|
ارسال به دوستان
اخبار
چاپ دوم یک سفرنامه اربعینی
کتاب «دل به عشقت مبتلا شد» نوشته محمد آقاسی به تازگی توسط انتشارات نیستان به چاپ دوم رسیده است. این کتاب سفرنامه نویسنده از پیادهروی اربعین حسینی است. آقاسی در متن این کتاب شرحی مختصر از سفر خود به کشور عراق بازگو کرده است؛ سفری که بیش از هر چیز نمایشی است از تسلیم، شوق و شگفتی موجود در این سفر و سرزمین. او در هر بخش از این کتاب که ۵۴ صفحه دارد، سعی کرده گزارشی کوتاه از رفتارهای اجتماعی و فردی مردم حاضر در این سفر ارائه کند؛ گزارشی که به تایید او نوعی پدیدهشناسی از راهپیمایی عظیم اربعین حسینی است. بنابراین خواننده در این کتاب مطالبی از جمله چگونگی سفر، پیمودن مسیر، مواجهه با ایرانیها و عراقیها و رفتارهای آنها را مطالعه میکند. نسخه صوتی این کتاب نیز به مدت ۲ ساعت و 6 دقیقه با صدای نویسنده کتاب توسط همین انتشارات روانه بازار نشر شده است.
***
تمدید مهلت ارسال اثر به جشنواره تلویزیونی مستند
مهلت ثبتنام و ارسال اثر به هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند تا 8 شهریور تمدید شد. بر اساس فراخوان هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند، آخرین مهلت ارسال آثار در بخشهای مختلف، ۲۵ مردادماه بود اما با توجه به استقبال متقاضیان و به منظور ایجاد فضای رقابتی گسترده بین صاحبان آثار، این مهلت تا پنجشنبه 8 شهریورماه تمدید شد. بر این اساس، صاحبان فیلمهای مستند، عکاسان، اصحاب قلم و دیگر علاقهمندان که قصد شرکت در هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند را دارند باید تا زمان مقرر در سامانه این جشنواره به آدرس https://festdoctv.com ثبتنام کرده و ارسال اثر را نهایی کنند. سامانه ثبتنام جشنواره ساعت ۲۴ پنجشنبه 8 شهریورماه بسته میشود و این تاریخ به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد. هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند به دبیری حسین زارعزاده و در بخشهای مختلف «فیلم مستند»، «مجموعه مستند»، «عکس» و «مستندنگاری» به همت شبکه مستند سیما برگزار میشود و فیلمهای راه یافته به بخش مسابقه از حوالی مهرماه روی آنتن خواهند رفت.
***
«در آغوش درخت» فیلم افتتاحیه جشنواره کازان شد
فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجهپاشا و تهیهکنندگی محمدرضا مصباح و سجاد نصراللهینسب، محصول سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره جهانی فیلم کازان روسیه ۱۶ شهریورماه به نمایش درمیآید. جشنواره بینالمللی فیلم کازان با شعار «از گفتوگوی فرهنگها به فرهنگ گفتوگو» برگزار میشود. تبادل تجربه بین هنرمندان روسیه و کشورهای دیگر، نمایش بهترین فیلمهای منتخب با تم مهربانی، صلح و انصاف، صرفنظر از مذهب نویسنده و معرفی دستاوردهای سینماگرانی که در راستای ترویج ارزشهای معنوی و فرهنگی فیلم میسازند، از اهداف این جشنواره است. امسال بیستمین دوره این جشنواره از ۶ تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۴ (۱۶ تا ۲۱ شهریورماه) در شهر کازان کشور روسیه برگزار میشود. «در آغوش درخت» نامزد ٧ سیمرغ و برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه از چهلویکمین جشنواره فیلم فجر بوده و پیش از این در بیستونهمین جشنواره تلویزیونی شانگهای کشور چین حضور داشت.
