|
اخبار
قهرمانی ایران در والیبال جوانان آسیا پادشاه قاره کهن
تیم ملی جوانان والیبال ایران به مقام قهرمانی رقابتهای قهرمانی آسیا دست یافت. هشتمین و آخرین روز رقابتهای والیبال قهرمانی مردان زیر 20 سال 2024 آسیا سهشنبه نهم مرداد با 8 دیدار در سورابایای اندونزی پیگیری شد. تیم ملی والیبال جوانان ایران در این مسابقات با ۶ برد متوالی، در روز پایانی این رقابتها برای کسب مقام قهرمانی به مصاف کرهجنوبی رفت و با اقتدار ۳ بر صفر حریف را شکست داد تا قاره کهن به افتخار والیبال ایران به پا خیزد. شاگردان غلامرضا مومنیمقدم در ۳ ست متوالی این مسابقه با امتیازهای 25 بر 12، 25 بر 18 و 25 بر 22 به پیروزی رسیدند تا ضمن کسب هفتمین برد متوالی خود به مقام قهرمانی این رقابتها نیز دست یابند و با توجه به کسب این مقام در ۲ دوره گذشته، هتتریک قهرمانی کنند.
والیبال جوانان ایران امسال هجدهمین حضور خود در این رقابتها را تجربه میکرد. ملیپوشان این رده سنی کشورمان در 17 دوره قبلی موفق به کسب 12 مدال شامل ۷ طلا، ۳ نقره و ۲ برنز شدهاند و با قهرمانی امسال، جام بیستودوم به تهران میآید که هشتمین جام قهرمانی والیبال کشورمان در این رده سنی آسیا محسوب میشود.
تیمهای ایران و کرهجنوبی امسال چهارمین رویارویی در فینال را تجربه کردند که سومین برد و قهرمانی را برای کشورمان به همراه داشت (1998، 2018 و 2024) و تنها یک بار در سال 2004 تیم ایران نتیجه را به کره واگذار کرد و نایبقهرمان شد.
این پیروزی و قهرمانی در حالی برای ایران رقم خورد که در طول مسابقات و بازی قبلی سرمربی کرهجنوبی کری زیادی خوانده و جنگ روانی عجیبی به راه انداخته بود اما جوانان والیبال ایران بخوبی جواب کرهایها را دادند.
***
عملکرد ورزشکاران ایران در روز چهارم
ورزشکاران ایران در چهارمین روز بازیهای المپیک ۲۰۲۴ پاریس موفق به صعود به مراحل بالاتر نشدند. در چهارمین روز بازیهای المپیک 2024 پاریس، ۳ ورزشکار کشورمان به نامهای فاطمه مجلل، سامیار عبدلی و محمد بیرانوند در رشتههای روئینگ، شنا و تیراندازی با حریفان جدال کردند و البته موفق به صعود به مراحل بالاتر نشدند. عملکرد نمایندگان کشورمان در روز چهارم (9 مرداد) به شرح زیر است:
فاطمه مجلل، نماینده 22 ساله قایقرانی روئینگ تک نفره ایران، در مرحله یکچهارم نهایی رتبه ششم را کسب کرد و از صعود به مرحله نیمهنهایی بازماند. وی امروز (چهارشنبه) در فینال C برای کسب رتبه سیزدهم تا شانزدهمی به آب خواهد زد.
سامیار عبدلی شناگر کشورمان در ماده 100 متر آزاد بود. عبدلی در گروه 5 در کنار شناگرانی از دومینیکن، ارمنستان، لبنان، باربادوس، باهاما، تایلند و هنگکنگ رقابت کرد و با ثبت زمان 50.63 ثانیه در رده چهارم این گروه ایستاد. او در مجموع نیز رتبه 48 را به خود اختصاص داد و از صعود به نیمهنهایی باز ماند.
محمد بیرانوند، ملیپوش تیراندازی ایران در دومین روز مرحله مقدماتی تراپ در خط آتش ایستاد. او در راند اول و دوم امتیاز 23، راند سوم امتیاز 24، در راند چهارم امتیاز 22 و در راند پایانی امتیاز 25 را ثبت کرد و در مجموع 5 راند با 117 امتیاز در رده بیستوچهارم قرار گرفت. در این رقابت 6 نفر به مرحله بعد صعود کردند.
