|
ارسال به دوستان
ایران فرهنگی در گرو بازنمایی صحیح بزرگان خود است
احضار؛ با میانجیگری رسانه
گروه فرهنگ و هنر: پدافند غیرعامل در مقابل مدرنیته، «اتحاد» است. اتحاد در تمام ساختارهای زندگی میتواند قدرت انسانها را بالاتر ببرد. ادیبان و بزرگانی همچون خیام، ابنسینا و ابوریحان بیرونی حلقه وصل ایران فرهنگی هستند. ایران فرهنگی فارغ از مرزهای کنونی ایران، در گستره زیادی پهن شده و نیازمند حلقههای وصلی است که همانند زنجیر، آن را محکم نگه دارد. «بازنمایی» بزرگان، ادیبان، عارفان و علمایی که در این گستره ایران فرهنگی زندگی کردهاند؛ فارغ از آنکه کجا به دنیا آمده و کجا فوت شدهاند؛ در این برهه از تاریخ ایران فرهنگی ضروری است. اگر مستندسازان، فیلمسازان و بزرگان علم و هنر در جای جای نوشتهها و آثار خود، امضایی از این بزرگان ایران فرهنگی را داشته باشند، بدون شک، در نتیجه این زنجیر وصل، محکمتر نگه داشته میشود. چند روز پیش معاون اول رئیس کمیته رشد گردشگری تاجیکستان با هیاتی ۳ نفره برای بررسی سند برنامه اجرایی گردشگری به ایران سفر کرد. معاون اول رئیس کمیته رشد گردشگری تاجیکستان به همراه متخصص ارشد از اداره روابط خارجه دستگاه اجرایی رئیسجمهوری تاجیکستان، رئیس اداره روابط بینالمللی وزارت صنایع و تکنولوژی نو تاجیکستان و مدیر بخش مناسبتهای بینالمللی کمیته توسعه گردشگری تاجیکستان به ایران سفر کرد. همچنین دبیر اول سفارت تاجیکستان در ایران نیز در جلسه بررسی سند برنامه اجرایی گردشگری حضور دارد.
قرار است در سفری که رئیسجمهوری تاجیکستان به ایران خواهد داشت، سند برنامه اجرایی گردشگری به امضای رئیس کمیته توسعه گردشگری و سیدعزتالله ضرغامی برسد. همزمان با بررسی این سند، صورتجلسه نخستین کمیته فنی مشترک گردشگری ایران و تاجیکستان با حضور بخش خصوصی کشورمان و هیاتی که از تاجیکستان به ایران آمدهاند، تهیه شد. این صورتجلسه به امضای حبیبالله امیر بیکزاده معاون اول رئیس کمیته رشد گردشگری تاجیکستان و علیاصغر شالبافیان معاون گردشگری رسید. هیات تاجیکستانی همچنین روز سهشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ از کاخ سعدآباد و موزه ملی بازدید و روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ به مشهد سفر کرد. با توجه به اینکه این هیات فارسی زبان هستند علاقهمند هستند از آرامگاه فردوسی، خیام، طوس و نیشابور دیدن کنند. اگر هیاتهای بلندپایه تاجیکستان به آرامگاه خیام میروند، به این دلیل است که بخشی از گذشته خود را در این ادیب بزرگ میبینند؛ ادیبی که وجودش باعث میشود ایران فرهنگی حفظ شود و حتی توجه به آن به اعتلای این ایران فارغ از مرز میانجامد. ارتباطات فرهنگی در صورتی میتواند خود را بازنمایی کند و حتی به اقتصاد سیاسی نیز بینجامد که در تمام سطوح اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و رسانهای سعی در بازنمایی این بزرگان و ادیبان شود، هر چند بزرگترین بازنمایی با توجه به زمانه امروز به وسیله رسانهها صورت میگیرد. اما این شیوه پرداختن باید در عمل صورت گیرد. برای مثال از لباسها و موسیقیهای محلی اقوام تا شخصیتهای مشترک بین ایران فرهنگی، میتوانند ابزاری برای بازنمایی باشند. قالب این بازنمایی نیز محدودیتی ندارد و تمام هنرها و تکنولوژیها میتوانند پای کار بیایند؛ موسیقی، عکاسی، نقاشی، تئاتر، سینما، تلویزیون، مطبوعات و فضای مجازی میانجیگری احضار مجدد ایران فرهنگی را بر عهده بگیرند. گفتنی است وجود شخصیتهای بزرگ میتواند نمادی از بازگشت تفکری مردمانی باشد که در گوشه گوشه جهان نیاز به نقطه مشترکی برای ارتباط مجدد با یکدیگر دارند؛ ارتباطی که هرگز پاک نشده، بلکه گاهی فراموشی باعث کمرنگ شدن آن شده است؛ هر چند که در ناخودآگاه جمعی «ایران فرهنگی» کاملا حس میشود.