***
نسیم ادبی دوباره کارگردانی میکند
نسیم ادبی اجرای نمایش تازه خود را با همراهی ندا شاهرخی آغاز کرده است. این زوج هنری پیشتر نیز نمایشهایی را به صورت مشترک کارگردانی کرده بودند و اخیرا نیز اجرای نمایش «شبیه شبیه آنتیگون» را در تالار مولوی آغاز کردهاند. این نمایش همانگونه که از نامش برمیآید، با نگاهی به نمایشنامه مشهور و کلاسیک «آنتیگونه» نوشته سوفوکل روی صحنه میرود و ادبی و شاهرخی ترجمه مرحوم نجف دریابندری را دستمایه اجرای نمایش خود قرار دادهاند. متن این نمایش نوشته عنایتالله خادمبشیری است و این اثر نمایشی، اجرایی معاصر با استفاده از الگوی تعزیه و نمایشهای ایرانی از تراژدیِ مشهور یونانی «آنتیگونه» را روی صحنه میرود. آنان پیش از این همین نمایش را در یونان و فرانسه روی صحنه بردهاند و از پنجشنبه ۲۵ مرداد نیز اجرای آن را در تالار مولوی آغاز کردهاند. ادبی و شاهرخی پیش از این نمایش «شب/ خارجی/ یرما» را در تالار مولوی و «توراندخت» را در تماشاخانه سپند اجرا کرده بودند. آنان برای اجرای نمایشهای خود اغلب نمایشنامههای زنمحور را انتخاب میکنند.
***
«پشت پرده کودتا» نقد و بررسی میشود
جلسه نقد و بررسی کتاب «پشت پرده کودتا» امروز یکشنبه (۲۸ مردادماه) توسط خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار میشود. «پشت پرده کودتا» تألیف علی رهنما، اقتصاددان و تاریخشناس معاصر، یک بازسازی دقیق تاریخی از حوادث پیرامون کودتای 28 مرداد سال 1332 است که منجر به سقوط محمد مصدق، نخستوزیر وقت ایران و دولت او شد. سقوط و حذف مصدق از جایگاه قدرت احتمالا بیش از هر رخداد دیگری که در زمان تصدی او اتفاق افتاد، توجه بیشتری را به خود جلب کرد و میتوان دلیل اهمیت آن را به نقش دخالتهای خارجی، اثرات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن بر ایران و تأثیر درازمدت این برکناری بر روابط ایران و ایالاتمتحده نسبت داد. علی رهنما با بهرهگیری از منابع آمریکایی، ایرانی و بریتانیایی، فاصله 4 روزه بین کودتای شکستخورده اول و کودتای موفقیتآمیز دوم را با دقت زیر ذرهبین میبرد و در جزئیات دقیق و قابل توجهی، چگونگی ایدهپردازی ۲ کودتا، توجیهات عقلانی آنها و نحوه اجرای آن را به دست بازیگردانهایی از هر ۲ سمت انگلیسی -آمریکایی و ایرانی، مورد تحقیق و بررسی قرار داده است. نشست نقد و بررسی اینکتاب با حضور محمد ترکمان، پژوهشگر تاریخ معاصر و حسین آبادیان، استاد تاریخ دانشگاه همراه است. این برنامه امروز یکشنبه از ساعت ۱۰ صبح در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار میشود.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» گزارش میدهد؛تصویر واقعه 28 مرداد در سینمای مستند و داستانی ایران
کودتای بیپرده
محمد تقیزاده: کودتای 28 مرداد 1332 از وقایع سیاسی مهم و بحثبرانگیز تاریخ معاصر ایران است که درباره تاثیر آن بر فرهنگ و هنر ایران، خاصه سینما، کمتر سخن گفته شده است، هر چند این تأثیرگذاری بر ادبیات آن دوره آشکار است. ادبیات اعتراض توأم با یأس که در آثار بسیاری از نویسندگان و شاعران عموما چپگرا و بعضا ملیگرا در دهههای 30 و 40 ظاهر شده بود، از بازتابهای این کودتا بود، همچنین بعد از کودتای 28 مرداد شاهد حضور و بروز جریانات و تشکیلات منحصر به فردی هم بودیم که در فضای فرهنگی ایران، سعی در ساختارسازی و ایجاد جریان داشتند. مثل موسسه آمریکایی «فرانکلین» که جلال آلاحمد از آن به عنوان یک «تراست مطبوعاتی» یاد کرده و نوشته بود: «فرهنگ مملکت دارد تبدیل میشود به شعبهای از شعبات بنگاه فرانکلین».
