|
اخبار
رشد اقتصادی 4.2 درصدی در بهار ۱۴۰۳
عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور در 3 ماهه اول سال ۱۴۰۳ «با احتساب نفت» و «بدون احتساب نفت» به قیمتهای ثابت سال ۱۳۹۵ به ترتیب 3905.1 و 3480.5 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن به ترتیب با افزایش 3.2 و 2.5 درصدی همراه بود.
گزارش جدید بانک مرکزی از رشد اقتصادی کشور نشان میدهد عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور در 3 ماهه اول سال ۱۴۰۳ «با احتساب نفت» و «بدون احتساب نفت» به قیمتهای ثابت سال ۱۳۹۵ به ترتیب 3905.1 و 3480.5 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن به ترتیب با افزایش 3.2 و 2.5 درصدی همراه بوده است.
همچنین رشد اقتصادی به قیمت بازار در 3 ماه اول سال ۱۴۰۳ در مقایسه با فصل اول سال قبل معادل 4.2 درصد افزایش یافته است. تحقق رشد اقتصادی 3.2 درصدی (به قیمت پایه) 3 ماه اول سال ۱۴۰۳ در امتداد رشد اقتصادی 4.5 درصدی سال ۱۴۰۲، حکایت از تداوم رشد مثبت فعالیتهای اقتصادی کشور دارد.
***
۶ مسیر آزادراهی به طول ۱۴۵ کیلومتر تکمیل میشود
معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور گفت: تکمیل ۶ مسیر آزادراهی به طول ۱۴۵ کیلومتر با اعتبار 3 هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به همراه آغاز عملیات اجرایی آزادراه کنارگذر همدان، برنامه سال جاری در توسعه شبکه آزادراهی کشور است.
محمود ملازینل افزود: آزادراه تبریز - مرند به طول ۲۴ کیلومتر، آزادراه مراغه - هشترود به طول ۲۹ کیلومتر، کنارگذر شمالی اراک به طول ۲۵ کیلومتر، کنارگذر شمالی کرج به طول ۱۹ کیلومتر، آزادراه گرمسار - سمنان به طول ۳۶ کیلومتر و آزادراه کنارگذر غربی قم به طول ۱۲ کیلومتر در صورت تأمین اعتبار موردنیاز در سال جاری تکمیل میشوند.
وی پیشرفت فیزیکی آزادراه مراغه - هشترود را ۸۵ درصد اعلام کرد و گفت: این آزادراه یکی از محورهای مهم ارتباطی در غرب کشور است که رونق اقتصادی شهرهای جنوب آذربایجان شرقی را به همراه دارد و تسهیل تردد در 3 استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان از مزایای بهرهبرداری از این پروژه است و جزو اولویتهای اجرایی سال جاری محسوب میشود.
***
احیای کارخانههای راکد در دولت چهاردهم ادامه یابد
نشست هماندیشی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با دستور کار بررسی روند اتمام پروژههای نیمهتمام اشتغالزا در استانها و احیای واحدهای تولیدی راکد برگزار شد.
در این نشست که نمایندگان برخی تشکلهای اقتصادی و رؤسای اتحادیههای کشوری حضور داشتند، درباره نحوه جلب مشارکت بخش خصوصی به منظور احیای واحدهای تولیدی در کشور بحث و تبادل نظر شد.
نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز آمادگی خود را برای ایجاد همگرایی ملی در زمینه توسعه عدالت و رشد اقتصادی در استانها اعلام و دیدگاههای خود را درباره تسهیل روند اجرای این برنامهها مطرح کردند.
بحث احیای بنگاههای اقتصادی در قالب طرح «طرح نهضت احیا» در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت و با احیای بنگاههای اقتصادی راکد و نیمه فعال، بسیاری از کارگران خانهنشین به کارخانهها و خطوط تولید بازگشتند.
یکی از راههای حمایت از تولید ملی و دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی، پشتیبانی از بنگاههای اقتصادی است و پرداختن به موضوع احیای بنگاههای راکد و نیمه فعال در این نشست مجلس مورد تأکید قرار گرفت.
