|
ارسال به دوستان
اخبار
معرفی مدیران ستادی نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت
مدیران ستادی نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت طی احکامی جداگانه از سوی محمد کاظمتبار، دبیر این رویداد ملی معرفی شدند.
بر این اساس محمد روحالامین مدیر هنری جشنواره، عباس شاهمحمدزاده مدیر امور استانها، حامد گودرزی مدیر دبیرخانه و علیرضا سعیدی مدیر روابط عمومی، به عنوان مدیران ستادی نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت معرفی شدند.
نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت پاییز و زمستان سال ۱۴۰۳ به دبیری محمد کاظمتبار توسط انجمن تئاتر انقلاب و دفاعمقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح در تهران و شهرهای مختلف کشور میزبان مخاطبان و هنرمندان شرکتکننده خواهد بود.
***
«مبارک و خاتون پردهنشین» به سنگلج بازمیگردند
نمایش «مبارک و خاتون پردهنشین» نوشته داود فتحعلیبیگی و کارگردانی علی طربی و تهیهکنندگی امیرحسین شفیعی که پیش از این خرداد و تیر ۱۴۰۳ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفته بود، برای اجرای دوباره به تماشاخانه سنگلج بازمیگردد.
این اثر که در قالب نمایشهای سیاهبازی اجرا میشود از ۲۵ شهریور تا ۲۱ مهر ساعت ۲۰ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه میرود. بازیگران نمایش «مبارک و خاتون پردهنشین» مهدی وثوقی، علی طربی، علی باهری، زکیه سیف، محمدرضا صفری، محمدمحسن شفیعی، مریم مهریان و حسین اسدی هستند. علاقهمندان میتوانند برای تهیه بلیت نمایش «مبارک و خاتون پردهنشین» به سایت تیوال و گیشه تئاتر مراجعه کنند.
***
ارسال نشریات برای ۲۰۰ کتابخانه مشارکتی زندانها
پیرو بازدید مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور به همراه مسؤولان سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور از چند ندامتگاه و کتابخانه مشارکتی مستقر در آن، ۹ عنوان نشریه از ابتدای سال جاری برای ۲۰۰ کتابخانه زندان خریداری و ارسال میشود. بر این اساس با مشارکت نهاد کتابخانههای عمومی کشور و معاونت امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خرید نشریات برای کتابخانههای عمومی، از ابتدای سال جاری ۹ عنوان نشریه شامل دانشمند، اشراق، نیک و نو، خوشخوراک، کودک سالم، ماشین، همشهری آیه، داستان و سرزمین من برای ۲۰۰ کتابخانه مشارکتی مستقر در زندانها خریداری و ارسال میشود.
گفتنی است دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور آذر سال گذشته از زندان بزرگ تهران و دی همان سال از زندان زنان استان تهران و کتابخانه مشارکتی آن بازدید کرده و ضمن گفتوگو با مسؤولان و مددجویان از تدوین بستهای از اقدامات برای کتابخانههای مشارکتی زندانها خبر داده بود.
***
«ویران» جلوی دوربین میرود
پروژه سینمایی «ویران» که چندی پیش، مرحله تست بازیگری آن انجام شد، به کارگردانی حامد امرایی جلوی دوربین خواهد رفت. فیلمنامه این اثر توسط حامد امرایی و با مشاوره پدرام افشار به نگارش درآمده و دنبالکننده یک سوژه ملتهب اجتماعی با نگاهی بدیع است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: مرتضی در مقطعی از زندگیاش مجبور میشود دست به کار هولناکی بزند... .
قرار است در این فیلم سینمایی، علاوه بر حضور چهرههای مطرح سینما و تئاتر، از تعدادی بازیگر جدید نیز که در مرحله تست انتخاب شدهاند، استفاده شود. امرایی علاوه بر کارگردانی در حوزه تدریس سینما و تالیف و ترجمه کتاب مشغول بوده و بهتازگی نیز مدیریت مدرسه سینمایی فرهنگ را بر عهده گرفته است. «ویران» بهزودی و با دریافت پروانه ساخت جلوی دوربین خواهد رفت و تلاش تیم سازنده این است که نخستین نمایش آن در جشنواره فیلم فجر باشد.
