|
اخبار
استقبال 500 نفری از شب نخست «کوچه عاشقی»
اولین شب از اجرای کنسرت نمایش «کوچه عاشقی» با استقبال مخاطبان روی صحنه رفت. این کنسرت نمایش که به کارگردانی سید جلالالدین دری در کاخ سعدآباد روی صحنه رفت با استقبال بیش از 500 مخاطب، با توجه به تعطیلات اخیر، یک شروع پرمخاطب را تجربه کرد.
امیرحسین آرمان، امیرکاوه آهنینجان، صدف بهشتی، حمیدرضا ترکاشوند، سمیرا حسینی، محیا دهقانی، آناهیتا دری، پریسا روزبهانی، محسن سلیمانی، فرداد صفاخو، بهزاد عبدی، سولماز غنی، الهام کرمی، محمدرضا مالکی و حسین میرزاییان در این عاشقانه نقشآفرینی میکنند.
کنسرت نمایش «کوچه عاشقی» روایت زندگی دختری است به نام مهتاب که عاشق خواننده و بازیگر تماشاخانه فردوسی است. نخستین عکسهای این نمایش در آستانه اجرا منتشر شد.
***
افتتاحیه «عطرآلود» در شیراز برگزار شد
مراسم افتتاحیه فیلم سینمایی «عطرآلود» با گرامیداشت یاد و خاطره زندهیاد حسام محمودی، با حضور مصطفی زمانی بازیگر، هادی مقدمدوست کارگردان و یوسف منصوری تهیهکننده در ۲ سانس در پردیس سینمایی هنر شهر آفتاب شیراز برگزار شد.
پیش از نمایش فیلم، مصطفی زمانی بازیگر «عطرآلود» ضمن خوشامدگویی به مردم میهماننواز شیراز و گرامیداشت یاد حسام محمودی بازیگر فقید عرصه سینما، در سخنانی اظهار کرد: هنوز باورم نمیشود حسام را از دست دادهایم و امروز در میان ما نیست. خیلی سخت است که برای زندگی تلاش کنیم تا موثر باشیم و بقیه ذینفع باشند اما در نهایت مرگ همه چیز را بیمعنی کند. خدا همکار عزیز ما را بیامرزد و روحش شاد.
***
معرفی گروه طراحان پروژه «و او جان من است»
«و او جان من است» عنوان یکی از تازهترین پروژههای نمایشی است که خرداد و تیر سال جاری به نویسندگی ایوب آقاخانی و کارگردانی حمید حرا با حضور تعدادی از بازیگران و هنرمندان شناختهشده عرصه تئاتر، سینما، تلویزیون، موسیقی و هنرهای تجسمی در تالار وحدت تهران پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت.
به گفته حمید حرا، این نمایش در یک فضای مفرح به روایت واقعه تاریخی میپردازد که تاکنون کمتر در حوزههای سینما و تئاتر به آن پرداخته شده است؛ مسیری که در آن تلاش شده چهره واقعی و پر از رحمت اسلام در قالب یک داستان متفاوت به مخاطبان ارائه شود.
وحید لاری طراح صحنه، علی براتی طراح حرکت، مژگان عیوضی طراح لباس، بهاره اسدی طراح گریم و منوچهر رحیمی طراح نور اعضای گروه طراحی پروژه نمایشی «و او جان من است» را تشکیل میدهند.
پروژه نمایشی «و او جان من است» خرداد و تیر سال جاری با همکاری بنیاد فرهنگی - هنری رودکی و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط گروه هنری «سایه» روی صحنه میرود.
***
«جیغ» سیامک انصاری بعد از «جوکر»
سیامک انصاری این روزها در تدارک اجرای برنامه جدیدش با نام «جیغ» در شبکه نمایش خانگی است.
احسان علیخانی در نخستین قسمت از برنامه «جوکر» درباره دلایل غیبت سیامک انصاری در این برنامه توضیح داد؛ بر اساس این توضیح انصاری به دلیل اجرای برنامه جدیدش در شبکه نمایش خانگی امکان حضور در «جوکر» را نداشته است.