***
رونمایی از رقم قرارداد اسکوچیچ و دستیارانش با تراکتور
رقم قرارداد دراگان اسکوچیچ و ۲ دستیار کرواتش با باشگاه تراکتور مشخص شد. دراگان اسکوچیچ پس از جدایی از تیم ملی فوتبال ایران، همواره یکی از گزینههای سرمربیگری در تیمهای ایرانی بود و بارها نیز مورد توجه استقلال، پرسپولیس و باشگاههای دیگر قرار گرفت اما هر بار مذاکرات با این مربی بینتیجه شد تا اینکه در نهایت در این فصل به تراکتور تبریز پیوست. اسکوچیچ پیش از انتخاب به عنوان سرمربی تراکتور، مذاکراتی را با پرسپولیس انجام داده بود اما ۲ طرف بر سر مسائل مالی به توافق نرسیدند و پرسش این است که او با چه مبلغی به تبریز رفته است. پیگیری خبرنگار تسنیم نشان میدهد رقم قرارداد دراگان اسکوچیچ 800 هزار دلار است و 2 دستیار کروات او نیز که به عنوان بدنساز و تمریندهنده در تراکتور فعالیت خواهند کرد، قراردادهای 120 و 80 هزار دلاری با این باشگاه تبریزی دارند. به این ترتیب رقم مجموع قراردادهای دراگان اسکوچیچ و ۲ دستیار کروات او با باشگاه تراکتور یک میلیون دلار است.
ارسال به دوستان
انصراف از رقابت به خاطر مثبت شدن تست کرونا
شناگر استرالیایی پس از مثبت شدن تست کرونایش از حضور در رقابتهای ۱۵۰۰ متر آزاد زنان المپیک پاریس انصراف داد. تست کرونای لانی پالیستر در جریان بازیهای المپیک ۲۰۲۴ مثبت شد. این ورزشکار در حال حاضر در دهکده ورزشکاران در قرنطینه است و از حضور در بازیها نیز انصراف داد. این ورزشکار ۲۲ ساله صبح روز سهشنبه پیش از مسابقه ۱۵۰۰ متری شنای آزاد به ورزشگاه لادفنس پاریس رفت.
ارسال به دوستان
چه بازیکنانی به استقلال و پرسپولیس اضافه خواهند شد؟
۳ خارجی در تیررس
زهره فلاحزاده: آغاز بیستوچهارمین دوره لیگ برتر فوتبال نزدیک است و باشگاههای مدعی در اردوهای خارج از کشور در حال آمادهسازی، خرید بازیکن و تکمیل تیمهای خود هستند. در بین تیمهای مدعی، استقلال با اینکه تکلیف سرمربیاش دیر مشخص شد و از این رو بسیاری از هفتههای نقل و انتقالاتی را چراغ خاموش حرکت میکرد اما با خرید چند بازیکن ایرانی مثل رامین رضاییان، سامان فلاح، علیرضا کوشکی، میلاد زکیپور و تمدید با بازیکنان تاثیرگذاری همچون روزبه چشمی و ماندن سیدحسین حسینی، شرایطش نسبت به فصل پرحاشیه گذشته بهتر ارزیابی میشود. با این وجود خرید ۲ بازیکن خارجی بدون اجازه جواد نکونام، شرایط را برای انتخاب گزینههای بعدی سرمربی سخت کرده است به طوری که آبیها هنوز تکلیف کوین یامگا، بازیکن فرانسوی خود را که بینایی یکی از چشمهایش را از فصل گذشته از دست داده، مشخص نکردهاند و تعداد بازیکنان خارجی حال حاضر این تیم ۷ نفر است که یک سهمیه بیش از مصوبه سازمان لیگ است. البته به احتمال زیاد یامگا که با تیم هم به ترکیه سفر کرده، تا نیمفصل در لیست خروج قرار میگیرد. از طرفی نکونام اعلام کرده گلر خارجی را نمیخواهد و به اندازه کافی دروازهبان در اختیار دارد. به همین دلیل هلدینگ خلیجفارس، مالک باشگاه به سرمربی قول داده این بازیکن را به طور قرضی به تیم دیگری انتقال دهد یا قراردادش را فسخ کند اما نکته مهم رونمایی از زیلیکیچ، وینگر بوسنیایی بود که هنوز نظر مثبت نکونام را جلب نکرده و ممکن است این بازیکن هم به نیمکت میخکوب یا راهی تیم دیگری شود. با این حال استقلال با گائل کاکوتا در پست هافبک پشت مهاجم به توافق رسیده است و این بازیکن مطرح شب گذشته راهی ترکیه شد تا با انجام تست پزشکی در همان اردوی خارج از کشور قرارداد ببندد. از طرفی نکونام با دیدیه ابراهیم اندونگ، هافبک تیم الریاض عربستان هم توافقاتی داشته است که طبق شنیدههای خبرنگار «وطن امروز» این بازیکن هم راهی ترکیه خواهد شد تا در صورت توافق نهایی قرارداد ببندد. اگر استقلالیها با هر ۲ گزینه قرارداد ببندند، باید ۲ بازیکن از لیست خارج شوند. باید دید تصمیم نکونام چیست؟ خروج دروازهبان خارجی و زیلیکیچ یا خروج دروازهبان و منتظر محمد؟!
