|
اخبار
برج آزادی میزبان سوگواره هنر عاشورایی
نمایشگاه سوگواره هنر عاشورایی شامل ۵۶ پوستر با همکاری مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با مفاهیم عاشورایی در کافه گالری، تالار آینه و تالار اقوام مجموعه فرهنگی - هنری برج آزادی برپا میشود.
همچنین در نمایشگاه عکس عاشورایی که با همکاری معاونت هنری سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران برپا میشود، ۸۰ قاب عکس از آیین، فرهنگ و رسوم عزاداری شهرهای ایران به نمایش گذاشته میشود.
نمایشگاه نقاشی شامل ۱۰ اثر فاخر از گنجینه هنرهای تجسمی برج آزادی و نمایشگاه اینفوگرافیک با معرفی اصحاب کربلا به صورت مفهومی از دیگر برنامههای این سوگواره هنری هستند.
مراسم افتتاحیه این سوگواره هنری، ۱۹ تیر مصادف با سوم محرم، از ساعت ۱۶ با حضور مدیران فرهنگی و هنرمندان برگزار میشود.
اجرای تئاتر و نمایش میدانی، نی نوازی و موسیقی آیینی، پردهخوانی عاشورایی، چهارپایهخوانی، اجرای نمایشهای هنری، کارگاههای هنری خط و نقاشی، موکب عزاداری و... از برنامههای افتتاحیه این سوگواره هستند.
***
اکران «نذر بیبی» در گروه هنر تجربه آغاز شد
مراسم رونمایی و اکران افتتاحیه فیلم سینمایی «نذر بیبی» به تهیهکنندگی و کارگردانی محمد کریمی توسط گروه سینمایی «هنر و تجربه»، با حضور سازندگان و بازیگران این فیلم، اهالی رسانه و هنرمندان سینما و تئاتر در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
محمد کریمی، تهیهکننده و کارگردان فیلم «نذر بیبی» در ابتدای سخنانش ضمن دعوت از عوامل فیلم برای حضور روی صحنه، فرا رسیدن ماه محرم را به همه مخاطبان تسلیت گفت و افزود: از همه عوامل فیلم که برای ساخت آن زحمت کشیدند، بسیار متشکرم.
وی عنوان کرد: فیلم «نذر بیبی» یک اثر مذهبی و دینی است که برای اکران در این ایام مناسب است و آن را به ساحت مقدس بیبی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) تقدیم میکنم.
فیلم سینمایی «نذر بیبی» از ۲۰ تیر در پردیس سینمایی چارسو اکران میشود. در این مراسم بازیگران و عوامل فیلم و هنرمندانی همچون عنایت بخشی، عباس محجوب، حسن رضایی و عزتالله رمضانیفر حضور داشتند.
***
۱۰ مجلس تعزیه در حوزه هنری روایت میشود
همزمان با شروع ماه محرم از ۱۷ تا ۲۶ تیر (یکم تا دهم محرم) ۱۰ مجلس تعزیه از ساعت ۱۷ در تماشاخانه مهر حوزه هنری روایت میشود.
این مجالس به سرپرستی ابوالفضل میرزااحمدی است و شامل ۱۰ مجلس از جمله مجلس شهادت حضرت شاهچراغ، مجلس حج بدل به عمره، مجلس قیس ابن مسهر، مجلس حجهالوداع، مجلس شهادت حضرت مسلم، مجلس شهادت حر ابن ریاحی، مجلس شهادت حضرت علیاکبر(ع)، مجلس شهادت حضرت عباس(ع)، مجلس شهادت امام حسین(ع) و مجلس بازار شام است.
تماشای این مجالس برای عموم آزاد است و علاقهمندان میتوانند از ۱۷ تا ۲۶ تیر هر شب از ساعت ۱۷ به تماشاخانه مهر حوزه هنری به آدرس خیابان حافظ، نبش خیابان سمیه مراجعه کنند.