***
ادبیات داستانی فاقد اثر شایسته برای خیام و عطار
محمد حسینزاده در همایش علمی خیام به مناسبت روز ملی خیام در دانشگاه نیشابور، ضمن اشاره به این ما هنوز نتوانستهایم در ادبیات داستانی اثری شایسته برای خیام و عطار خلق کنیم، اظهار کرد: با این کار و از این طریق نتوانستهایم تفکر و فلسفه عمیق مفاخرمان را به نسل جدید و جهانیان معرفی کنیم. به گزارش «وطنامروز»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی گفت: مفاخر ما سرمایههای معنوی کشور هستند و امروز ما در نبرد فرهنگی برای نگهداشت مفاخرمان هستیم و نباید بگذاریم مفاخر ما همچون مولانا و نظامی به خاطر اینکه آرامگاهشان در خارج از ایران کنونی قرار دارد مصادره شوند. حسینزاده به مهر گفت: برگزاری این همایشها در معرفی و تبیین شخصیت علمی، فرهنگی و هنری مفاخرمان بسیار مؤثر است و کمتر کشوری در دنیا دارای این تعداد مفاخر است ولی ما نتوانستهایم مفاخرمان را از لایههای علمی دانشگاه به سطح جامعه بیاوریم. وی افزود: بر اساس تقویم، تولد خیام سال ۴۴۰ هجری قمری ذکر شده است و تقریبا ۲۵۰ سال پیش از این تاریخ شاهد ورود حضرت رضا(ع) به نیشابور هستیم که بر اساس روایات، به هنگام ورود حضرت به نیشابور جمعیت زیادی از فرهیختگان حدیث مشهور سلسلهالذهب را کتابت کردند و آنچه مسلم است اینکه زیستبوم نیشابور در طی قرون باید درست تبیین شود. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی در ادامه گفت: در تاریخ آمده که مولانا در نیشابور با عطار دیدار کرده است و سیر عرفانی او تحت تأثیر عطار بوده است اما آرامگاه مولانا در ترکیه کنونی است و امروز در ترکیه با نگاه تجاری، آرامگاه مولانا تبدیل به محل فعالیتهای توریستی شده است و تلاش میکنند او را به عنوان شاعر ترک معرفی کنند و متأسفانه همین اتفاق درباره نظامی که حکیم بزرگ ایرانی است نیز در حال رخ دادن است. وی افزود: زندگی و زمانه خیام همزمان اوج دوران علم و فرهنگ در بلاد اسلامی است و نیشابور در آن زمان یکی از قلههای افتخار این تمدن بوده است و جالب اینکه این دوره همزمان با قرون وسطی در اروپا و اوج سرکوب علم در این قاره بوده است.
