|
اخبار
چالوس و کندوان از امروز برای چند روز مسدود میشوند
رئیس پلیس راه راهور فراجا از انسداد جادههای چالوس و کندوان از یکشنبه برای چند روز خبر داد. سرهنگ احمد کرمیاسد در این باره گفت: محور چالوس از ساعت ۸ صبح یکشنبه (۱۴ بهمن) تا ساعت ۱۶ چهارشنبه (۱۷ بهمن)، به منظور اجرای عملیات نصب توری سنگگیر برای هدایت و تثبیت دیوارههای ریزشی مسدود میشود. رئیس پلیس راه راهور فراجا همچنین با اشاره به انسداد ۳ روزه کندوان، افزود: به منظور اجرای عملیات نصب توری سنگگیر جهت هدایت و تثبیت دیوارههای ریزشی در محور کندوان، این محور از یکشنبه ۱۴ تا ۱۷ بهمن از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ بعدازظهر به مدت 3 روز مسدود خواهد بود. این عملیات در محدوده محور کندوان، از کیلومتر ۵۲ تا تونل کندوان (فاصله هزارچم) انجام میشود. در این مدت، رانندگان میتوانند از محورهای جایگزین سوادکوه و هراز برای تردد استفاده کنند. رئیس پلیس راه راهور فراجا با تأکید بر اهمیت رعایت نکات ایمنی بیان کرد: در طول اجرای عملیات، رعایت کامل قوانین راهنمایی و رانندگی و استفاده از علائم هشداردهنده، چراغهای الکتریکی و چشمکزن در فواصل مناسب الزامی است. این عملیات با اطلاعرسانی کامل به رانندگان و همراه با عبور ترافیک خواهد بود. وی هشدار داد در صورت بروز هرگونه مشکل یا حادثه، ادامه فعالیتها پس از هماهنگی با پیمانکار متوقف خواهد شد و از تمام رانندگان درخواست کرد ضمن رعایت مقررات ایمنی، از مسیرهای جایگزین تردد کنند تا از بروز هرگونه اختلال در جریان ترافیک جلوگیری شود.
***
تلاش بیمه سلامت برای افزایش منابع و پرداختهای بدون تأخیر
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بیمه سلامت ایران گفت: افزایش هزینههای مؤسسات تشخیصی درمانی و افزایش بار مراجعه به مراکز طرف قرارداد سبب شد نبود توازن بین درآمد وصولی و هزینهها مشهود باشد و سازمان بیمه سلامت برای افزایش منابع و پرداخت بدون تأخیر تلاش میکند. حسین رنجبران اظهار کرد: هزینه ارائه خدمات تشخیصی درمانی توسط مؤسسات طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت ایران طی ماههای اخیر به طور میانگین ۶۵۰۰ میلیارد تومان است که از این مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان مربوط به مراکز دولتی و دانشگاهی و ۲ هزار میلیارد تومان مراکز غیردولتی و ۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به ارائه خدمات سطح یک روستاییان و خسارت متفرقه است. وی افزود: در پایان هر ماه تخصیص اعتبارات از مبادی ذیربط پیگیری و پس از دریافت وجه از خزانه، درآمدها متناسب با هزینهکرد مؤسسات توزیع میشود؛ بیش از ۸۰ درصد درآمد ماهانه سازمان بیمه سلامت ایران توسط دولت و از محل حق بیمه صندوقهای روستاییان و عشایر، صندوق کارکنان دولت، صندوق سایر اقشار و صندوق بیمه سلامت همگانی تأمین میشود. وی گفت: لازم به ذکر است که این میزان تمام هزینههای ماهانه ارائه خدمات به بیمهشدگان را پوشش نمیدهد و بهرغم این ناترازی درآمد - هزینه، همواره تلاش سازمان بر این بوده که با شفافسازی و انضباط اداری و مالی دقت لازم را در پرداختها به عمل آورد، بدین ترتیب در حال حاضر تمام مطالبات ۵۳ هزار مؤسسه طرف قرارداد در سالهای گذشته از جمله سال ۱۴۰۲ تسویه کامل شده است. امید است با توجه به هماهنگیهای به عمل آمده در این ماههای پایانی سال، سازمان برنامه و بودجه جهت تخصیص واقعی منابع همانند گذشته و حتی بیش از پیش، یاریگر نظام سلامت باشند.