***
جایزه اصلی کارلوی واری به یک مستند رسید
مستند پرتره ««نگاهی ناگهانی به چیزهای عمیقتر» ساخته «مارک کازینز» از انگلیس که درباره یک نقاش مدرنیست بریتانیایی «ویلهلمینا بارنز - گراهام» است، موفق به کسب جایزه گوی بلورین بهترین فیلم از جشنواره فیلم کارلوی واری ۲۰۲۴ شد. داستان طلاق نروژی با عنوان «دوست داشتنی» ساخته «لیلیا اینگولفسدوتیر» نیز برنده جایزه هیات داوران شد و «هلگا گورن» برای بازی در این فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد. این فیلم همچنین برنده جایزه فیپرشی (انجمن بینالمللی منتقدان فیلم)، جایزه لیبل سینمای اروپا و جایزه بزرگ هیات داوران کلیسای جهانی شد.
جایزه کارگردانی هم به «نلیسیا لو» برای «پیرس» محصول مشترک سنگاپور/ تایوان/ لهستان رسید که روایتی پیچیده از خانوادهای که در اثر رسوایی از هم پاشیده شده است.«تون کاس» و «گیدو پولمنز» برای بازی در فیلم «سه روز ماهی» به کارگردانی «پیتر هوگندورن»، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شدند.
در جشنواره کارلوی واری همچنین از «دانیل برول»، «کلایو اوون»، «ویگو مورتنسن» و «ایوان تروجان» برای یک عمر دستاورد سینمایی تقدیر ویژه به عمل آمد.
***
«میر و علمدار» مصطفی دارابی رونمایی شد
نقاشی «میر و علمدار» مصطفی دارابی همزمان با اول محرم رونمایی شد، همچنین نخستین نماهنگ برای نقاشی «میر و علمدار» نیز به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبداللهالحسین علیهالسلام و یاران با وفای ایشان منتشر شد. مصطفی دارابی، هنرمند نقاش درباره تابلوی نقاشی «میر و علمدار» گفت: سالها با شنیدن مداحی «ای اهل حرم میر و علمدار نیامد، سقای حسین سید و سالار نیامد» تصویری که در تابلو مشاهده میکنید، در ذهنم نقش میبست و به همین دلیل، تصمیم گرفتم این تصویر ذهنیام را تبدیل به نقاشی و تابلوی «میر و علمدار» کنم.
وی در پایان درباره این نقاشی توضیح داد: نقاشی «میر و علمدار» اذن میدان حضرت ابوالفضلالعباس علیهالسلام از امام حسین علیهالسلام برای فراهم کردن آب را نشان میدهد. تکنیک این اثر، رنگ و روغن و در مدت 8 ماه خلق شده است.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
نگاهی به 3 دهه نغمهها وآواهای عاشورایی
وقتی نواها اشک میریزند
گروه فرهنگ و هنر: تا جایی که به یاد داریم نزدیک ایام محرم که میشد همیشه 3-2 نوحه ورد زبان مردم میشد و آرام آرام زمزمهاش میکردند؛ از جمله «ابوالفضل باوفا علمدار لشکرم... اییادگار خواهرم... ایمهربان برادرم» که مرحوم کوثری با آن نوای قدسی میخواند و امام خمینی (قدس سره) و چند ده میلیون نفر با آن اشک میریختند.
بعد آرام آرام یکی دو روز مانده به محرم نوای نوحهها از مساجد پخش میشد و روح و جان تشنه مردم را سیراب میکرد و بالاخره با شروع محرم صدای این نواها تمام این کشور حسینی را احاطه میکرد.
