|
ارسال به دوستان
اخبار
اکبر زنجانپور از بیمارستان مرخص شد
اکبر زنجانپور که به علت فشار ناشی از کار و به توصیه پزشک معالجش در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان نیکان بستری شده بود، روز گذشته از بیمارستان مرخص شد. طبق گفته پزشک، اکبر زنجانپور پس از چند روز استراحت در منزل، میتواند مجدد به صحنه بازگردد. ادامه اجراهای نمایش «اکتینگ» از روز سهشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۳ با حفظ روز و ساعت بلیت از هفته گذشته به این هفته منتقل شد. این اثر نمایشی با توجه به شرایط جسمانی اکبر زنجانپور برای تعداد محدودی روی صحنه میرود. نمایش «اکتینگ» نوشته زویه دورنژه و ترجمه زیبا خادمحقیقت با کارگردانی اکبر زنجانپور و تهیهکنندگی محمد قدس ادامه اجراهایش را در سالن ناظرزادهکرمانی تماشاخانه ایرانشهر از سر میگیرد. زنجانپور، بازیگر و کارگردان تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران پس از ۸ سال دوری از تئاتر، با نمایش جدیدش «اکتینک» روی صحنه رفت.
***
معرفی هیأت انتخاب بخش صحنهای جشنواره تئاتر مقاومت
اعضای هیات انتخاب بخش مسابقه صحنهای نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت معرفی شدند. محسن سلیمانی، نادرفلاح، اتابک نادری، سعید نجفیان و وحید نفر اعضای هیات انتخاب بخش مسابقه صحنهای نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت را تشکیل میدهند. «پرداختن به سیره زندگی و مبارزات شهدا و رزمندگان انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، دفاع از حرم و محور مقاومت»، «پرداختن به عملیاتها و رخدادهای مهم دفاع مقدس، دفاع از حرم و محور مقاومت»، «پرداختن به نقش تاریخی و ارزشمند زنان و مادران در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»، «پرداختن به نقش شهدای مدافع امنیت با نگاه ویژه به شهدای سال ۱۴۰۱، حوادث تروریستی شاهچراغ و مجلس شورای اسلامی»، «مقاومت، ایستادگی و مظلومیت مردم فلسطین بویژه وقایع اخیر غزه»، «پرداخت نمایشی به حماسه توفان الاقصی و حماسه وعده صادق» و «پرداختن به شخصیتهای مهم مبارز تاریخ معاصر ایران و جهان و ایستادگی آنها در برابر استکبار، استعمار و استبداد» نیز از اولویتهای موضوعی فراخوان جشنواره در بخش «مسابقه تئاتر صحنهای» این دوره بوده که قرار است در قالبی متفاوتتر از دورههای گذشته برگزار شود.
نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت پاییز و زمستان سال ۱۴۰۳ به دبیری محمد کاظمتبار توسط انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در تهران و شهرهای مختلف کشور میزبان مخاطبان و هنرمندان شرکتکننده میشود.
***
اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره کتاب و رسانه منصوب شدند
علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران طی احکامی جداگانه حسن خجسته، محمدحسین ساعی، مهدی عرفاتی، علی آقاغفار، مرتضی کاردر، سیاوش صلواتیان و مرتضی بریری را به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری بیستودومین دوره جشنواره کتاب و رسانه منصوب کرد.
در متن حکم اعضای این شورا چنین آمده است:
«نظر به شایستگی و تجارب ارزشمند حضرتعالی در عرصه فرهنگ و رسانه، به موجب این حکم به عنوان «عضو شورای سیاستگذاری بیستودومین دوره جشنواره کتاب و رسانه» منصوب میشوید. امید است با اتکال به خداوند متعال و استفاده از دیدگاههای سازنده و کارشناسانه، در تعین خط مشی این جشنواره موفق باشید».
پیش از این در تاریخ ۹ آبان ۱۴۰۳ مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران طی حکمی «سیاوش صلواتیان» را بهعنوان دبیر بیستودومین دوره جشنواره کتاب و رسانه منصوب کرد.
