|
ارسال به دوستان
اخبار
رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد
مراسم تکریم و معارفه رؤسای جدید و قدیم سازمان سینمایی کشور روز گذشته با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی احمدی، مشاور عالی وزیر فرهنگ و مدیرکل حوزه وزارتی و مدیران سازمان سینمایی برگزار شد. در این مراسم از زحمات محمد خزاعی تقدیر و رائد فریدزاده به عنوان رئیس جدید سازمان سینمایی معرفی شد. فریدزاده متولد سال ۱۳۵۷ دانشآموخته رشته ادبیات تطبیقی و فلسفه در دانشگاههای تهران، وین و برلین است که پس از اخذ دکترا در رشته ادبیات و فلسفه از دانشگاه فرای برلین و همکاری پژوهشی با مؤسسه تحقیقاتی مطالعات آسیایی آن دانشگاه، به عنوان عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی به تدریس و پژوهش مشغول شد. وی از سال ۱۳۹۷ به عنوان دبیر شورای عالی بینالملل سازمان امور سینمایی و معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیوست.
***
«هوش پشهای» دوباره به صحنه تئاتر میآید
دور دوم اجرای نمایش «هوش پشهای» به نویسندگی و کارگردانی سامان کرمی بزودی در پردیس تئاتر تهران آغاز میشود. در دور اول اجرای این نمایش که در تالار هنر روی صحنه رفت، بیش از ۲ هزار نفر به تماشای این نمایش نشستند. هوتن شکیبا، ژاله صامتی و سعید چنگیزیان هنرمندانی هستند که از صدا و تصویر آنها در بخشهایی از این پروژه استفاده شده است. سامان کرمی پیش از این در آثاری چون «جنگیر»، «کیارش»، «طبل بزرگ»، «حکومت نظامی»، «این همه غول»، «گنجشک مجیک»، «من چه جوری ممکنه یه پرنده باشم»، «از نظر سیاسی بیضرر»، «پرده خانه» و «گالیله» به عنوان بازیگر حضور داشته است. «هوش پشهای» نخستین تجربه این هنرمند در عرصه کارگردانی تئاتر به شمار میآید.
***
معرفی بازیگران «دایره گچی قفقازی»
رابعه اسکویی، امیر کربلاییزاده و سیاوش خیرابی به عنوان بازیگران نمایش «دایره گچی قفقازی» جدیدترین نمایش امیر دژاکام معرفی شدند. همچنین نقشهای اصلی این اثر نمایشی برعهده النا امیدی و نگار بابایی ۲ بازیگر جوان خواهد بود که با این نمایش به فضای حرفهای تئاتر معرفی میشوند. امیر دژاکام نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر که آخرین بار نمایش «ایوب خان» را سال ۹۹ در سالن چهارسوی مجموعه تئاترشهر به صحنه برده بود، قصد دارد بعد از نزدیک به ۴ سال دوری از فضای رسمی تئاتر، نمایش «دایره گچی قفقازی» برتولد برشت را به صحنه ببرد. نمایش «دایره گچی قفقازی» قرار است از اوایل آبان اجرای خود را در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر آغاز کند.
***
انتشار فراخوان شرکت در کارگاه رمان فانتزی نوجوان
فراخوان شرکت در کارگاه رمان فانتزی نوجوان با عنوان «هر کتاب پرندهایست» بتازگی توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است. کارگاه رمان نوجوان در سبک «کارآگاهی (پلیسی) و جنایی» با راهبری سیامک گلشیری، نویسنده کودک و نوجوان برگزار میشود. علاقهمندان نوقلم و حرفهای میتوانند طرح کلی، بخشی از رمان یا رمان کامل خود را به دبیرخانه آثار به نشانی vnoor@kpf.ir ارسال کنند. اعضای اصلی کارگاه رمان فانتزی را برگزیدگان این فراخوان تشکیل میدهند و نویسندگان باید 3 اثر (رمان نوجوان) خود را تا روز ۳۰ آبان به دبیرخانه این فراخوان ارسال کنند. نتیجه آثار پذیرفته شده ۳۰ آذر اعلام میشود. به گفته دستاندرکاران تشکیل اینکارگاه، همه آثار پذیرفته شده پس از تایید در شورای عالی کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مرحله انتشار میرسند.