***
اعزام بیش از ۸۱ هزار زائر حج عمره تا ۱۳ آبان
مسؤول عملیات حج شرکت فرودگاهها از اعزام ۸۱ هزار و ۵۰۰ زائر خانه خدا از طریق فرودگاههای پانزدهگانه این شرکت به مدینه منوره در عملیات حج عمره امسال خبر داد.
محمدحسین آجیلیان از اعزام زائران خانه خدا به مدینه منوره خبر داد و گفت: نخستین پرواز زائران خانه خدا از فرودگاه بینالمللی شهید بهشتی اصفهان به مدینه منوره انجام میشود و زائران خانه خدا به مناسبت ایام ولادت پیامبر رحمت، حضرت محمد مصطفی(ص)، سفر معنوی خود را با زیارت مدینه منوره آغاز میکنند.
وی با بیان اینکه عملیات حج عمره مفرده تا ۱۳ آبان ادامه خواهد داشت، گفت: زائران خانه خدا از طریق فرودگاههای اصفهان، مشهد، شیراز، ساری، تبریز، ارومیه، یزد، کرمان، بوشهر، زاهدان، اهواز، اردبیل، بیرجند، گرگان و بندرعباس به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.
***
واردات، عامل نارضایتی شالیکاران
مدیرعامل بنیاد ملی محصولات کشاورزی کشور واردات بیرویه را عامل نارضایتی کشاورزان دانست و گفت: واردات چندین برابر بیش از نیاز کشور به تولید داخلی ضربه میزند. علیقلی ایمانی با برشمردن راهکارهای خودکفایی در تولید برنج اظهار کرد: با اختصاص ارز دولتی برای واردات برنج به نوسازی و تجهیز ماشینآلات کشاورزی و ارائه نهادههای مورد نیاز شالیکاران به کمک مؤسسههای تحقیقاتی و تلاش بیشتر روی ارقام برنج میتوانیم به سرعت در تولید برنج خودکفا شویم.
وی برای نمونه به آسیبهای واردات بیرویه برنج بدون توجه به نیاز واقعی کشور اشاره کرد و افزود: وقتی ۵۰۰ هزار تن برنج نیاز داریم واردات ۲ میلیون تن اشتباه است، چرا که واردات بیرویه به تولید داخلی آسیب میزند و ابتکار عمل برای کنترل بازار را نیز از دست ما
میگیرد.
ارسال به دوستان
گزارش میدانی «وطن امروز» از بازار کیف و کفش و لوازمالتحریر در آستانه سال جدید تحصیلی
دوراهی قیمت و کیفیت
گروه اقتصادی: اول مهر برای همه ما تا همیشه تداعیکننده خاطرات مدرسه است. در هر سنی که باشیم، خاطره روی شانه انداختن نخستین کیف، پوشیدن کفشهای کتانی رنگی و صفهای طولانی با صدای ناظم مدرسه از بلندگو، نشستن روی نیمکتهای 3 نفره و آب خوردن از شیرهای حیاط مدرسه، در ذهن همه ما ثبت شده و هر سال با آغاز سال تحصیلی جدید، دوباره زنده میشود.
جدا از این خاطرهبازی، بازار نوشتافزار، کیف و کفش و پوشاک در این فصل پررونق است. فصل پاییز و بازگشت دانشآموزان به مدرسه، زمان اوج تقاضا برای ملزومات مدرسه، از جمله کیف و کفش محسوب میشود. با این حال، امسال به دلیل افزایش قیمتها و کاهش قدرت خرید مصرفکنندگان، این بازارها از رونق سالهای گذشته برخوردار نیستند.
بررسیهای میدانی نشان میدهد والدین برای خرید یک کولهپشتی مدرسه باید حداقل ۲۴۰ تا ۸۹۰ هزار تومان هزینه کنند. البته محصولات لوکس و گرانتر با قیمتهای ۲ تا 7 میلیون تومان هم برای خرید در دسترس است. درباره کفش بچگانه، قیمتها برای سایزهای ۲۲ تا ۳۷ از ۲۸۰ تا ۷۰۰ هزار تومان شروع میشود که برندهای لوکس قیمتهای بالاتری دارند.