***
سلسله نشستهای «سه تفکر یک هدف» در خانه هنرمندان ایران
سومین دوره نشستهای «سه تفکر یک هدف» با عنوان جایگاه «معماری، معمار و مسؤولیت اجتماعی» از ۲۴ آبان تا ۴ بهمن در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود. این رویداد در 6 نشست تخصصی در حوزه میراث فرهنگی، محیط زیست، فضاهای شهری، اقتصاد، حقوق همسایگی و شهروندی با حضور معماران، شهرسازان، اقتصاددانان، جامعهشناسان، حقوقدانان و روانشناسان میزبان مخاطبان است.
فرامرز پارسی، شیوا آراسته، محمود اولاد، فیروز فیروز، محمد درویش، مهناز محمودی، سعید ایزدی، عباس کاظمی، پوریا جهانشاد، سهراب مشهودی، حجتالله میرزایی، کیانوش میلانی، حمید ناصرنصیر، احمد سعیدنیا، حسین کاشیها، ترانه یلدا، حسین ایمانیجاجرمی و نوا توکلیمهر سخنرانان این رویداد هستند. ساناز افتخارزاده، پیمان کیانی و بهرام بادینراد میزبانی و دبیری این دوره از رویداد را برعهده دارند.
اولین نشست این دوره ۲۴ آبان ساعت ۱۵ تا ۱۸ برگزار میشود و برنامههای بعدی هم اطلاعرسانی میشود.
***
عرضه داستان زندگی مؤسس نخستین حسینیه تایلند در بازار نشر
کتاب «محله چائوسنها» نوشته سیدسعید هاشمی توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر و روانه بازار نشر شد. این کتاب روایتی از زندگی شیخ احمد قمی، موسس نخستین حسینیه تایلند است. شیخ احمد قمی یکی از شخصیتهای مهم در تاریخ تشیع در کشور تایلند است. او به عنوان مؤسس نخستین حسینیه در تایلند شناخته میشود و نقش مهمی در گسترش فرهنگ و معارف اسلامی در این کشور داشته است. قمی در اواسط قرن بیستم میلادی به تایلند رفت و با تلاشهای خود، تجمعات شیعیان را سازماندهی کرد و به ترویج مراسمهای مذهبی پرداخت. فعالیتهای شیخ احمد قمی موجب گسترش فرهنگ و معارف شیعه در تایلند شد و تأثیر عمیقی بر جامعه شیعه این کشور گذاشت. سیدسعید هاشمی که از رماننویسان با سابقه بویژه در حوزه رمانهای تاریخی و مذهبی است و سابقه نگارش آثار پرفروشی مثل زلزله در نیل و زندان یهودی را در کارنامه خود دارد، این بار سراغ شیخ احمد قمی رفته و داستان زندگی او و سفرش به تایلند و تأسیس نخستین حسینیه در این کشور را روایت کرده است.
ارسال به دوستان
نگاهی به ۷ فیلم شاخص در ژانر فضایی به مناسبت اکران دوباره میانستارهای پس از ۱۰ سال
۷ گام در فضا
گروه فرهنگ و هنر: فیلم «میانستارهای» با اکران در سال ۲۰۱۴ به یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین فیلمهای کریستوفر نولان تبدیل شد. فیلمی که این روزها به مناسبت 10 سالگی اکرانش مجدد روی پرده رفته و با استقبال مخاطبان نیز روبهرو شده است. بیتردید تماشای این فیلم روی پرده سینما با توجه به تماشای چند باره لذتی دوچندان دارد، حتی وقتی در کشور ما نیز برخی فیلمهای ماندگار بنا به شرایط و دلایل مختلف روی پرده میرود همواره با استقبال مخاطبان روبهرو میشود. به عنوان نمونه در ماه مبارک رمضان در اواخر دهه 90 پروژه اکران فیلمهای ماندگار دهه 60 و 70 از افطار تا سحر در پردیس سینمایی ملت با استقبال فراوان مواجه شد، به طوری که این طرح که قرار بود تنها طی چند روز در این پردیس اجرا شود به مدت یک ماه اجرا داشت. همین وضع در دنیا نیز وجود دارد و مطابق با اخباری که از سوی ورایتی منتشر شد اکران دوباره «میانستارهای» در دهمین سال اکرانش همچنان با استقبال مخاطبان روبهرو شده است.