علیخانی در فضای مجازی در توضیح این غیبت آورده است: «ممنونم از سیامک عزیز که ۳ سال پیش دعوت مرا پذیرفت و برای اجرای جوکر ۱ آمد اما امسال زودتر از «جوکر ۲»، رئالیتیشوی خودش را در پلتفرم دیگری شروع کرد که برایش خیلی زحمت کشیده و قرار است برنامه «جیغ» را اجرا کند و بزودی پخش شود، به همین دلیل نشد کنارمان باشد».
علیخانی همچنین یادآور شد: برای اجرا سراغ هنرمند دیگری رفته اما به دلیل سفر طولانی امکان منتظر ماندن نبوده است.
فصل دوم «جوکر» با اجرای احسان علیخانی به تازگی در شبکه نمایش خانگی منتشر میشود.
***
«با کاروان غدیر» عید غدیر پخش میشود
برنامه با کاروان غدیر به همت حسینیه اعظم زنجان برای پخش در ایام عید غدیر آماده میشود. در این برنامه که در 6 قسمت است شعرایی چون کلامیزنجانی، پاشایی، رضوی زنجانی مرادی و حبیبی و مادحین سرشناسی چون یوسف شبیری، مرتضی حیدری، جلیل محمدی، سعید نوری، رسول امامی و علیرضا بیگدلی حضور دارند.
کارشناسان این برنامه 6 قسمتی حجتالاسلام اسدی، حجتالاسلام دولتی و حجتالاسلام غفاری هستند و اجرای آن توسط بهلول حبیبیزنجانی انجام خواهد شد.
برنامه با «کاروان غدیر» همزمان با ایام عید غدیر یک هفته مانده به عید از شبکه استانی روی آنتن میرود.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
نگاهی به فیلم «نوروز» که در سینماهای کشور روی پرده است
نوروز در برهوت سینمای آیینی
گروه فرهنگ و هنر: سبد سینمای ایران در معرفی و اشاعه سنتها و آیینهای ایرانی و ملی طی 4 دهه گذشته را در قیاس با بیش از 7 هزار فیلم اکرانی از ابتدای دهه 60 باید بسیار نازل و کم دانست. این در حالی است که این گونه سینما همواره در مدیومهای مشابهش چون تلویزیون و حتی برنامههای ترکیبی تلویزیونی نشان داده از اقبال فراوانی برخوردار است.
درست است این گونه مهم در اغلب کشورهای صاحب سینما نیز آنچنان که باید و شاید دیده نشده اما در کشور ما با توجه به سنتها و آیینهای مختلف و متعدد میتواند محلی برای جذب و آشنایی بیش از پیش مردم با این ظرفیت موثر و مهم باشد. البته طی چند سال گذشته وزارت میراث فرهنگی با همکاری هنرمندان بویژه سینماگران صاحب سبک در این حوزه برنامههایی از جمله ساخت فیلم و سریال را در دستور کار قرار داده است که برای ثمر دادنش باید به انتظار نشست.
در این بین اکران فیلم «نوروز» با تمرکز و توجه به آیین کهن نوروز ایرانیان در جشنواره چهلودوم فیلم فجر با توجه به نقشآفرینی علی نصیریان بسیاری از توجهها را به خود جلب کرد؛ فیلمی که پس از سالها در حوزه سینما تولید شده و فی نفسه بدون در نظر گرفتن کیفیت کار باید اهتمام در تولید آن را در برهوت سینمای ایران در این ژانر به فال نیک گرفت.
«نوروز» در اکران نوروز در کمال تعجب با گذشت ۳ ماه از اکران تنها 72 هزار مخاطب را به سینماها کشاند که بسیار کم است. بدون شک یکی از علتهای این موضوع را باید در نحوه تبلیغات و اطلاعرسانی آن دانست و صد حیف که یک فیلم خوش آب و رنگ در نتیجه چنین ضعفی آنچنان که باید و شاید دیده نشد.
