|
ارسال به دوستان
اخبار
اعلام جزئیات اکران سینماها در دهه اول محرم
با توجه به فرارسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سالار شهیدان، امام حسین (ع) فیلمهای کمدی در دهه اول محرم اکران نخواهند شد. بنا بر این گزارش، سالنهای سینما از تاریخ ۲۰ تا ۲۸ تیر هیچ فیلم کمدی را اکران نخواهند کرد، همچنین سینماها همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۲۴ تیر تا سهشنبه ۲۶ این ماه تعطیل خواهند بود. لازم به توضیح است که سینماها در روز پنجشنبه ۲۸ تیر مصادف با شهادت امام زینالعابدین(ع) تعطیل خواهند بود.
***
برگزاری نمایشگاه «ماه تشنه» در موزه ملی هنر و ادبیات کودک
به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین(ع)، نمایشگاه «ماه تشنه» در موزه ملی هنر و ادبیات کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجونان برگزار میشود. این نمایشگاه به سیر تصویرگری کتاب کودک و نوجوان با داستانهایی درباره وقایع عاشورا در طول سالهای فعالیت کانون پرداخته است. آثار بر اساس تاریخ خلق اثر و با توجه به سیر تصویرگری کتابهای مذهبی در دهههای مختلف و از هنرمندان پیشکسوت تا هنرمندان جوان انتخاب شده و به نمایش در آمده و به نوعی نگاهی تحلیلی به موضوع دارد. نمایشگاه «ماه تشنه» ۵۰ اثر از هنرمندانی چون پرویز اقبالی، سعید رزاقی، پرویز حاصلی، عبدالله حاجیوند، سیدکمال طباطبایی، مریم حسننژاد، بنفشه احمدزاده و علی خدایی را مربوط به کتابهای کانون با نامهای «یک اسب و دو سوار»، «نگاهی به سرخی آتش»، «آن شب آن سردار»، «جدایی»، «فصل خون مهتاب»، «آسمان خون گریه کن»، «پدر، عشق، پسر» و... به نمایش گذاشته شده است. علاقهمندان میتوانند از ابتدای ماه محرم تا پایان ماه صفر روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت ۸ تا ۱۶ برای بازدید از این نمایشگاه به نشانی خیابان دکتر فاطمی، خیابان حجاب، مرکز آفرینشهای فرهنگی و هنری کانون، موزه ملی هنر و ادبیات کودک مراجعه کنند.
***
همای سعادت میزبان «گور به گور» شد
نمایش «گور به گور» به تهیهکنندگی، نویسندگی و کارگردانی نیما نعمتیزاده اجراهای خود را با حضور سیدناصر آقایی بازیگر، مدرس و مترجم تئاتر در تماشاخانه همای سعادت آغاز کرد. آقایی در آیین گشایش این نمایش درباره پرورش نسل تازه تئاتر و ویژگی آموزش و کار با تماشاگران و علاقهمندان سخن گفت و عنوان کرد: کسی برنده است که ریسک کند. وی بعد از تماشای نمایش درباره آن گفت: از کار خیلی لذت بردم. دریافت من این است که «گور به گور» یک کارِ خیلی خوب است، ضمن اینکه ریتم نمایش و خروجی عالی بود. «گور به گور» حاصل کارگاه تولید نمایش از متن تا اجرا به سرپرستی نیما نعمتیزاده است که در فضایی میان رئال (واقعگرایی) و سوررئال (فراواقعگرایی) روی صحنه میرود. قصه «گور به گور» از ۲ دزد میگوید که کیف پر از طلای دزدی را به سبب تعقیب پلیس، در یک قبر خالی جاساز میکنند. فردا که برمیگردند، قبر از مرده پر شده است! حالا آن دو ماندهاند چگونه به آن کیف دزدی برسند. این نمایش تا ۵ مرداد هر شب ساعت ۲۰ در این تماشاخانه روی صحنه میرود. تماشاگران میتوانند از طریق سایت تیوال، بلیت نمایش را تهیه کنند.