واقعیت این است که سینما و سیما نسبت به رویداد 28 مرداد کملطفی قابل توجهی کرده است و به سختی میتوان چند اثر نمایشی پرمخاطب را در تلویزیون و سینمای داستانی پیدا کرد که این رخداد را به تصویر درآورده باشند. سریال «معمای شاه» از محمدرضا ورزی محصول 1394 و فیلم سینمایی «خائنکشی» محصول 1400 از معدود آثار مرتبط با 28 مرداد در سینما و سیما به شمار میرود.
در سوی مقابل، شاهد حضور پررنگ و تمامعیار سینمای مستند در به نمایش درآوردن رخداد 28 مرداد هستیم. «کودتای 53» به کارگردانی تقی امیرانی، «محاکمه مصدق» به کارگردانی احسان عمادی، «روز کودتا» به کارگردانی میلاد محمدی، مستند «روزهای آزادی» به کارگردانی وحید فرجی، مستند «آقای نخستوزیر» به کارگردانی محمدرضا امامقلی و «رویای نیروی سوم» به کارگردانی داوود کاظمی از جمله مهمترین آثاری هستند که به طور مستقیم این رخداد را مستند کردند.
در ادامه به برخی آثار تصویری تولیدشده درباره کودتای 28 مرداد 32 نگاهی میاندازیم.
* «کودتای 53» تقی امیرانی
این مستند در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، در بخش فیلمهای مستند، سیمرغ بهترین فیلم را از آن خود کرد. امیرانی چندین سال را صرف تحقیق و مطالعه اسناد پیرامون این رویداد تاریخی کرد و به واکاوی نقش سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا و سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) در این کودتا پرداخت.
مستند به نقش سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا و «نورمن داربیشایر» افسر این سازمان در جریان کودتای ۲۸ مرداد میپردازد. از دستاوردهای این مستند میتوان به حضور در بخش نمایش ویژه چهاردهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت نیز اشاره کرد که جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کرد. از این رو یکی از بهترین مستندهای مرتبط با کودتای 28 مرداد همین مستند کودتای 53 است که سال 1399 برای نخستینبار به نمایش درآمد.
نقد مصدق، موضوعیتی در «کودتای۵۳ » ندارد. این هم از نگاه ستایشآمیز امیرانی به آقای نخستوزیر میآید. هرچند نقد مصدق میتواند دستمایه آثار تولیدی باشد اما مستند «کودتای 53» چنین ماموریتی را برای خودش تعریف نکرده است. در سوی مقابل، نکته جالب در «کودتای 53» این است که امیرانی به نقاط مختلفی از جهان سر میزند و با افراد ایرانی و خارجی درباره مصدق و دخالت بیگانگان در ایران صحبت میکند. او به دلیل موقعیتش دسترسی بیشتری به آرشیوهای درجه یک دارد و از این امکان به بهترین شکل استفاده کرده است.
«کودتای ۵۳» به عنوان مستند گزارشی، پرکشش و پرتعلیق است و از نفس نمیافتد. جستوجوی راوی (تقی امیرانی) گاهی با مشکلاتی همراه میشود اما در نهایت اوست که رازها را کشف کرده و علاوه بر نقش دولتهای خارجی در براندازی مصدق، به این موضوع میپردازد که بسیاری از سیاستمداران داخلی هم در این توطئه علیه دولتی ملی، ضداستعماری و محبوب مردم ایران نقش داشتهاند. این وجه تاریخی و تراژیک این مستند است که به آن اعتبار اسنادی میبخشد.
* «محاکمه مصدق» احسان عمادی
سیداحسان عمادی درباره موضوع این مستند گفته است: «تمرکز در فیلم «محاکمه مصدق» بر اتفاقات شب کودتا تا دادگاه بدوی دکتر محمد مصدق است. البته تا روز کودتا درباره مصدق حرفهای زیادی گفته شده اما کمتر کسی به دادگاه و اتفاقات آن روز پرداخته است.