اما نوروز فیلمی ماجراجویانه است و طی سفری قصد آشنایی مخاطب با ریشههای آیین باستانی نوروز را دارد. داستان فیلم از این قرار است که روزهای منتهی به سال جدید، اهریمن که سالها پیش به اسارت درآمده، از بند فرار میکند و قصد از بین بردن نوروز را دارد. با ورود اهریمن به زندگی انسانها توفان به راه میافتد و سرما و یخبندان به طور ناگهانی همهجا را فرامیگیرد. با ادامه یافتن این شرایط فصل بهار که رویش و طراوت را با خود همراه دارد، از بین خواهد رفت و زمستان و سردی دائمی میشود. عمو نوروز که هر سال مامور آوردن بهار است، به دنبال یار دیرین خود حاجی فیروز میگردد تا به همراهی او بهار را حفظ کند اما در مسیر راه تصادف میکند و ماموریتش به «نامی»، یک نوجوان فارسیزبان ایرانی - ترک محول میشود. نامی خود درگیر مسائل شخصی است و ناامیدی وارد زندگیاش شده. همین مساله موجب میشود جادوی بهار با لمس گلهای دشت همیشه بهار به او منتقل شود تا ناامیدیاش از بین برود و مامور آوردن امید به زندگی انسانها شود. نامی با توصیههای عمو نوروز این سفر افسانهای را آغاز میکند؛ سفری که با گذر از سختیها و موانع طبیعی و فیزیکی همراه است و تا به خطر افتادن جانش پیش میرود اما از پا نمیافتد.
«نوروز» فیلمی در گرامیداشت یکی از آیینهای ایران باستان است و به معرفی شخصیتهای افسانهای و فولکلور ایرانی چون عمو نوروز، ننه سرما و حاجی فیروز میپردازد. فیلم قصد معرفی و یادآوری اهمیت آیین باستانی نوروز را دارد. نوروز از آیینهای ایران باستان و دربردارنده مفاهیم و نمادهایی است که تا امروز هم آن را ادامهدار کرده است. آغاز رویش دوباره، طراوت و زندگی دوباره طبیعت و تأکید بر دوستی و مهرورزی مهمترین مفاهیمی است که با آمدن بهار و آغاز نوروز گرهخورده اما این آیین مختص ایران نیست و کشورهای دیگری نیز این عید باستانی را جشن میگیرند. همین هم موجب میشود فیلم، نوروز را عاملی برای وحدت این کشورها معرفی کند. آذربایجان، ترکیه، هند، پاکستان، ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان و عراق 11 کشوری هستند که همراه ایران این عید باستانی را جشن میگیرند. فیلم به شکل نمادین نوجوانانی را به عنوان نماینده این کشورها معرفی میکند که نامی را برای عبور از دروازه کوه قاف همراهی میکنند. آنها با زنجیر کردن نمادین دستانشان به هم که نشانهای از اتحاد است، در شکست اهریمن نقشآفرینی میکنند.
فیلم به وضوح برای تقویت صلح آمده و روی صحبتش با کودکان و نوجوانان کشورهاست و به شکل نمادین نوجوانان هر کشور را (نظیر دردانه از افغانستان و جاسم از عراق) موثر در برقراری صلح معرفی میکند؛ صلحی که عامل آن اشتراکات فرهنگی است و فیلم از میان این اشتراکات بر نوروز باستانی دست گذاشته است. در جایی از فیلم اشاره میشود که انتخاب آیینهای بهاری برای برپایی نمایشگاه، به این علت است که بیشتر آنها برای از بین بردن جنگ هستند اما فیلم ترسیمی از شرایط صلح ندارد و حتی ضدقهرمان هم شخصیتی کلیشهای پرداخت شده است. این در حالی است که وجه نمادین فیلم با چنین پرداختی پررنگ میشود و سایر شخصیتها را هم فرامیگیرد. «هاکان» پدر نامی هم در همین چارچوب تعریف میشود. نامی یک نوجوان دورگه ایرانی - ترک است که پا در کشف آیین باستان ایران و نجات مردم میگذارد و هاکان که ارتباطی با زبان فارسی و نوروز باستانی ندارد، در این مسیر به دنبال پسرش برای کمک میآید. چنین انتخابی، شخصیت پدر قهرمان را بیارتباط با کلیت داستان ترسیم کرده و در واقع به فیلم الصاق شده است! درخواست نامی از پدرش برای تنها نگذاشتن او هم در وجه نمادینش گزاره قابل دفاعی نخواهد بود.
«سهیل موفق» (کارگردان) در این اثر هم به ویژگیهای فرهنگی و بومی کشور توجه ویژهای دارد. فیلم در معرفی ورزش هم سراغ نوع باستانی و بومی آن میرود و قهرمان فیلم را یک کشتیگیر نشان میدهد.