داستان این فیلم از این قرار است که یک فیزیکدان ناسا (مایکل کین) راهی را برای فرستادن انسانها به درون یک کرمچاله در جستوجوی سیاره جدیدی که بتواند محل زندگی جدید بشر باشد، طراحی کرده است. تیم اعزامی، تحت هدایت یک کشاورز و فضانورد سابق ناسا، جوزف کوپر (متیو مککانهی) است که خانواده خود را رها میکند تا به فضا اعزام شود و فرزندانش بتوانند در دنیایی بهتر، بزرگ شوند. کوپر از یک سو در ماموریت خودش بهعنوان یک دانشمند و از سوی دیگر در سفرش بهعنوان یک پدر، طیف وسیعی از تجربیات را بررسی میکند و این مساله، فیلم را احساسی و تأثیرگذارتر میکند. این فیلم نولان با داشتن گروهی از بازیگران شامل مککانهی، کین، آن هاتاوی، جسیکا چستین، کیسی افلک و مت دیمون، اثری احساسی و واقعا لذتبخش است. «میانستارهای» با نظریههای فیزیک و احساسات شدید انسانی، بازی میکند و در عین حال، در نوع خود یک داستان علمی - تخیلی است که هر وقت به تماشای آن بنشینید شما را به یک ماجراجویی فوقالعاده زیبا در زمان و مکانی جذاب میبرد. تکرار آن تجربه و یافتن داستانهایی به همان اندازه نفسگیر، دشوار است اما باید اعتراف کنیم قطعا فیلمهای علمی - تخیلی دیگری هم با نیت و انگیزه مشابه «میانستارهای» ساخته شدهاند. اگر «میانستارهای» را تماشا کردهاید و آن را دوست داشتید، باید بدانید که 7 فیلم درام علمی - تخیلی ماجراجویانه مشابه دیگر وجود دارند که مطمئنا مغز شما را درگیر میکنند و شما را به سفری دور و فراتر از این سیاره محقر میبرند، بنابراین کمربند خودتان را ببندید و برای پرواز به سوی فضا آماده شوید.
«جاذبه»
کارگردان: آلفونسو کوارون
بازیگران: جورج کلونی، ساندرا بولاک و اد هریس
«جاذبه» ساخته آلفونسو کوارون، یکی از اضطرابآورترین فیلمهای دهه گذشته است. این فیلم، داستان ۲ فضانورد به نامهای رایان استون (ساندرا بولاک) و مت کوالسکی (جورج کلونی) را دنبال میکند که در یک ماموریت معمولی قرار دارند اما ناگهان همه چیز به هم میریزد. آنها که در فواصل دور و در فضا گیر کردهاند، امید اندکی برای بازگشت به زمین دارند، البته یک شانس وجود دارد و آن هم فقط در شرایطی است که یکی از آنها جان خود را فدای دیگری کند تا منابع بیشتری برای فرد باقیمانده ذخیره شود. یک فضانورد تنها باقی میماند و در غم و اندوه و درگیری شدید احساسی در خلأ سرد فضا قرار میگیرد و باید برای زنده ماندن بجنگد. «جاذبه» از لحاظ بصری، درخشان و از نظر احساسی، تأثیرگذار و یکی از هیجانانگیزترین اجراهای بولاک است و اگر عاشق درامهای فضایی هستید نباید این فیلم را از دست بدهید.
«مریخی»
کارگردان: ریدلی اسکات
بازیگران: مت دیمون، جسیکا چستین و کیت مارا
یکی دیگر از نمونههای درخشان فیلمسازی ریدلی اسکات، مریخی با بازی مت دیمون و جسیکا چستین است. هر دوی آنها در «میانستارهای» هم حضور داشتند اما این فیلم علمی - تخیلی، اثری کاملا متفاوت است و البته به همان اندازه، تصاویر خیرهکننده و داستانی جذاب دارد. «مریخی» داستان فضانوردی به نام مارک واتنی (دیمون) را دنبال میکند که تیم فضانوردان، پس از ماموریت، ناخواسته او را روی مریخ تنها رها میکنند. مارک برای زنده ماندن در سیاره سرخ تلاش میکند و مجموعهای از اتفاقات ناراحتکننده را تجربه میکند که برخی از آنها خندهدار و برخی دیگر اصلا اینگونه نیستند. «مریخی» از تلاش برای پرورش غذا گرفته تا تماس با زمین، در اصل یک داستان بسیار انسانی برای بقا است که با مفاهیم علمی و جدی زیادی ترکیب شده است. اکشن، طنز و لحظات احساسی زیادی در بطن داستان وجود دارند که این فیلم را به اثری عالی تبدیل میکند.