ارسال به دوستان
حتی حل یک مشکل هم «حماسه» است
تولید ۶ طرح برگزیده مستند
مدیر مرکز تولیدات مستند و تلویزیونی سوره معتقد است اینکه فردی در فضای عدالتخواهی تلاش کرده و توانسته است مشکلی را از مردم منطقه خود حل کند، مصداق حماسه است. به گزارش «وطنامروز»، امیر مهریزدان درباره فراخوان «سینما حماسه» که به همت حوزه هنری استان خراسان رضوی و با حمایت سازمان سینمایی سوره برپا و مرکز مستند سوره با این فراخوان به عنوان نخستین تجربه خارج از تهران همراه شده است، گفت: حوزه هنری استان خراسان رضوی سال گذشته دبیرخانهای ثابت برای رویداد «هنر حماسی» با موضوع حماسه تاسیس کرد و مساله اولش این بود که به بحث شاهنامه و حماسههای موجود در آن بپردازد. مهریزدان در گفتوگو با مهر گفت: در حقیقت دوستان بر اساس ذوق و انگیزه کار را در فضای داستانی پیش بردند و فراخوان نیز بر اساس فیلمهای داستانی حماسی ارائه شد اما امسال همزمان با برگزاری دومین دوره، به مرکز مستند و تلویزیونی سوره پیشنهاد شد در این رویداد برای مستند هم فراخوان داده و کار شود. مدیر مرکز مستند سوره یادآور شد: در نقطه موازی ماجرا، ما هم برای اینکه بتوانیم به مستندسازانی که خارج از تهران مشغول ساخت مستند هستند توجه ویژهای داشته باشیم، با سیاستگذاری و همراهی در رویداد «سینما حماسه» بسیار از آن استقبال کردیم. در واقع انگیزه سازمان سینمایی سوره در حمایت از چنین رویدادهایی ایجاد بستری برای رشد استعدادهای تازه است. همچنین برگزاری این رویداد فرصت خوبی است تا شعارهایی را که ما درباره تمرکززدایی مستندسازی در تهران میدهیم، عملی کنیم.
مهریزدان با اشاره به اینکه در دومین رویداد «سینما حماسه» حماسه، محدود به حماسههای اساطیری و شاهنامهای نشده است، عنوان کرد: به این موضوع فکر کردیم که اگر فردی در فضای عدالتخواهی تلاش کرده و توانسته است مشکلی را از مردم منطقه خود حل کند، حماسه است. همچنین وقایع تاریخی در شهرهای مختلف از زمان وقوع انقلاب تا سال ۱۴۰۱ که به همت مردم شکل گرفته است، مصداق حماسه است. یعنی اتفاقاتی که سرنوشت ملتها، قومها و منطقهها را عوض کرده است، میتواند حماسه باشد.
وی تاکید کرد: در حقیقت در قدم اول اشتراک محتوایی و موضوعی باعث شد با رویداد «سینما حماسه» همراه شویم و به این نتیجه برسیم که فرصت خوبی است نگاه امیدآفرین خود را که باید در سینمای مستند وجود داشته باشد، به عنوان سینما حماسه تعقیب کنیم. مدیر مرکز مستند سوره با بیان اینکه دبیرخانه «سینما حماسه» فراخوان دوره دوم این رویداد را در اسفندماه منتشر و اعلام کرد که بخش مستند به این رویداد اضافه شده است، گفت: تا پایان فروردین ۱۴۰۱ فرصت شرکت در فراخوان بود و در نهایت ۷۳۴ اثر ارسال شد که بیش از ۲۳۰ اثر در بخش مستند حضور یافتند. همچنین در هماهنگی با دبیرخانه این رویداد محمدمهدی خالقی، محسن اسلامزاده و مهدی شامحمدی داوری آثار را بر عهده داشتند. مهریزدان ادامه داد: در دومین رویداد «سینما حماسه» که ۲۴ تا ۲۷ اردیبهشت در شهر مشهد برقرار بود، هیات داوران با مستندسازان ۱۹ طرح برگزیده نشست حضوری برگزار کردند تا آنها بیشتر طرحها خود را شرح و نمونه کار ارائه دهند. از میان ۱۹ طرح بناست ۶ طرح به عنوان طرحهای نهایی انتخاب و وارد فرآیند تولید شوند. وی تاکید کرد: البته این مساله بدین معنا نیست که امکان ساخت بقیه طرحها وجود ندارد، بلکه بناست بقیه طرحها را بررسی کنیم و تا جایی که امکان دارد با مشارکت و الحاق به استانهایی که سوژه مربوط به آنها یا کارگردان متعلق به آنجاست، در تولید آنها کمک شود. این مساله اما منوط بر این است که به لحاظ محتوایی و فرمی به کمک هیات داوران و دبیرخانه به این جمعبندی برسیم که فیلم میتواند تولید شود و کسی که طرح را ارائه داده است، توان ساخت دارد.