* افزایش قیمت کیف و کفش و لوازمالتحریر چشمگیر است
چند روز مانده به شروع مدارس، برای بررسی وضعیت بازار لوازمالتحریر و کیف و کفش، سری به بازار ۱۵ خرداد تهران زدیم و با یک فروشنده به نام آقای احمدی همکلام شدیم و وضعیت بازار را از جویا شدیم.
این فعال بازار لوازمالتحریر با بیان اینکه قیمت انواع نوشتافزار نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری داشته، گفت: بازار نسبت به سال گذشته ضعیفتر است، البته خانوادهها حق دارند که برای خرید نیایند و حق را باید به پدر و مادرها داد و نباید به آنان خرده گرفت.
وی افزود: بالا بودن قیمتها سبب شده استقبال مردم کاهش یابد یا خریدهایشان محدود شود. از سویی بیشتر دانشآموزان با توجه به دیدن کارتون و انیمیشنهای خارجی ترجیح میدهند از لوازمالتحریری که عکسهای شخصیتهای کارتونی خارجی را دارند استفاده کنند و این موضوع تا حدی بازار فروش تولید داخل را کساد کرده است.
* لزوم تشدید بازرسیها از بازار لوازمالتحریر
با آنکه طرح نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت برای کنترل قیمتها و اطمینان از توزیع مناسب کالاها در بازار نوشتافزار از ۱۵ شهریور آغاز شده و تا ۱۵ مهر ادامه دارد ولی در بازدید میدانی خبرنگار «وطن امروز»، گروههای متشکل از بازرسان اصناف و تعزیرات که گشتهای مشترک را دارند، مشاهده نشدند.
شایان ذکر است در قانون این نظارتها آمده است واحدهای تولیدی، صنفی و عرضهکنندگان پوشاک، کیف و کفش و نوشتافزار باید بر اساس فاکتور خرید و سود مصوب اتحادیه کالای خود را قیمتگذاری و عرضه کنند تا مشمول جریمه نشود.
* گردش مالی بازار با شروع سال تحصیلی
بر اساس آخرین آمارها، تعداد دانشآموزان کشور که با شروع ماه مهر به مدارس میروند نزدیک ۱۷ میلیون نفر است که اگر به طور میانگین برای خرید کیف و کفش و تجهیزات و لوازمالتحریر هر دانشآموز ۲ میلیون تومان هزینه شود، این گردش مالی در سراسر کشور عدد بزرگی را خواهد ساخت که میتواند به صورت مقطعی بر برخی بازارها اثر مثبت داشته باشد.
شایان ذکر است سال گذشته طی قراردادی میان کارخانههای چوب و کاغذ و وزارت آموزش و پرورش، کاغذ مورد نیاز کتب دانشآموزی از کاغذ تولیدی داخل کشور تأمین شد اما در بازار نوشتافزار و دفترچههای دانشآموزی این اتفاق هنوز نیفتاده و همچنان برندهای خارجی و وارداتی یا ساخته شده از کاغذ وارداتی در این بازار جولان میدهند.
مشاهدات ما از بازار ۱۵ خرداد نشان از این دارد که با اینکه کیفهایی با طرحهای ایرانی در بازار وجود دارد ولی کماکان دفترچهها و کیفهایی با طرحهای «مرد عنکبوتی، بت من، نینجاها و...» در بازار زیاد است و تلاش برای برای خرید نوشتافزاری با برند بومی و داخلی حداقل در اینگونه بازارها نتیجهبخش نیست.
مادر یک دختربچه کلاس اولی به نام آوین که خود را محمدی معرفی کرد، در گفتوگو با خبرنگار «وطن امروز» گفت: قیمت اجناس بالاست و از سوی دیگر بیشتر اجناس موجود در بازار از مارکهای خارجی است.
وی با بیان اینکه خرید یک کوله پشتی با ۴ عدد دفتر مشق، مداد رنگی، جامدادی، خمیر بازی، آبرنگ، پاککن، مداد تراش و لیوان بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برایش هزینه داشته، افزود: باید در آستانه شروع مدرسه نمایشگاههای نوشتافزارهای ایرانی با قیمتهای مناسب برپا شود، زیرا بسیاری از خانوادههای دارای چند دانشآموز هستند و برای خرید لوازم دانشآموزی از بازار آزاد دچار مشکل میشوند.
