|
نرخهای جدید عوارض آزادراهی تعلیق شد
مشاور وزیر راهوشهرسازی اعلام کرد: نرخهای جدید عوارض آزادراههای کشور به منظور بررسی بیشتر در این باره تعلیق و تردد در آزادراههای کشور با نرخهای گذشته خواهد بود. امین کیانی اعلام کرد: در پی برگزاری نشست ویژه برای بررسی نرخهای جدید عوارض آزادراههای کشور در ستاد وزارت راهوشهرسازی، در حال حاضر نرخهای جدید عوارض آزادراههای کشور به منظور بررسی بیشتر در این باره تعلیق و تردد در آزادراههای کشور با نرخهای گذشته خواهد بود.
ارسال به دوستان
ظرفیت پالایشگاههای ونزوئلا برای سهامداری و پالایش نفت ایران
بازارسازی نفت با «پالایشگاه فراسرزمینی»
گروه اقتصادی: با توجه به شرایط سوخت در کشور، یکی از سریعترین راههای عبور از این شرایط و خنثیسازی تحریمها، ایجاد پالایشگاههای فراسرزمینی است.
به گزارش «وطنامروز»، یکی از مهمترین و آشکارترین راههای بیاثر کردن تحریمها، تبدیل نفت خام به فرآوردههای نفتی در زنجیره ارزش صنعت نفت است؛ محصولاتی که امکان فروش و صادرات آنها به مراتب سهلتر از نفت خام است. دلیل تحریمپذیری بالای نفت خام ایران این است که پالایش این نفت به دلیل ویژگیهای خاصی که دارد، تنها در تعداد محدودی از پالایشگاههای دنیا امکانپذیر است. همین موضوع سبب شده اغلب این پالایشگاهها زیر ذرهبین خزانهداری آمریکا قرار بگیرند و بدیهی است که صادرات به آنها نیز بسیار دشوار است. بنابراین تبدیل نفت به فرآوردههای نفتی یکی از اصلیترین راهکارهای خنثیسازی تحریمهاست. مسیر تولید فرآوردههای نفتی به ۲ شکل مشخص است؛ تبدیل نفت به سوخت یا تبدیل نفت به مواد، از همین رو نیز ۲ مسیر پس از استخراج نفت برای تبدیل آن به فرآوردههای نفتی وجود دارد؛ تبدیل نفت به مواد در پتروپالایشگاهها یا تبدیل نفت به سوخت در پالایشگاهها.
بازار مواد شیمیایی تولیدی در پتروپالایشگاهها بسیار رو به رشد است و به همین دلیل استراتژی اصلی در این زمینه نیز توسعه و ساخت پتروپالایشگاههای متعدد در سطح کشور است. از سویی برای برطرف کردن تقاضای بنزین در کشور نیز نیاز جدی به افزایش ظرفیت تولید بنزین از طریق افزایش ظرفیت پالایشگاههاست.
در مسیر تبدیل نفت به فرآوردههای نفتی، نباید موضوع زمان و هزینه بسیار بالای ساخت پتروپالایشگاه و پالایشگاه را فراموش کرد. بر کسی پوشیده نیست که ساخت پتروپالایشگاه به تعداد بالا با توجه به شتاب روزافزون مصرف مواد شیمیایی در دنیا و همچنین ساخت پالایشگاه به میزان لازم برای برطرف کردن نیاز به بنزین، بسیار اهمیت دارد اما ۲ متغیر مهم «سرمایه» و «زمان» در این رابطه اثرگذار است. این یعنی هر گونه اقدامی در این رابطه به حداقل 2 تا 3 سال زمان احتیاج دارد و در کوتاهمدت در دسترس نیست.
در این شرایط بهترین راهکار، استفاده از ظرفیت «پالایشگاههای فراسرزمینی» است. در این راهکار ایران اقدام به تولید فرآورده در پالایشگاههای ساخته شده موجود در سطح جهان میکند، بویژه پالایشگاههایی که امکان سرمایهگذاری و سهامداری در آن وجود دارد.