در این بین از حدود 3 دهه پیش موجی میان اهالی موسیقی شکل گرفت که مربوط به همین موسیقیهای آیینی بود. موسیقیهای آیینی اگرچه میان خانوادههای سنتی و مذهبی محبوبیتی روزافزون داشت اما حرمت و تقدسی که به مرور اطراف آنها را فراگرفته بود، اجازه نزدیک شدن نسل جوان را (جز جوانان مذهبی یا خانوادههای سنتی) به این گونه نواها نمیداد؛ جوانهایی که ناخواسته پیوندی عمیق میان فطرت خود با این گونه نواها میدیدند اما ریشه آن را نمیدانستند و علاقهشان با تمایلشان به موسیقی روز یا حتی قرائت قرآنهایی که هر روز شکلی بدیع به خود میگرفتند (از عبدالباسط تا منشاوی و مصطفی غلوش و...) بسیار متفاوت بود. اساسا تضادی که میان محبوبیت این دسته از نواها با فاصله رو به ازدیاد جوانان با آنها بود، موسیقیدانها را به این فکر انداخت که باید این گونه نواها را متناسب با زمان بازتعریف کرد و علاوه بر خانوادههای مذهبی و سنتی، مسیر برقراری ارتباط نسل جوان را با این شکل از موسیقی هموار کرد.
از همان وقتها موسیقی آیینی رفته رفته میان جوانترها قوام یافت و اهالی موسیقی تلاش کردند ضمن حفظ خط و بستر اصلی این نواها به تناسب زمان و موسیقی مرتبط با هر زمان به خلق نوا و موسیقیهایی مورد پسند تمام سنین و تمام خانوادهها بپردازند.
حالا بعد از 3 دهه، ایام محرم که میرسد همه سازها و نغمهها و نواها به خط میشوند تا رنگی محزون به حماسه غمناک حسین(ع) بدهند و تلاش کنند سهمی در سرازیر شدن قطره اشکی از چشم محبان حسین(ع) داشته باشند.
* داغ بر دل با نینوا
از معروفترین آثار عاشورایی میتوان به آلبوم «وداع» سید حسام الدین سراج اشاره کرد. آلبوم «وداع» در 2 بخش ۶۰ دقیقهای منتشر شد. از تولید تا انتشار این آلبوم 3 سال طول کشید. تهیه و انتشار آلبوم از سال ۸۱ تا ۸۴ به طول انجامید. در این آلبوم از شعرهای «عمان سامانی» استفاده شد. محتشم کاشانی و عمان سامانی از معروفترین شاعران عاشورایی به شمار میروند. سراج پیش از انتشار این آلبوم، آلبوم دیگری به نام «نینوا» را در سال ۵۹ منتشر کرده بود. «نینوا» نخستین آلبوم موسیقی حرفهای سراج است. حسامالدین سراج متولد ۱۳۳۷ است و فعالیت در حوزه موسیقی را از ۱۳ سالگی شروع کرده است.
* بوی خون آید همی...
«بوی خون در کوچهها آید همی/ یاد یار مهربان آید همی...» مطلع آهنگ مولای عشق است. آلبوم عاشورایی علیرضا عصار با نام «مولای عشق» اسفند ۸۲ درست وسط محرم همان سال منتشر شد؛ آلبومی شامل 7 قطعه که حال و هوای کاملا محرمی دارند. دکلمههای این آلبوم را عصار به همراه مهدی شریفی اجرا کرده است. این آلبوم یکی از آثار ماندگار در حوزه موسیقی عاشورایی است. عصار جزو نخستین خوانندههای پاپ در ایران است که آثارش بسیار مورد توجه قرار دارد. آخرین آلبوم عصار سال ۸۹ منتشر شد.
* اثری متفاوت
«خسوف» با آهنگسازی محمدسعید شریفیان راوی موسیقاییای است که واقعه عاشورا را بیان میکند. این اثر در فاصله سالهای ۷۵ تا ۷۸ ساخته شد اما برای نخستینبار سال ۸۲ توسط ارکستر سمفونیک تهران و همکاری نوازندگان و خوانندگانی از ارکستر کرایوای رومانی به اجرا درآمد. برای ضبط این آلبوم از ارکستر فیلارمونیک و گروه کر اولتینای رومانی به رهبری الکساندرو یوزوب استفاده شد.