***
ترجمه ترکی «پاککن جادویی» در ترکیه منتشر شد
ترجمه ترکی کتاب «پاککن جادویی» نوشته زهرا اخلاقی که توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر شده، بتازگی توسط انتشارات حکیمانه در ترکیه منتشر و عرضه شده است. این روزها که جنایات رژیم منحوس صهیونیستی به اوج خود رسیده و مردم جهان روزبهروز با ذات پلید این رژیم بیشتر آشنا میشوند، یکی از دغدغههای خانوادهها نحوه معرفی این مساله به کودکان است. کودکانی که اگرچه روحیه لطیفی دارند اما برای خوشبختی و سعادتشان در آینده، لازم است با جنایتگران تاریخ آشنا شوند و آنها را بشناسند. کتاب «پاککن جادویی» به همین دلیل نوشته شده است. این کتاب با تصویرگری لیلا حیدری درباره مبارزه کودکان مظلوم غزه با رژیم صهیونیستی نوشته شده و در جشنواره قلم زرین سال ۱۴۰۳ به عنوان برگزیده بخش کودک و نوجوان انتخاب شد.
***
اکران جهانی «شمشیر و اندوه» از آبان
انیمیشن «شمشیر و اندوه» به کارگردانی عماد رحمانی و مهرداد محرابی که پیش از این در جشنوارههای جهانی بیش از ۱۶ جایزه را دریافت کرده بود، در سیوششمین جشنواره کودکان و نوجوانان پروانه زرین دستاورد فنی و هنری را کسب کرد. این پویانمایی که برای نخستینبار در تاریخ انیمیشن ایران با استفاده از تکنیک اسکن انسانی (MetaHuman) تولید شده است و در طراحی کاراکتر از نوینترین ابزارهای طراحی بهره گرفته است. بهترین انیمیشن جشنواره انایروس (Oniros) ایالات متحده آمریکا، بهترین انیمیشن جشنواره پنج قاره (FICOCC) ونزوئلا، بهترین کارگردان جوان جشنواره پنج قاره (FICOCC) ونزوئلا، بهترین انیمیشن جشنواره فیلم و آکادمی هنر جنوب (SFAAF) شیلی و دیپلم افتخار بهترین طراحی صدای جشنواره فیلم و آکادمی هنر جنوب(SFAAF) شیلی، از جمله جوایز این انیمیشن است. این پویانمایی به تهیهکنندگی مهدی جعفریجوزانی به دلیل تکنیک خاص، یک دستاورد برای صنعت انیمیشن ایران محسوب میشود که بزودی با تغییراتی اندک راهی اکران عمومی در سینماهای کشور خواهد شد و اکران جهانی خود را از آبان بر پرده سینماهای جهان و پلتفرمهای معتبر شروع خواهد کرد.
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با کارگردان انیمیشن «شمشیر و اندوه» برگزیده بخش دستاوردهای فنی جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان
واقعیت دنیای خیال
محمد محمدی: انیمیشن «شمشیر و اندوه» اثری 90 دقیقهای است که برهه تاریخی بعد از شهادت امام حسن مجتبی(ع) تا ورود امام حسین(ع) به کربلا را روایت میکند. روایت این اثر از زاویه دید یک ایرانی است که در شهر مدائن زندگی میکند و منجر به پیوستنش به قافله امام حسین(ع) خواهد شد. مخاطب این انیمیشن نوجوان و جوان در نظر گرفته شده و در خلاصه داستان آن آمده است: «برای تحقق رویایی که داری مبارزه کن...»
این انیمیشن پس از حضور موفق و کسب دیپلم افتخار بهترین انیمیشن در جشنواره فیلم فجر راهی اصفهان شد و در سیوششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان موفق به کسب جایزه ویژه در بخش بهترین دستاوردهای فنی شد. از همین رو با عماد رحمانی، کارگردان این فیلم به گفتوگو نشستیم.