* پرسپولیس به دنبال هایجک یک خارجی دیگر از استقلال
فصل گذشته استقلالیها با اوستون اورونوف، هافبک ازبکستانی توافق کردند و این بازیکن قرار بود به این باشگاه برود اما یکشبه معادلات به هم ریخت و این بازیکن که شاید تا آن شب اصلا در تفکر اوسمار، سرمربی وقت پرسپولیس جایی نداشت، به جمع قرمزها پیوست و اتفاقا یکی از ستارههای این تیم هم لقب گرفت. حالا هم طبق شنیدههای خبرنگار «وطن امروز»، ایوان آلخو، وینگر راست اسپانیایی که بازیکن مدنظر نکونام بود و مذاکراتی هم با او داشتند و حتی خود سرمربی استقلال هم با این بازیکن صحبتهایی داشته است، به دلیل تعلل مدیران باشگاه در مذاکرات و با اعلام رسمی باشگاه مبنی بر خرید زیلیکیچ، نکونام چارهای نداشته که از خیر خرید این وینگر بگذرد. به همین دلیل مدیربرنامه این بازیکن با باشگاه پرسپولیس وارد مذاکره شده و گفته میشود مذاکرات خوبی هم انجام شده است. حالا باید دید پرسپولیس پس از اوستون اورونوف، این بار ایوان آلخو را هم از استقلال هایجک میکند یا خیر. شاید این بازیکن هم ستاره تیم جدیدش شود و استقلالیها حسرت نبود او را درست مثل اورونوف بخورند. خبرنگار «وطن امروز» با آلخو هم صحبتی داشته که وی خبر مذاکره با پرسپولیس را تایید و حتی در گفتههایش این انتقال را قطعی عنوان کرد.
* 2 خرید غیرقابل پیشبینی در لیست پرسپولیس
لیست نقل و انتقالات پرسپولیس هنوز تکمیل نشده و احتمالا تا پایان اردوی ترکیه کامل خواهد شد. پرسپولیس شوک جدایی 3 ستاره خود به مقصد تراکتور را پشت سر گذاشته و شادمان از یک میلیون و 300 هزار دلار دریافتی برای جدایی عبدالکریم، در جستوجوی خرید یک مدافع چپ و یک دروازهبان خارجی است. رضا درویش که علاقه زیادی به خرید بازیکن خارجی دارد، با وسواس و تعلل بیش از اندازه، خرید این 2 بازیکن را دنبال میکند و در شرایطی که هفته گذشته وعده داده بود خریدها تا پایان هفته نهایی خواهند شد اما همچنان تیمش را در شرایط مبهم میبیند. حالا پرسپولیس در حالی چمدانهای سفر را باز میکند که بعد از جدایی احمد گوهری و مهدی عبدی، تنها 16 بازیکن بزرگسال در لیست خود دارد و با 15 نفر از بازیکنان لیست جوانان و امید، تمرینات خود را پیگیری میکند. البته از بین این نفرات اوستون اورونوف هنوز به ایران نیامده و امید عالیشاه، سعید صادقی و عیسی آلکثیر هم دچار مصدومیت هستند و گولسیانی هم به تمرینات گروهی اضافه نشده تا لیست بزرگسالان پرسپولیس فعلا 11 نفره باشد. نکته جالب این است که قرمزهای پایتخت با 6 بازیکن جدا شده، یکی از وسیعترین لیستهای خروجی نقل و انتقالات را به خود اختصاص دادهاند و هر 6 بازیکن هم در لیست بزرگسالان این تیم حضور داشتند تا جدایی آنها بیش از پیش به چشم بیاید. هماکنون در لیست بالای 23 سال پرسپولیس، جای خالی حداقل یک دروازهبان کاملا به چشم میآید و قطعا پرسپولیس این جای خالی را در روزهای آینده پر خواهد کرد. همچنین سرخپوشان نیاز مبرم به خرید یک مدافع چپ خواهند داشت که البته با توجه به جدایی علی نعمتی و عبدالکریم، این تعداد میتواند به عدد 2 هم افزایش یابد اما حتی در صورت خرید این نیازهای اجباری، سرخپوشان 2 جای خالی دیگر هم خواهند داشت. خوان کارلوس گاریدو در آخرین گفتوگوی مطبوعاتی خود اعلام کرد تیمش نهایتا 3-2 خرید خواهد داشت اما شاید