ارسال به دوستان
محتوا فدای فروش میشود
شروع جشنواره کن ۲۰۲۲ با زرق و برق و فیلمی کمدی
اولین فرش قرمز جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ سهشنبهشب شاهد حضور چهرههایی پرزرق و برق بود تا هفتاد و پنجمین دوره این رویداد کارش را شروع کند. به گزارش«وطنامروز»، پرزرق و برقترین رویداد سینمایی جهان هفتاد و پنجمین دورهاش را سهشنبهشب آغاز کرد و با حضور چهرههایی از گوشه و کنار جهان و هالیوود این رویداد رقم خورد. کن که همیشه به حفظ سنتها تکیه داشته امسال با همکاری حامیان دیجیتال «برات» و «تیکتاک» و یک فیلم فرانسوی شیک با تمرکز بر زامبیها با عنوان «فاینال کات» به کارگردانی میشل هازاناویسوس، به نظر میرسد پاپیون استعاری دور گردنش را اندکی شلتر کرده باشد. این رویداد امسال بزرگترین گردهمایی سینمایی است که از زمان شروع همهگیری برگزار میشود و بازار سینمایی خود را نیز پر و پیمان برگزار میکند. امسال با وجود نشانههایی از گسترش بیماری در برخی نقاط، این جشنواره پس از لغو شدن در سال ۲۰۲۰ و تعویق در سال ۲۰۲۱، فرش قرمز خود را تقریبا بدون ماسک چنان برگزار کرد که گویی «کووید-۱۹» یک خاطره مربوط به دوردستهاست. اعضای هیات داوران این جشنواره از جمله چهرههایی بودند که روی فرش قرمز رفتند و اصغر فرهادی نیز از جمله آنها بود.
ریاست هیات داوران را ونسان لیندون، بازیگر کهنهکار فرانسوی که در فیلم «تیتان» ساخته جولیا دوکورنو - برنده نخل طلای سال پیش- حضور داشته، بر عهده دارد. در این مراسم پیامی هم از رئیسجمهور اوکراین پخش شد که از فیلم «دیکتاتور بزرگ» چارلی چاپلین یاد کرد و خواست سینما با جنگ مخالفت کند. هر چند در این مراسم تعداد کمی از حضار ماسک زده بودند اما رعایت نکات بهداشتی ضرورت داشت، البته فشار آب داخل سرویسهای بهداشتی ۲۰ دقیقه قبل از شروع مراسم آنقدر پایین آمده بود که شستن صحیح دستها را برای حاضران سخت میکرد. کاهش شمار افرادی که از ماسک استفاده کردند جز فرش قرمز به غذاخوریها، اتاق مطبوعات و نشست مطبوعاتی هیات داوری کن هم تسری یافت و مسؤولان هم تاکید کردند که این رویکرد منطبق با رویکرد کل فرانسه در مقابله با شیوع بیماری است.
این در حالی است که در لسآنجلس و نیویورک شمار مبتلایان به کرونا در حال افزایش است. با وجود حضور «تیکتاک» در جشنواره امسال، جشنواره به قانون سختگیرانه خود برای ممنوع بودن سلفی روی فرش قرمز پایبند ماند و اگر کسی قصد داشت به سرعت یک سلفی بگیرد با دست مسؤولی روبهرو میشد که روی لنز گوشی قرار میگرفت. در این مراسم نخل طلای افتخاری کن به فارست ویتاکر اهدا شد. این بازیگر آمریکایی پیش از این برای بازی در فیلم «پرنده» ساخته کلینت ایستوود جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کرده است.