* سهامداری در پالایشگاههای فراسرزمینی
در شرایط سهامداری کشورمان در این پالایشگاهها، نه تنها به سرمایهگذاری اولیه و صرف زمان برای ساخت نیاز نیست، بلکه ایران در ازای سهام دریافت شده، یک خدمت یا کالا ارائه میدهد؛ مفهومی که از سالها قبل در مفاهیم اقتصاد انرژی دنیا وجود داشته و دارد. به طور کلی گزاره «سهامداری در پالایشگاههای فراسرزمینی» یکی از اصلیترین راهکارهای خنثیسازی کوتاهمدت تحریمها شناخته میشود.
بنابراین سهامداری ایران در پالایشگاههای فراسرزمینی علاوه بر خنثیسازی تحریمها، امکان فروش نفت ایران به این پالایشگاهها و همچنین ایجاد درآمدهای ارزی جدید را فراهم میکند.
* ونزوئلا، میزبان مناسب نفت ایران
با این تفاسیر باید به این نکته توجه داشت که امکان سهامداری ایران در تمام پالایشگاههای موجود جهان وجود ندارد و تنها میتوانیم در پالایشگاههایی سهامداری کنیم که توانایی خرید نفت ایران از نظر فنی و ایضا از نظر سیاسی و پذیرش تحریمهای به تبع آن را داشته باشند.
به عبارت دیگر پالایشگاههایی که اسپک (SPEC) آنها با نفت ایران همخوانی داشته باشد، بسیار محدود هستند و روی همه آنها تحریمهای آمریکا اعمال میشود و این نوع سهامداری به نفع ایران نیست. بنابراین راهکار این است که ایران با کشورهایی که مانند خودش تحریم هستند و پالایشگاه دارند، ارتباط برقرار کند.
ونزوئلا یکی از بهترین مقاصد برای این منظور است. بنابراین ایران امکان سهامداری در پالایشگاههای فراسرزمینی ونزوئلا را خواهد داشت.
اما سوالی که در ذهن افکار عمومی ایجاد میشود این است: چگونه قرار است این سهامداری اتفاق بیفتد و نکته دیگر اینکه ونزوئلا یک کشور نفتی است و چرا باید نفت ایران را بخرد؟ نکته دیگر اینکه اگر تا پیش از این امکان خرید نفت ایران توسط ونزوئلا وجود داشت، چرا این نفت را نمیخرید؟
جواب همه این سوالات به یک رویکرد جدید در کشور بازمیگردد. ونزوئلا در حال حاضر به دلیل مشکلات موجود در مسیر تحریمها، بشدت در زمینه تعمیر تجهیزات و استفاده از حداکثر ظرفیت پالایشگاههای خود به مشکل خورده است؛ بخش مهمی از پالایشگاههای این کشور با مشکلات جدی در تجهیزات روبهرو هستند و عدم تعویض آنها باعث شده ظرفیت پالایشی این پالایشگاهها بشدت کاهش یابد و در نتیجه با ظرفیت حداقلی، فرآوردههای نفتی سوختی را تولید کنند.
بنابراین ایران که سالهاست با وجود تحریمها توانسته ظرفیت پالایشی خود را در حداکثر نگه دارد و از توان فنی مهندسی بالایی نیز برخوردار است، ابتدا برای بازگشت پالایشگاههای کشور ونزوئلا به ظرفیت اسمی و اصلی خود، باید به صادرات خدمات فنی- مهندسی و تجهیزات اقدام کند و سپس برای رسیدن به ظرفیت حداکثری باید نفت سنگین ونزوئلا سبکتر شود که در اینجا با نفت سبکتر ایران تلفیق خواهد شد و در نتیجه نفتی با اسپک و ویژگیهای نزدیک به نفت ایران تهیه خواهد شد تا به عنوان خوراک به پالایشگاه ارسال شود و به این ترتیب علاوه بر صادرات خدمات فنی- مهندسی، نفت ایران نیز از این پس در این پالایشگاهها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. صادرات خدمات فنی- مهندسی هزینه ثابت و اصلی ایران در این پالایشگاهها خواهد بود و به عنوان میزان آورده دولت ایران محاسبه خواهد شد و به همان میزان نیز ایران سهامدار خواهد شد اما میزان نفت صادر شده به عنوان هزینه متغیر محسوب میشود و از محل فروش فرآوردههای نفتی علاوه بر اعطای سود سهام ایران در پایان سال مالی، ونزوئلا باید نفت خریداری شده از ایران را نیز تسویه کند. بنابراین با یک تیر دو نشان زده میشود؛ علاوه بر صادرات خدمات فنی- مهندسی و سهامداری ایران در پالایشگاههای فراسرزمینی، بازارسازی تضمینی برای نفت ایران نیز ایجاد خواهد شد.