«به سوی ستارگان»
کارگردان: جیمز گری
بازیگران: برد پیت، روث نگا و تامی لی جونز
«به سوی ستارگان» به کارگردانی، نویسندگی و تهیهکنندگی جیمز گری، برد پیت را در نقش یک فضانورد نشان میدهد. داستان درباره روی مکبراید (پیت) است که ماموریت خود را برای یافتن پدرش، کلیفورد مکبراید (تامی لی جونز) آغاز میکند که تصور میشود در یک ایستگاه فضایی در مدار نپتون مرده است. کلیفورد در جستوجوی زندگی هوشمند در فضا بود که در نهایت، به تهدیدی برای زندگی روی زمین و کل منظومه شمسی تبدیل میشود. روی باید با او ارتباط برقرار کند و دنیا را نجات دهد. در این فیلم علاوه بر برد پیت و تامی لی جونز، روث نگا لیو تایلر و دونالد ساترلند هم در نقشهایی برجسته ایفا کردهاند. «به سوی ستارگان» یک فیلم علمی-تخیلی با بسیاری از عناصر مشابه «میانستارهای» و داستان احساسی یک پدر و پسر است و سوالات وجودی مهمی را بررسی میکند که مطمئنا ذهن شما را به فکر فرو میبرد. اگر دوست دارید تصاویری خیرهکننده و البته برد پیت را ببینید، این فیلم را تماشا کنید.
«آفتاب»
کارگردان: دنی بویل
بازیگران: کیلین مورفی، کریس ایوانز و میشل یوه.
این فیلم سال ۲۰۰۷ اکران شد و حداقل در زمینه نظریههای مفهومی، میتوان آن را با میانستارهای مقایسه کرد. «آفتاب» که توسط الکس گارلند، فیلمنامهنویس فیلمهای فراماشین و نابودی نوشته شده است، داستان گروهی از فضانوردان بینالمللی را دنبال میکند که مأمور میشوند با پرتاب یک بار هستهای به هسته خورشید، این ستاره در حال مرگ را احیا کنند اما مانند اکثر حوادثی که در چنین طرحهایی اتفاق میافتد، همه چیز طبق برنامه پیش نمیرود. در این فیلم، بازیگرانی مانند کیلین مورفی، کریس ایوانز، رز بایرن، میشل یوه، کلیف کرتیس، تروی گریتی، هیرویوکی سانادا، بندیکت وانگ و چیپو چونگ حضور دارند. «آفتاب» به کارگردانی دنی بویل، از جنبههای علمی - تخیلی، جلوههای بصری منحصربهفرد و داستانی بسیار بالغ و غنی برخوردار است. این فیلم فقط درباره یک فرد نیست که سعی میکند جهان را نجات دهد، بلکه در این روایت گروهی افراد از سراسر جهان، آنچه را که باید انجام دهند انجام میدهند. آفتاب، بسیار خوشساخت و لذتبخش است.
«ماه»
کارگردان: دانکن جونز
بازیگران: سم راکول، کوین اسپیسی و کارا اسکودلاریو.
«ماه» فیلمی است که قوانین را زیر پا میگذارد. این فیلم یک درام فضایی است اما عناصری ترسناک، هیجانانگیز و روانشناختی دارد که این اثر محصول ۲۰۰۹ را به یک کلاسیک تأثیرگذار تبدیل کردهاند. مهمتر از همه، روایت این فیلم علمی - تخیلی، کاملا غیرمعمول است. فیلم، داستان 5 یا 6 شخصیت را دنبال میکند اما روی 2 نفر از آنها، سم بل فضانورد (سم راکول) و همراه رباتش، گرتی (با صدای کوین اسپیسی) متمرکز است. بل در آیندهای نزدیک، کارمند بخش انرژی در یک شرکت بزرگ انرژی است که نیروی پاک از ماه استخراج میکند. بل در یکی از مراحل معمول کار خود و هنگام رانندگی با وسیلهاش در ماه، دچار یک تصادف تقریبا کشنده میشود. هنگامی که او بهبود مییابد، چیزهای اطرافش دیگر مانند گذشته نیستند. لو دادن جزئیات بیشتر طرح، هیجان تماشای فیلم را از بین میبرد. بنابراین وارد این موضوع نمیشویم. تنها چیزی که میتوانیم بگوییم این است که این داستان، نخستین تجربه کارگردانی دانکن جونز، فیلماز بریتانیایی بود که به ساخت عناوین محبوب و جذاب دیگری مانند کد منبع (۲۰۱۱)، وارکرافت (۲۰۱۶) و بیصدا (۲۰۱۸) شهرت دارد. اگر میانستارهای را دوست دارید، این فیلم را هم تماشا کنید.