* آقای رحمانی! ضمن تبریک بابت کسب جایزه ویژه جشنواره فیلم کودک، لطفا پیرامون دستاوردهای فنی فیلم «شمشیر و اندوه» بفرمایید و اینکه چه پارامترهایی باعث شد این انیمیشن موفق به دریافت این جایزه شود؟
در رابطه با فیلم انیمیشن «شمشیر و اندوه» از جنبه هنری چند نکته را باید عرض کرد که به عنوان دستاورد هنری میتوان درباره آنها صحبت کرد؛ نخست اینکه ما در این کار به استفاده حداکثری از موضوع واقعگرایی در محیطها اهتمام ویژهای داشتیم، ما در این کار اصطلاحا با انیمیشن رئال طرف هستیم که بهرغم وجود برخی سکانسهای فانتزی در اکتها و انیمیتها، تلاش کردیم فضای کار به صورت کلی به فضای رئال و واقعیت نزدیک باشد و همین پارامتر باعث شده است جامعه هدف ما که همان نوجوانان هستند با اثر ارتباط بهتری و قابل تاملی برقرار کنند. این حس واقعیتگرایی در تمام ابعاد و بخشها چون شبیهسازیهای مو، جنس لباسها، حرکتهای صورت و... ایجاد شده است. از سمت دیگر استفاده از تکنیکهایی چون متاهیومن که تاکنون در ایران استفاده نشده بود، کمک کرد حداکثر واقعگرایی در اثر و کاراکترها به وجود آید تا مخاطب نوجوان بتواند بیشترین ارتباط را با فیلم برقرار کند. در واقع این توجه و تمرکز بر واقعگرایی باعث ایجاد یک فضای کاملا رئال شد و همین تاکید و حرکت ما به سوی واقعیت، «شمشیر و اندوه» را کمی به سمت ویدوگیم سوق داد و از همین رو بود که بسیاری از مخاطبان ما چه در جشنواره فیلم فجر و چه در جشنواره کودک اصفهان که با این فضاها در گیمها آشنا بودند، این فیلم را پسندیدند و آن را با گیمهای مهم مورد قیاس قرار دادند، البته این نمونه در آثار خارجی نیز مانند انیمیشن معروف اساسینکرین رخ داده است و این اثر هم در فضایی کاملا واقعگرایانه تولید شد و مورد استقبال هم قرار گرفت.
* از جمله ویژگیهای انیمیشن «شمشیر و اندوه» تنوع در میزانسها بود، در حالی که ما هم فضای سرما و زمستانی را دیدیم و هم فضای خشک و بیابانی؛ در این باره توضیح بفرمایید.
بله! درباره تنوع میزانسها و اساسا در بخش هنری این فیلم باید عرض کنم تاکنون این میزان تنوع از میزانسهای اقلیمی و آب و هوایی در آثار ایرانی عملا و تحقیقا وجود نداشته، به گونهای که اغلب و اکثرا فضاهای فیلمهای انیمیشن یا ساده و کوچک هستند یا در نهایت از یک فضای اقلیمی برخوردارند اما ما در این انیمیشن فضاهای اقلیمی بسیار متنوع و زیادی را ایجاد کردیم، به گونهای که امروز میتوانم به شما بگویم «شمشیر و اندوه» با بیش از 30 لوکیشن با شرایط آب و هوایی مختلف آن هم در مدت زمانی حدود 90 دقیقه یک اتفاق ویژه را رقم زده است. ما در این فیلم فضاهای بسیار متنوع و بسیار جدی را به مخاطب ارائه کردیم و همین موضوع باعث شده فیلم در طول مدت زمان نمایش برای مخاطب جذاب و نو باقی بماند.
* با توجه به اینکه هنوز فیلم برای مخاطبان و مردم اکران نشده است، میتوانید درباره این تنوع میزانسنی که فرمودید چند نمونه ذکر کنید؟
در زمینه شبیهسازیها باید عرض کنم شبیهسازیهای بسیار جدی را در طول فیلم انجام دادیم؛ چه در بخشهای بارانی و چه در بخشهای زمستانی و برفی. حتی در موضوع پوششهای گیاهی و واکنشهای شخصیتهای اثر به نور خورشید و بارش باران و وزش بادها، باید به جرأت بگویم این حجم از ریزهکاریها هرگز در هیچ فیلم انیمیشی رخ نداده است و عملا ما در «شمشیر و اندوه» برای نخستینبار آن را لحاظ کردیم.
* طبیعتا این شیوه کار از یک پشتوانه فنی برخوردار است، به همین دلیل نیز به عنوان اثر برگزیده در جشنواره فیلم کودک اصفهان موفق به کسب جایزه شده است؛ لطفا کمی درباره این حوزه بگویید.