فضای موجود در لیست بزرگسالان، معادلات را تغییر دهد. نقصان دیگر پرسپولیس در خط حمله این تیم است، جایی که علی علیپور و عیسی آلکثیر تنها مهاجمان این تیم محسوب میشوند و طبیعتا برای حداقل 40 و حداکثر 53 بازی احتمالی در لیگ برتر، جام حذفی، لیگ نخبگان و سوپرجام، این تعداد نیاز گاریدو را برطرف نخواهد کرد. در این بین پرسپولیس فرصت خوبی دارد تا با خرید یک مهاجم خارجی، یک گلر خارجی و یک دفاع چپ خارجی، لیست خود را به 19 نفر افزایش دهد و در انتظار بازیکن بیستم بنشیند. میلاد سرلک بیستمین بازیکن بزرگسال پرسپولیس است که این روزها تلاش میکند کسری خدمت خود را دریافت کند و به جمع قرمزپوشان اضافه شود. با حضور او لیست تیم گاریدو تکمیل و این تیم با حداکثر توان وارد لیگ بیستوچهارم خواهد شد. اما از سوی دیگر ممکن است با طولانی شدن خدمت سرلک، آخرین سهمیه بزرگسالان برای نقلوانتقالات زمستانی یا سهمیه فیفا کنار گذاشته شود تا سرمربی اسپانیایی فرصت استفاده از آن برای رفع نواقص تیمش را داشته باشد.
***
رویکرد درویش برای جذب دروازهبان
باشگاه پرسپولیس پیشنهاد 2 ایجنت ایرانی را برای جذب دروازهبان خارجی رد کرده تا همچنان روی گزینههای مورد نظر خود تمرکز داشته باشد. رضا درویش، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس اعلام کرده است تنها با مدیر برنامههای خارجی برای جذب یکی از این 2 گزینه حاضر به عقد قرارداد است و هیچ واسطهای را نمیپذیرد. یکی از ایجنتهای داخلی به درویش پیشنهاد داده بود حاضر است گلر فصل گذشته شاغل در لیگ پرتغال را با قیمت ۲۷۰ هزار دلار به پرسپولیس بیاورد اما مبلغ بیشتر از ۱۰ درصد را برای واسطهگری قبول کند که با مخالفت او روبهرو شد. درویش پس از عدم جذب محمدرضا اخباری، دروازهبان گلگهر سیرجان قید دروازهبانهای داخلی را نیز زده است و پیشنهاد یکی از پیشکسوتان باشگاه برای جذب علیرضا حقیقی را نیز نپذیرفت.
ارسال به دوستان
دفاع عجیب وزیر دولت فرانسه از توهین به ادیان در مراسم افتتاحیه المپیک
خرده وقاحتهای روشنفکری
میثم احمدی: وزیر مستعفی فرانسه در حالی از مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس دفاع کرد که بخش زیادی از مردم بویژه جامعه مسیحیت این مراسم را توهینآمیز میدانند.
«ژرالد دارمانن» وزیرکشور مستعفی فرانسه که ماه گذشته به دنبال استعفای دولت این کشور، از این سمت کنار رفت، در مصاحبهای با شبکه تلویزیونی «فرانس ۲» در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقادات گسترده به مراسم افتتاحیه المپیک، از این مراسم دفاع کرد و اظهار داشت فرانسه از آزادی هنرمندان دفاع میکند.
مراسم افتتاحیه المپیک جمعه ۵ مرداد برگزار شد و علاوه بر مشکلاتی مانند ترس از اقدامات خرابکارانه و امنیتی، ایجاد صفهای طویل در ورودیهای این مراسم و همچنین سوءتدبیر درباره وضعیت خبرنگاران و تماشاگران که با بارش شدید باران مواجه شدند، به لحاظ محتوایی هم بخشهایی از آن بشدت مورد انتقاد تماشاگران و افکارعمومی قرار گرفت. از جمله این موارد، نمایشی بود که به تمسخر تابلوی شام آخر مسیح پرداخت و با انتقاد شدید جامعه مسیحیت فرانسه و سراسر جهان مواجه شد. اما ژرالد دارمانن درباره این مراسم گفت: «فرانسه کشور آزادی، آزادی مذهبی، آزادی تمسخر و آزادی کاریکاتور است».
