مدیرعامل کانون پرورش فکری در دیدار با فعالان حوزه کودک و نوجوان:
خصوصیسازی در حوزه تعلیم و تربیت آفت است
گروه فرهنگ و هنر: مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که طی سفری چند روزه عازم استان گلستان شده است در دیدار با فعالان حوزه کودک و نوجوان این استان با اشاره به آفتهای خصوصیسازی در حوزه تعلیم و تربیت، هدفگذاری کانون را مردمیسازی به جای خصوصیسازی عنوان کرد. حامد علامتی در این دیدار با اشاره به اینکه این سومین سفر اعضای شورای معاونان کانون به استانهاست، گفت: اعضای شورای معاونان کانون از روز سهشنبه به تمام شهرهای استان گلستان سفر کرده و از نزدیک شاهد مسائل و مشکلات حوزه کودک و نوجوان در این استان بوده و تلاش کردهاند در حد امکان آنها را رفع کنند. او با اشاره به علاقه رئیسجمهور شهید به توسعه فعالیتهای تربیتی در حوزه کودک و نوجوان، افزود: سیاست اصلی ما نوجوانمحوری است؛ یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه کودک و نوجوان نگاه ویژه شهید رئیسی به این حوزه بود و ما امروز با تدبیر این شهید بزرگوار، شورای عالی جوان و نوجوان را داریم. مدیرعامل کانون ادامه داد: در کانون قبلا بسیاری از کارهای ما معطوف به کودک بود و نوجوانان در کانون مغفول بودند اما با اهتمام دولت سیزدهم به حوزه نوجوان توجه جدیتری شد. معاون وزیر آموزشوپرورش اظهار داشت: رئیسجمهور شهید به عرصه ناشران کودک و نوجوان توجه ویژه داشتند و در بازدید نمایشگاه کتاب تهران هم از من خواستند از دیگر ناشران حمایت کنیم و وارد فضای رقابتی با آنها نشویم؛ ما نیز بر همین اساس کتابهای بیش از ۵۲ ناشر را خریدیم و در سطح مراکز توزیع کردیم. او با اشاره به ظرفیتهای مربیان کانون پرورش فکری بیان کرد: کانون یک نهاد معمولی نیست، یک سرمایه عظیم فرهنگی - هنری در جمهوری اسلامی است که با ارائه بیش از ۶۰ عنوان فعالیت، یک بسته کامل فرهنگی - هنری، ادبی برای کودکان و نوجوانان است و در حوزه تولید فیلم، انیمیشن، پویانمایی، اسباببازی و کتاب نیز فعالیت میکند.
علامتی با بیان اینکه نزدیک به ۶۰ سال است بسیاری از بزرگان این کشور دوران کودکی و نوجوانی خود را با کتابها و محصولات فرهنگی کانون سپری کردهاند، گفت: امسال با یک هزار عنوان کتاب در سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران حضور داشتیم که این عدد در نوع خود کمنظیر است، همچنین سال گذشته ۳ میلیون جلد کتاب منتشر کردیم.
او با اعلام اینکه کانون بیش از یک هزار مرکز فرهنگی - هنری در سطح کشور دارد، اظهار داشت: هدف ما این است کانون پرورش فکری، علاوه بر خوانش کتاب، متناسب با اقتضائات محلی، بسته تربیتی برای آن منطقه تعریف کند.
مدیرعامل کانون ادامه داد: ما فقط دنبال کارهای مهارتی نیستیم، نگاه ما باید تربیتی باشد و از دل نگاه تربیتی مهارتآموزی هم اتفاق میافتد، کانون در بطن دستگاه تعلیم و تربیت است اما حوزه عملکرد آن در حوزه بیرون از آموزشوپرورش است. علامتی در این زمینه توضیح داد: ما یک فعالیت غیررسمی در فضای غیررسمی آموزشوپرورش داریم که آن کانون است، ۲ بال فرهنگی و پرورشی آموزشوپرورش در درون و بیرون مجموعه کانون پرورش فکری است.
او با اشاره به سیاستهای کشور مبنی بر مردمیسازی فعالیتها، بیان کرد: امسال برای نخستینبار کانون به سمت گروههای مردمی و حلقههای میانی رفته است، چرا که باید جبههای کار کنیم؛ خصوصیسازی در حوزه تعلیموتربیت آفت است، ما باید مردمیسازی کنیم و آنها را حمایت کرده و بر فعالیتهایشان نظارت داشته باشیم.
مدیرعامل کانون اظهار داشت: ما باید خانواده را از تماشاگر بودن به همکار و همراه بودن با فعالیتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تبدیل کنیم، چرا که نخستین کانون تربیت کودک، خانواده است.
در ابتدای این نشست فعالان گروههای مختلف حوزه کودک و نوجوان استان گلستان به بیان نظرهای خود پرداختند و اعضای شورای معاونان کانون نیز برنامههای حوزه کاری خود را برای آنها تشریح کردند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|