***
«کارزار» نیمه دوم مرداد اکران میشود
فیلم سینمایی «کارزار» به نویسندگی و کارگردانی شهرام اسدزاده و تهیهکنندگی سید محمد قاضی با رده سنی مثبت ۱۵ در نیمه دوم مردادماه به سرگروهی مگامال روی پرده میرود. امیر آقایی، نسیم ادبی، نادر فلاح، علیرضا استادی، هامون سیدی، بهزاد خلج، نازنین صلحجو، آسیه اسدزاده، داریوش آهنچیان، علیرضا مهران، حامد جوادی، پویا صفدرپور، پوریا اصلان، حامد طوسی، پریا گوران، ایمان دهیادگاری، شهروز شهبازی، سپیده صادقی، دنا شهبازی، علی طایفه، مسعود حکمت، بازیگر خردسال مهنا پیراسته و زندهیاد سیامک اطلسی بازیگران این فیلم هستند. «کارزار» روایت متقاطع و پیچیده یک شبانهروز از زندگی فریبرز و محبوبه است که با یک حادثه آنها را سر راه زوج دیگری به نامهای اشکان و ندا قرار میدهد. در میان این هیاهو و درگیریها هر کس به فکر نجات زندگی خودش است.
***
فیلمبردار «آه سرد» جایزه جهانی برد
اختتامیه بیست و دومین فستیوال بینالمللی فیلم ایسکیا (ناپل - ایتالیا) شنبه شب مصادف با ۱۶ تیر برگزار شد و مسعود امینیتیرانی مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «آه سرد» ساخته ناهید صدیق موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمبرداری از بخش اصلی این جشنواره شد.
در بیانیه هیات داوران جشنواره آمده است: جایزه فیلمبرداری به یک فیلم اولی قدرتمند داده میشود که قدرت خود را از فیلمبرداری مییابد که به طرز درخشانی احساسات قهرمان داستان و رابطه متناقض او با پدرش را برجسته میکند. داوران بخش اصلی این رویداد عبارت بودند از تینا لوک بنیانگذار و مدیر جشنواره فیلم شبهای سیاه تالین (PÖFF)، مائوریزیو نیچتی کارگردان، بازیگر و فیلمنامهنویس ایتالیایی و یوگوسلاو پانتلیج مدیر هنری و از اعضای انتخاب جشنواره بینالمللی فیلم بلگراد (FEST).
فیلم سینمایی «آه سرد» به کارگردانی ناهید صدیق و تهیهکنندگی رضا محقق تاکنون در چند جشنواره بینالمللی از جمله سانتاباربارا، مسکو، چبوکساری و پسکف حضور داشته و موفق به دریافت جوایزی مثل سن ژرژ نقرهای بهترین کارگردانی (مسکو)، نت پک (شبکه ارتقای سینمای آسیا و اقیانوسیه)، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران (مسکو)، بهترین کارگردانی (چبوکساری) و سیمرغ ویژه هیات داوران بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر شده است. ایمان صدیق و علی باقری بازیگران اصلی این فیلم هستند. عرضه و توزیع بینالمللی این فیلم برعهده ماداکتو پیکچرز است.
ارسال به دوستان
نخستین نشست «سینما رو به آینده» با حضور تهیهکنندگان و نویسندگان سینمای ایران برگزار شد
فرصتها و ظرفیتهای سینمای ایران
گروه فرهنگ و هنر: سال گذشته در حالی نخستین سری سلسله نشستهای «سینما رو به آینده» برگزار شد که کمتر کسی فکر میکرد در این جلسات حرفها و مباحث مهمی پیرامون سینما زده شود. شرایط به شکلی بود که بسیاری از منتقدان و کارشناسان این جلسات را نیز مانند سایر نشستها، تشریفاتی تلقی و حتی از حضور در آنها نیز خودداری میکردند.