ارسال به دوستان
باید هنرمند تراز انقلاب تربیت کنیم
انتقاد از فقر استاد خوشنویسی
تعدادی از نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صندوق اعتباری هنر در ادامه طرح تکریم اهالی فرهنگ، هنر و رسانه با سفر به شهر قم به دیدار ۲ هنرمند پیشکسوت عرصه خوشنویسی رفتند. به گزارش «وطنامروز»، در ادامه طرح تکریم و دیدار با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه، نیکنام حسینیپور به نمایندگی از مدیرعامل صندوق اعتباری هنر روز سهشنبه بیستوهفتم اردیبهشت با سفر به شهر مقدس قم با حسن آهنگران و سیدمحمد حسینیموحد از هنرمندان پیشکسوت خوشنویسی دیدار و گفتوگو کرد. حسینیپور در دیدار با آهنگران ضمن ابلاغ سلام مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، در جریان روند معالجه این هنرمند پیشکسوت که به علت بیماری دیابت و عوارض آن تحت درمان است قرار گرفت. مشاور مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ضمن قدردانی از چند دهه تلاش این هنرمند در عرصه خوشنویسی گفت: استاد آهنگران زحمات بسیاری در راه حفظ و تداوم هنر خوشنویسی متحمل شدند. ما قدردان زحمات این هنرمند هستیم و بیشک تکریم اساتید پیشکسوت و حمایت مادی و معنوی از آنها از مهمترین وظایف صندوق اعتباری هنر است. حسینیپور ضمن آرزوی سلامتی کامل برای این هنرمند از پرداخت هزینههای درمانی و پیگیری تأمین مسکن برای استاد آهنگران توسط صندوق اعتباری هنر خبر داد. حسن آهنگران از خوشنویسان برجسته معاصر است که از آثار وی میتوان به «دریای عطش»، خوشنویسی از اشعار استاد صائم کاشانی، «دل هست اینجا کبوتر»، خوشنویسی از اشعار استاد صائم کاشانی، «رهآوردی بر خطوط نستعلیق و شکسته چلیپایی»، خوشنویسی از رباعیات آیینی و تمثیلی استاد صائم کاشانی اشاره کرد. وی دارای نشان درجه یک هنری در رشته خوشنویسی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
حسینیپور همچنین با حضور در منزل سیدمحمد حسینیموحد یکی دیگر از استادان دارای نشان درجه یک خوشنویسی با این هنرمند دیدار و گفتوگو کرد. مشاور مدیرعامل صندوق اعتباری در این دیدار با بیان جایگاه والای استان قم در زمینه هنر خوشنویسی گفت: قم به عنوان یکی از مهمترین شهرهای زیارتی عالم تشیع با تلاش اساتید برجستهای چون شما به عنوان قطب کتابت قرآن و کتیبههای اسلامی شناخته میشود و با آموزشهایی که اساتید پیشکسوت به نسل جوان دادهاند، امکان توسعه این هنر در این استان بیش از گذشته فراهم شده است. امیدواریم خداوند بزرگ به شما سلامتی و طول عمر عنایت کند. وی هدف از این سفر یک روزه به قم را دیدار با هنرمندان و اطلاع از وضعیت اساتید پیشکسوت استانی و رسیدگی به این هنرمندان بیان کرد و گفت: صندوق اعتباری هنر ۹۰ هزار نفر از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را تحت پوشش دارد و خدمات مختلف حمایتی به این قشر فرهیخته ارائه میدهد. سیدمحمد حسینیموحد نیز در این دیدار به بیان توضیحاتی درباره روند فعالیتهای هنری خود پرداخت و گفت: افتخار من خطاطی و کتیبهنویسی ضریح اهلبیت(ع) است. زمانی که مشق میکنم گویا تمام خطاطان تاریخ حریف من هستند. وی در ادامه با بیان خاطراتی از دوران فعالیت خود گفت: ما برای دفاع ملی این کار را میکنیم؛ در برابر کشورهایی که هنر خوشنویسی در آنها رواج دارد. ما در قم به جایگاه خوبی در هنر خوشنویسی رسیدهایم و تلاش میکنیم این تجارب را به دیگران انتقال دهیم. باید گذشته پرافتخار را برگردانیم. انسان باید ذاتا غیور باشد و از منافع ملی دفاع کند. به جای اینکه بگوییم برای ما چکار کردهاند، باید برای دستیابی به گذشته پرافتخار تلاش کنیم. برخی دوستان به من میگویند شما تکرار قدما شدهاید و شاید این مهمترین و در عین