|
ارسال به دوستان
اخبار
فیلم کوتاه «آبی» راهی ایتالیا شد
فیلم کوتاه «آبی» به کارگردانی و تهیهکنندگی رضا زارع جوان، از تولیدات حوزه هنری سیستانوبلوچستان و محصول مرکز فیلم جوان سوره، به بخش مسابقه بیست و هفتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم گرن پارادیزو (Gran Paradiso Film Festival) کشور ایتالیا راه یافت. این جشنواره ۲۲ تا ۲۷ جولای برابر با یکم تا ۶ مرداد در واله دائوستای کشور ایتالیا برگزار میشود. جشنواره بینالمللی فیلم گرن پارادیزو (Gran Paradiso Film Festival) که سال ۱۹۸۴ با موضوع سینمای طبیعت راهاندازی شد، یکی از مهمترین رویدادهای مرتبط با سینماست که با هدف کمک به فعالیت بیشتر در سینمای طبیعت، ارتقای دانش میراث طبیعی و احترام به محیطزیست در منطقه خودمختار دره آئوستا برگزار میشود.
***
معرفی داوران مسابقه مطبوعاتی سالانه انجمن منتقدان تئاتر
هیات داوران بیستوسومین مسابقه مطبوعاتی سالانه انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر معرفی شد. با پایان یافتن مهلت تمدیدشده فراخوان بیستوسومین مسابقه مطبوعاتی سالانه انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر و انجام امور دبیرخانهای آثار رسیده با روش اعمال کدگذاری رسانهها و متقاضیان شرکت در مسابقه، اسامی هیات داوران این دوره اعلام شد. بر همین اساس، رامتین شهبازی (مدرس و منتقد تئاتر)، روحالله جعفری (مدرس، کارگردان و منتقد تئاتر)، ساسان پیروز (نایبرئیس انجمن و پژوهشگر تئاتر) و سیامک زمردیمطلق (مدرس و عکاس تئاتر) داوری آثار این دوره را از اول مرداد ۱۴۰۳ آغاز کردند. پس از پایان فرآیند داوری، انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر با معرفی نامزدهای بخشهای هفتگانه (گزارش، گفتوگو، نقد، مقاله، ترجمه، یادداشت و عکس) درباره نحوه برگزاری آیین پایانی این مسابقه اطلاعرسانی میکند.
***
رضا عطاران با «قیف» به سینماها میآید
با ثبت قرارداد فیلم سینمایی «قیف» به کارگردانی محسن امیریوسفی و تهیهکنندگی سعید ملکان، این فیلم از ۱۵ شهریور اکرانش را در سینماها آغاز میکند. این فیلم کمدی با بازی رضا عطاران، فریده سپاهمنصور، گیتی معینی، رضا نیکخواه، صدف اسپهبدی، ویدا جوان، تورج نصر، محمود نظرعلیان، علی باباجانی، شبنم گودرزی، حسین عابدینی، حمیدرضا دشتی و عباس جمشیدیفر ساخته شده است. «قیف» به سرگروهی پردیس چارسو و توسط موسسه پخش خانه فیلم در سینماها اکران میشود.
***
«سکوت تلخ» به پایان رسید
فیلم نیمهبلند «سکوت تلخ» به تهیهکنندگی، کارگردانی و نویسندگی شقایق عزیزی ساخته شد. در این فیلم که به کارگردانی شقایق عزیزی تولید شده است ساقی زینتی، اصغر حیدری، هدایتالله سجادی، آتنا شمس، علی تاجیک و النا رضایی بازیگر کودک به ایفای نقش میپردازند. همچنین روحالله آتشپرور به عنوان مدیر فیلمبرداری، حسن کرامتفر به عنوان مدیر صدابرداری، مهدیس کاظمی به عنوان منشی صحنه، فاطمه قهرمانزاده به عنوان عکاس پشت صحنه و وحید احمدی به عنوان گریمور در این فیلم حضور دارند. داستان فیلم درباره دختری جوان به نام سپیده است که به علت مشکلات مالی پدر، بار مالی خانواده را به دوش میکشد و در این مسیر با مسائل متعددی روبهرو میشود.... «سکوت تلخ» که دغدغه نشان دادن اختلاف طبقاتی و مشکلات روزمره طبقه پایین جامعه را دارد، هماکنون در حال آماده شدن برای شرکت و اکران در جشنوارههای داخلی و خارجی است.