* ایران دوازدهمین تولیدکننده کفش در جهان است
رسول شجری، رئیس اتحادیه کفاشان در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بینالمللی کفش، کیف، چرم و صنایع وابسته درباره تولید کفش در کشور گفت: ایران در رده دوازدهم تولیدکنندگان کفش در جهان قرار دارد.
وی افزود: در مصرف محصولات چرمی نیز جزو ۲۰ کشور نخست دنیا هستیم و در سالهای اخیر، تجهیزات و ماشینآلات این صنعت با فناوریهای نوین به کمک صنعت آمدهاند. برخی از این ماشینآلات وارداتی و برخی دیگر تولید داخل هستند به طوری که در برخی ماشینآلات مانند ماشین تزریق زیره کفش، ایران به عنوان صادرکننده شناخته میشود. وی با اشاره به صادرات بیش از ۹۰ میلیون دلار کفش در سال ۱۴۰۲، ادامه داد: پیشبینی میشود میزان صادرات تا مهر ۱۴۰۳ به طور چشمگیری افزایش یابد. کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان و روسیه از جمله بازارهای اصلی خرید کفش ایرانی هستند.
رئیس اتحادیه صنف کفاشان تولید مواد پلیاورتان را عاملی دانست که سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار صرفهجویی ارزی به همراه دارد و اظهار کرد: با وجود تمام مشکلات موجود، شرایط تولید نسبتا مناسب است و امیدواریم بتوانیم در مقایسه با سال گذشته، صادرات محصولات تولیدی را افزایش دهیم و در کنار آن مصرف داخلی کفش ایرانی نیز افزایش یابد.
* آخرین وضعیت واردات کفش از دیگر کشورها به ایران
علی لشکری، رئیس هیاتمدیره جامعه مدیران کفش ایران نیز چندی پیش اعلام کرد متوسط صادرات محصولات چرمی در 5 سال اخیر به ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است. در عین حال واردات (صادرات کشورهای دیگر به ایران که در آمار رسمی گمرک ثبت نمیشود) این محصولات در سال گذشته به ۴۵ میلیون دلار رسیده است.
***
محصولات ایرانی با وجود کیفیت خریدار کمتری دارند
احمد گازرانی، فعال حوزه کیف و کفش و از مسؤولان استانی این اتحادیه به «وطن امروز» گفت: در آخرین روزهای تابستان و در آستانه فرا رسیدن مهر، بسیاری از خانوادهها تلاش میکنند نیازهای دانشآموزان خود، بویژه لباس و نوشتافزار را تهیه کنند و در پی آن، بازار کیف و کفش نیز از رونق نسبی برخوردار است.
وی کاهش قدرت خرید مصرفکنندگان را عامل کسادی بازار محصولات باکیفیت و درجه یک برشمرد و گفت: تولیدکنندگان سعی میکنند قیمتها را متناسب با توان خرید مصرفکنندگان تنظیم کنند. به همین دلیل، در حال حاضر کیف و کفش از ۱۵۰ هزار تومان به بالا در بازار موجود است و افراد با توجه به توان مالی خود، محصولات را انتخاب میکنند.
این فعال اقتصادی به سهم بالای تولید داخلی در بازار اشاره کرد و افزود: با توجه به افزایش قیمت دلار، واردات کیف و کفش در سالهای اخیر دیگر از نظر اقتصادی به صرفه نیست. به همین دلیل بین ۸۰ تا ۹۰ درصد محصولات موجود در بازار از تولیدات داخلی است.
* نقش تورم در کسادی بازار کیف و کفش
وی تنها راه کاهش قیمت در بازار کیف و کفش را کاهش کیفیت محصولات دانست و اظهار کرد: خرید محصولات استاندارد و مورد تأیید طبی برای دانشآموزان معمولا با افزایش قیمت همراه است به طوری که قیمت کیفها حداقل ۳۵۰ هزار تومان و حداکثر ۴ تا 5 میلیون تومان است.
وی افزود: در زمینه کفش نیز قیمتها بین ۳۵۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان متغیر است.