***
دستگیری اعضای باند جاعل و سندساز
معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی فراجا گفت: کارآگاهان، اعضای باند جاعلی را که از طریق جعل اسناد ۱۰ هزار میلیارد ریال اموال ملکی را به فروش رسانده بودند، دستگیر و به مراجع قضایی معرفی کردند. سرهنگ عبدالله چولکی در تشریح این خبر اظهار کرد: در پی ارجاع پروندههایی به پلیس آگاهی مبنی بر سندسازی اموال ملکی، موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان مبارزه با جعل و کلاهبرداری قرار گرفت. وی افزود: در تحقیقات تکمیلی مشخص شد جاعلان با سوءاستفاده از حضور مالکان در خارج از کشور و همچنین عدم حضور آنان با جعل مدارک هویتی و اسناد مالکیتی، چند نفر را تحت عنوان مالک به دفاتر اسناد رسمی معرفی میکردند و موفق به فروش این اموال میشدند. معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی فراجا با بیان اینکه با انجام اقدامات اطلاعاتی و پلیسی، ۳۰ نفر از متهمان اصلی دستگیر شدند، گفت: طبق کارشناسیهای انجامشده، فروش این اموال به ارزش تقریبی ۱۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
ارسال به دوستان
با تصویب شورای شهر تهران انجام شد؛ افزایش قیمت ورود به طرح ترافیک از 75 به ۱۱۲ هزار و 500 تومان برای سال آینده
طرح ترافیک گران شد
بابایی، عضو شورای شهر تهران در گفتوگو با «وطن امروز» خبر داد؛ اعمال محدودیت برای تردد موتوسیکلتها در محدوده طرح ترافیک
گروه اجتماعی: اعضای شورای شهر تهران دیروز در جلسه فوقالعاده خود بررسی لوایح عوارض و نرخ بهای خدمات ۱۴۰۴ شهرداری تهران درباره نرخ عوارض تردد را تصویب کردند. در همین باره سیدجعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران گفت: مبنای قیمتگذاری تردد در محدوده طرح ترافیک بازدارندگی بود و نمیخواستیم صرفا پول بگیریم بلکه میخواستیم نرخها به گونهای تعیین شود که بازدارنده باشد که بر این اساس با توجه به شرایط خاص محدوده مرکزی شهر که شبکه حملونقل عمومی اعم از اتوبوس، مترو و تاکسی پوشش قوی دارد، این تصمیم گرفته شد.
وی با بیان اینکه ما نگاه درآمدی نداشتیم و نگاهمان بازدارنده است، افزود: نرخ عدد پایه در سال ۱۴۰۳ به میزان ۷۵ هزار تومان بوده که با ۵۰ درصد افزایش این عدد به ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است، یعنی به ازای یک روز تردد در محدوده طرح ترافیک باید ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت شود. تشکریهاشمی با بیان اینکه در جلسه مشترک با شهرداری و کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران پیشنهاد ۴۵ درصد برای ورود به محدوده طرح توسط شهرداری داده شده بود که به لحاظ شرایط خاص و از آنجا که در مرکز شهر تمام خطوط اتوبوسهای تندرو، مترو و شبکه کاملی از حملونقل وجود دارد، نرخ طرح ترافیک افزایش ۵۰ درصدی داشته است، گفت: در جدول شماره یک محدودههای تردد مشخص شده است که بر این اساس حلقه اول که محدوده طرح ترافیک با ضریب یک و نیم و حلقه دوم محدوده کنترل آلودگی هوا در روزهای غیرمجاز و با ضریب ۷۵ درصد و حلقه سوم که شامل هر دو منطقه است دارای ضریب 1.5 است و ساعات اوج مشابه دوره قبل است و ضرایب تغییر کردهاند؛ به عنوان مثال اگر ورود و خروج در اوج صبحگاهی و اوج شامگاهی باشد ضریب 1.6 افزایش پیدا میکند و اگر ورود در اوج و خروج قبل از اوج باشد ضریب 