«فراموشی»
کارگردان: جوزف کازینسکی
بازیگران: تام کروز، اولگا کوریلنکو و مورگان فریمن.
اگر میانستارهای را دوست دارید و طرفدار فیلمهای علمی - تخیلی دهه ۷۰ میلادی هستید، «فراموشی» باید گزینه بعدی لیست شما باشد. این فیلم به کارگردانی جوزف کازینسکی بر اساس رمان گرافیکی منتشرنشده این کارگردان با همین نام ساخته شده است و در آن، تام کروز در نقش اصلی در کنار بازیگرانی مانند اولگا کوریلنکو، آندریا ریسبورو، مورگان فریمن و نیکولای کاستر والداو قرار دارد. داستان در سال ۲۰۷۷ اتفاق میافتد، زمانی که زمین توسط موجودات بیگانهای به نام اسکاونجرها نابود شده است و بشر مجبور به نقل مکان به تایتان، بزرگترین قمر زحل میشود. جک هارپر (کروز)، یک تکنیسین است که به زمین فرستاده میشود تا پهپادهایی را که برای مبارزه با بازماندگان اسکاونجرها استفاده میشود تعمیر کند. هارپر با سقوط یک فضاپیما روبهرو میشود و جان یک نفر را نجات میدهد اما توسط اسکاونجرها اسیر میشود و پس از آن، باید برای زنده ماندن در برابر تهدید بیگانهای که به تازگی ظهور کرده است بجنگد. اگرچه این فیلم ممکن است مشابه میانستارهای به نظر نرسد اما چشماندازی از آینده زمین و نسل بشر در فضاهای دور است که در آنجا مردم باید خود را از شر بیگانگان نجات دهند. به همین دلیل، فراموشی یکی از بهترین پیشنهادات ما برای طرفداران میانستارهای است.
«نخستین انسان»
کارگردان: دیمین شزل
بازیگران: رایان گاسلینگ، کلر فوی، کوری استول، کایل چندلر، جیسون کلارک و جان برنثال.
«نخستین انسان» فیلمی در ژانر حماسی زندگینامهای به کارگردانی دیمین شزل است که سال ۲۰۱۸ اکران شد. فیلمنامه این فیلم توسط جاش سینگر و نیکول پرلمن بر اساس کتاب «نخستین انسان»، زندگی نیل آرمسترانگ، نوشته جیمز آر. هانسن به رشته تحریر درآمده است. رایان گاسلینگ در این فیلم در نقش فضانورد آمریکایی، نیل آرمسترانگ ظاهر شده است. از دیگر ستارگان فیلم میتوان به کلر فوی، کوری استول، کایل چندلر و جیسون کلارک اشاره کرد. داستان فیلم در سال ۱۹۶۹ اتفاق میافتد و حوادث مأموریت آپولو ۱۱ را با محوریت زندگی نیل آرمسترانگ به تصویر میکشد. استیون اسپیلبرگ به عنوان تهیهکننده اجرایی با این پروژه همکاری داشت. قدم گذاشتن نیل آرمسترانگ روی ماه، در نگاه مردم زیادی هنوز هم باید به عنوان یکی از برترین دستاوردهای انسان مدرن شناخته شود. چون حاصل آزمایشات، شکستها، پیروزیها و برنامهریزیهای گوناگونی است که جز اشخاصی که میخواهند با تئوریهای کماهمیت رخ دادنش را انکار کنند، اکثر افراد موقع فکر کردن به آن، تصویر حماسی و بزرگی از رسیدن انسان به ناشناختهها را میبینند. به همین سبب، گم شدن این قصه ارزشمند وسط تمام فیلمهای علمی - تخیلی سالهای اخیر که به نوعی پا به سیارات و مناطق جدیدی از فضا میگذاشتند، باعث شد وقتی دیمین شزل، کارگردان جوان و موفق این روزهای هالیوود مسؤولیت ساخت فیلمی بر پایه این سفر مهم بشریت را برعهده گرفت، First Man تبدیل به فیلم مورد انتظار مخاطبان قابل توجهی شود، چون بالاخره میخواست بزرگترین سفر خود انسانها در دنیای واقعی را برایمان به تصویر بکشد و احتمالا حس مواجهه با تخیلات شیرین در داستانی کاملا حقیقی را تحویلمان دهد.