***
بیستوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب بغداد افتتاح شد
بیستوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب بغداد فعالیت خود را با حضور وزیر فرهنگ، وزیر گردشگری و میراث، وزیر ورزش و جوانان، وزیر آموزش و پرورش، استاندار بغداد، معاون وزیر بازرگانی و جمع کثیری از فرهیختگان با شعار «عراق میخواند» آغاز کرد.
احمد فکاک البدرانی، وزیر فرهنگ عراق در افتتاحیه این رویداد گفت در این نمایشگاه به نمایندگی از محمد شیاع السودانی، نخستوزیر عراق حضور یافته است.
همچنین احمد المبرقع، وزیر ورزش و جوانان عراق گفت: این نمایشگاه نقش بسزایی در افزایش سرانه مطالعه کشور عراق دارد. ستار الجابری، معاون وزارت بازرگانی عراق نیز طی سخنانی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: نمایشگاه کتاب تنها برای نمایش کتاب و نشریات نیست، بلکه بستری است برای ارتباط بین نویسندگان و خوانندگان، بین اندیشه و خلاقیت و بین فرهنگ ملی و فرهنگ انسانی. همچنین برگزاری این نمایشگاه به تقویت پیوندهای فرهنگی بین عراق و سایر کشورها و تبادل افکار و تجربیاتی که به ساختن نسل جدیدی از خوانندگان و متفکران میانجامد کمک میکند.
گفتنی است خانه کتاب و ادبیات ایران در چهارمین حضور خود در این نمایشگاه با غرفهای به مساحت ۳۶ مترمربع به معرفی و عرضه ۱۵۰۰ عنوان کتاب در حوزههای دین اسلام، ادبیات بزرگسال، ادبیات کودک و نوجوان، کتابهای حوزوی و دانشگاهی، آموزش زبان فارسی، ایرانشناسی، دفاعمقدس و محور مقاومت، کتابهای ویژه با موضوع شهیدان حاجقاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و بخش ویژه قرآن کریم میپردازد.
این نمایشگاه تا یکشنبه اول مهرماه از ساعت ۱۰ تا ۲۲ دایر است.
ارسال به دوستان
گزارش «وطن امروز» از اکران فیلم پرسروصدای «پروندههای بیبی» در چهلونهمین فستیوال سینمایی تورنتو
فساد، قدرت، جنایت
گروه فرهنگ و هنر: در حالی چهلونهمین فستیوال تورنتو فردا پس از 10 روز اکران بیش از 400 فیلم از سراسر دنیا به کار خود پایان میدهد که برخلاف سال گذشته که اغلب ستارههای مطرح سینمای جهان آن را تحریم کرده بودند، امسال با حضور چهرههایی چون آلیشیا ویکاندر، لوپیتا نیونگو، استیو کوگان، رالف فاینس، جنیفر لوپز، سلما هایک و لیلی جیمز، کار خود را از 5 سپتامبر با بیش از 40 سالن سینما در مناطق مرکزی تورنتو آغاز کرده بود.
فستیوال تورنتو 2024 را باید یکی از مهمترین و جنجالیترین دورهها طی 5 دهه برگزاری این رویداد مهم سینمایی دانست، دورهای که با وجود فشارهای همهجانبه، با حضور بیش از 20 هزار منتقد و هنرمند از سراسر دنیا شامگاه دوشنبه 10 سپتامبر شاهد اکران یک مستند پرسروصدا برای نخستینبار بود؛ مستندی که حتی تا دقایقی پیش از اکران نیز همچنان مشخص نبود آیا رنگ پرده را میبیند یا خیر اما در نهایت در «پرنس ولز تورنتو» که یکی از بزرگترین و مجهزترین سالنهای سینمای کانادا به شمار میرود، در میان استقبال غیرمنتظره منتقدان و کارشناسان سینما روی پرده رفت تا دوره چهلونهم را به یکی از خاصترین و متفاوتترین ادوار تاریخ این فستیوال سینمایی بدل کند.