***
افتتاح ۵ سالن سینما در ۴ شهرستان سیستانوبلوچستان
5 سالن سینماهای شستون سراوان، تفتان خاش، آزادی نیکشهر، فرهنگ راسک و ساحل زهک در شهرستانهای استان سیستانوبلوچستان روز چهارشنبه با حضور محمد خزاعی افتتاح خواهند شد.در حال حاضر سینماشستون سراوان با ۲۷۲ صندلی و ۳ سینمای تفتان خاش، آزادی نیکشهر و فرهنگ راسک هر کدام با ۲۷۲ صندلی و سینماساحل زهک با ۱۲۰ صندلی تجهیز به سیستم صوت و تصویر شده و آماده اکران فیلم برای علاقهمندان به هنر هفتم هستند. با افتتاح این ۵ سالن سینمایی، تعداد سینماهای استان به ۹ سالن افزایش مییابد. برای تجهیز هر سالن سینمایی ۱۵ میلیارد ریال هزینه شده است.
***
«ایستاده با گرگ» نامزد دریافت نشان فوک طلایی روسیه شد
بیستوسومین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای مستند و بلند عامهپسند بایکال روسیه ماه سپتامبر برگزار میشود. مستند «ایستاده با گرگ» به بخش فینال مستند جشنواره بینالمللی فیلمهای مستند و بلند عامهپسند بایکال روسیه با موضوع «مردم و محیط زیست» راه یافته است. ۲۴ فیلم از سراسر دنیا به بخش نهایی این جشنواره سینمایی راه یافته است که در این میان ۸ فیلم مستند، ۵ فیلم علمی عامهپسند، ۳ فیلم بلند و ۸ فیلم انیمیشن برای دریافت جایزه ویژه جشنواره، تندیس و دیپلم افتخار جشنواره مسابقات نهایی را انجام خواهند داد. اداره کل تامین و رسانه بینالملل سیما عرضه بینالمللی این فیلم را برعهده دارد. در این جشنواره با حمایت وزارت فرهنگ و دولت روسیه آثاری از ایران، آلمان، رومانی، کرهجنوبی، انگلستان، پرتغال، کانادا و... به رقابت میپردازند.
از جمله اهداف این جشنواره معتبر بینالمللی توجه به مشکلات زیستمحیطی و القای مسؤولیت انسان در رابطه با سرنوشت کشورشان و در کل کره زمین، اتحاد و گروه فیلمسازان برای ساختن فیلمهایی درباره رابطه بین و طبیعت ذکر شده است.
ارسال به دوستان
نگاهی به شهر، هویت و خانواده در سریال «در انتهای شب»
تبعیدیها در انتهای شهر
صادق فرامرزی: 1- پرونده مینیسریال 9 قسمتی «در انتهای شب» روز جمعه با موفقیت کمنظیری در کسب رضایت مخاطبان بسته شد؛ سریالی که در قیاس با سطح نرمال فیلمسازی ایران واجد بالاترین کیفیت در روایت و تصویر خود بود، به گونهای که به سختی میتوان در آن عنصری زائد یافت. این سریال جزئیات ظریفی را در روابط یک زوج جداشده به تصویر کشید و در نهایت دهها کارتپستال دیدنی را در قابهای حسابشده خود خلق کرد. با این حال راز موفقیت «در انتهای شب» را نمیتوان به این موارد محدود کرد و چشم بر عنصر اجتماعی و طبقاتی آن بست. آیدا پناهنده، کارگردان اثر پیش از این نیز در آثار خود بویژه «تیتی» کوشیده بود با آشنازدایی از سوژههای انسانی، روایتی بدیع را از چالشها و سرگردانیهای انسان معاصر خلق کند. با این حال او با یک جهش ملموس در فیلمسازی خود این بار دوربیناش را به نقطهای آشنا و در عین حال دور برد. «در انتهای شب» داستان زیستن در انتهای شهر است. گویی در انتهای شهر جنبه مکانی شهر به عنوان کانون زیست آدمی از دست میرود و به یک نامکان تهی از زیست تبدیل میشود. زیست خوابگاهی و پذیرش داوطلبانه تبعید به نقطهای دور که انسان شهری را از شهر جدا کرده و زندگی او را به سرگردانی میان مکان و