***
۳ پالایشگاه ونزوئلا آماده بهرهبرداری ایران
در حال حاضر ۳ پالایشگاه فراسرزمینی در کشور ونزوئلا وجود دارد که ایران با صادرات خدمات فنی- مهندسی و رساندن آن به حداکثر ظرفیت، سهامدار آنها خواهد شد.
اولین پالایشگاه، پالایشگاه دولتی 140 هزار بشکهای «الپالیتو» در ایالت کارابوبوی ونزوئلاست.
در دومین و مهمترین قرارداد، شرکتهای دولتی ایران برای تعمیر پالایشگاه پاراگوانا، بزرگترین پالایشگاه نفتی ونزوئلا با ظرفیت 955 هزار بشکه در روز که به دلیل تحریم آمریکا فرسوده شده و بخشی از ظرفیتش کاهش یافته، آماده شدهاند. اوایل سال جاری نیز شرکتهای دولتی ایران قطعاتی را برای راهاندازی مجدد یک واحد تولید بنزین به پاراگوانا ارسال کردند.
در سومین قرارداد نیز مشارکت ایران و ونزوئلا برای تکمیل طرح پالایشی نیکاراگوئه پیشبینی شده است. پالایشگاهی که ایران سهامدار آن خواهد شد، یک پالایشگاه 100 هزار بشکهای به نام «بولیوار سوپریم سوئنو» در نیکاراگوئه است.
بنابراین با این راهکار علاوه بر فروش تضمینی نفت ایران، امکان همکاریهای جدید بینالمللی در کشورهای تحریمی مانند ایران ایجاد خواهد شد و فصل جدیدی از همکاریها در سطح بینالمللی ایجاد خواهد شد که علاوه بر ایجاد درآمدهای ارزی برای ۲ طرف، امکان خنثیسازی قطعی تحریمهای حوزه فروش نفت را نیز فراهم خواهد کرد.
ارسال به دوستان
گام سوم برای حذف قیمتگذاری دستوری از صنایع
خودرو هم به بورس کالا آمد
پس از اقدامات دولت در راستای خروج صنایع از نظام قیمتگذاری دستوری که از سال گذشته با ورود کل سیمان به بورس کالا و نیز عرضه زنجیره تولید فولاد به این بازار اجرایی شد، این بار قرعه به نام صنعت خودرو افتاده تا بزودی اثر کنار گذاشتن قیمتهای دستوری در اقتصاد کشور نمایان شود. آزادسازی سهام عدالت بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب و سهامدار شدن بیش از ۵۰ میلیون ایرانی باعث شد یکی از اولویتهای تصمیمات اقتصادی در بدنه سیاستگذاران، توجه به بازار سرمایه و سهامداران باشد.
در پی اعتراض گسترده مسؤولان و فعالان حاضر در بازار سرمایه نسبت به قیمتگذاری دستوری، حذف این نوع قیمتگذاری از آغاز به کار دولت سیزدهم در دستور کار تیم اقتصادی قرار گرفت و در اقدام نخست، طرح حذف قیمتگذاری دستوری با عرضه کامل سیمان در بورس کالا، رنگ واقعیت به خود گرفت.
پس از تصمیم دولت مبنی بر عرضه کل سیمان کشور در بورس کالا و شفاف شدن میزان عرضه و تقاضا و تعادل بازار با کمک بازار سرمایه، گام دوم در صنعت فولاد برداشته شد.