مستند پرسروصدای «پروندههای بیبی» به کارگردانی الکسیس بلوم و تهیهکنندگی الکس گیبنی که نخستین اکران خود را در این فستیوال تجربه کرد، با نگاهی انتقادی به سیاستها و عملکرد نخستوزیر رژیم صهیونیستی، از فساد گسترده بنیامین نتانیاهو پرده برمیدارد و با ویدئوهایی اختصاصی که تاکنون در هیچ جا به نمایش درنیامده، برای نخستینبار نه تنها صحنههایی از بازجویی بنیامین نتانیاهو را به تصویر میکشد، بلکه به صراحت نشان میدهد اساسا جنایات انجامشده در غزه طی 344 روز با 41 هزار شهید و 100 هزار زخمی، صرفا در جهت منافع شخصی نتانیاهو و برای فرار از اجرای حکم مربوط به فسادهای گستردهاش بوده است؛ فساد موسوم به «۱۰۰۰» شامل دریافت حدود ۳۰۰ هزار دلار رشوه به عنوان هدیه از سرمایهداران یهودی، فساد «۲۰۰۰» شامل زد و بند با «ارنون موزس» صاحب امتیاز روزنامه معروف «یدیعوت آحارانوت» و انتشار گزارشها و اخبار مثبت از او و زیر فشار قرار دادن رقبایش، فساد «۳۰۰۰» که به عنوان پرسروصداترین فساد بیبی نیز معروف شد، شامل خرید ۳ زیردریایی از آلمان در سال ۱۳۹۵ و فساد «۴۰۰۰» که به مساله زد و بند نخستوزیر رژیم صهیونیستی با مالک شرکت مخابراتی «بیزک» که صاحب امتیاز پایگاه خبری «واللا» نیز هست و موضوع میلیونها دلار تسهیلات در ازای حمایت رسانهای از خود و خانوادهاش میپردازد.
در این میان تلاشها برای جلوگیری از اکران آن از سوی نخستوزیر رژیم صهیونیستی تا آخرین لحظات ادامه داشت اما در نهایت با رای دادگاهی در اورشلیم، اکران آن در فستیوال تورنتو تایید شد تا بسیاری از منتقدان و کارشناسان سینما شاهد این مستند باشند.
کارگردان این مستند پیش از شروع فستیوال در گفتوگویی اظهار داشت: «میدانیم اکران این فیلم در سرزمینهای اشغالی (اسرائیل) ممنوع خواهد شد به همین جهت اصرار داشتیم این فیلم در فستیوال تورنتو اکران شود تا آغازی بر پخش جهانی آن باشد و همه مردم دنیا این مستند را ببینند و به همین دلیل تدوین کار را زود به پایان بردیم تا فیلم آماده نمایش در این فستیوال بزرگ شود».
شاید یکی از برگهای برنده این مستند وجود ویدئوهایی است که از ۳ جلسه بازجویی بنیامین نتانیاهو در اواخر سال 2023 در اختیار گیبنی، تهیهکننده مستند قرار گرفته است؛ جلسات بازجوییای که در نهایت منجر به ارائه کیفرخواست علیه نتانیاهو در سال ۲۰۱۹ شد.
خبرگزاری NPR پیرامون ویدئوهای منحصر به فردی که در این مستند استفاده شده، چنین نوشت: در این ویدئوها نتانیاهو در حال بازجویی دیده میشود و انکار میکند که هدایای گرانقیمت را از طرفداران ثروتمندش از جمله آرنون میلچان، تهیهکننده هالیوود و شلدون ادلسون، غول کازینوی لاسوگاس پذیرفته است. بازجویی پلیس از میلچان، ادلسون و همچنین سارا، همسر نتانیاهو و پسر ارشدش وییایر نیز در این مستند جا گرفته است.