نامکان تبدیل میکند. شهر، مکان است، چون تمام عناصر زیست خود یعنی جامعه را در دل خویش دارد و انتهای شهر یا حاشیه، نامکان است، چون به جغرافیایی محروم از جامعه تبدیل شده است. اگر دوگانه مکان و نامکان را که نخستین بار از سمت «مارک اوژه» استاد فرانسوی انسانشناسی استعمال شد، به عنوان معیاری برای تقسیمهای جغرافیایی به کار گیریم، مکان جغرافیایی میتواند در قالب هویت اجتماعی به نامکانی بیارزش که فاقد هویتبخشی است تعریف شود. همانطور که خود وی نیز اشاره میدارد، «اگر یک مکان را بتوان به مثابه «جایگاهی» هویتبخش، رابطهساز و تاریخی تعریف کرد؛ فضایی که نتواند در هیچیک از این موارد هویتی، رابطهای یا تاریخی تعریف شود، یک نامکان است». در این تعریف، «در انتهای شهر» جغرافیایی ضدهویتی و ضدتاریخی را برای تبعیدشدگان خود میسازد که آنها نسبت به محل سکونت خود احساس بیگانگی پیدا میکنند. «در انتهای شب» هرچند بر بستر یک جدایی و چالشهای خانوادگی یک زوج در آستانه میانسالی میگذرد اما قوت روایی خود را از این بیگانگی میگیرد. شب، نقطه جدایی از شهر است. خانههایی که در انتهای شهر ساخته شدهاند و تبدیل به خوابگاه انسانهای شهری شدهاند، مستعد به خطر انداختن حیات شهروندان هستند. تیتراژ آغازین فیلم نیز با نمایی ظلمانی از ساختمانهای تاریک شروع میشود که صورتشان پس از بر آمدن آفتاب به چشم میآید. گویی شب که به پایان میرسد و خانههای بیرون از شهر خالی از ساکنان خود میشود، تازه شهر را میتوان پیدا کرد.
2- واژه آشنای طبقه متوسط شهری که در ادبیات سیاسی - اجتماعی کشور به کرات استفاده میشود، برآمده از ۳ تحول بزرگ اجتماعی است؛ تحولاتی که از در آنها طبقهای جدید و فاقد موقعیت مشابه در تاریخ تولید شد. صنعتیسازی اقتصاد و کمرنگ شدن الگوی اقتصاد کوچک معیشتی باعث شد شهرها در زمان کوتاهی بیش از تمام تاریخ موضوعیت یابند و نسلهای متمادی از روستا به شهر راهی شوند تا الگویی جدید از کار را تجربه کنند. از دل این انقلاب شهرنشینی الگوی خانوادگی جدید برآمد که به آن «خانواده هستهای» گفته میشد؛ خانوادهای کوچک متشکل از پدر، مادر و فرزند. حالا دیگر خبری از الگوی گسترده و چندنسلی خانواده که سلسلهمراتب و حریم بزرگی را در اختیار خود داشت، نبود. در کنار 2 عنصر گسترش شهرنشینی و هستهای شدن خانواده، عنصر سومی نیز ظهور کرد که عبارت بود از تخصصی شدن علمآموزی در سایه آکادمی. دانشگاه این فرصت را ایجاد کرد تا انسان شهری پرورشیافته در خانواده هستهای، برای خود تخصصی انتخاب کرده و فردیت خود را در قالب این تخصص به معرض نمایش بگذارد. حالا افراد به جای یافتن هویت خود در طایفه و عشیره، این هویت را در تخصص خود میجستند. «در انتهای شب» با یک ظرافت ملموس داستان رنج انسانهای خود را در نسبت با این 3 عنصر محوری طبقه متوسط جلو میبرد. آنها انسانهای شهر هستند که به انتهای آن تبعید شدهاند، شخصیت بهنام فردیت و هویت خود را در تخصص نقاشی تعریف کرده اما فشار معیشتی مانع از آن شده که این فردیت ظهور یابد و او سرانجام به الگوی ضدفردی کارمندی تن داده و در نهایت خانواده هستهای آنها نیز در سایه این جدایی، سامان خود را از دست داده است. مهمترین چالش آنها در نسبت با تنها فرزندشان تعریف میشود؛ فرزندی که