دکتر مصدق در روز کودتا برای خیلیها تمام شد اما صحبتهای ایشان در دادگاه خیلی جذابیت دارد که تمرکز فیلم روی آن است. همزمان با مطالعاتی که در این زمینه داشتم، تصمیم گرفتم مستندی پیرامون دادگاه مصدق بسازم. البته کتابی که وکیل مدافع ایشان با عنوان «مصدق در محکمه نظامی» نوشته است، کمک زیادی برای به سرانجام رسیدن این مستند کرد».
به گفته عمادی، پیدا کردن منابع مورد نیاز فیلم کار سختی بود و متأسفانه شاهد زندهای از آن روز پیدا نکردیم! یا از دنیا رفته بودند یا دسترسی به آنها نشدنی بود. به همین دلیل از تصاویر آرشیوی صداوسیما و مرکز اسناد استفاده کردیم، البته مصاحبه با افرادی که با این مسائل به نوعی مواجه بودند نیز در فیلم گنجانده شده است».
نگاهی کوتاه به حوادث تاریخ معاصر نشان میدهد کودتای 1332 به حوادث روزهای بیستوپنجم تا بیستوهشتم مرداد آن سال و نقش برخی شخصیتهای سیاسی در ایجاد آن ارتباط داشته است؛ شخصیتهایی که هر کدام نقش ویژهای در این تاثیرگذاری تاریخی داشتهاند اما سازنده فیلم «محاکمه مصدق» در فصل جذاب و کوبنده افتتاحیه، زیرکانه از پرداختن به آنها طفره رفته است. استفاده موثر از مواد آرشیوی و تلفیق آن با برخی نماهای طراحیشده، هوشمندانه و ظریف انجام شده است. از این زاویه، مهمترین پلان فیلم، نمایی سرازیر و از بالاست که در آن دکتر مصدق و تنهایی آزاردهنده او به نمایش گذاشته شده است.
این مستند نیز از باکیفیتترین و هنرمندانهترین آثاری است که مقطع مهمی از کودتای 28 مرداد را به تصویر درآورده و سال 1396 به نمایش عمومی درآمد.
* «معمای شاه» محمدرضا ورزی
از معدود آثار نمایشی که در تلویزیون به طور مستقیم رویداد مهم 28 مرداد را به تصویر درآورده، سریال 95 قسمتی «معمای شاه» ساخته محمدرضا ورزی است که اواسط دهه 90 روی آنتن سیما رفت. سیودومین قسمت از این سریال تلویزیونی به طور ویژه و مشخص روایتگر کودتای 28 مرداد 32 بود.
در قسمت سیویکم، ماجرای کودتای 25 مرداد که به شکست انجامیده و منجر به فرار شاه از ایران شد به تصویر کشیده شد و در ادامه حضور محمدرضا پهلوی در کشور ایتالیا پیش و پس از پیروزی کودتای 28 مرداد و همچنین جریان شکلگیری کودتای 28 مرداد، حضور اراذل و اوباش در خیابانها و نقش آنها در شکست نهضت مردمی ملی شدن صنعت نفت به تصویر کشیده شد. پرداختن به جزئیاتی همچون نقش آمریکا در این کودتا، روابط میان دکتر مصدق و مرحوم آیتالله کاشانی، نطق دکتر فاطمی در حمایت از دولت مصدق، نقش شعبان جعفری و اراذل در پیروزی کودتا و... نیز در ادامه به نمایش درآمد.
«معمای شاه» از جمله آثار متوسط رسانه ملی در زمان پخش در شبکه یک بود که انتقادات فراوانی به اجرا و محتوای آن وارد شد. در بخشی از نظرات مردم درباره این سریال آمده است؛ «ضعف در سناریو با وجود طیف گسترده وقایع دارای ظرفیت تولید داستان و خردهداستان، بازی نه چندان قوی در کنار دکوپاژهایی که بشدت به دیالوگهای کلیشهای میآیند، باعث شده در بخشهایی از این سریال، این حس پدید آید که علیرغم قرار گرفتن این سریال در آثار الف ویژه اما جزو مجموعههای نمایشی سطح متوسط سیما به شمار میرود!