* هدایت کل زنجیره فولاد به سمت بورس
با وجود مقاومتهای مختلف، کل زنجیره تولید فولاد به سمت بورس هدایت شد که بر اساس آمارها با وجود تورم موجود در کشور طی یک سال اخیر اما سیمان و فولاد ۲ بازاری بودند که عموما با آرامش و تعادل به معاملات خود ادامه دادند.
در این میان، مرحله سوم طرح حذف قیمتگذاری دستوری در اقتصاد کشور را میتوان به صنعت خودرو اختصاص داد که قرار است طبق اطلاعیه رسمی بورس کالای ایران و پس از تصویب طرح عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای رقابت، ٢ هفته دیگر نخستین عرضه رسمی خودرو عملیاتی شود.
بسیاری از کارشناسان اقتصادی در این زمینه اعلام کردهاند اگر دستگاههای مرتبط با صنعت خودرو حامی واقعی عرضه خودرو در بورس کالا باشند و این اقدام به طور مستمر انجام شود، احیای این صنعت دیگر نیازی به زمان زیادی نخواهد داشت، زیرا واقعی شدن قیمت خودرو در تقابل عرضه و تقاضا به تنهایی مزیتهایی مانند کنار رفتن تقاضای سفتهبازی، انتقال سود واقعی حاصل از تولید به تولیدکنندگان و حمایت از سهامداران در اقتصاد کشور و نیز صنعت خودرو را در پی دارد.
اعلام رسمی خبر عرضه خودرو در بورس کالا از سوی گروه بهمن، اعلام آمادگی گروه خودروسازی سایپا برای عرضه و آغاز اقدامات گروه خودروسازی ایرانخودرو برای پذیرش محصولاتش در بورس کالا، همگی نوید روزهای روشنی را برای صنعت خودرو و بازار سرمایه میدهد که گواه آن، سبزپوشی گروه خودرو و کلیت بازار سهام است.
ارسال به دوستان
اخبار
دولت آلمان:
۲۰ درصد صرفهجویی کنید تا گاز قطع نشود
رئیس سازمان نظارت بر شبکههای برق و گاز آلمان در گفتوگو با یک روزنامه محلی اعلام کرد مردم این کشور باید حداقل ۲۰ درصد از مصرف انرژی خود را کاهش دهند تا از کمبود گاز در زمستان پیش رو جلوگیری شود. «کلاوس مولر» رئیس سازمان نظارت بر شبکههای برق و گاز آلمان در گفتوگو با یک روزنامه محلی اعلام کرد مردم این کشور باید حداقل 20 درصد از مصرف انرژی خود را کاهش دهند تا از کمبود گاز در زمستان آینده جلوگیری شود. مولر در ادامه تأکید کرد آلمان همچنین باید صادرات گاز خود به کشورهای همسایه را 20 درصد کاهش دهد و برای جلوگیری از کمبود گاز معادل 10 تا 15 گیگاوات ساعت گاز وارد کند. اظهارات وی در حالی بیان میشود که گازپروم روسیه جریان صادرات گاز به آلمان را از طریق خط لوله «نورد استریم» به 20 درصد کاهش داده است. دلیل آن هم مسائل فنی اعلام شده است. در هفتههای اخیر این شرکت پس از تعمیرات، نیاز به توربین داشت که به دلیل تحریمهای مرتبط با جنگ اوکراین، قادر به دریافت آن از کانادا نبوده است. مولر پیشتر اعلام کرده بود روسیه میتواند از مشکل توربین به عنوان فرصتی برای قطع کامل گاز به آلمان استفاده کند که در آن صورت این کشور را مجبور به صرفه جویی در گاز تا حد ممکن میکند. آلمان ماه گذشته اهداف ذخیرهسازی گاز خود را برای پاییز آینده به 75 درصد تا یک سپتامبر، 85 درصد تا یک اکتبر و 95 درصد تا اول نوامبر افزایش داد. برلین همچنین اقداماتی را برای صرفهجویی در انرژی ارائه کرد که در صورت کمبود گاز، خانوادهها را در اولویت قرار میدهد.