حال پرمسؤولیتترین وصفی است که درباره من کردهاند. این هنرمند پیشکسوت با اشاره به نقش پیشکسوتان در تربیت نسل جوان گفت: من تجاربی دارم که آنها را در اختیار هنرجویان قرار میدهم؛ چون من برای آنها پل شدهام باید ۱۰ سال زودتر از من استاد شوند. ما باید پل شویم تا نسل بعد، بهتر از ما کار کند و بتوانیم هنرمند تراز انقلاب اسلامی تربیت کنیم. موحد در ادامه افزود: ذات هنر خوشنویسی این است که باید ایدهآلیست و بلندپرواز باشید. نسل ما مست مشق بودیم و هستیم و هیچ طلبی از کسی نداریم اما باید کفایت داشته باشیم و آرمان را تعلیم دهیم. برای اهل هنر، بهترین چیز بیتوقعی است. در میان راه صعود به قله کسی نباید دنبال منافع و جمع کردن عنائم باشد بلکه باید همراه استاد تا قله بیاید. متأسفانه اکنون ما دچار فقر استاد هستیم. سیدمحمد حسینیموحد متولد سال ۱۳۳۷ در شهر قم و دارای نشان درجه یک هنری است. از آثارش میتوان به بیش از ۴ هزار متر کتیبههای آستان قدس رضوی، کتیبههای نجف اشرف، کتیبههای کربلای معلا، کتیبههای دور گنبد حضرت موسی بن جعفر(ع) و امام جواد(ع)، کتیبههای مربوط به حرم حضرت عبدالعظیم، کتیبههای مربوط به مسجد جمکران، لوح مضجع شریف امام رضا(ع)، مجموعه خطوط ضریح حضرت امام رضا(ع)، مجموعه خطوط ضریح حضرت امام حسین(ع) سر در موزه ملک، مصلای تهران، مساجد خوش و سرسبیل در تهران اشاره کرد.
ارسال به دوستان
اخبار
سوریه به دنبال گسترش روابط فرهنگی با ایران
سفیر سوریه در ایران با حضور در سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با اشاره به روابط حسنه این کشور با ایران گفت: به دنبال گسترش روابط خود در ابعاد مختلف از جمله حوزه فرهنگی هستیم. به گزارش «وطنامروز»، شفیق دیوب در مراسم رونمایی از ۱۱ عنوان کتاب ترجمه شده از فارسی به عربی گفت: وزارت فرهنگ سوریه به جهت تقویت رابطه با ایران آمادگی کامل دارد. وی درباره توسعه روابط با ایران قول مساعد داد و افزود: از طریق وزارت خارجه این موضوع را دنبال خواهیم کرد تا از ظرفیت هر ۲ کشور برای توسعه روابط مدد گرفته شود. سفیر سوریه در ایران با تاکید به تأثیر فرهنگ مناسب در توسعه روابط گفت: فرهنگ خوب میتواند حوزههای مختلف یک کشور را فعال کرده و موجب رشد و ترقی آن شود. دیوب بخشی از توسعه فرهنگی را توجه به کتاب دانست و ادامه داد: سوریه خرسند است که در نمایشگاه کتاب حضور یافته و این نمایشگاه را مقدمه همکاری ناشران کشور خود با ایران میداند. وی به رونمایی از ۱۱ عنوان کتاب از زبان فارسی به عربی اشاره کرد و افزود: چنین اقداماتی میتواند زمینه آشنایی کشورها با تولیدات فرهنگی یکدیگر را فراهم کند و حمایت ایران از چنین برنامهای مطلوب است.
***
میزبانی تماشاخانه سپند از «شب بخیر، مادر»
نمایش «شب بخیر، مادر» به کارگردانی احسان حسینخانی و تهیهکنندگی سعید روستایی از سوم خردادماه در سالن شماره ۲ پردیس تئاتر سپند به اجرا در میآید. به گزارش «وطنامروز»، در این نمایش ۹۰ دقیقهای که نوشته مارشا نورمن و ترجمه حمید احیا است، رعنا مقدم و سبا مهدویان ایفای نقش میکنند. همچنین از گروه کارگردانی و اجرایی این نمایش میتوان به دستیار کارگردان و برنامهریز: سرور قرایی، مدیر صحنه: فاطمه مهرآیین و دستیار صحنه: فاطمه محمدنژاد اشاره کرد. کارگردان در خلاصه این نمایش آورده است: نمایش «شب بخیر، مادر» روایت زندگی جسی و مادرش است که سالهاست در یک خانه با هم زندگی میکنند و همه چیز در ظاهر آرام و ساده پیش میرود ولی در شبی که نمایش در آن اتفاق میافتد جسی تصمیم خود را به مادرش اعلام میکند... پیشفروش بلیت نمایش «شب بخیر، مادر» از امروز پنجشنبه بیستونهم اردیبهشت آغاز میشود و علاقهمندان میتوانند برای خرید بلیت این نمایش اقدام کنند.