در هر صورت جلسات با حضور میهمانهای ویژه و حضار بسیار کم برگزار شد اما هر چه پیش رفت مشخص شد در این جلسات مباحث و مسائل بسیار مهم سینما نه تنها بررسی میشود، بلکه به ارائه راهکارها نیز میانجامد؛ جلساتی که جای خالی مدیران و مسؤولان سازمان سینمایی در آن مشهود بود. با گذشت یک سال، سری دوم این جلسات با همان سطح و کیفیت قرار بود یک هفته پیش آغاز شود که با پیشنهاد برگزارکنندگان به بعد از انتخابات موکول و در نهایت نیز از شامگاه یکشنبه در پردیس آزادی آغاز شد. در نخستین نشست که با حضور مهدی سجادهچی، محمدرضا عباسیان، عباس نادران و امیررضا مافی و استقبال مخاطبان برگزار شد، در کنار ذکر خاطراتی از سینمای ایران در دهه 70 فرآیندهای تولید فیلم از جمله پروانه نمایش، مجوز فیلمنامه و سایر موارد به بحث و گفتوگو گذاشته شد.
در ابتدای جلسه مهدی سجادهچی، فیلمنامهنویس با اشاره به وضعیت سینما و چرخه دریافت پروانه نمایش عنوان کرد: یک مشکل جهانی که در کشور ما نیز وجود دارد، این است که تا زمانی که چیزی یا پروسهای کار کند، دیگر کسی با آن کاری ندارد. همه دوستان میدانند بسیاری از فیلمسازان بویژه تهیهکنندگان از دشمنان اصلی حذف پروانه ساخت هستند؛ استدلالشان هم واضح است، آنها زحمت میکشند و با گرفتن پروانه ساخت در واقع یک امضا از دولت گرفتهاند تا در آینده مزاحم اکرانشان نشود. معاونت یا سازمان سینمایی اصولا نسبت به مسائل بیرون از خودش بسیار حساس است؛ من جایی را نمیشناسم که با این حساسیت تابع شرایط بیرون باشد.
وی افزود: من موافق حذف پروانه ساخت هستم. پیشنهاد من این است به افرادی که مایل به دریافت این مدرک هستند، پروانه ساخت بدهید و بقیه هم اجازه کار بدون پروانه ساخت را داشته باشند؛ در واقع این ریسک را قبول کنند. من فکر میکنم نباید این کار به شکل انتحاری باشد و حتی با این روش میتوان مساله حذف پروانه ساخت را آزمود. به نظر من تهیهکنندگان و کارگردانان باسابقه در ابتدا باید برادری خود را ثابت کنند و به شکل اصولی پروانه ساخت را بردارند.
در ادامه محمدرضا عباسیان درباره حذف پروانه ساخت گفت: فرق تولید سریال و سینمایی در نمایش خانگی با روزنامه و رسانه چاپی در این است که برای یک فیلم سینمایی تهیهکننده 70-60 میلیارد تومان سرمایهگذاری میکند و برای سریال این مبلغ از کف ۵۰ میلیارد شروع میشود. همچنین همیشه در سینمای مستند و داستانی دوستان توقع نگاه حمایتی داشتند. نکته صحیح آقای سجادهچی این بود که تهیهکننده زیر بار نمیرود، چرا که ریسک بالایی است پولی که سرمایهگذاری شده، بازنگردد. در اصل کسانی که پروانه ساخت میگیرند و با تغییرات اساسی فیلمشان را میسازند، امیدشان همین تضمین پروانه ساخت و از بین نرفتن سرمایهشان است.
در ادامه این بحث عباس نادران بیان کرد: من با فرمایش دوستان که معتقدند تهیهکنندگان موافق حذف پروانه ساخت نیستند، مخالفم. ابتدا باید این سوال را مطرح کرد که کارکرد پروانه ساخت برای سازمان سینمایی و دولتها چیست؟ پروانه ساخت مهمترین ابزار برای سوگیری و جهتدهی به سینماست. هیچ دولتی به این راحتی این ابزار را کنار را نمیگذارد. دولت ناگهان تصمیم میگیرد به اصطلاح شیرفلکه سینمای اجتماعی را ببندد و چندین کمدی پرفروش را پشت در اکران تلنبار کند. پروانه ساخت یک دستاویز خوب و ورق مهمی برای سازمان سینمایی است.