***
مهلت ۳ هفتهای برای طراحی روشهای تأمین مالی پروژههای وزارت راه
وزارت راهوشهرسازی موظف شد ظرف مدت ۳ هفته بستههای پیشنهادی و روشهای تامین مالی برای اجرای پروژههای اولویتدار در دست اقدام و همچنین نگهداری شبکه حملونقل جادهای و ریلی کشور را تدوین و ارائه کند. محمد مخبر در جلسهای با وزیر راهوشهرسازی، توسعه بخش حملونقل کشور را از رویکردهای اصلی دولت سیزدهم برشمرد و گفت: باید به نحوی برنامهریزی شود که توسعه خطوط ریلی و شبکه جادهای شامل بزرگراهها و آزادراهها با سرعت هر چه بیشتر انجام شود، چرا که شبکه حملونقل به مثابه ستون فقرات برای توسعه کشور است. معاون اول رئیسجمهور توسعه خطوط ریلی و جادهای کشور را پیشنیاز توسعه ترانزیت کشور دانست و افزود: اگر ترانزیت رونق پیدا کند و اهداف تعیین شده در این بخش محقق شود، در مدت زمانی کوتاه شاهد بازگشت سرمایهگذاریهای انجام شده برای توسعه حملونقل ریلی و جادهای کشور خواهیم بود. مخبر بر اهمیت توسعه حملونقل ریلی کشور تاکید و خاطرنشان کرد: توسعه شبکه راهآهن نقش گستردهای در رشد اقتصادی و نیز رفاه اجتماعی و اشتغالزایی دارد و با توجه به اینکه ایران با 15 کشور همسایه است، با توسعه خطوط ریلی کشور گامی مهم در جهت بهرهبرداری از ظرفیتهای ترانزیت برداشته خواهد شد و از تلفات انسانی و مالی در ترددهای جادهای نیز کاسته میشود. مخبر وزارت راهوشهرسازی را مکلف کرد برای هر یک از پروژهها، کریدورها و خطوط ریلی و جادهای در دست احداث، بسته پیشنهادی برای جذب سرمایهگذاری و روشهای متنوع تامین مالی تدوین و برای تصویب نهایی ارائه دهد.
***
نخستین واحد نیروگاهی احداث شده توسط صنایع وارد مدار شد
مجری طرح احداث نیروگاههای صنایع معدنی توانیر از سنکرون نخستین واحد نیروگاهی احداث شده توسط صنایع و ثبت رکوردی جدید در احداث نیروگاههای حرارتی کشور خبر داد. سیدزمان حسینی اظهار داشت: نخستین واحد نیروگاه گازی سمنان از طرح احداث 10 هزار مگاوات نیروگاههای صنایع معدنی به ظرفیت 183 مگاوات که عملیات اجرایی آن از اسفند 1400 آغاز شده بود با شبکه سنکرون شد که یک رکورد جدید و بینظیر در این زمینه محسوب میشود. وی افزود: ظرفیت نیروگاه سمنان از 2 واحد گازی هر کدام به ظرفیت 183 مگاوات، به ۳ واحد رسیده است؛ همچنین عملیات اجرایی فاز دوم توسعه آن به عنوان واحد 4 نیز آغاز شده است.