بله! همانطور که عرض کردم تمام این اتفاقات در فیلم برای نخستینبار در کشور انجام شده و قطعا این موفقیت مرهون یک پشتوانه فنی بوده است که این خود یک دستاورد ویژه برای صنعت انیمیشنسازی در کشور به شمار میرود. استفاده از تکنیکهایی که برای لیگ اتفاق افتاده، برای شخصیسازی لیگ متاهیوم و برای انیمیت و کنترلهای آن رخ داده، بحث پای پرن رندری که در این پروژه استفاده شده و فضاهای فنی و موشنکپچرهای صورت که امری بسیار سخت و حساس و وقتگیر است، کمک کرد از نظر فنی پروژه یک پروژه پیشرو نوآور و رو به جلو باشد.
* از ویژگیهای «شمشیر و اندوه» ازدیاد کاراکترها و فضاها هست؛ درباره این تعدد کاراکترها توضیح بدهید؟
تعداد زیاد کاراکترها و محیطهای شلوغ هم همانطور که گفتید از ویژگیهای این فیلم به شمار میرود؛ پارامتری که در اغلب انیمیشنهای ایرانی بسیار کم رخ میدهد و اساسا دیده نمیشود اما ما و تیم فنیمان در «شمشیر و اندوه» با کیفیت و حجم بسیار این مهم را انجام دادیم و با علم بر سختی پیش رو، در مرحله نگارش فیلمنامه وارد کار شدیم. همین موارد است که باعث شده امروز شاهد یک اثر کاملا شاخص در حوزه انیمیشن ایران باشیم. به هر حال چیزی که درباره انیمیشن «شمشیر و اندوه» میشود گفت اینکه این نخستین تجربه ما در تولید یک فیلم انیمیشن بلند فارغ از هر کم و کاستی بود.
* فیلم طی چند ماه گذشته در جشنوارههای مختلف بینالمللی نیز جوایز متعددی را کسب کرده، درباره حوزه بینالملل کار و افتخارات آن بفرمایید.
در بازار بینالمللی، فیلم «شمشیر و اندوه» بسیار خوش درخشید. ما طی چند ماه گذشته 18 جایزه ویژه بینالمللی از جمله بهترین انیمیشن جشنواره انایروس (Oniros) ایالات متحده آمریکا، بهترین انیمیشن جشنواره پنج قاره (FICOCC) ونزوئلا، بهترین کارگردان جوان جشنواره 5 قاره (FICOCC) ونزوئلا، بهترین انیمیشن جشنواره فیلم و آکادمی هنر جنوب (SFAAF) شیلی، دیپلم افتخار بهترین طراحی صدای جشنواره فیلم و آکادمی هنر جنوب (SFAAF) شیلی، بهترین انیمیشن جشنواره کراون وود (Crown Wood International Film Festival) هند، بهترین انیمیشن اکشن جشنواره بینالمللی فیلم رم (Rome International Movei Awards) ایتالیا، بهترین فیلم بلند جشنواره سوکال (SoCal) آمریکا و انتخاب در جشنواره بینالمللی فیلمهای سرخ (The RED Movie Awards) فرانسه را کسب کردیم و در کنار این افتخارات بینالمللی، خوشحالیم که کار در جشنوارههای داخلی و جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان هم دیده شد. البته ما در جشنواره فیلم فجر هم حضور داشتیم که خب به هر صورت داوران کلا در دوره قبل فیلمهای انیمیشن را ندیدند و بخش انیمیشن تنها یک دیپلم افتخار کسب کرد.
* آیا فیلم با توجه به فضای انیمیشن در اکران عمومی، تغییراتی به نسبت اکران در جشنواره فیلم فجر و کودک اصفهان خواهد داشت؟
با توجه به شرایطی که در جشنواره فیلم فجر برای تمامی انیمیشنها رخ داد، ما این جشنواره را بهمثابه یک فرصت فوقالعاده برای مواجهه مخاطب با فیلم دیدیم که بر اساس آن و نظرات و واکنشهای که از سوی مخاطبان داشتیم، تغییرات متعددی را برای جشنواره فیلم کودک اصفهان لحاظ کردیم؛ تغییراتی چون ریتم، بازنویسی دیالوگها، لیپ سینک و صداگذاری که باعث بهتر شدن کار شد و در نهایت اینکه بازخوردهای بسیار مثبتی را در اکران اصفهان دریافت کردیم اما نسخه اکران عمومی قطعا نسخه متفاوت از این 2 جشنواره خواهد بود، من همواره گفتهام مخاطبان «شمشیر و اندوه» در اکران عمومی با تجربه بسیار متفاوتی از فیلم فجر و فیلم اصفهان مواجه خواهند شد. در واقع نسخه اکران عمومی در سینما نسخه بسیار خوبی شده که بخشی از آن را در اکران فیلم در اصفهان شاهد بودیم.