نادران افزود: برای تهیهکنندگان قطعا نظرات متفاوت است. همواره این خطر وجود دارد که با تغییر دولت و رویکرد وزارت ارشاد، تکلیف فیلم معلوم نیست که آیا فیلم ساخته شده از خط قرمز رد شده است یا نه. ایده شکل گرفته که پروانه ساخت حذف شود، در صورتی است که یک آییننامه شفاف مصداقی داشته باشیم و قانون مشخصی وجود داشته باشد که در فیلم اعمال سلیقه نمیشود. نکته دوم توسعه سینمای زیرزمینی در جهان بویژه ایران است که با توجه به آن این سوال مطرح میشود که با این شرایط پروانه ساخت به حیات خود ادامه میدهد یا خیر؟ البته نهادهای رسمی این موضوع را تکذیب میکنند اما واقعیت رویه دیگری را نشان میدهد. من تهیهکننده معتقدم سری را که درد نمیکند، چرا دستمال ببندم؟ من زمانی در این زمین بازی وارد میشوم که اگر با مسؤولیت خودم و بر اساس آییننامه فیلمی را ساختم، دچار اعمال سلیقه شخصی در تغییر دولت و مدیران نشوم.
در ادامه عباسیان درباره گرفتن پروانه ساخت «آژانس شیشهای» گفت: فیلمنامه آژانس شیشهای پروانه ساخت نگرفته بود تا اینکه به دست حضرت آقا رسید و ایشان اجازه ساخت دادند. ما اگر از آینده سینمای ایران صحبت میکنیم، باید این نکته را حتما ذکر کنیم که این سینمای بدون قهرمان کمدی حتما ادامهای نخواهد داشت.
وی درباره تهدیدها و امیدهای آینده سینمای ایران هم گفت: باکمال تاسف باید بگویم سینمای ایران را بسیار رو به احتضار میبینم. حدود 12-10 سال پیش بحث جدی داشتم و بسیار هم مورد هجمه قرار گرفتم. در آن زمان که سینمای نمایش خانگی به تازگی فراگیر شده بود و سریالها به صورت دیویدی منتشر میشد، گفتم این موضوع میتواند آسیب جدی به «هنر - صنعت» سینمای ما بزند که جزو مفاخر کشور است و در برخی کشورهای دنیا ما را با سینمایمان میشناسند. اکنون شرایط خیلی بدتر شده است و با کمال تاسف و عذرخواهی از کسانی که در سینما کار میکنند، اکنون کسانی که نمیتوانند وارد جریان پلتفرمها و پول زیاد آنجا شوند، وارد سینما میشوند. من ۲ سال گذشته عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر بودم و اوضاع بسیار خراب است. سال گذشته من ۷۵ فیلم دیدم و واقعا نمیتوان ۱۰ فیلم چشمگیر معرفی کرد.
در ادامه این نشست، عباس نادران گفت: من فرمایش آقای عباسیان را با یک تبصره قبول دارم. با اینکه شما عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر هستید و فیلمهای دندانگیر، جریانساز و ماندگار نمیبینید، موافق هستم اما من با این گزاره موافق نیستم که بگوییم جشنواره فیلم فجر برآیند تولیدات سینمای ایران است. ما درباره قهرمان صحبت میکنیم اما در پرترهای که از شهید زینالدین ساختیم، متهم میشویم قهرمان نیست، یعنی اگر میخواهیم قهرمان هم خلق کنیم، باید از مسیر سنگلاخی عبور کنیم. ما از ابتدا سعی داشتیم قهرمانی بسازیم که مخاطب با او ارتباط برقرار کند و بداند.