در این اثر بخشهایی از اشعار بیژن ترقی، خواجه عبدالله انصاری و حسان با یکدیگر تلفیق شده است. این سمفونی شامل 8 بخش بـا ترکیبی از موسیقی کلاسیک غربی و موسیقی کلاسیک ایرانی است. بسیاری این آلبوم را بینظیرترین اثر موسیقایی در موضوع عاشورا میدانند. شریفیان از تحصیلکردههای رشته موسیقی است. او آهنگساز مجموعههای تلویزیونی و پژوهشگر در زمینه موسیقی است. نزدیک به 2 سال روی نوحهها و متون مختلف عاشورایی در ایران تحقیق کرد که ماحصلش این آلبوم بود.
* یک مجری خوشصدا و عاشق سالار کربلا
آثار امیرحسین مدرس در زمینه نواهای عاشورایی بسیار مشهور هستند. مدرس را هم به صدایش میشناسیم و هم به چهرهاش در تلویزیون و سینما به عنوان مجری و بازیگر. اواسط سال ۸۵ وارد گروه سون شد و نخستین آلبوم عاشوراییاش با نام «ماه نی» زمستان ۸۵ در اوایل محرم منتشر و در مدت کمی با استقبال خوبی روبهرو شد. در این آلبوم که ۱۲ قطعه دارد، اشعار و نوحههای قدیمی بازخوانی شدهاند که در رثای امام حسین(ع) هستند.
بعد از آن، به فاصله ۵ سال، مدرس آلبوم بعدیاش با نام «خورشید» با دکلمه «امین تارخ» را محرم ۹۰ روانه بازار کرد. در این آلبوم هم 8 قطعه از بازخوانی نوحههای قدیمی گنجانده شده بود. آلبومهای مدرس از بهترین آثار موسیقایی کشور در حوزه هنرهای آیینی محسوب میشود. او سال گذشته آلبوم «خطبهخوان رستاخیز» را نیز منتشر کرد. این آلبوم روایتگر بخشی از تاریخ بعد از واقعه عاشوراست. به گفته مدرس این اثر به خطبههای امام سجاد(ع) بعد از واقعه عاشورا و در برابر یزید میپردازد.
* خوانندههای جوان وارد میشوند
خوانندههای جوان هم از این قافله عقب نماندهاند و دستی بر انتشار آلبوم عاشورایی دارند. آلبوم «سلام آقا» با حضور «محسن چاوشی»، «رضا صادقی»، «محمد علیزاده» و «مهدی یغمایی» آذر ۸۸ منتشر شد. این آلبوم نخستین حضور رسمی یغمایی و علیزاده بود. این 2 نفر پیش از آن، جز انتشار تکآهنگ، کار دیگری نکرده بودند. این آلبوم شامل ۱۰ قطعه بود که محرم ۸۸ به بازار آمد.
* موسیقی بوشهری
در بین تمام سبکهای موسیقی و الحان آیینی و محلی کشور، موسیقی مذهبی بوشهر جایگاه ویژهای دارد. شاید بتوان موسیقی بوشهری را که به قیام عاشورا میپردازد، از منحصربهفردترین موسیقیهای این مرز و بوم دانست. اصالت، پایبندی به سنت، ریتم، هیجان، شور، یکدستی و هماهنگیای که در مراسم عزاداری و نوحه خوانی بوشهری دیده میشود، بینظیر و متفاوت است. در این میان، میتوان به آلبوم «ماتم1و۲ » از محسن شریفیان اشاره کرد؛ کسی که با گروه موسیقی بوشهریاش شهرت جهانی دارد.