1.2 کاهش پیدا میکند. تشکریهاشمی با بیان اینکه به دلیل اهمیت موضوع آلودگی هوا گفته شده خودروهایی که با عمر کمتر از 5 سال هستند ضریبشان همچنان یک است و از سال ششم به بعد به ازای هر سال 5 صدم به ضریب گفتهشده اضافه میشود و فروش آرم طرح ترافیک برای خودروهای بیش از ۲۰ سال ممنوع است، اظهار کرد: شهرداری تهران مجاز است به ازای هر پلاک ثبتی عوارض تردد یک خودرو متعلق به ساکنان که در سامانههای شهرداری تهران ثبتنام کردهاند را متناسب با محدوده مرتبط با محل سکونت خود با ضریب 5 دهم محاسبه و اعمال کند.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران گفت: تعداد زیادی از خودروهای تاکسی به صورت اختصاصی مورد استفاده قرار میگیرند و در اختیار شهروندان تهرانی نیستند، بر همین اساس در این مصوبه گفته شده است سازمان تاکسیرانی مکلف است پلاک تاکسیهای فعال را در اختیار شهرداری تهران قرار دهد تا از پرداخت عوارض مصوبه معاف شده و سایر تاکسیهای موجود که فعال نیستند، مشمول پرداخت عوارض موضوع این مصوبه خواهند بود و عوارض تردد وسایل نقلیه بیماران خاص و افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی که فعالیتها، وظایف شغلی و امور درمانی ایشان مستلزم ورود به محدودههای طرح ترافیک است در سقف مجوزهای ورودی در کل سال با اعمال ضریب یک دهم تعیین میشود و وسایل نقلیه با پلاک ویلچر که انجام فعالیتها وظایف شغلی و امور درمانی مستلزم و ورود به محدودههای ممنوعه تردد است، مشمول پرداخت عوارض این مصوبه نمیشود. وی گفت: به شهرداری تهران اجازه داده میشود حداکثر 5 درصد کل مجوزهای صادره را در موارد خاص با اعمال ضریب یک دهم محاسبه و صادر کند و نحوه تعیین موارد خاص از جمله خبرنگاران، روزنامهنگاران و عکاسان خبری به موجب دستورالعملهای ابلاغی تعیین میشود. همچنین به خبرنگارانی که سهمیه طرح ترافیک نگرفته باشند کارت بلیت اتوبوس با قابلیت شارژ نامحدود تخصیص مییابد و همچنین به شهرداری تهران اجازه داده میشود در چارچوب قانون جامع ایثارگران به میزان ۱۰ درصد از کل مجوزها را با ارائه تاییدیه بنیاد شهید و امور ایثارگران با ضریب صفر به واجدان شرایط واگذار کند. تشکریهاشمی با بیان اینکه به جز اتوبوسها و مینیبوسهای تحت پوشش شرکت واحد، عوارض تردد سایر خودروهای مینیبوس و اتوبوس پلاک ع تهران مشروط به ثبتنام در سامانههای معرفیشده از سوی شهرداری تهران تا 5 سال با ضریب صفر، از 5 تا ۱۰ سال با ضریب یک، از ۱۰ سال تا ۱۵ سال با ضریب 1.1 و از ۲۰ سال به بالا با ضریب 1.5 صادر میشود، اظهار کرد: خودروهای آژانسها و موسسات اتومبیل پایه که ضریب 6 دهم داشتند اما با توجه به آنکه تعداد آنها محدود شده است مشابه سایر خودروهای حملونقل نیمهعمومی و سرویس مدارس به ۳ دهم کاهش یافتند. وی با اشاره به جریمه خودروها با بیان اینکه در طول 8 سال گذشته به دلیل اختلاف شهرداری با پلیس راهور اعمال قانون برای ورود خودروهای غیرمجاز صورت نمیگرفت اما قرار است به استناد قانون کسانی که وارد طرح ترافیک میشوند از لحظه ورود به ازای هر یک ساعت که بمانند جریمه شوند، تصریح کرد: یعنی پلیس آنها را هر یک ساعت یک بار جریمه کند و فروش روزانه مجوز ورود به محدودههای ممنوعه تردد در روزهای با کیفیت هوای ناسالم ممنوع است. این لایحه با رأی مثبت اکثر اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.