این اظهارات وزیر کشور فرانسه در واکنش به بیانیه اسقفهای فرانسوی بیان شده که گفته بودند: «اینها صحنههایی از ابتذال و تمسخر مسیحیت بود». اما وزیر پیشین دولت فرانسه اینچنین این تمسخر را توضیح داد: «ما میتوانیم بعضی از تابلوها را دوست داشته باشیم یا دوست نداشته باشیم اما نباید چیزی بیشتر از آن باشد و هدف فرانسه از این مراسم ارسال پیام آزادی بود و نباید چیزی بیش از آن برداشت شود». گویا مسؤولان فرانسوی، مرز بین «آزادی» و«توهین» را جز در مواردی که منافعشان در خطر باشد نادیده میگیرند. اگر در این مورد اخیر، این مسیحیت بود که زیر تیغ دینستیزی دولت فرانسه رفت، در سالهای قبل هم شاهد بودیم بارها و بارها در رسانههای مختلفی مانند مجله موهن شارلی ابدو کاریکاتورهایی از پیامبر عظیمالشأن اسلام منتشر شد که به شدت جامعه مسلمانان را جریحهدار ساخته بود. اما زمانی که «میشل فلوری» کاریکاتوریست فرانسوی اقدام به انتشار کاریکاتوری از امانوئل مکرون کرد و رئیسجمهور فرانسه را با هیتلر مقایسه کرده بود دیگر صحبت از آزادی مطرح نشد و تحت تعقیب قضایی قرار گرفت و جریمه شد! در حالی که چنین کاریکاتوری هم میتوانست در زمره انواع آزادی قرار بگیرد که اینگونه نبود. مقایسه چنین وضعیتهایی این ایده را به ذهن القا میکند که مسؤولان فرانسه نگاهی دوگانه و گزینشی به موضوع آزادی دارند. آنجا که صحبت از دینستیزی یا اسلامستیزی باشد یا کشورهایی که با سیاستهای دولت پاریس مخالفند مورد انتقاد و توهین قرار بگیرند با آزادی بیان توجیه میشود اما اگر سیاستهای فرانسه مورد انتقاد قرار بگیرد یا کسی از مقامات این کشور انتقاد کند دیگر بحث آزادی مطرح نیست و چنین شعاری فراموش میشود.
ارسال به دوستان
یادداشت روز
دولت پزشکیان و مسأله گفتمان
حمید ملکزاده*: تجربه انسان ایرانی از تجدد، تجربه منحصربهفردی است. تجدد برای ایرانیها 2 منادی متفاوت اما به هم پیوسته دارد: الف- سپاه خارجی مجهز به توپخانه سنگین، ب- دولت مداخلهگر مجهز به سلاح و دستگاه متمرکز نیروی انتظامی؛ در حالی که یکی از آنها در آستانه مرزهای کشور ایستاده بود و دیگری بر پاشنه در خانه انتظار میکشید تا اخبار مربوط به تغییراتی را که در جهان جدید اتفاق افتاده بود، به گوش ایرانیان برساند. از این جهت ظهور تجدد برای ما در ایران با نوعی زور مادی همراه شده است؛ زوری مادی که با نوعی اضطراب بنیادین همراه است: تغییری اتفاق افتاده است، وقت زیادی برای تجربه کردن وجود ندارد، بنابراین باید هر چه سریعتر و تا آنجا که ممکن است بر اساس اخباری که درباره چیستی این ندای دستوری در اختیار داریم، تغییر کنیم. تحت تأثیر تعجیلی که برای لبیک گفتن به این ندای دستوری در دولت و نخبگان ایرانی به وجود آمد، یکجور اضطراب و از هم پاشیدگی عمومی در جامعه ایرانی تولید شد. این اضطراب ناشی از یک واقعیت بود: تجدد، نه در بنیان و نه در ظواهرش، چیزی واحد نیست. به طور طبیعی این چیز متکثری که به نام تجدد میشناسیم، نمیتوانست محصولات واحدی تولید کند. ما فرصت تجربه کردن تجدد را از دست داده بودیم؛ به همین دلیل است که عموما از مواجهه خودمان با تجدد صحبت میکنیم. ما با چیزی جدید مواجه شده بودیم که فرصت مشارکتکردن در آن را نداشتیم. تحتتأثیر ندای دستوری دعوتکننده به «امر جدید» ما ناگزیر باید محصولات جهان جدید را مصرف میکردیم. در جامعهای مثل ایران که با کثرت و تنوع در