* «خائنکشی» مسعود کیمیایی
مسعود کیمیایی در «خائنکشی» در ادامه رویکرد عدالتخواهانهاش در آثار قبلی، حادثه 28 مرداد و مصدق را به طور ضمنی مورد اشاره قرار داد. داستان فیلم درباره گروهی است که میخواهند از بانک ملی دزدی کنند. مهدی، شاهرخ، گیو، اطلس و دیگرانی، دزدان ظاهری بانک هستند اما این پول را برای قرضه ملی مصدق میخواهند. مصدق بر سر این مساله اصرار میورزد که نفت ایران باید ملی شود. از سویی سرکرده این گروه دلباخته زنی است اما در درگیریهایی که در جلوی بانک با پلیس بالا میگیرد، او تیر میخورد و باقی فرار میکنند.
فرهاد آییش، بازیگر نقش مصدق در «خائنکشی» در این باره گفته است: «یکی از دلایلی که آقای کیمیایی من را برای بازی در «خائنکشی» و در نقش محمد مصدق انتخاب کرد، جدا از شباهت ظاهری، توافقی بود که روی شخصیت و نقش تاریخی دکتر مصدق داشتیم. روز اولی که آقای کیمیایی با من ملاقات کرد، دنبال این بود که ببیند من هم مانند خودش به دکتر مصدق ارادت دارم یا نه. البته باید بگویم من مصدقی نیستم و تکرار کنم هیچ راه سیاسی را دنبال نمیکنم ولی معتقدم آقای مصدق یک انسان بسیار شریفی بود. نکته جالب اینکه در همان اتاقی که با آقای کیمیایی گفتوگو میکردم، عکس آقای مصدق روی دیوار بود».
ارسال به دوستان
انتقاد بازیگر تئاتر و سینما در گفتوگو با «وطن امروز» از وضعیت نسل جدید بازیگران
بزرگترین مانع پیشرفت خود بازیگران هستند
زینب درخشان: بازیگران تئاتر جزو آن دسته از هنرمندانی هستند که آنچنان که باید و شاید دیده نمیشوند و شاید یکی از مهمترین دلایل آن، تفاوتها و تمایزها بین هنر تئاتر و هنر سینما باشد. اساسا سینما و تلویزیون به شکل ساختاری دارای گستردگی بوده و مخاطبان بسیاری دارند، در حالی که تئاتر در بهترین حالت در سالنهای نمایشی میزبان تعداد محدودی تماشاگر آن هم به مدت یک ماه یا حتی کمتر است. از طرفی ثبت و ضبط و بازپخش آثار تصویری در قالب سینما و تلویزیون نیز کمک شایانی به ماندگاری این آثار کرده، در حالی که تئاتر تنها محدود به همان چند شب اجراست و با پایان آن، جز متریال و محتوای تبلیغاتی چیز دیگری باقی نمیماند. از همین رو بسیاری از هنرمندان و بازیگران حوزه تئاتر آنچنان شناختهشده نیستند، در حالی که به جرأت میتوان اذعان کرد به واسطه غنا و عمقی که این هنر مادر دارد، هنرمندان هنرهای نمایشی از دانش بالاتر و بیشتری نسبت به سایر رشتهها برخوردارند. یکی از این بازیگران «عقیل بهرامی» است که سالها در حوزه تئاتر و بعضا مدیوم تصویر فعالیت کرده است، وی متولد 1363 است و در کارنامه کاری خود حضور در آثاری چون «سکوت خبری»، «دختران زمستان»، روایت ناتمام سیما»، «بن بست» و سریال «سرگیجه» را دارد. او همین تازگی در نمایش «شالهنگ» به کارگردانی بابک قادری و تهیهکنندگی منوچهر هادی به ایفای نقش پرداخت.
بهرامی در گفتوگو با «وطن امروز» درباره موانع بازیگری نسل جوان و هنرجویان تازهوارد در این حوزه گفت: به عنوان فرد کوچکی از جامعه هنری که خود را در برابر اساتیدی چون علی نصیریان بزرگ، شاگرد میدانم و خداوند را شاکرم که در مسیر زندگیام از این بزرگان یاد گرفتهام، معتقدم یکی از بزرگترین موانع بر سر راه هنرجویان عرصه سینما و تئاتر، خود شخص است.