فیلم توجه ویژهای هم به رقصهای آیینی اقوام دارد و در برگزاری نمایشگاه بینالمللی با حضور 12 کشور برگزارکننده آیین نوروزی، این رقصها را نشان میدهد. علاوه بر این برای باز شدن دروازه کوه قاف، اتحاد نمادین بچهها کافی نیست و چیزی دیگر نیاز است؛ جادوی شادی و رقص! این بار حاجی فیروز لباس سنتیاش را میپوشد و با جادوی شادی و رقص سنتی است که دروازه کوه قاف باز میشود!
فیلمنامه اثر بر اساس الگوی سفر قهرمان نوشته شده و ضعفهایی در پیرنگ و شخصیتپردازی دارد. عنصر اتفاق در فیلم پررنگ است و شخصیتپردازیها پرداخت درستی ندارد. با این وجود طرح موقعیتی برای کنشگری نوجوان، از نقاط ارزشمند فیلم است. فیلم همچنین در معرفی شخصیتهای افسانهای پا را فراتر از باورهای سنتی گذاشته و به داستانپردازی پرداخته است. برای نمونه پیوند حاجی فیروز با عمو نوروز در ایران باستان، حاصل تخیل فیلم است و در هیچ منبعی «زغال» به عنوان عنصر حیاتبخش و عامل تجدید حیات حاجی فیروز، معرفی نشده است.
ترسیم شخصیت نوجوان کنشگر از مهمترین نیازهای سینمایی هر کشوری به شمار میآید، چرا که آنها آیندهسازان کشور هستند و ساخت الگوهای متنوع و کنشگر در شکلگیری شخصیتشان تأثیر بسزایی دارد. با این نگاه، «نوروز» اگرچه دارای ضعفهای عدیدهای در قصهپردازی و تصویرسازی است اما اثری قابل اعتناست. فیلم «نوروز» نوید آن را میدهد که سینمای ایران از لحاظ فنی فاصله قابل جبرانی با سینمای کودک و نوجوان جهان دارد و همچنین ادبیات فارسی و فرهنگ بومی ما ظرفیتهای بسیاری برای قصهپردازیهای مناسب کودکان و نوجوانان دارد.
ارسال به دوستان
در نشست نقد و بررسی فیلمتئاتر هملیتون در خانه هنرمندان ایران مطرح شد
روایتی موزیکال از تاریخ آمریکا
گروه فرهنگ و هنر: تئاتر موزیکال همیلتون را باید یکی از جذابترین و موثرترین نمایش موسیقیهای تاریخ تئاتر جهان دانست؛ نمایشی که با روی صحنه رفتنش باعث شد در حالی که قرار بود تنها قطعه اسکناسی که برخلاف سایر اسکناسها از چهره الکساندر همیلتون، وزیر خزانهداری ایالاتمتحده استفاده شده بود تغییر کند اما با دستور رئیسجمهور وقت به دلیل استقبال بسیاری از مردم ایالاتمتحده از این نمایش این کار عملی نشد و بدون شک این یکی از تاثیرات تئاتر همیلتون به شمار میرفت.
این نمایش موسیقی در حالی عنوان پرمخاطبترین گونه تئاتری در سراسر دنیا را از آن خود کرده است که فیلمتئاتر آن به صورت گسترده در تمام کشورها و بسیاری از پلتفرمها نیز با استقبال مخاطبان روبهرو شده است، از همین رو خانه هنرمندان ایران با همکاری و به همت انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر اقدام به اکران و نقد و برسی این فیلمتئاتر کرد.
در این نشست عباس غفاری، کارشناس و مجری برنامه با اشاره به تئاتر موزیکال و تاثیرات آن در فضای اجتماعی آمریکا گفت: یکی از مهمترین نمایشهای موزیکال اخیر را دیدیم. همگی میدانید تنها دلاری که عکس رئیسجمهور آمریکا روی آن نیست، اسکناس 10 دلاریای بوده که عکس همیلتون روی آن است. در دوره اوباما قرار بود این عکس تغییر کند اما بعد از استقبالی که از این نمایش رخ داد، اوباما دستور داد این کار را نکنند. این نمایش درباره یکی از مهمترین آدمهای تاریخ آمریکاست، زیرا بسیاری معتقدند اگر او نبود، جرج واشنگتن هم نمیتوانست اقدامات خود را انجام دهد.