***
درخشش کودکان ایرانی در مسابقه بینالمللی تجسمی لوئی فرانسوا
مسابقه بینالمللی هنرهای تجسمی «لوئی فرانسوا» کشور فرانسه در سال گذشته میلادی(۲۰۲۱) با موضوع «سفر: خواب خوب یا خواب بد» برگزار شد. به گزارش «وطنامروز»، در این رویداد از بین آثار رسیده از کشورهای مختلف، ۸ نفر از اعضای مراکز فرهنگی- هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزیده شدند. بر این اساس، به ترتیب آوینا علیاصغری ۵ ساله از مرکز شماره یک کانون گرگان استان گلستان «نشان افتخار جایزه سوم» و سما شیخی ۸ ساله از مرکز مجتمع اصفهان «نشان افتخار» این رویداد هنری را دریافت کردند. میعاد تقیپور ۱۱ ساله از مرکز شماره ۵ اردبیل، عرفان اربابی ۱۰ ساله از مرکز قائن خراسان جنوبی، سانا صدقی ۹ ساله از مرکز شماره ۲ ارومیه آذربایجان غربی، مهرانا طلوعی ۸ ساله از مرکز شماره ۲۱ تهران، آتنا عباسی ۱۲ ساله از مرکز شماره یک اسفراین خراسان شمالی و صدرا قلینیا ۵ ساله از مرکز آفرینشهای فرهنگی- هنری تهران همگی موفق به دریافت دیپلم افتخار این مسابقه شدند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ارسال ۱۱۸ اثر در مسابقه بینالمللی هنرهای تجسمی «لوئی فرانسوا» کشور فرانسه حضور داشت.
***
ساخت 100 میلیون دلاری «مگالوپولیس»
فارست ویتاکر جزئیات جدیدی از پروژه مرموز «مگالوپولیس» جدیدترین اثر فرانسیس فورد کاپولا مطرح کرده که قرار است فیلمبرداری خود را از ماه آگوست آغاز کند. داستان فیلم تا به حال مخفی نگه داشته شده و کاپولا فقط گفته فیلم را به سبک یک داستان حماسی رومی میسازد اما محل وقوع آن نسخهای آرمانگرایانه از نیویورکسیتی به نام نیو روم خواهد بود. کاپولا بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از پول خودش را خرج ساخت فیلم «مگالوپولیس» کرده است. به گزارش «وطن امروز»، ویتاکر پیش از این به خاطر نقشآفرینی در فیلم «پرنده» کلینت ایستوود موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر جشنواره کن شده است. او همچنین با فیلمهایی مانند «ایستگاه فروتویل» که نخستین ساخته رایان کوگلر بود و فیلم سال ۲۰۱۵ «آهنگهایی که برادرم یادم داد» ساخته کلویی ژائو به عنوان تهیهکننده در کن حضور داشته است. امسال او علاوه بر دریافت جایزه افتخاری، به عنوان تهیهکننده مستند «به خاطر صلح» ساخته کریستوف کاستانیه و توماس سامتین که درباره سودان جنوبی است، در جشنواره حاضر شده. این فیلم روز هجدهم ماه مه در بخش نمایش ویژه کن پخش خواهد شد.
***
نمایش «دلاو» از ۱۸ خرداد در نوفللوشاتو
نمایش «دِلاو» به نویسندگی و کارگردانی جعفر مهیاری و مجری طرحی داوود نامور خرداد ماه در عمارت نوفللوشاتو روی صحنه خواهد رفت. به گزارش «وطنامروز»، نمایش «دِلاو» سال ۲۰۱۴ تولید شده و در کشور آلمان سال ۲۰۱۶ و در کشور فرانسه سال ۲۰۱۹ اجرا شده است. نمایش «دِلاو» با طراحی و کارگردانی جعفر مهیاری و مجری طرحی داوود نامور تولید عمارت نوفللوشاتو و شرکت تئاتر و فیلم زندگی از ۱۸ خرداد در عمارت نوفللوشاتو روی صحنه خواهد رفت.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|