بازیگر فیلم سینمایی «مات» تصریح کرد: درست است مشکلات اقتصادی وجود دارد و نمیتوان آن را پنهان کرد اما به نظرم بزرگترین مانع بر سر راه کسی که میخواهد کار هنری انجام دهد، خود آن فرد و انتظار او از کار هنری است، چون تنها خود اوست که میداند چه میخواهد. خیلی از عزیزانی که وارد عرصه هنر سینما و تئاتر میشوند، واقعا نمیدانند از هنر چه میخواهند و در کجای آن قرار است بایستند.
بهرامی افزود: بر این اساس معتقدم خود هنرمند یا هنرجو بزرگترین مانع بر سر مسیر پیشرفت کار هنری خودش است و اگر نداند چه از هنر میخواهد، اتفاق خوب هنر نیز در زندگی او در ویترین سینما، تلویزیون و تئاتر نخواهد افتاد.
بهرامی که 15 سال در عرصه بازیگری فعال بوده، درباره چالشهای کار هنری در دوره کرونا نیز گفت: دوره همهگیری کرونا فواید و مضرات متفاوتی برای سینما و تئاتر داشت. در حوزه سینما و تلویزیون با آغاز همهگیری کرونا اگرچه مشکلاتی همچون تعطیلی فعالیتهای هنری به وجود آمد اما از نگاهی دیگر اتفاقات خوبی نیز رقم خورد. به عنوان مثال باعث شد خانوادهها با استفاده از فضاهای جدیدی چون «ویاودی»ها در ایام کرونا فیلمهای سینمایی و سریالهای نمایش خانگی را بیش از پیش به شکل خانوادگی و دور هم در منزل ببینند که این یک اتفاق خوب بود و بزرگترین امتیاز آن گسترش سریالسازی در سایتهای نمایش خانگی بود.
وی که بتازگی در نمایش «شالهنگ» به کارگردانی بابک قادری، نویسندگی آرزو خانجانی و تهیهکنندگی منوچهر هادی به ایفای نقش پرداخته است، درباره نقش خود و میزان رضایتش گفت: یک کار هنری خوب اولا به یک متن قوی و درایت کارگردان و عوامل همدل نیاز دارد، ثانیا به بازیگری که هم برای خود و هم برای تماشاگر ارزش قائل باشد. در نمایش «شالهنگ» به کارگردانی بابک قادری فکر میکنم این اتفاق افتاده است. خودم نیز عمیقا به کاری که میکنم باور دارم. همیشه برای وقت و هزینهای که تماشاچی میگذارد ارزش قائل بودهام، چون او میآید تا یک اثر خاص ببیند؛ حالا این اثر باید حق مطلب را ادا کند و بازیگر هم باید خیلی درست و سختکوشانه ایفای نقش کند. اگر من به عنوان بازیگر نتوانم برای تماشاگر ایجاد همزادپنداری کنم، به نظرم در حق او که وقت گذاشته و هزینه کرده است، کمکاری کردهام. باید پشت هر نمایش فکر و ایدهای بکر یا پرداختی متفاوت باشد و اساسا قصه پرکشش و چالشبرانگیزی را روایت کند. باز هم میگویم در این روزگار اینکه کسی برای دیدن نمایش آمده، بسیار ارزشمند است و من بازیگر باید تمام وجودم را بگذارم تا خدایی نکرده کمکاری اتفاق نیفتد. به جرأت میگویم در این نمایش تمام توانم را گذاشتم، هر چه هست مخلصانه و با احترام اولا به خودم و بعد به مخاطبان عزیز ارائه کردم، امیدوارم مردم رضایت داشته باشند.
بهرامی درباره شخصیتی که در «شالهنگ» بازی میکند هم گفت: درباره کاراکتری که در «شالهنگ» به عهده دارم، باید بگویم او دچار بیماری اختلال شخصیت خودشیفته یا NPD است که در مواجهه با همسر و فرزندان و همچنین دیگر اعضای خانواده بسیار عقدهگشایی میکند و سعی بر نقاب زدن فراوان نیز دارد اما جایی به یکباره نقاب از چهره خود بر میدارد و... بدون شک، هنری مانند تئاتر یا سینما یک فعالیت گروهی است و اگر جزیی از آن بدرستی نمایش داده شود، قطعا از دل کلیت آن درآمده و در جمع اتفاق درستی بوده است امیدوارم در «شالهنگ» نیز این اتفاق افتاده باشد و نظر مخاطبان را جلب کند.