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با بازیگر نمایش «هاگیرواگیر» با موضوع تخت حوضی که این روزها در تالار سنگلج روی صحنه است
نمایش ایرانی و ارتباط با جامعه امروزی
گروه فرهنگ و هنر: نظریهپردازان و نمایشنامهنویسان بسیار مشهوری در زمینه کمدی قلم زدهاند و نمایشگران بسیاری نیز به اجرا در این زمینه وسیع پرداختهاند. در هر جای دنیا نیز وجود طنز در هنر نمایش به گونهای متفاوت بوده و معمولا در دورههای مختلف تاریخی کاربردها و اشکال گونهگونی پیدا کرده است. از نمونههای مشهور نمایش طنز در ایران میتوان به نمایش «تخت حوضی» اشاره کرد.
«در گذشته در میان حیاط خانههای بزرگ ایرانی، حوضی بود که کاربردهای فراوانی داشت. از آن جمله در زمان جشنها و میهمانیها، ساکنان خانه روی آن تخته بزرگی میگذاشتند و شکلی همانند صحنه نمایش به آن میدادند تا عدهای بازیگر روی آن تخته به اجرای نمایش و البته از نوع کمدی بپردازند. با توجه به وجود شخصیت کمدی و قدیمی «سیاه» در ایران، این نمایشها به یکی از نامهای عمومی «سیاهبازی» یا «تختحوضی» یا «روحوضی» معروف شدند اما رفته رفته با توجه ویژه به نمایشهای غربی از دوران پهلوی، این گونه نمایشی رو به زوال رفت تا با پیروزی انقلاب اسلامی و ساماندهی هنرهای نمایشی از جمله احیای نمایشهای سنتی و آیینی در کشور باز شاهد اینگونه نمایشها در کشور بودیم؛ رویهای که متاسفانه در طول 4 دهه گذشته از فراز و فرودهای متعددی برخوردار بود تا امروز که بسیاری از گروههای نمایشی توجه و تمرکزشان به اجرای متون غربی و کلاسیک شده است اما در این میان نمایش «هاگیرواگیر» که این روزها در قدیمیترین سالن فعال تئاتری کشور روی صحنه رفته یکی از گونههای قدیمی با عنوان نمایش تختحوضی است که فرصتی را برای علاقهمندان و دوستداران این هنر ریشهدار فراهم کرده است. به همین منظور گفتوگویی را با فاطمیا سرلک، بازیگر این نمایش انجام دادیم.
«هاگیرواگیر» نوشته سهیل ملکی با کارگردانی مریم باقری، کمدی ایرانی به شیوه نمایشهای تختحوضی با حضور سیاه است که به داستان زندگی خانوادهای اشاره دارد. «موچول میرزا» و «گنجعلی میرزا»، 2 پسر «عصمت خون جیگر» به صورت ناخواسته ناصرالدین شاه قاجار را تا دم مرگ میبرند و به همین دلیل شاه دستور میدهد دستگیر و مجازات شوند. در این میان مادر و اعضای دیگر خانواده در جستوجوی راهی برای نجات جان عزیزانشان هستند.
فاطمیا سرلک، در نقش عصمت خون جگر، مادر این 2 پسر در نمایش «هاگیرواگیر» به ایفای نقش میپردازد و به همین بهانه با او گفتوگویی داشتیم که در ادامه میخوانید.
این هنرمند درباره نقش خود میگوید: عصمت خون جگر، مادری مهربان و دلسوز است که بچههایش جگر او را با ندانمکاریهایشان خون کردهاند و در واقع این اسم به همین دلیل برای این شخصیت انتخاب شده است.
وی ادامه میدهد: او زنی است پرقدرت است که در نبود همسرش برای پسرانش هم مادر بوده و هم پدر و همهجوره از آنها حمایت کرده و اکنون نیز که در مخمصه افتادهاند، همه تلاش خود را برای نجات آنها انجام میدهد تا از آسیب و قهر سلطان صاحبقران، ناصرالدین شاه قاجار در امان باشند.