در ویدئویی که در این مستند نشان داده شده، نتانیاهو روبهروی ۳ بازجو نشسته و به پرسشهایی درباره اینکه آیا به دوستانش فشار آورده تا به او شامپاین درجه یک و سیگارهای درجه یک (جعبهای ۱۰۰۰ دلاری) هدیه بدهند و اینکه آیا میدانسته همسرش یک دستبند جواهر ۴۲ هزار دلاری به عنوان هدیه از میلچان دریافت کرده، چنین پاسخ میدهد: «یادم نیست». در ادامه فیلم، دوستان نتانیاهو به پرسش درباره صداقت او در بازجویی، به حافظه حیرتآور وی در به یاد داشتن اسامی و جزئیات اشاره میکنند تا به طور ضمنی پاسخ پرسش را داده باشند.
در این مستند الکسیس بلوم با دراکر، روزنامهنگار شاخص و همچنین دیگر شخصیتهای برجسته این رژیم که مخالف سیاستهای راستگرایانه نتانیاهو هستند به گفتوگو مینشیند. همچنین اعضای خانواده نخستوزیر و حتی یک دوست قدیمی که اکنون به منتقد نتانیاهو تبدیل شده هم در این مصاحبهها حضور دارند. این کارشناسان نهتنها نتانیاهو را به فساد فاحش متهم میکنند، بلکه معتقدند وی اصلاحات بسیار بحثبرانگیزی را در قوهقضائیه رژیم صهیونیستی انجام داده تا بتواند با این تغییرات از اعمال عدالت فرار کند. بر مبنای این گفتوگوها، اعتراضهای گسترده عمومی به اصلاحات قضایی پیشنهادی، عامل مهمی بود که این رژیم را در برابر حمله حماس در ۷ اکتبر آسیبپذیر کرد.
آنطور که وبسایت جشنواره تورنتو نوشته است، الکسیس بلوم، کارگردان مستند طی سخنانی پیش از اکران فیلم به مخاطبان حاضر در سالن درباره این مستند گفت: «من با افراد بسیار نزدیک به نتانیاهو، روسای سابق ستاد او و روسای سابق شینبت (سازمان اطلاعاتی رژیم صهیونیستی) ساعتها صحبت کردم. چندینبار آنها گفتند کارهای او وحشتناک است. او خیلی ناصادق است».
بلوم همچنین ادامه داد: «آنها آنقدر از عدم صداقت نتانیاهو به عنوان یک شخص و یک مقام مسؤول ناراضی بودند که با وی در هتل کینگ دیوید اورشلیم نشستند و ۳ ساعت صحبت کردند اما در ملأعام چیزی نگفتند». این سخنان کارگردان با تشویق بسیار تماشاگران همراه شد.
تام پاورز، مدیر بخش مستند جشنواره تورنتو نیز در نشست خبری که پس از اکران فیلم برگزار شد، با اشاره به فساد گسترده نخستوزیر رژیم صهیونیستی و متزلزل شدن جایگاه این رژیم در دنیا گفت: «در ۸ سال گذشته، بنیامین نتانیاهو به اتهام فساد تحت بازجویی مقامات اسرائیلی بوده است. تلاشهای او برای پرهیز از رسیدگی قانونی، ثبات اسرائیل و امور جهانی را متزلزل کرده است. این مستند براساس پروندههای نتانیاهو و افشاگری دراکر بر اساس فیلمهای فاششده و مصاحبههای جدید با شخصیتهای کلیدی رژیم صهیونیستی، از جمله ایهود اولمرت، نخستوزیر سابق، نیر هفتز، سخنگوی سابق نتانیاهو، آمی آیالون، رهبر سابق شینبت و راویو روزنامهنگار محقق ساخته شده است.
این فیلم جزئیات پروندههای فسادی است که منجر به متهم شدن نتانیاهو به نقض اعتماد، رشوه و کلاهبرداری در سال 2019 شد.
در گذشته رهبران اسرائیلی که متهم به فساد بودند، استعفا کردند اما نتانیاهو با ایجاد اتحاد با راستگرایان سرسخت که اکنون وزرای کابینهاش هستند، قدرت را حفظ کرد. نتانیاهو تلاش کرد کنترل بیشتری بر دادگاه عالی اسرائیل در دست گیرد که به اعتراضات خیابانی گسترده از ژانویه تا اکتبر 2023 منجر شد.