دسترسی به اطلاعات و دانشهای مختلف دست به گریبان بود، در وضعیتی که یک نظام آموزشی واحد یا دولتی فراگیر وجود نداشت که حداقل در کار فراگیر کردن محصولات واحدی از جهان به غایت متکثر جدید ما را یاری برساند، یکجور در هم ریختگی یا آشفتگی ناشی از تنوع و کثرت محصولاتی که در اختیار افراد مختلف از جامعه ایرانی قرار میگرفت، ایجاد شد؛ صورتهای مختلفی از تجدد که هیچکدام مدرن نبود، هر چند همه آنها جدید به نظر میرسید. در میان همه صورتهای مختلف از این اضطراب و آشفتگی، موضوع سیاست ویژگی منحصربهفردی پیدا کرد. سیاست در معنای جدید کلمه هم متضمن قدرت متمرکز مجهز به زور مشروعی که در بالای جامعه و بیرون از آن قرار میگرفت، هم دربردارنده حق اعتراض علیه دولت و دفاع از تکثر داخلی بود؛ هم از معلق کردن هر چیز به نام امنیت همگان صحبت میکرد و هم از اصطلاحات آزادی مدنی و کرامت شهروندان. تازه درباره هر کدام از این مفاهیم هم روایتهای متفاوتی را تولید کرده بود. آنجا که ما نه با تجربههای تاریخی شکلدهنده به این روایتها آشنا بودیم و نه به مبانی نظری تشکیلدهنده مباحث موجود درباره این تحولات دسترسی داشتیم، مواجهه ما با بازار روایتهای جدید درباره سیاست به جای اینکه بتواند کمی از آشفتگی مواجهه ما با خود تجدد کم کند، عامل جدیدی برای تشدید اضطراب ناشی از مواجهه ما با نفس تجدد شد. در چنین شرایطی، به طور طبیعی، ما میراثدار بزرگترین و جدیترین بحرانهای تجدد شدیم؛ بحرانهایی که به همراه کالاهای جدید وارد جامعه و ذهن انسان ایرانی شد. بدون اینکه پادتنهایی را که احتمالا در بستر تاریخی خاص آنها برای تعدیل یا حلکردن این بحرانها وجود دارد، از آن خود کنیم. بدین ترتیب ما به شکل بنیادینی به کالاهایی که برای پاسخ دادن به بحرانهای ناشی از امر جدید تولید میشوند نیازمند شدیم. یکی از مهمترین این کالاهای مصرفی، نظریهها یا ابزارهای روششناختی برای به وحدت درآوردن یا فهمپذیر کردن امر متکثر بود. اضطراب ناشی از چندپارگی نیازهای مصرفی ما در حوزههای مختلف، ضرورت این مجموعه از پادتنهای ضد پیچیدگی را ایجاد کرده است. در میان همه این پادتنها، نظریههای گفتمان از اهمیت ویژهای برخوردار است. اهمیت نظریهها و تحلیلهای گفتمانی برای ما، بیشتر در این موضوع وجود دارد که به پژوهشگران و فعالان حوزه سیاست امکان میدهد از طریق سادهسازی حوزه سیاست- به عنوان برجستهترین ساحت دربردارنده امر متکثر - پیچیدگیهای بعضا فهمناپذیر آن را معلق کرده و امر فهمناپذیر را به فهم دربیاورند؛ چیزی که من از آن به عنوان وسوسه گفتمانسازی یاد میکنم. این وسوسه فراتر از امری دانشگاهی، به عنصر قابلتوجهی در فعالیت سیاسی ایرانیان تبدیل شده است، تا جایی که هر بار با ظهور یک شخصیت جدید در ساحت سیاست عملی، نخستین پرسشی که برای ما ایجاد شده یا درباره آن صحبت میکنیم این است: گفتمان فلان کَس چیست؟
اهمیت چنین وسوسهای تا جایی است که بعضا میبینیم برخی سیاستمداران یا فعالان اجتماعی، حتی قبل از اینکه به عمل معناداری در سیاست و زندگی اجتماعی دست بزنند، برای تأسیس گفتمان خاص خودشان اقدام میکنند. این موضوع درباره دولت آقای دکتر مسعود پزشکیان نیز صادق است. در حالی که هنوز کابینه پزشکیان تشکیل نشده، بحث درباره گفتمان پزشکیان در محافل سیاسی مختلف و بعضا در میان مردم عادی که از سطح متوسطی از دانش سیاسی برخوردارند، رواج یافته است.