گازرانی رکود بازار را مانع افزایش قیمت کیف و کفش دانست و تأکید کرد: عدم رونق در بازار فروش موجب شده است بسیاری از کسبه اجناس خود را زیر قیمت بفروشند تا از دپوی کالاها و پرداخت هزینه انبارداری تا سال آینده جلوگیری کنند، چرا که بسیاری از انبارها با مشکلات ایمنی و نمزدگی مواجه هستند و فروش اجناس بهصرفهتر از نگهداری آنهاست.
وی همچنین به رونق حراج کیف و کفش تابستانی در آستانه فصول سرد سال اشاره کرد و گفت: کسبه با برگزاری این حراجیها تلاش میکنند اجناس تابستانی خود را بفروشند و این موضوع فرصت مناسبی برای خریداران به شمار میآید.
در نهایت باید در نظر داشت بر خلاف سالهای گذشته که صنعت کیف و کفش با مشکل واردات محصولات خارجی مواجه بود، به گفته فعالان بازار، در حال حاضر کیف و کفشهای ایرانی با فناوریهای روز دنیا تولید میشوند و نیاز کشور را به طور کامل تأمین میکنند. به عنوان مثال مواد پلیاورتان و چرم مصنوعی در انواع مختلف در داخل کشور تولید میشود و با وجود تورم و نوسانات ارزی، تغییر قابل توجهی در قیمت مواد اولیه مشاهده نمیشود اما کاهش قدرت خرید مصرفکنندگان مانع رونق بازار این محصولات است.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» موضوع تفکیک 2 بازوی راه و ترابری و شهرسازی را بازخوانی کرد
2 دیدگاه درباره انتزاع وزارت راه و شهرسازی
گروه اقتصادی: در بهار سال ۱۳۹۰، لایحهای که دولت برای ادغام وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن و شهرسازی به مجلس ارائه کرده بود، به تصویب رسید. به منظور اجرای برنامه پنجم توسعه و کوچکسازی دولت، وزارت جدیدی تحت عنوان راه و شهرسازی تأسیس و مقرر شد تمام امکانات، تعهدات، اعتبارات، نیروی انسانی و اموال منقول و غیرمنقول 2 وزارتخانه به این وزارتخانه جدید منتقل شود.
این تصمیم از همان ابتدا با مخالفت کارشناسانی مواجه شد که بر این باور بودند برای تمرکز بهتر بر هر حوزه و جلوگیری از غفلت یکی به نفع دیگری، این دو وزارتخانه باید از یکدیگر تفکیک شوند.
* 2 دیدگاه درباره جدایی یا ادغام
درباره جدایی یا ادغام این 2 وزارتخانه، 2 نظریه اصلی وجود دارد. نظریه نخست این است که حوزه راه و ترابری به عنوان یک حوزه وسیع و مستقل از حوزه مسکن تلقی میشود. یکی از وزرای سابق راه و ترابری نیز در این رابطه گفته بود: تنها عنصر مشترک میان این دو وزارتخانه سیمان است. در مقابل، نظریه دوم بر این باور است که مسکن و حملونقل دارای ارتباط عمیق و مشترک هستند و توسعه حملونقل به برنامهریزی در حوزه مسکن وابسته است.
طرح دوباره انتزاع وزارت راه و ترابری از وزارت مسکن و شهرسازی
در یک دهه اخیر، موضوع تفکیک وزارت راه و شهرسازی و مسکن بارها در مجلس مطرح شده است. مشکلات مسکن، تکلیف ساخت سالانه یک میلیون مسکن و افزایش مأموریتهای بخش حملونقل نشان میدهد که این ادغام نتوانسته به اهداف و برنامههای توسعه در حوزههای عمران، حملونقل و مسکن و شهرسازی دست یابد. مخالفان نیز بر این باورند که جداسازی دوباره این وزارتخانه بار مالی به دولت تحمیل خواهد کرد و به همین دلیل، توجیهپذیری اقتصادی این اقدام مورد تردید است اما اکنون با گذشت 13 سال از این ادغام، موضوع تفکیک وزارت راه و شهرسازی دوباره در دستور کار مجلس قرار گرفته است.