وی تاکید کرد: درباره تهدیدهای سینما من همچنان معتقدم مدیرانی که در تصمیمگیری و تصمیمسازی ترسو هستند و چوب لای چرخ تولیدات سینمای ایران میگذارند، بزرگترین تهدید هستند اما برخلاف آقای عباسیان من بشدت امیدوارم. نقطه امیدواری من نیز نسل جدید بویژه فیلماولیهایی هستند که برخی از آنها تحت نظر قوانین غلط مدیران بازی نمیکنند. آنها کسانی هستند که فیلمهایشان را به جشنوارهها نمیفرستند و در استانها و خارج از ایران اکران میکنند. در فیلم کوتاه هم اتفاقات خوبی رقم میخورد. من درباره جریان اپوزیسیون صحبت نمیکنم، بلکه نسل جدید فیلماولیها عشق به سینمایی دارد که برایش فیلمسازی موضوعیت دارد و مهم است.
در ادامه مهدی سجادهچی عنوان کرد: ما در کشورمان نیروی انسانی عجیبی داریم که تمام نمیشود؛ هر چقدر پیر شوند، فوت شوند و از ایران بروند. نیروی انسانی نه تنها در سینما، بلکه در کشورمان حتی با سیستم فشل آموزشی موفق ظاهر میشود. درباره تهدیدها باید بگویم یک چالش اصلی وجود دارد که سینمای دنیا با آن درگیر است. سال گذشته فیلم «اوپنهایمر» را دیدیم و نفس راحتی کشیدیم که بالاخره یک فیلم خوب دیدیم. در ایران هم همین مساله وجود دارد. نباید بر سر سینما زد، بلکه بحرانی است که در دنیا وجود دارد. مخاطب جدید آنقدر فیلم و سریال میبیند که سختگیر شده است و آدمهای خاصی باید پیدا شوند که فیلم خاص بسازند. ما نیز طبیعی است که مانند دنیا سالی 3-2 فیلم خوب، 15-14 فیلم متوسط و چندین فیلم بد بسازیم.
امیررضا مافی هم گفت: من امروز بزرگترین بحران سینما را سیاستزدگی میبینم. این باعث شده است ما عمق معنایی را در سینما از دست بدهیم و عمق راهبردی ما دچار مساله شود. سینمای ما امروز به لحاظ محتوایی در وضعیت ابتذال به سر میبرد. این مساله به واسطه سیاستزده بودنش یک تهدید است، زیرا مدیران ما خیلی در جهان امروز زیست نمیکنند. حرکتهای اجتماعی و مردمی این را نشان میدهد که ما داریم از این بحران گذر میکنیم. فکر میکنم در وضعیت جدید سینما مردم ما سراغ دیدن فیلمهایی در سالن سینما میروند که در قواره سینمایی باشد و ما امروز فیلم در قواره سینما خیلی کم داریم. جز فیلمهای کمدی، فیلمهای غیرکمدی که ارزشمند باشند و مخاطب آن را روی پرده سینما ببیند، بسیار کم است. امیدواریم فیلمسازانی در این کشور رشد کنند که قدر معنا را بدانند و فیلمی برای سینما بسازند و مردم را به سالنهای سینما ببرند. این ابتلای شدید سینمای ما به سیاستزدگی موجب بحرانهای زیادی شده است. در پایان این نشست نیز امیر قادری گفت: به نظر من ما اکنون در نقطه تصمیمات مهم ایستادهایم و مدیرانی باید این تصمیات بزرگ را بگیرند.