* وسوسه گفتمان، مخمصه گفتار
گفته بودم که مواجهه نابهنگام ما با تجدد در یک وضعیت اضطراری، در سایه فراخوان دستوری برای جدید شدن، به نوعی اضطراب عمومی در همه ساحتهای زندگی انسان ایرانی منتهی شد؛ اضطرابی که در نتیجه غیاب تجربه تجدد و به تبع جایگزین شدن این تجربه با مصرف کردن کالای جدید ایجاد شده است. ما به جای تجربه تجدد با نوعی مصرفگرایی افراطی در زمینه کالاهای جدید روبهرو شدیم. این نوع از مصرفگرایی نهایتا به شکلی از آشفتگی اجتماعی دامن زد. ریشه علاقه ما به دقت و یقین علمی در علوم انسانی را باید در همین آشفتگی ناشی از مواجهه دستوری با تجدد جستوجو کرد.
دعاوی دقت و یقین علمی در علوم تجربی بر یکجور هستیشناسی مادیگرای طبیعیباور استوار هستند. در علوم طبیعی در درجه اول اینطور فرض میکنند که جهان مادی واقعیتی مستقل از تجربه پژوهشگر است که قانونمندیهای خاص مربوط به خودش را دارد. بعد از آن تلاش میکنند مناسبترین روش برای کشف قوانین حاکم بر موضوع دانش طبیعی را پیدا کنند. از آنجا که در علوم انسانی مبنای موضوع مطالعات علمی روابط انسانی است و با توجه به اینکه روابط انسانی اصولا موضوعاتی اقتضائی هستند، تلاش برای پیداکردن عرصه ثابت، در دسترس و آزمایشپذیر مطالعه علمی به اصل راهنمای پژوهشگرانی که دغدغه دستیابی به یقین علمی داشتند تبدیل شد. در میان همه چیزهایی که میشد برای دستیابی به این مقصود پیدا کرد، زبان مطمئنترین و در دسترسترین موضوع بود. زبان نظام نشانهای مادی در دسترسی است که قواعد نحوی و دستوری ثابتی دارد؛ قواعدی که میتوان آنها را شناخت و این شناخت را به مبنایی برای دیگر صورتهای دانش تبدیل کرد. این احتمالا مهمترین دلیل علاقه دانشگاه ایرانی به نظریههای گفتمان است. مطالعات گفتمانی تلاش میکنند از طریق مطالعهای زبانپایه به قواعد عام در روانشناسی، سیاست و علوم اجتماعی دست یابند.
* تحلیل گفتمان؛ واحدهای زبانی و واحدهای معنایی
استفاده ما از مباحث گفتمانی عموما از چند مساله اساسی رنج میبرد. مهمترین این مسائل را باید در مواجهه نادرست ما با مبانی نظریههای گفتمان جستوجو کرد: الف- گفتمان صرفا مفهومی زبانی نیست، یعنی گفتمان چیزی فراتر از صرف زبان است؛ ب- موضوع مطالعه در نظریههای گفتمان واحدهای معنایی و نه واحدهای زبانی مثل کلمه یا ترکیبات زبانشناختی دیگر است؛ پ- گفتمانها کشف میشوند، نه تأسیس.
بنا بر تعریف، نظریههای گفتمان بیش از اینکه به دنبال مطالعه درباره واحدهای زبانشناختی یا حتی دلالتهای اجتماعی این واحدها باشند، مبتنی بر پیوندهای معنایی فعال موجود میان عناصر موجود در متون مختلف با یک زمینه اجتماعی خاص هستند. یعنی اینطور نیست که بتوانیم بگوییم یک متن - چه متنی نوشته شده باشد و چه گفتاری به زبان درآمده - به خاطر فلان نسبتی که با بهمان موضوع در یک جامعه برقرار میکند، حیثیتی گفتمانی دارد، بلکه در مطالعات گفتمانی باید به بحث درباره این موضوع پرداخت که چطور عناصر زبانشناختی موجود در یک متن، در ارتباط با یک زمینه اجتماعی خاص، واحدهای معنایی مشخصی را برای معناکردن واحدهای زبانی به یک صورت خاص سازمان دادهاند و این سازمان - یا ربط معنایی ایجاد شده در طول زمان- به چه شکلی از رفتار منتهی میشود. از این جهت مطالعات گفتمانی، مطالعاتی درباره فرآیندها و نه معنای ثابت موجود در متون هستند.