بسیاری از اسرائیلیها بر این باور بودند تلاشهای نتانیاهو برای به تأخیر انداختن محاکمهاش برای درک رویدادهای اخیر بسیار مهم و کلیدی است! موافقت ضمنی او با گسترش شهرکسازیهای یهودی در کرانه باختری، سیاست بحثبرانگیز او در مذاکرات مربوط به اسرا و تصمیمهای نظامی که وضعیتی را ایجاد کرد که دبیر کل سازمان ملل آن را یک لکه اخلاقی برای همه ما دانست.
بلوم و گیبنی حتی تا چند روز قبل از جشنواره، مشغول تدوین فیلم بودند در نهایت به فستیوال TIFF آوردند، فیلمی که با وجود فشارهای بسیار اکران شد و این یک تجربه تماشای فراموشنشدنی در فستیوال خواهد بود.
اما براستی چرا نخستوزیر رژیم صهیونیستی برای عدم اکران این فیلم به این میزان پافشاری دارد؟
طبیعی است این مستند که توسط یک یهودی که هیچ نسبتی با جریان مقاومت ندارد ساخته شده، به یکی از مهمترین چالشهای موجود برای حاکمان رژیم صهونیستی بدل خواهد شد؛ مستندی که همانطور که در ابتدای این گزارش اشاره شد، پرده از فسادهای گسترده نخستوزیر رژیم صهیونیستی برمیدارد و نشان میدهد چگونه او تلاش دارد با شعلهور کردن آتش جنگ و به راه انداختن بیسابقهترین جنایت قرن 21 منافع شخصی خود را تامین کند.
ارسال به دوستان
در نشست خبری هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران عنوان شد
شناسایی استعدادهای نوجوانان؛ رسالت اصلی المپیاد فیلمسازی
گروه فرهنگ و هنر: نشست خبری هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران با حضور وحید ملتجی مدیر المپیاد، میثم بکتاشیان معاون فرهنگی شهرداری اصفهان، مسعود احمدیان معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی و جمعی از اهالی رسانه با اجرای مصطفی محمودی در سالن عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
وحید ملتجی در این نشست ضمن تقدیر از خبرنگاران و یادآوری رسالت اصحاب رسانه در شناسایی و معرفی این رویداد هنری ویژه نوجوانان گفت: این المپیاد از این جهت اهمیت مییابد که به مساله نوجوان میپردازد. این المپیاد مولود جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان است که هر سال در کنار هم برگزار میشد اما از سال گذشته ما تصمیم گرفتیم این بخش را به منظور اعتباربخشی و اهمیت به نوجوانان از جشنواره جدا و به صورت مستقل و پیش از جشنواره برگزار کنیم.
وی افزود: در سالهای گذشته یک فراخوان عمومی منتشر میشد که امسال هم این اتفاق رخ داده اما انتخابها بسیار سختگیرانهتر اتفاق افتاد، به این دلیل که این فرصت فراهم شده در اختیار نوجوانی قرار بگیرد که به حوزه فیلمسازی علاقه و استعداد جدی دارد، چون اعتقاد داریم خروجیهای این المپیاد آینده فیلمسازی ما هستند.
ملتجی گفت: در این دوره بعد از انتشار فراخوان بیش از هزار اثر به دبیرخانه رسید که از میان آنها 30 اثر توسط هیات انتخاب متشکل از نادره ترکمانی، احسان صدیقی و داریوش یاری در بخش فیلم و زهرا مصطفوی، فاطمهسادات میرمحمد صادقی و امیرحسین اخوین در بخش ایده انتخاب شدند که از این میان 14 نفر پسر و 16 دختر در المپیاد این دوره حضور دارند.
مدیر این رویداد هنری اظهار کرد: در این مدت ما برای این 30 شرکتکننده کلاسهای مجازی را با حضور علی شاهمحمدی (فیلمنامهنویسی)، وحید گلستان (کارگردانی) و مجید دهقان (تصویربرداری) برگزار کردیم و نوجوانان فیلمساز با یک پیشزمینه آموزشی و آشنایی 24 شهریور به اصفهان میروند.