در نهایت نگهداری از او باعث انعقاد یک توافق (در سطح کلان قرارداد اجتماعی) میشود و این توافق مانع از فروپاشی میشود. مهمترین برگ برنده «در انتهای شب» در همین نقطه خود را نشان میدهد؛ جایی که سازنده در مرکز ثقل مثلث شهر، تخصص و خانواده و خطر انهدامی که آن را تهدید میکند، مسیر اشتباه جدایی از سنت را برنمیگزیند. خانه پدر ماهرخ در برابر خانه دور از شهری که خریده، مادر بهنام در برابر نوهاش دارا و تعهد شغلی بهنام به حفظ بافت سنتی در برابر ناکامی در موفقیت فردی خود در نقاشی، یک مثلث دیگر میسازد تا شخصیتها پیوند خود را با ریشه هویتی خود از دست ندهند. هرچند 3 مظهر سنت، یکی پدرسالار است، یکی فراموشی گرفته و دیگری (بنکدار) در برابر تغییر مقاومت میکند اما در انتهای کار نقطه امن (پدر ماهرخ)، نقطه وصل (مادر بهنام) و نقطه خلق (تابلوی بنکداری روی بوم نقاشی) از دل همین سنت بیرون آمده و مانع از فروپاشی میشود.
3- «در انتهای شب» در یک رفت و برگشت دائم میان تضادهای اجتماعی خود، فردیت شخصیتهایش را جلوهگر میکند و در این مسیر تا جایی پیش میرود که بیگانگی از محیط، یک هویت جدید برای «بهنام» و «ماهرخ» میسازد. تبعیدشدگان در انتهای شهر از سویی جایگاه از دست رفته مادی خود را در فاصله از شهر میبینند و از سوی دیگر به دنبال انتقام از محل اسکان خویش برای بازگشت به نظام مطلوب ارزشی خویش هستند. شاید به ندرت بتوان در آثار فیلمسازهای ایرانی اثری را پیدا کرد که در چنین سطحی به شهر و مکانی و نامکانی آن نظر انداخته باشد؛ شهری که ساخته میشود اما خود سازنده نیست و به بیگانگی ساکنانش از اکنونیت خویش منتهی میشود. سقوط اقتصادی طبقه متوسط در یک دهه گذشته باعث شده الگوی اقتصادی این طبقه تعادل اولیه خود را از دست داده و وارد چالش بقا شود. مسکن به عنوان اولیهترین نیاز اجتماعی انسان میتواند استعاره سقوط این طبقه به حساب آید. آنها محیط خود را از دست میدهند اما فردیتشان را نه و این آغاز یک بیگانگی جدید است؛ بیگانگی تبعیدشدههایی در انتهای شهر.
ارسال به دوستان
سعید راد، بازیگر شاخص سینما و تلویزیون ایران پس از یک دوره بیماری در 80 سالگی درگذشت
قهرمانترین ضدقهرمان
گروه فرهنگ و هنر: سعید راد را باید یکی از سرشناسترین و شاخصترین هنرمندان سینمای ایران دانست؛ بازیگری که بهرغم شروع فعالیت حرفهایاش از سال 1350 اما به جرأت میتوان اذعان کرد تاثیرگذارترین و مهمترین فعالیتهای هنریاش به پس از پیروزی انقلاب اسلامی با آثاری چون «عقابها»، «چ»، «دوئل»، «در چشم باد»، «سرزمین مادری» و «گیلدخت» بازمیگردد.
صدالبته معدود آثاری از این هنرمند قبل از انقلاب اسلامی وجود دارد که میتوان از آنها به عنوان فیلمفارسی نام برد اما آنچه مشخص است به گواه بسیاری از منتقدان و کارشناسان متخصص سینما، راد مهمترین آثار حرفهایاش را پس از پیروزی انقلاب اسلامی بازی کرده است؛ آثاری که با توجه به گذشت چندین سال از ساخت و اکرانشان اما همچنان دیالوگها و شخصیتهایش در ذهن علاقهمندان و مخاطبان پروپاقرص سینما میچرخد. راد همواره در سینما ایفاگر شخصیت ضدقهرمان بود و آنقدر این شخصیت و کاراکتر را ایفا کرد که خودش بدل به قهرمان شد و بیراه نیست اگر او را قهرمانترین ضدقهرمان سینمای ایران بنامیم.