ارسال به دوستان
برپایی مناسک و آیینهای محلی درکاشان و قمصر به مناسبت فرارسیدن ماه محرم
از چاووشخوانی تا نخلگردانی
گروه فرهنگ و هنر: میراث فرهنگی ناملموس یا معنوی همانطور که از نام آن برمیآید پدیده مادی نبوده و معنایی است که از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود، این میراث جاودان، مدام توسط جوامع و گروهها در پاسخ به محیط، طبیعت و تاریخ دوباره خلق شده و حس هویت و استمرار را به ارمغان میآورد. عزاداری ماه محرم و صفر در مناطق مختلف ایران در عین یکپارچه بودن مردم اما به سبکها و آیینهای گوناگون برگزار میشود؛ آیینهایی که همیشه انسانساز نسلها، قرنها و سرزمینها بوده و مفاهیم ارزشمند از جمله فرهنگ ایثار و شهادت را نسل به نسل منتقل کرده است. محرم که از راه میرسد فضای شهر و روستای کاشان آکنده از عطر عشق و ارادت به امام حسین(ع) میشود. شهادت این امام همام، فرزندان و ۷۲ یار با وفایشان، داغ تاریخی بر تقویم انسانیت بر جا گذاشته است که عاشقان اهل بیت(ع) را نه تنها در ایران که سراسر جهان به کوچه و خیابان کشانده و صدای یا حسین را طنینانداز میکند. بیرقها و علمهای سیاه و سبز بار دیگر در تکایا، مساجد، خانهها، ادارات و معابر برافراشته شده و مجالس عزاداری دهه اول ماه محرم در حال برپایی است. کارشناس مردمشناسی و مسؤول ثبت مواریث فرهنگی ناملموس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان درباره این آیینها گفت: ۱۲ آیین عاشورایی شهرستان در قالبهای مختلف در فهرست میراث معنوی (ناملموس) کشور ثبت شده است. عباس ترابزاده در گفتوگویی با اشاره به ظرفیتهای گردشگری مذهبی در این شهرستان افزود: محرم در کاشان شور خاصی دارد و آیینهای محرم نشاندهنده عشق و ارادت مردم به امام حسین و اهلبیت(ع) است. وی بیان کرد: مراسم آیین تشرف به مسلک سقایی، چاووش عزای محرم، نخلگردانی کاشان، حمل ۶ گوشه، نخلگردانی شهر قمصر، برگزاری آیین سنتی «ششم امام حسین(ع)» در شهر بَرزُک، نخلگردانی جوشقان قالی، وداع با نخلهای روستای علوی، سنت آداب نذری سادات دهه دار نشلج، تعزیه شهر مشکات و آیین ترکیب بند محتشم کاشانی از آیینهای ثبت شده در فهرست میراث ناملموس است.
* مراسم آیین تشرف به مسلک سقایی
مردم کاشان سقایی یا سقایت را کار شریف و خیرخواهانهای میدانند که از پاداش و ثواب و اجر اخروی برخوردار است و این بار اعتقادی که منصب سقایی را در هالهای از تقدس متجلی کرده است، سقا کردن کودکان و نوجوانان را در دل یک آیین و رسم خاص نشانده است.
تحت تأثیر همین باور دینی، پدر و مادر کودک یا نوجوان بر اساس نیت قبلی، مبنی بر اینکه فرزندشان سالم و سلامت بماند، با دعوت از بزرگان و پیشکسوتان سقاها محفلی را تشکیل میدهند و در این محفل نخست به نوحهخوانی، مدیحهسرایی سقایی میپردازند، سپس بابای سقا، نوجوان یا کودک را به حضور میطلبد و به حاضران در مجلس معرفی میکند و در کنار خودش مینشاند، آنگاه با خواندن قصیدهای مربوط و مخصوص تشرف به مسلک سقایی، لباس و ادوات نمادین سقایی را به تن کودک میپوشانند. این آیین سال ۱۳۹۴ در فهرست میراث معنوی (ناملموس) کشور به ثبت رسیده است.
* چاووشخوانی عزای محرم
چاووشخوانی در کاشان آیین دیرینهای است که قبل از محرم در روزهای پایانی ماه ذیالحجه برگزار میشود. چاوشخوان از پیرغلامان حسینی یا ریشسفیدان است که در بازار قدیمی کاشان اشعاری را در ثنای امام حسین(ع) و اهل بیتش میخواند.