وزارت راه و شهرسازی کنونی یکی از بزرگترین وزارتخانهها به حساب میآید و دارای زیرمجموعهای وسیع شامل 6 معاونت ستادی، 7 شرکت مادر تخصصی، 6 سازمان، یک مرکز تحقیقاتی و ۶۶ اداره کل استانی است که هر یک به اندازه یک وزارتخانه بزرگ عمل میکنند. این گستردگی، بر اجرای وظایف و هماهنگی میان زیرمجموعهها تأثیر منفی گذاشته است.
* طرح موضوع در مجلس شورای اسلامی
در پاییز سال ۱۴۰۱، محمدرضا رضاییکوچی، رئیس وقت کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس عزم جدی برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی دارد. وی افزود که دولت و رئیسجمهور نیز با این تصمیم موافق هستند، زیرا باور دارند که تفکیک این وزارتخانه میتواند به بهبود وضعیت حملونقل و مسکن کشور کمک کند.
رضاییکوچی تأکید کرد که مسکن و حملونقل از 2 حوزه متفاوت هستند و نزدیکی این 2 به یکدیگر ممکن است منجر به هدررفت انرژی شود. وی 3 ماه پیش دوباره طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی را به هیات رئیسه مجلس ارائه و خاطرنشان کرد که با تغییر وزیر راه و شهرسازی، انتظار میرود وزیر جدید هر چه سریعتر این موضوع را پیگیری کند.
وی همچنین به آسیبهای جدی که از تجمیع این دو حوزه میتواند ناشی شود، اشاره کرد و گفت: برای موفقیت در زمینههای حملونقل و مسکن، نیاز به 2 وزارتخانه مستقل داریم. در واقع، تفکیک این حوزهها در استانها نیز انجام شده است که نشاندهنده ضرورت این اقدام است.
* مخالفان تفکیک این وزارتخانه به چه مواردی استناد میکنند؟
موضوع جداسازی این 2 وزارتخانه با مخالفتهایی از سوی برخی نمایندگان مجلس روبهرو شد. کمال حسینپور، عضو کمیسیون عمران در این باره گفت: تفکیک وزارتخانه راهحل مناسبی برای رفع مشکلات مسکن و حملونقل نیست، زیرا یک نفر نیز میتواند این مشکلات را حل کند و تفکیک به تنهایی چارهساز نخواهد بود و این موضوع هم در دولت و هم در مجلس مخالفانی دارد.
در عین حال برخی نمایندگان از جمله حجتالله فیروزیپور از موافقت کمیسیون عمران با طرح تفکیک این وزارتخانه خبر دادند و اظهار کردند به نظر میرسد دولت تمایلی به اجرایی شدن این تفکیک ندارد.
وی تأکید کرد که وزارت راه و شهرسازی ارتباطی با مسکن ندارد و ادغام این 2 وزارتخانه از ابتدا اشتباه بوده است. به گفته او، یک فرد نمیتواند به طور همزمان مشکلات مربوط به حملونقل و مسکن را حل کند، چرا که این 2 حوزه اساساً مستقل از یکدیگر هستند. همچنین در حال حاضر در بخش حملونقل زمینی، دریایی و هوایی با چالشهای زیادی روبهرو هستیم و وضعیت مسکن نیز به قدری مشکلآفرین است که نیازی به توضیح بیشتر ندارد.
ابراهیم نجفی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، درباره این موضوع بیان کرد که همزمان با مراسم تنفیذ رئیسجمهور، طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در کمیسیون عمران به تصویب رسید. به همین دلیل، پزشکیان از طریق نماینده خود به کمیسیون اطلاع داد که اجرای این طرح مدتی به تأخیر افتد.
* تأخیر در اجرای طرح
نجفی در ادامه به ارسال این طرح به هیات رئیسه مجلس اشاره کرد و گفت قرار بود موضوع در دستور کار مجلس قرار گیرد اما به درخواست رئیسجمهور، تا پس از تشکیل دولت جدید به تأخیر افتاد. هنگامی که موضوع رأی اعتماد به وزرا در دستور کار قرار گرفت، وزیر راه در کمیسیون عمران حاضر شد و یکی از نخستین موضوعاتی که مورد توافق او قرار گرفت، طرح تفکیک وزارت راه از مسکن بود.