اما از نکات قابل توجه اینکه سعید راد بهرغم اینکه بازی در پرمخاطبترین و پرفروشترین فیلم سینمای ایران و دفاعمقدس را با فیلم عقابها در کارنامه کاری خود دارد ولی نباید فراموش کرد این بازیگر در نخستین فیلم دفاعمقدس با فیلم مرز نیز به عنوان یکی از نقشهای اصلی حضور داشته و عملا در کنار پرمخاطبترین، حضور در نخستین فیلم دفاعمقدس را نیز در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است.
«دادشاه»، «عبور از میدان مین»، «فرمان» و «پایان خدمت» را باید از دیگر کارهای برجسته و ماندگار این هنرمند پیشکسوت دانست.
با نگاهی به سوابق کاری و حرفهای سعید راد میتوان گفت حضور این بازیگر در سینمای پس از انقلاب به ۲ دوره تقسیم میشود. او از سال ۱۳۵۸ تا قبل از مهاجرتش (سال ۱۳۶۳) در ۷ فیلم ظاهر شد: مرز، فرمان، برزخیها، عبور از میدان مین، دادشاه و عقابها. در این میان برزخیها (ایرج قادری) در سال ۱۳۶۱ و با آنکه از نیمههای اکران به دلیل حضور بازیگران قبل از انقلاب از پرده پایین کشیده شد، با ۸ میلیون تومان پرفروشترین فیلم سال شد.
همینطور عقابها به کارگردانی ساموئل خاچیکیان، آخرین فیلم سعید راد قبل از مهاجرت هم با فاصله زیاد نسبت به دومین فیلم، پرفروشترین اثر سال ۱۳۶۴ شناخته شد و نسبت به میزان تعداد بیننده هم همچنان پربینندهترین فیلم تاریخ سینمای ایران است. راد در دومین دوره حضورش در ایران، سال ۱۳۷۹ ابتدا قرار بود در فیلم رومی و زنگی ساخته ناصر تقوایی بازی کند. حتی 20 دقیقه از این فیلم هم فیلمبرداری شد اما به علت اختلاف بین تهیهکننده و کارگردان بر سر تامین بودجه در ادامه راه متوقف شد و دیگر نیز ساخته نشد. پس از این ناکامی، سال ۱۳۷۹ سعید راد از طرف احمدرضا درویش برای بازی در فیلم تحسین شده دوئل دعوت شد. فیلم دوئل ساخته احمدرضا درویش ضمن اینکه برنده 7 سیمرغ بلورین از بیستودومین جشنواره فیلم فجر و 5 تندیس زرین از جشن خانه سینما شد، عنوان سومین فیلم پرفروش اکران سال ۱۳۸۳ را از آن خود کرد.
در کنار پرونده درخشان اما فیلمهایی نیز در کارنامه کاری راد وجود دارد که خود نیز از حضور در آنها اظهار پشیمانی کرده بود. به عنوان مثال سریال دل که راد در گفتوگویی با رادیو تهران از حضورش در این مجموعه از مخاطبان فهیم سینما عذرخواهی کرد. راد در این گفتوگو از تجربه بازی در سریال «دل» چنین میگوید: میخواستم بازی در سریالهای خانگی را تجربه کنم. نمیخواهم بگویم کاش نمیکردم چون بالاخره دیر یا زود این اتفاق میافتاد اما این کار برای من راضیکننده و جالب نبود. متاسفانه سناریو را کامل در اختیارم قرار ندادند. من برای این نقشها ساخته نشدهام و سینمایی کار میکنم.