این موزیسین آبان ۹۱ آلبوم «اهل ماتم» را در قالب 2 آلبوم منتشر کرد. مجموعه اول شامل ۲۱ قطعه بود و در آن نوحههای پامنبری، مرثیهخوانی و نوحههای عزاداری مردانه و... گنجانده شده بود. نکته جالب اینکه او پیش از انتشار این آلبوم، طی سالهای ۸۱ تا ۸۴ کتابی پژوهشی با عنوان «اهل ماتم» هم منتشر کرده بود.
شریفیان متولد ۵۴ است و موسیقی بوشهری را از سال ۷۱ شروع کرده. او در حال حاضر نی انبان و نی جفتی مینوازد. علاوه بر او، رضا صادقی نیز هر سال دهه اول محرم به بندرعباس میرود و مجالس نوحهخوانی دارد. آقای سیاهپوش در شهر خودش واقعا برای امام حسین(ع) سیاهپوش میشود و میخواند. مجالس او از پرطرفدارترین مجالس عزاداری برای ایام محرم است.
* آهنگران، کویتیپور و دیگران
آلبومهای معروف غلامعلی کویتیپور به نام «غریبانه ۱ و ۲» سال 82 منتشر شد. این آلبوم به پیشنهاد مجتبی شاهعلی، مدیر موسسه فرهنگی - هنری نوای رامشه تهیه شد. برای انتخاب خوانندگان این آلبومها قرار بود از افرادی استفاده شود که صدایشان حزین باشد. در نهایت به این نتیجه رسیدند از کویتیپور دعوت کنند. انتشار این آلبوم منجر به شکلگیری جریانی شد که پای بسیاری از آهنگسازان را برای کار در حوزه موسیقایی عاشورا باز کرد. آلبوم «آتش و عطش» صادق آهنگران نیز با تنظیم سید محمد میرزمانی محرم ۸۵ منتشر شد. آلبوم «هفتاد و دو» هم که سال۹۰ منتشر شد به 2 زبان عربی و فارسی خوانده شده بود. رسول رسولی، موسیقی و تنظیم این آلبوم را بر عهده داشت و خوانندگی اثر را نیز مرتضی حیدری آلکثیر و مهدی المومن انجام دادند. در این آلبوم از سازهای ایرانی استفاده شد.
* تکآهنگها
از میان تکآهنگهای منتشر شده برای محرم و وقایع عاشورا، چند تکآهنگ خیلی گل کردند. محسن یگانه یک قطعه برای محرم دارد به نام «کربلا» که اواسط دهه ۸۰ منتشر شد. قطعه «کاکا» نیز ترانه سوزناکی دارد و حامد عسگری به عنوان ترانهسرا در آن بخشی از رشادتهای حضرت عباس(ع) را بیان کرده است. این قطعه را علی لهراسبی خوانده است، همچنین از زمان آغاز فعالیت حرفهای علی عبدالمالکی تقریبا هر سال یک قطعه از او با موضوع ایام سوگواری محرم منتشر میشود.
سال گذشته در حالی که او دیگر به جمع خوانندگان رسمی موسیقی پاپ پیوسته بود، قطعه «نشد» را به مخاطبان خود ارائه کرد. علی اصحابی هم قطعهای برای عاشورا دارد به نام «محشر کبرا». این ترانه درباره شهادت حضرت عباس(ع) است که خود اصحابی کار ساخت آهنگ و تنظیم آن را انجام داده است. در کارنامه کاری محسن چاوشی هم قطعات مذهبی متعددی به چشم میخورد. چاوشی سال ۱۳۸۴ قطعه «راه کربلا» را با ترانهای از امیر ارجینی اجرا کرد. نکته قابل توجه در این قطعه نوع سازبندی و سازهایی است که در مراسم عزادارای و سینهزنی از آنها استفاده میشود. بنیامین بهادری هم آلبوم معروفی به نام «بوی محرم» دارد که جزو نخستین کارهای او است. اصلا بنیامین نخستینبار با انتشار قطعهای محرمی معروف شد! آلبوم بهادری سال 85 منتشر شد.