* ساماندهی موتوسیکلتها در طرح ترافیک
مهدی بابایی، عضو شورای شهر تهران در گفتوگو با «وطن امروز» گفت: افزایش 45 درصدی نرخ طرح ترافیک به این دلیل است که مردم در محدوده این طرح به جای خودروهای شخصی از حملونقل عمومی استفاده کنند. وی با بیان اینکه افزایش قیمت طرح ترافیک به معنای درآمدزایی نیست بلکه با هدف کاهش میزان ترافیک است، افزود: بحث اعمال همین محدودیتها قرار است برای تردد موتوسیکلتهای بنزینی نیز اعمال شود بهطوری که شهرداری باید لایحه مربوط در این خصوص را بیاورد که تردد موتوسیکلتها نیز در محدوده طرح ترافیک ساماندهی شود.
بابایی در پاسخ به اینکه آیا ناوگان حملونقل عمومی افزایش داشته یا نونوار شده است تا مردم به راحتی بتوانند از حملونقل عمومی استفاده کنند، افزود: طبق برنامهریزیها تلاش شده تعداد اتوبوسها و تاکسیهای سطح شهر افزایش یابد به طوری که تاکنون 1200 دستگاه اتوبوس نو داخلی به کار گرفته شده و تا پایان سال نیز 1500 دستگاه اتوبوس دیگر به ناوگان داخلی اضافه میشود. از طرفی نیز مدیریت شهری امیدوار است با کمک دولت نسبت به حل مساله منابع مالی اقدام کند تا با تامین واگنهای مترو ظرفیت آن تا 80 درصد افزایش یابد، چرا که با توسعه ناوگان حملونقل عمومی مردم ترغیب خواهند شد کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند.
* میهمانی دائم پلاک شهرستانها در تهران تمام شد
دیروز شورایشهریها برای خودروهای پلاک شهرستان که سالانه ۴۱۵ تن آلودگی به خورد تهرانیها میدهند، قوانین سفت و سختی تصویب کردند. بر اساس اطلاعات دوربینهای ترددشمار در یک بازه زمانی یکماهه، «سهم خودروهای پلاک شهرستان در تردد کل خودروهای عبوری شمارش شده در تهران ۲۸.۷ درصد بوده است». روز گذشته شورای شهر تهران تصویب کرد که از سال آینده «خودروهای پلاک شهرستان دیگر نمیتوانند بیش از ٧ روز در تهران تردد کنند». سالهاست که خودروهای پلاک شهرستان بدون پرداخت یک ریال عوارض در محدوده طرح ترافیک جولان میدهند. در همین باره تشکریهاشمی، عضو شورای شهر تهران میگوید: «سیستمی برای دریافت عوارض از خودروهای پلاک شهرستان نداریم».
اما شوراییها بالاخره تصویب کردند اگر از سال آینده خودروهای پلاک شهرستان بیش از 7 روز در محدوده طرح ترافیک تردد کنند، باید 1.5 برابر ماشینهای پلاک تهران، عوارض پرداخت کنند. همچنین اگر این خودروها بیش از ١٠ روز تردد در محدوده طرح ترافیک داشته باشند، این مبلغ به 3 برابر افزایش پیدا خواهد کرد اما درباره نحوه دریافت عوارض، موضوعی مطرح نشد. براساس مطالعات شهرداری تهران، سالانه میزان تولید و انتشار آلایندگی خودروهای پلاک شهرستان در پایتخت «در بخش آلایندههای گازی ۷۵ هزار تن (معادل آلایندگی حدود ۳۰ هزار خودرو در یک سال) و در بخش ذرات معلق ۴۱۵ تن برآورد شده است».