او از بازی در این سریال ابراز پشیمانی کرد: این اشتباهی بود که من کردم و پای آن ایستادهام. من عادت ندارم کاری را قبول و آن را رها کنم. امیدوارم هیچوقت دیگر این تجربه تکرار نشود. من زمان پخش هم این کار را دنبال نکردم، چون میدانستم چه خبر است، بنابراین اگر این سریال را تماشا میکردم اذیت میشدم. من همیشه این را گفتهام، آدمهایی که فکر میکنند کار بزرگی انجام میدهند خودشان هم باید بزرگ فکر کنند و بزرگ شوند و اگر نمیتوانند، فکر نکنند که کارهای بزرگ دارند انجام میدهند. او در پایان تصریح کرد: من این شجاعت را دارم که بگویم اشتباه کردم و سعی میکنم دیگر این کار را نکنم. چون من که 70 فیلم پشتم است، انگار دارم به مخاطب توهین میکنم و این قشنگ نیست. بچههای ما باید سعی کنند خودشان را نبازند و آنهایی که فکر میکنند لیاقت دارند صبر کنند تا نقشهای خوب به آنها پیشنهاد شود.
این بازیگر پیشکسوت شهریور سال گذشته در منزل خود دچار آسیبدیدگی از ناحیه لنگ شد و با توجه به چندین عمل ناموفق از سال گذشته در خانه سالمندان تحت مراقبت بود؛ بازیگری که بامداد روز یکشنبه یکم مرداد در حالیکه تنها ۳ ماه تا فوت کردن شمع ۸۰ سالگیاش مانده بود، درگذشت.
* مراسم تشییع زندهیاد سعید راد چهارشنبه برگزار میشود
سعید راد، بازیگر سینما و تلویزیون صبح روز گذشته بر اثر بیماری درگذشت و روز چهارشنبه پیکر او تشییع میشود.
مراسم بدرقه پیکر سعید راد، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران چهارشنبه ۳ مردادماه ساعت ۹:۳۰ صبح از ساختمان شماره ۲ خانه سینما (خیابان وصال جنوبی، نبش کوچه شفیعی) به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار میشود.
ارسال به دوستان
با تقدیر از زندهیاد پروانه معصومی و معرفی برگزیدگان
آیین اختتامیه جشنواره فیلم کوثر برگزار شد
گروه فرهنگ و هنر: آیین اختتامیه پنجمین جشنواره فیلم کوثر با تقدیر از زندهیاد پروانه معصومی و معرفی برگزیدگان و یک تقدیر ویژه به پایان رسید.
در این مراسم که با حضور سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی دولت سیزدهم، انسیه خزعلی معاون رئیسجمهور، امیرحسین قاضیزادههاشمی رئیس بنیاد شهید، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، علیرضا افشار رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره و فرهاد قائمیان رئیس هیات داوران برگزار شد، ناصر باکیده، دبیر دوره پنجم در سخنانی کوتاه با اشاره به وقفه 15 ساله در برپایی این رویداد گفت: پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوثر پس از 15 سال وقفه با کمک علاقهمندان به این حوزه احیا شد. من و همکارانم راهی بسیار طولانی را برای احیا این رویداد طی کردیم.
دبیر پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوثر در ادامه خاطرنشان کرد: تلاش ما این بود که بتوانیم مجموعهای از این دستاوردها را در قالب اکرانهای روزانه جشنواره به نمایش درآوریم اما به دلیل شهادت رئیسجمهور و برگزاری انتخابات، این امر میسر نشد. بسیاری از مطالب مربوط به این جشنواره در رسانههای مختلف منعکس شده است. از تمام سازمانهایی که در این مدت به کمک ما آمدند و این جشنواره را همراهی کردند از جمله شهرداری تهران، سازمان سینمایی، موسسه تصویر شهر، بنیاد شهید، بنیاد نشر ارزشهای دفاعمقدس و... تشکر میکنم. در پایان از همکاران خود که در مدت هفت ماه با تلاش مضاعف تلاش کردند این جشنواره به ثمر برسد سپاسگزارم. همچنین از سرکار خانم فاتحی در بنیاد آیههای ایثار و تلاش و سردار افشار که به تیم من جهت برگزاری این جشنواره اعتماد کردند، کمال تشکر را دارم. تلاش کردیم در این دوره جشنوارهای گرم و صمیمی برگزار کنیم.