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با سردبیر برنامه «بگو بخند» که از هفته گذشته پخش فصل سوم آن از شبکه نسیم آغاز شد
استعدادیابی در چارچوب طنز هدفمند
گروه فرهنگ و هنر: مسابقه استعدادیابی «بگو بخند» پس از گذشت 2 فصل، سومین فصل خود را از چهارشنبه 18 مهر در شبکه نسیم به تهیهکنندگی مشترک روحالله رجبی و سیداحسان حسینی و اجرای عبدالله روا آغاز کرده است.
این برنامه پس از دریافت ۱۱ هزار ویدئو برای سومین فصل، کار خود را آغاز کرد و پس از بررسیها و راستیآزماییهای طولانیمدت در نهایت با ۸۰ گروه که شامل ۳۰۰ شرکتکننده میشود، فصل جدید خود را به صورت رسمی آغاز کرد. در «بگو بخند» شرکتکنندگان در رشتههای گوناگونی از جمله تئاتر، شعر طنز، استندآپ و... با یکدیگر به رقابت میپردازند و نعیمه نظامدوست، شهرام شکیبا، شهاب عباسی و نصرالله رادش این اجراها را داوری میکنند.
نکته متفاوت فصل سوم «بگو بخند» در حضور شرکتکنندگان خارجی از کشورهای گوناگون مانند کرهجنوبی، سنگال، نیجریه و افغانستان در سنین و رشتههای مختلف است که برخی از آنها دانشجویانی هستند که در ایران تحصیل و از تجربیات زیسته خود صحبت میکنند.
«بگو بخند» پس از گذشت ۲ فصل و پخش بیش از ۱۰۰ قسمت، در سومین فصل خود با ۵۰ قسمت آنتن شبکه نسیم را در اختیار خواهد داشت. همزمان با آغاز فصل سوم برنامه تلویزیونی «بگو بخند» به کارگردانی سیداحسان حسینی، با محمدرضا یوسفی، سردبیر این برنامه درباره فصل جدید و اتاق فکری که به جنبههای گوناگون تاثیرگذاری برنامه در جامعه توجه دارد، به گفتوگو نشستیم.
محمدرضا یوسفی، سردبیر فصل سوم برنامه «بگو بخند» که از هفته گذشته پخش خود را در شبکه نسیم آغاز کرده است، در گفتوگو با «وطن امروز» درباره ماهیت این برنامه، با اشاره به این موضوع که «بگو بخند» یک استعدادیابی است اما نه به معنای مرسوم دیگر برنامههای استعدادیابی گفت: در این برنامه شرکتکنندههایی از سراسر کشور حضور دارند و حتی در این فصل شرکتکنندگان خارجی نیز در «بگو بخند» رقابت میکنند که همه این شرکتکنندگان در بخشهای «نمایش»، «استندآپ» و «شعر» در کنار یکدیگر لیگ و مسابقهای را شکل دادهاند که در نهایت بهترین کمدینها در این ۳ رشته انتخاب میشوند. در اصل اینجا یک مسابقه و یک لیگ سالانه کمدینهای ایران است و مانند برنامهای همچون «عصر جدید» ماهیت آن تنها استعدادیابی نیست.
وی افزود: هدف اصلی این برنامه طنز و خنداندن مردم است و یک بخش ترکیبی نیز در کنار مسابقات خود دارد که در بخش «کمدی پنل» میزبان میهمانهای ویژهای هستیم که با همراهی بازیگران اصلی خود برنامه، فضای طنزی را در اتمسفر «بگو بخند» تجربه میکنند. بخش ترکیبی ما نیز قسمتهای مختلفی دارد؛ از بخش «حاضر جوابی» گرفته تا بخش «دیدی خندیدی» و آیتم «کمدی پنل» که با حضور میهمانان ویژه مقابل دوربین میرود.