ارسال به دوستان
سالانه ۶۰۰۰ فرزند به شیرخوارگاهها و مراکز شبهخانواده وارد میشوند
آغوش گرم برای فرزندخواندهها
کودکان بیسرپرست یا بدسرپرستی که تحت پوشش بهزیستی هستند و در مراکز نگهداری این سازمان حضور دارند، در حالی به خانوادههای موجه نیازمند به فرزند واگذار میشوند که این سازمان مهارتها و توانمندیهای اجتماعی و آموزشی را به آنها آموزش داده است. سرپرست دفتر مراقبت و توانمندسازی کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور از طراحی 4 برنامه برای توانمندسازی فـــرزنـدان بهزیستی خبر داد. دکتر حمیدرضا الوند در نشست تجلیل از مادریاران سازمان بهزیستی کشور، ضمن گرامیداشت چهلوششمین سالگرد شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: سیاستمحوری سازمان بهزیستی کشور، سیاست تقویت برنامه بازپیوند به خانواده و حضور کودکان در خانوادههای جایگزین و مناسب است. قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بیسرپرست و بدسرپرست مصوب شهریور سال ۱۳۹۲ تنها قانونی است که 5 جنبه مهم قانون از جمله بخشی از قوانین مواد قانون حمایتی، مواد قانون تربیتی و آموزشی، بخشی از آیین دادرسی و مدنی، بخشی از قانون حمایتهای اقتصادی و بخشی از قانون سرپرستی و صدور احکام امین موقت را در دل خود دارد. وی افزود: در حال حاضر ۶۳۵ مرکز نگهداری کودکان در کشور فعالیت دارند که ۳۳ مرکز، تحت عنوان شیرخوارگاه فعالیت میکنند. ۵۰۰۰ نفر در این مراکز خدمات تخصصی ارائه میکنند و ۹۰۰۰ کودک در این مراکز خدمت میگیرند. همچنین بیش از ۱۷ هزار و ۹۴۰ نفر براساس سیاستهای خانوادهمحوری و بازپیوند به خانواده با همت و تلاش مادریاران و مددکاران و روانشناسان در درون خانوادههای جایگزین ساماندهی شدهاند. سرپرست دفتر مراقبت و توانمندسازی کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در ادامه از طراحی 4 برنامه برای توانمندسازی فرزندان بهزیستی خبر داد و گفت: یکی از این برنامهها، تقویت باورهای دینی است. اگر میخواهیم برنامه توانمندسازی همهجانبه رقم بزنیم، باید فرزندانی تربیت کنیم که متدین باشند، زیرا براساس صاحبنظران حوزه اجتماعی، یکی از مهمترین اهرمهای کنترلکننده رفتارهای اجتماعی، تقویت باورهای دینی است و ما میخواهیم فرزندانی تربیت کنیم که بتوانند بهدرستی ارزشهای جامعه را تکریم کنند. الوند دومین برنامه را تقویت و توانمندسازیهای تربیتی فرزندان بهزیستی و سومین برنامه را مستقل بودن فرزندان و چهارمین برنامه را موفق بودن فرزندان بهزیستی عنوان کرد و گفت: فرزندان بهزیستی باید مهارتها و توانمندیهای اجتماعی و آموزشی را یاد بگیرند که چطور مسؤولیتپذیر باشند.
* ورود سالانه ۶۰۰۰ فرزند به شیرخوارگاهها
رئیس سازمان بهزیستی کشور ضمن قدردانی از نحوه تعلیم و تربیت مادریاران مراکز شبهخانواده، با استناد به یکی از پژوهشها، از پایین بودن نرخ طلاق میان فرزندان مراکز شبهخانواده، نسبت به نرخ کشوری خبر داد. سیدجواد حسینی در این نشست ضمن گرامیداشت چهل و ششمین سالگرد شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: ۳۳ شیرخوارگاه داریم. سالانه ۶ هزار ورودی به مراکز شبهخانواده و شیرخوارگاهها داریم که با رویکرد مثبت مادریاران، ۵۰ درصد از آنها به خانوادههای زیستی میروند، عدهای به خانوادههای جایگزین و عدهای به فرزندخواندگی پذیرفته میشوند، عدهای به خانواده میزبان و عدهای به مراکز شبهخانواده میروند. وی در ادامه با بیان اینکه تعلیم و تربیت توسط مادریاران بویژه در حساسترین مقطع یعنی در دوره شیرخوارگی انجام میشود، خطاب به مادریاران تصریح کرد: در نتیجه کار شما، «خانوادهمحوری» بخوبی در حال انجام است. حاصل کار شما، این کودکان، یا به خانوادههای فرزندخوانده یا به خانواده جایگزین و خانواده زیستی میروند. حسینی در ادامه گفت: مطالعهای که روی ۴۵۰۰ نفر از آنها پس از رهسپاری انجام شد نشان داد میزان طلاق به ازدواج در آنها ۱ به ۹ است و این درحالی است که این نرخ در سطح کشور ۱ به ۳ است.