***
هشدار کمبود شدید شیر و لبنیات در فرانسه
اتحادیه تولیدکنندگان محصولات کشاورزی فرانسه (FNSEA) هشدار داد مردم این کشور ممکن است در پاییز و زمستان امسال به دلیل کمبود علوفه ناشی از خشکسالی شدید با کمبود شیر و محصولات لبنی مواجه شوند. آنطور که راشاتودی گزارش داده است، اتحادیه تولیدکنندگان محصولات کشاورزی فرانسه (FNSEA) روز شنبه هشدار داد مردم این کشور ممکن است در پاییز و زمستان امسال به دلیل کمبود علوفه ناشی از خشکسالی شدید با کمبود شیر و محصولات لبنی مواجه شوند. «یانیک فیالیپ» رئیس کمیسیون اقتصادی در اتحادیه تولیدکنندگان محصولات کشاورزی فرانسه به نشریه فیگارو گفت: برای تولید شیر به علوفه که عمدتا یونجه و ذرت است، نیاز دارید که امسال تقریبا وجود نداشت. بنابراین ما در پاییز و زمستان امسال در معرض خطر نایاب شدن شیر هستیم. وی گفت: به دلیل خشکسالی که امسال کشور را فراگرفته است، حیواناتی که معمولا در این مدت در علفزارها هستند، چیزی برای خوردن ندارند.
ارسال به دوستان
رستم قاسمی:
پرونده قضایی در انتظار باهایی که در پرداخت وام مسکن همکاری نکنند
وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه اگر بانکها تعهدات خودشان را در زمینه تسهیلات مسکن انجام ندهند، طبق قانون اقدام میکنیم، گفت: قانون برای بانکهایی که همکاری نکرده و به تکلیف خودشان عمل نکنند، جریمهای برابر۲۰ درصد تعهد انجام نشده، پیشبینی کرده است. رستم قاسمی در گفتوگو با رسانه مجلس شورای اسلامی، درباره احتمال تشکیل پرونده قضایی برای بانکهای مستنکف از اجرای ماده 4 قانون جهش تولید مسکن درباره پرداخت حداقل 20درصد تسهیلات پرداختی به بخش مسکن گفت: حتما اگر بانکها تعهدات خودشان را انجام ندهند، طبق قانون اقدام میکنیم. وزیر راهوشهرسازی در رابطه با عدم همکاری تعدادی از بانکها برای پرداخت تسهیلات اضافه کرد: تعدادی از بانکها همکاری میکنند، مانند بانک مسکن که به تمام تعهدات خود در این حوزه عمل کرده است اما قانون برای بانکهایی که همکاری نکرده و به تکلیف خودشان عمل نکنند، جریمهای برابر20 درصد تعهد انجام نشده، پیشبینی کرده است. گفتنی است طبق ماده 4 قانون جهش تولید مسکن، بانکها و مؤسسات اعتباری مکلفند حداقل 20 درصد تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند، به شکلی که در سال اول اجرای قانون از حداقل ۳ میلیون و 600 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای واحدهای موضوع این قانون کمتر نباشد و برای سالهای آینده نیز حداقل منابع تسهیلاتی مذکور با افزایش درصد صدرالذکر مطابق نرخ تورم سالانه افزایش یابد. مجلس شورای اسلامی در قانون جهش تولید و تامین مسکن ضمانت اجرایی این ماده قانونی را نیز در تبصره 5 این ماده پیشبینی کرده که مطابق آن، سازمان امور مالیاتی کشور موظف بوده در صورت عدم رعایت موضوع این ماده، در قالب بودجه سنواتی، مالیاتی برابر 20 درصد تعهد انجام نشده را از بانکها و مؤسسات اعتباری مستنکف، اخذ و به خزانهداری کل کشور واریز کند. این مبلغ 100 درصد تخصیصیافته تلقی و به حساب صندوق ملی مسکن واریز میشود. بر همین اساس همچنین محمدرضا رضاییکوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در جلسه مشترکی که با رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر راهوشهرسازی داشت، در پاسخ به گلایه وزیر راه از همکاری نکردن بانکها برای پرداخت تسهیلات حوزه مسکن گفت: وزیر راهوشهرسازی نباید در کمیسیون از همکاری نکردن بانکها در پرداخت تسهیلات گلایه داشته باشد، چرا که در قانون برای همکاری نکردن بانکها و بیتوجهی به اجرای قانون جریمه در نظر گرفتهایم، لذا وزارت راه وشهرسازی امروز باید مدعی و در جایگاه شاکی باشد و طی مکاتبهای با رئیس قوه قضائیه از عدم اجرای قانون توسط بانکها شکایت کرده و موضوع را پیگیری کند. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|