ارسال به دوستان
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین رونمایی از کتاب «گل کمتحمل است» با موضوع قیام امام حسین(ع) مطرح کرد
عاشورا بستر و موضوع تعقل و تفکر
گروه فرهنگ و هنر: نشست شعرخوانی شاعران کودک و نوجوان آیینی به مناسبت آغاز ماه محرم و در آستانه روز شعر آیینی و روز ملی ادبیات کودک و نوجوان که بهانهای برای آغاز فعالیتهای حسینی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، برگزار شد. در این آیین همچنین از کتاب «گل کمتحمل است» با موضوع قیام امام حسین (ع) رونمایی شد. این کتاب مجموعهای از ۷۲ قطعه شعر شاعران است که به کوشش مریم اسلامی و فاطمه ناظری گردآوری شده است.
حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری با اشاره به حماسه ملت در انتخابات ریاستجمهوری و تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری ماه محرم، بیان کرد: مأموریت کانون، پرورش و تربیت کودکان و نوجوانان است. این مأموریت در دوره کودکی تعریف خاص خود را دارد و در دوره نوجوانی هم اهداف خاص خودش را دنبال میکند اما عامل اصلی تربیت چیست؟ خیلی خوب است ما این را بشناسیم.
وی افزود: شهید مطهری در کتاب «تعلیم و تربیت» 3 عامل را به عنوان عوامل اصلی تربیت معرفی میکند که خیلی خوب است علاقهمندان به آن مراجعه کنند. عامل اول: تعقل، تفکر و تعلّم. این 3 گزاره نخستین عامل رشد و تربیت است. تلاش برای تقویت تعقل و تفکر در کودکان و نوجوانان کاری است که به عنوان مأموریت کانون پرورش فکری شناخته میشود.
علامتی تصریح کرد: تعلم یا آموزش دادن هم از مأموریتهای آموزشوپرورش است و حتی بخشی از آن در کانون هم دنبال میشود. با تعلم به تنهایی کسی نمیتواند به سرمنزل برسد و در واقع تعقل و تفکر حکم چراغ را برای انسان دارد تا بتواند مسیر را با دقت پیدا کند، ببیند و در آن گام بگذارد.
او اظهار کرد: دومین عامل اصلی تربیت از منظر شهید مطهری تقوا و تزکیه نفس است. اگر میخواهیم رشد معنوی داشته باشیم باید مراقبت کنیم فرزندانمان آلوده نشوند. مراقبت در مقابل آلودگی همان تقواست، تزکیه است. این فقط به اسلام هم ربط ندارد. شهید مطهری در همان کتاب میفرمایند حتی در مکتبهای اخلاقی غیرمذهبی عامل تقوا و تزکیه نفس را برای تربیت عامل اصلی میدانند.
مدیرعامل کانون پرورشی گفت: سومین عامل اصلی تربیت، عبادت و عمل است. یعنی ایجاد یک عرصه عملی برای تمرین آنچه فراگرفته است. ایجاد روح عبادت باعث میشود مدام انسان به خود تذکر بدهد. خداوند که به عبادت ما احتیاجی ندارد اما این کار مسیر یادآوری است. تنها راه خروج از غفلت همین یادآوری در عمل است.
علامتی تصریح کرد: این مقدمهای بود که این نکته را عرض کنم وقتی ما کودکان و نوجوانان را در بستر محرم و اربعین قرار میدهیم، این 3 عامل در کنار هم به صورت کامل در محرم وجود دارد. اولا محرم و آموزههای عاشورا بستر و موضوع تعقل و تفکر است. محرم بستر آموزش و فراگیری برای کودکان و نوجوانان است.