ملتجی گفت: یکی از ویژگیهای خاص این دوره هم همانند دوره گذشته این است که از حضور 6 کارگردان مطرح و حرفهای سینما به عنوان راهنمای نوجوانان استفاده و به این واسطه فرصتی را برای نوجوان ایجاد کردیم که در کنار یک فرد حرفهای سینمای ایران قرار بگیرد و در نهایت بتوانند با کمک هم یک فیلم بسازند.
وی یادآور شد: در این رویداد مساله ما نوجوان است و میدانیم نوجوانان در شرایط سنی حساسی قرار دارند و در این مقطع میخواهند در کنار بزرگسالان قرار بگیرند، از همین رو امسال یک مقدار حرفهایتر و تخصصیتر به این مساله نگاه کردیم و در راستای اعتباربخشی به المپیاد سعی کردیم یک مسیر عدالت آموزشی و مهارتی را هم مدنظر داشته باشیم تا فرصتی فراهم باشد برای تمام نوجوانان ایران تا هر کجا که هستند، بتوانند از این فرصت استفاده و عرصه فیلمسازی را جدیتر دنبال کنند.
ملتجی افزود: مریم بحرالعلومی، لیلی عاج، زیور حجتی، مرتضیعلی عباسمیرزایی، محمد حمزهای و مهدی خرمیان مربیانی هستند که قرار است از 25 تا 28 شهریور در اصفهان در کنار نوجوانان فیلمساز قرار بگیرند. هدف ما از این برنامهریزی قرار گرفتن، حضور و زیست نوجوانهای علاقهمند به فیلمسازی در فضایی کاملا حرفهای است و قرار است در نهایت این زیست حرفهای به تولید یک اثر منتهی و در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان اکران شود.
وی در ادامه پاسخگوی دغدغههای اهالی رسانه در این حوزه بود و در پاسخ به خروجی دورههای پیشین المپیاد گفت: به کمک مسؤولان بنیاد فارابی در حال رصد و بررسی فعالیت آنها هستیم. البته ناگفته نماند برخی افرادی که در دورههای مختلف در این المپیاد شرکت کردند در عرصه فیلمسازی چه داخل کشور و چه خارج از کشور حرفی برای گفتن دارند و مشغول کار هستند.
ملتجی گفت: در این دوره جلساتی با نهادهایی مانند آموزش و پرورش، شبکه امید، کانون پرورش فکری، سازمان تعلیم و تربیت و... برگزار شد و معتقدیم باید ارتباط و تعامل بیشتری با نهادهایی همچون آموزشوپرورش داشته باشیم تا بتوانیم از این راه یک اعتبار مضاعفی به این رویداد بدهیم.
وی افزود: اعتقادمان این است که المپیاد باید از وجاهت و اعتبار بیشتری برخوردار باشد. از همین رو امیدواریم به لحاظ حاکمیتی هم از جایگاه و اعتبار بالایی برخوردار شود. به همین دلیل تفاهمنامهای بین بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوان امضا شده که طی آن نوجوانان شرکتکننده در المپیاد میتوانند از امکانات موجود در انجمن برای کار و آموزش استفاده کنند. ما به این باور رسیدهایم که المپیاد فضایی برای شناسایی بخشی از استعدادهای نوجوانان است که نیاز به توجه دارند.
ارسال به دوستان
مراسم بدرقه کارگردان پیشکسوت تئاتر ایران روز گذشته در محوطه بنیاد رودکی برگزار شد
آخرین حضور پری صابری در تالار وحدت
گروه فرهنگ و هنر: مراسم بدرقه و وداع با پیکر زندهیاد پری صابری، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر صبح روز گذشته با حضور جمعی از هنرمندان از مقابل تالار وحدت برگزار شد.