آران قادرپور در این نشست گفت: زمانی که از من خواسته شد به عنوان منتقد برای جلسه فیلمتئاتر همیلتون حضور یابم، شروع به دیدن چندباره آن کردم اما بار اول که آن را دیدم آنچنان متوجهاش نشدم! بنابراین دربارهاش خواندم و چند بار دیگر آن را دیدم. به این ترتیب فکر میکنم یک بار دیدن این نمایش نمیتواند شکوه و عظمت آن را برای شما هویدا کند. در نتیجه باید چند مرتبه دیده شود. علت علاقه بسیاری از مخاطبان به نمایش همیلتون، موسیقی آن است. آلبوم موسیقی این اثر بسیار پرفروش شده و حتی تکآهنگهای آن خیلی مهم و پراهمیت هستند. میدانم که بسیاری از بچههای نسل جدید، متن آهنگهای آن را حفظ و با آن همخوانی میکنند و به این واسطه با یکدیگر ارتباط دارند. شاید معجزهای که در این کار اتفاق افتاده، این بوده که مخاطبان آن از نسلهای متفاوتی است؛ اتفاقی که در این سالن نیز شاهد آن هستیم. این جادوی تئاتر است که میتواند اتفاقی را شکل داده باشد که آدمهایی در سنین مختلف و کشورهای گوناگون بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند؛ چه خوشمان بیاید چه نه، این موضوع نشان از تحقق همان رویای آمریکایی دارد.
او افزود: داستان فیلم برایم هیجانانگیز بود، زیرا از یک بیوگرافی ۸۰۰ صفحهای آغاز شده است. سال ۱۹۹۸ این کتاب نوشته شده و سال ۲۰۰۴، ترانهسرای فیلمتئاتر همیلتون آن را مطالعه میکند. خودش میگوید چند سال به آن فکر میکرده و درگیر آن بوده است. سپس شروع به ساختن آهنگهایی بر اساس کتاب بیوگرافی که خوانده، میکند. نویسنده کتاب بیوگرافی میگوید ترانهسرای این فیلمتئاتر، با ضرباهنگ هیپهاپی سراغم آمد و گفت وقتی صفحات این کتاب را میخواندم، احساس میکردم موسیقی هیپهاپ در این صفحات جریان دارد. خودش میگوید شگفتزده شدهام؛ چون هیچوقت فکر نمیکردم یک اثر تاریخی پیچیده، با تعداد زیادی شخصیت که من نوشتهام، بتواند تبدیل به یک موسیقی هیپهاپ یا تئاتر موزیکال شود. اینطور به نظر میآید که از نتیجه بسیار راضی بوده است، زیرا در مصاحبهای میگوید به غیر از جلساتی که در تمرین این اثر بوده است، ۵۰ مرتبه نیز آن را دیده است.
او با اشاره به ماجرای این نمایش موزیکال، درباره اهمیت همیلتون بیان کرد: بسیاری از اولینها در آمریکا با همیلتون اتفاق افتاده است. عکسهای روی سکهها همیشه برای ما روایتگر تاریخ ملتها بودهاند، بنابراین تصاویری که روی سکه و اسکناس است نیز برای نسل بعد تاریخی را روایت میکند. به همین دلیل عکس همیلتون روی اسکناس 10 دلاری دارای اهمیت است.
اما آنچه سبب میشود این تئاتر موزیکال در برادوی موفق شود، این بوده که همیلتون شخصیتی است که آدمهای مختلف میتوانند با آن همزادپنداری کنند. شاید یکی از دلایل ارتباط مخاطب با این شخصیت، این بوده که آن را از خودشان میدانند، زیرا ما خطاهای او را نیز در نمایش میبینیم. در نهایت تم بخشش نیز در این کار خیلی قوی است. در واقع کار به زندگی آدمهای عادی شباهت دارد و همین نقطه قوت اثر است.