سردبیر «بگو بخند» با بیان این موضوع که در آیتم «کمدی پنل» نمیخواهیم سراغ ایدههای تکراری و الگوی سوال و جواب با میهمان برویم، گفت: تصمیم گرفتیم یک طراحی متفاوتی برای میهمان خود داشته باشیم که متمایز از سایر برنامههایی که تا امروز با حضور میهمان ویژه مقابل دوربین رفته است، باشد. میهمانهای برنامه که از چهرهها و بازیگران هستند، در چالشهای حدس جعبه و محک توانایی در یک موقعیت فرضی قرار میگیرند که برای عبور از آن باید توانایی انجام آن کار را داشته باشند.
یوسفی با اشاره به تغییرات فصل جدید برنامه افزود: این فصل در چارچوبهایی غیر از فضای نظارتی که شبکه دارد، ایدههایی را در نظر گرفتهایم که به مسائلی ورای مباحث اصلی برنامه میپردازد و در لایههای برنامه به موضوعات کلان و نقد اجتماعی نیز میپردازیم. در واقع ما با رویکردهای مختلف نگاه میکنیم تا با زبان کمدی که در ساختههای پیشین صداوسیما موجود است، یک نقد اجتماعی هم به «بگو بخند» اضافه کنیم تا بتوانیم پیامی هدفمند را به جامعه و مردم انتقال دهیم.
وی ادامه داد: این نکته مهم است که ما باید در ابتدا یک نقد از خودمان کنیم و سپس کنار آن بخندیم که بالاخره کنار خنده این رفتارها و بایستههای نادرست را در جامعه اصلاح کنیم؛ هر چند که این خندهها گاهی تلخ و گزنده باشند. ما با همه کم و کاستیهای خودمان میخواهیم نواقصی را که در جامعه وجود دارد صرفا نقد نکنیم و رویکردمان در نقد اجتماعی این است که میخواهیم یک ارزش افزودهای در کنار خنده که هسته اصلی برنامه است، ایجاد کنیم. رویکرد متفاوت این فصل نیز همین نوع نگاه است که اگر کار طنز انجام میدهیم، حداقل طنز هدفمند باشد و در تلاشیم این هدف را بخوبی پیش ببریم.
سردبیر مسابقه استعدادیابی «بگو بخند» درباره حضور شرکتکنندگان بینالمللی در این فصل برنامه عنوان کرد: یکی دیگر از اتفاقات تازه در «بگو بخند» حضور شرکتکنندگان خارجی در کنار دیگر شرکتکنندههاست. این اتفاق زمانی رخ داد که همزمان با اعلام فراخوان مسابقه افرادی نیز از کشورهای دیگر برای ما ویدئو فرستادند و همینطور دانشجویانی که از کشورهای دیگر میهمان دانشگاههای ما بودند در این فراخوان در ۳ شاخه نمایش، شعر و استندآپ شرکت کردند و اتفاقات جالبی را رقم زدند، بالاخص در رشته استندآپ که دانشجویان خارجی از تجربه زیسته خود در ایران صحبت میکنند که به نظر من بخش جالب و بانمکی است.
یوسفی در پایان درباره این شرکتکنندگان خارجی و حال و هوایی که در «بگو بخند» تجربه کرده و منتقل میکنند، گفت: این شرکتکنندگان تجربه زیستهای که روایت میکنند، دیدههایشان از داخل ایران است. روایت قرار گرفتن در محیطها و زمانهایی در کشور خود شاید هیچگاه با آن روبهرو نشدهاند و زمانی که به عنوان یک میهمان وارد کشور ما میشوند، فرهنگهایی در کشور ما وجود دارد که برای آنها جالب است. حالا آنها این تجربه زیسته را در قالب یک استندآپ در صحنه «بگو بخند» مقابل دوربین میبرند.
ارسال به دوستان
پس از واکنش شدید اسرائیلیها به «آصف کاپادیا» مستندساز مخالف اسرائیل، بنیاد سینمایی «گریرسون تراست» عضویت وی را لغو کرد
حمله صهیونیستها به مستندساز اسکاری حامی فلسطین
گروه فرهنگ و هنر: گریرسون تراست تایید کرد عضویت «آصف کاپادیا» مستندساز برنده اسکار را پس از واکنش شدید اسرائیلیها به پستهای ضدصهیونیستی وی در رسانههای اجتماعی و یهودستیزانه خواندن آنها، پس گرفته است.