«چاووش عزا» در بازار قدیمی این شهر از گذر پانخل گرفته تا تیمچه امینالدوله تمام کسبه و مردم را با خود همراه میکند. این مراسم توسط هیات مذهبی اهل یکی از محلات قدیمی کاشان برگزار میشود. قدمت این رسم کهن به زمان صفویه بازمیگردد و کاشانیها در تلاش هستند تا چاووشخوانی که آیینی فرهنگی - مذهبی است و ایثار و آزادگی حسینی را در خاطر همگان زنده میکند، بین نسل جوان احیا شود. آیین چاووشخوانی عزای امام حسین(ع) در کاشان سال ۱۴۰۰ در فهرست میراث معنوی این شهر ثبت شده است.
* آیین نخلگردانی کاشان
همزمان با فرارسیدن شب عاشورای حضرت اباعبداللهالحسین(ع) آیین سنتی و تاریخی ۷۰۰ ساله نخلگردانی حسینیه صدره و سرفره کاشان با حضور پرشکوه و گسترده مردم منطقه کاشان و دیگر عزاداران حضرتش از سرتاسر ایران اسلامی در دیار مومنان کاشان برگزار میشود. این آیین سال ۱۳۹۵ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد.
* روز ششگوشه کاشان
ششگوشه نمادی از ضریح و مقبره ششگوشه حضرت امام حسین علیهمالسلام و فرزندانش است که نگهداری و تولیت حمل آن به بازار بر عهده هیات شاهزاده علیاکبر امامزاده حبیب موسی(ع) است.
روز ششم محرم کاشان اختصاص به ششگوشه دارد؛ در این روز به احترام ششگوشه هیچ هیاتی به بازار نمیرود و سایر دستهها نیز در آیین حمل ششگوشه به بازار، به هیات عزادار مورد نظر میپیوندند. ضریح نمادینی که از سوی هیات به عنوان ششگوشه حمل میشود، با هنرمندی یکی از استادان نجار و منبتکار کاشان برابر ضریح حضرت امام حسین(ع) ساخته شده و شامل ۲ گلدسته، گنبد طلایی و چهارچرخ برای حرکت است. روز ششگوشه در کاشان به عنوان یکی از آیینهای معنوی با گستره و موضوع میراث فرهنگی ناملموس استان اصفهان با شماره ۱۳۳۵ در سال ۱۳۹۸ در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده است.
* برگزاری آیین سنتی «ششم امام حسین(ع)» در شهر بَرزُک
بنا بر یک رسم دیرینه، مردم بَرزُک با گستردن یک سفره بزرگ با نام «سفره برکت» و اهدای محصولات بومی و محلی توسط شهروندان به این سفره، این آیین را برگزار میکنند. زنان در آیین عاشورایی سفره برکت که در محله مصلای شهر برزک کاشان برگزار میشود، ۷ کاسه یا بشقاب از آجیل یا تنقلات محلی نظیر جوزقند، گردو، بادام، کشمش، نخودچی، برگه قیسی، سیب و دیگر محصولات باغی را در مجمعه مسی روی سر میگذارند و به مسجد محله مصلای این شهر میآورند، زمانی که به مسجد رسیدند تمام محتویات داخل مجمعه را در سفرهای و به طول ۱۰ تا ۱۵ متر که در مسجد پهن شده، میریزند. شهروندان پس از سفرهآرایی و تزئین سفره با تنقلات، گل و شمع با قرائت سوره مبارکه یاسین آیین سفره برکت و مراسم ششمین روز شهادت امام حسین(ع) را آغاز و محصولات خود را در این سفره متبرک قرار میدهند.
اهالی شهر پس از قرائت سوره یاسین با مرثیهسرایی و روضهخوانی مراسم عزاداری را ادامه میدهند و پس از مرثیهسرایی و روضهخوانی در زمان برگزاری سخنرانی که با حضور یکی از خطاب و کارشناسان مذهبی برجسته انجام میشود، محتویات سفره برکت برای بستهبندی و توزیع بین عزاداران توسط جوانان هیئات موسی بن جعفر(ع) به طبقه فوقانی حسینیه انتقال داده میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|