* تفکیک بدون بار مالی
نایبرئیس کمیسیون عمران تأکید کرد که این تفکیک بار مالی نخواهد داشت و گفت: «این طرح با اصل ۷۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مغایر نیست، زیرا تغییراتی در نیروها و ساختمانهای این دو مجموعه ایجاد نخواهد شد». او همچنین افزود که فضای مجلس نیز از این طرح حمایت میکند و بهزودی در دستور کار قرار خواهد گرفت.
نجفی درباره پیامدهای جداسازی وزارت راه و مسکن توضیح داد که یکی از چالشهای اصلی کشور موضوع مسکن است. وزیری که در حوزه شهرسازی و مسکن انتخاب میشود باید تمام وقت و انرژی خود را صرف حل مشکلات این بخش کند تا بتوان به موفقیتهایی در ساماندهی مسائل راه و مسکن دست یافت، زیرا وزیر نمیتواند به تمام حوزههای زیرمجموعه راه و شهرسازی توجه کند.
* مدیریت تخصصی
وی همچنین به گستردگی وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و بیان داشت که با وجود سازمانهای بزرگی مانند راهداری، راهآهن، فرودگاه، هواشناسی و سازمان ملی زمین و مسکن، کنترل و مدیریت این مجموعهها توسط یک وزیر عملاً ممکن نیست.
نجفی در نهایت دیدگاه موافقان ادغام 2 وزارتخانه را چابکسازی دولت دانست و ادامه داد: در برخی بخشها، این رویکرد مؤثر نیست. ما درباره تفکیک تنها میخواهیم مدیریت را تقسیم کنیم و نیازی به جذب نیروی جدید یا افزایش ساختمانها نیست، بلکه با داشتن دو وزیر، مدیریت در حوزههای تخصصی بهبود خواهد یافت.
ارسال به دوستان
اخبار
رشد اقتصادی 4.2 درصدی در بهار ۱۴۰۳
عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور در 3 ماهه اول سال ۱۴۰۳ «با احتساب نفت» و «بدون احتساب نفت» به قیمتهای ثابت سال ۱۳۹۵ به ترتیب 3905.1 و 3480.5 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن به ترتیب با افزایش 3.2 و 2.5 درصدی همراه بود.
گزارش جدید بانک مرکزی از رشد اقتصادی کشور نشان میدهد عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور در 3 ماهه اول سال ۱۴۰۳ «با احتساب نفت» و «بدون احتساب نفت» به قیمتهای ثابت سال ۱۳۹۵ به ترتیب 3905.1 و 3480.5 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن به ترتیب با افزایش 3.2 و 2.5 درصدی همراه بوده است.
همچنین رشد اقتصادی به قیمت بازار در 3 ماه اول سال ۱۴۰۳ در مقایسه با فصل اول سال قبل معادل 4.2 درصد افزایش یافته است. تحقق رشد اقتصادی 3.2 درصدی (به قیمت پایه) 3 ماه اول سال ۱۴۰۳ در امتداد رشد اقتصادی 4.5 درصدی سال ۱۴۰۲، حکایت از تداوم رشد مثبت فعالیتهای اقتصادی کشور دارد.
***
۶ مسیر آزادراهی به طول ۱۴۵ کیلومتر تکمیل میشود
معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور گفت: تکمیل ۶ مسیر آزادراهی به طول ۱۴۵ کیلومتر با اعتبار 3 هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به همراه آغاز عملیات اجرایی آزادراه کنارگذر همدان، برنامه سال جاری در توسعه شبکه آزادراهی کشور است.
محمود ملازینل افزود: آزادراه تبریز - مرند به طول ۲۴ کیلومتر، آزادراه مراغه - هشترود به طول ۲۹ کیلومتر، کنارگذر شمالی اراک به طول ۲۵ کیلومتر، کنارگذر شمالی کرج به طول ۱۹ کیلومتر، آزادراه گرمسار - سمنان به طول ۳۶ کیلومتر و آزادراه کنارگذر غربی قم به طول ۱۲ کیلومتر در صورت تأمین اعتبار موردنیاز در سال جاری تکمیل میشوند.