ارسال به دوستان
عرضه دارو در عطاریها ممنوع
عطاریها که فلسفه وجودی فعالیت آنها فروش گیاهان دارویی است، این روزها به فروش دارو نیز رو آوردهاند. در همین باره اما کارشناسان بهداشت تاکید دارند مردم نباید از عطاریها دارو خریداری کنند، چرا که اغلب عطاریها به دلیل سودی که از فروش دارو کسب میکنند به این کار رو آوردهاند. مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ممنوعیت عرضه دارو در عطاریها گفت: چیزی به نام «طب اسلامی» به شکلی که تعریف میشود، وجود ندارد. نفیسه حسینییکتا در نشست خبری در وزارت بهداشت درباره فعالیت عطاریها در حوزه طب سنتی اظهار کرد: حرفه عطاری از سالها پیش در زمینه عرضه گیاهان دارویی فعال بوده است و عطاریهای خوشنامی داریم که این گیاهان را به مردم عرضه میکنند. با این حال، گاهی در عطاریها با ادعاهای عجیبی مبنی بر درمان کامل برخی بیماریها با گیاهان دارویی مواجه میشویم که دفتر طب ایرانی به این مساله ورود کرده است. عطاریها تنها محل عرضه گیاهان دارویی هستند و باید این گیاهان را به صورت مفرد ارائه دهند، بنابراین هرگونه عرضه دارو خارج از حوزه فعالیت عطاریها بوده و هرگونه ادعای درمانی و مداخله در روند درمان، خلاف مقررات است. وی افزود: از دیدگاه وزارت بهداشت، تنها پزشکان متخصص طب ایرانی یا پزشکانی که دورههای آموزشی مورد تأیید این وزارتخانه را گذراندهاند، مجاز به ارائه خدمات درمانی در حوزه طب سنتی هستند، از این رو هرگونه ادعای درمان از سوی عطاریها پذیرفتنی نیست. اگر چه مجوز عطاریها از سوی وزارت صنعت صادر میشود اما به دلیل فعالیت آنها در حوزه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، سازمان غذا و دارو نیز وظیفه نظارت بر آنها را بر عهده دارد. علاوه بر این، وزارت بهداشت نیز از منظر بهداشت محیط، امکان ورود و نظارت بر عطاریها را دارد. حسینییکتا ادامه داد: شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که دبیرخانه آن در وزارت بهداشت مستقر است، از سالهای گذشته پیشنهادی مبنی بر تشکیل کمیتهای برای ارائه آموزشهای لازم به عطاران در زمینه گیاهان دارویی، نحوه نگهداری و شیوه صحیح عرضه آنها مطرح کرده است. اکنون با آغاز دوره جدید شورا، پیگیریهای لازم برای تشکیل این کمیته با حضور نمایندگان وزارتخانههای مختلف در حال انجام است. وی افزود: بیش از 7000 محصول طبیعی و سنتی تولیدشده در کشور نیز مجوز سازمان غذا و دارو را دریافت کردهاند و تعداد زیادی از آنها در داروخانهها در حال ارائه است؛ از جمله داروهای رایجی که برای درمان سرماخوردگیها، مشکلات گوارشی و درد مفاصل استفاده میشوند. با این وجود، نیاز است که مسیر توسعه استفاده از ظرفیتهای گیاهان دارویی بهطور موثرتر ادامه یابد. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|