بازیگر نمایش «هاگیرواگیر» میافزاید: در روند شخصیتپردازی این کاراکتر به قدرتمندی عصمت و اینکه مدام باید در خانهای پر از جنگ و جدل حرف خود را به کرسی بنشاند، توجه داشتم. در واقع این شخصیت باید بتواند بدرستی امور خانه و اتفاقاتی را که در آن رخ میدهد مدیریت کند. این موضوع باعث میشود تا روند رسیدن به منشأ برای من بسیار لذتبخش و چالشبرانگیز باشد. او با انبوهی از مسائل و مشکلاتی که فرزندان و دربار برایش به وجود آوردهاند باید همچنان محکم و استوار باشد و حل مساله کند تا فرزندانش مرتکب خطاهای بیشتری نشوند.
سرلک با اشاره به شیوه اجرای نمایش «هاگیرواگیر» میگوید: به گمان من نمایش ایرانی با توجه به آنکه اساس و خمیرمایهاش از برقراری ارتباط هنرمند با جامعه و نقد و انتقاد او به طرزی طنازانه و هنرمندانه شکل گرفته است، مختص به زمان و نسل خاصی نخواهد بود و میتواند نسل جدید را هم با خود همراه کند.
وی ادامه میدهد: ذات نمایش ایرانی بر ارتباط دوطرفه جامعه و هنرمند استوار و پایدار است و این موضوع در تمام روند اجرا، چه در شوخی و کنایههایش و چه در دیالوگهای اثر بروز داده میشود. بر این اساس این گونه نمایشی میتواند نگاه و نظر نسل جوان را نیز به خود معطوف کند.
بازیگر نقش عصمت خون جیگر بیان میکند: نمایش «هاگیرواگیر» اثری بسیار ساده و دلنشین است. لذت تماشای یک خانواده سادهدل با تمام امیدها و آرزوهایشان که تمام آنچه برای خود میخواهند به شاه و حکومت وابسته است و در آخر این آمال و آرزوها نقش بر آب میشود اما با این وجود باز خانواده دور هم جمع شده و میفهمند فقط و فقط خودشان را دارند و نباید دل به دیگری ببندند.
وی با اشاره به اهمیت و ضرورت پرداختن به هنر تئاتر مطرح میکند: هنر تئاتر را باید به جایگاه اصلیاش بازگرداند و تنهایش نگذاشت. تئاتر یک ضرورت است. تئاتر نان است و فرهنگساز. تئاتر میتواند بسیاری از دغدغهها و مشکلات را به زبان هنر بیان کرده و حتی به موشکافی و طرح پیشنهاد برای حل آن بپردازد.
این بازیگر میافزاید: به نظر من تئاتر باید به جامعه تفکر تزریق کند. اگر تماشاگر با دیدن یک اثر نمایشی، تفکر را از آن نگیرد، صرفا به جنبه نمایشی و سرگرمکننده کار توجه خواهد کرد و به این شکل ما شاهد نزول کیفی آثار روی صحنه خواهیم بود.
فاطمیا سرلک در پایان میگوید: من هر آنچه از تئاتر به دست آوردم، پرورشی که در صدا، جسم، روح و روانم ایجاد شده، همه به سالهای قبل بازمیگردد، چرا که از همان ابتدا و شورع فعالیت تمام وجود و انرژیام را برای تئاتر گذاشتم اما متاسفانه در حال حاضر شرایط اینطور نیست. تئاتر ماهیت دیگری پیدا کرده است، تمرینها سرعت گرفته و اجراها هم در چشم بههمزدنی تمام میشود. این موضوع باعث تاسف است و قطعا باید برای جلوگیری از پیشرفت این نوع نگاه راهحلی جدی مدنظر داشت.
نمایش «هاگیرواگیر» با بازی داوود داداشی (پیشکسوت سیاهبازی)، علی عطاییحور، سامان کرمی، مرجان آقانوری، آرام نیکبین، محمدعادل غلامی و یاسمن عطااللهی تا بیستوسوم آبان، ساعت 20:30 در تماشاخانه سنگلج میزبان تماشاگران و علاقهمندان به نمایشهای ایرانی است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|