وی پیشرفت فیزیکی آزادراه مراغه - هشترود را ۸۵ درصد اعلام کرد و گفت: این آزادراه یکی از محورهای مهم ارتباطی در غرب کشور است که رونق اقتصادی شهرهای جنوب آذربایجان شرقی را به همراه دارد و تسهیل تردد در 3 استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان از مزایای بهرهبرداری از این پروژه است و جزو اولویتهای اجرایی سال جاری محسوب میشود.
***
احیای کارخانههای راکد در دولت چهاردهم ادامه یابد
نشست هماندیشی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با دستور کار بررسی روند اتمام پروژههای نیمهتمام اشتغالزا در استانها و احیای واحدهای تولیدی راکد برگزار شد.
در این نشست که نمایندگان برخی تشکلهای اقتصادی و رؤسای اتحادیههای کشوری حضور داشتند، درباره نحوه جلب مشارکت بخش خصوصی به منظور احیای واحدهای تولیدی در کشور بحث و تبادل نظر شد.
نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز آمادگی خود را برای ایجاد همگرایی ملی در زمینه توسعه عدالت و رشد اقتصادی در استانها اعلام و دیدگاههای خود را درباره تسهیل روند اجرای این برنامهها مطرح کردند.
بحث احیای بنگاههای اقتصادی در قالب طرح «طرح نهضت احیا» در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت و با احیای بنگاههای اقتصادی راکد و نیمه فعال، بسیاری از کارگران خانهنشین به کارخانهها و خطوط تولید بازگشتند.
یکی از راههای حمایت از تولید ملی و دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی، پشتیبانی از بنگاههای اقتصادی است و پرداختن به موضوع احیای بنگاههای راکد و نیمه فعال در این نشست مجلس مورد تأکید قرار گرفت.
***
اعزام بیش از ۸۱ هزار زائر حج عمره تا ۱۳ آبان
مسؤول عملیات حج شرکت فرودگاهها از اعزام ۸۱ هزار و ۵۰۰ زائر خانه خدا از طریق فرودگاههای پانزدهگانه این شرکت به مدینه منوره در عملیات حج عمره امسال خبر داد.
محمدحسین آجیلیان از اعزام زائران خانه خدا به مدینه منوره خبر داد و گفت: نخستین پرواز زائران خانه خدا از فرودگاه بینالمللی شهید بهشتی اصفهان به مدینه منوره انجام میشود و زائران خانه خدا به مناسبت ایام ولادت پیامبر رحمت، حضرت محمد مصطفی(ص)، سفر معنوی خود را با زیارت مدینه منوره آغاز میکنند.
وی با بیان اینکه عملیات حج عمره مفرده تا ۱۳ آبان ادامه خواهد داشت، گفت: زائران خانه خدا از طریق فرودگاههای اصفهان، مشهد، شیراز، ساری، تبریز، ارومیه، یزد، کرمان، بوشهر، زاهدان، اهواز، اردبیل، بیرجند، گرگان و بندرعباس به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.
***
واردات، عامل نارضایتی شالیکاران
مدیرعامل بنیاد ملی محصولات کشاورزی کشور واردات بیرویه را عامل نارضایتی کشاورزان دانست و گفت: واردات چندین برابر بیش از نیاز کشور به تولید داخلی ضربه میزند. علیقلی ایمانی با برشمردن راهکارهای خودکفایی در تولید برنج اظهار کرد: با اختصاص ارز دولتی برای واردات برنج به نوسازی و تجهیز ماشینآلات کشاورزی و ارائه نهادههای مورد نیاز شالیکاران به کمک مؤسسههای تحقیقاتی و تلاش بیشتر روی ارقام برنج میتوانیم به سرعت در تولید برنج خودکفا شویم.
وی برای نمونه به آسیبهای واردات بیرویه برنج بدون توجه به نیاز واقعی کشور اشاره کرد و افزود: وقتی ۵۰۰ هزار تن برنج نیاز داریم واردات ۲ میلیون تن اشتباه است، چرا که واردات بیرویه به تولید داخلی آسیب میزند و ابتکار عمل برای کنترل بازار را نیز از دست ما
میگیرد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|