در ادامه مراسم سید محمد حسینی، وزیر سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: از دستاندرکاران این رویداد بینالمللی مهم تشکر میکنم. بسیار خرسندم که این جشنواره مجددا راهاندازی شده و امیدواریم مسیر برگزاری آن ادامه داشته باشد. وی افزود: نام این جشنواره از قرآن و سوره مبارکه کوثر گرفته شده و امیدواریم این رویداد با همت همه علاقهمندان ادامه یابد و در آینده شاهد دستاوردهای آن باشیم و آثار فاخری را درباره کرامت، جایگاه و حقوق زن در دورههای آتی شاهد باشیم. حسینی در پایان گفت: از نهادهای مختلف که در برگزاری این جشنواره نقشی سازنده داشتند سپاسگزارم و امیدوارم این حرکت ادامه داشته باشد، چرا که حرفهای بسیاری برای مطرح شدن در این زمینه وجود دارد.
در ادامه مراسم، اعضای خانوادههای شهید آرمان علیوردی و همچنین شهیده فائزه رحیمی روی صحنه حاضر شدند و مورد تقدیر ویژه قرار گرفتند.
در این مراسم همچنین انسیه خزعلی، معاون رئیسجمهور در امور مربوط به زنان و خانواده در سخنانی گفت: یاد و خاطره شهدای هیات دولت را گرامی میداریم. رهبر معظم انقلاب مثال زدند که امیرکبیر در مدت کم توانست اثرگذاری شایستهای داشته باشد و شهید آیتالله رئیسی نیز در طول 33 ماه فعالیت، آثار بسیار مثبتی را از خود در کشور و جامعه بینالملل باقی گذاشت و در سطح منطقهای نیز جایگاه ایران را ارتقا بخشید. شهید رئیسی نقشه جدیدی را ترسیم کرد و نشان داد کشورهای منطقه بدون وجود ایران قادر به تصمیمگیری نخواهند بود. وی ادامه داد: در زمانی که خانواده، زن و جنسیت بازیچه بسیاری از رسانهها و شخصیتهای معاصر قرار گرفته است و در این باره در قالب جشنوارههای مختلف برنامهریزیهایی را انجام میدهند تا هنجارهای جدیدی را وضع کرده و هنجارهای ارزشی را حذف کنند. در چنین موقعیتی هنرمندان و دستاندرکاران وظایف مهمی بر عهده دارند و رسانه سینما که جوانان با آن ارتباط بهتری برقرار میکند، میتواند نقشی بسیار مهم برعهده داشته باشد. خزعلی یادآور شد: سخن گفتن با زبان جوانان وظیفه سینمای متعهد و هنرمندان برجسته کشور است. دشمنان از برترین ابزارها استفاده میکنند و هنرمندان نیز وظیفه دارند با استفاده از قالب هنر درباره اهداف متعالی به فعالیت بپردازند.
در ادامه امیرحسین قاضیزادههاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان کرد: جشنواره بینالمللی فیلم کوثر، رویداد پاسداشت مقام زن تراز اسلامی است. حضرت زهرا به عنوان زن نمونه کوثر نامیده شده، چرا که شایستگی این بانو موجب حیاتبخشی و رشد جامعه انسانی میشود. وی افزود: تاریخ ایران سرشار از زنانی است که با شجاعت و ایستادگی باعث رشد و هدایت جامعه خود شدند؛ زنانی که در عین عفت و پاکدامنی، تمام وجود خود را در قالب محبت به دیگران به کار گرفتهاند و در میانه میدان کارآمدی خود را اثبات کردند. اسمهای بزرگی مانند آسیه(س)، مریم(س)، زینب(س) و بر قله آنها حضرت فاطمه سلاماللهعلیها در تاریخ اسلام وجود دارند و زمانی که درباره همسر نمونه صحبت میکنیم، میتوانیم از این افراد نام برده و آنها را به عنوان الگو مطرح کنیم.
در ادامه مراسم جوایز بخش بینالملل پنجمین جشنواره فیلم کوثر اهدا شد و پس از آن فیلمی از زندهیاد پروانه معصومی، بازیگر مطرح سینمای ایران که سال گذشته از دنیا رفت به نمایش درآمد.
مریم پوریامین، مدیر بخش فرهنگی جشنواره نیز در سخنانی کوتاه در همین رابطه گفت: جشنواره کوثر افتخار دارد از خدمات مرحوم پروانه معصومی قدردانی کند. او با جهاد خود به مردم و رهبر کشور تعظیم کرد و به همین دلیل جای او برای همیشه در قلبها خواهد ماند.
پس از این بخش نیز در قسمت پایانی جشنواره، جوایز بخشهای سینمای ایران به برگزیدگان اهدا شد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|