فیلم موزیکال«همیلتون» برگرفته از نمایش برادوی با همین نام و ساخته شرکت دیزنی پلاس است. این نمایش بر اساس کتاب زندگینامه الکساندر همیلتون از پدران بنیانگذار ایالاتمتحده آمریکا ساخته شده و به شرح زندگی او میپردازد. فیلم با دوئل بر - همیلتون و مرگ الکساندر همیلتون به پایان میرسد.
ارسال به دوستان
بررسی وضعیت صنعت نشر در دومین ماه بهار که همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب بود
نمایشگاه کتاب تهران امسال هم رکورد زد؟
گروه فرهنگ و هنر: اردیبهشتماه شاهد تولید 11 هزار و 267 عنوان اثر بودیم که از این عدد 8 هزار و 153 عنوان تألیفی و باقی ترجمه بوده است، البته 7 هزار و 498 عنوان هم چاپ اولی بود.
شمارگان کل اردیبهشتماه اندکی کمتر از 9.5 میلیون نسخه بوده است اما میانگین شمارگان در این دوره به 837 نسخه رسید که در حوزه ادبیات این عدد 619 نسخه است. در حال حاضر هنوز هم بیشترین شمارگان برای تولیدات حوزه کودک و نوجوان است با میانگین هزار و 348 نسخه. هنوز هم در بخش فلسفه و روانشناسی تعداد آثار ترجمه ثبتشده بیشتر از آثار تألیفی است.
میانگین شمارگان در دهه گذشته بیش از 2 هزار نسخه بوده است اما در سالهای بعد از کرونا این تعداد روزبهروز کم شده است؛ شمارگان کل در سال 92 بالغ بر 158 میلیون نسخه بوده است اما سال گذشته به 103 میلیون نسخه رسید. بر اساس آمارهای خانه کتاب و ادبیات ایران، متوسط شمارگان کتابهای منتشرشده تمام ناشران در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۸ درصد کاهش داشته است. آمار شمارگان منتشرشده در هر نوبت چاپ، عدد کمتری از این ارقام است.
میانگین قیمت هم به عدد 137 هزار تومان رسیده است اما با توجه به آمار و ارقام علی رمضانی، قائممقام سیوپنجمین دوره از نمایشگاه کتاب تهران، میانگین قیمت خرید مخاطبان از بخش مجازی نمایشگاه که همراه با تخفیف بوده است، 170 هزار تومان محاسبه میشود، درحالی که همین عدد در سال گذشته 120 هزار تومان بود.
رشد 50 هزار تومانی و به عبارتی 30 درصدی میانگین قیمت کتاب را در فاصله زمانی سیوچهارمین و سیوپنجمین دوره نمایشگاه کتاب شاهد هستیم. بالاترین میانگین قیمت هم مربوط به کتب کمک درسی با عدد 235 هزار تومان است.
مجموع فروش سیوپنجمین نمایشگاه کتاب تهران بالغ بر ۵۹۲ میلیارد تومان شد. لازم به ذکر است این عدد سال گذشته نزدیک به 401 میلیارد تومان بود؛ در حوزه فروش نمایشگاه امسال رکورد زد.
مردم در بخش حضوری ۳۶۰ میلیارد تومان و در بخش مجازی۲۳۲ میلیارد تومان کتاب خرید کردند. ۳ ناشر پرفروش در بخش حضوری بر اساس مبلغ فروش، ناشران کودک و نوجوان هستند و این آمار نشانههایی قابل تحلیل دارد. تعداد نسخههای خریداریشده حدود ۳.۵ میلیون نسخه تخمین زده میشود. نسخههای بخش مجازی یک میلیون و 362 هزار نسخه و نسخههای بخش حضوری (تخمین بر اساس میانگین قیمت نسخههای فروش رفته در بخش مجازی)2 میلیون و 117 هزار نسخه است. در مجموع 3 میلیون و 479 هزار نسخه به فروش رفته است، البته از تعداد نسخههای به فروش رفته در سال گذشته حدود 21 هزار نسخه کمتر است.
سیوپنجمین دوره در مقایسه با دوره قبلی خود در حوزه حجم فروش رکورد قابل توجهی را ثبت کرد که ناشی از افزایش قیمت نزدیک به 30 درصدیای است که در فاصله زمانی نمایشگاه سیوچهارم و این دوره رخ داده است اما در میزان آثار به فروشرسیده با کاهش نزدیک به 20 هزار نسخهای مواجه هستیم.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|