ارسال به دوستان
ایرج طهماسب در برنامه تلویزیونی هفت:
حمید جبلی حیرتانگیز است
گروه فرهنگ و هنر: ایرج طهماسب با حضور در برنامه سینمایی هفت درباره برنامههای کاری و مسائل مربوط به سینما و نسل جدید به گفتوگو نشست. وی با بیان اینکه در تولید آثارش به دنبال ذهنهای عجیب و غریب است، گفت: تعریف جوانان از سینما غلط است. آنها سینما را از سینما یاد گرفتهاند و در این حالت هرگز موفق نخواهند شد چون سینما را باید از روی مردم ساخت. طهماسب پس از اشاره بهروز افخمی به اینکه در ضبط برنامههای او متوجه شده که نوشتن متن مقدمه کار طهماسب است و بعد از همفکری با دیگر اعضا و اجرایش با عروسکبازها به نتیجه بهتر از متن میرسد، گفت: ما به دنبال جریان قدیمی نمایش حرکت میکنیم که ریشه آن سیاهبازی و خیمهشب بازی است. آنها آنقدر با هم نشست و برخاست داشتند که با یک بشکن زدن میتوانستند هر قصهای را اجرا کنند؛ در واقع به فهم مشترک از نمایش میرسیدند. ما تلاش میکنیم به سمت نمایش ایرانی که بسیار پربار و جذاب است برویم و این با بداههگویی بسیار متفاوت است. وقتی گروهی کنار هم جمع میشوند و با هم به نتیجه میرسند، بسیار کار مهمی است. اینکه خودت را اصلی بدانی و کمکم کنار بروی تا همه مهم شوند قدرشناسی مهمی برای آدمها است. اینکه از خودمحوری و کارگردانی دور شوی و احساس همدلی با بقیه عوامل داشته باشی بسیار کیف دارد. این با هم بودن جمعی و به فهم مشترک رسیدن و تولید کردن کار جالبی است که خداوند به من داده است. طهماسب در پاسخ به اینکه به نظر میرسد صدای بازیگر علت اصلی چهره شدن اوست و مخاطب فکر میکند چهره بازیگر را میشناسد در حالی که در واقع صدایش را میشناسد، بیان کرد: صدا برای ما ارجحیت نیست، بیشتر نوع ذهن و پیچیدگیهای بامزه ذهنش برایمان مهم است و اینکه بتوانیم با او گفتوگوی خوب کنیم. ما به دنبال ذهن عجیب و غریب هستیم، چرا که صدا بعد از مدتی عادی خواهد شد. به عنوان مثال ذهن حمید جبلی حیرتانگیز است و من خیلی شانس آوردم که با ایشان همکار شدم. معتقدم ۵۰ درصد هنر مربوط به هنرمند است و ۵۰ درصد بقیه مربوط به عوامل بیرونی. در هنر بایدی وجود ندارد، شما اجازه میدهید جهان با شما در ارتباط باشد. آقای جبلی تعریف بامزهای از کارگردانی دارد. او میگوید وقتی یک نفر پدرش میمیرد همه به او تسلیت میگویند اما هیچکس دردش را نمیفهمد. کارگردان کسی است که مشکل عمیق دارد و میخواهد آن را طرح کند. ایرج طهماسب درباره ساخت اثر برای بچههای نسل z و ارتباط برقرار کردن با آنها نیز گفت: شما در هنر باید با مخاطب به روز شوید. برای صحبت با این نسل جدید باید جزئیاتشان را بشناسیم. نسل بعدی که نسل هوش مصنوعی است، بسیار عجیب هستند و ما نمیدانیم با آنها چه کنیم. وی درباره تاثیرگذاری بر نسل جدید اظهار کرد: واقعیت این است که در بحث سینما شکافی رخ داده و ما سینمای خانوادگی نداریم. در جهان سینمای family داریم که همه افراد با هم فیلمی را تماشا میکنند. ما قبلا چنین فیلمی داشتیم اما متاسفانه وقتی موضوع و مفهوم، چیز جدی و تلخی شد، سینمای خانوادگی رها شد و در واقع از بین رفت. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|