نیما کرمی که اجرای برنامه را بر عهده داشت، در ابتدای مراسم گفت: «تالار وحدت بنایی است که آثار فاخری از بانو پری صابری به خود دیده است. شاید کمتر هنرمندانی داشته باشیم که به صورت ویژه پایبند به ادبیات ایرانی بوده و آثاری را روی صحنه برده باشد». ایرج راد، رئیس هیاتمدیره خانه تئاتر با بیان اینکه پری صابری از هنرمندان شاخصی است که از جوانی با ادیبان و بزرگان اهل قلم نزدیک و همکار بود، گفت: «پری صابری علاوه بر تحصیلات در زمینه تجربی، در تمام عرصههای هنرهای نمایشی نیز فعالیت کرد. هم در 2 فیلم بزرگ و ارزشمند تاریخ سینمای ایران حضور داشت و هم آثار باارزشی از نویسندگان دیگر کشورها ترجمه و روی صحنه برد. همچنین آثاری را از کسانی که فخر این مملکت هستند و دنیا ایران را به نام آنها میشناسد، اجرا کرد». او ادامه داد: «صابری علاوه بر ترجمه و اجرای آثار غربی، نمایشهایی با استفاده از سنتهای نمایشی ایران کارگردانی کرد. ایشان نمایشنامههای گوناگونی هم نوشت که جایگاه خاصی دارند و یکی از کارهای مهم او تاسیس تالار مولوی بود که عرصه کار هنرمندان و دانشجویان این رشته هنری است و ۱۰ سال به بهترین شکل آنجا را مدیریت کرد». این هنرمند بیان کرد: «درباره خانم صابری گفتهها و ناگفتههای زیادی وجود دارد. خوشحالم که کتابی به نام «بانوی رند» توسط نشر ثالث نوشته آقای بیژن شکرریز چاپ شده است و همچنین توسط ایشان فیلمی هم درباره بانو صابری ساخته شده است و البته هنوز جا دارد درباره او ناگفتههایی را به چاپ برسانیم و کارهای ارزشمند وی را معرفی کنیم». راد در پایان سخنانش گفت: «او از دوران جوانی مسؤولانه کوشید و بدون تبلیغات فقط خدمتگزار بود و خدمات فرهنگی ارزنده انجام داد و نامش برای همیشه در تاریخ هنرهای نمایشی بویژه در تئاتر این مملکت همواره درخشان خواهد ماند».
محمد حاتمی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و یکی از شاگردان پری صابری نیز در ادامه این مراسم گفت: «وظیفه میدانستم از طرف خودم و تمام افرادی که سالها با پری صابری همکار بودهاند، اینجا حضور داشته باشم». وی ادامه داد: «پری صابری که بود؟ او فارغالتحصیل سینما و تئاتر از فرانسه، بنیانگذار تالار مولوی و مترجم و مؤلف بسیاری از آثار ایرانی و خارجی است. نخستین بار ۳۷ سال پیش در سالن شماره 2 تئاترشهر او را دیدم و برای نمایش «من به باغ عرفان» دعوت شدم؛ نمایشی از احوالات سهراب سپهری که همه چیز آن از ایران بود. موسیقی و نوازنده ایرانی روی صحنه غوغا میکرد؛ چیزی که اکنون نامش را کنسرت نمایش گذاشتهاند. اسم بیمسمایی برای نمایشهایی که از درون خالی است و پر از صداهای گوشخراش و ناهنجار». او ادامه داد: «پری صابری ادبیات بویژه شعر را به میان مردم برد و همیشه ایجاد پرسش میکرد. اینکه چگونه میتوان مثنوی را خواند؟! چگونه میتوان شمس و مولوی را برملا کرد؟! او اعتقاد داشت همه انسانها و تمام شخصیتها با تبلورهای ذهنی فوقالعادهشان باز هم بشر و دچار نوسان هستند و در احوالی خاص ارزش پیدا میکنند. برای او ادبیات دور از دسترس نبود بلکه قابل لمس و سرشار از معرفت پنهان بود».
این هنرمند بیان کرد: «او عنوان «به روایت پری صابری» را روی آثارش میگذاشت و ادعایی هم نداشت که همه باید آن را بپذیرند. او علم موسیقی نداشت اما حسش در جاری کردن روح موسیقی در نمایش چون آتشفشانی خروشان بود». در پایان مراسم نماز میت بر پیکر این هنرمند خوانده و به سمت قطعه خانوادگی این هنرمند در بهشت زهرا مشایعت شد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|