این بنیاد بریتانیایی که در حمایت از فیلم مستند فعالیت میکند، گفته است بعد از انتصاب وی به عنوان یکی از نمایندگان خود متوجه برخی پستهای وی در رسانههای اجتماعی شده که یهودستیزانه هستند و در نتیجه هیاتمدیره عضویت وی به عنوان یکی از اعضای این بنیاد را لغو کرد.
کاپادیا هم با انتشار بیانیهای ابراز تاسف کرد و گفت قصدش این نبوده خشونت را با خشونت پاسخ دهد، بلکه مانند بسیاری از مردم فلسطین و لبنان از رنجی که آنها در طول سالها متحمل شدهاند، متاثر است و این امر به معنی نژادپرستی نیست و قصد وی نیز یهودستیزی نبوده است.
بنیاد گریرسون چند روز پیشتر برنده جایزه اسکار برای فیلم «امی» و برنده بفتا برای فیلم «جنگجو» را به عنوان یکی از نمایندگان خود معرفی کرده بود. «لوئیس تروکس» و «دوروتی برن» رئیس سابق اخبار کانال ۴ نیز دیگر چهرههایی بودند که در کنار کاپادیا به عنوان نماینده بنیاد معرفی شده بودند.
انتصاب کاپادیا خشم طرفداران رژیم صهیونیستی را برانگیخت و او را به اشتراکگذاری مطالب یهودستیزانه در شبکه اجتماعی ایکس متهم کردند.
«لئو پرلمن» از تهیهکنندگان صنعت سینما اسکرینشاتهایی از پستهای کاپادیا را که وی بازتوئیت کرده بود، منتشر کرد که در یکی از آنها کارتونی از بنیامین نتانیاهو را در حال صرف غذا در کنار یک میز آغشته به خون در میان آوارههای غزه نشان میداد.
وی در پست دیگری نیز صحنهای از «فهرست شیندلر» را که در آن «آمون گوث» (با بازی رالف فاینس) از بالکن به زندانیان اردوگاه کار اجباری شلیک میکند بازتوئیت کرده بود که روی آن نوشته شده بود: «این صحنه از «فهرست شیندلر» را به خاطر دارید؟ همین اتفاق در زمان واقعی در حال وقوع است. آنها نازی هستند». وی همچنین تصویری از نزدیک از یک رزمنده حماس را با این شرح بازتوئیت کرده بود: «این چشمها را ببینید. آنها چشم مراقبت و دلسوزی برای محرومان هستند». در یکی دیگر از پستهایی که این کارگردان بازنشر کرده بود هم آمده است: «کسانی که کل جهان را مستعمره کردند، سعی میکنند ما را متقاعد کنند مقاومت در برابر استعمار، تروریسم است».
لورین هگیسی، رئیس بنیاد گریرسون هفته پیش در توضیح انتصاب کاپادیا گفته بود: آصف ژانر مستند سینمایی را ارتقا داده و میلیونها نفر را به تماشای فیلمهایش روی پرده بزرگ در سراسر جهان میکشاند.
سِر دیوید اتنبرو، نیک برومفیلد، کیم لونگینوتو، شارلوت مور، نورما پرسی و سِر گریسون پری دیگر نمایندگان این بنیاد هستند که کارش حمایت از فیلمسازان مستند بریتانیایی است.
این در حالی است که آصف کاپادیا روز جمعه برای تبلیغ فیلم جدیدش «۲۰۷۳» در جشنوارهای اسپانیایی حضور یافته بود. وی از برجستهترین مستندسازان بریتانیایی است که فیلمهای تحسینشده زندگینامهای امی واینهاوس، آیرتون سنا، دیگو مارادونا و راجر فدرر را کارگردانی و تهیه کرده است.
او همچنین در شبکههای اجتماعی در حمایت از آرمان فلسطین فعالیت میکند و منتقد تهاجم اسرائیل و نسلکشی در غزه است. فیلم مستند کاپادیا درباره امی واینهاوس سال ۲۰۱۵ برای او جایزه اسکار به ارمغان آورد.
جدیدترین فیلم کاپادیا با عنوان «۲۰۷۳» قرار است هفته آینده در جشنواره فیلم لندن(BFI) به نمایش درآید. این فیلم بلند در آیندهای آخرالزمانی اتفاق میافتد و سامانتا مورتون، نائومی آکی و هکتور هیوی در آن بازی میکنند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|