او در بخش دیگری از صحبتهایش بیان کرد: امروز نشستی برگزار شده که نخست، همین موضوعها را با هم در این نشست مرور کنیم و از ظرفیت ادبیات هم استفاده میکنیم. ظرفیت شعر و داستان باید به این عوامل تربیت کمک کند. شعر شما باید ظرفیت تفکر، تعقل و تعلم را تحریک و فعال کند.
علامتی ادامه داد: از سوی دیگر شعر باید الگودهی کند و این الگو این انگیزه را در کودک و نوجوان ایجاد کند که او هم مثل این قهرمان پاک شفاف و نورانی شود. از سوی دیگر زمینه ظهور و بروز عمل و ایمان باشد. این مسائل در کتاب «گل کمتحمل است» هم به نوعی دیده میشود. این کتاب باید فراگیر شود و در اختیار همه بچهها قرار گیرد. این کتاب نباید رها شود، بلکه تولیدات صوتی و تصویری برای این کتاب تهیه و پیوست شود. در کتاب «گل کمتحمل است» ۷۲ شعر از ۴۰ شاعر بزرگسال جمعآوری شده و اتفاق خوبی است. مدیرعامل کانون پرورشی در پایان گفت: من خبر دارم که از سال قبل حتی معاونت فرهنگی دنبال تولید چنین مجموعهای برای تک تک ائمه(ع) بوده که این هم ایده خوبی است. بالاخره الان ما چقدر شعر کودک درباره امام حسن عسگری علیهالسلام داریم؟ چقدر شعر نوجوان درباره امام باقر(ع) داریم. اینها اقدامهایی است که باید کانون برای آن نقشآفرینی کند.
همچنین محمدرضا سنگری، نویسنده و پژوهشگر بیان کرد: همه ما ظلمتهایی داریم و 3 ظلمت در زیست ما وجود دارد. سر، دل و پا یا بینش، منش و کنش. این تاریکیهای سهگانه بدون وجود امام حسین(ع) از بین نمیرود.
وی تصریح کرد: امام حسین(ع) وقتی حرکت خود را شروع کردند ۹ اصل را مطرح کردند که باید بتوانیم عمل کنیم. در واقع امام حسین (ع) کشتی نجات هستند. باید ببینیم چطور میتوانیم با او از این گردابها عبور کنیم؟ این امکان تنها با مطالعه و درک صورت میگیرد.
سنگری افزود: مبادا امام حسین(ع) را فقط در وجه تراژیک خلاصه کنیم. این خوب است اما کافی نیست. باید ابعاد چهارگانه کربلا را دریابیم. بُعد اول نگاه عارفانه؛ مانند عمان سامانی، نیر تبریزی و... که از این بعد به عاشورا پرداختند.
این پژوهشگر با اشاره به بعد دوم و حماسی کربلا یادی از قیصر امینپور و منظومه «ظهر دهم» او داشت و ادامه داد: رجزخوانی عمربن جناده نوجوان ۱۲ ساله کربلا «امیری حسین و نعم الامیر» از رجزهای متفاوت عاشوراست. در کربلا ۲۳ کودک و نوجوان داریم که برای هر کدام میتوان یک منظومه آماده کرد. او ادامه داد: مورد سوم بعد تراژیک کربلا است. برخی میگویند آیا برای کودک باید از سوگ گفت؟ جنس این غم متفاوت است. کربلا کلاس تربیت عاطفی است. وقتی برای کودکی که بیرحمانه به شهادت رسید گریه میکنیم تربیت عاطفی شکل میگیرد. کسی که برای این موضوع اشک میریزد ظلم نمیکند. در کربلا تعداد زیادی کودک و نوجوان حضور دارند و امام حسین(ع) عاشق کودکان و نوجوانان بودند. سنگری گفت: بر اساس این موارد بیش از ۴۸۰ داستانک میتوان در باب مسائل مختلف کربلا مطرح کرد و زمینه سرودن ۸۰۰ شعر را به شاعران ارائه داد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|