مساله دیگری که باید به آن توجه کرد این است که گفتمانها در پیوندهایی اساسی با یک زمینه اجتماعی خاص شکلگرفته و در طول زمان میبالند، لذا گفتمانها را نمیتوان تأسیس کرد. یعنی اینطور نیست که وقتی دولتی آغاز به کار میکند، ناگهان تصمیم بگیریم با تکنیکهای تحلیل متن، برخی سخنرانیها و گفتوگوهای اعضای دولت را مورد مطالعه قرار داده و از آن کلیات گفتمانی استخراج کنیم. در چنین وضعیتی تنها میتوانیم ادعا کنیم موضوعات پرتکرار در متون مورد مطالعه قرار گرفته ما «ترجیحات و جهتگیریهای سیاسی» یک دولت، یک شخص، یا یک جریان سیاسی است. بحث درباره گفتمان در اینجا صرفا وقتی معنادار خواهد بود که پیش از تشکیل یک دولت، رئیس دولت و اعضای همراه او در کابینه در پیوندی ارگانیک با جامعه واحدهای معنایی مشخصی را برای معنادارکردن مفاهیمی مانند دولت، سیاست، خیر مشترک و مفاهیم بنیادین دیگری که به سیاست مربوط میشوند، روایت کرده و بر اساس آن اشکال متفاوتی از عمل و زیست سیاسی را پیشنهاد داده باشند. در غیاب این رابطه ارگانیک و آن تاریخ عملی، چیزی به اسم گفتمان وجود نخواهد داشت تا ما بتوانیم از آن صحبت کنیم.
* دولت مسعود پزشکیان و گفتمانی که شاید در آینده ظهور کند
اگر همه آنچه تا اینجا آوردم را در نظر بیاوریم، میتوانیم بیآنکه بیمی از خطا باشد، ادعا کنیم هنوز چیزی به نام گفتمان دولت مسعود پزشکیان وجود ندارد. البته «ترجیحات و جهتگیریهای سیاسی» روشنی هستند که هم در گفتار آقای رئیسجمهور و هم در صحبتهای حلقه مشاوران نزدیک به ایشان میشود آنها را پیدا کرد؛ ترجیحات و جهتگیریهایی که هنوز برای تبدیل شدن به یک گفتمان معنادار نیازمند برقراری رابطهای ارگانیک با یک زمینه اجتماعی مشخص و گذر زمان هستند؛ رابطه معناداری که در طول زمان باید به شکل خاصی از عمل سیاسی منتهی شود؛ عمل سیاسی خاصی که نهتنها بر فهم ویژهای از مفاهیم بنیادین سیاست استوار است، بلکه شیوهای تکوینی از زندگی را نیز ممکن میکند.
برخلاف آنچه در مطالعات سیاسی در ایران مرسوم است، مفاهیم پرتکرار در نطقهای سیاسی یا نشستهای خبری را صرفا باید در مقام همان ترجیحات و جهتگیریهای سیاسی رئیس دولت چهاردهم در نظر بگیریم، چرا که همه اینها هنوز نه به فهم متفاوتی از مفاهیم اساسی سیاست منتهی شدهاند، نه شکل خاصی از زندگی، به طور عام و زندگی سیاسی به طور خاص را ممکن کردهاند و نه به شکل ارگانیکی با یک زمینه اجتماعی خاص پیوند خوردهاند. در نهایت باید این نکته را متذکر شویم که آنچه به دولت آقای دکتر مسعود پزشکیان نسبت میدهند، از فقدان مهمترین ویژگی گفتمانهای سیاسی رنج میبرد: گفتمانهای سیاسی، تربیتکنندگان انسان سیاسی خاصی هستند. یعنی از حیثیت برسازندگی سوژه برخوردارند. در مجموع نباید از ذهن دور داشته باشیم که دولت دکتر مسعود پزشکیان هنوز فاقد یک گفتمان سیاسی قابل شناسایی است. برای اینکه به شکل معناداری درباره گفتمان سیاسی پزشکیان و دولت او صحبت کنیم، هنوز باید حداقل 4 سال صبر کنیم؛ شاید در پایان دوره ریاست او بر قوه مجریه چیزی مثل گفتمان سیاسی خاص دولت چهاردهم ظهور کند.
پژوهشگر اندیشههای سیاسی *
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|